Miljø- og Planlægningsudvalget 2010-11 (1. samling)
MPU Alm.del Bilag 270
Offentligt
940350_0001.png
940350_0002.png
940350_0003.png
Folketingets SkatteudvalgChristiansborg
Finansministeren
20. december 2010
Svar på spørgsmål nr. 208, SAU, alm. del, af 9. december 2010.Spørgsmål:
Ministeren bedes tilsende udvalget sit talepapir fra samrådet den 9. december 2010om samrådsspørgsmål H og I (CO2-kvotepriser og manglende finansiering afForårspakke 2.0), jf. alm. del – samrådsspørgsmål H og I.Svar:
I det følgende fremgår talepunkter til samrådet den 9. december 2010 omsamrådsspørgsmål H og I. Det talte ord gælder.Samrådsspørgsmål H af 27. oktober 2010:
Ministeren bedes redegøre for rationalet bag fastsættelsen af CO2-kvotepriserne på det høje niveau, som fremgår af Forårspakke 2.0,taget i betragtning at CO2-kvoteprisen toppede på omkring 30 euro isommeren 2008, og der efterfølgende er sket en stabilisering omkringknap 15 euro frem mod april 2010, jf. svar af 11. oktober 2010 påFinansudvalgets spørgsmål nr. 279 (Alm. del - § 7).
Spørgsmål H
Skatteministeren har sådan set redegjort for svaret. Jeg harikke meget mere at tilføje.Jeg vil dog også gerne benytte muligheden for at slå fast, atskattereformen i Forårspakke 2.0 er fuldt finansieret, og atreformen samlet – når man medregner virkningerne påarbejdsudbud mv. – ventes at styrke den offentlige økonomimed 5½ mia. kr. på sigt. Det betyder med andre ord, atreformen – inklusiv de dynamiske virkninger - også giveroverskud i det hypotetiske eksempel, hvor kvoteprisen antages
Finansministeriet • Christiansborg Slotsplads 1 • 1218 København K • T 33 92 33 33 • E [email protected] • www.fm.dk
2
at være 0. Bare for at skære helt ud i pap, at reformen er en delaf løsningen på de udfordringer, vi står med.Lad mig også understrege, at vi først får indtægter fra salg afCO2-kvoter i 2013 og i årene efter. Det vil sige, at vi snakker ompriser på CO2-kvoter, som vi ikke kender i dag.Vi er i en dyb international lavkonjunktur, så naturligvis erkvotepriserne påvirket. Samtidig er det dog sandsynligt, atkvotepriserne stiger pænt igen, når konjunkturerne retter sig.
Så vores konklusion er, at vi ikke ser et grundlag for at ændrevurderingen af provenuet fra salg af CO2-kvoter på nuværendetidspunkt.
Samrådsspørgsmål I af 27. oktober 2010:Ministeren bedes redegøre for, om det er korrekt forstået, at regeringenhar deponeret finansieringen af sin skattereform Forårspakke 2.0 i EU,jf. ministerens udtalelse i Information den 15. oktober 2010 om, atskattereformens forventede kvotepris kræver, at EU hæverambitionerne til en CO2-reduktion på 30 pct. ("Regeringensskattereform mangler ni milliarder kroner").Spørgsmål I
Så er der spørgsmål I, som dækker det samme tema, og somgrundlæggende også er blevet besvaret.Det jeg har sagt til Information er helt konkret – og jeg citerer ”Deterrigtigt,atkvoteprisenerfaldetsomfølgeaf lavkonjunkturen. Forårspakken opererer imidlertid først medindtægter fra kvotesalg fra 2013, hvor EU's CO2-reduktionskravstrammes. Det kan få kvoteprisen til at stige. Men hvad
3
kvoteprisen bliver, er svært at vurdere på nuværende tidspunkt.Det afhænger også af, hvilke CO2-reduktionsmål, der kommertil at gælde i EU frem mod 2020. EU har vurderet, atkvoteprisen vil være på 30 euro fra 2013 til 2020, hvisreduktionsmålet er på 30 procent, og det er jo det mål,Danmark støtter. Derfor er der ikke belæg for at sige, atForårspakken ikke er fuldt finansieret. Hvis der viser sigat mangle finansiering fra 2013, må vi se på det til den tid”. Citatslut.Substansen er altså, at der er usikkerhed om kvotepriserne fra2013 og fremad, og at vi jo må se på sagen i 2013, hvisudviklingen viser sig at være anderledes end forudsat.Jeg vil også gerne sige, at det sådan set ikke er uventet, at derkan være forudsætninger, der ændrer sig over tid. Nogleelementer kan give større gevinster end oprindeligt forventet,mens andre elementer kan give mindre gevinster. Detafgørende i den forbindelse er nettovirkningen.Jeg vil godt gentage at Forårspakke 2.0 er fuldt finansieret ogstyrker den offentlige økonomi og mulighederne for at finansiereoffentlige udgifter uanset, hvad man forudsætter om CO2-kvotepriserne.
Med venlig hilsen
Claus Hjort Frederiksen