Kulturudvalget 2010-11 (1. samling)
KUU Alm.del Bilag 38
Offentligt
921878_0001.png
921878_0002.png
921878_0003.png
921878_0004.png
921878_0005.png
921878_0006.png
921878_0007.png
921878_0008.png
921878_0009.png
921878_0010.png
921878_0011.png
Bekendtgørelse om udbud af den fjerde FM-kanalI medfør af § 11, stk. 9, og § 45, stk. 5, i lov om radio- og fjernsynsvirksomhed, jf.lovbekendtgørelse nr. 477 af 6. maj 2010, som ændret ved lov nr. xxx af xxx fastsæt-tes:

§ 1.

Radio- og tv-nævnet udbyder den fjerde jordbaserede FM-radiokanal, jf. bilag 1.Stk. 2.Public service-virksomhed på den fjerde FM-radiokanal skal udøves i henholdtil radio- og fjernsynslovens § 10.Stk. 3.Programtilladelse i henhold til stk. 1 kan ikke meddeles DR. DR må ikke havekontrol over eller bestemmende indflydelse i den i stk. 6 nævnte selvstændige juridiskeenhed, eller virksomheder, der har kontrol over eller bestemmende indflydelse i enhe-den. DR må ikke levere programindhold til kanalen, eller indgå i en virksomhed eller etkonsortium, der leverer indhold til kanalen.Stk. 4.Reklamer må ikke indgå i programvirksomheden, og tilladelseshaveren må ik-ke sælge sendetiden. Sponsorerede programmer m.v. kan indgå i programvirksomhedenefter reglerne i radio- og fjernsynslovens kapitel 11.Stk. 5.Det er ikke tilladt at opdele sendefladen geografisk, hvilket betyder, at et givetprogram skal udsendes samtidig i hele tilladelseshaverens sendeområde. Dette gældersåvel programvirksomheden på FM som på DAB, jf. § 2.Stk. 6.Tilladelseshaver skal være en selvstændig juridisk enhed, hvis eneste formål erat drive den fjerde FM-kanal.Stk. 7.Tilladelseshaver kan uanset stk. 6 drive anden virksomhed i tilknytning til pro-gramvirksomheden med henblik på udnyttelse af tilladelseshaverens tekniske udstyr,særlige sagkundskab, programarkiv m.v.Stk. 8.Tilladelseshaver skal sende beredskabsmeddelelser i henhold til bestemmelserherom i radio- og fjernsynsloven eller bestemmelser fastsat i medfør af loven.

§ 2.

Tilladelseshaveren vil, udover de i bilag 1 nævnte sendemuligheder, få rådighedover 144 kbit/s i den landsdækkende DAB-blok 2.Stk. 2.Med rådighed over DAB-kapacitet, jf. stk. 1, følger en forpligtelse til at sendeprogrammer i digital form. Den digitale programvirksomhed skal bestå af paralleludsen-delse af de analogt udsendte programmer på FM, jf. § 1, stk. 1. Eventuel overskydendekapacitet kan tilladelseshaveren frit disponere over inden for rammerne af tilladelsen.Stk. 3.Den digitale programvirksomhed skal påbegyndes samtidig med påbegyndelseaf den analoge programvirksomhed.Stk.4.Såfremt der træffes politisk beslutning om slukning af de analoge FM-signaler itilladelsesperioden, skal tilladelseshaveren uden kompensation acceptere, at FM-sendemulighederne bortfalder fra det tidspunkt, det måtte blive besluttet, og at tilladel-sen herefter alene omfatter den i stk. 1 nævnte DAB-kapacitet, jf. § 17, stk. 1.Stk. 5.Såfremt der træffes politisk beslutning herom, må tilladelseshaveren udenkompensation acceptere andre ændringer end de i stk. 4 nævnte i relation til sende-muligheder og signaler, herunder evt. overgang til DAB+ eller anden standard for digitalradio.Minimumskrav

§ 3.

