Miljø- og Planlægningsudvalget 2010-11 (1. samling)
MPU Alm.del Bilag 135
Offentligt
914237_0001.png
914237_0002.png
914237_0003.png
914237_0004.png
914237_0005.png

GRUNDNOTAT

3. november 2010J.nr. 2010-227Ref. STKNI / SLP

Komiteprocedure i Klimakomiteen

Kommissionens beslutning om midlertidig gratistildeling til modernisering af

elproduktion i medfør af artikel 10c i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv

2003/87/EF om en ordning for handel med kvoter for drivhusgasemissioner i

Fællesskabet. (Intet dokumentnummer).

1.

Resume

Ved vedtagelsen af Klima- og energipakken blev det blandt andet besluttet, at visse landekunne fortsætte med at tildele gratiskvoter til (modernisering af) elproduktion, hvorelproducenter i øvrigt fra 2013 som hovedregel skal købe alle kvoter på auktion.Kommissionen ønsker at vedtage en beslutning herom formentlig i forbindelse med møde iKlimakomiteen den 17.-18. november 2010. Beslutningen findes i udkast på engelsk.Gratiskvoter til elproducenter i visse lande er grundlæggende konkurrenceforvridende.Regeringen ser imidlertid ingen grund til at have indvendinger mod forslaget, da det følger afkvotedirektivets artikel 10.c og forventes kun at finde anvendelse i begrænset omfang.

2.

Baggrund

Fra 2013 og frem skal en større andel af CO2-kvoterne i EU auktioneres i stedet for at blivetildelt gratis. Der vil fx ikke længere være gratis kvoter til elproduktion.I forbindelse med Klima- og energipakken blev imidlertid forhandlet en undtagelse, hvoreftervisse lande i Østeuropa og Baltikum under nærmere betingelser kan give gratis kvoter tilmodernisering af deres elsektor.Kommissionen har udarbejdet et udkast til beslutning, som har været drøftet i arbejdsgruppe 3under Klimakomitéen den 6. oktober 2010. Kommissionen har fremsendt officielt forslag den3. november 2010 med henblik på afstemning i Klimakomitéen den 18. november 2010.

3.

Hjemmelsgrundlag

1
Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 10.c i Europa-Parlamentets og Rådets Direktiv2003/87/EF af 13. oktober 2003 om en ordning for handel med kvoter fordrivhusgasemissioner i Fællesskabet (kvotedirektivet), ændret vedEuropa-Parlamentets og Rådets Direktiv 2004/101/EF af 27. oktober 2004,Europa-Parlamentets og Rådets Direktiv 2008/101/EF af 19. november 2008,Europa-Parlamentets og Rådets Direktiv 2009/29/EF af 23. april 2009.Sagen behandles i komitologiprocedure (forskriftsproceduren med kontrol), jf. art. 5a i Rådetsafgørelse af 28. juni 1999 om fastsættelse af de nærmere vilkår for udøvelsen af degennemførelsesbeføjelser, der tillægges Kommissionen (1999/468/EF), som ændret ved Rådetsafgørelse 2006/512/EF.

4.

Nærhedsprincippet

Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant, da der er tale om en beslutning, der udmønteren hjemmel i artikel 10.c i direktiv 2003/87/EF med efterfølgende ændringer. Der er således iforbindelse med vedtagelsen af direktivet taget stilling til spørgsmålet om nærhedsprincippet.

Formål og indhold

Af kvotedirektivets artikel 10.c fremgår at gratis kvoter kan gives i en overgangsperiode tilmodernisering af elproduktion. Kvotetildelingen skal ske enten ved ex ante benchmark ellerud fra historisk udledning 2005-7. En medlemsstat skal vælge én af de to metoder. De tildeltegratiskvoter går fra landets auktionsprovenu.

5.

Medlemsstater, der kan benytte ordningen, er stater, som enten er dårligt forbundet med detvesteuropæiske elnet (maksimalt 400 MW) eller har under halvdelen af EU’s gennemsnitligeBNP pr. indbygger og producerer mindst 30 % af elektriciteten på ét brændsel. I givet faldskal medlemsstaten indsende en national plan for modernisering af elsektoren medinvesteringer, der svarer til værdien af gratistildelingen. Medlemsstaten skal desuden årligtrapportere til Kommissionen om de foretagne investeringer.
Hvis en medlemsstat ønsker at gøre brug af ordningen, skal der indsendes ansøgning tilKommissionen senest 30. september 2011. Ansøgningen skal indeholde: Dokumentation forat medlemsstaten må anvende ordningen (jf. pkt. 2), en anlægsliste med tilhørende tildeling,den nationale plan (jf. pkt. 3), overvågnings- og håndhævelsesbestemmelser samtdokumentation for, at gratistildelingen ikke medfører unødig konkurrenceforvridning.2
Kommissionens forslag sigter på at præcisere reglerne for gratis kvotetildeling tilelproduktion.
Beslutningen præciserer, at hver medlemsstat skal vælge én af de to metoder. Desudenangives, hvordan benchmarks i ton CO2pr. MWh elproduktion kan beregnes (offentligttilgængelige kilder skal anvendes), samt hvordan elproduktionen opgøres. Ligeledespræciserer beslutningen, hvorledes kvotetildeling på baggrund af historisk udledning skalforetages. For begge tildelingsmetoder skal det ved evt. anvendelse af en korrektionsfaktorsikres, at den samlede gratis kvotetildeling ikke overstiger 70 % af emissionerne i 2005-7 forde omfattede elproduktionsanlæg (2007 for medlemslande, der ikke deltog i kvoteordningen i2005-6).

