Kulturudvalget 2010-11 (1. samling)
KUU Alm.del Bilag 153
Offentligt
1011813_0001.png
1011813_0002.png
1011813_0003.png
1011813_0004.png
1011813_0005.png
1011813_0006.png
1011813_0007.png
1011813_0008.png
1011813_0009.png
1011813_0010.png
1011813_0011.png
1011813_0012.png
1011813_0013.png
1011813_0014.png
NOTAT10. juni 2011
Samarbejdsmuligheder mellem DR’s distrikter og de regionale TV 2-virksomhederIndledningI henhold til medieaftalen for 2011-2014 skal der iværksættes et udredningsarbejde omfordele og ulemper ved et samarbejde om den regionale dækning mellem de regionaleTV 2-virksomheder og DR’s regionalradioer.Det fremgår af kommissoriet for udvalgsarbejdet, at der skal redegøres for følgendepunkter:1.2.Den overordnede organisatoriske opbygning af DR’s regionalradioer og de regionaleTV 2-virksomheder.Den nuværende programvirksomhed hos henholdsvis DR’s regionalradioer og deregionale TV 2-virksomheder samt hvilken type af opgaver, disse løser udover derent programmæssige, herunder eksempelvis administrative og tekniske opgaver.Det nuværende samarbejde mellem de regionale TV 2-virksomheder og DR’s regio-nalradioer.Fordele og ulemper ved at udvide samarbejdet på4.1.det programmæssige område4.2.det administrative område4.3.det tekniske område4.4.evt. andre områderI den forbindelse skal de økonomiske konsekvenser af et udvidet samarbejde vurde-res, idet det dog forudsættes, at et evt. udvidet samarbejde sker indenfor de nuvæ-rende økonomiske rammer.
3.4.
Regionalradioer forstås af udvalget som DR’s distrikter - uanset om disse arbejder medradio, tv eller andet, idet udvalgsarbejdet generelt har regionalt samarbejde som fokus.Sprogligt skelnes der derfor ikke mellem DR’s regionalradioer og DR’s distrikter i detfølgende.Udvalget har forstået kommissoriet således, at formålet med udvalgsarbejdet er at un-dersøge de samarbejdsmuligheder og -former, der kan være relevante indenfor de orga-nisatoriske rammer, der pt. eksisterer på radio- og tv-området på regionalt niveau. Ud-gangspunktet for arbejdet er således, at den nuværende organisatoriske struktur forud-sættes bibeholdt, hvorfor der ikke opstilles modeller for eventuel sammenlægning afDR’s distrikter og de regionale TV 2-virksomheder til nye, selvstændige regionale radio-og tv-institutioner og de heraf afledte økonomiske og produktionsmæssige synergieffek-ter.
Dok. nr. 974344
Side 2
Udvalget ser formålet med et eventuelt øget samarbejde som værende kvalitetsforbed-ring af mediedækningen på regionalt niveau. Et øget samarbejde må samtidig forventesat give synergieffekter, der potentielt vil kunne øge ressourceoptimeringen hos samar-bejdsparterne netop ved på udvalgte områder at ”pulje” kræfterne bedre i den regionaledækning.Det skal bemærkes, at det ikke indgår i kommissoriet at undersøge de otte TV 2-virksomheders indbyrdes samarbejde eller mulighederne for at øge dette. Dette berøresderfor ikke nærmere i dette notat. Ligeledes berøres det interne samarbejde mellemDR’s regionalradioer heller ikke.Udvalget har bestået af:Caroline Reiler, direktør for DR Jura, Politik og StrategiJan Ørskov, ledende redaktionschef for DR’s distrikterOve Mulvad, direktør for TV 2/FynVagn Petersen, direktør for TV 2/ØstLars M. Banke, kontorchef, KulturministerietLykke Guldbrandt, fuldmægtig, KulturministerietKatja Just Maarbjerg, fuldmægtig, Kulturministeriet1. Den organisatoriske opbygningDR’s regionalradioer og de regionale TV 2-virksomheder er organisatorisk meget for-skelligt opbygget.1.1 DR’s distrikterDR har ni regionale distrikter (samt to minidistrikter), som organisatorisk er en del afDR og dermed er underlagt de overordnede prioriteringer, som foretages af DR’s besty-relse og øverste ledelse. DR’s bestyrelse har det overordnede ansvar for de programmer,som sendes og produceres i DR’s distrikter samt ansvaret for, at de bestemmelser forDR’s virksomhed, der er fastsat i loven og bestemmelser fastsat i medfør af loven, over-holdes.Generaldirektøren har det daglige programansvar og varetager den daglige administra-tive og økonomiske ledelse af DR. Den daglige ledelse af DR’s distrikter varetages afden bestyrelsesudnævnte direktør for området DR Danmark. For den redaktionelle le-delse af hvert af DR’s ni distrikter står en redaktionschef. De ni redaktionschefer er or-ganiseret under en ledende redaktionschef, som har direkte reference til ovennævntedirektør for DR Danmark.DR havde i budgettet for 2010 afsat 125,6 mio. kr. af DR’s samlede budget til distrik-ternes programvirksomhed.1.2 De regionale TV 2-virksomhederDe regionale TV 2-virksomheder er otte selvstændige virksomheder..
