Miljø- og Planlægningsudvalget 2010-11 (1. samling)
MPU Alm.del Bilag 187
Offentligt
926241_0001.png
926241_0002.png
926241_0003.png

Miljøministerens besvarelse af samrådsspørgsmål om ko-

lonihaver: MPU - alm. del af 7. oktober 2010 – spørgsmål

U, V, W og X, stillet efter ønske fra Mette Gjerskov (S).

Spørgsmål:Spørgsmål U: Hvad vil ministeren gøre for at sikre alternativemuligheder for mennesker, der står til at miste deres koloni-haver?
Spørgsmål V: Vil ministeren redegøre for, om Stats-forvaltningens afgørelse fra 2009 om, at lejen på kolonihaverskal fastsættes på baggrund af markedspriser, er i strid medkolonihaveloven?
Spørgsmål W: Vil miljøministeren redegøre for, på hvilketgrundlag kommunerne skal vurdere lejen ud fra markeds-hensyn, og om det er korrekt, at der kan ventes lejestigningerpå op til 500 pct. for koloni- og nyttehaver?
Spørgsmål X: Mener ministeren, at det er acceptabelt, atmange mennesker i Københavns Kommune risikerer at mistederes kolonihave som følge af drastiske lejestigninger, fordikommunerne tvinges til at fastsætte lejen ud fra markeds-hensyn i stedet for sociale hensyn?
2
Svar:Jeg vil først takke for de fire spørgsmål, som jeg vil besvaresamlet, da alle fire først og fremmest angår spørgsmålet omhvilke principper, der gælder for kommunerne, når der fast-lægges priser for at stille kommunale områder til rådighed forkolonihaver.
Lad mig dernæst – for at der ikke kan rejses tvivl - tilkende-give, at regeringen støtter kolonihavetanken, så kolonihaversærligt i og ved vore største byer fortsat udgør ”grønne oaser”for byens indbyggere.
Kolonihaveloven fra 2001 har til formål at sikre opretholdelseaf kolonihaveområderne. Det er sket ved, at langt de flestekolonihaveområder nu har status som varige kolonihaveom-råder, der ikke kan nedlægges som led i den almindelige by-planlægning og byudvikling.
Hvis kommunerne vurderer, at der er lokalt behov for flerekolonihaver, har kommunerne selv, som led i den almindeligekommuneplanlægning, mulighed for at udlægge nye koloni-haveområder.
Kolonihaveområderne ejes i de fleste tilfælde afkommunerne, der normalt udlejer områderne til Kolonihave-forbundet, der så viderefører aftalerne til de enkelteforeninger.
3
Kolonihaveloven har imidlertid ikke regler for fastsættelse afleje for den jord, som kolonihaverne ligger på.
Reglerne om fastlæggelse af priser for udleje af kommunaljord til kolonihaveformål tager udgangspunkt i kommunal-fuldmagtens principper.
Statsforvaltningens udtalelse fra 2009 i en sag mellemKolonihaveforbundet og Københavns Kommune udtrykkerderfor klart dette udgangspunkt.
Som miljøminister vil jeg ikke blande mig i spørgsmålet om,hvordan kommunerne fastlægger udlejningspriserne. Detforhold hører under det almindelige tilsyn med kommunerneog varetages af statsforvaltningerne.
Kort sagt ser jeg ikke grund til at ændre kolonihaveloven forder er ikke nogen modstrid mellem kolonihaveloven ogkommunalfuldmagtens regler og principper. De to regelsætsupplerer hinanden fint.
Lad mig til slut nævne, at forhandlinger og aftaler mellemKolonihaveforbundet og kommunerne om lejeaftaler, herun-der om lejebeløb, er privatretlige forhold, som parterne isidste ende kan indbringe til afgørelse hos domstolene.