Kulturudvalget 2010-11 (1. samling)
KUU Alm.del Bilag 56
Offentligt
København 21. december 2010
Kære medlem af Folketingets Kulturudvalgdebateret.Børns kostvaner bliver ofte debateret Og påvirkning af børn gennem reklamer bliver oftepeget på som årsag til et højt forbrug af sukker og slik.I Forum for Fødevarereklamer tager vi børn, medier og mad alvorligt. Det betyder, at vi medvores initiativ bidrager til, at de budskaber, vi sender til børn gennem reklamer om maden,støtter gode kostvaner.Vi fremsender til din orientering, den nye statusrapport om arbejdet med kodeks fortusrapportfødevarereklamer. Det er et kodeks der regulerer markedsføringen af fødevarer med et højtkodeks,indhold af fedt, sukker eller salt i medier til børn.Kodekset blev lanceret i januar 2008 og statusrapporten er opmuntrende for så vidt, at2008,kodekset har betydet et fald i markedsføringen af fødevarer med højt indhold af fedt, susukkereller salt i medier til børn. Dette kan læses i rapportens afsnit: Effekten af kodeks.Parterne bag kodekset omfatter hele reklamekæden med fødevareproducenternereklamekædenfødevareproducenterne,dagligvarehandlen, medie- og reklamebranchen. Initiativet omfatter desuden en bred vifteaf både gamle og nye medier, og alle parter har fokus på, at kodeks dækker alle medier, ogat kodeks efterleves hos medlemmerne. Det er ét af det frivillige kodeks kendetegn ogosstyrke.I rapporten kan du læse om, hvad vi har arbejdet med i Forum for Fødevarereklamer i detseneste år.hjemmeside:Du kan læse mere om kodeks og hvordan kodeks fungerer i praksis på vores hjemmesidwww.kodeksforfoedevarereklamer.dkMed venlig hilsen
Forum for fødevarereklamerv/Astrid Bork Andersen
Forum for FødevarereklamerH.C. Andersens Boulevard 18København V
Telefon/Telephone(+45) 3377 3377