6.

Europa-Parlamentets udtalelser

Europa-Parlamentet inddrages i overensstemmelse med forskriftsproceduren med kontrol, jf. art.5a i Rådets afgørelse af 28. juni 1999 om fastsættelse af de nærmere vilkår for udøvelsen af degennemførelsesbeføjelser, der tillægges Kommissionen (1999/468/EF), som ændret ved Rådetsafgørelse 2006/512/EF.Der foreligger endnu ikke en udtalelse fra Europa-Parlamentet.

7.

Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor

Direktiv 2003/87/EF (kvotedirektivet) og direktiv 2008/101/EF (luftfartskvotedirektivet) ergennemført i dansk lovgivning ved lov om CO2-kvoter, jf. lovbekendtgørelse nr. 348 af 9. maj2008, som ændret ved lov nr.1267 af 16. december 2009 (kvoteregulering af luftfart).En vedtagelse af beslutningen vil ikke nødvendiggøre yderligere dansk lovgivning, daDanmark ikke kan anvende ordningen.
8.

Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien miljøet eller

beskyttelsesniveauet

Der er ingen umiddelbare miljømæssige/klimamæssige konsekvenser af den midlertidigetildeling af gratiskvoter, idet det samlede antal af kvoter ikke påvirkes.
3
Beslutningen påvirker ikke kvotetildelingen i Danmark og har ingen administrativekonsekvenser her i landet. De lande, der benytter sig af gratistildelingen, skal tage depågældende kvoter fra deres egen auktionspulje. Auktionsprovenuet i Danmark påvirkes derforikke.Forslaget har ikke konsekvenser for EU’s budget.

9.

Høring

Forslaget til kommissionsbeslutning har været i høring i Klima- og Energipolitisk Specialudvalg iperioden 26. 10 – 2.11 2010.Det Økologiske Råd finder det yderst uheldigt, at det har været nødvendigt at afvige frastandardvedtagelsen om, at el-selskaber skal købe deres udledningsrettigheder fra 2013 for atimødekomme en række lande, som ellers kunne blokere en vedtagelse, og Det Økologiske Rådfinder, at denne statsstøtte til nogle landes el-selskaber hurtigst muligt må afvikles. DetØkologiske Råd anbefaler derfor klart, at Kommissionen fastlægger en så restriktiv tildeling afgratis udledningsrettigheder som muligt, og at det bør være meget synligt og kontrollerbart, hvilkelande, som vil anvende denne mulighed, samt hvilke energiselskaber, som vil få tildelt kvoter ogat der bør føres meget skarp kontrol med denne tildeling, således at overtildeling undgås. DetØkologiske Råd finder endvidere, at benchmark ville være et langt bedre tildelingskriterium endgrandfathering baseret på historisk udledning og anfører, at det ved anvendelse af grandfatheringer ekstra vigtigt at kontrollere opgørelsen af den historiske udledning for at sikre, at depågældende energiselskaber ikke får flere gratis udledningsrettigheder end højst nødvendigt. DetØkologiske Råd fremfører desuden i sit høringssvar en række mere generelle ønsker til ændring afkvotesystemets funktion mhp. at forbedre den miljømæssige effekt.
10.

Regeringens foreløbige generelle holdning

Gratistildeling til elproduktion i visse lande er i sit udgangspunkt uhensigtsmæssigt, idet der ertale om konkurrenceforvridning på elmarkedet. Imidlertid er Kommissionsbeslutningen enudmøntning af den seneste ændring af kvotedirektivet, som er et resultat af Klima- ogEnergipakken. Med dette forbehold finder regeringen det positivt, at forslaget tilKommissionsbeslutning fastlægger en efter omstændighederne restriktiv gratis kvotetildelingefter præcise kriterier.

11.

Generelle forventninger til andre landes holdninger

Blandt lande, der ikke kan benytte gratistildeling efter artikel 10.c, har holdningen generelt været,at ordningen bør være restriktiv og gennemskuelig ud fra hensynet til elmarkedet.4
Blandt lande, som kan anvende artikel 10.c, synes kun få i praksis at ville anvende den. Landeneskal først ansøge Kommissionen den 30. september 2011, men Polen og Rumænien har markeretsig stærkt i debatten.

12.

Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg

Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg
5