Programvirksomheden på den fjerde FM-kanal skal minimum indeholde:1) 2 timers nyhedsudsendelser pr. døgn, der skal sendes hver time døgnet rundt i ud-sendelser af minimum 5 minutters varighed,2) 70 minutters sportsnyheder pr. uge,3) 30 timers aktualitetsprogrammer pr. uge, der skal udsendes i tidsrummet kl. 06-18mandag til fredag, jf. § 5, stk. 1, nr. 1,4) 24 aktualitetstemaer pr. år, jf. § 5, stk. 1, nr. 1,5) 70 minutters kulturnyheder pr. uge, der skal udsendes i tidsrummet kl. 06-18, jf. § 5,stk. 1, nr. 2,6) et dagligt 25 minutters satireprogram, jf. § 5, stk. 1, nr. 3,7) 20 timers øvrige kulturprogrammer pr. uge,1
8) 55 minutters debatprogrammer pr. dag, der skal udsendes i tidsrummet kl. 9-18mandag til lørdag, og9) 4½ times udsendelser i reportage eller montageform pr. uge, idet der minimum skaludsendes et reportageprogram dagligt.Stk. 2.Kanalen skal have en bred musikprofil og må ikke domineres af enkelte gen-rer, jf. § 5, stk. 1, nr. 4. Minimum 30 pct. af den udsendte musik skal være dansk i såveltidsrummet kl. 06-18 som tidsrummet kl. 18-24.Den daglige andel af musik i programfladen må i tidsrummet kl. 06-18 maksimalt udgø-re 20 pct. I tidsrummet kl. 18-24 skal musikandelen udgøre mellem 55 og 65 pct. I tids-rummet kl. 00-06 skal musikandelen udgøre mellem 45 og 55 pct.Stk. 3.Mellem kl. 06-18 må der kun udsendes relevant begrundet musik. Mellem kl.18-24 skal musikindholdet formidles med faglig viden, jf. § 5, stk. 1, nr. 5.Stk. 4.Kanalen skal have en selvstændig nyheds- og aktualitetsredaktion, der skaldrives på basis af saglighed, upartiskhed og alsidighed. Tilladelseshaver skal have kapa-citet til at producere originale nyheder, jf. § 5, stk. 1, nr. 6, og aktualitetsprogrammer,der dækker hele Danmark og udlandet. Kanalens ansvarshavende redaktør skal haveeffektiv kontrol over udvælgelse af programstof samt programmernes tilrettelæggelse iprogramfladen inden for rammerne af tilladelsen. Kanalens ansvarshavende redaktør måikke samtidig være beskæftiget ved andre medievirksomheder.Stk. 5.Kulturprogrammerne skal formidles af værter med formidlingsmæssig og fagligkompetence, jf. § 5, stk. 1, nr. 7.Stk. 6. Genudsendelsermå maksimalt udgøre 10 pct. af den samlede flade opgjort pr.uge, jf. § 5, stk. 1, nr. 8. Genudsendelser må kun udsendes i tidsrummet kl. 18-06.Stk. 7.Tilladelseshaver er forpligtet til at afsætte mindst 20 pct. af produktionsbud-gettet til programmer, der tilvejebringes ved entreprise og indkøb fra eksterne produ-center, dog ikke nyhedsprogrammer, jf. § 5, stk. 1, nr. 9.Stk. 8.Alle udsendelser skal gøres tilgængelige på relevante platforme, jf. § 5, stk. 1,nr. 10.

§ 4.

Der skal udsendes programmer 24 timer i døgnet fra 1. november 2011 på allede sendemuligheder, som tilladelsen omfatter.Stk. 2.Medmindre andet er anført i stk. 3-5, træder kravene i henhold til tilladelsen ikraft fra programvirksomhedens start.Stk. 3.For følgende krav er fristen for opfyldelse 6 måneder fra programstart:1) aktualitetstemaer, jf. § 3, stk. 1, nr. 4,2) kulturprogrammer, jf. § 3, stk. 1, nr. 5 og 7, samt § 3, stk. 5,3) debatprogrammer, jf. § 3, stk. 1, nr. 8,4) satireprogrammer, jf. § 3, stk. 1, nr. 6,5) den daglige andel af musik i programfladen, jf. § 3, stk. 2, idet de procentvise angi-velser må overskrides med halvdelen i de første 6 måneder,6) genudsendelser, jf. § 3, stk. 6, og7) tilgængeliggørelse, jf. § 3, stk. 8.Stk. 4.For følgende krav er fristen for opfyldelse 12 måneder fra programstart:1) satireprogrammer som markant element i programprofilen, jf. § 3, stk. 1, nr. 6,sammenholdt med § 5, stk. 1, nr. 3, og2) reportage/montageprogrammer, jf. § 3, stk. 1, nr. 9.Stk. 5.Frist for opfyldelse af kravet om at afsætte mindst 20 pct. af produktionsbud-gettet til programmer fra eksterne producenter, jf. § 3, stk. 7, er 1½ år fra program-start.

§ 5.

For de i § 3 opstillede minimumskrav, jf. bilag 2 om programkategorier, gælderfølgende, der vil blive lagt til grund ved Radio- og tv-nævnets tilsyn, jf. § 31, stk. 1, oggodkendelse af public service-redegørelsen, jf. § 17:1) Aktualitetsprogrammer jf. § 3, stk. 1, nr. 3, skal beskæftige sig med perspektiv ogbaggrund. Aktualitetstemaerne jf. § 3, stk. 1, nr. 4, skal i programmer over enuge/eftermiddag eller andet interval belyse et større emne af aktuel interesse fra fleresider. Programmerne skal som minimum udfylde hele morgen- eller eftermiddagsfladen,jf. dog § 3, stk. 1, nr. 1.2
2) Kulturnyheder, jf. § 3, stk. 1, nr. 5, skal dække kulturlivet bredt fortolket dog kunsport, når det indgår i en større kulturel sammenhæng.3) Satire, jf. § 3, stk. 1, nr. 6, skal fremstå som markant element indenfor tilladelsesha-vers programprofil.4) Kravet om bred musikprofil, jf. § 3, stk. 2, indebærer, at de to mest spillede genrer,jf. bilag 2, højst må udgøre to tredjedele af musikindholdet i løbet af en måned.5) Musik mellem kl. 06-18 anses som relevant begrundet, jf. § 3, stk. 3, når musikkener redaktionelt udvalgt og tillige indgår i en fortælleteknisk eller anden åbenbar sam-menhæng med indholdet i programmerne. Der må således ikke udsendes rene musik-programmer eller computerstyret musikudvælgelse. Formidling af musik mellem kl. 18-24 med faglig viden, jf. § 3, stk. 3, forudsætter værter og/eller programmedarbejderemed relevant udannelsesmæssig og/eller erfaringsmæssig baggrund.6) Ved originale nyheder, jf. § 3, stk. 4, forstås nyheder til radiomediet, som baserer sigpå egen research og eget kildenet, som er selvstændig formidlet fx ved egne interviewsog samtaler.7) Kravet vedr. kulturprogrammerne jf. § 3, stk. 1, nr. 5 og 7, og stk. 5, forudsætterværter med relevant formidlingsmæssig og faglig uddannelsesmæssig og/eller erfa-ringsmæssig baggrund.8) Som genudsendelser, jf. § 3, stk. 6, medregnes ikke enkeltindslag i nyhedsudsendel-ser. Endvidere medregnes ikke redigerede sammendrag, herunder programmer, der be-står af udsnit og/eller sammendrag af allerede udsendte programmer. Sammendrag tæl-ler ikke med ved opgørelsen af opfyldelse af minimumskravene.9) Til opfyldelse af kravet om udlægning af produktioner, jf. § 3, stk. 7, kan programmerproduceres som co-produktioner mellem tilladelseshaver og de eksterne producenter.Co-produktioner medregnes ved opgørelsen af opfyldelse af kravet proportionalt medtilladelseshavers finansieringsandel.10) Tilgængeliggørelse, jf. § 3, stk. 8, forudsættes at ske på følgende måder:a) paralleludsendelse via egen hjemmeside på internettet af de på FM analogt udsendteprogrammer (simulcast som netradio),b) tilrådighedsstillelse on demand betalingsfrit i streaming-format (catch up radio), ogc) tilrådighedsstillelse som podcast (on demand download af hele programmer i beta-lingsfri abonnementsform).Stk. 2.Tilrådighedsstillelse, jf. stk. 1, nr. 10, litra b og c, skal ske umiddelbart efterførstegangsudsendelse for en periode på mindst 2 uger, og kan ske efter bortredigeringaf musik, såfremt tilladelseshaver ikke har opnået ret til denne anvendelse af musik.
Skønhedskonkurrence med priselement

