Kulturudvalget 2010-11 (1. samling)
KUU Alm.del Bilag 72
Offentligt
946739_0001.png
946739_0002.png
946739_0003.png
NOTATTil Folketingets EuropaudvalgNotatet fremsendes også til Folketingets KulturudvalgGrundnotat om Kommissionens forslag til Rådets afgørelse om hhv. underteg-nelse og indgåelse af den europæiske konvention om retlig beskyttelse af ad-gangsstyrede og adgangsstyrende tjenesterKOM (2010) 753 og KOM (2010) 7551. ResuméKommissionen har fremlagt forslag til Rådets afgørelse om hhv. undertegnelse og indgå-else af den europæiske konvention om retlig beskyttelse af adgangsstyrede og adgangssty-rende tjenester.Forslaget tager udgangspunkt i, at Direktiv 98/84/EF om retlig beskyttelse af adgangs-styrede og adgangsstyrende tjenester og den europæiske konvention om retlig beskyttelseaf adgangsstyrede og adgangsstyrende tjenester, der blev vedtaget den 24. januar 2001,er stort set enslydende.Formålet er at udvide sikringen af de omfattede tjenester – primært betalings-tv-tjenester– til at omfatte flere af Europarådets medlemslande end de 9, der har ratificeret konven-tionen.2. BaggrundForslaget tager udgangspunkt i, at Direktiv 98/84/EF om retlig beskyttelse af adgangs-styrede og adgangsstyrende tjenester og den europæiske konvention om retlig beskyt-telse af adgangsstyrede og adgangsstyrende tjenester, der blev vedtaget den 24. januar2001 og trådte i kraft i 2003, er stort set enslydende.Direktivet – og konventionen – har til hensigt at bekæmpe ulovlige anordninger, dermuliggør uautoriseret adgang til betalings-tv.3. HjemmelsgrundlagTEUF art. 207, stk. 4 sammenholdt med art. 218, stk. 5, og TEUF art. 207, stk. 4, sam-menholdt med art. 218, stk. 6, litra a), nr. v).4. NærhedsprincippetSpørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.5. Formål og indholdFormålet med forslagene er at påvirke en udvidelse af sikringen af de omfattede tjene-ster til at omfatte flere af de lande, der er medlemmer af Europarådet, end de 9, der harratificeret konventionen, idet den anden beretning af gennemførelsen af direktiv 98/8418. januar 2011
Dok. nr. 810734
Side 2
EF i 2008 viste, at problemerne i Europa med uautoriseret adgang til de beskyttede tje-nester ikke skyldtes reguleringen internt i EU, men bl.a. kunne tilskrives manglenderegulering i nabolande.Kommissionen deltog i konventionsforhandlingerne, som resulterede i, at konventionenhar stort set samme ordlyd som direktivet. Kommissionen anbefaler derfor, at Rådetundertegner og indgår konventionen. Beslutningen vil skulle træffes efter Parlamen-tets godkendelse.Kommissionen har i et bilag vedlagt følgende erklæring:”[som meddeles Europarådets generalsekretær ved deponeringen af godkendelsesin-strumentet for konventionen.]Konventionen giver Europarådets ministerkomité beslutningskompetence vedrørendevedtagelsen af ændringer og tiltrædelsen af stater, der ikke er medlemmer. Selv om EUdeltager i denne konvention, konstateres det igen, at den uden stemmeret i minister-komitéen ikke har adgang til at udøve en sådan kompetence på lige fod med Europarå-dets medlemsstater, selv når disse ikke deltager i konventionen. Denne situation giverikke EU mulighed for på fyldestgørende vis at udøve alle de rettigheder, som konventi-onen giver, selv om den er underlagt alle de forpligtelser, som konventionen medfører.EU ser ligesom ved tidligere lejligheder på denne situation med stor bekymring. Denkan således ikke acceptere dette brud på ligestillingen mellem parter, og dens deltagel-se i denne konvention skal derfor ikke anses for at danne præcedens for en accept afdenne situation i fremtiden.EU er af den opfattelse, at der bør indledes forhandlinger med Europarådets kompeten-te myndigheder for at undersøge mulighederne for at tilpasse disse procedurer i Euro-parådets eksisterende konventioner, der er åbne for undertegnelse for EU, og/eller ifremtidige konventioner.”6. Europa-Parlamentets udtalelserEuropa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig.7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herforIkke relevant.8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien og er-hvervslivetForslaget har ikke i sig selv statsfinansielle konsekvenser eller konsekvenser for EU’sbudget. Det vurderes for usandsynligt, at forslaget vil blive fulgt op af konkrete retsak-ter, meddelelser, rådskonklusioner eller andet, der vil have væsentlige udgiftskonse-kvenser.Det er ikke muligt på nuværende tidspunkt at angive eventuelle konsekvenser for sam-fundsøkonomien og erhvervslivet.9. HøringForslaget vil blive sendt i høring i Specialudvalget for kulturpolitiske spørgsmål.
Side 3
10. Regeringens foreløbige generelle holdningRegeringen er i udgangspunktet positiv over for forslaget.11. Generelle forventninger til andre landes holdningerUnder den første udveksling af synspunkter havde medlemslandene primært procedu-remæssige spørgsmål, som Kommissionen lovede at vende tilbage til. Enkelte landestøttede forslaget.12. Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgForslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.