Miljø- og Planlægningsudvalget 2010-11 (1. samling)
MPU Alm.del Bilag 205
Offentligt
930262_0001.png
930262_0002.png
930262_0003.png
930262_0004.png
930262_0005.png
930262_0006.png
930262_0007.png
930262_0008.png
930262_0009.png
930262_0010.png
930262_0011.png
930262_0012.png
930262_0013.png
930262_0014.png
930262_0015.png
930262_0016.png
930262_0017.png
930262_0018.png
930262_0019.png
930262_0020.png
BLS-100-00165
Udkast 7. december 2010
ForslagtilLov om ændring af lov om et testcenter for store vindmøller ved Østerild(Ekspropriation af ældre produktionsvindmøller m.v.)§1I lov nr. 647 af 15. juni 2010 om et testcenter for store vindmøller ved Østerild foretages følgendeændringer:
1.§ 15, stk. 1,affattes således:”§15.Miljøministeren kan med henblik på etablering og drift af testcenteret erhverve fastejendom, herunder ved mageskifte og jordfordeling. Ministeren kan herunder erhverve vindmøller,når det er nødvendigt for at begrænse støjbelastningen fra vindmøller omkring testcenteret.”2.I§ 15indsættes efter stk. 2 som nye stykker:”Stk.3.Miljøministeren kan endvidere ekspropriere fast ejendom inden for støjkonsekvensområ-det, der fremgår af bilag 2, når det er nødvendigt for at begrænse støjbelastningen fra vindmølleromkring testcenteret.Stk. 4.Miljøministeren og personer med bemyndigelse fra miljøministeren har uden retskendelseadgang til den pågældende ejendom for at foretage tekniske forarbejder mv. i forhold til forbere-delse og gennemførelse af beslutninger om opkøb af vindmøller med henblik på nedtagning efterstk. 1, eller ekspropriation med henblik på nedtagning efter stk. 3. Adgang sker efter forudgåendeunderretning af ejeren eller brugeren af ejendommen.”Stk. 3-10 bliver herefter stk. 5-12.3.§ 22affattes således:§ 22.Kommunalbestyrelsen må ikke meddele tilladelse efter den øvrige lovgivning til opførelseaf vindmøller inden for støjkonsekvensområdet, jf. bilag 2.Stk.2.Kommunalbestyrelsen må kun meddele tilladelse efter den øvrige lovgivning til opførelseaf vindmøller i den del af beskyttelseszonen, jf. bilag 2, der ligger uden for støjkonsekvensområdet,hvis beskyttelseszonens funktion ikke derved ændres eller påvirkes negativt i forhold tiltestcenteret, jf. dog stk. 3.Stk. 3.Når vindmøller ønskes opført eller ændret uden for støjkonsekvensområdet, skal detberegnede samlede støjbidrag fra testcenteret, som det fremgår af bilag 3, lægges til grund vedvurdering af, om kravene i Miljøministeriets regler om støj fra vindmøller er overholdt. Det sammegælder ved udførelse af tilsyn efter Miljøministeriets regler om støj fra vindmøller.Stk. 4.Ved vurderingen af støj fra testcentret efter Miljøministeriets regler om støj fra vindmøllerskal det lægges til grund, at der ikke er områder inden for støjkonsekvensområdet, jf. bilag 2, derer karakteriseret som støjfølsom arealanvendelse. Beboelse m.v., der etableres efter lovensikrafttræden, er uden betydning for vurdering af støj fra testcentret efter disse regler.
1
Stk. 5.Kommunalbestyrelsen må kun meddele tilladelse efter den øvrige lovgivning til at opførebygninger af mere end 12 meters højde i vindfeltet, hvis vindfeltets funktion ikke derved ændreseller påvirkes negativt i forhold til testcenteret. Tilsvarende gælder for kommunalbestyrelsens ad-gang til at meddele tilladelse til at opføre tekniske anlæg i vindfeltet. Uanset bestemmelsen i 1. pkt.må der opføres bygninger, der opføres som tilbygninger eller bygninger i tilknytning til eksisterendebyggeri.Stk. 6.Der må ikke ved lokalplan udlægges nye arealer til byzone, sommerhusområde, skov-rejsning eller anden arealanvendelse i vindfeltet, hvis vindfeltets funktion derved ændres ellerpåvirkes negativt i forhold til testcenteret.Stk. 7.Der må ikke ved lokalplan udlægges arealer til støjfølsom arealanvendelse inden for støj-konsekvensområdet. Det samme gælder uden for støjkonsekvensområdet, hvis et område indenfor støjkonsekvensområdet dermed bliver et område med støjfølsom arealanvendelse.Stk. 8.Kommunalbestyrelsens afgørelser, som er nævnt i stk. 1, 2 og 5, kan påklages efterreglerne i den lovgivning, som afgørelsen i øvrigt er truffet i henhold til.”4.I§ 25indsættes efter stk. 2 som nyt stykke:”Stk.3.Miljøministeren kan fastsætte regler om at udtage arealer af støjkonsekvensområdet,hvis der nedtages vindmøller ved Danopal (Frøstruplejren) og Hjardemål.”5.Efterbilag 1indsættes bilag 2-3, der affattes som henholdsvis bilag 2 og bilag 3 til denne lov.
§2Loven træder i kraft den 3. marts 2011.
2
Bilag 2
3
Bilag 3
Den beregnede støjbelastning fra det nationale testcenter, jf. § 22, stk. 3Forudsætninger om udsendt støj fra vindmøller i Det nationale testcenter ved ØsterildVed den supplerende VVM-redegørelse er der lagt følgende forudsætninger om udsendt støj fravindmøller i det nationale testcenter ved Østerild til grund. Tabellen angiver den A-vægtedekildestyrke i dB re 1 pW i hvert oktavbånd for de 6 sydligste af testcentrets 7 testpladser vedhenholdsvis 6 m/s og 8 m/s vindhastighed i 10 m højde.Oktavbånd6 m/s8 m/s63 Hz92,994,9125 Hz101,8103,8250 Hz104,9106,9500 Hz105,5107,51000 Hz104,4106,42000 Hz101,1103,14000Hz92,494,48000Hz79,981,9
For den nordligste af testpladserne forudsættes en reduceret kildestyrke, der er den samme ved 6og 8 m/s.Oktavbånd6 og 8 m/s63 Hz86,4125 Hz95,3250 Hz98,4500 Hz99,01000 Hz97,92000 Hz94,64000Hz85,98000Hz73,4
For samtlige vindmøller er der ved beregningerne forudsat en navhøjde på 150 m.
