Kulturudvalget 2010-11 (1. samling)
KUU Alm.del Bilag 68
Offentligt
944638_0001.png
944638_0002.png
944638_0003.png
944638_0004.png
944638_0005.png
944638_0006.png
944638_0007.png
944638_0008.png
944638_0009.png
944638_0010.png
944638_0011.png
944638_0012.png
944638_0013.png
944638_0014.png
944638_0015.png
944638_0016.png
944638_0017.png
944638_0018.png
Udkast til2.høringsrunde
Ændring af lov om videregående kunstneriske uddannelsesin-stitutioner under KulturministerietSlettet:717.januar 2011
Forslagtil
Lov om ændring af lov om videregående kunstneriske uddannelsesinstitutioner underKulturministeriet(Ændring af styrelse af visse uddannelsesinstitutionersamtfusion af Det KongeligeDanske Kunstakademis Arkitektskole, Danmarks Designskoleog Det Kongelige Dan-ske Kunstakademis Konservatorskolem.v.)§1I lov om videregående kunstneriske uddannelsesinstitutioner under Kulturministeriet,jf. lovbekendtgørelse nr. 889 af 21. september 2000, med de ændringer, der følger af lovnr. 1268 af 16. december 2009 om ændring af lov om videregående uddannelsesinstitu-tioner under Kulturministeriet, foretages følgende ændringer:1.§ 1affattes således:”§1.Loven gælder for følgende statslige institutioner under Kulturministeriet, der gi-ver uddannelse på de kunstneriske fagområder: Det Kongelige Danske Kunstakademi,Det Kongelige Danske Kunstakademis Billedkunstskoler, Arkitektskolen Aarhus, DetKongelige Danske Musikkonservatorium, Det Jyske Musikkonservatorium, SyddanskMusikkonservatorium og Skuespillerskole, Rytmisk Musikkonservatorium, Statens Te-aterskole og Den Danske Filmskole.”2.§ 2affattes således:”§2.Det Kongelige Danske Kunstakademihar som højere uddannelsesinstitution tilopgave på kunstnerisk og videnskabeligt grundlag at give uddannelse i arkitektur, de-sign, kunsthåndværk og beslægtede fag,konservering og restaureringindtil det højesteniveau samt at udøve kunstnerisk udviklingsvirksomhed og på videnskabeligt grundlagat drive forskning inden for arkitektur, design,konservering og restaurering.”3.§ 2 aaffattes således:”§2 a.Arkitektskolen Aarhus har som højere uddannelsesinstitution til opgave påkunstnerisk og videnskabeligt grundlag at give uddannelse i arkitektur indtil det høje-ste niveau samt at udøve kunstnerisk udviklingsvirksomhed og på videnskabeligtgrundlag at drive forskning inden for arkitektur.”
Slettet:og udmøntning af af-tale omSlettet:og
Slettet:s Arkitekt- og De-signskoleSlettet:Det Kongelige Dan-ske Kunstakademis Konser-vatorskole,
Slettet:KunstakademietsArkitekt- og DesignskoleSlettet:
Slettet:og
Slettet:755406
Dok. nr.801417
Side 2
4. I§ 11ophæves stk. 2-4.Stk. 5 bliver herefter stk. 2.
5.Efter§ 11indsættes:Institutioner ledet af en rektor§ 11 a.Det Kongelige Danske Kunstakademis Billedkunstskoler, Det Kongelige Dan-ske Musikkonservatorium, Det Jyske Musikkonservatorium, Syddansk Musikkonserva-torium og Skuespillerskole, Rytmisk Musikkonservatorium, Statens Teaterskole og DenDanske Filmskole ledes alle af en rektor.Stk. 2.Rektor på de institutioner, der er nævnt i stk.1, træffer afgørelse i alle sager,som ikke ved denne lov eller i henhold til § 11, stk.1, er henlagt til kulturministeren el-ler til institutionens kollegiale organer.Stk. 3.Rektor ansættes og afskediges af kulturministeren.Stk. 4.På de institutioner, der er nævnt i stk. 1, nedsættes et eller flere kollegiale or-ganer. Institutionens øverste kollegiale organ inddrages i sager, der vedrører institutio-nens overordnede interesser som uddannelses- og forskningsinstitution og medvirkerved fastlæggelsen af retningslinjer for dens langsigtede virksomhed og udvikling.Institutioner ledet af en bestyrelse§ 11 b.Det Kongelige Danske Kunstakademi og Arkitektskolen Aarhus er statsinstitu-tioner, hvis overordnede ledelse varetages af en bestyrelse med et ulige antal medlem-mer beskikket af kulturministeren.Stk. 2.Bestyrelsens sammensætning skal afspejle institutionens samlede opgaver. Be-styrelsen skal samlet have indsigt i uddannelse, forskning, kunstnerisk udviklingsvirk-somhed, videnformidling samt de ansættelsesområder og erhverv, som institutionenuddanner til.Stk. 3.Kulturministeren udpeger et flertal af eksterne bestyrelsesmedlemmer og her-iblandt formand og næstformand. De eksterne medlemmer skal tilsammen have erfa-ring med ledelse, organisation og økonomi.Stk. 4.Et mindretal af bestyrelsesmedlemmerne udpeges af og blandt medarbejdere ogstuderende.Stk. 5.Kulturministeren beskikker den samlede bestyrelse. Eksterne bestyrelsesmed-lemmer og medarbejderrepræsentanter beskikkes for 4 år, mens studenterrepræsentan-ter beskikkes for 2 år. Udtræder et medlem i beskikkelsesperioden, beskikkes et nytmedlem for den resterende del af perioden.Stk. 6.Kulturministeren kan beslutte, at bestyrelsen skal træde tilbage, hvis ministe-ren vurderer, at bestyrelsen ikke lever op til sit ansvar, jf. § 11 c. I så fald beskikkes enny bestyrelse efter reglerne i stk. 3-5.Slettet:s Arkitekt- og De-signskoleSlettet:Det Kongelige Dan-ske Kunstakademis Konser-vatorskole,
Side 3
§ 11 c.Bestyrelsen er over for kulturministeren ansvarlig for institutionens samledevirksomhed, for institutionens anvendelse af bevillingen, for institutionens regnskab ogfor overholdelsen af de bestemmelser, der er fastsat for institutionens virke.Stk. 2.Bestyrelsen skal fremme institutionens strategiske virke og varetage instituti-onens interesser somkultur-,uddannelses- og forskningsinstitution. Bestyrelsen fast-lægger efter indstilling fra rektor retningslinjer for institutionens organisation, langsig-tede virksomhed og udvikling.Stk. 3.Bestyrelsen godkender efter indstilling fra rektor institutionens budget, herun-der fordelingen af ressourcerne og principperne for ressourcernes anvendelse.Stk. 4.Bestyrelsen ansætter og afskediger rektor.
