Miljø- og Planlægningsudvalget 2010-11 (1. samling)
MPU Alm.del Bilag 253
Offentligt
938428_0001.png
938428_0002.png
Forslag til revision afbekendtgørelse om anmeldelsesordningen efter naturbeskyttelseslovens § 19 b ogskovlovens § 171
I medfør af § 19 b, stk. 6, og § 71, stk. 2, i lov om naturbeskyttelse, jf. lovbekendtgørelsenr. 933 af 24. september 2009, og § 17, stk. 5, § 43 og § 46, stk. 2, i lov om skove, jf.lovbekendtgørelse nr. 945 af 24. september 2009 fastsættes:

§ 1.

I medfør af naturbeskyttelseslovens § 19 b, stk. 1, skal der i internationalenaturbeskyttelsesområder inden iværksættelse af de aktiviteter, der er nævnt i bilag 2 tilnaturbeskyttelsesloven, bortset fra de i naturbeskyttelseslovens § 19 b, stk. 3, nævntetilfælde, gives skriftlig meddelelse herom til kommunalbestyrelsen med henblik på, atkommunalbestyrelsen foretager en konsekvensvurdering af aktivitetens virkning påområdet under hensyntagen til områdets bevaringsmålsætninger.Stk. 2.Tilsvarende skal der i medfør af skovlovens § 17, stk. 1, i internationalenaturbeskyttelsesområder gives skriftlig meddelelse til Naturstyrelsen indeniværksættelse af de aktiviteter, som er nævnt i bilag 1 i skovloven, bortset fra de i § 17,stk. 2, nævnte tilfælde, med henblik på, at Naturstyrelsen foretager enkonsekvensvurdering af aktivitetens virkning på området under hensyntagen til områdetsbevaringsmålsætninger.

§ 2.

Inden myndigheden beslutter om, der skal reageres på den modtagne meddelelse, jf.naturbeskyttelseslovens § 19 b, stk. 4, og skovlovens § 17, stk. 3, skal myndighedenforetage en vurdering af, om aktiviteten i sig selv, eller i forbindelse med andre planer ogprojekter, vil kunne påvirke et Natura 2000-område væsentligt.Stk. 2.Hvis myndigheden vurderer, at den anmeldte aktivitet kan påvirke et Natura 2000-område væsentligt, skal der foretages en nærmere konsekvensvurdering af aktivitetensvirkninger på Natura 2000-området under hensyn til bevaringsmålsætningen for detpågældende område.Stk. 3.I perioden indtil endeligt vedtagne statslige Natura 2000-planer og vandplanerforeligger, skal myndigheden i sin vurdering efter stk. 2 af en anmeldt ændring af driftenaf et areal lægge til grund, at den ændrede arealdrifts eventuelle bidrag til den diffuse ogindirekte nitratudvaskning til et nedstrøms liggende Natura 2000-vandområde opvejes afden generelle reduktion i nitratudvaskning, som følger af anden lovgivning og konkreteprojekter. Ved bidrag til en diffus og indirekte nitratudvaskning forstås, at udvaskningenBekendtgørelsen indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af Europa-Parlamentets og Rådetsdirektiv 2009/147/EF af 30. november 2009 om beskyttelse af vilde fugle (EF-fuglebeskyttelsesdirektivet),EU-Tidende 2010, nr. L 20, side 7, og dele af Rådets direktiv 92/43/EØF af 21. maj 1992 om bevaring afnaturtyper samt vilde dyr og planter (EF-habitatdirektivet), EF-Tidende 1992, nr. L 206, side 7, som ændretsenest ved Rådets direktiv 2006/105/EF af 20. november 2006, EU-Tidende 2006, nr. L 363 side 368.1
fra arealet ikke i sig selv vil kunne medføre en målbar effekt i det pågældende Natura2000-område.Stk. 4.Når der foreligger endeligt vedtagne statslige Natura 2000-planer og vandplaner,skal myndigheden i sin vurdering efter stk. 2 af en anmeldt ændring af driften af et areallægge til grund, at den ændrede arealdrifts eventuelle bidrag til den diffuse og indirektenitratudvaskning til et nedstrøms liggende Natura 2000-vandområde opvejes af denreduktion i nitratudvaskning, som følger af indsatsen efter Natura 2000-planerne ogvandplanerne, samt anden lovgivning og konkrete projekter. Ved bidrag til en diffus ogindirekte nitratudvaskning forstås, at udvaskningen fra arealet ikke i sig selv vil kunnemedføre en målbar effekt i det pågældende Natura 2000-område.Stk. 5.Hvis myndigheden vurderer, at der er behov for at foretage en nærmere vurderingaf aktiviteten, herunder at indhente yderligere oplysninger, inden myndigheden nærmerekan konsekvensvurdere den anmeldte aktivitet, træffer myndigheden afgørelse herominden udløbet af den fastsatte 4 ugers frist, jf. naturbeskyttelseslovens § 19 b, stk. 4, ogskovlovens § 17, stk. 3.

§ 3.

Viser myndighedens nærmere konsekvensvurdering, at det ikke kan udelukkes, ataktiviteten kan skade det internationale naturbeskyttelsesområde, skal myndighedeninden udløbet af fristen efter naturbeskyttelseslovens § 19 b, stk. 4, og skovlovens § 17,stk. 3, bringe naturbeskyttelseslovens §§ 19 c - 19 f, henholdsvis skovlovens §§ 18 - 21 ianvendelse med henblik på at afbøde skaden.Stk. 2.Aktiviteter, der er nævnt i bilag 2 til naturbeskyttelsesloven og bilag 1 tilskovloven, kan ikke anses for at være begrundet i bydende nødvendige hensyn tilvæsentlige samfundsinteresser, herunder af social eller økonomisk art.

§ 4.

Bekendtgørelsen træder i kraft den 28. januar 2011.Stk. 2.Verserende sager i 1. instans behandles af kommunalbestyrelserne efter reglerne idenne bekendtgørelse. Klage over kommunalbestyrelsernes afgørelser efter dennebekendtgørelse samt verserende sager ved Naturklagenævnet eller Natur- ogMiljøklagenævnet behandles efter reglerne i denne bekendtgørelse.Stk. 3.Bekendtgørelse nr. 1744 af 14. december 2006 om anmeldelsesordningen efternaturbeskyttelseslovens § 19 b og skovlovens § 17 ophæves.