Miljø- og Planlægningsudvalget 2010-11 (1. samling)
MPU Alm.del Bilag 117
Offentligt
911867_0001.png
911867_0002.png
911867_0003.png
DANVADansk Vand- ogSpildevandsforening
DANVA notat
Emne:Modtagere:Udarbejdet af:Dato:
Energiproduktion i vandselskaberMedlemmer af Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg, MiljøministerenCarl-Emil Larsen, DANVA6. november 2010
BaggrundGlobalt og nationalt er der fokus på CO2neutral produktion af energi som el og varme. Siden 2008 harDANVA fulgt op ved at have en ambitiøs energikampagne kørende med et mål om, at vandbranchen inden-for 5 år nedsætter sit el-forbrug med 25 %. Flere kommuner har også tildelt/tiltænkt deres vandselskaber enyderst central rolle i kommunale planer om energibesparelser mm. Der er såmænd også vandselskaber, derhar konkrete planer om at være energineutrale inden for en overskuelig periode.Dette engagement bør politikere være interesseret i at understøtte ved at sikre en regulering, der animerer tiludnyttelse af sektorens energimæssige potentiale. Det er specielt vigtigt, når det erindres, at etablering af ogdrift af varme – og ikke mindst kraftvarmeanlæg – er meget ressourcekrævende – og de økonomiske kalku-ler for anlæggene er meget fintfølende.I forbindelse med det politiske forlig bag Vandsektorloven (VSL), 1. februar 2007, blev det fastslået, at der afhensyn til forbrugerne skulle være en økonomisk adskillelse mellem vandforsyning og spildevand, idet deroftest ikke er et sammenfald mellem forsyningsområderne. På tilsvarende vis blev det ifølge DANVA´s op-lysninger af samme årsag politisk besluttet, at der ikke måtte ske sammenblanding af takstmidler i forhold tilde andre forsyningsarter: Affaldshåndtering, elforsyning, varmeforsyning og naturgasforsyning.Den juridiske fortolkning af den politiske beslutning om takstadskillelse mellem vand/spildevand og andreforsyningsarter er formuleret i VSL § 19, stk. 1. Det fremgår heraf, at ” Aktiviteter forbundet med vand- ellerspildevandsforsyning skal være selskabsmæssigt adskilt fra aktiviteter forbundet med affaldshåndtering efterlov om miljøbeskyttelse samt aktiviteter omfattet af lov om elforsyning, lov om varmeforsyning og lov om na-turgasforsyning”.DANVA har ultimo oktober 2009 henvendt sig til Miljøministeren angående fortolkningen af VSL § 19, stk. 1.Der har siden pågået en dialog mellem DANVA og Miljøministeriets embedsmænd bistået af Kammeradvo-katen. DANVA har i denne dialog bidraget med en række udredninger om vandsektorens energiproduktionbaseret på restproduktion. Det skal anføres, at vandsektorens energiproduktion p.t. ikke er tilstrækkelig til atdække eget forbrug.Miljøministeriet og Kammeradvokaten fastholder imidlertid den fortolkning af VSL §19, stk. 1, at den energi-produktion, der foregår internt i vandselskaberne baseret på restproduktet, skal udskilles i selvstændige sel-
Side 1 af 3
VandhusetGodthåbsvej 838660 SkanderborgTlf.nr.: 7021 0055Fax: 7021 0056[email protected]www.danva.dk
skaber medmindre, der kan opnås dispensation i medfør af h.h.v. varme- og/eller elforsyningsloven. Dennefortolkning sammenholdt med fortolkningen af den nyligt udsendte bkg. om tilknyttede aktiviteter har fleresærdeles uheldige konsekvenser.
