Miljø- og Planlægningsudvalget 2010-11 (1. samling)
MPU Alm.del Bilag 226
Offentligt
934865_0001.png
934865_0002.png
934865_0003.png
Lovtidende A201014. december 2010.
Udgivet den 15. december 2010
Nr. 1394.
Bekendtgørelse om miljøbevidste indkøb af køretøjer til vejtransport1)I medfør af § 51, stk. 1, nr. 7, § 51, stk. 2, § 67, § 80, stk. 1og § 110, stk. 3 og 4, i lov om miljøbeskyttelse, jf. lovbe-kendtgørelse nr. 879 af 26. juni 2010, som ændret ved lov nr.1387 af 14. december 2010, fastsættes:Kapitel 1Formål, område og definitioner§ 1.Bekendtgørelsen har til formål at fremme renere ogmere energieffektive køretøjer til vejtransport.Stk. 2.Bekendtgørelsen forpligter ordregivende myndighe-der, ordregivere og visse operatører, jf. § 4, til at tage hensyntil energi- og miljøbelastningen i hele køretøjets driftslevetid,når de indkøber køretøjer til vejtransport.§ 2.Bekendtgørelsen finder anvendelse på kontrakter omindkøb af køretøjer til vejtransport foretaget af1) ordregivende myndigheder eller ordregivere, for så vidtde er forpligtet til at anvende indkøbsprocedurerne iEuropa-Parlamentets og Rådets direktiv nr. 2004/17/EFaf 31. marts 2004 om samordning af fremgangsmåderneved indgåelse af kontrakter inden for vand og energifor-syning, transport samt posttjenester (direktiv 2004/17/EF) og Europa-Parlamentets og Rådets direktiv nr.2004/18/EF af 31. marts 2004 om samordning af frem-gangsmåderne ved indgåelse af offentlige vareindkøbs-kontrakter, offentlige tjenesteydelseskontrakter og of-fentlige bygge- og anlægskontrakter (direktiv 2004/18/EF), eller2) operatører, der skal opfylde offentlige serviceforpligtel-ser i henhold til en kontrakt om offentlig trafikbetjeningsom defineret i Europa-Parlamentets og Rådets forord-ning (EF) nr. 1370/2007 af 23. oktober 2007 om offentligpersonbefordring med jernbane og ad vej (forordning(EF) 1370/2007), når kontraktens samlede anslåede vær-di udgør eller overstiger den til enhver tid gældendetærskelværdi i henhold til direktiv 2004/17/EF og2004/18/EF.§ 3.Bekendtgørelsen finder ikke anvendelse på kontrakterom indkøb af følgende køretøjer, jf. artikel 2, stk. 3, i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2007/46/EF af 5. september2007 om fastlæggelse af en ramme for godkendelse af motor-køretøjer og påhængskøretøjer dertil samt af systemer, kom-ponenter og separate tekniske enheder til sådanne køretøjer:1) Køretøjer, der er konstrueret og fremstillet til først ogfremmest at blive anvendt på byggepladser, i stenbrud, ihavneanlæg eller i lufthavne.2) Køretøjer, der er konstrueret og fremstillet til anvendelseaf hæren, civilforsvaret, brandvæsenet og ordensmagten.3) Mobile maskiner.§ 4.I denne bekendtgørelse forstås ved:1) Ordregivende myndigheder: Ordregivende myndighedersom defineret i artikel 2, stk. 1, litra a), i direktiv 2004/17/EF og i artikel 1, stk. 9, i direktiv 2004/18/EF.2) Ordregivere: Ordregivere som omhandlet i artikel 2,stk. 2, i direktiv 2004/17/EF.3) Operatører: Kontraktspart i kontrakt om offentlig trafik-betjening som defineret i forordning (EF) nr. 1370/2007.4) Tærskelværdi: Kontraktens samlede anslåede værdi, derudløser pligt til at følge de regler, der følger af direktiv2004/17/EF og 2004/18/EF.5) Køretøj til vejtransport: Køretøj omfattet af køretøjsklas-serne i bilag 1, tabel 3.Kapitel 2Køretøjets energi- og miljøforhold§ 5.Ordregivende myndigheder, ordregivere og operatørerskal ved indkøb af køretøjer til vejtransport tage hensyn tilmiljø- og energibelastningen af køretøjet i hele driftslevetidenog anvende mindst en af valgmulighederne i stk. 4.Stk. 2.De driftsmæssige energi- og miljøbelastninger, derskal tages i betragtning, skal mindst omfatte følgende:1) Energiforbruget.2) Emissionen af CO2.3) Emissionen af NOX, NMHC og partikler.Stk. 3.Ud over de driftsmæssige energi- og miljøbelastnin-ger, der er nævnt i stk. 2, kan de ordregivende myndigheder,ordregivere og operatørerne også tage andre miljøbelastningeri betragtning.Stk. 4.Kravene i stk. 1 og 2 skal opfyldes i overensstem-melse med følgende valgmuligheder1) ved at fastsætte tekniske specifikationer for energi- ogmiljøpræstationerne i den dokumentation, der ligger til
1)
Bekendtgørelsen indeholder bestemmelser, der gennemfører Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/33/EF af 23. april 2009 om fremme af renere ogmere energieffektive køretøjer til vejtransport, EU-Tidende 2009, nr. L 120, side 5.
AL002315Miljømin.,Miljøstyrelsen, j.nr. MST-149-00071
14. december 2010
2
Nr. 1394.