Støjkonsekvensområdet omkring testcentret er beregnet ved brug af disse forudsætninger fortestcentrets vindmøller sammen med realistiske forudsætninger om støjudsendelsen fra deeksisterende vindmøller i området, der samtidig sikrer en vis, begrænset støjmæssig margin.Specielt for vindmøllerne ved Hjardemål og Danopal, som er af typen NEG Micon NM52/900, erforudsætningerne om den A-vægtede kildestyrke i dB re 1 pW:
Oktavbånd6 m/s8 m/s
63 Hz87,989,4
125 Hz94,195,6
250 Hz93,394,8
500 Hz91,292,7
1000 Hz92,994,4
2000 Hz93,094,5
4000Hz88,489,9
8000Hz71,673,1
4
Indhold:Almindelige bemærkninger............................................................................................................. 51. Indledning................................................................................................................................... 52. Lovforslagets indhold.................................................................................................................. 72.1 Ekspropriation...........................................................................................................................72.1.1 Gældende ret......................................................................................................................... 72.1.2 Lovforslagets udformning....................................................................................................... 72.2 Områder med støjfølsom arealanvendelse................................................................................82.2.1 Gældende ret......................................................................................................................... 82.2.2 Lovforslagets udformning....................................................................................................... 92.3 Forholdet til andre vindmøller..................................................................................................102.3.1 Gældende ret....................................................................................................................... 102.3.2 Lovforslagets udformning..................................................................................................... 103. De økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige............................................ 114. De økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v...................................... 115. De administrative konsekvenser for borgerne........................................................................... 116. De miljømæssige konsekvenser............................................................................................... 127. Forholdet til EU-retten............................................................................................................... 128. Hørte myndigheder og organisationer mv................................................................................. 129. Sammenfattende skema........................................................................................................... 13Bemærkninger til de enkelte bestemmelser.................................................................................. 13
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger1. IndledningLov nr. 647 af 15. juni 2010 om et testcenter for store vindmøller ved Østerild trådte i kraft den 1.oktober 2010. I november 2010 konstaterede Miljøministeriet, at Frøstruplejren og byen Hjardemålefter reglerne i bekendtgørelse nr. 1518 af 14. december 2006 om støj fra vindmøller har ”støjføl-som arealanvendelse”, idet områderne anvendes til eller er udlagt til boligformål i henholdsvis enlokalplan og en byplanvedtægt. I VVM-redegørelsen fra 2009 er områderne beskrevet som”nabobeboelse”, hvor der gælder mere lempelige støjgrænser. Dermed er VVM-redegørelsen fra2009 fejlagtig, idet der ikke er redegjort korrekt for konsekvenserne af støjberegningerne.Den forkerte oplysning i VVM-redegørelsen betyder, at bemærkningerne til lov om et testcenter forstore vindmøller ved Østerild ikke er fyldestgørende, idet byen Hjardemål og Frøstruplejren ikkebeskrives sammen med Hjardemål Klit Camping og Østerild som områder med støjfølsom arealan-vendelse.Der er derfor udarbejdet en supplerende VVM-redegørelse, som beskriver plangrundlaget forområdet, som viser støjkonsekvenserne, og som beskriver de miljømæssige konsekvenser af de
5
planlagte ændringer generelt. I VVM-redegørelsen redegøres der for den valgte løsningsmodel,dvs. at det nødvendige antal af de eksisterende ældre produktionsmøller ved Hjardemål og Dano-pal (Frøstruplejren) nedtages, samt for beskrevne alternativer, samt for virkningerne af den valgteløsning på miljøet, herunder for miljøpåvirkningen ved nedtagningen af de ældre møller og vedbortskaffelsen af vindmøllerne med tilhørende fundament, ledninger m.v.Der er endvidere udarbejdet nærværende supplerende lovforslag om ændring af lov om et natio-nalt testcenter for store vindmøller ved Østerild, der indeholder de nødvendige supplerende regler.Der står i dag 4 ældre produktionsmøller ved Danopal (Frøstruplejren) og 8 ældre produktions-møller ved Hjardemål. Med de skærpede støjkrav, som skal lægges til grund i områder medstøjfølsom arealanvendelse, støjer de ældre møller allerede på nuværende tidspunkt så meget, atdet ikke vil være muligt at etablere testcenteret på det foreliggende grundlag.Det forhold, at de skærpede støjgrænser gælder for byen Hjardemål og Frøstruplejren, vil havebetydning for muligheden for at kunne opstille de syv vindmøller i det nationale testcenter, fordiden samlede støj fra de nye møller og de eksisterende ældre produktionsmøller i området bevirker,at støjgrænserne i Frøstruplejren og byen Hjardemål i givet fald vil blive overskredet.For at realisere loven om det nationale testcenter vil det derfor være nødvendigt at eksproprieredet nødvendige antal af de ca. 10 år gamle produktionsmøller. Beregninger viser, at det somminimum er nødvendigt at nedtage 3 møller ved Frøstruplejren og som minimum 2 møller vedHjardemål, for at støjkravene kan overholdes.Miljøministeriets bekendtgørelse om støj fra vindmøller skal overholdes i forhold til de eksisterendeboliger mv. i området, og der bliver ikke tale om at ekspropriere yderligere boliger, herunder i Frø-struplejren og i byen Hjardemål, på baggrund af støj, der overskrider Miljøministeriets regler omstøj fra vindmøller.Da testcenteret til stadighed vil udskifte vindmøller som led i centerets drift, fastholdes vurderingeni VVM-redegørelsen af, hvilke områder der karakteriseres som støjfølsom arealanvendelse, uansetom der opføres nye boliger m.v., der ligger så tæt og udgør så mange, at dele af området kan fåfaktisk karakter af støjfølsom arealanvendelse. Der er ikke arealer inden for støjkonsekvensom-rådet, der er vist på bilag 2, der er underlagt støjfølsom arealanvendelse efter § 3 i vindmølle-bekendtgørelsen, Miljøministeriets bekendtgørelse nr. 1518 af 14. december 2006 om støj fravindmøller. Lovforslagets bestemmelser sikrer, at nye boliger m.v. ikke vil kunne hindre test-centerets drift.Folketingets vedtagelse af denne ændringslov vil således berigtige den mangelfulde VVM-redegø-relse, der var en del af det samlede beslutningsgrundlag for vedtagelsen af lov nr. 647 af 15. juni2010 om et testcenter for store vindmøller ved Østerild. Folketinget gives dermed mulighed for attage stilling til, om der er grundlag for at fastholde beslutningen om etablering af testcenteret påbaggrund af de supplerende oplysninger om støjkonsekvenserne fra testcenteret.Lovforslagets hovedindhold er derfor:- at berigtige det faktuelle grundlag vedrørende støj for Folketingets vedtagelse af loven omet testcenter for store vindmøller ved Østerild og at sikre, at Folketinget fortsat ønskerprojektet gennemført på det nu foreliggende grundlag,- at gøre det muligt for miljøministeren at ekspropriere det nødvendige antal eksisterendeproduktionsmøller, som medfører, at den samlede støj fra testcenteret og de eksisterendeproduktionsvindmøller vil overskride gældende støjgrænser,- at fastholde vurderingen af, hvilke områder der har støjfølsom arealanvendelse i medfør afvindmøllebekendtgørelsen, uanset om områdets faktiske anvendelse måtte ændre sig,
6
-
samt at nye boliger m.v., der opføres efter loven træder i kraft, ikke får indflydelse på driftenaf testcentret, ogat sikre, at der ikke opføres nye vindmøller, der kan føre til, at den samlede støj fravindmøller vil overstige de tilladte grænser.
