Kulturudvalget 2010-11 (1. samling)
KUU Alm.del Bilag 38
Offentligt
921875_0001.png
921875_0002.png
921875_0003.png
921875_0004.png
Bilag 3: Metode til vurdering af opfyldelse af krav om programkvalitetTilladelseshaver har mulighed for at opnå øget afkast på investeret kapital ved opfyldelse af etmål for kvalitetsvurdering, jf. bekendtgørelsens bilag 4. For at opnå denne mulighed skal derudføres en analyse af programvirksomhedens kvalitet.Tilladelseshaver skal bekoste og bestille analysen. Analysen skal foretages af et anerkendt,uafhængigt analyseinstitut. Analyseinstituttet skal være medlem af og overholderetningslinjerne fra ESOMAR. Analysen skal være nationalt repræsentativt for målgruppen 18+.Stikprøven skal have en størrelse, der giver tilstrækkelig statistisk udregningsgrundlag afenkeltparametre på 95 pct. niveau. Analysen kan tidligst bestilles et år efter programstart ogskal gennemføres én gang årligt. Den færdige analyse skal, uanset resultat, indsendes til Radio-og tv-nævnet.Kvalitetsvurderingen af programmer skal tage udgangspunkt i det nedenstående spørgeskema,idet der minimum skal stilles de i skemaet angivne spørgsmål.Skemaet består at en kendskabs- og lytterdel, samt en kvalitetsdel.1.Kendskabs- og lytterdelenhar til formål at få etableret det totale kendskabsniveaukanalen har i befolkningen. Derudover vil det medvirke til at udskille respondenter, derikke lytter til kanalen fra skemaets anden del. Det er alene lyttere, der jævnligt benyttertilbud på FM4, der inkluderes i kvalitetsvurderingen.2.Kvalitetsdelenhar til formål at få vurderet lytternes opfattelse af FM4 på et overordnetniveau samt mere konkret få vurderet programkvalitet og værternes faglige ogformidlingsmæssige kompetencer. Lytterne skal alene vurdere kvaliteten i forhold til deprogramtyper, de jævnligt lytter til.Der anvendes en vurderingsskala fra 1 til 10, hvor 1 er den laveste og 10 den højeste karakter.Opfyldelse af KPI opnås ved, at et gennemsnit på 85 pct. har svaret 7-10 på vurderingsskalaen.Dette betyder at:1.Det total kendskabsniveau (uhjulpet + hjulpet kendskab) i befolkningen skal være påmindst 85 pct.2.Gennemsnittet af respondenter, der har vurderet kvaliteten højt eller meget højt, skalvære mindst 85 pct. Gennemsnittet udregnes på baggrund af de individuelle spørgsmål.Opfyldelse kan godt opnås i tilfælde, hvor eksempelvis troværdighed alene opnår 80pct., såfremt eksempelvis faglighed vurderes højt eller meget højt af 90 pct. Imidlertider der ligeledes indsat en nedre grænse på 50 pct. for de enkelte parametre. Hvis detteikke opfyldes, kan KPI ikke opnås.Formålet er at etablere et incitament til at øge kvaliteten i programmerneSkemaet er indsat nedenfor.
1
SpørgeskemaGoddag, mit navn er.…, jeg ringer fra …. Vi er i øjeblikket i gang med en undersøgelse omdanske radiokanaler. Må jeg have lov at stille dig nogle spørgsmål i den forbindelse?Kendskabs- og lytterdelFørst vil vi gerne spørge dig om dit kendskab til forskellige radiokanaler.Spørgsmål 1: Kendskab til FM41a)1b)Hvilke radiokanaler kender du eller har du hørt om?Hvilke af de radiokanaler, jeg nu læser op, kender du eller har du hørt om (læsop)?
