Kulturudvalget 2010-11 (1. samling)
KUU Alm.del Bilag 85
Offentligt
961595_0001.png
961595_0002.png
961595_0003.png
961595_0004.png
961595_0005.png
961595_0006.png
961595_0007.png
NOTATTil Folketingets EuropaudvalgGrund- og nærhedsnotat om Kommissionens meddelelse om sport: ”Udviklingaf sportens europæiske dimension”KOM(2011) 12En kopi af dette notat er oversendt til Folketingets Kulturudvalg.

Resumé

Kommissionen har den 18. januar 2011 vedtaget en meddelelse om sport. Meddelelsenudgør Kommissionens bud på en samlet tilgang til idrætsområdet i EU-regi.Det er Kommissionens opfattelse, at meddelelsen bl.a. kan danne udgangspunkt for attilvejebringe en platform for forandring og dialog blandt idrættens berørte parter, ud-brede god praksis og fremme udviklingen af europæiske netværk inden for idræt.Meddelelsen er udarbejdet på baggrund af Lissabontraktatens tildeling af en kompetencetil EU på idrætsområdet. Med hjemmel i traktaten er der blevet etableret et formelt EU-samarbejde på idrætsområdet. Ifølge Kommissionen skal meddelelsen ses i lyset af dennye kompetence og samtidig forstås i sammenhæng med Kommissionens hvidbog omsport fra 2007 og det hidtidige uformelle EU-samarbejde på idrætsområdet.Kommissionen fremsætter i meddelelsen en række forslag til samarbejdsområder og kon-krete initiativer, som Kommissionen og medlemsstaterne i det videre arbejde med idrætkan tage udgangspunkt i. Fremstillingen tager afsæt i en tredelt struktur med fokus påhenholdsvis idrættens samfundsmæssige betydning, idrættens økonomiske dimension ogidrættens organisering. Endelig behandles også samarbejde med tredjelande og interna-tionale organisationer på idrætsområdet.Som eksempler på foreslåede samarbejdsområder kan nævnes kampen mod doping,holdbar finansiering af idrætten og fremme af god forvaltningspraksis inden for idræt-ten.Meddelelsen forventes at danne udgangspunkt for videre drøftelser på idrætsområdet iEU-regi.1. BaggrundIdræt spiller en vigtig social og økonomisk rolle i Europa og bidrager ifølge Kommissio-nen til opfyldelsen af EU’s strategiske mål om solidaritet og velstand samt til opfyldel-sen af flere af målene i Europa 2020-strategien.22. februar 2011
Dok. nr. 856835
Side 2
For at styrke samarbejdet i EU på idrætsområdet vedtog Kommissionen i 2007 en hvid-bog om sport. Hvidbogen var Kommissionens første bud på en bred og sammenhængen-de behandling af idrætsrelaterede emner.Formålet med hvidbogen var at give et bud på idrættens rolle i Europa, skabe debat omkonkrete idrætsrelaterede emner samt øge idrættens synlighed og kendskabet tilidrætsverdenens særlige behov og kendetegn. Med hvidbogen fulgte den såkaldte”Pierre de Coubertin”-handlingsplan, som indeholdt en række anbefalinger til indsatserpå idrætsområdet.Meddelelsen om sport skal ifølge Kommissionen forstås som en fortsættelse og ikke somen afløsning af hvidbogen. Det forhold, at visse emner er behandlet i hvidbogen, menikke i meddelelsen, skal ifølge Kommissionen forstås sådan, at hvidbogen vurderes fort-sat at være et tilstrækkeligt grundlag for arbejdet med disse emner.Meddelelsen skal i henhold til Kommissionen ses i lyset af Lissabontraktatens ikraft-trædelse i december 2009. Før Lissabontraktaten trådte i kraft, var idrætten ikke trak-tatfastsat, og der eksisterede intet formelt samarbejde på idrætsområdet i EU-regi. EU-samarbejde på idrætsområdet skete uformelt blandt medlemslandenes sportsministreog på embedsmandsniveau, bl.a. med udgangspunkt i hvidbogen fra 2007.Med Lissabontraktaten er EU