Kulturudvalget 2010-11 (1. samling)
KUU Alm.del Bilag 9
Offentligt
899769_0001.png
899769_0002.png
899769_0003.png
899769_0004.png
899769_0005.png
899769_0006.png
899769_0007.png
899769_0008.png
899769_0009.png
899769_0010.png
899769_0011.png
899769_0012.png
899769_0013.png
899769_0014.png
899769_0015.png
899769_0016.png
899769_0017.png
Formidlingsordningenpå teaterområdet
Evalueringsrapportaugust 2007
2
Rapport om Formidlingsordningen på teaterområdet (august 2007)IndledningVed et møde i Kulturministeriets departement den 4. januar 2007 med deltagelse afrepræsentanter for Kulturministeriets Departement og Kunststyrelsen samt denselvejende institution Teaterbilletter.dk, Foreningen af små Teatre (FAST) ogKøbenhavns Teater blev der igangsat en proces med henblik på evaluering afformidlingsordningen og forberedelse af en revision af denne (Formidlingsordningenpå teaterområdet, jf. bkg. nr. 365 af 26. april 2006 med senere ændringer, jf. bkg.1346 af 11. december 2006).Forud for mødet havde Kulturministeren tilkendegivet, at han vil være åben for atse på velbegrundede ændringer i bekendtgørelsen på baggrund af de indhøstedeerfaringer. Det blev derfor aftalt, at man skulle se på formidlingsordningen iforlængelse af den 1. uddeling for sæsonen 2007/2008, der nu er gennemført. Manmå dog være opmærksom på, at den første fulde sæson først er gennemført i 2.halvår 2008, hvorfor en yderligere evaluering på det tidspunkt kan blive nødvendig.Evalueringen forholder sig til de rammebeføjelser som er tildelt Kulturministeren ihenhold til Teaterlovens § 24:»Formidling af teaterforestillinger«.

Ȥ 24.