2. Lovforslagets indhold2.1 Ekspropriation2.1.1 Gældende retMiljøministeren har efter § 15, stk. 2, i lov nr. 647 om et testcenter for store vindmøller ved Østerild(hovedloven) hjemmel til at ekspropriere fast ejendom inden for testcenterets vindfelt og test- ogmåleområde, når det er nødvendigt for etablering og drift af testcenteret.Selvom de møller ved byen Hjardemål, som det pga. reglerne om støj fra vindmøller er nødvendigtat nedtage for at realisere testcenteret, ligger inden for den geografiske afgrænsning, hvor der efterden nugældende lovs § 15, stk. 2 er hjemmel til at foretage ekspropriation, er den nugældendebestemmelse ikke tilstrækkelig.De møller, som det er nødvendigt at nedtage ved Danopal (Frøstruplejren), ligger uden for vindfeltog test- og måleområdet. Der er derfor ikke hjemmel til at ekspropriere disse i hovedlovens § 15,stk. 2.Det er derfor nødvendigt at udvide anvendelsesområdet for bestemmelsen om ekspropriation.Det giver dermed Folketinget mulighed for at tage stilling til dette yderligere behov for ekspropria-tion, som ikke har været nævnt i forbindelse med behandlingen af hovedloven om testcenteret,hvor det var formuleret ret præcist, hvad der skulle eksproprieres og til hvilket formål.
2.1.2 Lovforslagets udformningMed lovforslaget foreslås det, at ekspropriationsbestemmelsen ændres til også at gælde uden forvindfelt og test- og måleområdet, men kun således at miljøministeren får hjemmel til at eksproprie-re det nødvendige antal ældre produktionsmøller med henblik på at begrænse den samlede støj-belastning fra vindmøller i området. Fast ejendom omfatter også vindmøller med dertil hørendefundament, ledningstilslutning mv.Den gældende § 15, stk. 1, om miljøministerens adgang til at erhverve fast ejendom med henblikpå etablering og drift af testcenteret foreslås tilsvarende præciseret for at sikre, at ejere af ældreproduktionsvindmøller i og uden for vindfelt og test- og måleområde får mulighed for at sælge devindmøller, der skal nedtages, hvis de foretrækker dette frem for at gennemgå en ekspropriations-proces.Med denne formulering fjernes eventuel tvivl om hjemlen til at ekspropriere eksisterende vind-møller.Når ekspropriationen af de ældre møller er gennemført, vil de gældende lokalplaner for vind-møllerne ved Hjardemål og Danopal (Frøstruplejren) blive erstattet af nye lokalplaner, hvor de
7
relevante dele er ophævet. Lokalplanerne kan ophæves helt efter planlovens § 33, i det omfang deikke længere er aktuelle, når vindmøllerne er nedtaget. Såfremt der alene ønskes en delvisophævelse, vil dette ske ved udarbejdelsen af en ny lokalplan for området. Miljøministeren kan iden sammenhæng foretage såvel ophævelse som udarbejdelse af en ny lokalplan på grundlag afplanlovens § 3, stk. 5, (call-in beføjelsen).2.2 Områder med støjfølsom arealanvendelse2.2.1 Gældende retDe gældende regler om støj fra vindmøller fremgår af Miljøministeriets bekendtgørelse nr. 1518 af14. december 2006 om støj fra vindmøller (vindmøllebekendtgørelsen).Efter vindmøllebekendtgørelsens § 3, stk. 1, må støjbelastningen fra vindmøller ikke overstige 44dB og 42 dB ved en vindhastighed på hhv. 8 m/s og 6 m/s i det mest støjbelastede punkt vedudendørs opholdsarealer højst 15 m fra nabobeboelse i det åbne land. For områder medstøjfølsom arealanvendelse må den maksimale støjbelastning udgøre 39 dB og 37 dB ved entilsvarende vindhastighed på hhv. 8 m/s og 6 m/s.Den, der ønsker at opføre eller ændre en vindmølle, skal anmelde dette til kommunalbestyrelsen,og anmeldelsen skal bl.a. indeholde dokumentation for, at vindmøllen vil overholde støjkravene ivindmøllebekendtgørelsens § 3, jf. vindmøllebekendtgørelsens § 5, stk. 3. Dokumentationen skalfor prototypevindmøller indeholde sådanne målinger eller beregninger, at det kan sandsynliggøres,at vindmøllen vil kunne overholde støjgrænserne, jf. vindmøllebekendtgørelsens § 5, stk. 4.Ved støjfølsom arealanvendelse forstås områder, der anvendes til eller i lokalplan eller byplan-vedtægt er udlagt til bolig-, institutions-, sommerhus- eller kolonihaveformål eller som rekreativeområder, jf. vindmøllebekendtgørelsens § 3, stk. 2.Der kan derfor løbende udvikle sig nye støjfølsomme områder i og omkring testcenteret, hviskommunalbestyrelsen eksempelvis meddeler tilladelse til nye boliger, der sammen med andreboliger vil komme til at udgøre et område, der anvendes til boligformål.Kommunalbestyrelsen kan således efter planlovens landzonebestemmelser meddele tilladelse tiletablering af nye boliger eller anden støjfølsom arealanvendelse i landzone på ejendomme, hvorder ikke hidtil har været bolig, hvorved områderne faktisk får karakter af støjfølsom arealanven-delse efter reglerne om støj fra vindmøller.Dog gælder det efter Miljøministeriets vejledning fra 2002 om administration af planlovenslandzonebestemmelser, at der ved ansøgning om ny bolig i landzone bla. skal tages hensyn til, ombeboerne kan sikres mod forureningsulemper, herunder utilfredsstillende støjforhold, lugtgener oglignende.Efter § 36, stk. 1, nr. 12, og stk. 2, samt §§ 37 og 38 i planloven kan der endvidere opføres enmedhjælperbolig eller en aftægtsbolig på landbrugsejendomme over 30 ha uden forudgåendetilladelse, forudsat de opføres i tilknytning til ejendommens hidtidige bebyggelsesarealer ellerkommunalbestyrelsen tillader en anden placering. Efter planlovens § 37 kan der uden tilladelseindrettes en bolig i en driftsbygning på en landbrugsejendom, der ikke længere er nødvendig fordriften.Når de eksisterende boliger i området, hvor støjbelastningen fra testcenteret vil overstige 42/44 dB,er opkøbt eller eksproprieret, vil der ikke være boliger inden for denne støjzone. Der vil således
8
