Miljø- og Planlægningsudvalget 2010-11 (1. samling)
MPU Alm.del Bilag 15
Offentligt
Dato: 4. oktober 2010
European Commission(Secretary-General)B-1049 BrusselsBelgiumPr. E-post[email protected]
Henvendelse vedrørende den danske stats manglende efterlevelse afvandrammedirektivets (2000/60/EF af 23. oktober 2000) bestemmel-ser i artikel 4 stk. 1, jf. artikel 11Som det er EU Kommissionen bekendt er Danmark næsten 2 år forsinket i forhold til at udsen-de vandplaner i offentlig høring efter Vandrammedirektivets bestemmelser.Den danske regering har nu besluttet at sende vandplaner i høring med 9000 tons kvælstofre-duktion som ramme for indsatsen til opnåelse af god økologisk tilstand i kystvandene. I 1.planperiode frem til 2015.Den danske regering har imidlertid selv beregnet et videnskabeligt baseret indsatsbehov foropnåelse af god økologisk tilstand i kystvandene på op mod 31.000 tons kvælstof. Med enramme på 9000 tons kvælstofreduktion frem til 2015 vælger den danske regering hermed defacto at anvende undtagelsesbestemmelserne i vandrammedirektivet til at udsætte 2/3 af dennødvendige kvælstofindsats til efter 2015.En sådan anvendelse af vandrammedirektivets undtagelsesbestemmelser kræver imidlertid enrække nødvendige begrundelser efter direktivets Artikel 4, som regeringen ikke har givet.Danmarks Naturfredningsforening vil afgjort indklage de danske vandplaner for EU Kommissio-nen ifald de efter endt høring vedtages med så utilstrækkelige en indsats overfor opnåelse afgod økologisk tilstand i kystvandene, som der her lægges op til.Set i lyset af de store forsinkelser vandplanerne allerede er i finder Danmarks Naturfrednings-forening det nødvendigt og ansvarligt allerede nu at gøre EU Kommissionen opmærksom pådet direktiv-stridige spor, som den danske regering hermed lægger op til at følge. Det er voresforhåbning at Kommissionen gennem henvendelse til den danske stat allerede nu vil bidrage tilat vandplanerne i Danmark ikke yderligere forsinkes gennem vedtagelse af vandplaner medutilstrækkelige indsatsprogrammer i 1. planperiode og efterfølgende klagesagsbehandling vedEU Kommissionen og EU Domstolen.Danmarks Naturfredningsforening skal hermed anmode Kommissionen om at vurdere om dermed den foreliggende bindende beslutning om en reduceret indsat er grundlag for på nuvæ-
Danmarks Naturfredningsforening⏐Masnedøgade 20⏐2100 København Ø⏐Tlf 39 17 40 00⏐Fax 39 17 41 41⏐www.dn.dk⏐[email protected]
rende tidspunkt at indlede en overtrædelsessag mod Danmark. Vi skal herunder opfordreKommissionen til at indlede en dialog med den danske regering med henblik på at klargøredirektivets krav og Kommissionens forventninger til indsatsen i 1. planperiode. En tydeliggørel-se fra Kommissionen af den danske stats forpligtelser til at levere en tilstrækkelig indsats alle-rede i 1. planperiode kan utvivlsomt bidrage til at sikre kvalificerede planer og undgå yderlige-re forsinkelser.
Vedlagt er en uddybelse af vor vurdering af den manglende efterlevelse af bestemmelserne,som baggrund for henvendelsen.
Med venlige hilsener
Ella Maria Bisschop-LarsenPræsident
Kopi:MiljøministerietFolketingets Miljø- og Planlægningsudvalg
2
IntroduktionVores henvendelse tager udgangspunkt i, at den danske regerings egne beregninger angiver etbehov for at reducere kvælstofbelastningen til kystvandene med31.000 tons,for at opnå engod økologisk tilstand.
Udkast til vandplaner udsendes i offentlig høring i starten af oktober 2010, med næsten to årsforsinkelse. Som politisk fastsat ramme for planudkastene, har regeringen i regeringsdoku-mentet ”Grøn Vækst” fastsat som mål at reducere belastningen med19.000 tons Ni 2015.
I forbindelse med udsendelsen af udkastene i høring er denne ramme imidlertid blevet yderli-gere reduceret, til nu9.000 tons N.Der er efter Danmarks Naturfredningsforenings opfattelse klart tale om en ikke videnskabeligbegrundet fastsættelse af rammen for vandplanernes indsats for reduktion af kvælstofbelast-ningen af kystvandene i 1. planperiode.