Rektor på institutioner ledet af en bestyrelse
§ 11 d.Rektor på de institutioner, der er nævnt i § 11 b, stk. 1, har inden for de ram-mer, bestyrelsen har fastsat, ansvaret for den daglige ledelse af institutionens under-visning, forskning, kunstneriske udviklingsvirksomhed, administration og økonomi.Stk. 2.Rektor på de institutioner, der er nævnt i § 11 b, stk. 1, ansætter og afskedigerinstitutionens øvrige personale.
Slettet:,
Fagligt råd
§ 11 e.På de institutioner, der er nævnt i § 11 b, stk. 1, nedsættes et fagligt råd.Stk. 2.Rådet inddrages i sager, der vedrører institutionens overordnede interessersom uddannelses- og forskningsinstitution. Rådet kan udtale sig om alle faglige forholdaf væsentlig betydning for institutionens virksomhed og har pligt til at drøfte de fagligeforhold, som rektor forelægger.
§2Loven træder i kraft den xx juni 2011.§3Stk. 1.Rektor på Det Kongelige Danske Kunstakademis Billedkunstskoler fortsætter isithverv efter lovens ikrafttræden med de kompetencer, som følger af denne lov. Vedledighed ansættes rektor efter reglerne i § 11 a, stk. 3.Stk. 2.Rektor på Arkitektskolen Aarhus, fortsætter i sit hverv efter lovens ikrafttræ-den med de kompetencer, som følger af denne lov. Ved ledighed herefter ansættes rek-tor efter reglerne i § 11 c, stk. 4.Stk. 3.Rektorerne på Det Kongelige Danske Kunstakademis Arkitektskole, Dan-marks Designskoleog Det Kongelige Danske Kunstakademis Konservatorskolefortsæt-Slettet:erneSlettet:og Det KongeligeDanske Kunstakademis Kon-servatorskoleSlettet:deres
Slettet:og på
Side 4
ter i deres hverv efter lovens ikrafttræden med de kompetencer, de tillægges af besty-relsen for Det Kongelige Danske Kunstakademi, jf.§ 11 d, stk.1, indtil der er ansat enrektor efter reglerne i § 11 c, stk. 4.
Slettet:s Arkitekt- og De-signskole
Side 5
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkningerIndholdsfortegnelse1. Formål2. Baggrund2.1 Politisk aftale2.2 Det Kongelige Danske Kunstakademis Konservatorskole3. Forslagets indhold3.1 Fusion af Det Kongelige Danske Kunstakademis Arkitektskole, DanmarksDesignskoleog Det Kongelige Danske Kunstakademis Konservatorskole3.2 Gældende lov for styrelse på visse uddannelsesinstitutioner under Kultur-ministeriet3.2.1. Ny styrelse på Det Kongelige Danske Kunstakademis Billedkunstskoler3.2.2. Ny styrelse på Arkitektskolen Aarhus og Det Kongelige Danske Kunst-akademi4. Lovforslagets økonomiske og administrative konsekvenser4.1 De økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige4.2 De økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet4.3 De administrative konsekvenser for borgerne5. Miljømæssige konsekvenser6. Forholdet til EU-retten7. Høring8. Vurdering af konsekvenser af lovforslaget1. FormålFormålet med lovforslaget er at udmønte aftalen om indførelse af bestyrelser på visseuddannelsesinstitutioner under Kulturministeriet samt indførelse af ansat rektor ogderaf følgende justeringer af skolerådenes kompetencer på visse uddannelsesinstitutio-ner under Kulturministeriet.Endvidere foreslås en række konsekvensrettelser som følge af aftalen om fusion af DetKongelige Danske Kunstakademis Arkitektskole og Danmarks Designskole samt Kul-turministeriets efterfølgende beslutning om også at lade Det Kongelige Danske Kunst-akademis Konservatorskole indgå i den samlede nye fælles uddannelsesinstitution: DetKongelige Danske Kunstakademi..2. Baggrund2.1 Politisk aftale
Slettet:og
Slettet:samt Det KongeligeDanske Kunstakademis Kon-servatorskoleSlettet:s Arkitekt- og De-signskole
Slettet:Endvidere foreslås enrække konsekvensrettelsersom følge af aftalen om fusionaf Det Kongelige DanskeKunstakademis Arkitektskoleog Danmarks Designskole tilen ny fælles uddannelsesinsti-tution: Det Kongelige DanskeKunstakademis Arkitekt- ogDesignskole
Side 6
Rammerne for Kulturministeriets videregående uddannelser er aktuelt fastlagt i fler-års aftaler. Den gældende 4-årige aftale er indgået 27. oktober 2010 mellem regeringenog alle Folketingets partier med undtagelse af Enhedslisten. Aftalen dækker perioden2011-2014 og skal sikre fortsat bred politisk opbakning til udviklingen af Kulturmini-steriets videregående uddannelser.Aftalen indeholder indsatsområdet ”Bæredygtige uddannelsesmiljøer”.Af aftalen for 2011-2014 (flerårsaftalen) fremgår det blandt andet, at der:”iværksættes en fusion af Danmarks Designskole og Kunstakademiets Arkitektskole. Detforudsættes, at den fusionerede institution fortsat udbyder såvel arkitektuddannelse somdesignuddannelse.Den fusionerede institution – der senest etableres pr. 1. januar 2012 – ledes af en besty-relse udpeget af kulturministeren. Bestyrelsen