givet en eksplicit kompetence på idrætsområdet, og derer efter traktatens ikrafttrædelse etableret et formelt idrætssamarbejde i regi af Rådet.Af artikel 6 i Traktaten om den Europæiske Unions Funktionsmåde (TEUF) fremgårdet, at EU på sportsområdet ”har kompetence til at gennemføre tiltag for at understøt-te, koordinere eller supplere medlemsstaternes tiltag.”Kompetencen er nærmere beskrevet i artikel 165 i TEUF, hvor det bl.a. fremgår, at EU”bidrager til fremme af sport i Europa og tager i den forbindelse hensyn til sportensspecifikke forhold, dens strukturer, der bygger på frivillighed, og dens sociale og ud-dannende funktion”.Målet med EU’s indsats på sportsområdet er ifølge artikel 165 ”at udvikle sportens eu-ropæiske dimension ved at fremme retfærdighed og åbenhed i sportskonkurrencer ogsamarbejde mellem de organisationer og myndigheder, der har ansvar for sport, samtved at beskytte sportsudøvernes, især de yngstes, fysiske og moralske integritet.”I tillæg til artikel 6 og 165, hvori den eksplicitte kompetence på sportsområdet nævnes,finder en række øvrige traktatbestemmelser fortsat, som det også var tilfældet før Lis-sabontraktatens ikrafttrædelse, anvendelse på forskellige aspekter af idrætten. F.eks.finder reglerne om fri bevægelighed anvendelse på arbejdstagere og professionelle spil-lere i forbindelse med erhvervsvirksomhed.Meddelelsen er Kommissionens bud på, hvordan samarbejdet på idrætsområdet kanstyrkes inden for rammerne af den nye kompetence på sportsområdet og i forlængelse afdet arbejde, der er blevet gennemført på baggrund af hvidbogen og det hidtidige ufor-melle idrætssamarbejde i EU.
Side 3
Under udformningen af meddelelsen har Kommissionen rådført sig med en række be-rørte parter med henblik på identificering af de centrale spørgsmål, der bør tages op påEU-plan.Kommissionen anfører i meddelelsen, at de foreslåede initiativer skal ses i lyset afKommissionens anerkendelse af idrætsorganisationernes uafhængighed og medlems-staternes kompetence på idrætsområdet i overensstemmelse med nærhedsprincippet.2. Formål og indholdMeddelelsen har ifølge Kommissionen til formål at præsentere Kommissionens idéer tilet idrætssamarbejde på EU-niveau under de gældende traktatbestemmelser.Det er Kommissionens opfattelse, at meddelelsen kan danne udgangspunkt for at tilve-jebringe en platform for forandring og dialog blandt idrættens berørte parter, udbredegod praksis og fremme udviklingen af europæiske netværk inden for idræt. Sideløbendehermed kan de i meddelelsen foreslåede EU-foranstaltninger ifølge Kommissionen bi-drage til at udbrede viden om EU-retten inden for idrætssektoren og dermed fremmeretssikkerheden for europæisk idræt.I meddelelsen berøres tre centrale temaer vedrørende idræt. Under hvert tema opstillesen illustrativ, ikke-udtømmende liste af konkrete idéer til initiativer, som kan gennem-føres af Kommissionen eller både Kommissionen og medlemsstaterne inden for dissesrespektive kompetenceområder.De tre temaer er: idrættens rolle i samfundet, idrættens økonomiske dimension ogidrættens organisering. Denne tematiske opdeling blev også anvendt i hvidbogen fra2007. I tillæg til disse tre temaer berøres desuden samarbejde med tredjelande og in-ternationale organisationer. Nedenfor er det med kursiv markeret, hvem Kommissionenser som udøvende aktør på de foreslåede initiativer.Idrættens rolle i samfundetKampen mod doping1.1.Kommissionen:Foreslå udkast til mandat for forhandlinger af EU’s tiltrædelseaf Europa-rådets konvention om