§ 6.

Programtilladelsen tildeles af Radio- og tv-nævnet efter en skønhedskonkurrencemed et priselement, jf. §§ 12 og 13.Stk. 2.Deltagelse i konkurrencen sker på grundlag af indgivelse af ansøgning. Medindgivelse af ansøgning accepterer ansøgerne vilkårene i udbudsmaterialet.Stk. 3.Ansøger skal på ansøgningstidspunktet være etableret som en selvstændig ju-ridisk enhed, jf. § 1, stk. 6.Stk. 4.Radio- og tv-nævnet fastsætter de nærmere regler om proceduren og ansøg-ningens udformning, herunder hvilke oplysninger, hvilken dokumentation og hvilke bilag,ansøgningen skal indeholde, samt frist for indlevering af ansøgning.Stk. 5.Der skal ved indlevering af ansøgningen stilles en ubetinget og uigenkaldeligbankgaranti på kr. 5 mio. Garantien skal være udstedt af et pengeinstitut eller et forsik-ringsselskab, hvis langsigtede gæld skal have en rating fra Standard & Poors på mindstA eller fra Moody’s Investors Service Limited på mindst A2.Stk. 6.Når programtilladelsen er tildelt, vil bankgarantierne, jf. stk. 5, blive frigivet.

§ 7.

Radio- og tv-nævnet er berettiget til inden udløbet af fristen for indgivelse af an-søgninger at aflyse udbuddet.Stk. 2.Radio- og tv-nævnet er berettiget til at aflyse udbuddet, hvis der ikke frem-kommer egnede ansøgninger.
3
Stk. 3.Radio- og tv-nævnet er berettiget til at foretage mindre væsentlige ændringer ide i udbudsmaterialet angivne vilkår for tilladelsen inden udløbet af fristen for indgivelseaf ansøgninger.Stk. 4.Radio- og tv-nævnet er berettiget til at foretage ændringer i de i udbudsmate-rialet angivne vilkår for tilladelsen, som på kulturministerens foranledning måtte blivemeddelt inden udløbet af fristen for indgivelse af ansøgninger.Stk. 5.Hvis Radio- og tv-nævnet foretager ændringer, jf. stk. 4, træffer nævnet afgø-relse om eventuel forlængelse af fristen for indgivelse af ansøgninger.

§ 8.

Ansøger skal redegøre for sine økonomiske og organisatoriske forhold, herunderfor ledelsen, ansatte og ejerkredsen, samt hvorledes den forudsatte adskillelse fra andreselskaber e.l. er sikret, jf. § 1, stk. 6.Stk. 2.Ansøger skal fremlægge en plan for driften dækkende hele tilladelsesperioden.Stk. 3.Planen for driften skal indeholde budgetoverslag for den planlagte program-virksomhed, jf. §§ 3-5 og §§ 9-11 med oplysninger om eventuelle indtægter og om ud-gifter inklusive forventning til overskud. Planen skal endvidere indeholde en realistiskomkostningsfastsættelse af såvel de planlagte programmer, herunder rettighedsbetaling,som sendeomkostninger.Stk.4. Planen for driften skal indeholde en redegørelse for ansøgers kompetencer i re-lation til programplanerne jf. §§ 3, 5 og 10. I redegørelsen skal indgå dokumenteredeerfaringer med radiovirksomhed og eller anden dokumentation for kompetencer i relati-on til den planlagte programvirksomhed.Stk. 5.Ansøger skal afgive et bud på det samlede tilskud for hele tilladelsesperioden,som ansøger vil drive stationen for. Buddet kan maksimalt udgøre 800 mio. kr. Ansøgerskal i planen for driften, jf. stk. 2, oplyse om fordelingen af tilskuddet over tilladelsespe-riodens otte år, idet der maksimalt kan udbetales 100 mio. kr. som tilskud i et enkelt år.Stk. 6.Ansøger skal redegøre for sine programplaner, jf. § 10.Stk. 7.Ansøger kan basere sin virksomhed på andre enheders formåen og ressourcer,herunder eksempelvis underleverandører eller enheder, der er helt eller delvist ejet afejerkredsen. I givet fald skal ansøger godtgøre, at ansøger fuldt ud – med respekt afkravet om økonomisk adskillelse - kan råde over de beskrevne ressourcer og kompeten-cer mv., der skal indgå i Radio- og tv-nævnets vurdering.

