Miljø- og Planlægningsudvalget 2010-11 (1. samling)
MPU Alm.del Bilag 158
Offentligt
KemikalierJ.nr. dep. 001-02451Ref. Kalvi/fje/behan/kirst
Den 19. november 2010
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Kommissionens forslag om ændring af bilag XVII til Europa-Parlamentets og Rådets forord-
ning (EF) nr. 1907/2006 om registrering, vurdering og godkendelse af samt begrænsninger
for kemikalier (REACH), vedrørende cadmium.
1. Status
Kommissionen har 29. oktober 2010 fremlagt ovennævnte forslag til afstemning blandt medlems-staterne på REACH Komité mødet den 25. november 2010. Afstemningen vil ske efter forskriftpro-cedurerne med kontrol beskrevet i artikel 133 i REACH-forordningen.Forslaget vedrører tilpasning af REACH forordningens bilag XVII for så vidt angår cadmium i smyk-ker, loddetin, plast og maling.Afstemningen sker som led i overgangsbestemmelserne fra forordning (EØF) nr. 793/93 til REACHforordningen (art.137,1,a), idet der i 2008 er blevet vedtaget en anbefalet strategi for risikobe-grænsning for cadmium og cadmium oxid (Kommissionens henstilling 2008/C 149/03). Denne an-befaling nåede ikke at blive udmøntet i en begrænsning i det daværende direktiv 76/769/EØF ombegrænsning af markedsføring og anvendelse af visse farlige stoffer og præparater. Direktiv76/769/EØF er sidenhen overført til bilag XVII i REACH.Cadmium er kræftfremkaldende i kategori 1B, meget giftigt for vandlevende organismer og megetgiftig med langvarige virkninger for vandlevende organismer.
2. Formål og Indhold
Kommissionen har på baggrund af risikovurderingen af cadmium under programmet for risikovurde-ring af eksisterende stoffer (forordning (EØF) nr. 793/93) samt risikoreduktionsstrategien konklude-ret, at der er behov for specifikke foranstaltninger, for at begrænse risici for arbejdstagere og for-brugere ved markedsføring og anvendelse af loddetin og smykker med indhold af cadmium, somfølge af risiko ved indånding af røg ved lodning samt ved hudkontakt med og sutning på smykker.Anbefalingen med en risikoreduktionsstrategi blev offentliggjort i forbindelse med henstilling2008/446/EF.På denne baggrund foreslår Kommissionen, at cadmium ikke må markedsføres i loddetin og smyk-ker, herunder bl.a. også hårpynt og manchetknapper, i mængder over 0,01 % (100 ppm).
Eksponering af miljøet stammer fra udledning fra røg, affald og utilsigtet udslip. For at begrænsedette, foreslår Kommissionen, at cadmium ikke må bruges i PVC og andre hårde plasttyper, og ikkemå markedsføres, hvis de indeholder cadmium i koncentrationer over 0,01 % (100 ppm).Cadmium blev tidligere tilsat hård PVC for at modvirke den nedbrydning, som sker gennem udsæt-telse for sollys. Da der i EU er en ophobning af PVC-vinduesrammer med indhold af cadmium fore-slås det – for at øge genanvendelsen af PVC - at der indføres en undtagelse for genanvendt PVC,som må markedsføres til specifikke anvendelser inden for byggeprodukter, herunder bl.a. døre,vinduer, terrassebrædder, tagrender, kabelrør og midterlaget i 3 lags vandrør, der ikke benyttes tildrikkevand, hvis de indeholder cadmium i koncentrationer på max 0,1 % (1000 ppm).Det foreslås endvidere at genanvendt PVC skal mærkes med teksten ”Indeholder genanvendtPVC” eller med følgende piktogram:
Endelig foreslås det, at grænsen for cadmium i genanvendt PVC skal revurderes i 2020, med hen-blik på en nedsættelse af koncentrationsgrænsen for cadmium.Det eksisterende forbud mod cadmium i maling videreføres, dog med indførelse af en max værdifor indhold af cadmium på 0,01 % (100 ppm). I den eksisterende bestemmelse om, at maling medet højt indhold af zink maximalt må indeholde 0,1 % cadmium, er det præciseret, at der med højtindhold af zink menes over 10 % zink. Kommissionen har oplyst, at ordet ”maling” dækker både”maling og lak”. Desuden foreslås det, at malede artikler ikke må markedsføres, hvis koncentratio-nen af cadmium i malingen på den malede artikel overstiger 0,1 %, hvilket er præcisering af deneksisterende ordlyd.Reglerne om forbud mod cadmium til overfladebehandling af en metaloverflade med cadmium(cadmiering) videreføres uændret.3. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.4. Nærhedsprincippet
Regeringen finder, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet, idet det overordne-de mål med bilag XVII indeholdende en fortegnelse over begrænsninger vedrørende fremstilling,markedsføring og anvendelse af visse farlige stoffer, blandinger og artikler, forudsætter en fællesharmoniseret fortegnelse.5. Gældende dansk ret
Forslaget er en forordning, og har derfor ikke i sig selv lovgivningsmæssige konsekvenser forDanmark.
