Miljø- og Planlægningsudvalget 2010-11 (1. samling)
MPU Alm.del Bilag 105
Offentligt
909580_0001.png
909580_0002.png

2. november 2010

Miljøminister Karen EllemannMiljøministerietHøjbro Plads 41200 København K
Kære Karen EllemannDet er nu snart et år siden, at første fase af affaldssektorens organisering blev ind-ført. Vi kan desværre konstatere, at der fortsat er en række udfordringer med at fåde nye regler til at fungere efter hensigten. Det tager naturligvis tid at få gennem-ført en så markant omlægning af reglerne for affaldssektoren, men DI oplever, atder særligt på to områder er behov for en politisk håndtering for at opnå de intenti-oner, der ligger bag lovgivningen om affaldssektorens omorganisering. Gebyrbeta-lingen for genbrugspladserne giver dagligt problemer for virksomheder og kommu-ner, og de fælleskommunale selskabers håndtering af erhvervsaffald følger ikke allesteder de nye regler.På genbrugspladsområdet har Miljøstyrelsen nu udsendt et udkast til revideret af-faldsbekendtgørelse, hvor reglerne for hvem, der kan blive fritaget for at betalegenbrugsplads gebyr, er præciseret. DI mener ikke, at det er tilstrækkeligt at præci-sere reglerne, men derimod bør ordningens indretning justeres.Op mod 100.000 af de virksomheder, der ikke anvender genbrugspladserne, for-ventes at søge fritagelse for gebyret. Når så mange virksomheder aktivt vil søge omfritagelse, så er der noget galt med ordningens indretning. Mange virksomheder harmodtaget et tilbud, de ikke ønsker at gøre brug af, og det er administrativt besvæ r-ligt at blive fritaget for tilbuddet. Samtidig ligger ordningen beslag på mange admi-nistrative ressourcer i forbindelse med, at op mod 100.000 virksomheder indsen-der en ansøgning om fritagelse, og at kommunerne herefter skal foretage en indiv i-duel behandling af disse ansøgninger.Derfor vil jeg gerne appellere til, at du sammen med forligskredsen bag affaldssek-torens organisering ændrer den nuværende gebyrordning for virksomhedernes ad-gang til genbrugspladserne. Vi foreslår, at det fremover bliver en tilmeldeordning,hvor de virksomheder, der ønsker at benytte denne kommunale service, tilmeldersig ordningen, og kun disse bliver opkrævet det kommunale genbrugspladsgebyr.Tilmeldeordningen kan kombineres med passende kontrolindsats. Der vil såledesvære tale om en begrænset ændring af det samlede regelkompleks og dermed en
ændring, der bør kunne gennemføres hurtigt – også af hensyn til de mange er-hvervsdrivende, der pt. oplever problemer under den nuværende lovgivning.Mange af vores medlemmer inden for affaldsbranchen oplever desværre, at de nyeregler, der har markedsgjort det genanvendelige erhvervsaffald, ikke bliver efterle-vet i de fælleskommunale affaldsselskaber. En række af de kommunale selskaberindsamler fortsat kildesorteret genanvendeligt erhvervsaffald på trods af, at det ik-ke har været tilladt siden 1. januar 2010. En screening af de fælleskommunale af-faldsselskabers hjemmesider viser, at mindst 8 af disse åbent tilbyder at indsamlekildesorteret genanvendeligt erhvervsaffald som f.eks. papir og pap. Der er derforbehov for, at Miljøstyrelsen fører et skærpet tilsyn med, hvordan disse selskaberdrives. For genanvendelse af kildesorteret erhvervsaffald eksisterer et velfungeren-de privat marked, og derfor bør de kommunale selskaber ikke agere på dette mar-ked.De private virksomheder oplever endvidere, at de bliver underbudt af de fælles-kommunale selskaber til priser, der ligger under den markedspris, der eksisterer pådet internationale marked for de pågældende affaldsfraktioner. En mulig forklaringpå, hvordan dette kan lade sig gøre, er, at der ikke er klar adskillelse til de gebyrfi-nansierede områder.Som en overgangsordning blev det som bekendt besluttet, at de fælleskommunalebehandlingsanlæg, der var i drift ved lovens fremsættelse, kan udbyde behandlingaf kildesorteret genanvendeligt erhvervsaffald i samme omfang som hidtil på mar-kedsvilkår. Men det legitimerer ikke, at selskaberne indsamler affaldet eller under-byder markedsprisen. Der er derfor behov for, at reglerne om disse anlægs driftkigges efter i sømmene. Blandt andet er det vigtigt, at 80 % reglen i affaldsbekendt-gørelsens § 96, stk. 3 sikres overholdt. Ligeledes er der behov for, at de anlæg, derhar anmeldt sig som anlæg, der er omfattet af overgangsreglen, bliver evalueret oggodkendt af Miljøstyrelsen til behandling af genanvendeligt erhvervsaffald, såbranchen kan se hvilke anlæg, der opererer inden for det markedsgjorte affald.Endelig vil jeg understrege, at de problemer, vi lige nu ser med de fælleskommuna-le selskaber, viser, at det haster med at få markedsgjort alt erhvervsaffald, så derbliver klare og forståelige regler for affaldsproducenter, de private affaldsvirkso m-heder og de fælleskommunale selskaber. Jeg håber derfor, at du snart kommer medet udspil til affaldssektorens omorganisering fase II.
Med venlig hilsen
Ole KrogViceadm. direktør
Kopi af dette brev er sendt til Folketingets miljø- og planlægningsudvalg
2