§ 9.

Ved Radio- og tv-nævnets vurdering af ansøgningerne, jf. § 12, nr. 3, indgår an-søgers beskrivelse af følgende elementer, jf. bilag 2 om programkategorier:1) nyheds- og aktualitetsredaktion,2) programmer med værter med holdninger/værdier,3) nyhedsprogrammer udover minimumskravet,4) innovation,5) interaktion med lyttere,6) tilgængeliggørelse,7) talentudvikling,8) formidling af kulturprogrammer,9) debatprogrammer, og10) formidling af musik.

§ 10.

Ansøger skal i sin ansøgning, jf. § 8, stk. 6, redegøre for følgende i henhold tilde i § 9 opstillede kriterier:1) Nyheds- og aktualitetsredaktion: Ansøger skal redegøre detaljeret for planerne for enselvstændig nyheds- og aktualitetsreaktion, jf. § 3, stk. 4, og § 5, stk. 1, nr. 6. Herun-der skal ansøger jf. stk. 2 redegøre for følgende:a) Organisatorisk og redaktionel kapacitet til at producere originale nyheder ogaktualitetsudsendelser fra hele Danmark.b) Organisatorisk og redaktionel kapacitet til at producere originale nyheder ogaktualitetsudsendelser fra udlandet.2) Programmer med værter med holdninger/værdier: Ansøger skal redegøre for, hvor-vidt der er planlagt konkrete tiltag angående udsendelse af et eller flere programmer(dog ikke nyhedsprogrammer) med værter, som har klart deklarerede holdnin-ger/værdier.4
3) Nyhedsprogrammer: Hvorvidt og i hvilket omfang der er planlagt nyhedsprogrammerudover de i § 3, stk. 1, nr. 1, opstillede minimumskrav.4) Innovation: Systematisk arbejde med programudvikling mv. Til dokumentation herafskal ansøger beskrive, hvorvidt og på hvilken måde kanalen er nyskabende ift. fortælle-former, journalistik, programformater, teknologi, lytterinddragelse og produktionssam-arbejder. Endvidere skal ansøger redegøre for konkrete tiltag med hensyn til indenfor deførste år at blive etableret som såvel teknologisk som programmæssigt førende i forholdtil innovationsniveau.5) Interaktion med lyttere: Inddragelse af lyttere som en aktiv del af programfladen bå-de i enkelte programmer og som idégeneratorer. Ansøger skal redegøre for konkretetiltag til sikring heraf.6) Tilgængeliggørelse: Ansøger skal redegøre detaljeret for planerne om tilgængeliggø-relse, jf. § 3, stk. 8, og § 5, stk. 1, nr. 10. Herunder skal ansøger særligt redegøre for,på hvilken måde det er planlagt at udvikle en brugervenligt og dynamisk hjemmeside påinternettet og i den forbindelse at tilbyde yderligere tjenester som fx SMS-nyheds-tjenester og lignende.7) Talentudvikling: Medvirken til at understøtte og fremdrive nye talenter indenfor pro-grammedarbejdere. Ansøger skal beskrive konkrete tiltag til sikring heraf.8) Formidling af kulturprogrammer: Ansøger skal redegøre detaljeret for planerne forkompetent formidling af kulturprogrammer, jf. § 3, stk. 5, og § 5, stk. 1, nr. 7.9) Debatprogrammer: Hvorledes debatprogrammer i henhold til § 3, stk. 1, nr. 8, afhensyn til forudsigelighed for lytterne tilrettelægges ud fra fastlagte temaer for hver be-stemt ugedag, samt beskrivelse af en procedure, der giver mulighed for fleksibilitet iforhold til særlige aktuelle temaer. Ansøger skal beskrive konkrete tiltag til sikring heraf.10) Formidling af musik: Ansøger skal redegøre detaljeret for planerne ift. relevant be-grundet musik og om formidling af musik med historisk og faglig viden, jf. § 3, stk. 3, og§ 5, stk. 1, nr. 5.Stk. 2.Organisatorisk og redaktionel kapacitet i henhold til stk. 1, nr. 1, litra a og b,kan bestå i:1) egne korrespondenter med journalistisk baggrund,2) egne interne, redaktionelle medarbejdere med journalistisk baggrund,3) leveranceaftaler med andres korrespondenter med journalistisk baggrund,4) free lance-korrespondenter (”stringers”), og5) øvrige redaktionelle free lance-medarbejdere.

§ 11.

Tilladelseshaver skal, medmindre andet er anført i stk. 2 eller 3, leve op til sinetilsagn i forhold til kriterierne i § 10, fra programvirksomhedens start.Stk. 2.For følgende kriterier er fristen for opfyldelse senest 6 måneder efter program-start:1) nyhedsprogrammer udover minimumskravet, jf. § 10, stk. 1, nr. 3,2) innovation, jf. § 10, stk. 1, nr. 4,3) interaktion med lyttere, jf. § 10, stk. 1, nr. 5,4) tilgængeliggørelse (hjemmeside), jf. § 10, stk. 1, nr. 6,5) formidling af kulturprogrammer (detaljerede planer), jf. § 10, stk. 1, nr. 8, og6) debatprogrammer (detaljerede planer), jf. § 10, stk. 1, nr. 9.Stk. 3.For følgende kriterier er fristen for opfyldelse 12 måneder fra programstart:1) programmer med værter med holdninger/værdier, jf. § 10, stk. 1, nr. 2, og2) talentudvikling, jf. § 10, stk. 1, nr. 7.Radio- og tv-nævnets vurdering af ansøgninger

§ 12.

