Miljø- og Planlægningsudvalget 2010-11 (1. samling)
MPU Alm.del Bilag 198
Offentligt
928843_0001.png
928843_0002.png
928843_0003.png
928843_0004.png
MiljøteknologiJ.nr. MST-502-00062Ref. kaasmDen 25. november 2010
GRUND- OG NÆRHEDSNOTATtilFMPU & FEUKommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om ændring af direktiv2000/25/EF for så vidt angår bestemmelserne for traktorer, der markedsføres under fleksibili-tetsordningen.KOM (2010) 607
ResumeDirektiv 2000/25/EF omhandler emissionsregulering af forurenende luftarter og partikler fra for-brændingsmotorer til montering i landbrugs- og skovbrugstraktorer. Kommissionen foreslår at øgefleksibilitetsordningen fra 20 til 50 %. Dette vil ifølge Kommissionen gavne industrien, uden at detøger forureningen væsentligt. Ændringen vil kun gælde overgangen fra trin IIIA til trin IIIB, og denøgede fleksibilitet udløber 31. december 2013.Fleksibilitetsordningen består i, at der i forbindelse med overgang til et nyere trin fortsat kan mar-kedsføres en andel ældre motorer. Ordningen er indført for at lette overgangen fra et trin til det næ-ste. De forskellige trin er et udtryk for den tilladte udledning af forurenende luftarter fra traktormotorerne. Ved overgangen fra trin IIIA til IIIB reduceres den tilladte udledning af kvælstofoxider(NOx) og partikler fra motorerne.På baggrund af de forelagte oplysninger vurderer Miljøstyrelsen, at andelen af hhv. kvælstofoxiderog partikler fra ikke-vejgående maskiner, og herunder traktorer, vil stige i størrelsesordnen 0,5 til 1% set i forhold til den samlede danske udledning fra transportsektoren. Denne relativt lille stigningvurderes ikke at have væsentlig indvirkning på luftkvaliteten.1. Status
Kommissionen sendte 27. oktober 2010 ovennævnte forslag til Europa- Parlamentet og Rådet. For-slaget har hjemmel i TEF artikel 114 og skal derfor vedtages efter den almindelige lovgivningspro-cedure i TEF artikel 294.Forslaget har endnu ikke været behandlet i Rådet eller i Europa Parlamentet.
2. Formål og indhold
Direktiv 2000/25/EF om traktoremissioner regulerer udstødningsemissionerne (kulilte (CO),kulbrinter (HC), kvælstofoxider (NOx) og partikler (PM) fra dieselmotorer monteret på landbrugs-og skovbrugstraktorer. Direktivet er fuldt ud på linje med direktiv 97/68/EF om emissioner fra mo-bile ikke-vejgående maskiner, for hvilket der for nyligt er udarbejdet et lignende forslag og konse-kvensanalyse.Det gældende direktiv fastsætter gradvis strengere emissionsgrænseværdier med dertil hørende dato-er for overholdelse. Emissionsgrænseværdierne skærpes løbende afhængigt af motoreffekt. Den næ-ste skærpelse løber i perioden 1. januar 2011 til 1. januar 2013, hvor der skærpes fra trin IIIA til trinIIIB. Det er særligt emissionskravene til kvælstofoxider og partikelemissionen, der strammes. Detforventes at blive nødvendigt at forsyne motorerne med partikelfiltre for at overholde trin IIIB emis-sionsgrænseværdierne. Det svarer i store træk til Euro V normen for lastbiler og busser, der blevobligatorisk den 1. oktober 2009.Der er i de gældende regler allerede indbygget en fleksibilitetsordning i forbindelse med skift mel-lem trin-kravene, som betyder, at der må sælges 20 % eller et fast antal motorer der opfylder krave-ne på det tidligere trin 1-5 år efter et nyt trin er trådt i kraft.Fleksibilitetsordningen er udarbejdet med henblik på, at lette overgangen til nye krav til traktormo-torer. De fleste traktorfabrikanter fremstiller ikke deres egne motorer, men køber disse fra motorfa-brikanter. Først når motorfabrikanten har konstateret, at udviklingen af motor og efterbehandlings-udstyr er tilfredsstillende og klar til produktion, kan traktorfabrikanten følge op på dette med inte-gration og optimering i køretøjet og indlede typegodkendelsesproceduren.EU og USA har koordineret kravene til motorerne i denne sektor. USA har en fleksibilitetsordningpå 80 %.Kommissionen vurderer, at den nuværende økonomiske situation medfører, at der ikke vil være trak-torer klar til trin IIIB. Industrien vil således kun være i stand til at sælge de produkter, der kan mar-kedsføres under fleksibilitetsordningen. Kommissionen begrunder derfor forslaget med at:-Afbøde virkningerne af den økonomiske krise for fabrikanterne af motorer og ikke-vejgående maskiner for at bevare konkurrenceevne og beskæftigelse.-Give industrien mulighed for fortsat at finansiere forskning og udvikling.Ændringsforslaget omfatter dieselmotorer i effektområdet 19 – 560 kW. Disse motorer skal eftergældende direktiv – afhængig af effektområdet – skifte fra miljøkravene trin IIIA til trin IIIB i peri-
