Kulturudvalget 2010-11 (1. samling)
KUU Alm.del Bilag 62
Offentligt
941671_0001.png
941671_0002.png
941671_0003.png
941671_0004.png
941671_0005.png
941671_0006.png
941671_0007.png
941671_0008.png
941671_0009.png
941671_0010.png
941671_0011.png
941671_0012.png
941671_0013.png
941671_0014.png
941671_0015.png
941671_0016.png

UDKAST

Forslag

til

lov om ændring af lov om radio- og fjernsynsvirksomhed

(”TV 2-alene-kort”)

§1

I lov om radio- og fjernsynsvirksomhed, jf. lovbekendtgørelse nr. 477 af 6. maj 2010, somændret ved lov nr. xxx af xx. december 2010 foretages følgende ændringer:

1.

§ 38 a, stk. 2,affattes således:”Stk. 2.Kulturministeren kan i forbindelse med udstedelse af tilladelsen fastsættenærmere vilkår for public service-programvirksomheden m.v., herunder i hvilketomfang virksomheden helt eller delvist kan finansieres ved abonnementsbetaling.Ministeren kan i den forbindelse fastsætte, at TV 2/DANMARK A/S skal give hus-stande adgang til TV 2 uden abonnementsbetaling, hvis husstanden ikke modtagerbetalings-tv via et selskab, en forening el.lign., som distribuerer tv til husstande iDanmark. Det kan endvidere fastsættes, at der skal betales koncessionsafgift for til-ladelsen, og at der skal aftales et bodssystem, som skal finde anvendelse i tilfældeaf, at de vilkår, tilladelsen er meddelt på, tilsidesættes.”.

2.

I§ 38 aindsættes som nye stykker:”Stk. 3.Såfremt TV 2/DANMARK A/S i tilladelsen er forpligtet til at tilbyde ”TV 2-alene-kort”, jf. stk. 4, kan TV 2/DANMARK A/S gennemføre de i § 38 c-d nævntekontrolforanstaltninger m.v.Stk. 4.Ved et ”TV 2-alene-kort” forstås i denne lov et tv-dekoderkort til anvendelseved modtagelse af TV 2 via det jordbaserede digitale tv-sendenet uden abonne-mentsbetaling.”.

3.

Som§ 38 b-eindsættes:”§

38 b.

Såfremt et medlem af en husstand ansøger om et ”TV 2-alene-kort”, skal derover for TV 2/DANMARK A/S gives oplysning om navn, adresse og cpr.-nummer påsamtlige medlemmer af husstanden, som er fyldt 15 år. Samtidig skal ansøgeren be-kræfte, at husstanden alene modtager tv ved hjælp af det jordbaserede digitale tv-sendenet, og at husstanden ikke i øvrigt modtager tv via et selskab, en forening m.v.som distribuerer tv til husstande i Danmark.Stk. 2.Er en husstand i besiddelse af et ”TV 2-alene-kort”, og opfylder husstandenikke længere betingelserne herfor, jf. stk. 1, er husstanden forpligtet til straks at re-turnere kortet til TV 2/DANMARK A/S.
Dok. nr. 744793
Side 2
Stk.3. Den, som udsteder ”TV 2-alene-kortet” på TV 2/DANMARK A/S vegne, måikke anvende eventuelt modtagne oplysninger på kortindehaverne til andre formålend til administration af ”TV 2-alene-kortet” med mindre kortindehaveren selv an-moder herom.

§ 38 c.

TV 2/DANMARK A/S kan foretage en kontrol af, om de oplysninger, som sel-skabet modtager i forbindelse med en ansøgning om et ”TV 2-alene-kort”, er korrek-te.Stk. 2.TV 2/DANMARK A/S er med henblik på at kunne gennemføre den i stk. 1nævnte kontrol berettiget til at udlevere navn og adresse på medlemmer af husstan-de, der har ansøgt om eller er i besiddelse af et ”TV 2-alene-kort”, til selskaber, for-eninger m.v., som distribuerer tv til husstande i Danmark.Stk. 3.Selskaber, foreninger m.v., som distribuerer tv til husstande i Danmark, erforpligtet til på forespørgsel at give TV 2/DANMARK A/S oplysning om, hvorvidtnærmere angivne personer på en given adresse er registreret som modtagere af tvfra den pågældende distributør, samt om distributøren leverer tv til andre end de afTV 2/DANMARK A/S oplyste personer på den pågældende adresse. Oplysningermodtaget fra TV 2/DANMARK A/S må ikke af distributøren anvendes til andre for-mål end den i stk. 1 nævnte kontrol. Ligeledes må oplysninger, som TV2/DANMARK A/S modtager fra distributører i medfør af denne bestemmelse, ikkeanvendes til andre formål end i forbindelse med kontrol af ”TV 2-alene-kort”-ordningen.Stk. 4.Kontrollen kan ske manuelt eller ved elektronisk samkøring af oplysninger.

§ 38 d.

TV 2/DANMARK A/S kan fra den, som i forbindelse med ansøgning om et”TV 2-alene-kort” afgiver ukorrekte oplysninger, opkræve en afgift på op til 500 kr.Ligeledes kan TV 2/DANMARK A/S opkræve en afgift på 500 kr., såfremt husstan-den ikke opfylder forpligtelsen i § 38 b, stk. 2.

§ 38 e.

Kulturministeren kan fastsætte nærmere regler om ”TV 2-alene-kort”-ordningen.”.§ 38 b-e bliver herefter § 38 f-i.

4.

Som§ 93 stk. 1, nr. 5,indsættes:”5) Overtræder § 38 c, stk. 3.”.Nr. 5-14 bliver herefter nr. 6-15.