ikke være landbrugsejendomme tilbage, hvor førnævnte ret kan udnyttes inden for dette område.Det gælder også ejendommene uden for denne støjzone, da de ligger flere hundrede meter vækherfra.2.2.2 Lovforslagets udformningFor at sikre, at testcenteret kan etableres og udvikles, som forudsat i loven, foreslås det dels, atkommunalbestyrelsens mulighed for at udlægge nye områder til støjfølsom arealanvendelse be-grænses, dels at den supplerende VVM-redegørelses angivelser af, hvilke områder, der har støj-følsom arealanvendelse, fastholdes fremover.Efter gældende regler i planloven har kommunalbestyrelsen ansvar for den fysiske planlægning ikommunen. Kommunalbestyrelsens adgang til planlægning er begrænset af regler i planloven, nårder er tale om at anvende støjbelastede arealer til støjfølsom anvendelse. Efter planlovens § 15 amå en lokalplan således kun udlægge støjbelastede arealer til støjfølsom arealanvendelse, hvisplanen med bestemmelser om afskærmende foranstaltninger kan sikre den fremtidige anvendelsemod støjgener.For at sikre, at testcenteret ikke bliver mødt med nye skærpede støjkrav som følge af, at derudlægges nye støjfølsomme områder omkring testcenteret, foreslås det, at kommunalbestyrelsenikke ved lokalplan kan udlægge nye områder til støjfølsom arealanvendelse inden for detberegnede støjkonsekvensområde. Det samme foreslås for lokalplanlægning lige uden forstøjkonsekvensområdet, hvis dette sammen med et område inden for støjkonsekvensområdet,derved bliver et område med støjfølsom arealanvendelse. Den foreslåede ændring skal derfor sessom et supplement til planlovens § 15 a for så vidt angår støj fra vindmøller.Vindmøllebekendtgørelsen vil fortsat blive overholdt for de eksisterende boliger i Hjardemål ogFrøstruplejren, men hvis der etableres flere boliger inden for støjkonsekvensområdet som følge af,at der etableres en medhjælperbolig eller en bolig i forbindelse med generationsskifte, vil det ikkebetyde, at de tætliggende boliger skal vurderes som støjfølsom arealanvendelse – som tilfældeteventuelt ville være andre steder. Nye boliger mv., der opføres indenfor støjkonsekvensområdet,er uden betydning for vurderingen af støjen fra testcentret efter vindmøllebekendtgørelsen.Det foreslås endvidere, at når vindmøller ønskes opført eller ændret på eller uden for testcenteret,skal den vurdering af, hvilke områder der har støjfølsom arealanvendelse, som er anført i densupplerende VVM-redegørelse for testcenteret og lagt til grund for lovforslaget, lægges til grundved vurderingen af, om kravene i Miljøministeriets regler om støj fra vindmøller er overholdt. Dettegælder også, selv om der efterfølgende sker ændringer i anvendelsen af det pågældende områdehvilket eksempelvis kan blive tilfældet, hvis der etableres yderligere boliger m.v. i eller umiddelbartuden for støjkonsekvensområdet, som ligger så tæt og i et omfang, der vil betyde, at dele afområdet vil få karakter af støjfølsom arealanvendelse.Den foreslåede ændring af loven sikrer imod, at nye områder med støjfølsom arealanvendelse kanvokse ud og ind af de to støjzoner, så centeret skal overholde forskellige støjgrænser over tid.Bestemmelsen betyder, at der ikke kan opstå nye områder med støjfølsom arealanvendelse indenfor støjkonsekvensområdet.For så vidt angår området, hvor den beregnede støjgrænse er 42dB/44dB, vil eksisterende boligerblive opkøbt eller eksproprieret, jf. bemærkningerne til hovedlovens § 15. I forbindelse hermed vilder blive lyst en servitut, hvorefter der ikke senere kan opføres boliger. For de øvrige ejendommeinden for 42dB/44dB-område, som ikke omfattes af opkøb eller ekspropriation af boliger, gælder, at
9
kommunen i overensstemmelse med Miljøministeriets vejledning fra 2002 om administration afplanlovens landzonebestemmelser ved ansøgning om ny bolig i landzone bl.a. skal tage hensyn til,om beboerne kan sikres mod forureningsulemper, herunder utilfredsstillende støjforhold, lugtgenerog lignende.Ved kommunalbestyrelsens administration af planloven skal der tages hensyn til, at der er eta-bleret et testcenter for vindmøller med dertil hørende støjbelastning af det omkringliggendeområde. Dette betyder i praksis, at kommunalbestyrelsen skal foretage en konkret vurdering, hvorhensynet til miljøet skal indgå, herunder miljøbeskyttelseslovgivningens støjgrænser, der forvindmøller er indeholdt i Miljøministeriets bekendtgørelse om støj fra vindmøller. Kommunalbe-styrelsen bør derfor ikke meddele tilladelse til at opføre ny beboelse m.v., hvis støjgrænserne på42dB/44dB i vindmøllebekendtgørelsen ikke er eller vil være overholdt ved en fuld udbygning aftestcenteret, idet det beregnede samlede støjbidrag fra testcenteret, som det fremgår af bilag 3,lægges til grund.2.3 Forholdet til andre vindmøller2.3.1 Gældende retOmrådet omkring det planlagte nationale testcenter er beliggende i landzone, og der kan derforikke opføres vindmøller uden kommunalbestyrelsens tilladelse efter bl.a. planlovens § 35 eller veden lokalplan for vindmøller.Efter § 22 i hovedloven om et testcenter for store vindmøller ved Østerild, må der kun meddelestilladelse efter den øvrige lovgivning, bl.a. planlovens § 35, til opførelse af vindmøller i beskyttel-seszonen, hvis beskyttelseszonens funktion ikke derved ændres eller påvirkes negativt i forhold tiltestcenteret. Uden for beskyttelseszonen gælder ingen begrænsninger i hovedloven med hensyntil opførelse af nye vindmøller.Hvis der opføres nye vindmøller, ville støj fra disse skulle medregnes i de støjberegninger, der skalforetages, når vindmøller på testcenteret udskiftes og opstilles. Det samlede støjbillede kunnederfor påvirkes af, at der stilles andre vindmøller op i området, og derved er der risiko for, at dissekan begrænse den forudsatte mulige støjpåvirkning fra testcenteret.2.3.2 Lovforslagets udformningDet foreslås sikret, at der ikke opføres nye vindmøller, der kan føre til, at den samledestøjbelastning bliver større end forudsat.Efter § 6, stk. 4, i bekendtgørelsen om støj fra vindmøller, har kommunalbestyrelsen mulighed forat lægge det samlede støjbidrag fra testcenteret til grund ved anmeldelse af nye vindmøller udenfor den i bilag 2 angivne støjkontur på 37 dB, også selvom testcenteret ikke er fuldt udbygget pådet pågældende tidspunkt. Da det nationale testcenter etableres på grundlag af en anlægslov, derfastlægger det planlægningsmæssige grundlag for testcenteret, foreslås det med lovforslaget atgøre denne mulighed obligatorisk for kommunalbestyrelsen.Det foreslås derfor, at kommunalbestyrelsen skal lægge det samlede støjbidrag fra testcenteretmed fuld udbygning til grund ved anmeldelse af nye vindmøller uden for det i bilag 2 angivnestøjkonsekvensområde, også selvom testcenteret ikke er fuldt udbygget på det pågældende tids-punkt.
