Miljø- og Planlægningsudvalget 2010-11 (1. samling)
MPU Alm.del Bilag 149
Offentligt
920905_0001.png

Notat

J.nr. MST - 705-00116Ref. SORNMDen. 1. november 2010

Notat om bjærgning på dybt vand

Miljøstyrelsen har fået oplyst fra Orica og de australske myndigheder, at Orica har fået udarbejdetomfattende risikovurdering for transporten af HCB-affaldet.Disse analyser og vurderinger er lagt til grund ved planlægningen for og gennemførelsen af trans-porten og omfatter alle aspekter heraf, herunder emballering af affaldet og valg af sporingsudstyrfor affaldet, valg af skib, placering af affaldet på skibet, bemanding af skibet, sejlrute og overvåg-ning af og kontakt med skibet under sejladsen samt skibets sikkerhedsplaner for håndtering afuheld under transporten. Formålet med risikoanalyserne og -vurderingerne er at reducere de sam-lede risici ved transporten til et absolut minimum.Transporten er forsikret for 175 mio. Euro, hvilket svarer til ca. 1,3 milliarder danske kroner til dæk-ning af uheld. Hvis uheldet er ude, så vil bjærgning ske ud fra en konkret vurdering af forholdene iden givne situation, og bjærgningen vil blive håndteret af professionelle rednings- og bjærgnings-tjenester.Ved et forlis vil både skibet og containerne indeholde nok jern til, at de vil kunne lokaliseres vedhjælp af sonar eller magnetometer.