ansætter rektor.For at skabe ensartede ledelsesforhold på alle arkitekt- og designskoler under Kulturmi-nisteriet etableres der tilsvarende en bestyrelse til at lede Arkitektskolen Aarhus. Besty-relsen udpeges af kulturministeren og bestyrelsen ansætter rektor.”Derudover fremgår det af aftalen, at:”Styrelsesreglerne på Kunstakademiets Billedkunstskoler og Kunstakademiets Konserva-torskole, hvorefter rektor som hovedregel vælges kollegialt, ændres, så rektor fremoveransættes af kulturministeren.”Det er aftalt, at alle ændringer af styrelsesreglerne skal gennemføres senest pr. 1. janu-ar 2012.2.2 Det Kongelige Danske Kunstakademis KonservatorskoleI forlængelse af flerårsaftalen foreslår Kulturministeren, at Det Kongelige DanskeKunstakademis Konservatorskole indgår i fusionen med Det Kongelige Danske Kunst-akademis Arkitektskole og Danmarks Designskole.Konservatorskolen er med sine ca. 70 finansårsstuderende en af de mindste uddannel-sesinstitutioner under Kulturministeriet. Skolen, der optager studerende hvert tredjeår på bachelordelen og hvert år på kandidatdelen, dækker fagligt fem uddannelsesret-ninger: Grafisk linje, Kulturhistorisk linje, Kunstlinjen, Monumentalkunst og Naturhi-storisk linje.Skolen er med sin begrænsede studentermasse og ressourcekrævende uddannelse aktu-elt udfordret økonomisk, hvorfor skolens ledelse i december 2010 har rettet henvendelsetil Kulturministeriet. Skolens ledelse og ministeriet har på den baggrund drøftet, at enforankring i en større institution gør uddannelsesområdet mindre sårbart, end tilfældet
Side 7
er i den nuværende situation. Fagligt er skolen imidlertid stærk, og strukturudvalgethar i sin rapport fra 2009 peget på en fusion af Det Kongelige Danske KunstakademisKonservatorskole med blandt andet Det Kongelige Danske Kunstakademis Arkitektsko-le og Danmarks Designskole som en mulighed. Kulturministeren har derfor fundet dethensigtsmæssigt at foreslå, at skolen indgår i fusionen med Det Kongelige DanskeKunstakademis Arkitektskole og Danmarks Designskole.3. Forslagets indhold3.1 Fusion af Det Kongelige Danske Kunstakademis Arkitektskole og Danmarks Design-skoleog Det Kongelige Danske Kunstakademis KonservatorskoleMed hjemmel i gældende lovs § 3, stk. 1, kan der foretages fusion af de uddannelsesin-stitutioner, som loven omfatter. Med den aftalte fusion af Det Kongelige Danske Kunst-akademis ArkitektskolenogDanmarks Designskole– samt Kulturministeriets efterføl-gende beslutning om også at lade Det Kongelige Danske Kunstakademis Konservator-skole indgår i institutionen –etableres en ny institution: Det Kongelige Danske Kunst-akademi. I lovforslaget foreslås, at navnet på den fusionerede institution indarbejdes ilovens § 1 og dermed erstatter de tre hidtidige institutioners navne. Endvidere foreslåsen sammenskrivning af de tre hidtidige institutioners opgavebeskrivelse til én samletopgavebeskrivelse for den fusionerede institution.3.2 Gældende lov for styrelse på visse uddannelsesinstitutioner under KulturministerietDer er med hjemmel i gældende lov aktuelt 3 styreformer ved de kunstneriske uddan-nelsesinstitutionerne under Kulturministeriet:Institutioner ledet af en rektor ansat af kulturministerenRektor på disse institutioner ansættes af kulturministeren og er skolens øverste ledermed samlet ansvar for institutionen. Et kollegialt valgt skoleråd drøfter og afgiver udta-lelse til rektor om blandt andet skolens budget, struktur, organisation og langsigtedevirksomhed. Modellen benyttes – med enkelte mindre variationer – på 7 af de 11 vide-regående uddannelsesinstitutioner omfattet af den gældende lov: Danmarks Designsko-le, de 4 musikkonservatorier, Den Danske Filmskole og Statens Teaterskole.Institutioner ledet af en rektor valgt eller ansat af institutionenRektor på disse institutioner vælges kollegialt blandt skolens lærere og har det over-ordnede ansvar for institutionen. Rektor suppleres af et kollegialt valgt skoleråd, dermed mere vidtgående beføjelser blandt andet godkender rektors forslag til budget, fast-lægger overordnede rammer for anvendelse af skolens bevilling, træffer beslutning omansættelse af lærere og godkender forskningsplaner. Skolerådet kan beslutte at erstattevalgproceduren med et opslag af rektorstillingen, hvorefter rektor ansættes af skolerå-det. Modellen benyttes på 4 videregående uddannelsesinstitutioner: Det KongeligeDanske Kunstakademis Arkitektskole (valgt rektor), Det Kongelige Danske Kunstaka-demis Billedkunstskoler (rektor ansat af skolerådet), Det Kongelige Danske Kunstaka-demis Konservatorskole (valgt rektor) og Arkitektskolen Aarhus (rektor ansat af skole-rådet).