§2

Stk. 1.Loven træder i kraft den 1. juli 2011.
Bemærkninger til lovforslaget
Side 3
Almindelige bemærkninger1. Indledning1.1. Overgang til abonnementsbetaling for TV 21.2. ”TV 2 alene kort”-modellen1.3. ”TV 2-alene kort”2. Hovedpunkter i lovforslaget2.1. Abonnementsbetaling for TV 22.1.1. Gældende ret2.1.2. Kulturministeriets overvejelser og forslag2.2. Kontrolordning vedrørende ”TV 2-alene-kortet”2.2.1. Gældende ret2.2.2. Kulturministeriets overvejelser og forslag2.3. Afgiftsbetaling til TV 2/DANMARK A/S2.3.1. Gældende ret2.3.2. Kulturministeriets overvejelser og forslag3. Økonomiske konsekvenser for det offentlige4. Administrative konsekvenser for det offentlige5. Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet6. Administrative konsekvenser for erhvervslivet7. Miljømæssige konsekvenser8. Administrative konsekvenser for borgere9. Forholdet til EU-retten10. Hørte myndigheder og organisationer11. Sammenfattende skema
Side 4
1. IndledningHovedformålet med lovforslaget er at etablere grundlaget for en effektiv kontrolord-ning, som TV 2/DANMARK A/S kan benytte i forbindelse med den ”TV 2-alene-kort”-model, som fremgår af tillægsaftalen af 9. januar 2009 til medieaftalen for 2007-2010.1.1. Overgang til abonnementsbetaling for TV 2Med henblik på at afværge en akut likviditetskrise for TV 2/DANMARK A/S stilledestaten primo august 2008 en midlertidig kreditfacilitet til rådighed for selskabet. Detskete efter forudgående godkendelse dels i Folketingets Finansudvalg, dels i EU-Kommissionen. Kommissionens godkendelse skete efter regelsættet for støtte til red-ning og omstrukturering af kriseramte virksomheder. I medfør heraf skulle der indenfor seks måneder efter godkendelsen fremsendes en omstruktureringsplan eller likvida-tionsplan for selskabet med henblik på Kommissionens godkendelse heraf – med min-dre støtten forinden var tilbagebetalt. Der blev på den baggrund udarbejdet en om-struktureringsplan for TV 2/DANMARK A/S.Hovedelementerne i omstruktureringsplanen fremgår af tillægsaftalen af 9. januar2009, ”Tillægsaftale til medieaftalen for 2007-2010 om omstruktureringsplan for TV2/DANMARK og nye DR-initiativer mv.”, som blev indgået af partierne bag medieafta-len for 2007-2010 (Venstre, Det Konservative Folkeparti, Dansk Folkeparti, Socialde-mokraterne, Socialistisk Folkeparti, Det Radikale Venstre og Liberal Alliance). Ud overvisse midlertidige støtteforanstaltninger mv. baserer planen sig på, at TV 2/DAN-MARK A/S fra 1. januar 2012 – for at sikre selskabet en økonomisk bæredygtig økonomi– får adgang til at opkræve abonnementsbetaling for TV 2 som supplement til reklame-finansiering af kanalen. Herved gives TV 2/DANMARK A/S samme vilkår for så vidtangår finansiering af sin programvirksomhed som konkurrerende tv-foretagender.Muligheden for at opkræve abonnementsbetaling for TV 2 er indarbejdet i lov om radio-og fjernsynsvirksomhed, jf. lov nr. 426 af 30. maj 2009 § 38 a, stk. 2. Således fremgårdet af loven, at kulturministeren i forbindelse med udstedelse af TV 2/DANMARK A/S’tilladelse til at udøve public service-programvirksomhed kan fastsætte nærmere vilkårfor public service-programvirksomheden m.v., herunder i hvilket omfang virksomhedenhelt eller delvist kan finansieres ved abonnementsbetaling.I samme forbindelse blev det indarbejdet i loven, at TV 2’s nuværende status som ”mustcarry”-kanal ophæves, såfremt ministeren udnytter denne bemyndigelse, jf. § 6, stk. 1.1.2. ”TV 2 alene kort”-modellenAf tillægsaftalen fremgår det, at overgangen til abonnementsbetaling for TV 2 skal skeefter en model, hvor husstande, som i øvrigt abonnerer på betalings-tv, fremover betalerfor TV 2, mens husstande, som – ud over gratis free-to-air-kanaler såsom DR1 og DR2 –alene ønsker at modtage TV 2, får adgang hertil uden at skulle betale for kanalen. Mo-dellen er begrundet i et ønske fra aftalepartierne om, at også husstande, som af økono-miske eller principielle grunde ikke ønsker betalings-tv, fortsat kan se TV 2 uden beta-ling.
Side 5
Tilladelsen til TV 2/DANMARK A/S vil således blive ændret, så selskabet fra 1. januar2012 generelt får adgang til at opkræve betaling for TV 2 fra selskaber, foreninger m.v.,som distribuerer tv til husstande i Danmark (via det jordbaserede tv-sendenet, satellit,fællesantenneanlæg mv.). Som en undtagelse fra denne generelle adgang pålægges TV2/DANMARK A/S samtidig i tilladelsen (som en public service forpligtelse) at stille TV 2gratis til rådighed for distributørerne i forbindelse med distribution af kanalen til hus-stande, der ikke abonnerer på - eller på anden vis (f.eks. indirekte i kraft af medlem-skab af grundejerforeninger eller lignende) modtager – betalings-tv.TV 2 vil efter overgangen til betalings-tv-kanal den 1. januar 2012 ikke længere bliveudsendt via det jordbaserede tv-sendenet i ukrypteret form (”free-to-air”), men vil fradenne dato blive distribueret af den kommercielle