Radio- og tv-nævnet udsteder programtilladelsen til den ansøger, som af næv-net vurderes at være bedst egnet til at drive den fjerde jordbaserede FM-radiokanal udfra en samlet bedømmelse af ansøgningernes redegørelser og oplysninger i forhold tilfølgende kriterier:1) Kvaliteten og realismen i ansøgers plan for driften, jf. § 8, stk. 2-4. Dette delkriteriumvægter 35 pct.2) Størrelsen af det samlede tilskud for hele tilladelsesperioden, ansøger tilbyder at kun-ne drive kanalen for, maksimalt 800 mio. kr., jf. § 8, stk. 5. Dette delkriterium vægter25 pct.5
3) Indholdet af de tilbudte programmer, jf. § 8, stk. 6. Dette delkriterium vægter 40 pct.

§ 13.

Radio- og tv-nævnet opstiller en pointskala for hvert af de i § 12 nævnte krite-rier, der anvendes ved bedømmelsen af ansøgningerne. Ved vurderingen beregnes hveransøgers samlede antal point med anvendelse af de i § 12 nævnte procentvægte.Stk. 2.Såfremt to eller flere ansøgere opnår samme højeste pointantal, jf. stk. 1, fo-retages udvælgelsen af vinderen ved lodtrækning af notaren.Stk. 3.Nævnet kan indhente sagkyndig bistand fra revisorer, konsulentfirmaer ellerlignende i forbindelse med sin vurdering af delkriterierne i § 12.Stk. 4.Radio- og tv-nævnet vil i sin vurdering lægge vægt på følgende:1) Kvaliteten og realismen i ansøgers plan for driften, herunder dokumentationen for, atansøger besidder tilstrækkelige ressourcer og kompetencer, såvel ledelsesmæssige,medarbejdermæssige som økonomiske, til gennemførelse af planen, herunder opfyldelseaf minimumskravene, jf. §§ 3 og 5, og programplanerne, jf. §§ 9 og 10, gennem heletilladelsesperioden.2) Størrelsen af det samlede tilskud for hele tilladelsesperioden, idet et lavere bud tilde-les flere point end et højere bud. Radio- og tv-nævnet vil opstille en point-skala, hvordet laveste, ikke unormalt lave bud opnår maksimumpoint, og de øvrige bud opnår pointgradueret efter, i hvor høj grad de afviger fra laveste, ikke unormalt lave bud.3) Ansøgers bindende tilsagn om programindhold. Der gives point for programvirksom-hedens indhold af innovation, talentudvikling, interaktion med lytterne, nyheds- og ak-tualitetsredaktionen og omfanget af nyheder, debatprogrammer og værter mv. ifølgeden i ansøgningen beskrevne virksomhed, jf. § 10.Stk. 5.Radio- og tv-nævnet vil ved sin vurdering af størrelsen af det samlede tilskudfor hele tilladelsesperioden, jf. stk. 4, nr. 2, efter forudgående partshøring afvise ansø-gere, der har afgivet unormalt lave bud, som vurderes at være under et realistisk mini-mum til opfyldelse af de forpligtelser, der følger af tilladelsen.Tilladelse

§ 14.

Tilladelsen udstedes af Radio- og tv-nævnet for perioden frem til og med 31.oktober 2019 til vinderen af konkurrencen. Programtilladelsen træder i kraft på udste-delsesdatoen.Stk. 2.Tilladelsesvilkårene fastsættes på baggrund af bekendtgørelsens vilkår, herun-der kravene til programvirksomheden m.v., jf. §§ 3-5, som skal fremgå af udbudsmate-rialet, og indholdet af ansøgningen, herunder tilsagn om programindhold mv., jf. §§ 9 og10.Stk. 3.Programvirksomheden skal i hele tilladelsesperioden udøves i overensstemmel-se med tilladelsen, jf. dog stk. 4.Stk. 4.Medmindre andet er nævnt i §§ 4 og 11, eller fremgår af tilladelsen, skal kra-vene til virksomheden være opfyldt fra programvirksomhedens start.Stk. 5.Der betales frekvensafgift i henhold til frekvenslovgivningens bestemmelser.
Ændringer

§ 15.

I tilladelsesperioden kan tilladelseshaver ansøge om Radio- og tv-nævnets for-udgående godkendelse af ændringer af den konkrete opfyldelsesmåde af de elementer,som fremgår af ansøgningen, jf. §§ 9 og 10. Tilsvarende gælder for den opfyldelsesmådeaf et i § 3 anført minimumskrav, der følger af § 5.Stk. 2.Ved vurderingen af, om en ansøgning efter stk. 1 kan imødekommes, læggerRadio- og tv-nævnet vægt på:1) om danskernes brug af den i ansøgningen beskrevne opfyldelsesmåde efterfølgendeer aftaget væsentligt,2) om den påtænkte nye opfyldelsesmåde på anmodningstidspunktet er så udbredtblandt danske medievirksomheder, at den må anses som tidssvarende,3) om den påtænkte nye opfyldelsesmåde på anmodningstidspunktet er så almindeligttilgængelig for befolkningen, at den må anses som tidssvarende, og
6
4) om formålet med den ønskede deltjeneste på anmodningstidspunktet kan anses somopfyldt mindst lige så godt ved den ændrede opfyldelsesmåde som ved den i ansøgnin-gen beskrevne.Stk. 3.Tilladelseshaver skal redegøre for de økonomiske konsekvenser for tilladelses-haver og for konsekvenserne for lytterne/brugerne af den påtænkte ændring, idet enevt. besparelse for tilladelseshaver vil skulle bedømmes i henhold til § 12, nr. 2, og §29.Stk. 4.Radio- og tv-nævnet kan ud fra de i stk. 2 anførte kriterier pålægge tilladel-seshaver at ændre en konkret opfyldelsesmåde i forhold til det i ansøgningen beskrevne.Nævnet kan anmode tilladelseshaver om at bidrage til oplysning af, hvorvidt kriterierneer opfyldt, og til oplysning af de økonomiske konsekvenser for tilladelseshaver og konse-kvenserne for lytterne/brugerne, idet en evt. besparelse vil skulle bedømmes i henholdtil § 12, nr. 2, og § 29. Nævnet kan ikke pålægge tilladelseshaver en ændring i opfyldel-sesmåde, der samlet set over den resterende tilladelsesperiode vil medføre en væsentligfordyrelse for tilladelseshaver.