Slettet:og
Slettet:s Arkitekt- og De-signskoleSlettet:oSlettet:o
Side 8
Institutioner ledet af en bestyrelsePå disse institutioner er bestyrelsen den øverste ledelse, og bestyrelsen ansætter enrektor som daglig og faglig leder. Denne model benyttes på den selvejende institutionDesignskolen Kolding. Bestyrelsen er her valgt af et repræsentantskab udpeget af or-ganisationer og myndigheder. Desuden er der til bestyrelsen udpeget en række observa-tører blandt institutionens ledelse og medarbejdere.Det har været den generelle udvikling gennem de seneste 10 år inden for det videregå-ende uddannelsesområde, at ledelsesmodellen med en kollegialt valgt eller ansat rektorer afviklet. Denne udvikling ønskes nu også konsekvent indført for Kulturministerietsuddannelsesinstitutioner. Dette sker ved, at institutionerne fremover enten ledes af enrektor ansat af kulturministeren eller af en bestyrelse, som ansætter rektor. Efter Kul-turministeriets opfattelse vil disse ledelsesmodeller styrke institutionernes evne til atagere strategisk og fortage relevante langsigtede prioriteringer. Bestyrelsesmodellen fo-reslås indført på de større institutioner med en tæt tilknytning til det private erhvervs-liv, mens modellen med rektorer ansat af kulturministeren indføres på de mindre ud-dannelsesinstitutioner.3.2.1. Ny styrelse på Det Kongelige Danske Kunstakademis BilledkunstskolerDet foreslås, at Det Kongelige Danske Kunstakademis Billedkunstskoler, der hidtil harhaft kollegialt valgt eller af skolerådet ansat rektor, overgår til at have rektor ansat afkulturministeren.Rektor vil med forslaget få udvidede beføjelser, og institutionens øverste kollegiale or-gan – skolerådet – vil tilsvarende få mindsket beføjelser i forhold til gældende regler.Skolerådet vil dog fremover som institutionens øverste kollegiale organ forsat skulleinddrages i sager, der vedrører institutionens overordnede interesser som uddannelses-og forskningsinstitution, og medvirke ved fastlæggelsen af retningslinjer for dens lang-sigtede virksomhed og udvikling.Forslaget indebærer, at Det Kongelige Danske Kunstakademis Billedkunstskoler får desamme styrelsesregler og den samme kompetencedeling mellem rektor og skolerådet,som allerede er gældende på Danmarks Designskole, musikkonservatorierne, StatensTeaterskole og Den Danske Filmskole.3.2.2. Ny styrelse på Arkitektskolen Aarhus og Det Kongelige Danske KunstakademiDet foreslås, at Arkitektskolen Aarhus og Det Kongelige Danske Kunstakademi frem-over ledes af en bestyrelse, som ansætter rektor. De to arkitektskolerog konservator-skolenhar hidtil haft kollegialt valgte eller af skolerådet ansatte rektorer, mens rektorpå Danmarks Designskole har været ansat af kulturministeren.Arkitekt- og designskolernesamt konservatorskolener højere videregående kunstneri-ske uddannelsesinstitutioner,der uddanner på et kunstnerisk og videnskabeligt grund-lag, og som med dette udgangspunkt hartilknytning til det private erhvervsliv. Kul-Slettet:samt Det KongeligeDanske Kunstakademis Kon-servatorskole �Slettet:samt Det KongeligeDanske Kunstakademis Kon-servatorskoleSlettet:eSlettet:teSlettet:erSlettet:er
Slettet:og Det KongeligeDanske Kunstakademis Kon-servatorskole
Slettet:s Arkitekt- og Design-skoleSlettet:s Arkitekt- og De-signskole
Slettet:med en tæt
Side 9
turministeriet finder det fordelagtigt, at repræsentanter for erhvervslivet, forsknings-og uddannelsesinstitutionerog det øvrige arbejdsmarked,samtinstitutionernes fagom-råder kanindgå iinstitutionernesøverste ledelse, hvor de kan bidrage til den strategi-ske og langsigtede udvikling af uddannelserne med afsæt i institutionernes aftagerom-råder og omverden. Kulturministeriet finder endvidere, at en rektor ansat af en kompe-tent bestyrelse tæt på fagene og erhvervene vil have et solidt mandat til den viderenødvendige udvikling afden enkelteinstitution.Modellen svarer til den gennemførte ændring af universiteternes styrelse ved lov nr.403 af 28. maj 2003 om universiteterne. Universiteterne ledes i dag af en bestyrelse, derfastlægger retningslinjer for universitetets organisation, langsigtede virksomhed og ud-vikling. Det er tilsvarende sket ud fra en forventning om, at bestyrelsesmedlemmernetilsammen kan bidrage til at fremme universiteternes strategiske og overordnede ud-vikling med deres indsigt i uddannelse, forskning og videnformidlingPå den baggrund foreslås det, at bestyrelserne sammensættes af et flertal af eksternemedlemmer udpeget af kulturministeren, heriblandt formand og næstformand, mens etmindretal udpeges af og blandt medarbejdere ogstuderende.Bestyrelsen får ansvaret for at fremme institutionens virke og varetage institutionensinteresser som uddannelses- og forskningsinstitution og bliver over for kulturministe-ren ansvarlig for institutionens samlede virksomhed og for de bestemmelser, der erfastsat for institutionens virke. Institutionerne vil dog fortsat være underlagt Kultur-ministeriets tilsyn. Det betyder, at ministeriet har mulighed for at gribe ind over for be-styrelsen som institutionens øverste myndighed, hvis den ikke lever op til sine forplig-telser efter dette lovforslag.Det foreslås, at rektor inden for de rammer, bestyrelsen har fastsat, får ansvaret forden daglige ledelse af institutionens undervisning, forskning, kunstneriske udviklings-virksomhed, administration og økonomi. Rektor ansætter og afskediger desuden institu-tionens øvrige personale.Forslaget indebærer en afskaffelse af de hidtidige skoleråd på institutionerne. På denbaggrund foreslås bestyrelserne suppleret af et fagligt råd, som det er tilfældet på uni-versiteterne. Derved sikres en formaliseret dialog mellem bestyrelse, rektor og skolensfaglige personale om strategier for uddannelse, kunstnerisk udviklingsvirksomhed ogforskning.4. Lovforslagets økonomiske og administrative konsekvenser4.1. De økonomiske og administrative konsekvenser for det offentligeOmkostningerne til fusionen af Det Kongelige Danske Kunstakademis Arkitektskole,Danmarks Designskoleog Det Kongelige Danske Kunstakademis Konservatorskolehol-des inden for rammerne af den eksisterende bevilling til Kulturministeriets uddannel-ser.