distributør, Boxer TV A/S (herefter:Boxer).TV 2 alene kort-modellen vil i relation til distributionen via Boxer blive udmøntet ved,at TV/DANMARK A/S i tilladelsen forpligtes til at tilbyde ”TV 2-alene-kort” til hus-stande, der er berettiget til at modtage et sådant.Det bemærkes, at det afgørende for, om en tv-kanal i relation til en husstands mulighedfor at modtage TV 2 uden betaling skal betragtes som en betalings-tv-kanal, vil være,om distributøren direkte eller indirekte betaler for kanalen for så vidt angår distributi-onen til den pågældende husstand. TV 2/DANMARK A/S betragter i relation til en hus-stand en tv-kanal som en betalings-tv-kanal:hvis samtykke fra en tv-station til gratis transmission/retransmission over foren gruppe husstande betinges af (højere) betaling for transmissi-on/retransmission af kanalen eller en anden kanal fra samme udbyder til andrehusstande (bundling).hvis samtykke fra en tv-station til gratis transmission/retransmission i en gi-ven periode betinges af betaling i en anden periode (periodisering).
eller ved tilsvarende særlige aftaler, der indebærer, at der de facto sker betaling for denpågældende kanal i den givne pakke. TV 2/DANMARK A/S kan nægte at stille sit signalgratis til rådighed for den pågældende husstand, hvis TV 2/DANMARK A/S ikke kanopnå en tilstrækkelig betryggelse for, at der reelt ikke leveres betalings-tv til husstan-den.[Det bemærkes, at EU-Kommissionen fortsat behandler omstruktureringsplanen. I det-te lovforslag er det lagt til grund, at Kommissionen ikke har bemærkninger til planenfor så vidt angår forhold omfattet af lovforslaget.]1.3. ”TV 2-alene-kort”I henhold til tillægsaftalen og efterfølgende drøftelser i kredsen af mediepolitiske ordfø-rer bag tillægsaftalen af 9. januar 2009 vil husstande, som udelukkende modtager tvmed antenne, og som ikke abonnerer på betalings-tv fra Boxer, kunne få udleveret ét”TV 2-alene-kort” der gør det muligt at se TV 2, selv om signalet er krypteret. Husstan-den skal ikke betale for kortet, idet udgifterne til anskaffelse og løbende drift i henhold
Side 6
til tillægsaftalen afholdes af TV 2/DANMARK A/S. Dog bemærkes, at husstanden skalvære i besiddelse af det nødvendige udstyr for at kunne benytte kortet, ligesom hus-standen vil skulle betale for eventuelle erstatningskort i forbindelse med beskadigedeeller bortkomne kort.Husstande, som er tilsluttet fællesantenneanlæg eller lignende, vil således ikke kunnemodtage et ”TV 2-alene-kort”, men vil kunne modtage TV 2 gratis, hvis de ikke abonne-rer på betalings-tv.Husstande, der modtager tv via satellit, vil heller ikke kunne modtage ”TV 2 alene-kort”.2. Hovedpunkter i lovforslaget2.1. Abonnementsbetaling for TV 22.1.1. Gældende retAf kapitel 6 a i lov om radio- og fjernsynsvirksomhed, jf. lovbekendtgørelse nr. 477 af 6.maj 2010, fremgår rammerne for TV 2/DANMARK A/S’ public service-programvirksomhed.I henhold til lovens § 38 a, stk. 1, kan kulturministeren”meddele tilladelse til, at TV2/DANMARK A/S udøver public service-programvirksomhed”.Som følge af bestemmel-sens stk. 2 kan kulturministeren”i forbindelse med udstedelse af tilladelsen fastsættenærmere vilkår for public service-programvirksomheden m.v., herunder i hvilket omfangvirksomheden helt eller delvist kan finansieres ved abonnementsbetaling”.Ministeren har i medfør af ovenstående udstedt tilladelse af 17. december 2003 til TV2/DANMARK A/S til at udøve public service-programvirksomhed på TV 2. Tilladelsen,som løber til og med 2013, er justeret ved tillæg af 22. oktober 2007.Om finansiering af public service-programvirksomheden fremgår det af tilladelsen, atTV 2 primært finansieres ved reklameindtægter, herunder indtægter forbundet medudsendelse af reklamer i tilknytning til de regionale udsendelser. Samtidig fremgår deteksplicit, at TV 2 ikke kan finansieres ved abonnementsbetaling fra seerne.2.1.2. Kulturministeriets overvejelser og forslagI medfør af den ovennævnte tillægsaftale til medieaftalen for 2007-2010 skal TV2/DANMARK A/S fra 1. januar 2012 gives adgang til at opkræve abonnementsbetalingfor TV 2. Adgangen hertil skal udmøntes i et tillæg til TV 2/DANMARK A/S’ public ser-vice-tilladelse.Det bemærkes imidlertid, at aftalen som nævnt under afsnit 1.1. indeholder en adgangtil at også husstande, som af økonomiske eller principielle grunde ikke ønsker beta-lings-tv, fortsat kan se TV 2 uden betaling. TV 2/DANMARK A/S vil således fra selska-ber, foreninger m.v., som distribuerer tv til husstande i Danmark, opkræve betaling forTV 2 ud fra antallet af husstande, der abonnerer på betalings-tv, mens signalet stillesgratis til rådighed for de husstande, der ikke i øvrigt abonnerer på betalings-tv.
Side 7
