Kulturudvalget 2010-11 (1. samling)
KUU Alm.del Bilag 61
Offentligt
941666_0001.png
941666_0002.png
941666_0003.png
941666_0004.png
941666_0005.png
941666_0006.png
941666_0007.png
941666_0008.png
941666_0009.png
941666_0010.png
941666_0011.png
941666_0012.png
941666_0013.png
941666_0014.png
941666_0015.png
941666_0016.png
941666_0017.png
Udkast til høring
Ændring af lov om videregående kunstneriske uddannelsesin-stitutioner under Kulturministeriet3. december 2010
Forslagtil
Lov om ændring af lov om videregående kunstneriske uddannelsesinstitutioner underKulturministeriet(Ændring af styrelse af visse uddannelsesinstitutioner og udmøntning af aftale om fusi-on af Kunstakademiets Arkitektskole og Danmarks Designskole m.v.)§1I lov om videregående kunstneriske uddannelsesinstitutioner under Kulturministeriet,jf. lovbekendtgørelse nr. 889 af 21. september 2000, med de ændringer, der følger af lovnr. 1268 af 16. december 2009 om ændring af lov om videregående uddannelsesinstitu-tioner under Kulturministeriet, foretages følgende ændringer:1.§ 1affattes således:”§1.Loven gælder for følgende statslige institutioner under Kulturministeriet, der gi-ver uddannelse på de kunstneriske fagområder: Det Kongelige Danske KunstakademisArkitekt- og Designskole, Det Kongelige Danske Kunstakademis Billedkunstskoler, DetKongelige Danske Kunstakademis Konservatorskole, Arkitektskolen Aarhus, Det Kon-gelige Danske Musikkonservatorium, Det Jyske Musikkonservatorium, Syddansk Mu-sikkonservatorium og Skuespillerskole, Rytmisk Musikkonservatorium, Statens Tea-terskole og Den Danske Filmskole.”2.§ 2affattes således:”§2.Kunstakademiets Arkitekt- og Designskole har som højere uddannelsesinstituti-on til opgave på kunstnerisk og videnskabeligt grundlag at give uddannelse i arkitek-tur, design, kunsthåndværk og beslægtede fag indtil det højeste niveau samt at udøvekunstnerisk udviklingsvirksomhed og på videnskabeligt grundlag at drive forskning in-den for arkitektur og design.”3.§ 2 aaffattes således:”§2 a.Arkitektskolen Aarhus har som højere uddannelsesinstitution til opgave påkunstnerisk og videnskabeligt grundlag at give uddannelse i arkitektur indtil det høje-ste niveau samt at udøve kunstnerisk udviklingsvirksomhed og på videnskabeligtgrundlag at drive forskning inden for arkitektur.”
Dok. nr. 755406
Side 2
4. I§ 11ophæves stk. 2-4.Stk. 5 bliver herefter stk. 2.
5.Efter§ 11indsættes:Institutioner ledet af en rektor§ 11 a.Det Kongelige Danske Kunstakademis Billedkunstskoler, Det Kongelige Dan-ske Kunstakademis Konservatorskole, Det Kongelige Danske Musikkonservatorium,Det Jyske Musikkonservatorium, Syddansk Musikkonservatorium og Skuespillerskole,Rytmisk Musikkonservatorium, Statens Teaterskole og Den Danske Filmskole ledes al-le af en rektor.Stk. 2.Rektor på de institutioner, der er nævnt i stk.1, træffer afgørelse i alle sager,som ikke ved denne lov eller i henhold til § 11, stk.1, er henlagt til kulturministeren el-ler til institutionens kollegiale organer.Stk. 3.Rektor ansættes og afskediges af kulturministeren.Stk. 4.På de institutioner, der er nævnt i stk. 1, nedsættes et eller flere kollegiale or-ganer. Institutionens øverste kollegiale organ inddrages i sager, der vedrører institutio-nens overordnede interesser som uddannelses- og forskningsinstitution og medvirkerved fastlæggelsen af retningslinjer for dens langsigtede virksomhed og udvikling.Institutioner ledet af en bestyrelse§ 11 b.Det Kongelige Danske Kunstakademis Arkitekt- og Designskole og Arkitektsko-len Aarhus er statsinstitutioner, hvis overordnede ledelse varetages af en bestyrelsemed et ulige antal medlemmer beskikket af kulturministeren.Stk. 2.Bestyrelsens sammensætning skal afspejle institutionens samlede opgaver. Be-styrelsen skal samlet have indsigt i uddannelse, forskning, kunstnerisk udviklingsvirk-somhed, videnformidling samt de ansættelsesområder og erhverv, som institutionenuddanner til.Stk. 3.Kulturministeren udpeger et flertal af eksterne bestyrelsesmedlemmer og her-iblandt formand og næstformand. De eksterne medlemmer skal tilsammen have erfa-ring med ledelse, organisation og økonomi.Stk. 4.Et mindretal af bestyrelsesmedlemmerne udpeges af og blandt medarbejdere ogstuderende.Stk. 5.Kulturministeren beskikker den samlede bestyrelse. Eksterne bestyrelsesmed-lemmer og medarbejderrepræsentanter beskikkes for 4 år, mens studenterrepræsentan-ter beskikkes for 2 år. Udtræder et medlem i beskikkelsesperioden, beskikkes et nytmedlem for den resterende del af perioden.Stk. 6.Kulturministeren kan beslutte, at bestyrelsen skal træde tilbage, hvis ministe-ren vurderer, at bestyrelsen ikke lever op til sit ansvar, jf. § 11 c. I så fald beskikkes enny bestyrelse efter reglerne i stk. 3-5.