Staten yder tilskud til formidling af teaterforestillinger til teatre og til arrangører afteaterforestillinger. Tilskuddet anvendes til nedbringelse af billetpriser.Stk. 2.Staten kan yde et særskilt tilskud til administration og markedsføring i forbindelse mednedbringelse af billetpriserne.Stk. 3.Kulturministeren fastsætter nærmere regler for tildeling af tilskud til formidling afteaterforestillinger.Stk. 4.Staten kan yde tilskud til centrale organisationer af teaterpublikum.LOV nr. 519 af 21. juni 2005 - Lov om ændring af teaterloven (Udmøntning af kommunalreformen,for så vidt angår teaterområdet)
I evalueringsgruppen har deltaget repræsentanter for Københavns Teater (”pulje1”), Teaterbilletter.dk og FAST (”pulje 2”), Danmarks Teaterforeninger (”pulje 3”)samt for Kunststyrelsen og Kulturministeriets Departement. På udbydersiden tællerEvalueringsgruppen således et repræsentativt udsnit af de teatre ogteaterforeninger m. fl., som er berørt af bekendtgørelsen, store som små,producerende som arrangerende; og alle parter har ydet deres bidrag til denendelige evalueringsrapport.Overgangsproblemer i HovedstadsområdetI lyset af at Hovedstadens Udviklingsråd (HUR) skulle nedlægges i forbindelse medkommunalreformen, blev ressourcerne fra DST (det sekretariat, som havdevaretaget den fælles, offentlige teaterabonnementsordning), pr. 1. maj 2006overført til ”Københavns Teater” (KbhT). Københavns Teater fik imidlertid ikke iopdrag at føre en bred storkøbenhavnsk formidlingsordning videre efter 1. juli2007, idet KbhT med virkning fra indeværende sæson alene varetagerformidlingsordningen for teatrene i KbhT’s eget regi. Forud for sæson 2007/2008
3
stod flertallet af teatrene og publikum i Storkøbenhavn derfor uden en fællesentreprenør til at varetage administrationen og markedsføringen af en fællesformidlingsordning.Situationen gav anledning til en del medieomtale og til forskellige politiskeudmeldinger, hvor det fra forskellig side blev påpeget, at et pludseligt fravær af enfælles formidlingsordning kunne reducere publikums viden om teaterudbuddet, ogdermed føre til en nedgang i billetsalget.Efter drøftelser med det politiske niveau og i forlængelse af møder i Departementetog i Kunststyrelsen påtog en lang række teatre sig at etablere en ny public-servicebilletformidlingsorganisation ved navn ”Teaterbilletter.dk”, som på non-profit basiskunne varetage den fælles formidlingsordning i samarbejde med KøbenhavnsTeater. Teaterbilletter.dk stiftedes i november 2006. Medlemskredsen består (marts2007) af 46 stationære teatre og 32 projektteatre, jf. også side 4.Den landsdækkende scenekunstportalI forbindelse med vedtagelsen af den nuværende formidlingsordning indgik det istemmeaftalen (af 31. maj 2005), som partiernes politiske ordførere tiltrådte, at dermed den ny billetformidlingsordning ville blive behov for en fælles formidlingsindsatsfor at sikre borgerne et overblik over rabatmuligheder. Der blev derfor afsat et beløbpå 0,5 mio. kr. årligt af den samlede bevilling til billettilskudsordninger til et sådantmarkedsføringsinitiativ.Efterfølgende har Kunststyrelsen efter drøftelse med de forskellige parter påteaterområdet konkretiseret denne indsats til at skulle være drift af enlandsdækkende scenekunstportal, der skal bidrage til formidlingen af udbuddet afprofessionel scenekunst.Sideløbende med evalueringsgruppens arbejde er der derfor udarbejdet udkast tilforprojekt om etablering af en landsdækkende scenekunstportal, som kan give etsamlet overblik over samtlige professionelle teateropførelser i landet, herunderoverblik over rabatordninger og mulighed for billetkøb. Portalen skal evt. kunneudbygges til at indeholde et redaktionelt indhold.Ud fra finansieringsbehov og driftsøkonomiske betragtninger - først og fremmest pågrund af behovet for vedligeholdelse af det redaktionelle indhold og den nødvendigesystemintegration - tilstræber man en teknologisk tidssvarende løsning, etableret iet brugerperspektiv.Forprojektet er igangsat af Kunststyrelsen og ledes af en styregruppe bestående afrepræsentanter for Det Kgl. Teater, landsdelsscenerne, Københavns Teater,Teaterbilletter.dk / FAST og Danmarks Teaterforeninger. Forprojektet omfatter ensondering af mulige scenarier for den indholdsmæssige og tekniske implementeringaf en scenekunstportal, økonomien i denne og den organisatoriske forankring.
4
Teaterbilletter.dk har haft ansvar for udarbejdelse af oplægget til styregruppen medbistand fra Københavns Teater. Styregruppen forventer at kunne aflevere forslag tilforprojekt til Kulturminsteriets Departement i september 2007.Et væsentligt sigte for det videre arbejde med bekendtgørelsen om formidlings-ordningen er at formidle teateroplevelser på en omkostningseffektiv og lettilgængelig måde og i forbindelse hermed at sikre publikum et mere kompletoverblik over det samlede teaterudbud.På den baggrund anbefaler Evalueringsgruppen, at Scenekunstportalen indskrives ibekendtgørelsen.Evalueringsproces og -metodeEvalueringsprocessen er gennemført på 3 møder samt ved udveksling af skriftligenotater. Der er herudover etableret kontakt til Danske Koncert- og Kulturhuse(DKK), med henblik på at høre foreningen om deres synspunkter.Evalueringen er i udgangspunktet systematiseret i overensstemmelse med derelevante bestemmelser i bekendtgørelsen. Evalueringsrapporten indeholderforslag til ændringer inden for den gældende lovgivning, som parterne findernødvendige. Hvis det skulle vise sig at nogle af de foreslåede ændringer ikke kangennemføres, foreligger der en ny situation, som parterne må tage stilling tilDer, hvor der foreslås ændringer af bekendtgørelsen, er ændringsforslagenefremhævet med grå baggrund. Bemærk også at ordet ”pulje” er det populærebegreb for bekendtgørelsens ”tilskudsordning”.Ud over selve evalueringen af bekendtgørelsen berøres kort i forlængelse af 1.uddeling, spørgsmålet om den finanslovsfastsatte ramme til formidlingsordningen.Hvor Folketinget via Finansloven fastsætter rammen for