Det vurderes derfor at være mest hensigtsmæssigt, således at det også af loven kommertil at fremgå, at TV 2/DANMARK A/S i tilladelsen kan forpligtes til at stille TV 2 til rå-dighed uden betaling.2.2. Kontrolordning vedrørende ”TV 2-alene-kortet”2.2.1. Gældende retDen gældende radio- og fjernsynslov indeholder ikke en mulighed for, at ministeren itilladelsen til TV 2/DANMARK A/S kan pålægge selskabet at give husstande adgang tilkanalen uden opkrævning af betaling, herunder ved udstedelse af ”TV 2-alene-kort”.Som følge heraf indeholder loven heller ikke bestemmelser vedrørende TV 2/DANMARKA/S’ indhentning og behandling af oplysninger til brug for udstedelse af og kontrol medsådanne kort.2.2.2. Kulturministeriets overvejelser og forslagEt afgørende hensyn bag beslutningen om at give TV 2/DANMARK A/S adgang til atopkræve abonnementsbetaling for TV 2 fra 1. januar 2012 er behovet for at tilvejebringeet økonomisk bæredygtigt grundlag for selskabet.Det er blandt andet på den baggrund af væsentlig betydning, at TV 2 kun stilles til rå-dighed uden betaling i forhold til husstande, der er berettiget hertil. Særligt er der –med henblik på at begrænse TV 2/DANMARK A/S’ omkostninger til ”TV 2-alene-kort” –behov for at give TV 2/DANMARK A/S mulighed for at gennemføre en kontrol, der skalimødegå uberettiget anskaffelse og brug af disse kort.Det har været overvejet at lade en uafhængig tredjepart – i form af en offentlig myn-dighed – forestå kontrollen på TV 2/DANMARK A/S’ vegne. Kulturministeriet finderimidlertid ikke, at dette vil give kontrolordningen væsentlig merværdi, hvorfor det i for-slaget er lagt til grund, at TV 2/DANMARK A/S selv forestår kontrollen. Selskabet vilhelt eller delvist kunne out-source opgaven til et databehandlingsbureau eller lignende,jf. desuden nedenfor.Med henblik på at kunne gennemføre kontrollen er det nødvendigt, at TV 2/DANMARKA/S får mulighed for at indhente og behandle oplysninger fra husstande, som ønsker atmodtage et ”TV 2-alene-kort”.Således er det nødvendigt at indhente oplysninger om navn, adresse og CPR-nummerpå såvel ansøger som alle øvrige medlemmer af ansøgers husstand, der er fyldt 15 år(idet det lægges til grund, at ”TV 2-alene-kort” ikke udleveres til personer under 15 år).Herved vil TV 2/DANMARK A/S kunne kontrollere, at der ikke tidligere er udleveret”TV 2-alene-kort” til medlemmer af den pågældende husstand. Angivelsen af CPR-nummer er nødvendig for, at TV 2/DANMARK A/S ved opslag i Folkeregisteret kan sik-re entydige adressedata på ansøger, sådan at blandt andet risikoen for udlevering afflere kort til samme husstand begrænses. Der kan således ikke ansøges om ”TV 2-alene-kort” til andre adresser end ansøgers folkeregisteradresse.Såfremt der tidligere er udleveret et ”TV 2-alene-kort” til den adresse, der er anført påansøgningen, men det ikke er sket til nogen af de på ansøgningen angivne medlemmer
Side 8
af husstanden, skal ansøger dokumentere, at der bor flere husstande på adressen (f.eks.ved at fremlægge dokumentation for, at der betales licens for flere husstande på folke-registeradressen).Ansøger vil i ansøgningen til TV 2/DANMARK A/S desuden skulle afgive visse erklæ-ringer, herunder erklæring om, at husstanden alene har adgang til tv-kanaler via egenantenne både på folkeregisteradressen og de eventuelle andre bopæle, husstanden måt-te råde over (f.eks. sommerhus og campingvogn) samt en erklæring om, at husstandenikke i øvrigt har adgang til tv via et selskab, forening m.v., som distribuerer tv til hus-stande i Danmark.Med henblik på at give TV 2/DANMARK A/S mulighed for at kontrollere, at disse er-klæringer er korrekte, foreslås det, at TV 2/DANMARK A/S får adgang til at udleverenavn og adresse på medlemmer af husstande, der har ansøgt om eller er i besiddelse afet ”TV 2-alene-kort” til selskaber, foreninger m.v., som distribuerer tv til husstande iDanmark.Endvidere foreslås det, at disse selskaber, foreninger m.v. forpligtes til på forespørgselat give TV 2/DANMARK A/S oplysning om, hvorvidt nærmere angivne personer på engiven adresse er registreret som modtager af tv fra den pågældende distributør. Samti-dig foreslås det, at distributørerne forpligtes til på anmodning at oplyse, om der på denpågældende adresse leveres tv til andre end de i ansøgningen angivne personer. I først-nævnte tilfælde vil der umiddelbart være grundlag for at antage, at den pågældendehusstand ved ansøgningen har afgivet urigtige oplysninger og dermed uberettiget harmodtaget et ”TV 2-alene-kort”, mens der i sidstnævnte tilfælde er behov for nærmereundersøgelser og dokumentation.TV 2/DANMARK A/S må ikke anvende de oplysninger, som selskabet modtager fra sel-skaber, foreninger m.v., som distribuerer tv til husstande i Danmark, til andre formålend kontrollen vedrørende ”TV 2-alene-kortet”. Ligeledes må disse selskaber, foreningerm.v. ikke anvende oplysningerne fra TV 2/DANMARK A/S til andet end kontrollen.Kulturministeriet vil løbende følge op på, hvordan TV 2/DANMARK A/S overholder lov-bestemmelsen herom.Det bemærkes, at det foreslås i § 93, stk. 1, nr. 5, at indføre hjemmel til, at distributø-rerne kan straffes med bøde, såfremt det nægtes at imødekomme TV 2/DANMARK A/S’anmodning.Efter forslaget vil de nævnte kontroller kunne ske manuelt eller ved elektronisk samkø-ring af oplysninger. For nærværende vurderes der – særligt på grund af svingende da-takvalitet hos distributørerne – ikke at være grundlag for elektronisk samkøring, mendet kan ikke udelukkes, at dette vil ændre sig med tiden.TV 2/DANMARK A/S vil periodisk ved opslag i Folkeregisteret verificere navne ogadresser på husstande, hvortil der er udleveret ”TV 2-alene-kort”, for at kontrollere, atder er stadig er overensstemmelse mellem folkeregisterdata og de oplysninger, ansøger