Side 3
§ 11 c.Bestyrelsen er over for kulturministeren ansvarlig for institutionens samledevirksomhed, for institutionens anvendelse af bevillingen, for institutionens regnskab ogfor overholdelsen af de bestemmelser, der er fastsat for institutionens virke.Stk. 2.Bestyrelsen skal fremme institutionens strategiske virke og varetage instituti-onens interesser som uddannelses- og forskningsinstitution. Bestyrelsen fastlægger ef-ter indstilling fra rektor retningslinjer for institutionens organisation, langsigtede virk-somhed og udvikling.Stk. 3.Bestyrelsen godkender efter indstilling fra rektor institutionens budget, herun-der fordelingen af ressourcerne og principperne for ressourcernes anvendelse.Stk. 4.Bestyrelsen ansætter og afskediger rektor.Rektor på institutioner ledet af en bestyrelse§ 11 d.Rektor på de institutioner, der er nævnt i § 11 b, stk. 1, har, inden for de ram-mer, bestyrelsen har fastsat, ansvaret for den daglige ledelse af institutionens under-visning, forskning, kunstneriske udviklingsvirksomhed, administration og økonomi.Stk. 2.Rektor på de institutioner, der er nævnt i § 11 b, stk. 1, ansætter og afskedigerinstitutionens øvrige personale.Fagligt råd§ 11 e.På de institutioner, der er nævnt i § 11 b, stk. 1, nedsættes et fagligt råd.Stk. 2.Rådet inddrages i sager, der vedrører institutionens overordnede interessersom uddannelses- og forskningsinstitution. Rådet kan udtale sig om alle faglige forholdaf væsentlig betydning for institutionens virksomhed og har pligt til at drøfte de fagligeforhold, som rektor forelægger.
§2Loven træder i kraft den xx juni 2011.§3Stk. 1.Rektorerne på Det Kongelige Danske Kunstakademis Billedkunstskoler og DetKongelige Danske Kunstakademis Konservatorskole fortsætter i deres hverv efter lo-vens ikrafttræden med de kompetencer, som følger af denne lov. Ved ledighed ansættesrektor efter reglerne i § 11 a, stk. 3.Stk. 2.Rektor på Arkitektskolen Aarhus, fortsætter i sit hverv efter lovens ikrafttræ-den med de kompetencer, som følger af denne lov. Ved ledighed herefter ansættes rek-tor efter reglerne i § 11 c, stk. 4.
Side 4
Stk. 3.Rektorerne på Det Kongelige Danske Kunstakademis Arkitektskole og påDanmarks Designskole fortsætter i deres hverv efter lovens ikrafttræden med de kom-petencer, de tillægges af bestyrelsen for Det Kongelige Danske Kunstakademis Arki-tekt- og Designskole, jf.§ 11 d, stk.1, indtil der er ansat en rektor efter reglerne i § 11 c,stk. 4.
Side 5
Bemærkninger til lovforslagetAlmindelige bemærkningerIndholdsfortegnelse1. Formål2. Baggrund3. Forslagets indhold3.1 Fusion af Det Kongelige Danske Kunstakademis Arkitektskole og Dan-marks Designskole3.2 Gældende lov for styrelse på visse uddannelsesinstitutioner under Kultur-ministeriet3.2.1. Ny styrelse på Det Kongelige Danske Kunstakademis Billedkunstskolersamt Det Kongelige Danske Kunstakademis Konservatorskole3.2.2. Ny styrelse på Arkitektskolen Aarhus og Det Kongelige Danske Kunst-akademis Arkitekt- og Designskole4. Lovforslagets økonomiske og administrative konsekvenser4.1 De økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige4.2 De økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet4.3 De administrative konsekvenser for borgerne5. Miljømæssige konsekvenser6. Forholdet til EU-retten7. Høring8. Vurdering af konsekvenser af lovforslaget1. FormålFormålet med lovforslaget er at udmønte aftalen om indførelse af bestyrelser på visseuddannelsesinstitutioner under Kulturministeriet samt indførelse af ansat rektor ogderaf følgende justeringer af skolerådenes kompetencer på visse uddannelsesinstitutio-ner under Kulturministeriet.Endvidere foreslås en række konsekvensrettelser som følge af aftalen om fusion af DetKongelige Danske Kunstakademis Arkitektskole og Danmarks Designskole til en nyfælles uddannelsesinstitution: Det Kongelige Danske Kunstakademis Arkitekt- og De-signskole.2.BaggrundRammerne for Kulturministeriets videregående uddannelser er aktuelt fastlagt i fler-års aftaler. Den gældende 4-årige aftale er indgået 27. oktober 2010 mellem regeringenog alle Folketingets partier med undtagelse af Enhedslisten. Aftalen dækker perioden
Side 6