Slettet:arkitekt- og designfa-getSlettet:rSlettet:skolensSlettet:tSlettet:tSlettet:en
Slettet:ansatte
Slettet:og
Side 10
På Det Kongelige Danske Kunstakademi og Arkitektskolen Aarhus skal udgifterne tilhonorarer samt andre øvrige omkostninger til bestyrelserne afholdes af institutionerne.Honorar til bestyrelserne fastsættes af Kulturministeriet efter en vurdering af arbejds-byrden i bestyrelsesarbejdet i sammenligning med bestyrelseshonorarer på andre ud-dannelses- og kulturinstitutioner.4.2. De økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivetLovforslaget har ingen økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet.4.3. De administrative konsekvenser for borgerneForslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.5. Miljømæssige konsekvenserForslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.6. Forholdet til EU-rettenLovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.7. HøringForslaget har været sendt i høring hos:KUR (Kulturministeriets Rektorer), Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling,Undervisningsministeriet, Finansministeriet, Økonomi- og Erhvervsministeriet, Rigs-revisionen, Det Kongelige Danske Musikkonservatorium, Det Jyske Musikkonservato-rium, Syddansk Musikkonservatorium og Skuespillerskole, Rytmisk Musikkonservato-rium, Arkitektskolen Aarhus, Det Informationsvidenskabelige Akademi, Det KongeligeDanske Kunstakademis Arkitektskole, Det Kongelige Danske Kunstakademis Billed-kunstskoler, Det Kongelige Danske Kunstakademis Konservatorskole, DesignskolenKolding, Danmarks Designskole, Den Danske Filmskole, Skuespillerskolen og Drama-tikeruddannelsen ved Aarhus Teater, Statens Teaterskole, De Konservatoriestuderen-des Landsråd, Dansk Arkitektur Center, AC (Akademikernes Centralorganisation), HK(Handels- og Kontorfunktionærernes Forbund), Nordisk Konservatorforbund, TekniskLandsforbund, Dansk Kunstnerråd, Danske Designere, DI – Organisation for erhvervs-livet, Dansk Erhverv, DDA (Danish Design Association), Danske Kunsthåndværkere,Akademiske Arkitektforening,Det Kongelige Akademi for de Skønne Kunster -Akademiraadet,Danske Arkitektvirksomheder og Danske Landskabsarkitekter, Orga-nisationen Danske Museer.
Slettet:s Arkitekt- og De-signskole
Slettet:ogSlettet:.
Side 11
8. Vurdering af konsekvenser af lovforslagetPositive konsekvensereller mindre udgifterIngenIngenIngenIngenIngenNegative konsekvenser eller udgifterIngenIngenIngenIngenIngen
Økonomiske konsekvenser forstat, regioner og kommunerAdministrative konsekvenser forstat, regioner og kommunerØkonomiske konsekvenser for er-hvervslivetAdministrative konsekvenser forerhvervslivetAdministrative konsekvenser forborgerneMiljømæssige konsekvenserForhold til EU-retten
IngenIngenForslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1Til nr. 1Det følger af den gældende lovs § 1, stk. 3, at institutioner, der måtte opstå som følge affusioner mellem to eller flere af de institutioner, som er nævnt i lovens § 1, stk. 1, ogsåomfattes af loven. Med den aftalte fusion af Danmarks Designskole og Det KongeligeDanske Kunstakademis Arkitektskole,samt kulturministerens beslutning om at ladeDet Kongelige Danske Kunstakademis Konservatorskole indgå i fusionen,etableres enny institution: Det Kongelige Danske Kunstakademi. På den baggrund foreslås navnetpå den nye institution indsat i § 1, stk. 1. De hidtidige navne på de fusionerede institu-tioner udgår tilsvarende af § 1, stk. 1. Ændringerne vedrører ikke de øvrige institutio-ner nævnt i § 1, stk.1.Til nr. 2Forslaget er af teknisk karakter. I henhold til den gældende lovs § 2 skal Det KongeligeDanske Kunstakademis Arkitektskole på kunstnerisk og videnskabeligt grundlag giveuddannelse i arkitektur indtil det højeste niveau, og det er tilsvarende fastsat i gælden-de lovs § 2 a, at Danmarks Designskole har til opgave på kunstnerisk og videnskabeligtgrundlag at give uddannelse i design, kunsthåndværk og beslægtede fag indtil det høje-ste niveau.I gældende lovs § 4 fremgår det ligeledes, at Det Kongelige Danske Kunst-akademis Konservatorskole på kunstnerisk og videnskabeligt grundlag skal give ud-dannelse i konservering og restaurering samt på videnskabeligt grundlag drive forsk-ning inden for disse fagområder.Med forslagetsammenskrivesopgavebeskrivelsen for
Slettet:s Arkitekt- og De-signskole
Slettet:justeres
Side 12
den fusionerede institution. Det Kongelige Danske Kunstakademi har til opgave påkunstnerisk og videnskabeligt grundlag at give uddannelse i arkitektur, design, kunst-håndværk og beslægtede fag,konservering og restaureringindtil det højeste niveau.Der foretages således ikke indholdsmæssige ændringer af kravene til de uddannelser,som den nu fusionerede institution skal udbyde.Til nr. 3Forslaget er af teknisk karakter. Den hidtidige opgavebeskrivelse for ArkitektskolenAarhus, jf. den gældende lovs § 2, udskilles i en selvstændig paragraf, da Arkitektsko-len Aarhus hidtil har været beskrevet sammen med Det Kongelige Danske Kunstaka-demis Arkitektskole, der nu fusioneres med Danmarks Designskoleog Det KongeligeDanske Kunstakademis Konservatorskole.Forslaget indebærer ikke indholdsmæssigeændringer af kravene til den uddannelse, som institutionen skal udbyde.Til nr. 4Det foreslås, at bestemmelserne i den gældende lovs § 11, stk. 2-4, ophæves, idet dissestyrelsesbestemmelser ikke længere er dækkende som følge af forslaget om dels at ind-føre bestyrelser på visse uddannelsesinstitutioner, dels at indføre krav om ansatte rek-torer på visse andre uddannelsesinstitutioner. Indholdet af bestemmelserne i den gæl-dende lovs § 11, stk. 2 og stk. 4, foreslås genindsat i den foreslåede nye § 11 a for de in-stitutioner, der allerede har, og de institutioner, der skal have, en styrelse, hvor rektoransættes af kulturministeren. Dermed er der ikke fortaget indholdsmæssige ændringerfor de institutioner, der allerede har en rektor ansat af kulturministeren, men mulighe-den for at have en kollegialt valgt rektor eller en rektor ansat af skolerådet afskaffes.Til nr. 5Der foreslås indsat en ny § 11 a og en ny § 11 b, der regulerer henholdsvis institutionerledet af en rektor (§ 11 a) og institutioner ledet af en bestyrelse (§ 11 b).Til § 11 a, stk. 1Med forslaget præciseres det, hvilke institutioner der er ledet af en rektor ansat af kul-turministeren. Det Kongelige Danske Kunstakademis Billedkunstskoler har hidtil medhjemmel i gældende lovs § 11, stk. 3, haft mulighed for enten at have en kollegialt valgtrektor eller at erstatte valgproceduren med en ansættelsesprocedure, som indebærer, atrektorstillingen opslås eksternt, hvorefter rektor ansættes af skolerådet. Med forslagetophører muligheden for, at rektor kan vælges eller ansættes af skolerådet på denne in-stitution der fremover vil have en rektor ansat af kulturministeren, svarende til de øv-rige institutioner nævnt i § 11 a, stk. 1. Der er således ikke for disse øvrige institutionertale om en indholdsmæssig ændring af styrelsesforholdene på institutionen.Til § 11 a, stk. 2Den foreslåede bestemmelse om rektors kompetence på de institutioner, der er nævnt i§ 11 a, stk. 1, svarer til bestemmelsen i den gældende lovs § 11, stk. 2, 2. pkt. Efter den-ne bestemmelse gives rektor på de nævnte institutioner kompetence til at træffe be-slutning i alle sager vedrørende skolen, der ikke eksplicit er henlagt til kulturministe-