2
Cadmium er i forvejen reguleret som nr. 23 i tabellen i bilag XVII til forordning (EF) nr. 1907/2006(REACH). Reguleringen er en videreførelse af bestemmelsen om cadmium i direktiv 76/769/EØFom begrænsning af markedsføring og anvendelse af visse farlige stoffer og præparater, som si-denhen er overført til bilag XVII i REACH. Den eksisterende regulering dækker de vigtigste anven-delser af cadmium (farvning, stabilisering og cadmiering).Derudover har Danmark national lovgivning ved bekendtgørelse nr. 858 af 5. september 2009 omforbud mod import, salg og fremstilling af cadmiumholdige varer, hvis cadmiumindholdet i de ho-mogene enkeltdele overstiger 0,0075 % (75 ppm). Dog er en række artikler ikke omfattet at be-stemmelsen, da de i forvejen er reguleret under REACH. Enkelte anvendelser er helt undtaget i dedanske regler. Bekendtgørelsen skal tilpasses, så de varer, der er omfattet af forslaget, tilsvarendeikke omfattes af de danske reglerPVC-affald er reguleret via affaldsbekendtgørelsen nr. 48. af 13. januar 2010 i § 33 for PVC-affaldfra husholdninger og § 72 stk. 2 for erhvervsaffald. Det fremgår af bekendtgørelsen at kommuner –for husholdninger samt virksomheder - skal sikre, at væsentlige dele af deres genanvendelige kil-desorterede affald, herunder PVC-affald, skal genanvendes.Der er forbud mod at fremstille og anvende mere end 0,1 % (1000 ppm) cadmium i loddemidler ibilag 1 i Arbejdstilsynets bekendtgørelse nr. 908 af 27. september 2005 om foranstaltninger til fore-byggelse af kræftrisikoen ved arbejde med stoffer og materialer med senere ændringer. Samtidig erder i bekendtgørelsens dispensationsbestemmelser mulighed for at dispensere i enkelttilfælde forbrug af cadmiumholdige loddemidler for arbejde på faste arbejdssteder. Arbejdstilsynet har oplyst,at dispensationsbestemmelsen og bilaget vil blive tilpasset i overensstemmelse med ændringerne iREACH bilag XVII.Frivillige aftaler:I forhold til affaldshåndteringen af PVC-holdigt affald indeholder PVC-strategien fra 1999 mål om, ataffaldsforbrændingsanlæggene så vidt muligt skal friholdes fra PVC affald, at PVC produkter, somer vanskelige at udsortere, så vidt muligt skal substitueres, at genanvendeligt PVC skal indsamlesog regenereres samt at genanvendeligt tungmetalholdigt PVC skal begrænses.I 2003 blev der indgået en aftale med en gruppe virksomheder – primært importører af hård PVC -om en handlingsplan for indsamling og genanvendelse af udtjente produkter af hård PVC. Formåletmed planen er at tilstræbe, at affaldsforbrændingsanlæggene friholdes for produkter af hård PVCplast.Ifølge handlingsplanen skal virksomhederne, for at øge de indsamlede mængder, løbende gen-nemføre informationskampagner overfor kommuner og den kommunale sektor. Ordningen indehol-der et tilbud til såvel kommuner som private virksomheder, så som entreprenører og nedrivnings-firmaer.Den europæiske PVC-industri har siden 2001 haft en frivillig aftale (Vinyl 2000) om ikke at anvendecadmium i nye PVC-produkter, som ikke allerede er reguleret.6. Konsekvenser for Danmark
Samfundsøkonomiske konsekvenser
3