anti-doping.1.2.Kommissionen:Finde en hensigtsmæssig måde at styrke foranstaltningerneover for organiserede netværks handel med dopingstoffer, herunder om muligtved strafferetlige tiltag.1.3.Kommissionen:Støtte tværnationale antidopingnetværk, herunder netværkrettet mod motions- og fitnessdoping.Uddannelse og kvalifikationer inden for idrætten1.4.Kommissionen:Støtte innovationsinitiativer under programmet for livslang læ-ring vedrørende fysiske aktiviteter i skolen.1.5.Kommissionen og medlemsstaterne:Udvikle EU-retningslinjer for kombineringaf idrætstræning og almindelig uddannelse (”dobbelte karrierer”).1.6.Kommissionen og medlemsstaterne:Støtte inddragelsen af idrætsrelateredekvalifikationer ved implementeringen af den europæiske referenceramme for
Side 4
kvalifikationer, herunder fremme af valideringen af ikke-formel og uformel læ-ring i forbindelse med f.eks. frivillige aktiviteter inden for idræt.Forebyggelse og bekæmpelse af intolerance1.7.Kommissionen og medlemsstaterne:Udvikle og implementere sikkerhedsarran-gementer og sikkerhedskrav i forbindelse med internationale idrætsbegivenhe-der, herunder tværeuropæiske træningsprojekter og peer review-projekter forpolitifolk vedrørende tilskuervold.1.8.Kommissionen:Finansiel støtte til bekæmpelse af racisme, fremmedhad, homo-fobi og hertil knyttet intolerance inden for idrætten.Styrkelse af sundheden gennem idrætten1.9.Kommissionen og medlemsstaterne:Arbejde for skabe nationale retningslinjerpå basis af EU’s retningslinjer for fysisk aktivitet, herunder ved en revisions-og koordineringsproces, og overveje en henstilling fra Rådet på dette område.Kommissionen:Støtte tværnationale projekter og netværk på området1.10.sundhedsfremmende fysisk aktivitet.Social integration i og gennem idrættenKommissionen og medlemsstaterne:Udvikle og udbrede standarder for1.11.tilgængelighed til idræts- og fritidsorganisationer, -aktiviteter, -begivenhederog -anlæg gennem den europæiske handicapstrategi.Kommissionen og medlemsstaterne:Fremme handicappedes deltagelse i1.12.europæiske idrætsbegivenheder såvel som i organiseringen af handicapspeci-fikke begivenheder, særligt ved støtte til tværnationale projekter og netværk. Idenne sammenhæng kan forskning i specialudstyr til idræt for handicappedestøttes.1.13.Kommissionen:Støtte tværnationale projekter til fremme af kvindersadgang til ledelsesstillinger inden for idræt og fremme af underprivilegeredekvinders adgang til idræt. I denne sammenhæng skal idrætten inkluderes i da-tabasen og netværket for kvinder i ledelsesstillinger.Kommissionen:Støtte tværnationale projekter til fremme af social inte-1.14.gration af udsatte og underprivilegerede grupper gennem idræt og hertil knyt-tet udveksling af god praksis.
Idrættens økonomiske dimensionEvidensbaseret politikudformning inden for idrætKommissionen og medlemsstaterne:Udarbejde Sport Satellite Accounts (en sta-tistisk ramme til måling af sportssektorens økonomiske betydning).Kommissionen:Støtte et netværk af universiteter med henblik på fremme af in-novative og evidensbaserede idrætspolitikker.Kommissionen:Undersøge mulighederne for at etablere en idrætsovervågnings-funktion i EU med henblik på at analysere tendenser, indsamle data, fortolkestatistikker, fremme forskning, iværksætte rundspørger og undersøgelser samtfremme udveksling af oplysninger.Holdbar finansiering af idrættenKommissionen:Sikre, at der ved gennemførelsen af Digital Agenda-initiativettages hensyn til intellektuel ejendomsret, der udspringer af dækningen af id-rætsbegivenheder.