2011-2014 og skal sikre fortsat bred politisk opbakning til udviklingen af Kulturmini-steriets videregående uddannelser.Aftalen indeholder indsatsområdet ”Bæredygtige uddannelsesmiljøer”.Af aftalen for 2011-2014 (flerårsaftalen) fremgår det blandt andet, at der:”iværksættes en fusion af Danmarks Designskole og Kunstakademiets Arkitektskole. Detforudsættes, at den fusionerede institution fortsat udbyder såvel arkitektuddannelse somdesignuddannelse.Den fusionerede institution – der senest etableres pr. 1. januar 2012 – ledes af en besty-relse udpeget af kulturministeren. Bestyrelsen ansætter rektor.For at skabe ensartede ledelsesforhold på alle arkitekt- og designskoler under Kulturmi-nisteriet etableres der tilsvarende en bestyrelse til at lede Arkitektskolen Aarhus. Besty-relsen udpeges af kulturministeren og bestyrelsen ansætter rektor.”Derudover fremgår det af aftalen, at:”Styrelsesreglerne på Kunstakademiets Billedkunstskoler og Kunstakademiets Konserva-torskole, hvorefter rektor som hovedregel vælges kollegialt, ændres, så rektor fremoveransættes af kulturministeren.”Det er aftalt, at alle ændringer af styrelsesreglerne skal gennemføres senest pr. 1. janu-ar 2012.3. Forslagets indhold3.1 Fusion af Det Kongelige Danske Kunstakademis Arkitektskole og Danmarks Design-skoleMed hjemmel i gældende lovs § 3, stk. 1, kan der foretages fusion af de uddannelsesin-stitutioner, som loven omfatter. Med den aftalte fusion af Det Kongelige Danske Kunst-akademis Arkitektskolen og Danmarks Designskole etableres en ny institution: DetKongelige Danske Kunstakademis Arkitekt- og Designskole. I lovforslaget foreslås, atnavnet på den fusionerede institution indarbejdes i lovens § 1 og dermed erstatter de tohidtidige institutioners navne. Endvidere foreslås en sammenskrivning af de to hidtidi-ge institutioners opgavebeskrivelse til én samlet opgavebeskrivelse for den fusioneredeinstitution.3.2 Gældende lov for styrelse på visse uddannelsesinstitutioner under KulturministerietDer er med hjemmel i gældende lov aktuelt 3 styreformer ved de kunstneriske uddan-nelsesinstitutionerne under Kulturministeriet:Institutioner ledet af en rektor ansat af kulturministeren
Side 7
Rektor på disse institutioner ansættes af kulturministeren og er skolens øverste ledermed samlet ansvar for institutionen. Et kollegialt valgt skoleråd drøfter og afgiver udta-lelse til rektor om blandt andet skolens budget, struktur, organisation og langsigtedevirksomhed. Modellen benyttes – med enkelte mindre variationer – på 7 af de 11 vide-regående uddannelsesinstitutioner omfattet af den gældende lov: Danmarks Designsko-le, de 4 musikkonservatorier, Den Danske Filmskole og Statens Teaterskole.Institutioner ledet af en rektor valgt eller ansat af institutionenRektor på disse institutioner vælges kollegialt blandt skolens lærere og har det over-ordnede ansvar for institutionen. Rektor suppleres af et kollegialt valgt skoleråd, dermed mere vidtgående beføjelser blandt andet godkender rektors forslag til budget, fast-lægger overordnede rammer for anvendelse af skolens bevilling, træffer beslutning omansættelse af lærere og godkender forskningsplaner. Skolerådet kan beslutte at erstattevalgproceduren med et opslag af rektorstillingen, hvorefter rektor ansættes af skolerå-det. Modellen benyttes på 4 videregående uddannelsesinstitutioner: Det KongeligeDanske Kunstakademis Arkitektskole (valgt rektor), Det Kongelige Danske Kunstaka-demis Billedkunstskoler (rektor ansat af skolerådet), Det Kongelige Danske Kunstaka-demis Konservatorskole (valgt rektor) og Arkitektskolen Aarhus (rektor ansat af skole-rådet).Institutioner ledet af en bestyrelsePå disse institutioner er bestyrelsen den øverste ledelse, og bestyrelsen ansætter enrektor som daglig og faglig leder. Denne model benyttes på den selvejende institutionDesignskolen Kolding. Bestyrelsen er her valgt af et repræsentantskab udpeget af or-ganisationer og myndigheder. Desuden er der til bestyrelsen udpeget en række observa-tører blandt institutionens ledelse og medarbejdere.Det har været den generelle udvikling gennem de seneste 10 år inden for det videregå-ende uddannelsesområde, at ledelsesmodellen med en kollegialt valgt eller ansat rektorer afviklet. Denne udvikling ønskes nu også konsekvent indført for Kulturministerietsuddannelsesinstitutioner. Dette sker ved, at institutionerne fremover enten ledes af enrektor ansat af kulturministeren eller af en bestyrelse, som ansætter rektor. Efter Kul-turministeriets opfattelse vil disse ledelsesmodeller styrke institutionernes evne til atagere strategisk og fortage relevante langsigtede prioriteringer. Bestyrelsesmodellen fo-reslås indført på de større institutioner med en tæt tilknytning til det private erhvervs-liv, mens modellen med rektorer ansat af kulturministeren indføres på de mindre ud-dannelsesinstitutioner.3.2.1. Ny styrelse på Det Kongelige Danske Kunstakademis Billedkunstskoler samt DetKongelige Danske Kunstakademis KonservatorskoleDet foreslås, at Det Kongelige Danske Kunstakademis Billedkunstskoler samt DetKongelige Danske Kunstakademis Konservatorskole, der hidtil har haft kollegialt valg-te eller af skolerådet ansatte rektorer, overgår til at have rektorer ansat af kulturmini-steren.