Forslaget vurderes ikke at have økonomiske eller administrative konsekvenser for staten, regioner-ne og kommunerne, da indsamling af PVC allerede er etableret på genbrugsstationerne. Det ersamtidig tidligere vurderet, at der må forventes en samfundsøkonomisk gevinst ved at genanvendeaffald af hård PVC, der udgør 14 – 18 % af affaldet, idet dette erstatter virgin PVC og dermed re-præsenterer en ressource, som dog hovedsagelig anvendes i udlandet.PVC Informationsrådet har med brev til Miljøstyrelsen af 15. september 2010, gjort opmærksom på,at det er afgørende for deres mulighed for fortsat at kunne genanvende PVC, at grænsen for cad-miumindholdet i genanvendt PVC hæves til mere end den nuværende grænse.Ifølge en undersøgelse (VITO) fra 2009, foretaget af det europæiske råd for vinyl producenter påvegne af Vinyl 2010, viser modelberegninger, at en gennemførelse af forslaget vil betyde, at cad-mium i PVC vil være udfaset i 2050. Det forventes, at cadmium-indholdet i PVC-affald vil stige i enårrække, men efterfølgende falde til omkring 500 ppm inden for 10 år og til sidst falde til under 100ppm (efter 2040-2050).Administrative konsekvenser for erhvervslivetMiljøstyrelsen vurderer ikke, at forslaget vil have administrative konsekvenser for erhvervslivet.BeskyttelsesniveauetForslaget øger beskyttelsesniveauet ved at indføre et forbud mod markedsføring af smykker medindhold på mere end 0,01 % cadmium.I forhold til Arbejdstilsynets regler for brug af cadmiumholdige loddeelektroder indføres et forbudmod markedsføring og brug på 0,01 %, hvilket er 10 gange lavere end Arbejdstilsynets nugælden-de grænse på 0,1%.For enkelte hårde plasttyper vil forslaget betyde, at den nuværende nationale danske koncentrati-onsgrænse på 75 ppm øges til 100 ppm for nyfremstillet plast. Det er Miljøstyrelsens vurdering, atkoncentrationsgrænsen på 75 ppm udelukkende beskriver et baggrundsniveau, der tager højde forurenheder og analyseusikkerhed, og en øgning til 100 ppm (0,01 %) vil i praksis ingen betydninghave for beskyttelsesniveauet.I forhold til de nuværende danske regler åbner forslaget op for, at genanvendt PVC kan indeholdecadmium op til 1000 ppm (0,1 %) ved brug i artikler, hvor det ikke tidligere har været tilladt, f.eks. ivisse hårde PVC-rør. Mærkningsordningen sikrer, at genanvendt PVC vil kunne identificeres ogindsamles.Ud fra en helhedsbetragtning vurderes det, at det samlede beskyttelsesniveau hæves. Al hårdplast, samt loddetin og smykker, er omfattet af forslaget. CO2-udledningen vurderes at blive redu-ceret i forhold til det nuværende niveau, da en større andel af PVC fra byggeindustrien vil kunnegenanvendes og derfor ikke destrueres i forbrændingsanlæg. Desuden vil mængden af cadmium-holdig flyveaske fra forbrænding reduceres, og spredning af cadmium via luften nedsættes. Mæng-den af PVC, der sendes til deponering, vil blive reduceret som følge af øget mulighed for genan-vendelse.7. Høring
Forslaget har været sendt i høring i Miljøspecialudvalget fra 17. – 19. november 2010, sammenmed et rammenotat om sagen.
4
3 F støtter regeringens indstilling i sagen, da der er tale om en yderligere begrænsning af cadmium.LO støtter i princippet regeringens indstilling med undtagelse af 100 ppm for cadmium, hvor organi-sationen anbefaler den danske grænseværdi på 75 ppm. LO anfører desuden, at det kan fastslås,at bekymringen over hævelse af grænseværdien for genanvendt PVC fra 75 til 1000 ppm – afhæn-gigt af forhandlingssituationen - burde føre til udskydelse af afstemningen. Endeligt bemærker LO,at revurderingsperioden bør være væsentligt kortere end til 2020.Danmarks Farve- og Lak Industri bemærker, at forslaget burde indeholde et forbud mod markeds-føring af maling med et kobberindhold over 20 %, hvis indholdet af cadmium er på over 0,0175 %.DI støtter Farve- og lak Industriens bemærkninger, og bemærker desuden, at de nationale reglerpå området helt bør afskaffes.