KonsekvenserKravet om udskillelse af enkeltstående processer på renseanlægget i selvstændige selskaber medførermeromkostninger og supplerende administrative opgaver og bøvl, hvilket antageligt vil resultere i, at en ræk-ke selskaber i stedet blot afbrænder gassen ”op i den blå luft”. Det kan endvidere fastslås, at den del af sek-toren, der p.t. ikke har energiproduktion (ca. 50 %), ikke vil igangsætte energiproduktion under de uværendevilkår.Hvad der er endnu mere uheldigt er, at den kampagne sektoren selv har igangsat i forhold til reduktion (ogintern produktion) af energi med disse juridiske fortolkninger bliver nedgjort, og med sikkerhed ikke har enberettigelse i fremtiden under denne regulering.Der er i Danmark og udlandet igangsat F&U – aktiviteter i forhold til at omlægge vandsektoren til en energi-neutral og/eller endda energiproducerende sektor. DANVA vurderer, at denne udvikling vil ”gå Danmarksnæse forbi”, såfremt denne regulering fastholdes.Summa summarum er det DANVA´s vurdering, at den juridiske fejltolkning af de politiske intentioner vil med-føre, at udvikling af nye energiproducerende processer på renseanlæggene med eksportpotentiale vil blivestandset, inddragelse af ny teknologi – dansk og udenlandsk – i energiproducerende processer på rensean-læggene vil stoppe og på lang sigt vil sektoren ikke udnytte sit klimavenlige energipotentiale.Ethvert salg af varme og el, som sker fra vandselskabet - eller et energiselskab, som vandselskabet (delvis)ejer – skal indgå i omsætningsloftet for tilknyttet aktivitet. Hvis vi således har et vandselskab med en samletomsætning mindre end 250 mill. kr. årligt – så skal salget af energiproduktionen indstilles, når den samledeomsætning hidhørende fra tilknyttet aktivitet når loftet på 2,5 mill. kr. årligt. Selvom der måtte være potentialetil mere. Hvis vandselskabet eksempelvis bistår ejerkommunen med drift af rottebekæmpelse og vejafvan-ding mod en betaling på 1,5 mill.kr, skal vandselskabet indstille sin energiproduktion, når den har nået enværdi af 1 mill. kr.Udnyttelsen af klimavenlig energi bliver herved afhængig af omfanget af rottebekæmpelse eller eks. hvorvidt,der er dygtige medarbejde ansat, som mod betaling deltager i F&U-projekter eller undervisning af kolleger iandre vandselskaber eller det private erhvervsliv.
PostulatIfølge DANVA´s oplysninger har det aldrig været forligspartiernes ønske, at interne processer på de danskerenseanlæg til udnyttelse af restprodukter til eks. el- og varmeproduktion skal udskilles i selvstændige sel-skaber. DANVA har forståelse for og støtter, at takstmidlerne mellem de vand/spildevand og de andre forsy-ningsarter holdes adskilt af hensyn til, at der ikke er sammenfald mellem forbrugerne.Sammenholdt med de nationalpolitiske udmeldinger om CO2-reduktion m.v. har DANVA endvidere ikke fan-tasi til at forestille os, at forligspartierne ønsker, at klimavenlig udnyttelse af restprodukter i renseanlæggene
Side 2 af 3
til el- og varmeproduktion ikke skal udnyttes endsige standses, når et økonomisk omsætningsmål er nået idet enkelte år.DANVA antager, at der er sket en uheldig fortolkning af de politiske ønsker i forbindelse med den juridiskeomsætning til lovtekst og efterfølgende fortolkning. Sagt med andre ord er lovbemærkningerne ikke fyldest-gørende og Vandsektorloven skal ændres på dette punkt.
DANVA ønskerDANVA ønsker at,1. Vandselskaberne skal udnytte restprodukter fra renseanlæggene til energiproduktion, og2. at interne processer på renseanlæggene til energiproduktion på baggrund af håndtering af spildevandbetragtes som hovedaktiviteter -3. Alternativt at indtægter fra processer på renseanlæggene til energiproduktion på baggrund af restpro-dukter ikke indgår i opgørelsen af tilknyttede aktiviteter.4. At der ikke stilles krav om selskabsudskillelse af interne anlæg på renseanlæggene.5. Der indsættes en dispensationsbestemmelse i VSL §19, som tillader, at der ikke sker en selskabsmæs-sig udskillelse af vandselskabernes energiproduktion baseret på deres håndtering af spildevand6. Lovgivningen skal ændres på ovennævnte punkter senest i forbindelse med revisionen af Vandsektorlo-ven i 2013, og det skal accepteres, at selskaberne frem til revisionen ikke lever op til lovkravene i forholdtil energiproduktion.Vandselskaberne skal naturligvis fortsat betale statsafgifter for den anvendte egenproducerede energi.Med venlig hilsen
Carl-Emil Larsen
DANVA
Side 3 af 3