Hvis FM4 ikke nævnes i enten 1a eller 1b: Tak for hjælpen og afslutFilter: Hvis FM4 nævnes i enten 1a eller 1b:Nu vil vi gerne høre lidt om dine lyttevaner.Spørgsmål 2: LytningHar du nogensinde lyttet til radiokanalen FM4?1.2.JaNej-->Tak for hjælpen og afslut
3. Ved ikke-->Tak for hjælpen og afslutFilter: Hvis svar 1, ”Ja”, i q2:Spørgsmål 3: Lyttervaner3a) Hvor ofte lytter du til radiokanalen FM4?1.2.3.4.5.6.7.Dagligt eller næsten dagligt3-4 dage ugentligt1-2 dage ugentligt2-3 gange om månedenEn gang om måneden eller sjældnereJeg har lyttet men lytter ikke mere/aldrigVed ikke-->Tak for hjælpen og afslut
Filter: Hvis svar 6, ”Jeg har lyttet men lytter ikke mere/aldrig”, i q3a3b): Hvorfor lytter du ikke længere til FM4:Åbent spørgsmål, noter svar grundigtDerefter: Tak for hjælpen og afslutFilter: Hvis svar 5 i q3a:Tak for hjælpen og afslutFilter: Hvis svar 1-4 i q3a: Fortsæt til kvalitetsvurdering
2
KvalitetsvurderingDu lytter jævnligt til FM4, og derfor vil vi gerne bede dig om at komme med din overordnedevurdering af radiokanalen.Først vil vi bede dig om at give den overordnede vurdering af hvor vigtig du synes kanalen er,som public service udbyder.Spørgsmål 4: Vurdering af FM4’s vigtighed som public service udbyder på en skala fra1 til 10, hvor 1 er lavest og 10 højest (inkl. ved ikke svarmulighed)Hvordan vil du vurdere vigtigheden af FM4 som public service udbyder? Jeg vil bede diganvende en skala fra 1 til 10, hvor 1 er lavest, dvs. ”Slet ikke vigtig”, og 10 er højest, dvs.”Meget vigtig”. Du kan benytte tallene mellem 1 og 10 til at graduere dit svarVi vil nu gerne bede dig om at give din overordnede vurdering af FM4 som public service-virksomhed. Når du skal vurdere public service-virksomheden på FM4 skal du vurdere det iforhold til begreber som alsidighed, mangfoldighed, saglighed, upartiskhed og kvalitet på etoverordnet niveau.Spørgsmål 5: Vurdering af FM4’s public service virksomhed som helhed på en skala fra1 til 10, hvor 1 er lavest og 10 højest (inkl. ved ikke svarmulighed)Hvordan vil du helt overordnet vurdere FM4’s public service programvirksomhed? Du skal igenbenytte en skala fra 1 til 10, hvor 1 er lavest/dårligst og 10 er højest/bedstVi vil nu gerne høre lidt om de programmer, du lytter til på FM4.Spørgsmål 6: Brugte programtyperHvilke af de programtyper, jeg nu læser op, lytter du jævnligt til på FM4? (Læsop):1. Nyheder2. Aktualitet3. Debat4. Kultur5. Musik6. Satire7. Ved ikke-->Tak for hjælpen og afslutFilter: Respondenten skal i spørgsmål 6 alene spørges om de programtyper,vedkommende lytter til jævnligt.Vi vil gerne bede om din vurdering af blandt andet kvaliteten og studieværterne for de pro-gramtyper du jævnligt lytter til. Du skal i dit svar igen benytte en skala fra 1 til 10, hvor 1 erdet dårligste og 10 er det bedste. Du kan som før benytte tallene mellem 1 og 10 til at gradueredit svar.Spørgsmål 7: Vurdering af FM4’s kvalitet og studieværter for de programtyper dujævnligt lytter til på en skala fra 1 til 10, hvor 1 er lavest og 10 højest (inkl. ved ikkesvarmulighed)
3
Hvis du tænker på [programtypefra q5 – fortsæt til der er spurgt til alle de programtyper,respondenten lytter til. For satireprogrammer gælder dog at det kun er pkt. 1-3 nedenfor derskal stilles]1. Hvordan vil du så vurdere den overordnede kvalitet af [programtype] på en skala fra1-10?2. Hvordan vil du vurdere den faglige præstation fra værterne på [programtype] på enskala fra 1-10?3.Hvordan vil du vurdere studieværternes evne til at formidle deres emne på [pro-gramtype]på en skala fra 1-10?4. Hvordan vil du vurdere troværdigheden hos studieværterne på [programtype] på enskala fra 1-10?5. Hvordan vil du vurdere [programtype] evne til at komme hele vejen rundt om deemner, de tager op på en skala fra 1-10?Tak for hjælpen og afslut
4