formidlingsordningen,udgør bekendtgørelsen regelsættet for fordelingen af rammen. Ifølge forslag tilfinanslov 2008 (FFL 08) udgør bevillingen til formidlingsordningen 72,8 mio. kr. i2008 (inkl. bevilling til scenekunstportal).Fordeling af rammebevillingen i 2007/2008Den samlede bevillingsramme for Formidlingsordningen i 2007/08 udgør 74,1 mio.kr. Heraf er der afsat 0,5 mio. kr. til drift af ovennævnte landsdækkende scene-kunstportal, og det iværksatte projekt vedr. opstart og implementering af portalen.Evalueringsgruppen påpeger, at Scenekunstportalen bør anskues som et vigtigtmiddel til at samle og effektivisere en landsdækkende formidlingsordning ogdermed få understøttet intentionerne i formidlingsbekendtgørelsen.Fordelingen af den samlede rammebevilling mellem puljerne er sketforholdsmæssigt og er som forudsat i bekendtgørelsen beregnet som denakkumulerede andel, der ud fra regnskabstallene i sæsonerne 2002/03, 2003/04 og2004/05 er tilgået de omfattede modtagere i de enkelte puljer.
5
Overordnet fordeling mellem puljernekr.Pulje 1 – Landsdelsscenerne og Københavns TeaterPulje 2 – Øvrige stationære teatre / projektteaterPulje 3 – Arrangører af turnerende teaterDiverse - ScenekunstportalI alt27,6 mio. kr.26,5 mio. kr.19,5 mio. kr.0,5 mio. kr.%37,25 %35,76 %26,32 %0,67 %
74,1 mio. kr. 100,00 %
Fordeling af puljen til Landsdelsscener og Københavns Teater (”pulje 1”)Puljen på 27,6 mio. kr. til de 4 store teatre er fordelt forholdsmæssigt mellem de 4teatre ud fra teatrenes forholdsmæssige andel af puljen i de ovennævnte 3sæsoner. Tilskuddet til det enkelte teater er inden for bevillingsrammen hævet med6,6 % i forhold til det tilskud inkl. fremskrivning som teatret gns. har modtaget i de3 nævnte sæsoner.Fordeling 2007/2008Odense TeaterAarhus TeaterAalborg TeaterKøbenhavns Teater (tidl. Hovedstadens Teater/DST)I altkr.4,0 mio. kr.3,3 mio. kr.2,8 mio. kr.17,5 mio. kr.27,6 mio. kr.%14,5 %12,0 %10,1 %63,4 %100,0 %
Fordeling af puljen til stationære teatre, øvrige teatre og teaterkompagnier (”pulje 2”)Bevillingsrammen til stationære teatre, øvrige teatre og teaterkompagnier / projektteatreunder formidlingsordningens ”pulje 2” udgør 26,5 mio. kr. i sæson 2006/07. Heraf er 2,2mio. kr. anvendt til projektteatre og teaterkompagnier.Formidlingstilskuddet til teatrene m.fl. i pulje 2 er fastsatentenpå grundlag af etgennemsnit af det samlede beløb, hvormed den enkelte tilskudsmodtager har nedbragtbilletpriserne i sæsonerne 2002/03, 2003/04 og 2004/05ellerpå grundlag afKunststyrelsens skøn baseret på tilskudsmodtagerens seneste regnskabstal og/eller defremsendte budgetoplysninger for den kommende sæson. Tilskuddet til det enkelte teater,der tidligere har modtaget billettilskud, er inden for bevillingsrammen hævet med 11,75% i forhold til det tilskud inkl. fremskrivning, som teatretgennemsnitligthar modtaget ide ovenfor nævnte 3 sæsoner.Tilskuddene fordeler sig i 2007/08 på i alt 81 stationære teatre og 35 projektteatre/ teaterkompagnier - i alt 116 tilskudsmodtagere. Blandt disse har 78 teatre m.fl. iHovedstadsområdet fremsendt én fælles ansøgning om formidlingstilskud gennemden selvejende institutionTeaterbilletter.dk.Den fælles ansøgning omfatter 46stationære teatre m.fl. og 32 projektteatre / teaterkompagnier.
6
Oversigt over fordelingen af tilskud i pulje 2FormidlingsordningenTeaterbilletter.dk- stationære tidl. modtagere- stationære nye modtagere- teaterkompagnier/projektTeaterbilletter.dk i alt*(note)Øvrige teatre m.fl.- stationære tidl. modtagere- stationære nye modtagere- teaterkompagnier/projektØvrige teatre i altAlle teatre - total7.601.8242.594.000196.00010.391.82426.500.00028,69 %9,79 %0,74 %39,21 %100 %21143381169.878.1764.226.0002.004.00016.108.17637,28 %15,95 %7,56 %60,79 %32143278Tilskud - kr.% af rammeantal teatre
*I praksis er Teaterbilletter.dk’s andel lidt større, eftersom Bellevue Teatret ogCopenhagen International Summerballet efterfølgende har indgået enassocieringsaftale med Teaterbilletter.dk. Medregnes disse to producenter udgørTeaterbilletter.dk’s andel 19,2 mio. kr. eller 72,5 % af tilskudsrammen i pulje 2.Fordeling af puljen til turnearrangører, fx teaterforeninger og kulturhuse(”pulje 3”)Den samlede bevillingsramme til turnéarrangører i 2007/08 er fastsat til 19,5 mio.kr., svarende til en forøgelse på 6,4 % i forhold til tidligere. Heraf er 18,5 mio. kr.fordelt i hoveduddelingen i april 2007, mens 1,0 mio. kr. el. 5 % henstår tilfordeling i den ekstraordinære runde pr. 1. november 2007. Formidlingstilskuddetpr. opførelse er ud fra den foreliggende ansøgningsmasse fastsat til 14.700 kr. pr.opførelse baseret på ansøgning om tilskud til 1260 tilskudsberettigede opførelserved hoveduddelingen.Tilskuddene fordeler sig som følger:Turnearrangører (stk.)Medlemmer DanmarksTeaterforeninger (63)Øvrige turné-arrangører (19)Turneteater i althoveduddelingen (82)1.26017718.522.000 kr.100,00 %157132.307.900 kr.12,46 %Opførelser stk.1.103heraf børnefore.164Tilskud kr.16.214.100 kr.% af ramme87,54 %
7
Finanslovsrelaterede temaer (bevillingsrammen)Tilskud til administration og markedsføringUdgifter til markedsføring af teaterudbuddet er variable og i vid udstrækningafhængige af konkurrencen på markedet.Til og med sæson 2006/07 har den primære markedsføring af abonnements-ordningen i Storkøbenhavn været sæsonkataloget”Ta’ i Teatret”.I den tidligereabonnementsordning, som blev administreret af ”Det StorkøbenhavnskeTeaterfællesskab” (DST - nu Københavns Teater), har DST forestået og finansieretudgivelsen af kataloget for alle de stationære teatre, der indgik i ordningen (dvs.både DST-teatrene og de øvrige teatre). Udgivelsen er blevet finansieret af DST,hvilket de seneste år er sket af hensættelser i abonnementsordningen. De enkelteteatre har således ikke ydet økonomisk bidrag til udgivelsen.Med ændringen til den ny billetformidlingsordning, er konstruktionen som tidligerenævnt ændret, og ansvaret for administration af en fælles ordning ikke længereKøbenhavns Teaters