Det følger af ovenstående, at reduktionen på9.000 tons Nifølge regeringens egne beregnin-ger er klart utilstrækkeligt til at opnå en god økologisk tilstand i kystvandene.Fastsættelsen af denne ramme savner ikke alene et videnskabeligt udgangspunkt, den tagerheller ikke udgangspunkt i de krav for anvendelse af undtagelsesbestemmelser, som kræves idirektivet.
Der er ydermere indgået en politisk aftale om, at væsentlige dele af de 9000 tons kvælstofre-duktion skal opnås gennem restaureringsprojekter i ådale, og at disse projekter skal udføresigennem indgåelse af frivillige individuelle aftaler mellem myndigheder og ejere. Som følgeheraf kan der rejses tvivl om, hvorvidt det overhovedet er muligt at opnå reduktionen på9.000 tons,i lyset af, at regeringen derved har valgt at give de enkelte ejere en slags ”veto-ret” for gennemførelse af vådområdeprojekterne.
Danmarks Naturfredningsforening skal derfor anmode Kommissionen om at henvende sig tilden danske regering ved i første omgang at rette en forespørgsel med ønske om, at den dan-ske regering redegør for de faglige beregninger om behovet for kvælstofreduktion, som rege-ringen selv har foranlediget, i forhold til den nu fastsatte ramme for vandplanernes kvælstof-indsats til kystvandene i 1. planperiode. Samt redegør for hvilke undtagelsesbestemmelserregeringen har tænkt at anvende og med hvilke begrundelser.
3
VandrammedirektivetI forhold til opnåelse af en god økologisk tilstand i overfladevandene er direktivets artikel 4 ogartikel 11 særligt relevante (vor fremhævelse).
Artikel
41.
Ved
iværksættelsen
af
de
indsatsprogrammer,
der
er
angivet
i
vandområdeplanerne,
gælder
følgende:
a)
overfladevand
i)
medlemsstaterne
iværksætter
de
nødvendige
foranstaltninger
med
henblik
på
at
forebygge
forringelse
af
tilstanden
for
alle
overfladevandområ-·der,
med
forbehold
af
anvendelse
af
stk.
6
og
7,
jf.
dog
stk.
8
ii)
medlemsstaterne
beskytter,
forbedrer
og
restaurerer
alle
overfladevand-·områder
med
forbehold
af
anvendelse
af
nr.
iii)
for
kunstige
og
stærkt
modifi-·cerede
vandområder,
med
henblik
på
at
opnå
god
tilstand
for
overfladevand
i
overensstemmelse
med
bestemmelserne
i
bilag
V
senest
15
år
efter
datoen
for
dette
direktivs
ikrafttræden,
med
forbehold
af
eventuelle
fristforlængelser
i
hen-·hold
til
stk.
4
og
anvendelse
af
stk.
5,
6
og
7,
jf.
dog
stk.
8
4. Fristerne i stk. 1 kan med henblik på en gradvis opfyldelse af målene for forekomsteraf vand forlænges, under forudsætning af at der ikke sker yderligere forringelse af detpågældende vandområdes tilstand, og følgende betingelser alle er opfyldt:a) medlemsstaterne afgør, at alle de nødvendige forbedringer i vandets tilstand ikkemed rimelighed kan opnås inden for den tidsplan, der er fastsat i nævnte stykke afmindst en af følgende årsager:i) der er behov for så store forbedringer, at de af tekniske årsager kun kan gennemføresi faser, der overskrider tidsplanenii) der ville være uforholdsmæssigt store omkostninger forbundet med en færdiggørelseaf forbedringerne inden for tidsplaneniii) de naturlige forhold muliggør ikke en rettidig forbedringaf vandforekomstens tilstandb) forlængelse af fristen er sammen med begrundelsen herfor udtrykkeligt fastsat ogforklaret i den vandområdeplan, derkræves i henhold til artikel 13c) fristforlængelser begrænses til højst to yderligere ajourføringer af vandområdepla-nen, bortset fra de tilfælde, hvor de naturlige forhold er af en sådan karakter, at måleneikke kan opfyldes inden for denne perioded) vandområdeplanen indeholder en oversigt over de foranstaltninger,der kræves i henhold til artikel 11 og anses for nødvendige for gradvis at bringe vandeti overensstemmelse med den krævede tilstand inden udløbet af den forlængede frist,grundene til enhver væsentlig forsinkelse i gennemførelsen af disse foranstaltninger ogden forventede tidsplan for deres gennemførelse. En gennemgang af gennemførelsen afdisse foranstaltninger og en oversigt over alle yderligere foranstaltninger medtages iajourføringerne af vandområdeplanen.(…)
4
Artikel
11
Indsatsprogram
1.