Side 3
Den overordnede ledelse af den enkelte TV 2-virksomhed varetages af den pågældendeTV 2-virksomheds bestyrelse, og den daglige ledelse varetages af direktøren for den en-kelte TV 2-virksomhed. De regionale bestyrelser vælges af et folkeligt bredt sammensatrepræsentantskab bortset fra bestyrelsen for TV SYD, der grundet sin etablering nogleår tidligere end de øvrige regionale TV 2-virksomheder har en lidt anden organisatoriskopbygning. Således er TV SYD et A/S-selskab og ikke en selvejende institution som deandre syv regionale TV 2-virksomheder.De regionale TV 2-virksomheder har organiseret sig i Foreningen af TV 2-regioner, derhar som hovedopgave at varetage relationerne i forhold til de faglige organisationerherunder at forhandle kollektive overenskomster. Foreningen forhandler og indgår ogsåaftaler med ophavsrettighedsorganisationer som KODA og Gramex. Øvrigt samarbejdemellem de regionale TV 2-virksomheder foregår ad hoc og er organiseret på forskelligeniveauer ledelsesmæssigt, programmæssigt og teknisk.De regionale TV 2-virksomheder modtog i 2010 i alt 428,4 mio. kr. fra licensmidlerne tilderes samlede virksomhed.DR’s distrikter og de regionale TV 2-virksomheder følger i store træk de gamle amts-grænser. Rent geografisk er distrikterne og de regionale virksomheder da også meget lighinanden med en opdeling i områderne: Nordjylland, Østjylland, Midt- og Vestjylland,Fyn, Bornholm, Københavnsområdet samt øvrigt Sjælland med Lolland-Falster og Møn.Den væsentligste geografiske forskel er, at DR opdeler det sydlige Jylland i DR Syd ogDR Trekanten, mens den regionale TV 2-virksomhed for det sydlige Jylland, TV SYD,er noget større og dækker stort set begge disse områder.2. DR’s regionalradioers hhv. de regionale TV 2-virksomheders programvirk-somhed samt andre opgaverI det følgende redegøres i overensstemmelse med kommissoriet for den nuværende pro-gramvirksomhed hos henholdsvis DR’s regionalradioer og de regionale TV 2-virksomheder. Ligeledes redegøres for hvilke andre typer opgaver, disse hver især løserudover de rent programmæssige, herunder eksempelvis administrative og tekniske op-gaver.2.1 DR’s regionalradioerProgramvirksomhedDR’s regionale programvirksomhed er meget differentieret. Den består af mange for-skellige former for programmer og indhold, som dagligt leveres på DR’s regionale oglandsdækkende platforme.På P4 sender DR regionale nyheder hele dagen og regionale radioprogrammer om mor-genen og om eftermiddagen. I middags- og aftentimerne sendes landsdækkende P4-udsendelser. Flertallet af P4’s landsdækkende udsendelser produceres i DR’s regionaledistrikter, som herudover også producerer en række landsdækkende radioudsendelsertil P1. Blandt andet produceres P1’s ”Krause på tværs” og ”Poul Friis” af henholdsvisDR Fyn og DR Bornholm.