2
oden 2011 til 2013. Kommissionen foreslår at øge fleksibilitetsordningen fra 20 til 50 %. Ændringenudløber 31. december 2013.Miljøomkostningerne ved ændringen afspejler de omkostninger, som de yderligere emissioner framotorerne under den ændrede fleksibilitetsordning (50 %) indebærer set i forhold til den gældendefleksibilitetsordning (20 %). Tabellen nedenfor viser omkostningerne i perioden 2008-2030, baseretpå nettoværdien for hvert af de forurenende stoffer, der skyldes at fleksibilitetsordningen øges til 50%.Forurenende stofFleksibilitet (50 %) for alleikke-vejgående maskinerFleksibilitet (50 %) for traktorer
(mio. EUR)PMNOxI alt200350550
(mio. EUR)80-90130-150210-240
Tallene for traktorer bygger på den formodning, at traktorerne fortsat vil udgøre samme relative an-del af forureningen. Kommissionen vurderer at udvidelsen vil medfører en øget udledning på 0,3 %af både PM og NOx for alle ikke-vejgående maskiner i brug det første år.Miljøstyrelsen vurderer, på baggrund af Kommissionens oplysninger, at direktivforslaget har enmindre miljømæssig negativ effekt. Traktorudledningen fremgår ikke selvstændigt af de danskeemissionsopgørelser. Vurderingen er derfor baseret på udledningen fra hele sektoren af ikke-vejgående maskiner.Udledningen af kvælstofoxider fra ikke-vejgående maskiner udgør omkring 18-20 % og partikler20-23 % af den samlede danske udledning fra transportsektoren. Udvides fleksibilitetsordningensom foreslået, vurderer Miljøstyrelsen, at andelen af hhv. kvælstofoxider og partikler fra ikke-vejgående maskiner vil stige i størrelsesordnen 0,5 til 1 % set i forhold til den samlede danske ud-ledning fra transportsektoren. Denne relativt lille stigning vurderes ikke at have væsentlig indvirk-ning på luftkvaliteten.3. Europa Parlamentets udtalelserForslaget er endnu ikke behandlet.4. NærhedsprincippetForslaget vurderes at være i overensstemmelse med nærhedsprincippet, da direktivet allerede har-monerer typegodkendelsesproceduren for markedsføring af motorer, og medlemsstaterne hermedikke kan træffe individuelle foranstaltninger.
3
5. Konsekvenser for DanmarkGældende dansk ret og forslagets lovgivningsmæssige konsekvenserKan implementeres i dansk ret ved en ændring af den eksisterende bekendtgørelse nr. 351 af 11.marts 2010.Forslagets økonomiske og erhvervsadministrative konsekvenser:
Statsfinansielle konsekvenser.Forslaget vurderes ikke at have statsfinansielle konsekvenser.Erhvervsadministrative konsekvenser.Forslaget vurderes ikke at have erhvervsadministrative konsekvenser.Samfundsøkonomiske konsekvenser.Administrationen af fleksibilitet med 20 % eksisterer allerede, og derfor vil det ikke betyde øgetadministration at øge fleksibiliteten til 50 %. Forslaget vurderes ikke at have erhvervsøkonomiskekonsekvenser.Beskyttelsesniveau:Det vurderes, at forslaget vil have en lille negativ indvirkning på beskyttelsesniveauet.6. HøringForslaget har været udsendt i høring den 19. november til 295 interessenter. Der er høringsfrist 3.december 2010.7. ForhandlingssituationenRådet har endnu ikke behandlet sagen.8. Regeringens foreløbige generelle holdningDanmark arbejder for en begrænsning af luftforurening fra transportsektoren og herunder også trak-torer. Luftforureningen fra mobile ikke-vejgående maskiner giver et ikke uvæsentligt bidrag til luft-forureningen. Regeringen er på den baggrund kritisk overfor hovedelementerne i Kommissionensændringsforslag om at udvide fleksibilitetsordningen for traktorer.
4