Side 8
Rektor vil med forslaget få udvidede beføjelser, og institutionens øverste kollegiale or-gan – skolerådet – vil tilsvarende få mindsket beføjelser i forhold til gældende regler.Skolerådet vil dog fremover som institutionens øverste kollegiale organ forsat skulleinddrages i sager, der vedrører institutionens overordnede interesser som uddannelses-og forskningsinstitution, og medvirke ved fastlæggelsen af retningslinjer for dens lang-sigtede virksomhed og udvikling.Forslaget indebærer, at Det Kongelige Danske Kunstakademis Billedkunstskoler og DetKongelige Danske Kunstakademis Konservatorskole får de samme styrelsesregler ogden samme kompetencedeling mellem rektor og skolerådet, som allerede er gældendepå Danmarks Designskole, musikkonservatorierne, Statens Teaterskole og Den DanskeFilmskole.3.2.2. Ny styrelse på Arkitektskolen Aarhus og Det Kongelige Danske KunstakademisArkitekt- og DesignskoleDet foreslås, at Arkitektskolen Aarhus og Det Kongelige Danske Kunstakademis Arki-tekt- og Designskole fremover ledes af en bestyrelse, som ansætter rektor. De to arki-tektskoler har hidtil haft kollegialt valgte eller af skolerådet ansatte rektorer, mensrektor på Danmarks Designskole har været ansat af kulturministeren.Arkitekt- og designskolerne er højere videregående kunstneriske uddannelsesinstituti-oner med en tæt tilknytning til det private erhvervsliv. Kulturministeriet finder detfordelagtigt, at repræsentanter for erhvervslivet, forsknings- og uddannelsesinstitutio-ner, samt arkitekt- og designfaget indgår i skolens øverste ledelse, hvor de kan bidragetil den strategiske og langsigtede udvikling af uddannelserne med afsæt i institutioner-nes aftagerområder og omverden. Kulturministeriet finder endvidere, at en rektor an-sat af en kompetent bestyrelse tæt på faget og erhvervet vil have et solidt mandat tilden videre nødvendige udvikling af institutionen.Modellen svarer til den gennemførte ændring af universiteternes styrelse ved lov nr.403 af 28. maj 2003 om universiteterne. Universiteterne ledes i dag af en bestyrelse, derfastlægger retningslinjer for universitetets organisation, langsigtede virksomhed og ud-vikling. Det er tilsvarende sket ud fra en forventning om, at bestyrelsesmedlemmernetilsammen kan bidrage til at fremme universiteternes strategiske og overordnede ud-vikling med deres indsigt i uddannelse, forskning og videnformidlingPå den baggrund foreslås det, at bestyrelserne sammensættes af et flertal af eksternemedlemmer udpeget af kulturministeren, heriblandt formand og næstformand, mens etmindretal udpeges af og blandt medarbejdere og ansatte.Bestyrelsen får ansvaret for at fremme institutionens virke og varetage institutionensinteresser som uddannelses- og forskningsinstitution og bliver over for kulturministe-ren ansvarlig for institutionens samlede virksomhed og for de bestemmelser, der erfastsat for institutionens virke. Institutionerne vil dog fortsat være underlagt Kultur-ministeriets tilsyn. Det betyder, at ministeriet har mulighed for at gribe ind over for be-
Side 9
styrelsen som institutionens øverste myndighed, hvis den ikke lever op til sine forplig-telser efter dette lovforslag.Det foreslås, at rektor inden for de rammer, bestyrelsen har fastsat, får ansvaret forden daglige ledelse af institutionens undervisning, forskning, kunstneriske udviklings-virksomhed, administration og økonomi. Rektor ansætter og afskediger desuden institu-tionens øvrige personale.Forslaget indebærer en afskaffelse af de hidtidige skoleråd på institutionerne. På denbaggrund foreslås bestyrelserne suppleret af et fagligt råd, som det er tilfældet på uni-versiteterne. Derved sikres en formaliseret dialog mellem bestyrelse, rektor og skolensfaglige personale om strategier for uddannelse, kunstnerisk udviklingsvirksomhed ogforskning.4. Lovforslagets økonomiske og administrative konsekvenser4.1. De økonomiske og administrative konsekvenser for det offentligeOmkostningerne til fusionen af Det Kongelige Danske Kunstakademis Arkitektskole ogDanmarks Designskole holdes inden for rammerne af den eksisterende bevilling til Kul-turministeriets uddannelser.På Det Kongelige Danske Kunstakademis Arkitekt- og Designskole og ArkitektskolenAarhus skal udgifterne til honorarer samt andre øvrige omkostninger til bestyrelserneafholdes af institutionerne.Honorar til bestyrelserne fastsættes af Kulturministeriet efter en vurdering af arbejds-byrden i bestyrelsesarbejdet i sammenligning med bestyrelseshonorarer på andre ud-dannelses- og kulturinstitutioner.4.2. De økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivetLovforslaget har ingen økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet.4.3. De administrative konsekvenser for borgerneForslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.5. Miljømæssige konsekvenserForslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.6. Forholdet til EU-rettenLovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
Side 10
7. HøringForslaget har været sendt i høring hos:KUR (Kulturministeriets Rektorer), Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling,Undervisningsministeriet, Finansministeriet, Økonomi- og Erhvervsministeriet, Rigs-revisionen, Det Kongelige Danske Musikkonservatorium, Det Jyske Musikkonservato-rium, Syddansk Musikkonservatorium og Skuespillerskole, Rytmisk Musikkonservato-rium, Arkitektskolen Aarhus, Det Informationsvidenskabelige Akademi, Det KongeligeDanske Kunstakademis Arkitektskole, Det Kongelige Danske Kunstakademis Billed-kunstskoler, Det Kongelige Danske Kunstakademis Konservatorskole, DesignskolenKolding, Danmarks Designskole, Den Danske Filmskole, Skuespillerskolen og Drama-tikeruddannelsen ved Aarhus Teater, Statens Teaterskole, De Konservatoriestuderen-des Landsråd, Dansk Arkitektur Center, AC (Akademikernes Centralorganisation), HK(Handels- og Kontorfunktionærernes Forbund), Nordisk Konservatorforbund, TekniskLandsforbund, Dansk Kunstnerråd, Danske Designere, DI – Organisation for erhvervs-livet, Dansk Erhverv, DDA (Danish Design Association), Danske Kunsthåndværkere,Akademiske Arkitektforening og Akademiraadet.
