Miljø- og Planlægningsudvalget 2010-11 (1. samling)
MPU Alm.del Bilag 206
Offentligt
Åbent brev til Trafikudvalget
Gode Trafikudvalg: Hvem skal kontrollere kontrollanterne?FOR LIDT KONTROL - - - ELLER SLET INGEN KONTROLNår man nu tænker på alle de "sager" der har været oppe i medierne, omkringdiverse ”KIKS", man har svært ved at placere et ansvar for, ja så har vi lige etspørgsmål:HVEM HAR ANSVARET FOR AT KONTROLLERE ”KONTROLLANTERNE"?Her tænker vi specielt på det tidligere "Færdselsstyrelse", som nu blot hedderTrafikstyrelsen.Vi opfatter jo den myndighed som værende til for at kontrollere, at eksempelvisvognmænd, opfylder betingelserne for at få og besidde vognmandstilladelser. Herkender vi så ikke de helt præcise kriterier man handler efter, men formoder at"styrelsens" har egne regler og krav, samt lovgivningen i øvrigt, danner basis for deafgørelser der træffes i hver enkelt "sag".Ja så er det at vi undre os en del. Der er nemlig efterhånden ret meget der peger i enanden retning. Længere tids undersøgelser omkring "sager", indikere at der eråbenlyse store forskelle.Dette er der skrevet om flere gange tidligere, også direkte til ansatte i "styrelsen".Faktisk er der også flere gange rettet undrende forespørgsler omkring anmeldelser,der tilsyneladende IKKE bliver behandlet.Vi undre os meget over, at firmaer der ulykkeligvis må lukke, faktisk viser sig at væreklar med et nyt firma få dage senere. Disse firmaer har ingen problemer med at fåudstedt diverse tilladelser, hvilket syntes at være lidt for let. Der er blot kommet etandet navn på den linje man bruger til ejerens navn, og så er den i orden. Hvorfor gårdet mon så nemt? Vi mener at dette eksempel har været anvendt mindst 40 gange,alene i de sidste 12 mdr. Og gang på gang er der gæld omkring både skat og moms,samt løn der må betales af Lønmodtagernes Garantifond. Noget ret belastende forsamfundets Økonomi.I et eksempel, har en ansat fra "styrelsen" udtalt til "lastbilMagasinet" i forbindelsemed en vognmand fra Hedehusene, der lukkede og startede op igen. Han fik denbesked, at der var en ekspeditionstid på 6-8 uger, og at han IKKE måtte benyttekøretøjerne i den periode. Dette er jo fair nok, MEN.Der er så en anden sag fra omtrent de samme uger i år, hvor et firma fra"trekantsområdet" også måtte lukke. Dette firma er der så et andet firma der ønsker
at overtage, samt al kørslen. Her sker der så en del underlige forhold omkring"styrelsens" behandling af ansøgningen om tilladelser til dette projekt.Firmaet der ønsker at overtage det firma der må lukke, får udstedt 24 tilladelser fradag til dag, blot ved at ringe op til "styrelsen". Samtidig søges der om ekstra 24tilladelser, til et tredje firma med samme ejer, som man planlægger at skulle overtagedet hele senere.
Disse ekstra tilladelser, ekspederes på mindre end en uge. "Styrelsen" har i en mailindrømmet kendskab til et direkte ulovligt forhold, nemlig at der blev udførttransporter uden tilladelser i en periode på 11 dage.
Da den "nye ejer" af det lukkede firma, faktisk også begynder at realisere aktiverne,samme 11 dage før den endelige konkurs i retten, er der vel reelt tale om en"virksomhedsoverdragelse".Provenuer fra salg, bliver IKKE betalt af på gæld, og i rapporten fra kurator, manglerman også disse beløb. Desuden er der flere "uldne" forhold i den "sag", som eranmeldt til SKAT.Her burde man IKKE have udstedt tilladelser, før alt var klarlagt, og alle betingelservar opfyldt.En velset og anerkendt vognmand fra grænseområdet, med udflagede køretøjer, er etandet eksempel.Her skulle der angiveligt være tale om brud på flere regelsæt, og især regler forCabotagekørsel.Snakken er jo livlig i transportbranchen, og således hedder det sig at: Der køres fasthver dag i Danmark, med køretøjer på Tyske nummerplader. Disse køretøjer,parkeres hver aften på ejerens firmaadresse i Danmark, hvorefter chaufførerne kørerhjem til Tyskland i egne personbiler.Dette ønsker man IKKE at følge op på, hvilket kun undre. Jeg mener, at "styrelsen"faktisk burde vise bare lidt interesse, da dette forhold således ville være en klarovertrædelse af reglerne om Cabotagekørsel.Desuden er dette, HVIS der er sandt, også stærkt konkurrenceforvridende.
Faktisk kunne det være en uvurderlig hjælp for transportbranchen, HVIS "styrelsen"krævede udførlig dokumentation for at man reelt opfylder betingelserne for at havetilladelser.Dette gælder særligt omkring overholdelse af de gældende overenskomster, OGSÅved brug af udlændinge i køretøjer på DANSKE nummerplader, som lover jo kræver.Vi håber at Trafikudvalget kan besvare bare nogle af vore spørgsmål, da vi mener atloven bør gælde for alle uanset hvem man er og ikke hvem man er..På vegne afwww.eurodrivers.dk
Skovsgaard
OBS: Vi medsender en artikel fra Jyllandsposten´s E - avis fra 03.dec 2010 derbeskriver en del af emnet.