Miljø- og Planlægningsudvalget 2010-11 (1. samling), Erhvervsudvalget 2010-11 (1. samling)
MPU Alm.del Bilag 148, ERU Alm.del Bilag 64
Offentligt
Renere skibsfartD. 29. november afholder Det Økologiske Råd i tæt samarbejde med Danmarks Rederiforening,Selskabet for Grøn Teknologi, Skibsteknisk Selskab og Maritimt Selskab en stor internationalheldagskonference om renere skibsfart. Konferencen afholdes kl. 9.00 til 17.00 i Ingeniørhuset iKøbenhavn, Kalvebod Brygge 31-33. Konferencen afholdes på engelsk.På konferencen sættes fokus på:- Skibsfartens bidrag til global opvarmning og sundhedsskadelig luftforurening.- Muligheder for at nedbringe skibsfartens udslip af CO2og skadelig luftforurening.- Den eksisterende og besluttede internationale miljøregulering af skibsfarten.- Europa Kommissionens muligheder for miljøregulering af skibsfarten.- Danske erhvervspotentialer ved regulering af skibsfarten.Tilmelding:www.ida.dkunderArrangementer,Arrangements nr.121498Mødetilmeldingen tlf.: 33 18 48 18 eller mail til Bente Samsøe på[email protected]Pris incl. forplejning: 1.000 kr (dog 300 kr for studerende, pensionister m.v.)
Program9.00 - 9.30:9.30 - 9.40:Registrering og kaffeVelkomst og dagens programMichael Søgaard, Selskabet for Grøn Teknologi
9.40 - 10.00: Markedsbaseret regulering af skibsfartenKåre Press-Kristensen, civilingeniør, Ph.D. ved Det Økologiske Råd10.00 - 10.30: Skibsfart, klima og politisk reguleringJesper Loldrup og Palle Kristensen, specialkonsulenter, Søfartsstyrelsen10.30 - 10.55: Beregningsmodel til bestemmelse af skibes røggas emissioner samt EEDIHans Otto Holmegaard Kristensen, Seniorforsker, Danmarks Tekniske Universitet10.55 - 11.20: Skibsfartens luftforurening i DanmarkThomas Ellermann, seniorforsker, Danmarks Miljøundersøgelser11.20 - 11.40: Reduktion af skibsfartens udslip af CO2Christian Schack, Afdelingschef, Hydro & Aerodynamik, FORCE Technology11.40 - 12.00: Reduktion af skibsfartens udslip af SO2Olav Knudsen, technology manager, Aalborg Industries
12.00 - 13.00: Frokost + kaffe13.00 - 13.20: Reduktion af skibsfartens udslip af NOxKristian Lund, Civ.ing., MBA, Business Manager, DANSK TEKNOLOGI13.20 - 13.40: Emissionsbegrænsninger gennem bedre MotorteknologiSøren H. Jensen, udviklingschef, MAN Diesel13.40 – 14.00: LNG som fremdriftsmiddel i dansk færgefart - udfordringer og løsninger.Per Gullestrup, CEO & Partner, Clipper Ferries14.00 - 14.20: En konkret case: Mærsk LineJacob Sterling, chef for klima og miljø, Maersk Line14.20 – 14.40: Sætden rigtigepris på grøn skibsfartJørgen Clausen, chief operating officer, DK Group14.40 - 15.05: Kaffepause + kage15.05 - 15.35: Yderligere regulering af skibsfarten via EUMark Major, DG Climate Action, European Commission15.35 - 15.55: Erhvervspotentialer ved regulering af skibsfartenJoakim Reimer Thøgersen, vice president, Haldor Topsøe15.55 - 16.15: Miljøregulering – udfordring og muligheder for rådgiveren.Leif Jacobsen, Afdelingsleder - Marine, medlem af FRI, Grontmij | Carlbro16.15 - 16.35: Potentialet i den miljø- og sikkerhedsmæssige regulering af skibsfartenHans Henrik Petersen, afdelingschef, Danmarks Rederiforening16.35 - 16.55: Hvad skal EU og medlemsstaterne gøre ?Christer Ågren, sekretariatsleder, Air Pollution & Climate Secretariat16.55 - 17.00: Afrunding af dagens programMichael Søgaard, Selskabet for Grøn TeknologiArrangementet gennemføres takket være støtte fra Europa-Nævnet og Den Danske Maritime Fond.