Miljø- og Planlægningsudvalget 2010-11 (1. samling)
MPU Alm.del Bilag 212
Offentligt
932063_0001.png
932063_0002.png
932063_0003.png
932063_0004.png

SAMLENOTAT

6. december 2010J.nr. 2010-1472Ref. STKNI / ETA

Udkast til rådsbeslutning om at give Kommissionen bemyndigelse til at indlede forhand-

linger med Schweiz om at forbinde EU's system for handel med CO2 kvoter med

Schweiz’ kvotehandelssystem. (Dokumentnr. 16888/10 og 17258/10 ADD1: Draft Council

decision authorising the Commission to open negotiations on linking the EU emissions

trading scheme with an emissions trading system in Switzerland.)

1. Resume

Med rådsbeslutningen bemyndiges Kommissionen til, på EU's vegne, at indlede forhandlingermed Schweiz om at forbinde EU's system for handel med CO2 kvoter med Schweiz’ kvotehan-delssystem under visse betingelser. Forslaget forventes sat på dagsordenen på et kommenderådsmøde som A-pkt.

2. Baggrund

Kommissionen har d. 5. november 2010 sendt en henstilling til Rådet (dok nr. SEK(2010) 1316endelig) om bemyndigelse af Kommissionen til at indlede forhandlinger med Schweiz om atforbinde EU's system for handel med CO2 kvoter med Schweiz’ kvotehandelssystem undervisse betingelser. Kommissionen refererer i sin begrundelse bl.a. til, at kvotehandelssystemerer et af de mest lovende midler, landene har til at mindske deres drivhusgasudledninger på enomkostningseffektiv måde. Kommissionen henviser desuden til Miljørådets konklusioner af21. oktober 2009 om EU's holdning under klimakonferencen i København (COP15), hvoraf detfremgår, at et internationalt CO2-marked bør etableres – i første omgang ved etablering ogkobling af kvotehandelssystemer i OECD landene i tiden frem til 2015.Kommissionen oplyser, i sin henstilling til Rådet, at Schweiz i 2008 har indført et emissions-handelssystem med juridisk bindende reduktionsmål for energirelaterede CO2-udledninger.Indtil 2012 er deltagelse heri frivilligt for virksomhederne, men fra 2013 bliver deltagelse obli-gatorisk. Schweiz ønsker at koble sit kvotehandelssystem til EU's kvotehandelssystem og harifølge Kommissionen iværksat en reform af det nationale system, mhp. at gøre det tilstrækkeligkompatibelt med EU's kvotehandelssystem. En sammenkobling af Schweiz’ kvotehandelssy-stem vil give Schweiziske kvotebelagte virksomheder større fleksibilitet til at opnå deres re-duktionsmål, via. muligheden for at købe kvoter af kvotebelagte virksomheder i andre lande.Ifølge Kommissionen kan en kobling af Schweiz til EU's kvotehandelssystem sende et politisk1
signal til resten af verden om, at det er muligt at gøre fremskridt ift. bekæmpelsen af klimaæn-dringerne.Kommissionen opstiller i sin henstilling til Rådet desuden en række forslag til forhandlingsdi-rektiver, herunder for kriterier for hvilke krav det Schweiziske system bør leve op til for at væ-re kompatibelt med EU's kvotehandelssystem.Kommissionens henstilling til Rådet har været drøftet i miljørådets arbejdsgruppe d. 17. no-vember 2010.Rådssekretariatet har d. 25. november 2010 fremsendt et første udkast til rådsbeslutning (dok.nr. 16888/10), og tilhørende forhandlingsdirektiver, som bemyndiger Kommissionen til at for-handle med Schweiz på EU's vegne. Efter drøftelse i miljørådets arbejdsgruppe d. 30. novem-ber 2010 har Rådssekretariatet d. 1. december udarbejdet et nyt udkast til forhandlingsdirekti-ver (dok. nr. 17258/10), som blev drøftet i miljørådets arbejdsgruppe d. 6. december 2010 ogsom skal drøftes videre i Coreper og vedtages som A-punkt på et kommende rådsmøde.Alle de ovenfor beskrevne dokumenter er klassificerede og forhandlingsdirektiverne må ikkevideregives til tredjelande.

3.Hjemmelsgrundlag

I medfør af kvotedirektivets artikel 25 kan EU indgå aftaler med tredjelande om gensidig aner-kendelse af kvoter mellem EU's emissionshandelssystem og andre ordninger for handel meddrivhusgasemissionskvoter. Sådanne aftaler kan indgås med tredjelande, der har fastsat kompa-tible, obligatoriske ordninger for handel med kvoter for drivhusgasemissioner med absolutteemissionslofter.Forslaget er således fremsat med hjemmel i artikel 25 i Europa-Parlamentets og Rådets Direk-tiv 2003/87/EF af 13. oktober 2003 om en ordning for handel med kvoter for drivhusgasemis-sioner i Fællesskabet (kvotedirektivet), ændret vedEuropa-Parlamentets og Rådets Direktiv 2004/101/EF af 27. oktober 2004,Europa-Parlamentets og Rådets Direktiv 2008/101/EF af 19. november 2008,Europa-Parlamentets og Rådets Direktiv 2009/29/EF af 23. april 2009.
Sagen behandles jf. den procedure for indgåelse af aftaler med tredjelande og internationaleorganisationer, der beskrives i artikel 218 i Lissabontraktaten. Ifølge denne procedure godken-der Rådet indledningen af forhandlinger, vedtager forhandlingsdirektiver, bemyndiger under-tegnelse og indgår aftalerne efter høring af Europaparlamentet. Rådet træffer afgørelse medkvalificeret flertal. Rådet udpeger et særligt udvalg, som der skal føres samråd med under for-handlingerne.