10
Endvidere foreslås det, at kommunalbestyrelsen ikke skal kunne meddele tilladelse til, at deropføres nye vindmøller inden for støjkonsekvensområdet, der er afgrænset af 37 dB støjkonturen.Denne støjkontur er beregnet for en vindhastighed på 6 m/s. Den nuværende begrænsning foropførelse af vindmøller i beskyttelseszonen, dvs. den zone, der fremgår af bilag 1, til hovedloven,foreslås bibeholdt.3. De økonomiske og administrative konsekvenser for det offentligeEtablering og drift af det nationale testcenter er brugerfinansieret. Det fremgår af § 2, stk. 2, i lovenom et testcenter ved Østerild, at det skal fremgå af kontrakter, at brugerne af møllepladser afholderalle udgifter til anlæg og drift af testcenteret.Denne forudsætning om brugerfinansiering gælder også for udgifterne til køb af forventet femvindmøller ved Klastrup/Hjardemål og Frøstrup, som ligger ud over de oprindeligt brugerfinansie-rede udgifter til testcenter Østerild. Det er således brugerne, der skal finansiere de udgifter, somstaten har i forbindelse med opkøb eller ekspropriation af forventet fem vindmøller.En opgørelse af nettoudgifterne forbundet med opkøb eller ekspropriation af produktionsmøllernetager afsæt i følgende:---Udgifter til opkøb eller ekspropriation og nedtagning af produktionsmøllerne samt erstatningIndtægter fra drift af produktionsmøllerne fra overtagelsestidspunktet frem mod nedrivning.Indtægter fra salg af produktionsmøllerne efter nedtagning.
Det skønnes foreløbigt, at nettoudgiften forbundet med opkøb eller ekspropriation af femproduktionsmøller udgør i størrelsesordenen 8,5 mio. kr. Det er Kommissarius for statensekspropriationer, der fastsætter udgiften til ekspropriation af produktionsmøllerne. Omfanget herafvil først kunne fastlægges endeligt, når ekspropriationsprocessen er afsluttet.4. De økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.Det fremgår af loven om et testcenter for store vindmøller ved Østerild, at brugerne afholder alleudgifter til anlæg og drift af testcenteret.Forslaget vil derfor have økonomiske konsekvenser for brugerne af testcenteret, idet opkøb ellerekspropriation af ældre produktionsmøller vil være en ekstra omkostning for testcenterets brugere,jf. afsnit 3 ovenfor.Landbrugeren vil blive erstattet for eventuelt tab for de særlige skader, der eventuelt måtte opståpå dennes arealer i forbindelse med nedtagning af de ældre produktionsmøller.Den skønnede nettoudgift for brugerne kan opgøres til 8,5 mio. kr., som fordeles mellem brugerne ioverensstemmelse med kontrakterne mellem staten, DTU og brugerne.Forslaget vurderes ikke at ville have økonomiske og administrative konsekvenser for andre.5. De administrative konsekvenser for borgerneLovforslaget vurderes ikke at have administrative konsekvenser for borgerne.
11
6. De miljømæssige konsekvenserMed lovforslaget nedtages et antal eksisterende produktionsmøller ved henholdsvis Hjardemål ogDanopal (Frøstruplejren), for at testcentret, når det er etableret og fuldt udbygget, i fuld udbyggetstand vil kunne overholde vindmøllebekendtgørelsen – bekendtgørelse nr. 1518 af 14. december2006 om støj fra vindmøller.De gennemførte støjberegninger i den supplerende VVM-redegørelse har vist, at det vil væretilstrækkeligt at fjerne de to nordligste vindmøller ved Hjardemål og de tre sydligste vindmøller vedDanopal (Frøstruplejren). Denne VVM-redegørelse giver tillige mulighed for at kunne fjerneyderligere to produktionsvindmøller, hvis det senere skulle vise sig nødvendigt.Det fremgår af den VVM-redegørelsen, at demonteringen af vindmøllerne vil give anledning tilmiljøpåvirkning i nærområdet i form af støj og evt. støv, men inden for en meget kort periode af 8 til14 dage pr. vindmølle, der skal fjernes.Fundamenter vil som udgangspunkt blive fjernet til en meter under terræn med henblik på, at area-lerne kan retableres til den tidligere arealanvendelse, hvilket for de fleste af pladserne vil sige land-brugsdrift.VVM-redegørelsen åbner dog mulighed for at lade fundamenterne til de demonterede vindmøllerblive stående af hensyn til beskyttelsen af eventuelle bilag IV arter, som måtte have indfundet sigpå de overgroede fundamenter og skråningsanlæg.Da testcentret til stadighed vil udskifte vindmøllerne som led i centrets drift, fastholdes vurderingeni den supplerende VVM-redegørelse af, hvilke områder der karakteriseres som støjfølsomarealanvendelse, uanset om der opføres nye boliger. Derved sikres det, at nye boliger ikke vilkunne hindre testcentrets drift.De samlede miljømæssige konsekvenser af at foretage de ændringer, der er nødvendige for atsikre det nationale testcenter for vindmøller ved Østerild, vurderes at være yderst begrænsede,idet de alene tager sigte på overholdelsen af vindmøllebekendtgørelsens grænseværdier for støj.Dette har hele tiden været en forudsætning for etableringen af testcentret.I forhold til naturen vil nedlæggelsen af de fem produktionsmøller føre til begrænsede forbedringerfor fugle og flagermus. Landskabeligt vil der også være tale om begrænsede forbedringer i form afet mere harmonisk landskab.De foreslåede projektændringer giver således samlet vurderet ikke anledning til væsentligemiljøpåvirkninger af permanent karakter.7. Forholdet til EU-rettenLovforslaget opfylder betingelserne i artikel 1, stk. 5, i VVM-direktivet (Rådets direktiv af 27. juni1985 om vurdering af visse offentlige og private projekters indvirkning på miljøet, 85/337/EØF medsenere ændringer) for projekter, der vedtages i enkeltheder ved en særlig national lov.8. Hørte myndigheder og organisationer mv.………………………………………….