opgave. Teaterbilletter.dk og Københavns Teater har indgåetaftale om at fortsætte den fælles abonnementsordning i sæson 2007/08 ogherunder forestået udgivelse af sæsonkataloget i samme form som hidtil. Katalogeter i maj 2007 udkommet i 950.000 eksemplarer, hvoraf godt 900.000 eksemplarerer husstandsomdelt eller udsendt til abonnenter. Resten placeres på teatrene, påde øvrige salgssteder, caféer m.m. Den samlede udgift er ca. 4,5 mio. kr. somdeles ligeligt mellem de to organisationer og finansieres af hensættelser fra dengamle abonnementsordning, der er fordelt mellem de to parter.Således udgør udgifterne til administration og markedsføring af teaterudbuddet iHovedstadsområdet (der i indeværende sæson altovervejende varetages i kraft afsamarbejdet mellem Teaterbilletter.dk og Københavns Teater om udgivelsen afbrochuren Ta´i teatret) ifølge branchen 22,4 % set i forhold til bevillingen tilformidling, dvs. ca. 15 % mere end det loft på 8 % der fremgår afbekendtgørelsens § 2(Redegørelse fra TB.dk vedlægges som bilag).Til illustration af problemstillingen finansierer Teaterbilletter.dk således iindeværende sæson markedsføringsudgiften på 2,25 mio. kr., samt en ikke-finansieret administrationsudgift på 0,5 mio. kr. ved træk på foreningensegenkapital. Teaterbilletter.dk’s samlede udgifter til administration ogmarkedsføring udgør 4,25 mio. kr. p.a., hvoraf 1,5 mio. kr. er finansieret gennemde maksimale 8 % af formidlingstilskuddet. Med det nuværende udgiftsniveauskønner Teaterbilletter.dk, at man vil kunne videreføre driften på samme niveau imax 3 sæsoner i alt.Teaterbilletter og FAST anbefaler på denne baggrund et supplerende øremærkettilskud til markedsføring for at skabe samme vilkår for de stationære teatre iStorkøbenhavn som der gjaldt efter den tidligere abonnementsordning. Denneløsning forudsætter imidlertid en reel merbevilling, og Evalueringsgruppen eropmærksom på, at den samlede rammebevilling reguleres af de årlige finanslove.
8
Såfremt det også fremover bliver nødvendigt at løse den skitserede problematikinden for de givne økonomiske rammer, så kan en alternativ løsning være at hæveden i bekendtgørelsen anførte procentsats, som tilskudsmodtagerne kan anvende tiladministration og markedsføring.Evalueringsgruppen bemærker, at formidling af teater må ses som et samlet hele,hvor markedsføring af rabatordninger – særligt på konkurrenceprægede markedersom fx Storkøbenhavn med byens mangfoldige teaterudbud – er et lige såbetydningsfuldt salgsparameter, som selve den rabat som publikum kan opnå.Dette taler for, at man inden for formidlingsordningen skaber mulighed for enstyrket markedsføringsindsats. Evalueringsgruppen påpeger, at der ideelt set ikkebør være noget loft for den andel af tilskuddet, der anvendes til markedsføring ogadministration, jf. bekendtgørelsen § 2, stk. 2, da afvejningen naturligt reguleres afmarkedskræfterne, og kernemålsætningen er at få det størst mulige publikum iteatret. Evalueringsgruppen erkender dog, at en styrket markedsføring alt andetlige medfører en lavere rabatsats på den enkelte billet solgt med rabat. Hvis derfortsat skal være et loft for markedsføring og administration, foreslår Evaluerings-gruppen, at det hæves op til det beregnede niveau i Storkøbenhavn (23 %).Generelle bestemmelser – jf. bekendtgørelsens kapitel 1Ad § 2 – Procentsatsen til markedsføring og administration.Der henvises til afsnittet om finanslovsrelaterede temaer ovf. (bevillingsrammen).Konkret ændringsforslag: Det foreslås, at § 2, stk. 2, 2. pkt. udgår, subsidiært, atden gældende procentsats på 8 % hæves op til 23 %.Ad § 2 – Tilskud til drift af scenekunstportal (ny § 2, stk. 3)Evalueringsgruppen anbefaler, at der i bekendtgørelsen indskrives en formelhjemmel til at staten kan yde tilskud til drift af en (landsdækkende)scenekunstportal, bl.a. for at synliggøre, at en sådan portal finansieres inden forden samlede bevillingsramme til formidlingsordningen,Konkret ændringsforslag (ny § 2, stk. 3): Staten kan yde tilskud til almenformidling af teaterforestillinger, jf. § 1. Støtte ydes som driftsstøtte til énelektronisk scenekunstportal, hvis formål er at være landsdækkende.Ad § 3 – Godkendelse af forestillingerAnsøgerne af formidlingstilskud har ikke i alle tilfælde været opmærksomme pågodkendelsesproceduren (godkendelse som ”teater i teaterlovens forstand”) efterbkg. § 3 stk. 3, jf. stk. 2. Det skønnes dog, at der i den relevante ansøgergruppe vilvære større opmærksomhed på dette formkrav i kommende ansøgningsrunder.Kunststyrelsen vil herudover drøfte godkendelsesprocedurerne med Scenekunst-udvalget med henblik på at opnå en så smidig sagsbehandling som muligt, bl.a. iforhold til internationale gæstespil, hvor dokumentationskravene er vanskeligere atopfylde end ved danske produktioner. Problemstillingen er rejst af såvel DanskeKoncert- og Kulturhuse og Danmarks Teaterforeninger.
9
Kunststyrelsen vil endvidere internt arbejde videre med udarbejdelse affortegnelser over godkendte forestillinger, for at give udbydere af turnéforestillingersamt Danmarks Teaterforeninger m.fl. et brugbart værktøj i deres planlægning.Ad § 4 – TilskudsordningerneDer har ved 1. fordeling været 2 tilfælde, hvor en ansøger (kulturhus) iuoverensstemmelse med bekendtgørelsens ordlyd har søgt tilskud fra såvel pulje 2(egenproduktioner) som pulje 3 (turnéopførelser). I lyset af problemetsbegrænsede omfang håndterer Kunststyrelsen disse sager individuelt og rådgiveransøgerne med henblik på fremtidige ansøgninger.Administrationen af tilskudsordningerne – jf. bekendtgørelsens kapitel 2-4Kunststyrelsen gennemførte den første fordeling af puljerne under den nye ordningi begyndelsen af 2007. Da det talmateriale fra amterne som skulle danne grund-laget for fordelingen først var færdigt i slutningen af 2006 var der et betydeligttidspres.Tilskudsordningen for pulje 1 (Landsdelsscenerne og Københavns Teater) er retenkel at administrere, og der har ikke været særlige problemer i den forbindelse.Kunststyrelsen har haft