Hver
medlemsstat
sørger
for,
at
der
for
hvert
vandområdedistrikt
eller
for
den
del
af
et
internationalt
vandområdedistrikt,
der
ligger
inden
for
dens
område,
udarbej-·des
et
indsatsprogram,
idet
der
tages
hensyn
til
resultaterne
af
de
analyser,
der
kræves
i
henhold
til
artikel
5,
med
henblik
på
opfyldelse
af
de
mål,
der
er
fastsat
i
henhold
til
artikel
4.
Sådanne
indsatsprogrammer
kan
referere
til
foran-·staltninger,
der
følger
af
lovgivning,
vedtaget
på
nationalt
plan,
der
dækker
en
med-·lemsstats
samlede
område.
Hvor
det
er
relevant,
kan
en
medlemsstat
vedtage
foran-·staltninger
for
alle
vandområdedistrikter
og/eller
for
dele
af
internationale
vandom-·rådedistrikter,
der
ligger
inden
for
dens
område.
(…)
Forholdet til direktivets artikel 4 og artikel 11Artikel 4Danmarks Naturfredningsforenings forståelse af bestemmelserne i artikel 4 er, at Danmarkdels skal iværksætte de nødvendige foranstaltninger med henblik på at forebygge forringelseaf tilstanden for alle overfladevandområder, med mindre der foreligger konkrete og dokumen-terede anledninger til andet, som falder under undtagelsesbestemmelserne jf. stk. 6, 7 og 8.Vores forståelse er endvidere, at Danmark skal beskytte, forbedre og restaurere alle overfla-devandområder (med forbehold af anvendelse af nr. iii for kunstige og stærkt modificeredevandområder) med henblik på at opnå god tilstand for overfladevand, i overensstemmelse medbestemmelserne i bilag V,senest 15 år efter datoen for dette direktivs ikrafttræden,med forbehold af eventuelle fristforlængelser i henhold til stk. 4 og anvendelse af stk. 5, 6 og7, jf. dog stk. 8.Den danske regering har som grundlag for udarbejdelsen af vandplanerne foranlediget udar-bejdelsen af vurderinger af behovet for bl.a. reduktion af kvælstofudledningen til kystvandene.Det er miljøministeriets Miljøcentre, som har udarbejdet udkast til vandplanerne.Til dette arbejde har miljøministeriet udsendt vejlednings- dokumentet ”Retningslinjer for ud-arbejdelse af indsatsprogrammer, Version 4” (vedlagt).Der foreligger et Bilag 5 til den nævnte vejledning: ”Fastlæggelse af referenceforhold og mil-jømål samt beregning af indsatsbehov for de marine områder. Version 4.0”Bilag 5 er vedlagt nærværende klage..Af bilagets side 11 fremgår:”Til Vandplan 2009 opgøres først og fremmest et kvælstofreduktionsbehov, og de bereg-nede værdier m.m. for samtlige udpegede vandområder indskrives som indsatsbehov i etregneark bestyret af Miljøcentrene”.
5
Det nævnte regneark er desværre ikke offentligt tilgængeligt, men opgør ifølge vore oplysnin-ger det samlede marine kvælstofreduktionsbehov, til31.000 tons.Indsatsbehov på 31.000 tons NUd fra vandplan-udkastenes tabel 2.4.8 (Forventet målopfyldelse (økologisk tilstand) og nuvæ-rende, fremskreven og målsat kvælstofbelastning samt indsatsbehov (samlet og supplerendeudover baseline) for kystvandene i Hovedvandopland X) kan det samlede indsatsbehov forkystvandene summeres op til31.000tons kvælstof.I Regeringens politiske vision ”Grøn Vækst ” fra april 2009 (vedlagt) fastsættes imidlertid enramme for kvælstofreduktionen, på19.000 tons N.Der er ikke heri gjort rede for baggrunden for, at indsatsen til reduktion af N belastningen afoverfladevandene her fastsættes til 19.000 tons, frem for de beregnede 31.000 tons N, somudgør behovet i forhold til bestemmelserne i direktivet om god økologisk tilstand.Vi er heller ikke fra andre dokumenter bekendt med hvilke undtagelsesbestemmelser, jf. arti-kel 4 stk. 4, 5, 6, 7 og 8, som måtte kunne begrunde regeringens reduktion af indsatsen opmod 31.000 tons N til 19.000 tons N.Vores opfattelse er derfor, at der i Grøn Vækst er tale om en rent politisk-økonomisk betingetbeslutning om, at reducereindsatsenfor at mindske kvælstofbelastningen af overfladevandenefra op mod 31.000 tons, til 19.000 tons.Siden Grøn Vækst blev lanceret i 2009 har der været politiske drøftelser om ambitionsniveauetfor vandplanerne.