Side 9
har afgivet i forbindelse med ansøgningen. TV 2/DANMARK A/S vil ligeledes periodiskkunne anmode ansøger om at genbekræfte de ved ansøgningen afgivne oplysninger ogerklæringer.Det bemærkes, at de oplysninger, der udveksles mellem TV 2/DANMARK A/S og distri-butører som led i kontrolordningen, som nævnt alene er oplysninger om navn og adres-se, som ikke efter persondataloven betragtes som værende følsomme oplysninger. TV2/DANMARK A/S vil i ansøgningsskemaet om ”TV 2-alene-kortet” oplyse ansøger omselskabets anvendelse af de afgivne oplysninger. Ligeledes vil ansøger blive orienteret,såfremt TV 2/DANMARK A/S på grundlag af behandlingen af de afgivne oplysningerenten ikke vurderer, at den pågældende husstand er berettiget til et ”TV 2-alene-kort”eller finder behov for nærmere undersøgelser. TV 2/DANMARK A/S vil ved indsamlingog videre behandling af de afgivne oplysninger desuden sikre, at der træffes de nødven-dige datasikkerhedsmæssige foranstaltninger med henblik på at undgå, at registreredeoplysninger kommer uretmæssige i hænde.Det er vurderingen, at den foreslåede kontrol med dertil hørende sanktionsmuligheder,jf. nedenfor i afsnit 2.3.2., vil kunne begrænse – om ikke helt forhindre – forsøg på ube-rettiget anskaffelse af ”TV 2-alene-kort”. Viser det sig imidlertid, at antallet af udleve-rede ”TV 2-alene-kort” tegner til at blive væsentligt højere end ca. 300.000 (svarende tildet antal husstande, der forudsættes at være berettiget til at modtage kortet), vil dervære grundlag for at tage kontrolordningen vedrørende ”TV 2-alene-kortet” op til forny-et overvejelse i kredsen af partier bag tillægsaftalen af 9. januar 2009.2.3. Afgiftsbetaling til TV 2/DANMARK A/S2.3.1. Gældende retAf den gældende lov om radio- og fjernsynsvirksomhed fremgår ingen bestemmelser ommulighederne for kontrol af ”TV 2-alene-kort”-ordningen, herunder afgiftsbetaling i til-fælde af forsøg på snyd.2.3.2. Kulturministeriets overvejelser og forslagDet foreslås, at der i § 38 d indsættes en bestemmelse om betaling af en afgift, såledesat TV 2/DANMARK A/S kan pålægge en afgift for overtrædelse af retningslinjerne for,hvornår det er muligt at modtage et ”TV 2-alene-kort”.Der er i den forbindelse taget udgangspunkt i lov om Sund og Bælt Holding A/S, idetSund og Bælt Holding A/S ligesom TV 2/DANMARK A/S er et statsligt aktieselskab. Aflovens § 16 fremgår, at der skal betales et tillæg til den almindelige betaling for benyt-telse af motorvejsforbindelsen over Storebælt, såfremt føreren af et køretøj benytter mo-torvejsforbindelsen uden betaling.Det foreslås samtidig i § 38 d, at fastlægge rammerne for afgiftens størrelse direkte i lo-ven – hvilket står i modsætning til den nævnte bestemmelse i lov om Sund og BæltHolding A/S. Endelig foreslås det, at regler om renter og rykkergebyrer m.v.ikkefast-lægges i loven, men i stedet følger de til enhver tid gældende regler herfor.
Side 10
3. Økonomiske konsekvenser for det offentligeLovforslaget har ikke økonomiske konsekvenser for det offentlige.4. Administrative konsekvenser for det offentligeLovforslaget har ikke administrative konsekvenser for det offentlige.5. Økonomiske konsekvenser for erhvervslivetLovforslaget indeholder blandt andet en præcisering af ministerens nuværende adgangtil i tilladelsen at fastsætte nærmere vilkår for TV 2/DANMARK A/S’ public service-programvirksomhed m.v., herunder i hvilket omfang virksomheden helt eller delvistkan finansieres ved abonnementsbetaling. Efter forslaget vil det således komme til atfremgå eksplicit af loven, at ministeren i tilladelsen kan fastsætte, at TV 2/DANMARKA/S skal give husstande adgang til TV 2 uden abonnementsbetaling, hvis husstandenikke modtager betalings-tv. Dette vil i givet fald have økonomiske konsekvenser for TV2/DANMARK A/S, herunder som følge af omkostninger for selskabet forbundet med ud-stedelse og løbende drift af ”TV 2-alene-kort”, jf. ovenfor. Der er imidlertid ikke tale omen ændring af gældende retstilstand.De kontrolforanstaltninger, som TV 2/DANMARK A/S efter lovforslaget får adgang tilat gennemføre, vil indebære omkostninger for TV 2/DANMARK A/S. Samtidig vil kon-trolforanstaltningerne imidlertid kunne begrænse TV 2/DANMARK A/S’ omkostningertil ”TV 2-alene-kort”. Samlet