Miljø- og Planlægningsudvalget 2010-11 (1. samling)
MPU Alm.del Bilag 241
Offentligt
936420_0001.png
936420_0002.png
Notat
Koncernpolitisk OmrådeJ.nr. 019-00323Den 15. december 2010
Kommissorium for et hurtigt arbejdende ekspertudvalg, der skal forberede en samlet reform af klage-systemet på miljøområdetBaggrundPrincipperne for klagesystemet på miljøområdet er grundlæggende fastlagt i 1970’erne og 1980’erne, og harsiden alene undergået mindre justeringer bl.a. som følge af ikrafttrædelsen af Århus-konventionen. På denbaggrund og i lyset af den store mængde af klagesager, der aktuelt verserer med lange sagsbehandlingstidertil følge, er der behov for et grundlæggende eftersyn af klagesystemet på natur- og miljøområdet.Udvalget får til opgave at komme med konkrete forslag til en reform af de nuværende klageregler på miljøom-rådet. Reformen skal tage udgangspunkt i en kortlægning og vurdering af det nuværende klagesystem. Ud-valget skal på baggrund heraf belyse mulighederne for og komme med konkrete forslag til at ændre reglerne,forny arbejdsgangene og optimere sagsbehandlingen. Reformen skal sikre, at borgere og virksomheder hur-tigere får en afgørelse af klagesager.Udvalgets arbejde kommer således i forlængelse af den organisatoriske modernisering af klagenævnene,som er gennemført med virkning fra 1. januar 2011, blandt andet ved at sammenlægge Naturklagenævnet ogMiljøklagenævnet til ét samlet klagenævn.KommissoriumEt hurtigt arbejdende udvalg skal derfor på de relevante lovområder:Kortlægge:oDe eksisterende EU-regler på området, herunder Århus-konventionenoDe nationale regler om klageadgang på natur- og miljøområdetoFrekvensen af klager over afgørelser på natur- og miljøområdetoDe fremherskende klagetemaeroHvem der indgiver klage, og i hvilket omfang de får retoDe krav, Århus-konventionen og EU-retten stiller til adgangen til klage eller domstolsprøvel-se set i forhold til de gældende klagesystemerVurdere:oOm det er muligt at afskære eller begrænse klageadgangen for visse typer af afgørelseruden at sætte hensyn til natur- og miljøbeskyttelse over styr, f.eks. ved at give nævnet mu-lighed for at afvise sager uden større eller principiel betydning, eller hvor der ikke er udsigt tilat der kan gives medhold i klagen.oOm det er muligt at begrænse eller fokusere Natur- og miljøklagenævnets behandling afklagesager, f.eks. således at prøvelsen i højere grad begrænses til retlig prøvelse eller be-grænses til alene at angå de spørgsmål, der klages over, samt vurdere effekten af sådannebegrænsningeroOm der er grundlag for at ændre kredsen af klageberettigede på de enkelte lovområderoEffekten af de gebyrer for indgivelse af klage, der gælder i dagForeslåoKonkrete ændringer af de gældende regelsætoEn optimeret sagsbehandling, herunder vurdere behovet for fornyede arbejdsprocesser i alleled af klagesystemet
Udvalget skal som led i sit arbejde undersøge og beskrive de juridiske, økonomiske og administrative konse-kvenser af de tiltag, som udvalget foreslår.
Udvalgets sammensætningUdvalgets sammensættes som et eksternt udvalg med tre eksterne medlemmer. Udvalget betjenes af ettværministerielt sekretariat med deltagelse fra Miljøministeriet (formand), Fødevareministeriet og Finansmini-steriet. Justitsministeriet bidrager med juridisk bistand i relevant omfang.TidsplanMiljøministeren nedsætter udvalget snarest muligt. Udvalget afrapporterer til miljøministeren i maj 2011.
2