Miljø- og Planlægningsudvalget 2010-11 (1. samling)
MPU Alm.del Bilag 115
Offentligt
Miljø‐ogPlanlægningsudvalgetFolketingetChristiansborg1240KøbenhavnKSolrødStrand,den8.november2010Vandsektorloven
ForeningenafVandværkeriDanmarkharden6.–7.novemberafholdtrepræsentantskabsmøde,hvormandrøftededennyevandsektorlov.Foreningen, som omfatter 2050 medlemmer og leverer vand til ca. 2.2 mil. Danskere, besluttedeenstemmigtatmanendnuengangvillekontakteMiljø‐ogPlanlægningsudvalgetmedanmodningomat revurdere beslutningen om at inddrage den private vandsektor i denne lovgivning, som på megetkortsigtvilmedføre,atalleprivatevandforsyningeromfattetafloven,gårkonkursogmålukke.Somdeterudvalgetbekendt,erkonsekvenserneafvandsektorlovensindførelsevedattageformiogmed,atforsyningssekretariatetnuerigangmedatudmeldedesidsteforsyningersprislofter.FraFVDssidemåvikonstatere,atdisseudmeldingererenkatastrofefordenprivateforbrugerejedevandforsyning.Menindenvikommentererdisseuhensigtsmæssigheder,vilvigernebenyttelejlighedentil,endnuengang, at pointere, at FVD hele tiden har bakket op om den politiske aftale om en mere effektivvandsektor,ligesomvifuldtudkantilslutteosmålsætningenom:Atvandsektorenskalværesåeffektivsommulig,Atvandsektorenskalydebedstmuligkvalitetogservice,Atforbrugerenskalsikresvandtilenrimeligpris,Atderskalskabesgennemsigtighedogsammenlignelighed.Lovforslagetindeholderforskelligereglerforatnådennemålsætning.FVDsynes,atdeterfornuftigtogrigtigt:Atdekommunalevandforsyningerudskillesiselvstændigeselskabermedegneregnskaber,Atderindføresensartedereglerforårsregnskabogåbningsbalance,Atderindføresbenchmarking,Atderindføresmiljø‐ogarbejdsledelse.
FORENINGENAFVANDVÆRKERIDANMARKSOLRØDCENTER22C,1.2680SOLRØDSTRAND
WWW.FVD.DNORDEA:23441260260916
Meddissetiltagerdetforeningensheltklareopfattelse,atovennævntemålsætningvilbliveopfyldtudenbehovforyderligeretiltag.Men aftalen om indførelse af en økonomisk regulering, herunder etablering af et statsligtforsyningssekretariat og regler om prisloft, har FVD været meget tvivlende overfor, hvilket vi hartilkendegivetunderhelelovgivningsprocessen.Vimådaogsåkonstatere,atvoretvivlsletikkeharståetmålmedvirkeligheden,determegetværreendnogenkunnehaveforestilletsig.Alle udmeldte prislofter indebærer, at den eksisterende likvide kapital i de enkelte vandforsyningerskalafviklesindenforen10årsperiode.Herudoverskalallevandforsyningerindføreengenereleffektivisering–uanset,atenundersøgelseafdenprivatevandforsyningviser,atderdesidste10årkunharværetenstigningpå13,6%mod44%idenkommunalevandforsyning.Denne undersøgelse viser tydeligt, at bemærkningerne i Lovforslag 150 under 1.1. Lovforslagetsbaggrundm.v.harværetrigtig.Her anføres:” Konkurrenceredegørelsen vurderede, at der ikke er et tilsvarendeeffektiviseringspotentiale for de private, forbrugerejede vandforsyningsselskaber. En række af deforbrugerejede vandforsyningsselskaber er traditionelt blevet drevet med fokus på lave takster. Dervurderes derfor ikke at være samme effektiviseringsmuligheder i de private vandforsyningsselskabersomirestenafvandsektoren”.Den tidligere miljøminister har da også udtalt, at såfremt vandsektorloven ville ramme de privateforbrugerejedevandværkerskævtvillederværemulighedforenjusteringiforholdtildisse.Repræsentantskabetfordeprivateforbrugerejedevandværkermåkonstatere,atdeternødvendigt,atder nu foretages en politisk indgriben, således at de private forbrugerejede vandværker kan fritagesforreglerneomprisloft,hvilketnødvendigvismåskemedøjeblikkeligvirkning.En sådan fritagelse vil i princippet ikke medføre nogen som helst ændringer i de politiske hensigtermedlovgivningen,idetdetjoikkefrastartenharværethensigtenatinddragedeprivatevandværkeridennelovgivning.Man skal derfor anmode udvalget om at fritage den private vandforsyning for at være omfattet afvandsektorloven,forsåvidtangårprisloft,såledesatvikanfortsættemedatleveregodtvandtilenfornuftigpris.MedvenlighilsenOleWiilLandsformandBentSoelbergdirektør
Side2af2