4. Nærhedsprincippet

Forhandlinger med Schweiz om kobling til EU's kvotehandelssystem vurderes at være et fælles-skabsanliggende, som med fordel vil kunne forhandles af Kommissionen på rådets vegne.2

5. Formål og indhold

Rådsbeslutningen bemyndiger Kommissionen til, på EU's vegne, at indlede forhandlinger medSchweiz om at forbinde EU's system for handel med CO2 kvoter med Schweiz’ kvotehandels-system under visse betingelser.ForhandlingsdirektiverRådsbeslutningen opstiller en række forhandlingsdirektiver til Kommissionen, som overordnetset sigter mod at sikre, at Schweiz indretter et kvotesystem der på en række områder er sam-menligneligt og kompatibelt med EU's kvotehandelssystem. De konkrete forhandlingsdirekti-ver er klassificerede og må ikke videregives til tredjelande.ProcedureUdkastet til beslutning forventes drøftet i COREPER og forventes herefter sat på dagsordenen tilafstemning som A-punkt på et rådsmøde.Ifølge rådsbeslutningen udpeger Rådet i denne sag Miljørådets arbejdsgruppe som det særligeudvalg, som Kommissionen skal føres samråd med under forhandlingerne.Efter forslagets vedtagelse i Rådet påbegynder Kommissionen forhandlinger med Schweiz.Undervejs i forhandlingerne vil Kommissionen referere resultaterne tilbage til miljørådets ar-bejdsgruppe, som vil kunne revidere de opstillede forhandlingsbetingelser.Hvis forhandlingerne med Schweiz afsluttes succesfuldt, skal Kommissionen vedtage et forslagtil en rådsbeslutning, som efter en høring af Europaparlamentet vil kunne vedtages i Rådet.

6. Europa-Parlamentets udtalelser

Europa-Parlamentet inddrages i overensstemmelse med den procedure for indgåelse af aftalermed tredjelande og internationale organisationer, der beskrives i artikel 218 i Lissabontrakta-ten.Der foreligger endnu ikke en udtalelse fra Europa-Parlamentet.

7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor

Direktiv 2003/87/EF (kvotedirektivet) og direktiv 2008/101/EF (luftfartskvotedirektivet) er gen-nemført i dansk lovgivning ved lov om CO2-kvoter, jf. lovbekendtgørelse nr. 348 af 9. maj 2008,som ændret ved lov nr.1267 af 16. december 2009 (kvoteregulering af luftfart).En vedtagelse af beslutningen forventes ikke at nødvendiggøre yderligere dansk lovgivning.
3

8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien miljøet eller beskyttel-

sesniveauet

Da Schweiz’ kvoteomfattede drivhusgasudledning er meget beskeden forventes kobling afSchweiz’ og EU's kvotesystemer ikke at påvirke kvoteprisen, hvorfor forslaget ikke vil havekonsekvenser for danske kvotebelagte virksomheder eller for den danske statskasses provenufra auktionering af kvoter. Forslaget forventes heller ikke at få miljømæssige/klimamæssigekonsekvenser, idet forslaget ikke påvirker den samlede kvotemængde. Forslaget påvirker ikkekvotetildelingen i Danmark og har ingen administrative konsekvenser her i landet. Forslagethar heller ikke konsekvenser for EU’s budget.

9. Høring

Eftersom forslaget er klassificeret mhp. at forhandlingsdirektiverne ikke videregives til tredje-lande har forslaget ikke været sendt i høring.

10.

Regeringens foreløbige generelle holdning

Regeringen støtter, at Kommissionen gives et forhandlingsmandat til at forhandle med Schweizom muligheden for at koble Schweiz’ kvotesystem til EU's kvotesystem.Regeringen ser positivt på muligheden for at få erfaringer med at EU forhandler med tredjelandeom kobling til EU's kvotehandelssystem.Regeringen ser også umiddelbart positivt på muligheden for at koble Schweiz’ kvotesystem tilEU's kvotehandelssystem under de i forslaget angivne betingelser, idet der lægges vægt på, atSchweiz’ kvotehandelssystem bør være kompatibelt med EU's kvotehandelssystem, således atschweiziske kvoteomfattede virksomheder pålægges sammenlignelige reduktionskrav og vilkåriøvrigt.Regeringen vil tage konkret stilling til et forslag fra Kommissionen om at koble EU's kvotehan-delssystem og Schweiz’ kvotesystem, når et sådant forslag evt. foreligger, afhængigt af om for-handlingerne med Schweiz afsluttes succesfuldt.

11.

Generelle forventninger til andre landes holdninger

Det forventes, at et flertal af medlemslande kan stemme for forslaget.

12.

Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg

Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
4