8. Vurdering af konsekvenser af lovforslagetPositive konsekvensereller mindre udgifterIngenIngenIngenIngenIngenNegative konsekvenser eller udgifterIngenIngenIngenIngenIngen
Økonomiske konsekvenser forstat, regioner og kommunerAdministrative konsekvenser forstat, regioner og kommunerØkonomiske konsekvenser for er-hvervslivetAdministrative konsekvenser forerhvervslivetAdministrative konsekvenser forborgerneMiljømæssige konsekvenserForhold til EU-retten
IngenIngenForslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1Til nr. 1
Side 11
Det følger af den gældende lovs § 1, stk. 3, at institutioner, der måtte opstå som følge affusioner mellem to eller flere af de institutioner, som er nævnt i lovens § 1, stk. 1, ogsåomfattes af loven. Med den aftalte fusion af Danmarks Designskole og Det KongeligeDanske Kunstakademis Arkitektskole etableres en ny institution: Det Kongelige Dan-ske Kunstakademis Arkitekt- og Designskole. På den baggrund foreslås navnet på dennye institution indsat i § 1, stk. 1. De hidtidige navne på de fusionerede institutionerudgår tilsvarende af § 1, stk. 1. Ændringerne vedrører ikke de øvrige institutionernævnt i § 1, stk.1.Til nr. 2Forslaget er af teknisk karakter. I henhold til den gældende lovs § 2 skal Det KongeligeDanske Kunstakademis Arkitektskole på kunstnerisk og videnskabeligt grundlag giveuddannelse i arkitektur indtil det højeste niveau, og det er tilsvarende fastsat i gælden-de lovs § 2 a, at Danmarks Designskole har til opgave på kunstnerisk og videnskabeligtgrundlag at give uddannelse i design, kunsthåndværk og beslægtede fag indtil det høje-ste niveau. Med forslaget justeres opgavebeskrivelsen for den fusionerede institution.Det Kongelige Danske Kunstakademis Arkitekt- og Designskole har til opgave påkunstnerisk og videnskabeligt grundlag at give uddannelse i arkitektur, design, kunst-håndværk og beslægtede fag indtil det højeste niveau. Der foretages således ikke ind-holdsmæssige ændringer af kravene til de uddannelser, som den nu fusionerede institu-tion skal udbyde.Til nr. 3Forslaget er af teknisk karakter. Den hidtidige opgavebeskrivelse for ArkitektskolenAarhus, jf. den gældende lovs § 2, udskilles i en selvstændig paragraf, da Arkitektsko-len Aarhus hidtil har været beskrevet sammen med Det Kongelige Danske Kunstaka-demis Arkitektskole, der nu fusioneres med Danmarks Designskole. Forslaget indebæ-rer ikke indholdsmæssige ændringer af kravene til den uddannelse, som institutionenskal udbyde.Til nr. 4Det foreslås, at bestemmelserne i den gældende lovs § 11, stk. 2-4, ophæves, idet dissestyrelsesbestemmelser ikke længere er dækkende som følge af forslaget om dels at ind-føre bestyrelser på visse uddannelsesinstitutioner, dels at indføre krav om ansatte rek-torer på visse andre uddannelsesinstitutioner. Indholdet af bestemmelserne i den gæl-dende lovs § 11, stk. 2 og stk. 4, foreslås genindsat i den foreslåede nye § 11 a for de in-stitutioner, der allerede har, og de institutioner, der skal have, en styrelse, hvor rektoransættes af kulturministeren. Dermed er der ikke fortaget indholdsmæssige ændringerfor de institutioner, der allerede har en rektor ansat af kulturministeren, men mulighe-den for at have en kollegialt valgt rektor eller en rektor ansat af skolerådet afskaffes.Til nr. 5Der foreslås indsat en ny § 11 a og en ny § 11 b, der regulerer henholdsvis institutionerledet af en rektor (§ 11 a) og institutioner ledet af en bestyrelse (§ 11 b).