Slettet:s Arkitekt- og De-signskole
Slettet:Det Kongelige Dan-ske Kunstakademis Konser-vatorskole og
Slettet:isse toSlettet:er,
Side 13
ren eller andre i medfør af § 11, stk. 1. Kulturministeren vil, jf. § 11, stk. 1, og som følgeaf forslaget, fastsætte nye regler for styrelsen af Det Kongelige Danske KunstakademisBilledkunstskoler, der betyder, at rektor ansat af kulturministeren vil få udvidede befø-jelser og at institutionens øverste kollegiale organ – skolerådet – tilsvarende vil fåmindsket sine beføjelser, i forhold til gældende regler. Skolerådet skal således ikkelængere godkende rektors forslag til budget, skolens organisation og struktur, studie-ordning eller forskningsplaner. Skolerådet skal desuden ikke fastsætte retningslinjerfor skolens langsigtede virksomhed og udvikling, regler for valg af rektor og valg til sko-leråd og studienævn. Det vil endelig heller ikke være skolerådet, der fremover træfferbeslutning om ansættelse af lærere eller om antallet af studienævn på institutionen. Al-le disse beføjelser overgår fremover til rektor.Forslaget indebærer, at Det Kongelige Danske Kunstakademis Billedkunstskoler får desamme styrelsesregler og den samme kompetencedeling mellem rektor og skolerådet,som i dag er gældende på Danmarks Designskole, musikkonservatorierne, Statens Tea-terskole og Den Danske Filmskole.Til § 11 a, stk. 3Den foreslåede bestemmelse om, at rektor på de institutioner, der er nævnt i § 11 a, stk.1, ansættes og afskediges af kulturministeren, er en ændring af bestemmelsen i dengældende lovs § 11, stk. 3, idet rektor ikke længere kan vælges eller ansættes af institu-tionen. På den baggrund vil rektor på Det kongelige Danske Kunstakademis Billed-kunstskoler fremover skulle ansættes af kulturministeren frem for at blive ansat ellervalgt kollegialt.Til § 11 a, stk. 4Den foreslåede bestemmelse svarer til den gældende lovs § 11, stk. 4, hvorefter der påinstitutioner ledet af en rektor nedsættes et eller flere kollegiale organer. Sammensæt-ningen og størrelsen af de kollegiale organer fastsættes i de enkelte institutioners sty-relsesbekendtgørelser, jf. den gældende lovs § 11, stk. 1. Institutionernes øverste kolle-giale organ, skolerådet inddrages, jf. bemærkningerne til gældende lov, i sager, der ved-rører institutionens overordnede interesser som uddannelsesinstitution, og medvirkerved fastlæggelse af retningslinjer for institutionens langsigtede virksomhed og udvik-ling. Skolerådet afgiver udtalelse til rektor om blandt andet skolens budget, struktur,organisation og langsigtede virksomhed. Skolerådet er fremover således kun rådgiven-de, mens beslutningsretten og -pligten er placeret hos rektor. Der henvises desuden tilbemærkningerne til lovforslagets § 11 a, stk. 2.Til § 11 b, stk. 1Formålet med forslaget er at fastsætte, at Det Kongelige Danske Kunstakademi og Ar-kitektskolen Aarhus skal ledes af en bestyrelse beskikket af kulturministeren. Kultur-ministeren fastsætter med hjemmel i § 11, stk. 1, nærmere regler i bekendtgørelse forstyrelse af Det Kongelige Danske Kunstakademi og Arkitektskolen Aarhus.
Slettet:og Det KongeligeDanske Kunstakademis Kon-servatorskole
Slettet:og Det KongeligeDanske Kunstakademis Kon-servatorskole
Slettet:og Det KongeligeDanske Kunstakademis Kon-servatorskole
Slettet:s Arkitekt- og De-signskole
Slettet:s Arkitekt- og De-signskole
Side 14
Bestyrelsen skal bestå af et ulige antal personer. Der kan være grund til, at bestyrelsenfor den fusionerede institution Det Kongelige Danske Kunstakademi umiddelbart får enbredere repræsentation af medarbejdere for derved at bidrage til en øget integration afden hidtidige arkitektskole, designskoleog konservatorskole.På den baggrund forven-tes det, at bestyrelsen på Det Kongelige Kunstakademi kommer til at bestå af11med-lemmer, mens bestyrelsen for Arkitektskolen Aarhus kommer til at bestå af 7 medlem-mer.Til § 11 b, stk. 2Det foreslås, at bestyrelsen skal afspejle institutionens samlede opgaver. Det betyder,at der i bestyrelsen skal være kompetencer til stede, der tilsammen dækker uddannelse,forskning, administration, ledelse samt det arbejdsmarked og de erhverv, som instituti-onen uddanner til. Det foreslås, at de udefra kommende medlemmer skal komme fraforskellige sektorer, fx andre forskningsinstitutioner, kulturlivet, offentlige virksomhe-der og det private erhvervsliv. Formålet hermed er at sikre, at bestyrelsen afspejler in-stitutionens samlede profil og opgaver og bliver sammensat så bredt, at der ikke er enensidig repræsentation af bestemte kompetencer, interesser eller erfaringer. Eksternemedlemmer af bestyrelsen må ikke være indskrevet ved den pågældende institution el-ler være ansatte ved institutionen. Ved bestyrelsens sammensætning skal forvaltnings-lovens bestemmelser om habilitet iagttages.Til § 11 b, stk. 3Det foreslås, at kulturministeren udpeger et flertal af eksterne medlemmer, heriblandtformand og næstformand. Der udpeges6eksterne medlemmer til bestyrelsen for DetKongelige Danske Kunstakademi og 4 eksterne medlemmer til bestyrelsen for Arkitekt-skolen Aarhus.Det foreslås, at de eksterne medlemmer tilsammen skal have erfaring med ledelse, or-ganisation og økonomi for at sikre, at alle væsentlige ledelseskompetencer er samlet ibestyrelsen.Til § 11 b, stk. 4Det foreslås, at medarbejdere og studerende repræsenteres i bestyrelsen. Et mindretalaf bestyrelsesmedlemmerne udpeges således af og blandt medarbejdere og studerende.For medarbejderne skal både det teknisk-administrative personale og det akademiskeog kunstfaglige personale repræsenteres. De studerende og de teknisk administrativemedarbejdere udpeger hver ét medlem til bestyrelsen. På Arkitektskolen Aarhus udpe-ger de akademiske og kunstfaglige medarbejdere også ét medlem til bestyrelsen, derherved får 3 interne medlemmer fra institutionen i bestyrelsen. På Det Kongelige Dan-ske Kunstakademi udpeger de akademiske og kunstfaglige medarbejdere3medlemmertil bestyrelsen.Det er hensigten, at de 3 akademiske og kunstfaglige medarbejdere i be-styrelsen for Det Kongelige Danske Kunstakademi skal repræsentere medarbejdere frade 3 uddannelsesområder: Arkitektur, design og konservering.Det Kongelige Dan-ske Kunstakademier der herved5interne medlemmer i bestyrelsen.De nærmere reg-ler for bestyrelsessammensætningen fastlægges i en bekendtgørelse.