12
9. Sammenfattende skema
Økonomiske og administra-tive konsekvenser for stat,kommuner og regionerØkonomiske konsekvenserfor erhvervslivet
Positivekonsekvenser/mindreudgifterIngen
Negativekonsekvenser/merudgifterIngen
Ingen
Administrative konsekvenserfor erhvervslivetMiljømæssige konsekvenser
IngenDe foreslåede projektændrin-ger giver ud fra en samletvurdering ikke anledning tilvæsentlige miljøpåvirkningeraf permanent karakterIngen
Brugerne af testcenteret fårmerudgifter til finansiering afnettoudgifter ved opkøb ellerekspropriation af forventetfem vindmøller på skønnet8,5 mio. kr.Ingen
Administrative konsekvenserfor borgerneForholdet til EU-retten
Ingen
Lovforslaget opfylder betingelserne i artikel 1, stk. 5, i VVM-direktivet (Rådets direktiv af 27. juni 1985 om vurdering afvisse offentlige og private projekters indvirkning på miljøet,85/337/EØF med senere ændringer) for projekter, dervedtages i enkeltheder ved en særlig national lov.
Bemærkninger til de enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1 og 2 (§ 15, stk. 1, 3 og 4)Til § 15, stk. 1Med den foreslåede bestemmelse gives miljøministeren adgang til at erhverve vindmøller, når deter nødvendigt for at begrænse udbredelsen af støj fra vindmøller omkring testcentret. Tilføjelsen til§ 15, stk. 1, har samme geografiske anvendelsesområde, som den eksisterende formulering i § 15,stk. 1, i lov nr. 647 af 15. juni 2010 om et testcenter for store vindmøller ved Østerild (hovedloven),dvs. er ikke som § 15, stk. 2, i hovedloven begrænset til vindfeltet og test- og måleområdet.
13
Den foreslåede tilføjelse til § 15, stk. 1, skal give mulighed for, at ejere af vindmøller, der fore-trækker at sælge dem i fri handel frem for at gennemgå en ekspropriationsproces, sikres denneadgang.Til § 15, stk. 3§ 15 i den gældende hovedlov indeholder ikke den nødvendige hjemmel til at ekspropriere de æl-dre produktionsmøller, der skal nedtages for at testcentret kan overholde kravene i vindmøllebe-kendtgørelsen. Den foreslåede bestemmelse i nærværende lovforslags § 1, nr. 3 (§ 15, stk. 3)giver miljøministeren hjemmel til at ekspropriere det nødvendige antal møller inden for støjkon-sekvensområdet, for at Miljøministeriets bekendtgørelse om støj fra vindmøller kan overholdes vedetableringen af det nationale testcenter.Det forventes at dreje sig om 5 møller, men hvis det efterfølgende viser sig, at det ikke er tilstræk-keligt at nedtage de 5 møller giver den foreslåede bestemmelse mulighed for at ekspropriere detnødvendige antal møller. Det vil maksimalt kunne dreje sig om 12 møller.De gennemførte støjberegninger har vist, at det vil være tilstrækkeligt at fjerne de to nordligste vind-møller ved Hjardemål og de tre sydligste ved Danopal (Frøstruplejren). VVM-redegørelsen giver mu-lighed for at fjerne yderligere to vindmøller, hvis det senere skulle vise sig nødvendigt.Det er hensigten, at det kun er vindmøllen inklusiv fundament m.v., der eksproprieres og nedtages,mens den ejendom, som møllen står på, skal forblive hos ejeren. Hvis ekspropriation af denejendom, som møllen står på, er nødvendigt for at kunne opnå, at vindmøllen tages ned, giverbestemmelsen dog mulighed herfor. Det gives ikke mulighed i den foreslåede bestemmelse forekspropriation af boliger e.l.Ejerne af vindmøllerne ved Danopal (Frøstruplejren) og Hjardemål ejer ikke også de ejendomme,hvor de er opstillet. Det eventuelle tab, som grundejerne lider ved ikke længere at kunne udlejearealet til opstilling af vindmøller, vil indgå i ekspropriationskommissionens behandling af ekspro-priationssagen.Bestemmelsen giver ligeledes hjemmel til midlertidigt at ekspropriere de arealer, hvorpå deeksproprierede møller står, samt nødvendige arbejdsarealer for nedtagningen af møllerne.Der ændres ikke ved, at ekspropriation efter hovedloven vil ske efter reglerne i lov omfremgangsmåden ved ekspropriation vedrørende fast ejendom, og at ejerne vil få erstatning efterde sædvanlige regler herom. Der henvises til den gældende lovs § 15, stk. 3.Til § 15, stk. 4Den foreslåede bestemmelse i § 15, stk. 4 skal sikre, at miljøministeren har fysisk adgang, even-tuelt med politiets hjælp, til at gå ind på de ejendomme, der berøres af vindmølleekspropriationerog til at udføre de nødvendige arbejder, der er forbundet med nedtagning af de vindmøller, som –hvis ikke overtagelsen kan ske frivilligt – skal eksproprieres.Ejeren eller brugeren af den pågældende ejendom skal orienteres, inden der bliver behov for at gåind på ejendommen med henblik på at nedtage vindmøllerne.Uanset ophævelse af de to lokalplaner vil det blive sikret, at møllerne fjernes på en sådan måde, atarealerne efterfølgende kan overgå til almindelig landbrugsdrift, medmindre det af hensyn tilnaturvaretagelsen findes mere hensigtsmæssigt at lade fundamenterne blive stående.
