Kulturudvalget 2010-11 (1. samling)
KUU Alm.del Bilag 33
Offentligt
915737_0001.png
915737_0002.png
915737_0003.png
NOTATTil Folketingets KulturudvalgKulturministerens talepapir ved samråd i Folketingets Kulturudvalg den 10.november 2010 om kultur- og sportsdelen af rådsmøde (uddannelse, ungdom,kultur og sport) den 18.-19. november 2010Tak fru formand!Dagsordenen for det kommende rådsmøde har – for så vidt angår kultur- og sportsdelen – 11 punkter,heraf 4 kulturpunkter, 2 audiovisuelle punkter, 1 kultur- og audiovisuelt punkt og endelig 4 punkterom sport.10. november 2010
Når jeg i øvrigt nu henviser til en sportsdel, skyldes det, at Rådet for nylig har besluttet at kalde råds-formationen ”uddannelse, ungdom, kultur

og sport”.

Alle dagsordenspunkter er

til orientering.

Jeg vil gerne henvise til samlenotatet og her omtale 4 afpunkterne.

For det første dagsordenspunkt 7

om kulturelle og audiovisuelle dimensioner af Europas DigitaleDagsorden, som er sat på rådsmødedagsordenen med henblik politisk drøftelse, og som er kulturde-lens hovedpunkt.
Europas Digitale Dagsorden er delt ind i syv indsatsområder, hvoraf to særligt berører kulturelle ogaudiovisuelle aspekter.
Det drejer sig for det første om indsatsområdet ”Et dynamisk digitalt indre marked”, som i dennesammenhæng primært berører ophavsretlige problemstillinger, herunder multiterritorial licensering afrettigheder, kollektiv rettighedsforvaltning og såkaldte forældreløse værker.
Dok. nr. 735268
Side 2
Ét andet af meddelelsens indsatsområder – ”IKT-støttede fordele for samfundet” – berører blandt an-det digitalisering af kulturarven f.eks. Det Europæiske Digitale Bibliotek Europeana og digitaliseringaf de europæiske biografer.
Regeringen er positiv over for formandskabets bestræbelser på at sætte Kommissionens meddelelseom Europas Digitale Dagsorden på dagsordenen.
Generelt i forbindelse med den videre konkretisering af Europas Digitale Dagsorden lægger regerin-gen særligt vægt på, at det digitale indre marked styrkes, herunder nedbrydelse eller minimering afbarrierer for e-handel, og at der skabes en bedre grobund for udviklingen af både eksisterende og nyeinnovative forretningsmodeller med kreativt indhold, som respekterer de ophavsretlige regler.
På rådsmødet under drøftelserne af de kulturelle og audiovisuelle aspekter af Europas Digitale Dags-orden vil regeringen fremhæve de to direktivforslag om ophavsret, som fremgår af meddelelsen, atKommissionen vil fremsætte. Det drejer sig dels om et kommende direktivforslag om såkaldt foræl-dreløse værker – altså værker, hvor det ikke er muligt at finde frem til rettighedshaverne. Formåletmed direktivet vil være at sikre, at der findes løsninger i hele EU, som gør det muligt at digitaliserekulturarv og samtidig sikre respekten af ophavsretten, men uden at sådanne forældreløse værker står ivejen for digitalisering. Det er et område, som vi allerede har taget hånd om i Danmark i form af dengenerelle aftalelicens, som Folketinget vedtog i 2008, og som netop har til formål at sikre mulighedfor digitalisering på nye områder samtidig med, at der er taget højde for rettighedshaverne. Endviderefremgår det af meddelelsen, at Kommissionen vil udarbejde et direktivforslag om kollektiv forvalt-ning, som vil have til formål at sikre mulighed for klarering af ophavsrettigheder på tværs af lande-grænser.
Regeringen støtter intentionen om at forenkle klarering, forvaltning og licensering af ophavsrettighe-der på tværs af grænserne, og om at tilpasse rettighedsforvaltning til den teknologiske udvikling, samtat lette digitalisering og formidling af kulturelle værker i Europa.
Side 3
Samtidig lægger regeringen stor vægt på, at initiativer på europæisk plan balancerer de hensyn, der erhos de forskellige interessenter på markedet, herunder forbrugerne, rettighedshaverne, indholdspro-ducenter og -udbydere m.v.

Dernæst

vil jeg gerne kort nævne

dagsordenspunkt 3

om Rådets arbejdsplan vedrørende kultur for2011-2014, som skal afløse den nuværende kulturarbejdsplan, der udløber i år.
Den kommende arbejdsplan foreslås at have seks prioriterede indsatsområder, hvoraf flere foreslåsvidereført fra den nuværende plan – f.eks. fremme af de kulturelle og kreative industrier. Der er ogsånye overskrifter som f.eks. kultur i eksterne forbindelser, som lægger op til at fremme et strategisksamarbejde om kultur mellem kulturministerier og udenrigsministerier – noget som regeringen bak-ker op om, og som i øvrigt ligger i god forlængelse af regeringens strategi for styrket internationalise-ring af dansk kulturliv fra i sommer.

Endelig

vil jeg gerne for så vidt angår sportsdelen fremhæve

dagsordenspunkterne 9 og 10

om hhv.rådskonklusioner om sportens rolle som en kilde til og drivkraft for aktiv social inklusion og politiskdrøftelse af social inklusion i og gennem sport.
Regeringen ser positivt på rådskonklusionerne og de stillede spørgsmål. Danmark er et godt eksempelpå, at vi på en række områder anvender idræt som virkemiddel for at opnå bredere samfundsmæssigeformål så som social inklusion, integration osv. I Danmark har vi med Breddeidrætsudvalget, som af-gav rapport i foråret 2009, sat fokus på idrættens virkemidler, herunder social inklusion. Jeg forven-ter, at vi fra dansk side under den politiske drøftelse vil bidrage med eksempler og praktiske erfarin-ger inden for området.