et godt samarbejde med de pågældende teatre.Tilskudsordningen for pulje 2 (Øvrige stationære teatre m.v.) er administrativtmeget kompliceret. Kunststyrelsen er i mange tilfælde nødt til at foretage konkreteskøn over hvilke data, der skal anvendes som grundlag og over behovet for tilskud.Ansøgerkredsen er potentielt ret stor og ikke nødvendigvis kendt på forhånd. Detforhold, at organisationen Teaterbilletter.dk repræsenterede en betydelig del afansøgerne, og at Kunststyrelsen og Teaterbilletter.dk havde et tæt og effektivtsamarbejde om behandlingen af ansøgningerne, lettede arbejdet betydeligt.Tilskudsordningen for pulje 3 (arrangører af turnerende teater) var mindrekompliceret end pulje 2, men rummede dog også udfordringer. Her har det detgode samarbejde med Danmarks Teaterforeninger været til stor hjælp.Landsdelsscenerne og Københavns Teater – jf. bekendtgørelsens kapitel 2Kunststyrelsen har i notat af 6. marts 2007 (j.nr. 2006-970) udarbejdetretningslinier for budget, regnskab og revision ifm. formidlingsordningen forteatrene i ”pulje 1”.I forbindelse med den forestående indgåelse af nye resultataftaler for perioden2008-2011 overvejes det, at lade formidlingstilskuddene indgå i det økonomiskegrundlag for de respektive resultataftaler, i overensstemmelse medbekendtgørelsens § 10, hvilket de 4 teaterenheder i pulje 1 bakker op om.EftersomHovedstadens Teateri mellemtiden har skiftet navn tilKøbenhavnsTeater,foreslås det at navnet konsekvensrettes i bkg. §§ 4, 5, 6, 7, 8, 10 og 26.
10
Øvrige stationære teatre, ikke-stationære teatre samt teaterkompagnier –jf. bekendtgørelsens kapitel 3Ad § 11 – TilskudsmodtagerenDer er i Evalueringsgruppen enighed om, at tilskuddet som udgangspunkt følgerproducenten, når der er tale om tilskud til åbne scener.Ad § 12 stk. 1 – Formidlingstilskudsrammen til teatre omfattet af § 11Der er i Evalueringsgruppen enighed om at anbefale, at fastholde det rent objektiveberegningsgrundlag for tidligere tilskudsmodtagere, som fremgår af bekendtgørelsens§ 12, stk. 1.Ad § 12 - forslag til nyt stk. 2 – fælles ansøgning fra flere teatre i pulje 2Teatrene i pulje 2 har - i modsætning til turnéarrangørerne i pulje 3 - aktuelt ikkeen formaliseret adgang til at fremsende en fælles/koordineret ansøgning, som deter tilfældet med Danmarks Teaterforeninger, jf. bekendtgørelsens § 22, stk. 3.Dette kan ses i lyset af, at fællesorganisationen for den overvejende del af teatrenei pulje 2 – Teaterbilletter.dk – først er stiftet efter at bekendtgørelsen var fastsat.Evalueringsgruppen finder det hensigtsmæssigt, at der i pulje 2 skabes en generelhjemmel for at teatre i fællesskab herunder sammenslutninger af teatre kanfremsende en fælles ansøgning, således at den fælles ansøgning betragtes ogadministreres som én ansøgning, idet det forudsættes, at tilskuddet i alle tilfældeydes til en juridisk person. Formålet med en sådan hjemmel er bl.a., at der skabesmulighed for at udnytte den tildelte bevilling mere optimalt, ved at kunne clearemellem teatre med større hhv. mindre salg end budgetteret.Konkret ændringsforslag:Forslag til ny § 12, stk. 2: Formidlingstilskuddet ydes til det enkelte teater, jf. § 11,eller til sammenslutninger af teatre, jf. § 11, der søger i fællesskab.Sammenslutninger af teatre, der søger i fællesskab, betragtes som én ansøger.Ad § 12, stk. 2. – Beregning af tilskud til nyetablerede teatre etc.Konsekvensrettelse: Den nuværende § 12, stk. 2 bliver § 12, stk. 3, hvis forslaget følges.Ad § 12, stk. 2. – Beregning af tilskud til nyetablerede teatre etc.(fortsat)Evalueringsgruppen har drøftet muligheden for at skabe en reguleringsadgang, fordet tilfælde, at nye teatre kommer ud med et regnskab der i væsentlig grad adskillersig fra den ansøgning, herunder budget, som Kunststyrelsen har baseret sit skøn på.Evalueringsgruppen vil dog aktuelt ikke anbefale en efterreguleringsadgang, idet manønsker at afvente regnskabsaflæggelsen for 1. regnskabsår af formidlingsordningenultimo 2008, og her vurdere om der foreligger en reel og væsentlig problemstilling.Der er i øvrigt i Evalueringsgruppen enighed om at ansøgninger skal værefyldestgørende på ansøgningstidspunktet. Kunststyrelsen kan derfor underiagttagelse af almindelige forvaltningsretlige principper afvise ansøgninger, der ikkeer fyldestgørende beskrevet ved ansøgningsfristen. Problemstillingen blev vendt i
11
lyset af, at enkelte ansøgere ikke inden fordelingen af rammebevillingen har frem-sendt de nødvendige supplerende oplysninger, som Kunststyrelsen havde udbedt sig.Ad § 13 – Ansøgningsfrist i pulje 2Der er fra teatrenes side ytret ønske om at ansøgningsfristen fremrykkes især afhensyn til de teatre i pulje 2, hvis regnskabsår følger kalenderåret.Evalueringsgruppen foreslår derfor ud fra en samlet afvejning, at ansøgningsfristenfremrykkes fra 1. januar til til 1. december, hvorved det vil være muligt at giveteatrene i pulje 2 svar nogenlunde samtidigt med pulje 1, dvs. i februar måned.Konkret ændringsforslag: Tidsfristen for ansøgning om formidlingstilskud i § 13foreslås ændret fra 1. januar til 1. december.Ad § 15 – Tilrettelæggelse af egen abonnementsordning (jf. også § 20)Evalueringsgruppen foreslår en præcisering af bekendtgørelsens ordlyd, således atdet skrives ind, at teatrene selv tilrettelægger egen rabatordning, med tilføjelsen”eventuelt i samarbejde med modtagere fra andre puljer”. Dette vil svare tilgældende praksis.Konkret ændringsforslag: Modtageren af tilskud tilrettelægger selv sin egenrabatordning, evt. i samarbejde med andre modtagere, herunder modtagere aftilskud i andre tilskudsordninger, jf. § 4, nr. 1-3.Ad § 16 – UdbetalingsraterSom følge af at formidlingsordningen følger teatersæsonen, har Kunststyrelsen afbudgettekniske årsager ikke mulighed for at forudbetale den overvejende del aftilskuddene, som det er forudsat i bekendtgørelsens § 16.Konkret ændringsforslag: Tilskud efter kapitel 3 kan som udgangspunkt udbetales kvartalsvisforud og følger teatersæsonen. Mindre tilskud kan dog udbetales én gang årligt pr. 1. juli.Teatrene har betydelige udgifter til markedsføring inden sæsonstart 1. juli.Kunststyrelsen er derfor indstillet på en fleksibel administration af ordningen, såledesat tilskudsmodtagerepå konkret anmodningkan få overført 1. rate afformidlingstilskuddet i op til 3 måneder før sæsonstart. 2. rate udbetales herefterplanmæssigt pr. 1. oktober.Ad § 17 – RegnskabsperiodeTeaterbilletter.dk, der som fællesorganisation for teatrene, i indeværende sæsonadministrerer 72 % af tilskuddet i henhold til bkg. kap. 3, har behov for at kunneimødegå den budgetusikkerhed, der udspringer af sæsonudsving sammenholdt medden brede kreds af teatre, hvis fælles rabatordning organisationen administrerer.Rabatordningen svarer i store træk til den tidl. rabatordning i Hovedstadsområdet.