Side 5
Kommissionen:Iværksætte en undersøgelse, der skal belyse arrangørers rettig-heder og billedrettighederne inden for idrætten på baggrund af EU’s regler.Kommissionen og medlemsstaterne:I samarbejde med idrætten finde frem tilmåder, hvorpå de finansielle solidaritetsmekanismer kan styrkes inden foridrætten, samtidig med at EU’s konkurrenceregler overholdes.Kommissionen og medlemsstaterne:På basis af resultaterne af EU-undersøgelsen om finansiering af breddeidrætten inddrage bedste praksisblandt de eksisterende finansieringsmekanismer for gennemsigtig og holdbarfinansiering af idrætten.Anvendelsen af EU’s statsstøtteregler på idrættenKommissionen:Overvåge anvendelsen af lovgivningen om statsstøtte på idræt-ten og overveje vejledning herom, hvis antallet af idrætsrelaterede sager omstatsstøtte fortsat stiger.Regional udvikling og beskæftigelsesegnethedKommissionen og medlemsstaterne:Fuldt ud udnytte mulighederne i Den Euro-pæiske Fond for Regionaludvikling for støtte til idrætsinfrastruktur og til bære-dygtige idræts- og udendørsaktiviteter som redskab for regional udvikling ilanddistrikterne samt mulighederne i Den Europæiske Socialfond for styrkelseaf færdigheder og beskæftigelsesegnethed for personer, der arbejder i idrætssek-toren.
Idrættens organiseringFremme af god forvaltningspraksis inden for idrættenKommissionen og medlemsstaterne:Fremme standarderne for idrætsforvaltningved udveksling af god praksis og målrettet støtte til specifikke initiativer.Sportens specifikke forholdKommissionen:Yde støtte og vejledning i forbindelse med konkrete emner ved-rørende anvendelsen af begrebet sportens specifikke forhold.Idrætsudøveres frie bevægelighed og nationalitetKommissionen:Udstede vejledninger om, hvordan traktatens bestemmelser omnationalitet og organiseringen af konkurrencer inden for de enkelte idrætsgrenepå nationalt plan kan forenes.Kommissionen:Vurdere konsekvenserne for holdidræt i 2012 af reglerne om, atspillere skal være af egen avl.Transferregler og spilleragenters virksomhedKommissionen:Iværksætte en undersøgelse af de økonomiske og retlige aspek-ter af spillertransfers og deres konsekvenser for idrætskonkurrencer. Yde vej-ledning i denne sammenhæng om spillertransfer inden for holdidræt.Kommissionen:Organisere en konference med henblik på yderligere at udfor-ske, hvordan EU-institutionerne og idrættens repræsentanter kan forbedre si-tuationen med hensyn til spilleragenters virksomhed.Den europæiske sociale dialog i idrætssektorenKommissionen:Støtte arbejdsmarkedets parter og sportens organisationer i for-bindelse med etableringen af en social dialog for hele sektoren for idræt og fri-tid.