Til nr. 3 (§ 22)
14
Til § 22, stk. 1 og 2De foreslåede bestemmelser er nye.Den foreslåede bestemmelse i stk. 1, skal sikre, at der ikke opføres nye vindmøller inden forstøjkonsekvensområdet. En lignende regulering findes I landsplandirektivet fra 2000 om ennational prøvestation for store vindmøller ved Høvsøre i Lemvig, hvorefter der ikke må giveslandzonetilladelse til opførelse af vindmøller inden for en afstand af 2,5 km fra prøvestationen.Modsat landsplandirektivet omfatter bestemmelsen også tilladelse efter anden lovgivning, f.eks.VVM-tilladelse, dvs. tilladelse efter Miljøministeriets bekendtgørelse nr. 1335 af 6. december 2006om vurdering af visse offentlige og private anlægs virkning på miljøet (VVM) i medfør af lov omplanlægning. Bestemmelsen indebærer bl.a., at de møller, som Miljøministeren eksproprierer ogtager ned, ikke kan genopsættes af ejerne af de berørte ejendomme, indtil lokalplanerne forvindmøllerne ophæves.Ændringen i stk. 2 om muligheden for at opstille vindmøller i beskyttelseszonen er en konsekvensaf den foreslåede bestemmelse i stk. 1.Til § 22,stk. 3Den foreslåede bestemmelse er ny.Det foreslås, at der i forbindelse med opførelse eller ændring af vindmøller uden for det viste støj-konsekvensområde i bilag 2, skal lægges det i den supplerende VVM-redegørelse for testcenteretberegnede samlede støjbidrag fra testcenteret til grund ved vurdering af, om kravene i Miljømi-nisteriets regler om støj fra vindmøller er overholdt i forhold til de eksisterende boliger. Detrelevante afsnit fra VVM-redegørelsen om det beregnede støjbidrag fremgår af forslagets bilag 3 tilloven, jf. § 1, nr. 6, og bemærkningerne hertil.Den foreslåede bestemmelse skal sikre, at der ved bedømmelse af støj fra vindmøller uden forstøjkonsekvensområdet tages højde for den samlede tilladte støj fra testcenteret, uanset om derfor tiden er opstillet mange eller få møller på centeret. Forslaget indebærer således, at der vedberegning af den samlede støj fra vindmøller efter vindmøllebekendtgørelsen, og vurderingen af,om bekendtgørelsens støjkrav er opfyldt, som støjbidrag fra testcenteret altid skal indregnes det iden supplerende VVM-redegørelse for testcenteret beregnede samlede støjbidrag fra testcenteretog ikke kun støjen fra de møller, som er opstillet på det aktuelle tidspunkt.Efter reglerne i § 6, stk. 4, i Miljøministeriets bekendtgørelse om støj fra vindmøller har kommunal-bestyrelsen allerede denne mulighed. Med forslaget bliver dette obligatorisk.Til § 22, stk. 4Den foreslåede bestemmelse er ny.Bestemmelsen har til formål at sikre, at testcenteret kan etableres, udbygges og drives, som detfølger af den oprindelige lovs bestemmelser, uanset eventuel senere opførelse eller indretning afnye nabobeboelser, institutioner, sommerhuse, kolonihaver eller rekreative områder i støjkonse-kvensområdet. Bestemmelsen bygger på det udgangspunkt, at alle støjgrænser skal forventes atkunne overholdes med det skitserede projekt på tidspunktet, hvor loven træder i kraft, men atsenere ændringer i den faktiske arealanvendelse skal være uden betydning for testcentrets drift,når denne drift i øvrigt ligger inden for det maksimalt foreskrevne niveau. Denne tilgang er valgtfrem for at pålægge ejerne af de omhandlede ejendomme vidtgående restriktioner i udnyttelsen afderes ejendomme med henblik på at undgå, at et område med støjfølsom arealanvendelse opstår.
15
Behovet for bestemmelsen skal bl.a. findes i, at planlovens § 36, stk. 1, nr. 12, og stk. 2, samt §§37 -38 indebærer, at der vil kunne opføres en medhjælperbolig eller en aftægtsbolig på landbrugs-ejendomme over 30 ha uden forudgående landzonetilladelse, hvis de opføres i tilknytning til ejen-dommens hidtidige bebyggelsesarealer eller kommunalbestyrelsen tillader en anden placering.Efter planlovens § 37 kan der, ligeledes uden landzonetilladelse, indrettes én bolig i en overflødig-gjort driftsbygning på en landbrugsejendom. Endelig kan kommunalbestyrelsen efter planlovenslandzonebestemmelser i visse tilfælde meddele tilladelse til etablering af nye boliger eller andenstøjfølsom arealanvendelse i landzone på ejendomme, hvor der ikke hidtil har været bolig.Ovenstående betyder, at der er risiko for, at der inden for testcentrets støjkonsekvensområde (dvs.37/39 dB-linjen) opstår områder, som skifter karakter, således at de faktisk får karakter afstøjfølsom arealanvendelse efter reglerne om støj fra vindmøller. Endvidere er der risiko for, atejeren af en nyetableret enkeltbolig eller anden beboelse kan kræve, at støjgrænsen fornabobeboelse i det åbne land på 42/44 dB skal overholdes ved den nye bolig. Der henvises tilafsnit 2.2.2 i de almindelige bemærkninger om planlovens landzoneregler.Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at kommunalbestyrelsen ved administrationen af degældende støjregler altid skal lægge den nuværende arealanvendelse til grund i forbindelse medetablering, udskiftning, ændring eller under den løbende drift af møller på testcentret.Herudover indebærer bestemmelsen, at nye enkeltboliger eller anden beboelse m.v, , der etab-leres inden for støjkonsekvensområdet efter lovens ikrafttræden, jf. bilag 2, ikke skal tillæggesbetydning ved vurderingen af støjen fra testcentret. Selv om kommunalbestyrelsen måtte give tilla-delse til etablering af en ny bolig, betyder dette således ikke, at støjen fra testcentret skal redu-ceres.Bestemmelsen gælder også for kommunalbestyrelsens løbende tilsyn efter bekendtgørelsen omvindmøllestøj. Bestemmelsen skal ses i sammenhæng med forslaget til § 22, stk. 7, der sikrer,at der ikke udlægges nye områder til støjfølsom arealanvendelse i forbindelse med denkommunale planlægning.
Til § 22, stk. 5.Bestemmelsen i stk. 5 svarer til § 22, stk. 2 i hovedloven og er ikke ændret.Til § 22, stk. 6Bestemmelsen er ikke ny og gengiver med en redaktionel ændring § 11, stk. 3, i hovedloven.Til § 22, stk. 7Den foreslåede bestemmelse er ny.Bestemmelsen supplerer bestemmelsen i stk. 6 om planlægning omkring testcenteret, og skal sik-re, at der ikke ved kommunens planlægning udlægges støjfølsomme områder inden for støjkon-sekvensområdet. Bestemmelsen svarer til principperne i planlovens § 15 a, hvorefter en lokalplankun må udlægge støjbelastede arealer til støjfølsom anvendelse, hvis planen med bestemmelserom afskærmningsforanstaltninger, som f.eks. jordvolde og afskærmende beplantning, kan sikreden fremtidige anvendelse mod støjgener. Bestemmelsen skal ses som et supplement til planlo-vens § 15 a.Bestemmelsen indebærer, at Thisted Kommune ikke i en lokalplan inden for støjkonsekvensom-rådet, kan udlægge et område til bolig-, institutions-, sommerhus- eller kolonihaveformål eller somrekreative områder, jf. § 3, stk. 2, nr. 2, i bekendtgørelse om støj fra vindmøller. Bestemmelsen har
16
ikke betydning for eksisterende lokalplaner eller byplanvedtægtsbestemmelser og dermed ingenbetydning for eksisterende støjfølsomme arealer.Til § 22, stk. 8Den foreslåede bestemmelse er en konsekvens af de foreslåede ændringer i § 22, hvorefter klageover afgørelser, som er nævnt i de enkelte bestemmelser, følger klageadgangen i den lovgivning,som afgørelsen er truffet i henhold til.Til nr. 4 (§ 25, stk. 3)Bestemmelsen bemyndiger miljøministeren til at bestemme hvilke arealer, der ikke længere skalvære omfattet af støjkonsekvensområdet, hvis nogle af vindmøllerne ved Frøstrup og Hjardemålnedtages. Begrundelsen er, at støjkonsekvensområdet bliver mindre i takt med, at der nedtagesvindmøller.Til nr. 5.Den foreslåede bestemmelse indsætter to nye bilag i loven.