§ 16.

Radio- og tv-nævnet kan efter forudgående ansøgning godkende ændringer,der ikke er omfattet af § 15, herunder ændringer af programindholdet.Stk. 2.Ændringer af minimumskrav i henhold til § 3, stk. 1 og 2, kan samlet ikke ud-gøre mere end tidsmæssigt 25 pct. af hvert enkelt krav.Stk. 3.Nævnet vil ved vurderingen af, om en ansøgning om ændring jf. stk. 2 kanimødekommes, lægge vægt på de i § 15, stk. 2, anførte elementer.Stk. 4.Tilladelseshaver skal redegøre for de økonomiske konsekvenser for tilladelses-haver og for konsekvenserne for lytterne/brugerne af den påtænkte ændring, idet enevt. besparelse for tilladelseshaver vil skulle bedømmes i henhold til § 12, nr. 2, og §29.Public service-redegørelse

§ 17.

Tilladelseshaveren skal hvert år senest den 1. maj redegøre for og dokumenteredet foregående års programvirksomhed og opfyldelsen af de i tilladelsen stillede krav, jf.§ 14, stk. 2, samt for hvilke ressourcer, der er medgået til opfyldelse af forpligtelserne.Til opfyldelse af kravene til programindhold indgår alene programvirksomheden, der erudsendt på den fjerde FM-kanal, medmindre de analoge FM-kanaler er slukket, jf. § 2,stk. 4. Hvis de analoge FM-kanaler er slukket, skal tilladelseshaver redegøre for opfyl-delse af kravene til programindhold på de sendemuligheder, der erstatter FM-sendemulighederne.Stk. 2.Redegørelsen skal indeholde en kvantitativ opgørelse og kvalitativ beskrivelseaf de udsendte programmer, herunder redegørelse for og dokumentation af opfyldelse afsåvel tilladelsens minimumskrav, jf. §§ 3-5, som de krav, der følger af tilladelseshaverstilsagn om programindhold mv., jf. §§ 9-11.Stk. 3.Redegørelsen skal indeholde oplysninger om og dokumentation for fordelin-gen af de forskellige programtyper på sendefladen, hvordan disse er blevet anvendt aflytterne og hvordan lytterne har vurderet programmerne. Tilladelseshaveren skal endvi-dere dokumentere befolkningens kendskab til og vurdering af kanalen.Stk. 4.Til dokumentation af lytternes og befolkningens vurdering m.v. af kanalen, jf.stk. 3 anvendes skemaerne i bilag 3. Eventuelle ændringer i skemaerne skal forindengodkendes af Radio- og tv-nævnet.Stk. 5.Med henblik på tilladelseshaverens dokumentation af programvirksomhedenskal tilladelseshaver have adgang til og anvende officielle, brancheanerkendte lyttermå-linger.Stk. 6.Radio- og tv-nævnet kan på baggrund af redegørelsen bl.a. stille krav om, attilladelseshaveren tilpasser sin programvirksomhed med henblik på at sikre overholdelseaf tilladelsens krav om programindhold, herunder programkvalitet og/eller bedre til-fredshedsmålinger.Stk. 7.Tilladelseshaveren skal opbevare udsendelser og programoversigter indtilnævnet har godkendt public service-regnskab og regnskab i henhold til §§ 19-28.Tilskud7

§ 18.

Det årlige tilskud til programvirksomheden, jf. tilladelseshaverens tilbud, jf. §12, nr. 2, og § 8, stk. 5, udbetales forskudsvis med en fjerdedel hvert kvartal. (hver den1. i den første måned af hvert kvartal).Stk. 2.Tilskud kan tidligst udbetales den 1. november 2011.Stk. 3.Tilbagebetaling af tilskud efter opgørelsen, jf. §§ 29, samt tilbagebetaling affor meget udbetalt tilskud i forbindelse med tilbagelevering eller inddragelse af tilladel-sen, jf. § 32, stk. 1 og 2, skal ske uden ophold..Regnskab og opgørelse af eventuelt overskud

§ 19.

Tilladelseshaver skal aflægge årligt regnskab for virksomheden. Regnskabetskal opfylde kravene til regnskaber for virksomheder, der skal føre særskilte regnskaber,jf. artikel 1, stk. 2, og artikel 4 i direktiv 2006/111 om gennemskueligheden af de øko-nomiske forbindelser mellem medlemsstaterne og de offentlige virksomheder og om denfinansielle gennemskuelighed i bestemte virksomheder, uanset om tilladelseshaver eromfattet af direktivets artikel 5, stk. 2.

§ 20.