Side 6
Samarbejde med tredjelande og internationale organisationerKommissionen:Identificere mulighederne for internationalt samarbejde indenfor idræt med særlig opmærksomhed rettet mod europæiske tredjelande, herun-der især kandidatlande og potentielle kandidatlande, samt Europarådet.Videre procesDet forventes, at Rådet vil arbejde for vedtagelse af en resolution, som adresserer detemaer og initiativer, der berøres i meddelelsen, og desuden fastlægger en arbejdsplanfor Rådets indsats på idrætsområdet. Resolutionen ventes vedtaget på rådsmødet den20. maj 2011.3. Europa-Parlamentets udtalelserEuropa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig om meddelelsen, men forventes at udta-le sig på et senere tidspunkt.4. NærhedsprincippetSpørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.5. Gældende dansk retKulturministeriet har tre love på idrætsområdet i Danmark: lov om eliteidræt, lov omfremme af dopingfri idræt og lov om indhentelse af børneattest i forbindelse med ansæt-telse af personale m.v. Også andre ministerier har love, der vedrører idrætten. F.eks.har Undervisningsministeriet folkeoplysningsloven, som danner grundlag for de kom-munale tilskud til foreningslivet, herunder idrætsforeninger.6. KonsekvenserDa der alene er tale om en meddelelse, er der ingen lovgivningsmæssige, statsfinansiel-le eller samfundsøkonomiske konsekvenser, ligesom meddelelsen ikke har administra-tive konsekvenser for erhvervslivet eller berører beskyttelsesniveauet i Danmark.Meddelelsen har heller ingen indvirkning på EU’s budget. Kommissionen anfører imeddelelsen, at forslagene i dokumentet på kort sigt vil blive støttet ved igangværendeog fremtidige forberedende foranstaltninger og særlige begivenheder inden for idrætten.Af resumeet af den til meddelelsen medfølgende konsekvensanalyse1fremgår det desu-den, at Lissabontraktaten indeholder en reference til såkaldte tilskyndelsesforanstalt-ninger på idrætsområdet, på grundlag af hvilke Kommissionen kunne have overvejet atforeslå et nyt udgiftsprogram inden for de nuværende finansielle overslag, f.eks. et be-grænset toårigt idrætsprogram.Dette afstod Kommissionen fra, dels på grund af budgetmæssige begrænsninger, delsfordi en række igangværende initiativer på idrætsområdet endnu ikke har været un-derkastet evaluering med henblik på vurdering af merværdien af et sportsprogram påEU-niveau.
1
Resumé af konsekvensanalyse – Ledsagedokument til Kommissionens meddelelse om sport, SEK(2011) 68
Side 7
Kommissionen forventer i 2011 at gennemføre en konsekvensanalyse af et EU-idrætsprogram. Analysen skal trække på relevante forberedende foranstaltninger indenfor idrætten.7. HøringMeddelelsen har været sendt i høring i EU-specialudvalget for Kulturpolitiske spørgs-mål, hvilket ikke har givet anledning til bemærkninger.Meddelelsen er ikke sendt i skriftlig høring blandt idrættens interessenter, da der aleneer tale om en meddelelse, som allerede er vedtaget i Kommissionen.Meddelelsen er til orientering distribueret bredt til organisationer og interessenter påidrætsområdet, og Kulturministeriet har den 9. februar 2011 afholdt et informations-møde om meddelelsen for berørte parter.8. Generelle forventninger til andres landes holdningMeddelelsen blev den 25. januar 2011 præsenteret af Kommissionen på et møde i Rå-dets arbejdsgruppe for sport, hvor medlemsstaterne hilste meddelelsen velkommen.Meddelelsen forventes at danne baggrund for fremtidige drøftelser på idrætsområdet iRådet.9. Regeringens foreløbige generelle holdningRegeringen hilser Kommissionens meddelelse velkommen, herunder Kommissionensbestræbelse på at benytte meddelelsen til at udvikle idrættens europæiske dimension.Regeringen forholder sig positiv over for en drøftelse af de i meddelelsen foreslåedekonkrete indsatser, ligesom regeringen forholder sig positiv over for at anvende medde-lelsen som et udgangspunkt for videre drøftelser på idrætsområdet i EU.Regeringen vil tilstræbe, at behandlingen af idræt i EU-regi, ligesom behandlingen aføvrige politikområder, sker i overensstemmelse med kompetencefordelingen mellemmedlemsstaterne og Fællesskabet, og at der i tilfælde, hvor forslag spænder over flerepolitikområder, sikres behørig inddragelse af relevante rådsarbejdsgrupper.Regeringen vil endvidere tilstræbe at medvirke til at udnytte den traktatfastsatte kom-petence på idrætsområdet til at skabe merværdi på EU-plan for idrætten, herundergennem hensigtsmæssige og effektive samarbejdsformer på idrætsområdet.10. Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgSagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.