12
Dette skal ses i sammenhæng med at landsdelsscenerne og Københavns Teater ipulje 1 i forbindelse med de forestående resultataftaler vil få fastsatbilletkøbstilskuddet for en 4-årig periode og med overførselsadgang.Evalueringsgruppen har drøftet forskellige modeller. I forhold til større fællesskaberaf ansøgere foreslås det, at Kunststyrelsen administrativt kan give enoverførselsadgang for uforbrugt tilskud fra år til år, hvor ansøgeren i forbindelse medregnskabsaflæggelsen skal dokumentere størrelsen af det uforbrugte tilskud.Evalueringsgruppen bemærker, at en sådan overførselsadgang forudsætter at der er imedlemsmæssigt henseende er en rimelig stabilitet og volumen i desammenslutninger af teatre m.v. der opnår en overførselsadgang. Hvis forslagetfølges bør det overvejes at justere bekendtgørelsens § 18, jf. ndf.Ad § 18 – Tilbagebetaling af tilskudKonkret ændringsforslag, jf. bemærkningerne til § 17 - For at skabe hjemmel til denbeskrevne overførselsadgang vedr. uforbrugt tilskud foreslås følgende tilføjelse til §18 som nyt stk. 2: Kunststyrelsen kan for sammenslutninger af ansøgere godkende,at uforbrugt tilskud overføres til anvendelse i den næstfølgende sæson.Arrangører af turnerende teater – jf. bekendtgørelsens kapitel 4Ad tilskud efter kapitel 4 genereltDanmarks Teaterforeninger og Kunststyrelsen har i forbindelse med 1. uddelingnoteret sig, at der er søgt om tilskud til et antal børneteaterforestillinger, placeret påskoler og institutioner og i mange tilfælde med spilletidspunkter før kl. 16. Der er taleom 14 % af den samlede antal forestillinger, der har opnået formidlingstilskud viapulje 3. Man kunne have en forventning om at denne type forestillinger gjorde brugaf refusionsordningen efter Teaterlovens § 25. Det er bl.a. oplyst, at ansøgerne pga.manglende bevillingstilsagn fra beliggenhedskommunerne i stedet har valgt at søgevia formidlingsordningen. Problemstillingen ligger dels i, at der skabes et uplanlagtpres på tilskudsrammen til formidlingsordningen, der primært sigter på voksen- ogfamilieteateropførelser, og dels i at tilskudsmodtagerne vil have vanskeligt ved atanvende tilskuddet på p.t. 14.700 kr. pr. opførelse tilnærmelsesvist fuldt ud til deforholdsvis prisbillige børneteaterforestillinger.Evalueringsgruppen har drøftet modeller til imødegåelse af den beskrevneproblemstilling.Danmarks Teaterforeninger har efter en drøftelse af sagen i sin bestyrelsetilkendegivet, at man generelt anser det for alt for tidligt i processen til at binde sigtil nye justeringer. Mere konkret anføres det, at Danmarks Teaterforeninger i relationtil den beskrevne børneteaterproblemstilling afventer udviklingen mht. til denutilsigtede brug af pulje 3 midlerne (formidlingsordningen) i stedet forrefusionsordningen. Danmarks Teaterforeninger vil internt i organisationen opfordretil selvjustits og løbende informere om hensigtsmæssigheden i at gøre brug afrefusionsordningen (på børneteaterområdet) til de forestillinger, der er placeret påskoler og institutioner, altså med et spilletidspunkt oftest før kl. 16, idet Danmarks
13
Teaterforeninger opfordrer Kunststyrelsen til at gøre det samme i forhold til øvrigemodtagere.Ad § 20 – Tilrettelæggelse af egen abonnementsordningSom konsekvens af den foreslåede ændring af § 15, foreslås § 20 ændretenslydende.Konkret ændringsforslag: Modtageren af tilskud tilrettelægger selv sin egenrabatordning, evt. i samarbejde med andre modtagere, herunder modtagere aftilskud i andre tilskudsordninger, jf. § 4, nr. 1-3.Ad § 21 – Fordeling af puljen til turnéarrangørerAktivitetsniveauet ved 1. hoveduddeling – forstået som det samlede antal opførelserhos turnéarrangørerne - har været som forventet. Det har derfor i det bredeperspektiv været muligt at indfri tilskudsmodtagernes forventninger til tilskudsniveau(jf. dog vedr. § 22 nedenfor).Ad § 22 – Tilskud pr. opførelsePå foranledning af Danmarks Teaterforeninger, har Evalueringsgruppen kort drøftetkonsekvenserne af Formidlingsordningen i forhold til turnéarrangører med store sale,som alt andet lige oplever et fald i tilskudsniveauet i forhold til tidligere. DanmarksTeaterforeninger har her tilkendegivet, at man internt vil arbejde for, at det tab, somteaterforeninger med store sale oplever ved formidlingsordningen, udjævnes.Danmarks Teaterforeninger vil dog foretage en grundig analyse af sagen inden mankommer med forslag til konkrete tiltag, hvorfor der ikke aktuelt stillesændringsforslag.Ad § 24 – Udbetalingsrater (identisk problemstilling som i § 16)Som følge af at formidlingsordningen følger teatersæsonen, har Kunststyrelsen afbudgettekniske årsager ikke mulighed for at forudbetale den overvejende del aftilskuddene, som det synes forudsat i bekendtgørelsens § 24.Konkret ændringsforslag: Tilskud efter kapitel 4 kan som udgangspunkt udbetaleshalvårligt forud og følger teatersæsonen. Mindre tilskud kan dog udbetales én gangårligt pr. 1. juli.Ad § 27 – IkrafttrædelseKonkret ændringsforslag: Bestemmelsen skal konsekvensrettes med henblik på atbekendtgørelsen træder i kraft 1. december 2007 med henblik på teatersæson2007/2008Bilag:Udkast til ny bekendtgørelseNotat om Teaterbilletter.dk’s opgaver og økonomi
14