Side 12
Til § 11 a, stk. 1Med forslaget præciseres det, hvilke institutioner der er ledet af en rektor ansat af kul-turministeren. Det Kongelige Danske Kunstakademis Konservatorskole og Det Konge-lige Danske Kunstakademis Billedkunstskoler har hidtil med hjemmel i gældende lovs§ 11, stk. 3, haft mulighed for enten at have en kollegialt valgt rektor eller at erstattevalgproceduren med en ansættelsesprocedure, som indebærer, at rektorstillingen opslåseksternt, hvorefter rektor ansættes af skolerådet. Med forslaget ophører mulighedenfor, at rektor kan vælges eller ansættes af skolerådet på disse to institutioner, der frem-over vil have en rektor ansat af kulturministeren, svarende til de øvrige institutionernævnt i § 11 a, stk. 1. Der er således ikke for disse øvrige institutioner tale om en ind-holdsmæssig ændring af styrelsesforholdene på institutionen.Til § 11 a, stk. 2Den foreslåede bestemmelse om rektors kompetence på de institutioner, der er nævnt i§ 11 a, stk. 1, svarer til bestemmelsen i den gældende lovs § 11, stk. 2, 2. pkt. Efterdenne bestemmelse gives rektor på de nævnte institutioner kompetence til at træffe be-slutning i alle sager vedrørende skolen, der ikke eksplicit er henlagt til kulturministe-ren eller andre i medfør af § 11, stk. 1. Kulturministeren vil, jf. § 11, stk. 1, og som følgeaf forslaget, fastsætte nye regler for styrelsen af Det Kongelige Danske KunstakademisBilledkunstskoler og Det Kongelige Danske Kunstakademis Konservatorskole, der be-tyder, at rektor ansat af kulturministeren vil få udvidede beføjelser og at institutionensøverste kollegiale organ – skolerådet – tilsvarende vil få mindsket sine beføjelser, i for-hold til gældende regler. Skolerådet skal således ikke længere godkende rektors forslagtil budget, skolens organisation og struktur, studieordning eller forskningsplaner. Sko-lerådet skal desuden ikke fastsætte retningslinjer for skolens langsigtede virksomhedog udvikling, regler for valg af rektor og valg til skoleråd og studienævn. Det vil endeligheller ikke være skolerådet, der fremover træffer beslutning om ansættelse af lærere el-ler om antallet af studienævn på institutionen. Alle disse beføjelser overgår fremover tilrektor.Forslaget indebærer, at Det Kongelige Danske Kunstakademis Billedkunstskoler og DetKongelige Danske Kunstakademis Konservatorskole får de samme styrelsesregler ogden samme kompetencedeling mellem rektor og skolerådet, som i dag er gældende påDanmarks Designskole, musikkonservatorierne, Statens Teaterskole og Den DanskeFilmskole.Til § 11 a, stk. 3Den foreslåede bestemmelse om, at rektor på de institutioner, der er nævnt i § 11 a, stk.1, ansættes og afskediges af kulturministeren, er en ændring af bestemmelsen i dengældende lovs § 11, stk. 3, idet rektor ikke længere kan vælges eller ansættes af institu-tionen. På den baggrund vil rektor på Det kongelige Danske Kunstakademis Billed-kunstskoler og Det Kongelige Danske Kunstakademis Konservatorskole fremover skul-le ansættes af kulturministeren frem for at blive ansat eller valgt kollegialt.Til § 11 a, stk. 4
Side 13
Den foreslåede bestemmelse svarer til den gældende lovs § 11, stk. 4, hvorefter der påinstitutioner ledet af en rektor nedsættes et eller flere kollegiale organer. Sammensæt-ningen og størrelsen af de kollegiale organer fastsættes i de enkelte institutioners sty-relsesbekendtgørelser, jf. den gældende lovs § 11, stk. 1. Institutionernes øverste kolle-giale organ, skolerådet inddrages, jf. bemærkningerne til gældende lov, i sager, der ved-rører institutionens overordnede interesser som uddannelsesinstitution, og medvirkerved fastlæggelse af retningslinjer for institutionens langsigtede virksomhed og udvik-ling. Skolerådet afgiver udtalelse til rektor om blandt andet skolens budget, struktur,organisation og langsigtede virksomhed. Skolerådet er fremover således kun rådgiven-de, mens beslutningsretten og -pligten er placeret hos rektor. Der henvises desuden tilbemærkningerne til lovforslagets § 11 a, stk. 2.Til § 11 b, stk. 1Formålet med forslaget er at fastsætte, at Det Kongelige Danske Kunstakademis Arki-tekt- og Designskole og Arkitektskolen Aarhus skal ledes af en bestyrelse beskikket afkulturministeren. Kulturministeren fastsætter med hjemmel i § 11, stk. 1, nærmereregler i bekendtgørelse for styrelse af Det Kongelige Danske Kunstakademis Arkitekt-og Designskole og Arkitektskolen Aarhus.Bestyrelsen skal bestå af et ulige antal personer. Der kan være grund til, at bestyrelsenfor den fusionerede institution Det Kongelige Danske Kunstakademis Arkitekt- og De-signskole umiddelbart får en bredere repræsentation af medarbejdere for derved at bi-drage til en øget integration af den hidtidige arkitektskole og designskole. På den bag-grund forventes det, at bestyrelsen på Det Kongelige Kunstakademis Arkitekt- og De-signskole kommer til at bestå af 9 medlemmer, mens bestyrelsen for ArkitektskolenAarhus kommer til at bestå af 7 medlemmer.Til § 11 b, stk. 2Det foreslås, at bestyrelsen skal afspejle institutionens samlede opgaver. Det betyder,at der i bestyrelsen skal være kompetencer til stede, der tilsammen dækker uddannelse,forskning, administration, ledelse samt det arbejdsmarked og de erhverv, som instituti-onen uddanner til. Det foreslås, at de udefra kommende medlemmer skal komme fraforskellige sektorer, fx andre forskningsinstitutioner, kulturlivet, offentlige virksomhe-der og det private erhvervsliv. Formålet hermed er at sikre, at bestyrelsen afspejler in-stitutionens samlede profil og opgaver og bliver sammensat så bredt, at der ikke er enensidig repræsentation af bestemte kompetencer, interesser eller erfaringer. Eksternemedlemmer af bestyrelsen må ikke være indskrevet ved den pågældende institution el-ler være ansatte ved institutionen. Ved bestyrelsens sammensætning skal forvaltnings-lovens bestemmelser om habilitet iagttages.Til § 11 b, stk. 3Det foreslås, at kulturministeren udpeger et flertal af eksterne medlemmer, heriblandtformand og næstformand. Der udpeges 5 eksterne medlemmer til bestyrelsen for DetKongelige Danske Kunstakademis Arkitekt- og Designskole og 4 eksterne medlemmertil bestyrelsen for Arkitektskolen Aarhus.