Til § 2Det foreslås, at lovforslaget træder i kraft den 3. marts 2011, hvor realisering af det nationaletestcenter med bl.a. de nødvendige forudgående ekspropriationer skal påbegyndes.
17
Bilag
Lovforslaget sammenholdt med gældende lovGældende formuleringLovforslaget§1I lov om et testcenter for store vindmøller vedØsterild, jf. lov nr. 647 af 15. juni 2010,foretages følgende ændringer:
§ 15.Miljøministeren kan med henblik påetablering og drift af testcenteret erhverve fastejendom, herunder ved mageskifte ogjordfordeling.
1.§ 15, stk. 1,affattes således:”§15.Miljøministeren kan med henblik påetablering og drift af testcenteret erhverve fastejendom, herunder ved mageskifte ogjordfordeling. Ministeren kan herunder erhvervevindmøller, når det er nødvendigt for atbegrænse støjbelastningen fra vindmølleromkring testcenteret.”
Stk. 2.Miljøministeren kan ekspropriere fastejendom inden for vindfeltet og test- ogmåleområdet, når det er nødvendigt foretablering og drift af testcenteret, herunder tilnødvendigt nyanlæg, udvidelse og ændring afbestående anlæg og nødvendige supplerendeforanstaltninger, herunder ret til adgang til enejendom i måleområdet for at foretage tekniskemålinger eller for at pleje naturarealer af hensyntil driften af testcenteret. Ekspropriation kanendvidere ske til rydning af beplantning, jf. § 8,stk.1.2.I§ 15indsættes efter stk. 2 som nye stykker:”Stk.3.Miljøministeren kan endvidere ekspro-priere fast ejendom inden for støjkonsekvens-området, der er vist i bilag 2, når det er nødven-digt for at begrænse støjbelastningen fra vind-møller omkring testcenteret.Stk. 4.Miljøministeren og personer med be-myndigelse fra miljøministeren har uden rets-kendelse adgang til den pågældende ejendom iforbindelse med nedtagning af vindmøller, derer eksproprieret efter stk. 3, eller opkøbt medhenblik på nedtagning, jf. stk. 1. Adgang skerefter forudgående underretning af ejendom-mens ejer.”Stk. 3-10 bliver herefter stk. 5-12.
18
Stk. 3.Ekspropriation sker efter reglerne i lovom fremgangsmåden ved ekspropriationvedrørende fast ejendom.Stk. 4 - 10
3.§ 22affattes således:§ 22.Kommunalbestyrelsen må ikke meddeletilladelse efter den øvrige lovgivning til opfø-relse af vindmøller inden for støjkonsekvens-området, jf. bilag 2.§ 22.Kommunalbestyrelsen må kun meddeletilladelse efter den øvrige lovgivning til at opførevindmøller i beskyttelseszonen, hvis beskyttel-seszonens funktion ikke derved ændres ellerpåvirkes negativt i forhold til testcenteret.Stk.2.Kommunalbestyrelsen må kun meddeletilladelse efter den øvrige lovgivning til opførel-se af vindmøller i den del af beskyttelseszonen,jf. bilag 2, der ligger uden for støjkonsekvens-området, hvis beskyttelseszonens funktion ikkederved ændres eller påvirkes negativt i forholdtil testcenteret, jf. dog stk. 3.Stk. 3.Når vindmøller ønskes opført ellerændret uden for støjkonsekvensområdet, skaldet beregnede samlede støjbidrag fra testcen-teret, som det fremgår af bilag 3, lægges tilgrund ved vurdering af, om kravene i Miljømi-nisteriets regler om støj fra vindmøller er over-holdt. Det samme gælder ved udførelse af tilsynefter Miljøministeriets regler om støj fravindmøller.Stk. 4.Ved vurderingen af støj fra testcentretefter Miljøministeriets regler om støj fra vind-møller skal det lægges til grund, at der ikke erområder inden for støjkonsekvensområdet, jf.bilag 2, der er karakteriseret som støjfølsomarealanvendelse. Beboelse m.v., der etableresefter lovens ikrafttræden, er uden betydning forvurdering af støj fra testcentret efter disseregler.
Stk. 2.Kommunalbestyrelsen må kunmeddele tilladelse efter den øvrige lovgivning tilat opføre bygninger af mere end 12 metershøjde i vindfeltet, hvis vindfeltets funktion ikkederved ændres eller påvirkes negativt i forholdtil testcenteret. Tilsvarende gælder forkommunalbestyrelsens adgang til at meddeletilladelse til at opføre tekniske anlæg i vindfeltet.
Stk. 5.Kommunalbestyrelsen må kun med-dele tilladelse efter den øvrige lovgivning til atopføre bygninger af mere end 12 meters højde ivindfeltet, hvis vindfeltets funktion ikke dervedændres eller påvirkes negativt i forhold til test-centeret. Tilsvarende gælder for kommunalbe-styrelsens adgang til at meddele tilladelse til atopføre tekniske anlæg i vindfeltet. Uanset be-
19
Uanset bestemmelsen i 1. pkt. må der opføresbygninger, der opføres som tilbygninger ellerbygninger i tilknytning til eksisterende byggeri.Stk. 3.Der må ikke udlægges nye arealer tilbyzone, sommerhusområde, skovrejsning elleranden arealanvendelse i vindfeltet, hvisvindfeltets funktion derved ændres ellerpåvirkes negativt i forhold til testcenteret.
stemmelsen i 1. pkt. må der opføres bygninger,der opføres som tilbygninger eller bygninger itilknytning til eksisterende byggeri.Stk. 6.Der må ikke ved lokalplan udlæggesnye arealer til byzone, sommerhusområde,skovrejsning eller anden arealanvendelse ivindfeltet, hvis vindfeltets funktion derved æn-dres eller påvirkes negativt i forhold til test-centeret.
Stk. 7.Der må ikke ved lokalplan udlæggesarealer til støjfølsom arealanvendelse inden forstøjkonsekvensområdet. Det samme gælderuden for støjkonsekvensområdet, hvis etområde inden for støjkonsekvensområdetdermed bliver et område med støjfølsomarealanvendelse.
Stk. 4.Kommunalbestyrelsens afgørelser,som er nævnt i stk. 1 og 2, kan påklages efterreglerne i den lovgivning, som afgørelsen iøvrigt er truffet i henhold til.
Stk.8.Kommunalbestyrelsens afgørelser,som er nævnt i stk. 1, 2 og 5, kan påklagesefter reglerne i den lovgivning, som afgørelsen iøvrigt er truffet i henhold til.”
4.I§ 25indsættes efter stk. 2 som nyt stykke:”Stk.3.Miljøministeren kan fastsætte reglerom at udtage arealer af støjkonse-kvensområdet, hvis der nedtages vindmøllerved Danopal (Frøstruplejren) og Hjardemål.”
5.Efterbilag 1indsættes bilag 2-3, der affattessom bilag 2 og bilag 3 til denne lov.
§2Loven træder i kraft den 3. marts 2011.
20