Miljø- og Planlægningsudvalget 2010-11 (1. samling)
MPU Alm.del Bilag 102
Offentligt
Fra:
Henrik Svanholm [mailto:[email protected]]Sendt:
31. oktober 2010 14:51Til:
Per MovritsenEmne:
Vindmølletestcenterets forhold til VindmøllebekendtgørelsenTil Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg.I forbindelse med bearbejdningen af informationer om vindmølletestcenterets påvirkning af omgivelserne,har jeg gentagne gange henledt myndighedernes opmærksomhed på en langt større støjpåvirkning, endman hidtil har orienteret befolkningen og Folketinget om. Desværre har man ikke hidtil lyttet til de fremlagteindsigelser og bemærkninger, og sagen om etablering af vindmølletestcenteret har udstillet, at målet skullenås gennem valg af midler ?!De internationalt anerkendte akustiske forskere fra Aalborg Universitet har netop d. 29. oktober 2010 udgiveten videnskabelig rapport, som jeg sender til udvalgets orientering.Denne rapport dokumenterer, at der er langt større støjgener fra testcenteret end oplyst i VVM-redegørelsen.Regeringens har hele tiden i forberelsen af projektet for vindmølletestcenteret tilkendegivet, at dette villeoverholde reglerne i Vindmøllebekendtgørelsen (Bekg. nr. 1518 af 14. dec. 2010).Den vedsendte dokumentation viser dog, at vindmølletestcenteret IKKE overholderVindmøllebekendtgørelsens regler, og at langt flere ejendomme bliver stærkt negativt påvirket af centeret.Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalgs opmærksomhed henledes på, at der er en helt klar ogutvetydige regel for hvilke områder, der kan betegnes som støjfølsomme. Dette fremgår af bekendtgørelsens§ 3 stk. 2.Når et område er omfattet af en lokalplan eller byplanvedtægt og anvendes til beboelse, ER området såledespr. definition et støjfølsomt område. Det skal således ikke foretages nogen yderligere vurdering heraf, ogregler i Vindmøllebekendtgørelsen kan der ikke dispenseres fra.Med andre ord har By- og Landskabsstyrelsen, Miljøministeriet og dermed regeringen i sin forberedelse afvindmølletestcenteret ikke overholdt reglerne, hvorved lov nr. 647 af 15. juni 2010 er tilblevet på et ulovligtog retsstridigt grundlag.Det er ikke korrekt, at man - som tidligere oplyst af tidl. miljøminister Troels Lund Poulsen - kan tillæggetidligere vurderinger foretaget af Viborg Amt for ca. 10-11 år siden nogen betydning, når lovgivningen er såklar som tilfældet er ! Vindmøllebekendtgørelsen er vedtaget kun få uger før Viborg Amt blev nedlagt som ledi Kommunalreformen og er fra d. 14. dec. 2006. Disse regler skal derfor følges af myndighederne, hvilketikke har været tilfældet.Som følge af denne tilsidesættelse af Vindmøllebekendtgørelsens regler og ved at man totalt har negligeretat der i nærheden af vindmølletestcenteret er boligområder, som er omfattet af lokalplan 4.11 for Thylejren(som i øvrigt er uarbejdet af Miljøministeriet selv), har man ikke korrekt oplyst Folketinget om, at der bor 80personer i 60 individuelle boliger i Thylejren.Lokalplan 4.11 for Thylejren vedsendes til orientering.Ligeledes har regeringen ikke på korrekt grundlag oplyst om, at Hjardemål By er omfattet af en partielbyplanvedtægt nr. 4, godkendt pr. 30. 5. 1968 og som pr. 1.1. 1970 er overført til byzone. I dette område viltestcenteret ikke kunne overholde Vindmøllebekendtgørelsens regler for ca. halvdelen af boligerne (ca. 12-14 boliger), hvilket dokumenteres af vedlagte rapport.
Partiel Byplanvedtægt nr. 4 vedsendes tillige til dokumentation. Denne byplanvedtægt samt lokalplan 4.11for Thylejren har været synlige på Thisted Kommunes hjemmeside og kan også ses via By- ogLandskabsstyrelsens informationsværktøjer på nettet, hvorfor det synes undrende, at regeringen ogembedsværket ikke har taget hensyn hertil. Eller måske netop bevidst har gjort det, men har undladt atinformere Folketinget herom ? Eller også har man bare "sjusket" ?VVM-redegørelsen har ikke med ét ord omtalt at Thylejren eller Hjardemål By er omfattet af henholdsvislokalplan 4.11 eller partiel byplanvedtægt nr. 4.Kortbilag i VVM-redegørelsen på side 167 dokumenterer, at begge disse 2 lokalplanlagte områder liggerindenfor - og dermed bliver berørt - af den støj, der kommer fra testcenteret og beregnet af styrelsen. Dennestøj må dog forventes at blive endog endnu større, hvilket ses af vedsendte videnskabelige rapport fraAalborg Universitet.De økonomiske konsekvenser af, at støjen vil blive langt større end oplyst, og at vindmølletestcenteret ikkeoverholder regler i Vindmøllebekendtgørelsen har ikke været belyst. Da det hidtil har været oplyst, attestcenteret ikke vil koste skatteborgerne én eneste krone, synes det derfor helt uantageligt, at der nu skalgennemføres ekspropriationer af hele bysamfund for at realisere vindmølletestcenteret.Da Folketinget ikke har fået forelagt disse informationer på korrekt vis, skal jeg opfordre til, at udvalget påpassende vis påsér, at reglerne bliver efterlevet.Sagen udstiller Danmark på en meget uheldig vis, hvorfor jeg på denne baggrund skal henstille FolketingetsMiljø- og Planlægningsudvalg til at træffe foranstaltninger til at ophæve anlægslov nr. 647 af 15. juni 2010,da loven er vedtaget i strid med de regler, som har været lagt til grund for planerne for testcenteret.Med venlig hilsenHenrik SvanholmBygaden 29,4320 Lejre St.