set vurderes kontroladgangen derfor at have en væsentligpositiv effekt på selskabets økonomi. Det bemærkes endelig, at der er tale om en mulig-hed og ikke en pligt for selskabet til at gennemføre kontrolforanstaltningerne.Som det fremgår ovenfor, er selskaber, foreninger m.v., som distribuerer tv til husstan-de i Danmark, forpligtet til på forespørgsel at give TV 2/DANMARK A/S oplysning om,hvorvidt nærmere angivne personer på en given adresse er registreret som modtagereaf tv fra den pågældende distributør m.v. Dette vil indebære økonomiske konsekvenserfor de pågældende distributører, idet der vil skulle anvendes ressourcer til at sammen-holde oplysningerne, som modtages fra TV 2/DANMARK A/S, med distributørens egneregistrerede oplysninger og give tilbagemelding til TV 2/DANMARK A/S.6. Administrative konsekvenser for erhvervslivetDe med lovforslaget muliggjorte kontrolforanstaltninger vil – i det omfang de udnyttesaf TV 2/DANMARK A/S – have administrative konsekvenser for såvel TV 2/DANMARKA/S som for selskaber, foreninger m.v., som distribuerer tv i Danmark, jf. ovenfor.[AMVAB-måling]Det bemærkes, at AMVAB-målingen udelukkende behandler de administrative konse-kvenser for erhvervslivet. Således vil konsekvenserne for de ca. [5000] fællesantenne-foreninger i Danmark ikke blive målt, da disse ikke efter deres formål regnes for er-hvervsdrivende men derimod frivillige foreninger og lignende.7. Miljømæssige konsekvenserLovforslaget indeholder ingen miljømæssige konsekvenser.
Side 11
8. Administrative konsekvenser for borgereLovforslaget indeholder ingen administrative konsekvenser for borgere, da det er frivil-ligt, om man vil ansøge om et ”TV 2-alene-kort”.9. Forholdet til EU-retten[Overgangen til abonnementsbetaling for TV 2 efter ”TV 2-alene-kort”-modellen indgår iden omstruktureringsplan for TV 2/DANMARK A/S, der i februar 2009 er notificeret for– og som for nærværende behandles af – EU-Kommissionen. Det bemærkes, at EU-Kommissionen som nævnt fortsat behandler omstruktureringsplanen. I dette lovforslager det lagt til grund, at Kommissionen ikke har bemærkninger til planen for så vidt an-går forhold omfattet af lovforslaget.]10. Hørte myndigheder og organisationerDe hørte myndigheder og organisationer m.v. er: Beskæftigelsesministeriet, Finansmi-nisteriet, Forsvarsministeriet, Indenrigs- og Sundhedsministeriet, Justitsministeriet,Kirkeministeriet, Klima- og Energiministeriet, Miljøministeriet, Ministeriet for Flygt-ninge, Indvandrere og Integration, Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri, Mi-nisteriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling, Skatteministeriet, Socialministeriet,Statsministeriet, Transportministeriet, Udenrigsministeriet, Undervisnings-ministeriet, Økonomi- og Erhvervsministeriet, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, BFE,Boligselskabernes Landsforening, Boxer TV Aps, Brancheforum Digitale Medier c/oBFE, Broadcast Service Danmark A/S, Canal Digital Danmark A/S, Copy-Dan, Dan-marks Lokal-Tv Forening, Dansk Erhverv, Dansk Industri, Dansk IT, Dansk Journa-listforbund, Dansk Student Tv Forening, Danske Advokater, Danske Dagblades For-ening, Danske Mediers Forum, Danske Regioner, Dantoto Racing Live, Datatilsynet,Den Kristne Producentkomité, Det Ny Public Serviceråd - Sekretariatet v/Preben Sø-rensen, DILEM (Danske Idebaserede Lokale Elektroniske Medier), Dk4, DR, Att.: Juri-disk og politisk sekretariat, Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, Erhvervs- og Selskabs-styrelsens Center for kvalitet i Erhvervs Regulering (EU høringer), Erhvervs- og Sel-skabsstyrelsens Center for kvalitet i Erhvervs Regulering (Nationale høringer), Forbru-ger-ombudsmanden, Forbrugerrådet, Forenede Danske Antenneanlæg, Foreningen afDanske Interaktive Medier, GRAMEX, I/S DIGI-TV, IT- og Telestyrelsen, IT-Branchen,ITEK - Dansk Industri, KODA, KOMM c/o Carsten Warming, Kommunernes Landsfor-ening (KL), Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Landsorganisationen i Danmark (LO),METV - Mesopotamia TV, MTG A/S, Ophavsretligt Forum, Radio- og tv-nævnet, Rigs-revisionen, Samarbejdsforum for Danske Lytter- og Seer organisationer, SAML Sam-menslutningen Af Medier i Lokalsamfundet, Samrådet for Ophavsret, SBS TV A/S,SBS-Net, SLRTV, TDC, Telenor, Telia Stofa A/S, TV Midt Vest, TV SYD,TV2/Bornholm, TV2/DANMARK A/S, TV2/FYN, TV2/Lorry, TV2/Nord, TV2/Øst,TV2/Østjylland, TV3 A/S, UBOD og YouSee.
Side 12
11. Sammenfattende skemaPositive konsekvenser/mindreudgifterØkonomiske konsekven-ser for det offentligeAdministrative konse-kvenser for det offentligeIngenIngenFor TV 2/DANMARK A/Svurderes adgangen til atgennemføre de i lovforslagetindeholdte kontrolforanstalt-ninger samlet set at havevæsentlig positiv betydningfor selskabets økonomi.IngenIngenIngenNegative konsekvenser/merudgifterIngen.Ingen
Økonomiske konsekven-ser for erhvervslivet
Ingen af betydning