Udkast til ændring af

BEK Nr. 365 af 26/04/2006 (med ændringer i medfør af BEK Nr. 1346 af 11/12/2006)

i medfør af Evalueringsgruppens rapport:

Bekendtgørelse om formidlingstilskud til nedbringelse af billetpriserI medfør af § 24, stk. 3, i lov om teater, jf. lovbekendtgørelse nr. 1003 af 29. november 2003, somændret ved lov nr. 519 af 21. juni 2005, fastsættes:Kapitel 1Generelle bestemmelser

§ 1.

Staten kan yde tilskud til formidling af teaterforestillinger til teatre og til arrangører afteaterforestillinger.

§ 2.

Formidlingstilskuddet har til formål at nedbringe billetpriser og understøtte rabatordninger.Tilskuddet kan eksempelvis anvendes til rabatter med henblik på at sikre en formidling rettet mod børn ogunge samt mod grupper, som sjældent kommer i teatret, eller til rabatter ved køb af flere forestillinger iform af abonnementsordninger e.l.Stk. 2.En andel af tilskuddet kan anvendes til markedsføring og administration af ordningen.Stk. 3.Staten kan yde tilskud til almen formidling af teaterforestillinger, jf. § 1. Støtte ydes somdriftsstøtte til én elektronisk scenekunstportal, hvis formål er at være landsdækkende.Kommentar [n2]:Nyt stk. 3Kommentar [n1]:2. pkt. udgået.

§ 3.

Teatre, som i forvejen modtager statstilskud i henhold til teaterloven, er umiddelbart berettiget til atmodtage tilskud.Stk. 2.For øvrige ansøgere er det en forudsætning for tilskud, at der er tale om teater i teaterlovensforstand.Stk. 3.Kunstrådet afgør, om en forestilling kan karakteriseres som teater i teaterlovens forstand.

§ 4.

Formidlingstilskuddet ydes under tre forskellige tilskudsordninger, som omfatter1) landsdelsscenerne og Københavns Teater,2) øvrige stationære teatre, samt andre teatre og teaterkompagnier og3) arrangører af turnerende teater.En tilskudsmodtager kan kun modtage tilskud inden for én af ordningerne.Stk. 2.På baggrund af et gennemsnit af regnskabstallene for salg af billetter med tilskud de seneste treregnskabsår fastlægger Kulturministeriet bevillingerne til de tre ordninger som den andel, der hidtil ertilgået de omfattede modtagere.Kapitel 2Formidlingstilskud til landsdelsscenerne og Københavns Teater

§ 5.

Staten kan yde formidlingstilskud til de tre landsdelsscener (Odense Teater, Aalborg Teater ogAarhus Teater) og til Københavns Teater.

§ 6.

Senest 1. februar fastlægges fordelingen af tilskuddet til de tre landsdelsscener og KøbenhavnsTeater for den efterfølgende sæson.Kommentar [n3]:Konsekvensrettet i §§ 4, 5, 6, 7, 8, 10 og 26
15

§ 7.

For Københavns Teater gælder, at bestyrelsen for Københavns Teater fordeler tilskuddet videre tilde teatre, der indgår i Københavns Teater. Tilskuddet fordeles med 50 pct. som et grundtilskud og 50 pct.som et aktivitetsbaseret tilskud. Det enkelte teaters andel af de aktivitetsafhængige midler ydes pågrundlag af et gennemsnit af det samlede beløb, hvormed den enkelte tilskudsmodtager har nedbragtbilletpriserne de seneste tre sæsoner.Stk. 2.Det samlede tilskud skal anvendes i henhold til § 2.

§ 8.

Udbetaling af tilskuddet til landsdelsscenerne og Københavns Teater kan ske kvartalsvis forud.

§ 9.

Ordningen administreres af Kunststyrelsen, som kan fastsætte nærmere retningslinjer forudbetalinger og krav til budgetter, regnskaber, revision m.v.

§ 10.

Tilskuddene til de tre landsdelsscener og Københavns Teater kan integreres i en aftale medKulturministeriet i form af en budgetaftale, en resultataftale eller en kulturaftale med kommuner m.v.Tilskuddet vil her kunne fastlåses i kontraktperioden, ligesom der vil kunne aftales nærmere om denkonkrete anvendelse af tilskuddet og mål herfor.Kapitel 3Formidlingstilskud til øvrige stationære teatre

§ 11.

Staten kan yde formidlingstilskud til egnsteatre, små storbyteatre og stationære teatre, sommodtager tilskud fra Kunstrådet, samt andre stationære teatre, der producerer professionelt teater.

§ 12.

Formidlingstilskuddet ydes på grundlag af et gennemsnit af det samlede beløb, hvormed denenkelte tilskudsmodtager har nedbragt billetpriserne de seneste fire sæsoner, med et tillæg på 15 % tiladministration og markedsføring.Stk. 2.Formidlingstilskuddet kan ydes til det enkelte teater eller til sammenslutninger af teatre, dersøger i fællesskab. Sammenslutninger af teatre, der søger i fællesskab, betragtes som én ansøger.Stk. 3.For teatre, der er nyetablerede eller af andre årsager ikke har solgt billetter med rabat de senestetre sæsoner, baseres tilskuddet på et skøn foretaget af Kunststyrelsen i samråd med Teaterbilletter.dk.

