Miljø- og Planlægningsudvalget 2010-11 (1. samling)
MPU Alm.del Bilag 12
Offentligt
897823_0001.png
897823_0002.png
MILJØstyrelsenKemikalierEUK
30. september 2010MASMST – 601 - 00184
NÆRHEDS-OG GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALGForslag til Kommissionens beslutning om tildeling af importkvoter for ozonlagsnedbrydendestoffer fra 1. januar til 31. december 2011 under Forordning 1005/2009 om stoffer, der ned-bryder ozonlaget1. StatusProduktion, import, eksport, markedsføring og anvendelse af ozonlagsnedbrydende stoffer har i EUværet reguleret siden 1991, fra 1. januar 2010 ved Forordning 1005/2009. Hvert år skal det beslut-tes, hvorledes de ozonlagsnedbrydende stoffer, det stadigt er lovligt at anvende, skal fordeles blandtde virksomheder, der enten importerer eller selv producerer dem. Kommissionen forventes at frem-lægge et forslag, kort tid inden dette skal behandles på møde i forvaltningskomitéen for forordning1005/2009 den 13. oktober 2010. Forslaget er endnu ikke modtaget.Der skal stemmes om forslaget i overensstemmelse med forskriftsproceduren, og det vil såledesblive vedtaget, såfremt der ikke blandt medlemsstaterne er et kvalificeret flertal imod. Er der i komi-teen kvalificeret flertal mod forslaget forelægges det for Rådet, som kan omgøre Kommissionensbeslutning med kvalificeret flertal.2. Formål og indholdProduktion og anvendelse af ozonlagsnedbrydende stoffer er under udfasning i EU. Der er dog sta-digvæk en række områder, hvor det fortsat er lovligt at bruge ozonlagsnedbrydende stoffer. Det dre-jer sig for eksempel om anvendelse i forbindelse med særlige laboratorie analyser, som brandsluk-ningsmiddel i fly og militæret, som råstoffer til industrien samt import med henblik på miljømæssigforsvarlig destruktion. Kommissionen træffer hvert år på baggrund af ansøgninger fra de berørteimportører og producenter beslutning om hvorledes de mængder, der fortsat kan anvendes, skal for-deles til de enkelte ansøgere. En del af anvendelserne f. eks. til laboratorie-analyser er pålagt enkvote, medens andre anvendelser er uden begrænsninger i mængden. Det drejer sig blandt andet omanvendelse som kemisk råstof og andre anvendelser, der ikke medfører udslip til atmosfæren. Be-slutningen omhandler derfor ikke fastsættelsen af den samlede mængde, men blot fordelingenblandt ansøgerne.Kommissionen har endnu ikke fremsendt forslaget. De samlede mængder og den konkrete fordelingblandt ansøgerne kendes derfor endnu ikke. Kommissionen tager i deres forslag til fordeling ud-gangspunkt i fordelingen i tidligere år. På baggrund af udviklingen de seneste år anslås det, at der ialt blandt ansøgerne skal fordeles en mængde på ca. 42.000 ODP tons ozonlagsnedbrydende stofferfor 2011. (ODP tons angiver, at mængderne af de forskellige stoffer for sammenligningens skyld erkorrigeret for deres evne til at nedbryde ozonlaget). For 2010 var den samlede mængde på i alt ca.45.000 ODP tons.Ansøgere, der får tildelt en kvote, skal før hver enkelt import-handling ansøge Kommissionen omen konkret importtilladelse. I forbindelse med udstedelsen af disse, undersøger Kommissionen om
2
det stof, der ønskes importeret, svarer til beskrivelsen, at der er garanti for, at det anvendes til etgodkendt formål, og at det lovligt kan importeres ifølge den gældende forordning om stoffer, dernedbryder ozonlaget.Forslaget er i overensstemmelse med Montrealprotokollens bestemmelser om beskyttelse af ozonla-get
3. NærhedsprincippetDa formålet med forslaget er at udmønte EU reguleringsbeføjelser i allerede gældende fællesskabs-regulering (Forordning 1005/2009), finder Regeringen, at forslaget er i overensstemmelse med nær-hedsprincippet.4. Konsekvenser for DanmarkForslaget har ingen lovgivningsmæssige eller økonomiske og administrative konsekvenser forDanmark.Ingen danske firmaer importerer ozonlagsnedbrydende stoffer direkte fra lande uden for fællesska-bet. Ingen danske firmaer forventes derfor at være omfattet af forslagetBeslutningen har ingen direkte indflydelse på beskyttelsesniveauet, idet den drejer sig om udmønt-ning af gældende regler.5. HøringSagen har været i høring i Miljøspecialudvalget. I den forbindelse er der kommet svar fra DI og Ar-bejdstilsynet, som ikke har bemærkninger. Herudover er der modtaget svar fra 3F, som støtter for-slaget. 3F opfordrer samtidig til, at der fra dansk side arbejdes på, at de virksomheder, der ansøgerom dispensation, samtidig skal udarbejde et udkast til helt udfasning af anvendelse af ozonlagsned-brydende stoffer.6. ForhandlingssituationenForslaget har ikke været til forhandlingDet forventes, at forslaget vil blive vedtaget ved komitémødet den 13. oktober 2010.7. Dansk holdningDet er Danmarks holdning, at ozonlaget bør beskyttes mest muligt. Forslaget ses som et led i deløbende bestræbelser på at begrænse anvendelse af ozonlagsnedbrydende stoffer i EU mest muligt.Forslaget har ingen umiddelbar indvirkning på beskyttelsen af ozonlaget.Samlet set kan Danmark støtte forslaget.
9. Tidligere forelæggelser for FolketingetForslaget har ikke tidligere været forelagt Folketinget.