Slettet:s Arkitekt- og De-signskoleSlettet:ogSlettet:s Arkitekt- og De-signskoleSlettet:9
Slettet:5Slettet:s Arkitekt- og De-signskole
Slettet:
Slettet:s Arkitekt- og De-signskoleSlettet:toSlettet:– en repræsentant forhenholdsvis arkitektuddan-nelsen og for designuddannel-sen.Slettet:denne institutionSlettet:4
Side 15
Til § 11 b, stk. 5Det foreslås, at både de eksterne medlemmer af bestyrelsen og medarbejderrepræsen-tanterne i bestyrelsen beskikkes af kulturministeren for 4 år. Første gang, der beskik-kes en bestyrelse, kan kulturministeren dog vælge en kortere beskikkelsesperiode for 2ud af de 4 eksterne medlemmer af bestyrelsen for Arkitektskolen Aarhus samt for 3 udaf de6eksterne medlemmer af bestyrelsen for Det Kongelige Danske Kunstakademi.Den forkortede beskikkelsesperiode omfatter ikke formand og næstformand. Dette skerfor at sikre en glidende udskiftning af bestyrelsens eksterne medlemmer, hvilket kanbidrage til at fastholde kontinuiteten i bestyrelsens arbejde.Det foreslås desuden, at de studerendes repræsentant i bestyrelsen beskikkes for 2 år,fordi de studerende typisk ikke har mulighed for at deltage i bestyrelsen i 4 år, med-mindre de udpeges på det første år af deres uddannelse.Udtræder et medlem i beskikkelsesperioden, beskikkes et nyt medlem for den resteren-de del af perioden.Til § 11 b, stk. 6Den foreslåede bestemmelse skal sikre, at kulturministeren kan vælge at afbeskikkebestyrelsen inden udløbet af beskikkelsesperioden og beskikke en ny bestyrelse. Dettesker, hvis kulturministeren vurderer, at bestyrelsen ikke lever op til sit ansvar, som deter beskrevet i lovens § 11 c. Det foreslås, at den nye bestyrelse i så fald skal beskikkesefter reglerne i § 11 b, stk. 3-5.Til § 11 c, stk. 1Det foreslås, at bestyrelsen over for ministeren er ansvarlig for institutionens samledevirksomhed. Ansvaret omfatter alle økonomiske dispositioner.Bestyrelsen har ansvaret for overholdelse af bevillingen og de regler, der gælder for di-sponering heraf, og for overholdelsen af de særlige bestemmelser, der er fastsat for in-stitutionen. Særlige bestemmelser for institutionens virksomhed findes fx i anmærk-ningerne til finansloven og i indgåede rammeaftaler om institutionen virke.Det foreslås, at bestyrelsen underskriver institutionens regnskab. Den løbende måned-lige interne regnskabsgodkendelse på institutionen og kvartalsvise regnskabsgodken-delse over for Kulturministeriet og Finansministeriet kan varetages af institutionensrektor efter delegation fra bestyrelsen, jf. § 11 d, stk. 1. En sådan delegation skal frem-gå af bestyrelsens forretningsorden samt institutionens regnskabsinstruks.Bestyrelsen har ansvaret for, at institutionen følger de til enhver tid gældende reglervedrørende statens budget- og bevillingssystem. Bestyrelsen har ansvaret for, at insti-tutionen følger reglerne for statens regnskabsaflæggelse.Institutionen er som andre statsinstitutioner underlagt Rigsrevisionens revision, jf. lov-bekendtgørelse nr. 3 af 7. januar 1997 som ændret ved lov nr.590 af 13.juni 2006.