Af omtale i ”Altinget” den 28. september 2010 (vedlagt) fremgår således, at der nu er truffetpolitisk beslutning om at der ”i første omgang” skal ske en reduktion på 9.000 tons, mens mu-lighederne for i højere grad at anvende undtagelsesbestemmelserne på de resterende 10.000tons (i forhold til de 19.000 tons), nu ”skal undersøges nærmere”.Vores opfattelse af, at der er tale om en ren politisk-økonomisk begrundet beslutning om atsænke indsatsen for kvælstofreduktionen, er hermed blevet yderligere og meget væsentligtbestyrket.Regeringens kvælstofindsats i vandplanerne i 1. planperiode er således nu på mindre end 1/3(9.000 af 31.000 tons) af, hvad regeringens egne beregninger har dokumenteret som nødven-dig for at sikre kystvandene en god økologisk tilstand.
Vandrammedirektivets Artikel 4, stk 4, a)-d) fastlægger hvilke betingelser, der alle skal væreopfyldt for at fristen for opnåelse af god økologisk tilstand kan forlænges.Det er imidlertid ikke godtgjort, at der er tekniske forhold eller uforholdsmæssigt store om-kostninger eller naturmæssige forhold, der betyder, at god økologisk tilstand ikke med rimelig-hed kan opnås i 2015. Tværtimod ved man at kystvandene reagerer hurtigt på nedsat belast-ning med kvælstof.Samtidigt har forslagene til vandplaner ikke levet op til de krav om indhold, som Artikel 4 stil-ler såfremt tidsfristforlængelser skulle kunne komme på tale.Det er dermed vores opfattelse at Artikel 4´s betingelser ikke er opfyldt i forbindelse med denutilstrækkelige indsatsramme på 9.000 tons kvælstofreduktion inden 2015, som regeringen nuhar besluttet, og som de facto indebærer betydelige tidsfristforlængelser.6
Det er også vores opfattelse, at det samme ville gøre sig gældende ifald den oprindelige ind-sats på 19.000 tons kvælstofreduktion frem til 2015 i Grøn Vækst var blevet fastholdt. Overforet fagligt fastlagt indsatsbehov på næsten 31.000 tons kvælstof ville 19.000 tons kvælstofre-duktion stadigt indebære markant udskydelse af vandrammedirektivets tidsfrist for opnåelse afgod økologisk tilstand uden at betingelserne for en sådan udskydelse var til stede.
Artikel 11Det følger af artikel 11, at der skal ”udarbejdes et indsatsprogram, idet der tages hensyn tilresultaterne af de analyser, der kræves i henhold til artikel 5, med henblik på opfyldelse af demål, der er fastsat i henhold til artikel 4”.
Som det fremgår, er der på regeringens egen foranledning udarbejdet analyser, som fastsæt-ter et behov for en reduktion på 31.000 tons N, for at opnå en god økologisk tilstand i kyst-vandområderne.Ved at træffe en politisk bindende beslutning om kun at reducere belastningen med 9.000tons, er der ikke ”udarbejdet et indsatsprogram, idet der tages hensyn til resultaterne af deanalyser, der kræves i henhold til artikel 5”, således som det er fastsat i artikel 11.Den danske stat har således fravalgt at lægge egne analyser til grund for udarbejdelsen afindsatsprogrammerne, for så vidt angår reduktion af kvælstofbelastningen af overfladevande-ne.
KonklusionDet er derfor vores konklusion, at den danske stat med den politiske fastsættelse af rammernefor kvælstofreduktion, ikke overholder forpligtelserne i direktivets artikel 4 om at ”beskytte,forbedre og restaurere alle overfladevandområder”, for så vidt angår kvælstofbelastningen afoverfladevandene, og begrundelsen for ikke at opfylde det dokumenterede behov ikke falderunder undtagelsesmulighederne.
IndstillingDanmarks Naturfredningsforening anmoder EU Kommissionen om at overveje om der er an-ledning til at indlede en overtrædelsessag mod den danske stat i forhold til vandrammedirekti-vet, ved at rette forespørgsel til den danske stat om, at redegøre for de faglige beregningerom behovet for kvælstofreduktion, som regeringen selv har foranlediget, i forhold til den nufastsatte ramme for vandplanernes kvælstof-indsats med henblik på at sikre kystvandene godøkologisk tilstand i 1. planperiode.
7
ReferencerUdkast til vandplanerne findes via linkethttp://vandognatur.kontainer.com/files/folders/5256/69605391348d8cc9978110/
8