§ 13.

Ansøgning om formidlingstilskud og oplysninger om teatrenes planlagte rabatstruktur for denkommende sæson sendes til Kunststyrelsen med ansøgningsfrist 1. december for den kommendeteatersæson. Ansøgningens form fastlægges af Kunststyrelsen.

§ 14.

På baggrund af de indkomne oplysninger om tilskudsmodtagernes nedbringelse af billetpriser fraalle ansøgere, i henhold til § 12, fastsætter Kunststyrelsen den enkelte tilskudsmodtagers andel afordningens bevilling

§ 15.

Modtageren af tilskud tilrettelægger selv sin egen rabatordning, eventuelt i samarbejde medmodtagere fra andre tilskudsordninger jf. § 4, nr. 1-3, herunder modtagere af tilskud i andretilskudsordninger, jf. § 4, nr. 1-3.

§ 16.

Tilskud efter kapitel 3 kan som udgangspunkt udbetales kvartalsvis forud og følgerteatersæsonen. Mindre tilskud kan dog udbetales én gang årligt pr. 1. juli.Kommentar [n8]:Ny formulering,jf. også § 24.Kommentar [n7]:Tilføjelse, jf.også § 20.Kommentar [n6]:Tidl. ”1. januar”.Kommentar [n4]:Nyt. stykkeKommentar [n5]:Tidl. stk. 2.
16

§ 17. Regnskabsåret for formidlingstilskuddet følger teatersæsonen.

Stk. 2. Kunststyrelsen, kan fastsætte nærmere retningslinjer for udbetalinger og krav til budgetter,regnskaber, revision m.v.

§ 18.

I det omfang, den enkelte tilskudsmodtager ikke kan dokumentere, at tilskuddet er anvendt ioverensstemmelse med bestemmelserne i denne bekendtgørelse, skal tilskuddet tilbagebetales. Dette kangøres ved, at der i den efterfølgende sæson bliver foretaget en efterregulering, således attilskudsmodtageren modtager et tilsvarende mindre tilskud.Stk. 2.Kunststyrelsen kan for fællesskaber af ansøgere godkende, at uforbrugt tilskud overføres tilanvendelse i den næstfølgende sæson.Kapitel 4Formidlingstilskud til arrangører af turnerende teater

§ 19.

Staten kan til teaterforeninger, kulturhuse og andre arrangører af turnerende teater yde tilskud tilnedbringelse af billetpriserne.

§ 20.

Modtageren af tilskud tilrettelægger selv sin egen rabatordning, evt. i samarbejde med andremodtagere, herunder modtagere af tilskud i andre tilskudsordninger, jf. § 4, nr. 1-3.

§ 21.

Fordelingen af puljen sker i en ordinær og i en ekstraordinær tilskudsrunde.

§ 22.

Ansøgninger til den ordinære tilskudsrunde sendes til Kunststyrelsen med ansøgningsfrist 1.marts for den kommende teatersæson.Stk. 2.I ansøgningen skal den enkelte arrangør af turnéteater bl.a. oplyse planlagte forestillinger ogplanlagte antal opførelser.Stk. 3.Ansøgninger fra teaterforeninger kan koordineres af Danmarks Teaterforeninger, somfremsender én samlet ansøgning.Stk. 4.På baggrund af oplysninger fra de lokale arrangører fastlægger Kunststyrelsen etformidlingstilskud pr. opførelse.

§ 23.

Ansøgninger til forestillinger opstået på et senere tidspunkt end fristen for ansøgninger til denordinære tilskudsrunde, jf. § 22, sendes til Kunststyrelsen til den ekstraordinære tilskudsrunde medansøgningsfrist den 1. november.Stk. 2.I ansøgningen skal den enkelte arrangør af turnéteater bl.a. oplyse om planlagte forestillinger ogplanlagte antal opførelser.Stk. 3.Ansøgninger fra teaterforeninger kan koordineres af Danmarks Teaterforeninger, somfremsender én samlet ansøgning.Stk. 4.På baggrund af oplysninger fra de lokale arrangører fastlægger Kunststyrelsen etformidlingstilskud pr. opførelse, der ikke kan overstige tilskuddet fastlagt i den ordinære tilskudsrunde forden pågældende sæson.

§ 24.

Tilskud efter kapitel 4 kan som udgangspunkt udbetales halvårligt forud og følger teatersæsonen.Mindre tilskud kan dog udbetales én gang årligt pr. 1. juli.Stk. 2.Tilskuddet udbetales med tilbagebetalingspligt, hvis en opførelse ikke gennemføres.Kommentar [n11]:Ny formulering,jf. også § 16.Kommentar [n10]:Tilføjelse, jf.også § 15.Kommentar [n9]:Nyt stk.
17

§ 25.

Regnskabsåret for formidlingstilskuddet følger teatersæsonen.Stk. 2.Kunststyrelsen kan fastsætte nærmere retningslinjer for udbetaling og tilbagebetaling af tilskudog krav til budgetter, regnskaber, revision m.v.Kapitel 5Evaluering

§ 26.

De tre tilskudsordninger med formidlingstilskud til henholdsvis landsdelsscenerne ogKøbenhavns Teater, øvrige stationære teatre og arrangører af turnerende teater evalueres hver 4. år. bl.a.med henblik på at belyse effekten af rabatter på antal solgte billetter, om ordningen i øvrigt fungererhensigtsmæssigt, og hvorvidt der er grundlag for en omfordeling mellem de tre tilskudspuljer.Kapitel 6Ikrafttrædelse

§ 27.

Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. december 2007, således at formidlingstilskud i henhold tilbekendtgørelsen uddeles første gang for teatersæson 1. juli 2008 – 30. juni 2009.Kulturministeriet, denKommentar [n12]:Konsekvensrettelse
EvalueringsgruppenAugust 2007