2)
grund for indkøbet af køretøjer til vejtransport, for hveraf de belastninger, der tages i betragtning, samt eventu-elle yderligere miljøbelastninger, ellerved at inddrage energi- og miljøbelastningerne i ind-købsbeslutningen. I de tilfælde, hvor der anvendes enindkøbsprocedure, gøres dette ved at anvende belastnin-gerne som tildelingskriterier. I de tilfælde, hvor belast-ningerne værdisættes, så de kan indgå i indkøbsbeslut-ningen, anvendes den i § 6 fastsatte metodologi.Kapitel 3Beregning af driftslevetidsomkostninger
§ 6.Værdisætning af miljøbelastninger jf. § 5, stk. 4, nr. 2,foretages efter følgende metode:1) Driftslevetidsomkostningerne til et køretøjs energifor-brug beregnes efter følgende metodologi:a) Et køretøjs brændstofforbrug pr. kilometer ifølgestk. 2 regnes i energiforbrugsenheder pr. kilometer.Hvis brændstofforbruget er angivet i andre enheder,omregnes det til energiforbrug pr. kilometer vedhjælp af de omregningsfaktorer, der er anført for deforskellige brændstoffer i tabel 1 i bilag 1.b) Der anvendes kun én værdisats pr. energienhed. Deranvendes den laveste af den pris pr. energienhed,som gælder for henholdsvis benzin og diesel ekskl.afgifter ved brug som brændstof til transportformål.c) Driftslevetidsomkostningerne til et køretøjs energi-forbrug beregnes ved multiplikation af det antal ki-lometer, det kan køre i sin levetid ifølge stk. 3, omnødvendigt inklusive det antal kilometer, der allere-de er kørt, med energiforbruget pr. kilometer ifølgelitra a og prisen pr. energienhed ifølge litra b.2) Driftslevetidsomkostningerne som følge af et køretøjsCO2-emission beregnes ved multiplikation af det antalkilometer, det kan køre i sin levetid ifølge stk. 3, idet derom nødvendigt tages hensyn til det antal kilometer, derallerede er kørt, med CO2-emissionen i kilogram pr. ki-lometer ifølge stk. 2 og med omkostningerne pr. kilo-gram i henhold til det interval, der er anført i tabel 2 ibilag 1.3) Driftslevetidsomkostningerne som følge af de i tabel 2 ibilag 1 anførte emissioner af forurenende stoffer fra kø-retøjet beregnes ved addition af driftslevetidsomkostnin-
gerne som følge af emissionen af NOx, NMHC, samtpartikler. Driftslevetidsomkostningerne for hvert forure-nende stof beregnes ved mulitiplikation af det antal ki-lometer, køretøjet kan køre i sin levetid ifølge stk. 3, idetder om nødvendigt tages hensyn til det antal kilometer,der allerede er kørt, med emissionen i gram pr. kilometerifølge stk. 2 og med omkostningen pr. gram. Omkost-ningerne er de fællesskabsgennemsnitsværdier, der eranført i tabel 2 i bilaget.4) Ordregivere kan anvende højere omkostninger, forudsatat disse omkostninger ikke overstiger de relevante vær-dier, der er anført i tabel 2 i bilag 1, multipliceret med enfaktor på 2.Stk. 2.Brændstofforbruget og emissionen af CO2og for-urenende stoffer, jf. tabel 2 i bilag 1, pr. kilometer ved driftenaf køretøjer skal bygge på standardiserede fællesskabstestme-toderfor de køretøjer, der er omfattet af sådanne metoder ilovgivningen om fællesskabstypegodkendelse. For køretøjer,der ikke er omfattet af standardiserede fællesskabstestmeto-der, gøres buddene sammenlignelige ved, at der benyttesalment anerkendte testmetoder eller resultater af myndighe-dernes egne tests eller oplysninger fra køretøjsfabrikanten.Stk. 3.Det antal kilometer, et køretøj kan køre i sin levetid,er som angivet i tabel 3 i bilag 1, medmindre andet er angivet.§ 7.Miljøstyrelsen vejleder om de i § 5, stk. 4, nr. 1, nævntetekniske specifikationer.Kapitel 4Kontrol-, og straffebestemmelser§ 8.Miljøstyrelsen fører tilsyn med overholdelsen af be-kendtgørelsen.§ 9.Medmindre højere straf er forskyldt efter lov om mil-jøbeskyttelse eller anden lovgivning, straffes med bøde den,der overtræder § 5, stk. 1.Stk. 2.Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer)strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.Kapitel 5Ikrafttræden§ 10.Bekendtgørelsen træder i kraft den 16. december2010.
Miljøministeriet, den 14. december 2010KARENELLEMANN/ Michel Schilling
14. december 2010
3
Nr. 1394.
Bilag 1Data til beregning af driftslevetidsomkostninger for køretøjer til vejtransportTabel 1: Energiindholdet i motorbrændstofBrændstofDieselBenzinNaturgas/biogasFlydende gas (LPG)EthanolBiodieselEmulsionsbrændstofHydrogenEnergiindhold36 MJ/liter32 MJ/liter33-38 MJ/Nm324 MJ/liter21 MJ/liter33 MJ/liter32 MJ/liter11 MJ/Nm3
Tabel 2: Omkostninger vedrørende emissioner inden for vejtransport (2007-priser)CO2NOxNMHCPartikler0,03-0,04 EUR/kg0,0044 EUR/g0,001 EUR/g0,087 EUR/gTabel 3: Antal kilometer, som et køretøj til vejtransport kan køre i sin levetidAntal kilometer, det kanKøretøjets klasse (klasse M og N som defineret i direktiv 2007/46/EF)køre i sin levetidPersonbiler (M1)200.000 kmLette erhvervskøretøjer (N1)250 000 kmStore lastbiler (N 2 og N 3)1.000.000 kmBusser (M 2 og M 3)800.000 km