Tilladelseshaver skal for samtlige aktiviteter foretage en vurdering af, om der ertale om public service-virksomhed eller anden virksomhed.Stk. 2.Til public service-virksomhed henregnes den virksomhed, der er omfattet afbekendtgørelsen og tilladelsen til den fjerde landsdækkende FM-radiokanalStk. 3.Til anden virksomhed henregnes den virksomhed, som tilladelsehaveren udby-der med henblik på at udnytte tilladelseshaverens tekniske udstyr, særlige sagkundskab,programarkiv mv. jf. § 1, stk. 7.Stk. 4.Anden virksomhed kan udøves i eget regi og/eller i selskabsform.Stk. 5.Eventuelle tvivlsspørgsmål vedrørende stk. 1-4 skal forelægges Radio- og tv-nævnet.

§ 21.

Tilladelseshaver skal som en del af årsregnskabet offentliggøre et særskilt regn-skab for public service-virksomheden og et særskilt regnskab for anden virksomhed.Stk. 2.De særskilte regnskaber opstilles efter samme principper som det samlede års-regnskab og skal afstemmes med dette.Stk. 4.Udarbejdelse af særskilte regnskaber sker første gang på grundlag af selska-bets åbningsbalancer for hhv. public service-virksomheden og anden virksomhed. Åb-ningsbalancerne revideres af selskabets revisor. Efterfølgende særskilte regnskaber ud-arbejdes med udgangspunkt heri.Stk. 5.Såfremt tilladelseshaver etablerer dattervirksomheder eller associerede virk-somheder med henblik på udøvelse af anden virksomhed, jf. § 1, stk. 7, kan der udar-bejdes koncernregnskab efter årsregnskabslovens bestemmelser herom. Koncernregn-skabet revideres af selskabets revisor.

§ 22.

Tilladelseshavers regnskabssystemer skal tilrettelægges, så det er muligt athenføre omkostninger og indtægter samt balanceposter til hhv. public service-virksomhed og anden virksomhed.

§ 23.

Udveksling af ydelser mv. mellem hhv. public service-virksomhed og andenvirksomhed inden for den enkelte virksomhed kan ske ved omkostningsfordeling, jf.§ 24.Stk. 2.Udveksling af ydelser mv. kan ligeledes ske til markedspris, det vil sige til denpris, hvortil ydelsen afsættes til 3. part, jf. § 25. Er der tale om en ydelse mv., der ikkeafsættes til 3. part, skal prisen mindst give dækning for de langsigtede gennemsnitsom-kostninger ved ydelsen mv.

§ 24.

Tilladelseshaver skal ved fordeling af indtægter og omkostninger på hhv. publicservice-virksomhed og anden virksomhed i det omfang, der ikke sker intern afregning tilmarkedspris mellem de to former for virksomhed, anvende en almindeligt anerkendtmetode til fordeling af såvel indtægter som de fulde omkostninger på de enkelte aktivi-teter/aktivitetsområder.8
Stk. 2.Indtægts- og omkostningsfordeling på de enkelte aktiviteter/aktivitetsområderunder hhv. public service-virksomhed og anden virksomhed foretages med baggrund iregnskabskontering, transaktionsregistrering, tidsstudier, statistik, stikprøver og/ellerskøn. Fordelingen skal resultere i et retvisende billede af indtægter og udgif-ter/ressourceforbrug forbundet med de enkelte aktiviteter/aktivitetsområder under hhv.public service-virksomhed og anden virksomhed.

§ 25.

Prisen for den enkelte vare eller tjenesteydelse, som tilladelseshaver afsættersom led i deres anden virksomhed, skal fastsættes på grundlag af markedsmæssige vur-deringer, idet der ikke må ske konkurrenceforvridning over for private eller offentligekonkurrenter.Stk. 2.Ved prisfastsættelsen skal der samtidig sikres dækning for de langsigtede gen-nemsnitsomkostninger forbundet med anden virksomhed som helhed samt en rimeligavance. Ved beregningen af de langsigtede gennemsnitsomkostninger for anden virk-somhed som helhed skal indgå såvel direkte som indirekte omkostninger, også på sigt,forbundet med produktionen af de varer og tjenesteydelser, der produceres eller afsæt-tes som led i anden virksomhed.

§ 26.

Tilladelseshaver kan overføre kapital fra public service-virksomheden til andenvirksomhed, herunder anden virksomhed i selskabsform, forudsat, at der ikke er tale omlicensmidler, og forudsat, at overførslen sker på markedsøkonomiske vilkår i overens-stemmelse med det markedsøkonomiske investorprincip. Kapitaloverførsel skal godken-des af bestyrelsen for den pågældende virksomhed.Stk. 2.Overførsel af materielle anlægsaktiver mellem public service-virksomhed oganden virksomhed (herunder anden virksomhed i selskabsform), jf. stk. 1, skal ske tilmarkedspris, dog minimum til bogført værdi.

§ 27.

Tilladelseshaver skal til enhver tid over for Radio- og tv-nævnet kunne redegørefor, hvilke konkrete aktiviteter, der henregnes som public service-virksomhed og hvilkekonkrete aktiviteter, der henregnes som anden virksomhed.Stk. 2.Tilladelseshaver skal endvidere kunne dokumentere de anvendte principper foromkostningsfordeling og prisfastsættelse.

§ 28.