Side 4
Som en del af den daglige regionale nyhedsproduktion producerer distrikterne ligeledesregionale nyheder til dr.dk. Udover produktion af regional radio og web har DR’s di-strikter en omfattende produktion af nyhedsindslag fra hele landet til DR’s landsdæk-kende nyhedsudsendelser på radio, tv og internettet.Andre opgaverDR’s regionalradioer varetager selv en række administrative opgaver, blandt andet iforbindelse med registrering af sendeplaner og rettighedsrapportering, mens fælles-funktioner som HR (løn- og personaleadministration), Økonomi og Indkøb samt Teknik-support og investeringer er placeret centralt i DR.DR skal ifølge sin public service-kontrakt sikre dialog med befolkningen om program-virksomheden. En central del af DR’s dialog er i dag forankret i DR’s distrikter. Såledeser der oprettet 11 dialogfora, hvor repræsentanter fra lokalsamfundet og lytter- og seer-foreninger mødes for at diskutere DR’s programvirksomhed. Medlemmerne i et dialog-forum mødes med repræsentanter for ledelsen i DR fire gange om året. Der er to regio-nale møder i hvert distrikt, hvor man diskuterer DR’s regionale programmer og tilbudpå dr.dk. Der er et årligt regionalt temamøde, hvor der typisk bliver sat fokus på ud-valgte programområder indenfor dele af DR’s samlede programvirksomhed. Yderligereinviteres alle medlemmer til DR-Dagen, hvor de sammen med DR’s øverste ledelse drøf-ter DR’s programmer og dialogforaenes virke.2.2 De regionale TV 2-virksomhederProgramvirksomhedDe regionale TV 2-virksomheder sender regionale tv-programmer i ”vinduer” på TV 2’shovedkanal og på ”den regionale kanal” i MUX 1. I ”vinduerne” sender de regionale TV2-virksomheder mandag-torsdag to hovedudsendelser og fredag-søndag én hovedudsen-delse. I hverdagene sendes endvidere to mindre nyhedsudsendelser og i weekenden énmindre nyhedsudsendelse i løbet af eftermiddagen/aftenen. Derudover sender de regio-nale TV 2-virksomheder programmer en time hver formiddag på alle hverdage. På ”denregionale kanal” i MUX 1 sendes derudover programmer en time hver aften. Fra 2012flyttes denne time til de regionale TV 2-virksomheders nye, selvstændige kanaler. Stortset alt programindhold er også tilgængeligt på de respektive regioners hjemmesider.Som følge af de vidt forskellige sendetidspunkter og udsendelsernes forskellige place-ring på to kanaler samt på internettet er programvirksomheden ganske differentieret. Iformiddagsudsendelserne sendes der blandt andet magasinprogrammer med oplys-nings-, debat-, livsstils- og forbrugerstof, længere programmer med varigheder op til enhalv time, nyheder og featurestof. I aftenprogrammerne på TV 2’s hovedkanal senderalle regionale TV 2-virksomheder nyheder samt i vekslende omfang featurestof af man-ge forskellige genrer. I udsendelserne på den regionale kanal sendes der fortrinsvishalvtimesprogrammer også af mange forskellige genrer samt et dagligt fælles program,”Danmark Rundt”, der er skabt af indslag fra alle otte virksomheder og sammensat, sådet er egnet til udsendelse over hele landet.