Administrative konse-kvenser for erhvervslivetMiljømæssige konse-kvenserAdministrative konse-kvenser for borgerneForholdet til EU-retten
[Efter AMVAB-målingen er det forventningen, aterhvervslivets byrder vil overstige 10.000 timer år-ligt på landsplkan.]IngenIngen
Det er lagt til grund, at EU-Kommissionen ikke har bemærkninger til TV 2-omstruktureringsplanen for så vidt angår forhold omfattet af lovforslaget.
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelserTil § 1Til nr. 1 (§ 38 a)Til stk. 2Som det fremgår af de almindelige bemærkninger afsnit 2.1.2. har partierne bag medie-aftalen for 2007-2010 i en tillægsaftale til medieaftalen besluttet, at TV 2/DANMARKA/S fra 1. januar 2012 skal gives adgang til at opkræve abonnementsbetaling for TV 2.Som det også fremgår, skal adgangen hertil udmøntes i et tillæg til TV 2/DANMARKA/S’ public service-tilladelse for 2003-2013.Det er i § 38 a, stk. 2, 2. pkt., lagt til grund, at samtlige husstande, der ikke modtagerbetalings-tv fra et selskab, en forening m.v., som distribuerer tv til husstanden i Dan-mark, vil kunne modtage TV 2 uden at TV 2/DANMARK A/S opkræver betaling herfor.Det kan for eksempel være som en del af en pakke, hvor kanalen udelukkende tilbydessammen med andre ikke betalings-tv-kanaler, eller ved hjælp af et ”TV 2-alene-kort” ,jf. de almindelige bemærkninger afsnit 1.2.
Side 13
Ved en husstand forstås i denne sammenhæng samlevende ægtefæller eller samlevere iægteskabslignende forhold og deres hjemmeboende børn, såfremt disse er tilmeldt Fol-keregisteret på samme adresse. Det bemærkes, at der kan godt være to eller flere hus-stande på samme adresse, hvilket blandt andet kan medføre, at den ene husstand påadressen er berettiget til at modtage et ”TV 2-alene-kort”, mens den anden husstandikke er det.Til nr. 2 (§ 38 a)Til stk. 3Det foreslås, at der gives TV 2/DANMARK A/S adgang til at kontrollere, at kun hus-stande, der er berettiget til at modtage et ”TV 2-alene-kort” får adgang til et sådantkort. Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger afsnit 2.2.Til stk. 4Der er tale om en definitionsbestemmelse vedrørende ”TV 2-alene-kortet”.Til nr. 3 (§ 38 b-e)Til § 38 bTil stk. 1Det foreslås, at der gives adgang til, at TV 2/DANMARK A/S i forbindelse med en an-søgning om et ”TV 2-alene-kort” kan stille krav om at få oplyst navn, adresse og cpr.-nummer på samtlige medlemmer af husstanden, som er fyldt 15 år.Samtidig skal husstanden i forbindelse med ansøgningen over for TV 2/DANMARK A/Sbekræfte, at husstanden alene modtager tv ved hjælp af almindelig antenne (via detjordbaserede digitale tv-sendenet), og at husstanden ikke i øvrigt har adgang til tv viaet selskab, en forening eller lignende, som distribuerer tv til husstande i Danmark, jf.de almindelige bemærkninger afsnit 2.2.2.Afgrænsningen af hvilke oplysninger, der er nødvendige for TV 2/DANMARK A/S i den-ne situation er foretaget ud fra en betragtning om dataminimering. Idet ”TV 2-alene-kortet” følger husstanden har det været overvejet, om navn og adresse i sig selv var til-strækkeligt til at foretage den nødvendige kontrol. Eftersom der imidlertid godt kanvære flere husstande på samme adresse, og dermed også være mulighed for at kun denene af de pågældende husstande er berettigede til at modtage ”TV 2-alene-kortet”, erdet nødvendigt for TV 2/DANMARK A/S at kunne identificere, hvilke medlemmer på 15år eller mere, der indgår i husstanden. Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærk-ninger afsnit 1.2.Det foreslås, at der anvendes en aldersgrænse på 15 år for ansøgning om et ”TV 2-alene-kort”. Som nævnt er denne aldersgrænse grænsen for, hvornår en person kan rå-de over selverhvervede midler, samt for hvornår en person kan indgå aftaler om ansæt-telse og etablering af selverhverv uden (altid) at skulle indhente samtykke fra foræl-dremyndighedsindehaveren, jf. værgemålslovens §§ 42 og 43. Hertil kommer, at 15 åranvendes som vejledende grænse for retten til aktindsigt i registrerede persondata, jf.Vejledning om registreredes rettigheder efter reglerne i kapitel 8-10 i lov om behandlingaf personoplysninger, pkt. 3.1.4. Det bemærkes endvidere, at Datatilsynet i flere afgø-
Side 14