Regnskabet, der hvert år senest den 1. maj skal indsendes til Radio- og tv-nævnet, skal indeholde en særskilt opgørelse af overskuddet i forhold til reglerne omrimelig fortjeneste mv., jf. § 29. Fortjenesten skal opgøres i regnskabet således, at desamlede indtægter, herunder tilskuddet og anden direkte og indirekte støtte til kanalen,uanset om de oppebæres af tilladelseshaver eller af tredjemand, herunder produktions-selskaber, fremgår særskilt. Ved indirekte støtte forstås refusion af kanalens udgifter,eller at andre afholder omkostninger for kanalen. Alle beløb opgøres eksklusiv moms.Stk. 2.Regnskabet og opgørelsen af tilskudsgrundlaget skal opfylde følgende krav:1) Der skal udarbejdes en forretningsgang med heri indbyggede interne kontroller, dersikrer at alle relevante poster medtages i opgørelsen af fortjenesten. Forretningsgange-ne skal blandt andet sikre, at alle leverancer mv. (herunder mellem koncernforbundneselskaber) sker til markedspris, og at der sker en korrekt fordeling af indtægter og ud-gifter.2) En statsautoriseret eller registreret revisor skal underskrive en revisorerklæring, hvorirevisoren erklærer, at de nævnte principper for opgørelsen af tilskudsgrundlaget er fulgt.Revisor skal endvidere erklære, at de ovenstående forretningsgange og de heri indbyg-gede interne kontroller har fungeret tilfredsstillende i hele perioden.Stk. 3.Radio- og tv-nævnet har som tilsynsmyndighed mulighed for at foretage kon-trol af opgørelsen af tilskudsgrundlaget ved egen revisor. Tilladelseshaver skal i så faldgive Radio- og tv-nævnets egen revisor de oplysninger, som revisor anser for nødvendi-ge for at bedømme opgørelsen.

§ 29.

På grundlag af den årlige public service-redegørelse, jf. § 17 og det årlige regn-skab, jf. §§ 19-28 godkender Radio- og tv-nævnet tilladelseshavers opgørelse, herunderaf eventuelt overskud, jf. bilag 4. Radio- og tv-nævnet godkender herunder:1) tilladelseshavers rimelige fortjeneste, jf. bilag 4,2) tilladelseshavers eventuelle afkast på grund af rationalisering og produktudvikling, jf.bilag 4,9
3) tilladelseshavers overførsel af eventuelle overskud fra driften til efterfølgende regn-skabsår, jf. bilag 4, og4) tillladelseshavers tilbagebetaling af eventuelt overskud ved virksomheden, jf. bilag 4.Stk. 2.Såfremt tilladelseshaver ikke opfylder sine programforpligtelser m.v., skal tilla-delseshaver tilbagebetale de hermed forbundne, beregnede besparelser, jf. bilag 4, til-lagt 15 pct.Overdragelse

§ 30.

Tilladelsen kan overdrages, hvis tilladelseshaver forinden overdragelsen harindhentet Radio- og tv-nævnets godkendelse heraf. Radio og tv-nævnet kan af tilladel-seshaver kræve de oplysninger, som nævnet skønner nødvendige for en stillingtagen til,om vilkårene for tilladelsen fortsat vil være opfyldt efter overdragelsen.Stk. 2.Overdragelser efter stk. 1 omfatter også indirekte overdragelser, herunderoverdragelser af aktier, anparter eller andre ejerinteresser, der medfører ændringer i,hvem der har kontrol over eller bestemmende indflydelse i tilladelseshaver.Tilsyn og sanktioner

§ 31.

Radio- og tv-nævnet fører tilsyn med programvirksomheden.Stk. 2.Tilladelsen kan i henhold til radio- og fjernsynslovens §§ 50 og 51 inddragesmidlertidigt eller endeligt af Radio- og tv-nævnet, hvis tilladelseshaveren1) overtræder loven eller bestemmelser fastsat efter loven, såfremt en overtrædelse ergrov eller overtrædelser er ofte gentagne,2) tilsidesætter radio- og fjernsynslovens § 87 eller pålæg, der er meddelt efter dennebestemmelse,3) tilsidesætter de vilkår, som programtilladelsen er meddelt på,4) tilsidesætter pålæg meddelt efter radio- og fjernsynslovens § 88,5) i forbindelse med skønhedskonkurrencen og udstedelsen af tilladelsen har afgiveturigtige oplysninger,6) gennemfører væsentlige ændringer, der ikke er godkendt i overensstemmelse med §§15 og 16, eller7) ikke udnytter tilladelsen eller der sker en væsentlig afbrydelse af programvirksomhe-den.Ophør af tilladelsen

§ 32.

Tilladelseshaver er ved tilbagelevering af tilladelsen til Radio- og tv-nævnet for-pligtet til at tilbagebetale evt. for meget udbetalt tilskud, dvs. den forholdsmæssige delaf det kvartalsvist udbetalte tilskud der dækker perioden fra tilbageleveringen.Stk. 2.Hvis tilladelsen inddrages endeligt af Radio- og tv-nævnet i henhold til § 31 ertilladelseshaveren forpligtet til at tilbagebetale evt. for meget udbetalt tilskud, dvs. denforholdsmæssige del af det kvartalsvist udbetalte tilskud der dækker perioden fra ind-dragelsen.Stk. 3.Public service-redegørelse, regnskab og opgørelse, jf. §§ 17 og 19-28 skal ind-sendes til Radio- og tv-nævnet senest ved udgangen af den fjerde måned efter tilbage-leveringen eller inddragelsen, jf. stk. 1 og stk. 2. Indbetaling af skyldige beløb, skal skesenest samtidig med indsendelse af regnskabet.Ikrafttræden

§ 33.

Bekendtgørelsen træder i kraft den xx.
Bilag:1. FM 4-senderettigheder, jf. IT- og Telestyrelsens oplysninger2. Programkategorier (Escort)10
3. Skemaer til lytter og befolkningsmålinger4 Rimeligt overskud, opgørelse, overskud, incitament,claw back
11