Side 14
Det foreslås, at de eksterne medlemmer tilsammen skal have erfaring med ledelse, or-ganisation og økonomi for at sikre, at alle væsentlige ledelseskompetencer er samlet ibestyrelsen.Til § 11 b, stk. 4Det foreslås, at medarbejdere og studerende repræsenteres i bestyrelsen. Et mindretalaf bestyrelsesmedlemmerne udpeges således af og blandt medarbejdere og studerende.For medarbejderne skal både det teknisk-administrative personale og det akademiskeog kunstfaglige personale repræsenteres. De studerende og de teknisk administrativemedarbejdere udpeger hver ét medlem til bestyrelsen. På Arkitektskolen Aarhus udpe-ger de akademiske og kunstfaglige medarbejdere også ét medlem til bestyrelsen, derherved får 3 interne medlemmer fra institutionen i bestyrelsen. På Det Kongelige Dan-ske Kunstakademis Arkitekt- og Designskole udpeger de akademiske og kunstfagligemedarbejdere to medlemmer til bestyrelsen – en repræsentant for henholdsvis arki-tektuddannelsen og for designuddannelsen. På denne institution er der herved 4 inter-ne medlemmer i bestyrelsen.Til § 11 b, stk. 5Det foreslås, at både de eksterne medlemmer af bestyrelsen og medarbejderrepræsen-tanterne i bestyrelsen beskikkes af kulturministeren for 4 år. Første gang, der beskik-kes en bestyrelse, kan kulturministeren dog vælge en kortere beskikkelsesperiode for 2ud af de 4 eksterne medlemmer af bestyrelsen for Arkitektskolen Aarhus samt for 3 udaf de 5 eksterne medlemmer af bestyrelsen for Det Kongelige Danske KunstakademisArkitekt- og Designskole. Den forkortede beskikkelsesperiode omfatter ikke formand ognæstformand. Dette sker for at sikre en glidende udskiftning af bestyrelsens eksternemedlemmer, hvilket kan bidrage til at fastholde kontinuiteten i bestyrelsens arbejde.Det foreslås desuden, at de studerendes repræsentant i bestyrelsen beskikkes for 2 år,fordi de studerende typisk ikke har mulighed for at deltage i bestyrelsen i 4 år, med-mindre de udpeges på det første år af deres uddannelse.Udtræder et medlem i beskikkelsesperioden, beskikkes et nyt medlem for den resteren-de del af perioden.Til § 11 b, stk. 6Den foreslåede bestemmelse skal sikre, at kulturministeren kan vælge at afbeskikkebestyrelsen inden udløbet af beskikkelsesperioden og beskikke en ny bestyrelse. Dettesker, hvis kulturministeren vurderer, at bestyrelsen ikke lever op til sit ansvar, som deter beskrevet i lovens § 11 c. Det foreslås, at den nye bestyrelse i så fald skal beskikkesefter reglerne i § 11 b, stk. 3-5.Til § 11 c, stk. 1Det foreslås, at bestyrelsen over for ministeren er ansvarlig for institutionens samledevirksomhed. Ansvaret omfatter alle økonomiske dispositioner.
Side 15
Bestyrelsen har ansvaret for overholdelse af bevillingen og de regler, der gælder for di-sponering heraf, og for overholdelsen af de særlige bestemmelser, der er fastsat for in-stitutionen. Særlige bestemmelser for institutionens virksomhed findes fx i anmærk-ningerne til finansloven og i indgåede rammeaftaler om institutionen virke.Det foreslås, at bestyrelsen underskriver institutionens regnskab. Den løbende måned-lige interne regnskabsgodkendelse på institutionen og kvartalsvise regnskabsgodken-delse over for Kulturministeriet og Finansministeriet kan varetages af institutionensrektor efter delegation fra bestyrelsen, jf. § 11 d, stk. 1. En sådan delegation skal frem-gå af bestyrelsens forretningsorden samt institutionens regnskabsinstruks.Bestyrelsen har ansvaret for, at institutionen følger de til enhver tid gældende reglervedrørende statens budget- og bevillingssystem. Bestyrelsen har ansvaret for, at insti-tutionen følger reglerne for statens regnskabsaflæggelse.Institutionen er som andre statsinstitutioner underlagt Rigsrevisionens revision, jf. lov-bekendtgørelse nr. 3 af 7. januar 1997 som ændret ved lov nr.590 af 13.juni 2006.Til § 11 c, stk. 2Det foreslås, at medlemmerne med deres samlede erfaring og indsigt skal bidrage til atfremme institutionens strategiske virke, herunder styrke kvalitet og relevans i vareta-gelsen af institutionens kerneopgaver. Ved kerneopgaver forstås blandt andet uddan-nelse, forskning og kunstnerisk udviklingsvirksomhed samt institutionsdrift. De udefrakommende medlemmer skal derudover fungere som ambassadører for institutionen medhenblik på at styrke institutionens samfundsmæssige legitimitet.Det foreslås, at bestyrelsen fastlægger retningslinjer for institutionens organisering,langsigtede virksomhed og udvikling efter indstilling fra rektor.Til § 11 c, stk. 3Det foreslås, at bestyrelsens vedtagelse af budgettet samt princip for ressourcefordelingsker efter indstilling fra rektor.Til § 11 c, stk. 4Det foreslås, at bestyrelsen ansætter og afskediger rektor. Det forudsættes, at bestyrel-sen tilrettelægger en proces, der sikrer, at rektor har de faglige og ledelsesmæssigekompetencer, der er nødvendige for at bestride stillingen.Det Kongelige Danske Kunstakademis Arkitekt- og Designskole og Arkitektskolen Aar-hus er statsinstitutioner, hvorfor bestyrelsen skal følge de statslige regler om løn- ogansættelsesvilkår ved ansættelsen af rektor.Til § 11 d, stk. 1Det foreslås, at rektor varetager den daglige ledelse i overensstemmelse med de ret-ningslinjer, som bestyrelsen udstikker, samt de rammeaftaler, som rektor og bestyrel-