Slettet:5Slettet:s Arkitekt- og De-signskole
Side 16
Til § 11 c, stk. 2Det foreslås, at medlemmerne med deres samlede erfaring og indsigt skal bidrage til atfremme institutionens strategiske virke, herunder styrke kvalitet og relevans i vareta-gelsen af institutionens kerneopgaver. Ved kerneopgaver forstås blandt andet uddan-nelse, forskning og kunstnerisk udviklingsvirksomhed samt institutionsdrift. De udefrakommende medlemmer skal derudover fungere som ambassadører for institutionen medhenblik på at styrke institutionens samfundsmæssige legitimitet.Det foreslås, at bestyrelsen fastlægger retningslinjer for institutionens organisering,langsigtede virksomhed og udvikling efter indstilling fra rektor.Til § 11 c, stk. 3Det foreslås, at bestyrelsens vedtagelse af budgettet samt princip for ressourcefordelingsker efter indstilling fra rektor.Til § 11 c, stk. 4Det foreslås, at bestyrelsen ansætter og afskediger rektor. Det forudsættes, at bestyrel-sen tilrettelægger en proces, der sikrer, at rektor har de faglige og ledelsesmæssigekompetencer, der er nødvendige for at bestride stillingen.Det Kongelige Danske Kunstakademi og Arkitektskolen Aarhus er statsinstitutioner,hvorfor bestyrelsen skal følge de statslige regler om løn- og ansættelsesvilkår ved an-sættelsen af rektor.Til § 11 d, stk. 1Det foreslås, at rektor varetager den daglige ledelse i overensstemmelse med de ret-ningslinjer, som bestyrelsen udstikker, samt de rammeaftaler, som rektor og bestyrel-sen indgår med kulturministeren. Dette indebærer, at rektor skal påse, at uddannel-serne, den kunstneriske udviklingsvirksomhed og forskningen gennemføres i overens-stemmelse med gældende regler, at de undervisningsmæssige forhold er forsvarlige, atdet af bestyrelsen godkendte budget overholdes, og at skolens virksomhed i øvrigt er ioverensstemmelse med bestyrelsens beslutninger og retningslinjerTil § 11 d, stk. 2Det foreslås, at det er rektor, der ansætter og afskediger institutionens øvrige persona-le. Rektor skal i den forbindelse overholde de statslige regler om løn- og ansættelsesvil-kår.Til § 11 e, stk. 1Det følger at forslaget om at etablere bestyrelser, at de nuværende skoleråd afskaffes.Der foreslås derfor etableret et fagligt råd for hele institutionen i stedet. Rådet skal be-skæftige sig med institutionens faglige aktiviteter i forhold til forskning, kunstneriskudviklingsvirksomhed og uddannelse. Det faglige råd består af repræsentanter valgt afSlettet:s Arkitekt- og De-signskole
Side 17
henholdsvis det faglige fastansatte personale, herunder ph.d.-studerende og de stude-rende.Da hovedopgaven for rådet er at beskæftige sig med faglige forhold, foreslås det tek-nisk-administrative personale repræsenteret med observatørstatus. Det teknisk-administrative personales indflydelse skal hovedsaglig kanaliseres via repræsentation iinstitutionens bestyrelse og via samarbejdsudvalget.Til § 11 e, stk. 2Det faglige råd har til opgave at rådgive rektor om forskning, kunstnerisk udviklings-virksomhed, uddannelse, strategier og planer for videnudveksling og indstiller til fagli-ge bedømmelsesudvalg. Rådet inddrages i sager, der vedrører institutionens overordne-de interesser som uddannelses- og forskningsinstitution. Rektor kan inddrage rådet iandre emner. Rådet kan udtale sig om alle faglige forhold af væsentlig betydning for in-stitutionens virksomhed og har pligt til at drøfte de faglige forhold, som rektor forelæg-ger. Bestemmelsen er parallel til universitetslovens bestemmelse om akademiske råd,jf. § 15 i lovbekendtgørelse nr. 754 af 17. juni 2010 om universiteterne. Nærmere reglerfor rådets konstitution og virke fastsættes af ministeren, jf. § 11, stk. 1.Til § 2Det foreslås, at loven træder i kraft den [1. juni 2011] således, at der er skabt klarhedom styrelsesforholdene på de berørte institutioner ved begyndelsen af skoleåret 2011.
Til § 3De foreslåede overgangsbestemmelser fastlægger den ansættelsesretlige stilling for desiddende rektorer, der er ansat eller valgt efter de gældende regler for skoleråds kompe-tence i forhold til rektorvalg og -ansættelser. Det er desuden hensigten, at overgangsbe-stemmelserne skal sikre ledelsesmæssig kontinuitet på de enkelte uddannelsesinstitu-tioner i forbindelse med de organisatoriske ændringer, der følger af lovforslaget.Til § 3, stk.1Det følger af § 11 a i lovforslaget, at Det Kongelige Danske Kunstakademis Billedkunst-skoler overgår til at være ledet af en rektor ansat af kulturministeren. Rektor ansætteseller vælges derfor ikke længere af skolerådet.Det foreslås, at rektor ved denne institution, der på tidspunktet for lovens ikrafttrædener valgt eller ansat efter beslutning i skolerådet, fortsætter isithverv efter lovensikrafttræden med de kompetencer, som følger af denne lov. Ved ledighed, når valgperio-de eller ansættelse ophører, ansættes rektor efter reglerne i § 11 a, stk. 2 af kulturmini-steren.Til § 3, stk.2
Slettet:og Det KongeligeDanske Kunstakademis Kon-servatorskoleSlettet:erneSlettet:isseSlettet:erSlettet:deres
Side 18
Det følger af § 11 b i lovforslaget, at Arkitektskolen Aarhus overgår til at være ledet afen bestyrelse, som ansætter rektor. Rektor ansættes eller vælges derfor ikke længere afskolerådet.Det foreslås, at rektor ved Arkitektskolen Aarhus, der på tidspunktet for lovens ikraft-træden er ansat på åremål efter beslutning i skolerådet, fortsætter i sit hverv efter lo-vens ikrafttræden med de kompetencer, som følger af denne lov. Ved åremålets udløbkan bestyrelsen forlænge ansættelsen i op til 3 år uden opslag eller vælge at opslå stil-lingen. Ved ledighed ansættes rektor efter reglerne i § 11 c, stk. 4 af bestyrelsen.Til § 3, stk.3Det følger af § 11 b i lovforslaget, at den fusionerede institution Det Kongelige DanskeKunstakademi skal være ledet af en bestyrelse, som ansætter rektor.Det foreslås, at rektorerne på Det Kongelige Danske Kunstakademis Arkitektskole,Danmarks Designskoleog Det Kongelige Danske Kunstakademis Konservatorskolefortsætter i deres hverv efter lovens ikrafttræden med de kompetencer, de tillægges afbestyrelsen for Det Kongelige Danske Kunstakademi, jf. § 11 d, stk. 1, indtil der er an-sat en rektor efter reglerne i § 11 c, stk. 4
Slettet:s Arkitekt- og De-signskoleSlettet:ogSlettet:Slettet:s Arkitekt- og De-signskole