Miljø- og Planlægningsudvalget 2010-11 (1. samling)
MPU Alm.del Bilag 149
Offentligt
917757_0001.png

Notat

Jord & AffaldJ.nr. MST-705-00116Ref. LosDen 12. november 2010
Med henblik på uddybning af, hvad ministeren tidligere har oplyst, kan nævnes, at sikkerhedsforan-staltningerne ved HCB-transporterne naturligt overholder kravene i de internationale konventionerom farligt gods. Orica har oplyst, at skibet på relevante områder som for eksempel overlevelsesev-ne ved skrogskader (dvs. stabilitet) og brandbeskyttelse af gods opfylder de samme sikkerhedskravsom for skibe, som transporterer radioaktivt materiale (INF kode 1). Men eksempelvis er kravet om,at lasten skal holdes på en konstant temperatur ikke relevant for transport af HCB-affald../.INF-koden – “International Code For Safe Carriage of Packaged Irrediated Nucelar Fuel, Plutoniumand High-level Radioactive Wastes on Board Ships” vedlægges