Miljø- og Planlægningsudvalget 2010-11 (1. samling)
MPU Alm.del Bilag 150
Offentligt
918077_0001.png
918077_0002.png

Notat

LandsplanJ.nr. Bls-101-01746Ref. HWIDen 16. november 2010

Notat om støj ved drift af det nationale testcenter ved Østerild

Sammenfatning

Ved udarbejdelsen af VVM-redegørelsen for det nationale testcenter ved Østerild er der sket en fejli forståelsen af hvilke støjgrænser, der gælder for et område ved Frøstruplejren og et område vedbyen Hjardemål. By- og Landskabsstyrelsen har lagt Viborg Amts og Thisted Kommunes vurderingaf den faktiske anvendelse af området til grund frem for det forhold, at der eksisterer en lokalplanhenholdsvis en byplanvedtægt for de to områder. Det indebærer, at de skærpede støjgrænser gæl-der for de to områder. Forholdet har betydning for muligheden for at kunne opstille de 7 vindmøller idet nationale testcenter, idet støjgrænserne ved Frøstruplejren og Hjardemål vil blive overskredet,når støjen fra testcentret sammenholdes med støjen fra de i alt 12 eksisterende produktionsmøller,der findes i området.Vindmøllebekendtgørelsen, der regulerer støj fra vindmøller, skal overholdes. Det følger af lovenom testcenteret.Der står i dag fire produktionsmøller ved Frøstruplejren, der er tilsluttet nettet i år 2000. Ved Hjar-demål står der otte produktionsmøller, der er tilsluttet nettet i 2000 og 2002. Med de skærpedestøjkrav, som lægges til grund i områder med støjfølsom arealanvendelse, støjer de gamle møllerallerede nu så meget, at det ikke vil være muligt at etablere testcenteret.Miljøministeriet har været i dialog med Kammeradvokaten. Miljøministeriet ser kun én løsning,nemlig at fjerne det nødvendige antal af de ca. 10 år gamle produktionsmøller. Beregninger viser,at der skal nedtages 3 møller ved Frøstruplejren og 2 møller ved Hjardemål for at sikre, at støjenfra møllerne, herunder møllerne i testcenteret, samlet set kan overholde vindmøllebekendtgørel-sens støjregler.Denne løsning forudsætter vedtagelse af et forslag til lov om ændring af lov om det nationale test-center med en tilhørende VVM-redegørelse for de miljømæssige konsekvenser for så vidt angårstøjforholdene. Lovændringen skal give hjemmel til at ekspropriere det nødvendige antal af de i alt12 ca. 10 år gamle produktionsmøller ved Hjardemål og Frøstruplejren. Det vil blive beskrevet, hvormange møller og hvilke møller, det er nødvendigt at tage ned, de ændrede støjkonsekvenser vilblive vist på kort, ligesom eventuelle andre miljømæssige konsekvenser som følge af det ændredeprojekt vil blive beskrevet.

Baggrund

Frøstruplejren og dele af byen Hjardemål er ifølge vindmøllebekendtgørelsen støjfølsom arealan-vendelse, idet områderne er udlagt til boligformål i henholdsvis en lokalplan og i en byplanvedtægt.I VVM-redegørelsen er konsekvenserne heraf ikke korrekt angivet (side 163).
Det betyder, at en del af Frøstruplejren og en del af Hjardemål by ifølge den gældende vindmølle-bekendtgørelse (BEK nr 1518 af 14/12/2006 - Bekendtgørelse om støj fra vindmøller) omfattes afde skærpede støjkrav på 37/39 dB og ikke som forudsat i VVM-redegørelsen 42/44 dB ved envindhastighed på henholdsvis 6 m/s og 8 m/s.VVM-redegørelsen bygger på en forkert vurdering af vindmøllebekendtgørelsen. By- og Land-skabsstyrelsen har på baggrund af viden fra det tidligere Viborg Amt, Thisted Kommunes vurderingaf området ved Frøstruplejren og det forhold, at der i støjberegningerne til lokalplanerne for vind-møllerne ved Hjardemål og ved Frøstruplejren er beregnet på en støjværdi ved alle ejendomme på45 dB konkluderet, at der både for Hjardemål og Frøstruplejren var tale om ikke støjfølsom areal-anvendelse.VVM-redegørelsen angiver på et kort på side 167 resultatet af støjberegningerne ved 6,0 m/s. Afdette kort fremgår, at både en del af Frøstruplejren og et område ved Hjardemål By ligger inden for37 dB-støjkonturen.På grund af den forkerte vurdering af vindmøllebekendtgørelsen, er hverken boligerne i byzone vedHjardemål by eller beboelsen i Frøstruplejren markeret som boliger, hvor støjkravet ikke kan over-holdes. Kortet på side 163 i VVM-redegørelsen er derfor ikke korrekt.Loven indeholder ikke den nødvendige hjemmel til at reducere støjen ved de to områder. Det kræ-ver derfor en lovændring at få hjemmel til at ekspropriere det nødvendige antal af de eksisterendemøller.

Østerild er fortsat det bedste sted til testcenter

Østerild er fortsat det bedste sted til et nationalt testcenter for store vindmøller. Ved Østerild skalder eksproprieres indtil 5 boliger. De alternative placeringer, der blev vurderet i foråret 2010 villealle resultere i, at der skulle eksproprieres flere boliger end ved Østerild.Hertil kommer en række andre problemer i de enkelte områder men hensyn til bl.a. internationalebeskyttelsesområder og Stauning lufthavn.

Den igangværende stævning

Den supplerende lovproces vurderes ikke at have betydning for den igangværende retssag.

Den igangværende ekspropriationsforretning

Kommissarius anmodes om at sætte den igangværende ekspropriationsforretning i bero, indtil æn-dringsloven er vedtaget.

Tidsplan

Af hensyn til vindmølleindustriens ønske om at kunne tage testcenteret i brug den 1. januar 2012forslås en hurtig behandling af lovforslaget i Folketinget. Regeringen agter hurtigst muligt at frem-sætte et lovforslag.
2