Miljø- og Planlægningsudvalget 2010-11 (1. samling)
MPU Alm.del Bilag 164
Offentligt
920355_0001.png
920355_0002.png
920355_0003.png
920355_0004.png
Lov om vandsektorens organisering og økonomiske forholdBaggrundBaggrunden var Konkurrenceredegørelsen 2003, som pegede på et betydeligt effektivise-ringspotentiale inden for vandsektoren, som redegørelsen anslog til over 1 mia. kr. årligt,hvis alle forsyningsvirksomheder og vandselskaber kan gøres lige så effektive som de bed-ste i branchen.Det Økonomiske Råds halvårsrapport fra 2004 pegede også på betydelige effektivise-ringsmuligheder i vandsektoren.Konkurrenceredegørelsen vurderede, at der ikke er et tilsvarende effektiviseringspoten-tiale for de private, forbrugerejede vandforsyningsselskaber.En række af de forbruger-ejede vandforsyningsselskaber er traditionelt blevet drevet med fokus på lave takster. Dervurderes derfor ikke at være samme effektiviseringsmuligheder i de private vandforsy-ningsselskaber som i resten af vandsektoren.FVD fremsendte, efter aftale med Konkurrencestyrelsen, 20 regnskaber fra forskelligeprivate vandværker til Konkurrencestyrelsen. Disse regnskaber må have ligget til grundfor ovennævnte vurdering.På denne baggrund blev der indgået en bred politisk aftale om at modernisere regulerin-gen og organiseringen af den danske vandsektor med henblik på, at vandsektoren effektivtog økonomisk sikrer forsyning af rent og sundt drikkevand og en effektiv afledning af spil-devand.Sigtet med forslaget var hovedsageligt at adskille kommunernes roller som henholdsvisforsyningsvirksomhed og myndighedsudøver.Politikernes hensigtserklæring:Vandsektoren skal være så effektiv som mulig,vandsektoren skal yde bedst mulig kvalitet og service,forbrugeren skal sikres vand til en rimelig pris ogder skal skabes gennemsigtighed og sammenlignelighed.
FVD kan fuldt ud tilslutte sig politikernes hensigter.
Politikerne lovgav:At de kommunale vandforsyninger blev udskilt i selvstændige selskaber medegne regnskaber fra 2010At indføre procesorienteret benchmarking i samarbejde med vandværksfor-eningerneAt der kan indføres miljø- og arbejdsledelseAt indføre regler om prisloft, herunder en særlig resultatorienteret benchmar-kingAt etablere et statsligt forsyningssekretariatStatusForsyningssekretariatet melder ud:At vandpriserne er steget 44 % og spildevandspriserne er steget 78 % i årene 2000 -2010.Denne undersøgelse dækker imidlertid kun de tidligere kommunale forsyninger.FVD har derfor foretaget en undersøgelse af de private vandforsyninger, som viser atprisen kun er steget 13,6 %. I samme periode er forbrugerindekset steget med 19,6 %.Prisudviklingen på vand i Danmark 2000-2001 (år 2000 = indeks 100)
Forsyningssekretariatet melder ud:De danske forbrugere har betalt 2,1 milliarder kr. for meget i driftsoverskud.FVD har derfor foretaget en undersøgelse, som viser at de private vandværker har ensamlet formue på 546 mio. kr. eller i gennemsnit 4,4 mio. kr. pr. vandværk.Dette beløb skal ikke sidestilles med et driftsoverskud. Der er tale om en helt bevidstgeneralforsamlingsbeslutning om at have en rimelig kapital til dækning af dels planlag-te investeringer samt til dækning af uforudsete udgifter til ekstra vandanalyser, repara-tioner ved lækage m.m.FVD må konstatere, at ingen af Forsyningsekretariatets udmeldinger har fokuseret påde private vandværker.
Konsekvenser:Udgifter til administration af denne lov forventes at andrage over 30 mio. kr. årligt.Mange af de private vandværker går ”konkurs” i løbet af en kort årrække (ca. 5 år).Den decentrale vandforsyning vil blive afløst af ganske få store aktieselskaber. Vandprisenvil derfor blive mangedoblet for de nuværende private forbrugere (ca. 2.2 mio. danskere),
Hvem er de private vandværker?Hvert privat vandværk er en forening, som ejer deres eget vandværkBestyrelsen vælges på den årlige generalforsamling, som består af samtlige forbru-gereBestyrelsen står til regnskab for alle sine dispositioner over for generalforsamlingenVi leverer Danmarks billigste drikkevand til 2,2 millioner danskereVi administrerer efter hvile i sig selv princippetTaksterne, herunder størrelsen af henlæggelser godkendes af kommunalbestyrel-senVi udliciterer flest mulige opgaver indenfor drift og administration
Anmodning til politikerneVi anmoder om, at de private forbrugerejede vandforsyninger løftes ud af vandsektorlovenfor så vidt angår prisloftfastsættelse og beslutningen om at afvikle den likvide kapital.Da vandværkerne i øvrigt vil være omfattet af de øvrige bestemmelser i vandsektorloven,som vi er meget enige med folketinget i, vil en sådan beslutning ikke være i strid med detindgåede forlig.Der vil blot være tale om en saglig og nødvendig justering, som man i øvrigt har åbnet opfor ved at beslutte en evaluering af loven efter 3 år.Loven vil efter vor mening alligevel blive ændret – vi har blot ikke ”tid” til at vente 3 årmed at foretage denne nødvendige justering.
Solrød Strand den 23. November 2010
Ole WiilLandsformandBent Soelbergdirektør