Side 16
sen indgår med kulturministeren. Dette indebærer, at rektor skal påse, at uddannel-serne, den kunstneriske udviklingsvirksomhed og forskningen gennemføres i overens-stemmelse med gældende regler, at de undervisningsmæssige forhold er forsvarlige, atdet af bestyrelsen godkendte budget overholdes, og at skolens virksomhed i øvrigt er ioverensstemmelse med bestyrelsens beslutninger og retningslinjerTil § 11 d, stk. 2Det foreslås, at det er rektor, der ansætter og afskediger institutionens øvrige persona-le. Rektor skal i den forbindelse overholde de statslige regler om løn- og ansættelsesvil-kår.Til § 11 e, stk. 1Det følger at forslaget om at etablere bestyrelser, at de nuværende skoleråd afskaffes.Der foreslås derfor etableret et fagligt råd for hele institutionen i stedet. Rådet skal be-skæftige sig med institutionens faglige aktiviteter i forhold til forskning, kunstneriskudviklingsvirksomhed og uddannelse. Det faglige råd består af repræsentanter valgt afhenholdsvis det faglige fastansatte personale, herunder ph.d.-studerende og de stude-rende.Da hovedopgaven for rådet er at beskæftige sig med faglige forhold, foreslås det tek-nisk-administrative personale repræsenteret med observatørstatus. Det teknisk-administrative personales indflydelse skal hovedsaglig kanaliseres via repræsentation iinstitutionens bestyrelse og via samarbejdsudvalget.Til § 11 e, stk. 2Det faglige råd har til opgave at rådgive rektor om forskning, kunstnerisk udviklings-virksomhed, uddannelse, strategier og planer for videnudveksling og indstiller til fagli-ge bedømmelsesudvalg. Rådet inddrages i sager, der vedrører institutionens overordne-de interesser som uddannelses- og forskningsinstitution. Rektor kan inddrage rådet iandre emner. Rådet kan udtale sig om alle faglige forhold af væsentlig betydning for in-stitutionens virksomhed og har pligt til at drøfte de faglige forhold, som rektor forelæg-ger. Bestemmelsen er parallel til universitetslovens bestemmelse om akademiske råd,jf. § 15 i lovbekendtgørelse nr. 754 af 17. juni 2010 om universiteterne. Nærmere reglerfor rådets konstitution og virke fastsættes af ministeren, jf. § 11, stk. 1.Til § 2Det foreslås, at loven træder i kraft den [1. juni 2011] således, at der er skabt klarhedom styrelsesforholdene på de berørte institutioner ved begyndelsen af skoleåret 2011.
Til § 3De foreslåede overgangsbestemmelser fastlægger den ansættelsesretlige stilling for desiddende rektorer, der er ansat eller valgt efter de gældende regler for skoleråds kompe-tence i forhold til rektorvalg og -ansættelser. Det er desuden hensigten, at overgangsbe-
Side 17
stemmelserne skal sikre ledelsesmæssig kontinuitet på de enkelte uddannelsesinstitu-tioner i forbindelse med de organisatoriske ændringer, der følger af lovforslaget.Til § 3, stk.1Det følger af § 11 a i lovforslaget, at Det Kongelige Danske Kunstakademis Billedkunst-skoler og Det Kongelige Danske Kunstakademis Konservatorskole overgår til at væreledet af en rektor ansat af kulturministeren. Rektor ansættes eller vælges derfor ikkelængere af skolerådet.Det foreslås, at rektorerne ved disse institutioner, der på tidspunktet for lovens ikraft-træden er valgt eller ansat efter beslutning i skolerådet, fortsætter i deres hverv efterlovens ikrafttræden med de kompetencer, som følger af denne lov. Ved ledighed, nårvalgperiode eller ansættelse ophører, ansættes rektor efter reglerne i § 11 a, stk. 2 afkulturministeren.Til § 3, stk.2Det følger af § 11 b i lovforslaget, at Arkitektskolen Aarhus overgår til at være ledet afen bestyrelse, som ansætter rektor. Rektor ansættes eller vælges derfor ikke længere afskolerådet.Det foreslås, at rektor ved Arkitektskolen Aarhus, der på tidspunktet for lovens ikraft-træden er ansat på åremål efter beslutning i skolerådet, fortsætter i sit hverv efter lo-vens ikrafttræden med de kompetencer, som følger af denne lov. Ved åremålets udløbkan bestyrelsen forlænge ansættelsen i op til 3 år uden opslag eller vælge at opslå stil-lingen. Ved ledighed ansættes rektor efter reglerne i § 11 c, stk. 4 af bestyrelsen.Til § 3, stk.3Det følger af § 11 b i lovforslaget, at den fusionerede institution Det Kongelige DanskeKunstakademis Arkitekt- og Designskole skal være ledet af en bestyrelse, som ansætterrektor.Det foreslås, at rektorerne på Det Kongelige Danske Kunstakademis Arkitektskole ogpå Danmarks Designskole fortsætter i deres hverv efter lovens ikrafttræden med dekompetencer, de tillægges af bestyrelsen for Det Kongelige Danske Kunstakademis Ar-kitekt- og Designskole, jf. § 11 d, stk. 1, indtil der er ansat en rektor efter reglerne i § 11c, stk. 4