Miljø- og Planlægningsudvalget 2010-11 (1. samling)
MPU Alm.del Bilag 251
Offentligt
SKATTEMINISTERIETMILJØSTYRELSENd. 17. december 2010
Orientering af Skatteudvalget og Miljø- og PlanlægningsudvalgetResumé:I dette notat gives der en redegørelse for de initiativer som Skatteministeren i juni måned2010 har lovet Skatteudvalget og Miljø- og Planlægningsudvalget at iværksætte på moms ogmiljøområdet jf. SKATs notat af 18. maj 2010 som vedlægges i kopi.Opfølgning på mødet med Skatteudvalget og Miljø- og PlanlægningsudvalgetPå mødet i juni måned 2010 blev Skatteudvalget og Miljø- og Planlægningsudvalget lovet følgende:1. SKAT og Miljøstyrelsen laver i fællesskab en målrettet vejledning der med udgangspunkt idommen Skatteministeriet mod Danish Car Service ApS klargør retstilstanden på områdetog sammenhængen mellem reglerne, således at det sikres, at alle autoophuggeresaffaldsbehandling af skrotningsmodne biler opkræves moms af deres tjenesteydelser.2. SKAT og Miljøstyrelsen gennemgår deres respektive processer for at sikre, at der ikke herier forhold, der bidrager til uhensigtsmæssige sager.3. SKAT og Miljøstyrelsen analyserer samtlige relevante regler for at identificeresammenhænge, hvor der er fare for, at administrationen af reglerne eller den enkelte borgersforståelse heraf, kan give usikkerhed.Ad. 1SKAT og Miljøstyrelsen har udarbejdet en vejledning til branchen om, hvorledes der skal beregnesmoms af autoophuggeres ydelser. Vejledningen giver svar på de oftest forekommendetvivlsspørgsmål, herunder at der også skal betales moms af en affaldsbehandling, også selv om enophugger på papiret har købt bilen.Vejledningen blev som orientering separat udsendt til autoophuggernes 3 brancheforeninger d. 12.november 2010. Der vedlægges et eksempel på et af orienteringsbrevene. I den efterfølgende ugeblev vejledningen d. 18. november 2010 udsendt til landets 225 autoophuggere. Fremsendelsesbrevtil autoophuggerne samt vejledningen vedlægges denne redegørelse.
Ad. 2.SKAT og Miljøstyrelsen identificerede primært 2 problemstillinger. Den første problemstilling varat ophuggerne havde omgået reglerne ved at udstede en købskontrakt og undladt at betale moms afen tjenesteydelse. Dette forudsættes løst ved udsendelse af ovennævnte vejledning samt løbendekontrolindsats.Den anden problemstilling var, at hvis ophuggeren ikke udstedte en skrotningsattest i det øjeblikbilen blev modtaget, var der risiko for, at han videresolgte bilen i stedet for at affaldsbehandledenne. Antalsmæssigt vurderedes det at være få biler. Imidlertid tog Miljøstyrelsen initiativ til, atder blev gennemført en bekendtgørelsesændring med virkning fra d. 5. november 2010, således at
hovedreglen er, at den sidste registrerede ejer skal skrive under på skrotningsattesten. Den nyebekendtgørelse vedlægges til redegørelsen. Der er tilfælde, hvor det ikke er muligt for den sidstregistrerede ejer at underskrive skrotningsattesten, f.eks. ved død eller sygdom. I disse tilfælde erder i bekendtgørelsen taget direkte stilling til, hvem der kan underskrive og hvilken dokumentation,der skal fremvises. Derudover er der tilfælde hvor en bil sælges efter, at den er afmeldt, f.eks. hviskøber vil sætte bilen i stand. Derfor er der indbygget en dispensationsmulighed, således atMiljøstyrelsen kan dispensere fra hovedreglen om, at sidst registrerede ejer skal underskriveskrotningsattesten. Miljøstyrelsen holdt den 3. december 2010 møde med de tre brancheforeninger,som autoophuggerne er medlem af, for at orientere om og drøfte den praktiske administration afbekendtgørelsesændringen.Bekendtgørelsesændringen fjerner herudover muligheden for at omgå momsreglerne ved, atophuggeren underskriver sig som ejer på skrotningsattesten.Ad. 3Endvidere har SKAT og Miljøstyrelsen analyseret samtlige relevante regler for at identificeresammenhænge, hvor der er fare for at administrationen af reglerne eller den enkelte borgersforståelse heraf, kan give anledning til usikkerhed.Resultatet af undersøgelsen er, at der ikke er identificeret uhensigtsmæssige sammenhænge iadministrationen af de regler, som Skatteministeriet og Miljøministeriet er ansvarlige for.