relser om blandt andet samtykke til offentliggørelse af billeder på internettet, har lagtvægt på, om den fotograferede var over 15 år.Der synes desuden ikke umiddelbart at være årsag til, at børn under 15 år skal kunneansøge om og modtage et ”TV 2-alene-kort”, idet disse som udgangspunkt altid vil væreunderlagt en eller flere forældremyndighedsindehavere. Således vil disse børn altid en-ten bo sammen med forældremyndighedsindehaverne, på en institution, hos en pleje-familie eller lignende, hvor der er myndige personer til stede, som i givet fald kan ansø-ge om ”TV 2-alene-kortet” på husstandens vegne.Til stk. 2Det foreslås, at et ”TV 2-alene-kort” skal returneres, når husstanden ikke længere leverop til betingelserne for at være i besiddelse heraf. I den forbindelse bemærkes, at det erden, der i sin tid ansøgte om ”TV 2-alene-kortet”, der er forpligtet til at returnere kortet.Til stk. 3Som nævnt vil TV 2 efter overgangen til betalings-tv-kanal den 1. januar 2012 ikkelængere blive udsendt via det jordbaserede tv-sendenet i ukrypteret form (”free-to-air”).Derfor vil TV 2 fra denne dato blive distribueret af den kommercielle distributør, Boxer.Det er således Boxer, som vil udstede ”TV 2-alene-kortet”.For at kortene kan supporteres i form af dataopdatering og lignende, er det derfor nød-vendigt, at Boxer er bekendt med hvilken husstand, der er i besiddelse af det pågæl-dende kort. I den forbindelse er det relevant at begrænse kortudstederens mulighederfor blandt andet at markedsføre sig over for husstanden.(§ 38 c)Til stk. 1Det foreslås, at TV 2/DANMARK A/S gives adgang til at kontrollere de oplysninger, derindsendes i forbindelse med ansøgning om et ”TV 2-alene-kort”, således at kun hus-stande, der er berettiget til at modtage TV 2 uden betaling også får kanalen stillet tilrådighed på de vilkår. Formålet er at begrænse TV 2/DANMARK A/S’ omkostninger tilkortet, jf. de almindelige bemærkninger afsnit 2.2.Til stk. 2Det foreslås, at TV 2/DANMARK A/S kan udlevere navn og adresse på de personer, dersøger om et ”TV 2-alene-kort” med henblik på, at der kan foretages en kontrol af, omhusstanden er berettiget til at modtage kortetCpr.-numrene anvendes udelukkende af TV 2/DANMARK A/S til at verficere adresser,jf. de almindelige bemærkninger afsnit 2.2.1.Til stk. 3For at kontrollen vedrørende ”TV 2-alene-kortet” kan fungere efter hensigten, er detnødvendigt, at selskaber, foreninger m.v., som distribuerer tv til husstande i Danmark,giver TV 2/DANMARK A/S oplysning om, hvorvidt der leveres tv til de personer påadressen, som er oplyst over for selskabet. Samtidig skal distributørerne give TV
Side 15
2/DANMARK A/S oplysning om, hvorvidt der er andre end de til selskabet oplyste per-soner på adressen, som modtager tv fra den pågældende distributør.Samtidig foreslås, at TV 2/DANMARK A/S fra selskaber, foreninger m.v., som distribu-erer tv til husstande i Danmark, kan modtage oplysning om, hvorvidt distributøren haren anden person registreret på adressen. Distributøren må ikke udlevere navnet på deneller de pågældende person(er).Det bemærkes, at der er ca. 6.000 selskaber, foreninger m.v., som distribuerer tv tilhusstande i Danmark, når samtlige antenneforeninger m.v. tages med i opgørelsen.Det foreslås, at de oplysningerne som distributørerne modtager fra TV 2/DANMARKA/S i forbindelse med kontrollen ikke må anvendes til andre formål end kontrollen. Li-geledes må de oplysninger, som TV 2/DANMARK A/S modtager fra distributørerne iforbindelse med kontrollen af ”TV 2-alene-kort”-ordningen ikke anvendes til andre for-mål end denne kontrol. Dette forslag er begrundet ud fra et hensyn til konkurrencenmellem de kommercielle aktører på markedet for tv-distribution i Danmark. Bestem-melsen er naturligvis ikke en hindring for udførelse af kontrollen i § 38 a, stk. 3.Til stk. 4Det er formentlig ikke på nuværende tidspunkt muligt at foretage en elektronisk sam-køring af de oplysninger, som TV 2/DANMARK A/S modtager fra ansøgerne om ”TV 2-alene-kort” med oplysningerne, som TV 2/DANMARK A/S modtager fra selskaber, for-eninger m.v., som distribuerer tv til husstande i Danmark m.v., idet datakvaliteten ermeget varierende.For en beskrivelse af kontrolordningen i sin helhed henvises til de almindelige be-mærkninger afsnit 2.2.2.(§ 38 d)Det foreslås, at der i § 38 d indsættes en bestemmelse om betaling af en afgift, såledesat TV 2/DANMARK A/S kan pålægge en afgift for afgivelse af ukorrekte oplysningersamt hvis husstanden uberettiget er i besiddelse af et ”TV 2-alene-kort”, og ikke straksreturnerer kortet til TV 2/DANMARK A/S.Det er ikke hensigten, at TV 2/DANMARK A/S skal kunne pålægge en afgift for beggeforhold på mere eller mindre samme tid.Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger afsnit 2.3.Bestemmelsen tjener hovedsageligt et præventivt formål.(§ 38 e)Det foreslås, at ministeren bemyndiges til at fastsætte nærmere regler vedrørende ”TV2-alene-kort”-ordningen.Til nr. 4 (§ 93, stk. 1, nr. 5)
Side 16
Det foreslåes, at der indføres en hjemmel til at straffe selskaber, foreninger m.v., somdistribuerer tv til husstande i Danmark, såfremt disse nægter at imødekomme TV2/DANMARK A/S’ anmodning om udlevering af oplysninger i forbindelse med kontrol-len af ”TV 2-alene-kort”-ordningen.§2Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. juli 2011, idet TV 2/DANMARK A/S i løbet afefteråret 2011 skal påbegynde at udstede ”TV 2-alene-kort”, så de er klar til brug 1. ja-nuar 2012. TV 2/DANMARK A/S skal have mulighed for at kontrollere ansøgninger om”TV 2-alene-kort” fra det tidspunkt det er muligt at søge om kortene.