8. Forhandlingssituationen
På en workshop arrangeret af Kommissionen i den 26. marts 2010 med deltagelse af eksperter framedlemslandene, blev der fremlagt og diskuteret beregninger af afgivelse af cadmium fra rør afgenanvendt PVC. Workshoppen konkluderede, at modellerne viste, at der ikke sker afgivelse afcadmium til vand. Workshoppen forholdt sig kun til brugen i genanvendt hård PVC i vandrør, ogikke til anden brug.Kommissionen præsenterede herefter forslaget på møde med medlemslandenes kompetente myn-digheder for REACH og CLP (”CARACAL”) den 15. juni 2010, og igen til diskussion den 8. oktober2010.Danmark har til CARACAL skriftligt givet udtryk for sin bekymring mht. indførelse af en grænse på1000 ppm for cadmium i genbrugs PVC til særlige anvendelser, og bedt Kommissionen belyse enrække forhold. Den forslåede regulering af cadmium i loddetin og smykker har regeringen udtryktsig positiv overfor.9. Dansk holdning
Den danske holdning til forslaget er overordnet positiv. Danmark ønsker principielt at begrænseudbredelsen og anvendelsen af problematiske stoffer - som cadmium, hvor der er konstateret enrisiko for mennesker eller miljø - også på europæisk plan.Forslaget giver overordnet set en bedre miljøbeskyttelse end de eksisterende EU-regler. De eksi-sterende bestemmelser fastsætter begrænsninger for farvning, stabilisering og overfladebehandlingmed cadmium (cadmiering) af en række plastprodukter. I forslaget foreslås begrænsninger i al an-vendelse af cadmium (herunder til farvning og stabilisering) i blandinger og artikler af al hård plast,hvor koncentrationsgrænsen for cadmiumindhold på 100 ppm fastholdes.Reglerne for maling (og lak) skærpes, idet der nu fastsættes en grænse for cadmiumindhold på 100ppm uanset malingens indhold af zink, mens bestemmelser om malede artikler præciseres. Reg-lerne om overfladebehandling videreføres uændret.I forhold til de danske regler omfattes smykkers indhold af cadmium, hvilket ikke tidligere har væretreguleret i dansk lovgivning. Samtidig sker der en stramning af Arbejdsmiljøreglerne for cadmium-
5
holdig loddetin, idet der ud over fremstillings- og anvendelsesforbud indføres et markedsføringsfor-bud, og idet det tilladte indhold af cadmium i anvendelses- og fremstillingsforbuddet for loddetinreduceres fra 1000 ppm til 100 ppm.Forslaget indebærer, at en større del af de områder, der tidligere var omfattet af danske regler,fremover omfattes af EU-forslaget. Dette indebærer, at koncentrationsgrænsen for de produktkate-gorier, der tidligere var underlagt nationale regler, nu vil stige fra de nuværende 75 ppm til 100ppm, hvilket i praksis vurderes at være en bevarelse af beskyttelsesniveauet.En øgning af koncentrationsgrænsen for forbuddet mod markedsføring af genanvendt PVC i vissebyggematerialer fra 75 ppm til 1000 ppm kan betyde, at der kan blive markedsført genanvendt PVCmed et højere indhold af cadmium end i dag (op til 0,1 %). Materialerne vil blive mærket. Den høje-re grænse vil kunne accepteres som led i at fremme genanvendelsen af PVC-holdigt affald sombeskrevet i PVC-strategien fra 1999.Det er regeringens opfattelse, at bestemmelsen om genanvendt PVC må indeholde 1000 ppm, børrevurderes relativt hurtigt for at skabe et overblik over omfanget og mulighederne for at begrænseantallet af forskellige artikler, som er omfattet af lempelsen.Regeringen kan støtte bedre information til forbrugerne i form af en mærkningsordning om genan-vendt PVC. En sådan information bør være enkel og skal bidrage med yderligere information tilforbrugerne.10. Tidligere forelæggelser for Folketinget
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketinget.
6