Side 5
Endelig producerer TV 2-virksomhederne også indslag til TV 2’s landsdækkende ny-hedsudsendelser.Fra 2012 vil de regionale TV 2-virksomheder disponere over en hel kanal på MUX 1.Det er op til den enkelte regionale TV 2-virksomhed - inden for de rammer, der er fast-sat i public service-kontrakterne - at tage stilling til, hvordan denne mulighed skal ud-nyttes; det vil sige, i hvilket omfang kanalen skal udfyldes med egenproducerede pro-grammer, fællesproducerede programmer og andre TV 2-virksomheders programmer. Isærlige tilfælde kan flere regionale TV 2-virksomheder samsende fra en væsentlig begi-venhed eller et fælles programinitiativ.Andre opgaverDet følger af de regionale TV 2-virksomheders selvstændighed, jf. afsnit 1.2, at hvervirksomhed er etableret med egen ledelse, administration og teknik.På det administrative og økonomiske område udarbejder hver enkelt virksomhed såle-des årlige budgetter og regnskaber. Alt fra dagligt bogholderi over lønadministration tilinvesteringer håndteres som i enhver anden virksomhed. Samarbejdet mellem de regio-nale virksomheder er på netværksplan som erfaringsudveksling.På det tekniske område er der i forskellige sammenhænge og i forskellige konstellatio-ner af TV 2-virksomheder et ofte ganske udstrakt samarbejde. Det sker i form af fællesanalyser af tekniske udviklingsbehov, i form af fælles udbud og indkøb af teknisk ud-styr og i kraft af den tekniske infrastruktur, der binder hele TV 2-organisationen sam-men.Ifølge de regionale TV 2-virksomheders public service-kontrakter skal virksomhedernedesuden gennemføre dialog med befolkningen i regionen, herunder særligt med lytter-og seerorganisationerne, om sin public service-virksomhed. Denne dialog kan finde stedgennem virksomhedernes repræsentantskaber, hvori disse organisationer netop er re-præsenterede.3. Det nuværende samarbejdeDet er på det programmæssige område, at DR’s regionalradioer og de regionale TV 2-virksomheder i langt overvejende grad samarbejder på nuværende tidspunkt. Der erher typisk tale om temasamarbejder (i modsætning til løbende/formaliseret samarbej-de).Der er særligt gennemført samarbejde i forbindelse med dækningen af kommunalvalgog folketingsvalg. Der er her typisk tale om samarbejde om vælgermøder, meningsmå-linger og fælles placering for programafvikling - eksempelvis dagen efter folketingsval-gene, hvor alle de regionale medier samler sig ét sted for at gøre det enklere for politi-kere at medvirke. I den forbindelse skal desuden nævnes, at der i flere regioner alleredenu er truffet beslutning om gennemførelse af et samarbejde mellem den enkelte regionsradiodistrikt og regionale TV 2-virksomhed om dækningen af folketingsvalget 2011.
Side 6
Yderligere har flere regioner haft forskellige temaprogramsamarbejder. Et eksempelherpå er TV 2/Nords og DR Nordjyllands temasamarbejde i 2010 om at sætte fokus påudsatte børn i regionen. Man nedsatte i den forbindelse en ”gravegruppe” bestående affire journalister - to fra DR Nordjylland og to fra TV2/Nord. Disse fire journalister fik 14dage til at producere fire dagsordensættende historier om svigt, manglende indsats ellerlignende over for børn. To af historierne blev først udsendt i P4 Nordjylland om morge-nen med opfølgning på TV2/Nord om aftenen. To af historierne blev først udsendt påTV2/Nord med opfølgning på P4 Nordjylland næste morgen1. Her imellem bragtes lø-bende historier og fakta om udsatte børn og deres vilkår.Et andet eksempel på et programmæssigt samarbejde er TV 2/Lorrys og DR Køben-havns samarbejde om en nyhedsserie om nærdemokratiets vilkår i regionen, der blevgennemført i efteråret 2010. Her samarbejdede to journalister fra hver station gennemen måned om at finde cases, ligesom de var fælles om at gennemføre meningsmålingerom relevante emner indenfor det overordnede tema. Indslagene blev bragt i TV 2/Lorrysaftensnyhedsudsendelser, ligesom P4 København brugte indslagene i samtlige deresnyhedsudsendelser. TV 2/Lorry og DR København fik så mange reaktioner fra lyttere ogseere, at stationerne i tiden efter kunne følge op på nyhedsserien.Alt i alt har erfaringerne fra de forskellige programmæssige samarbejder mellem radio-distrikterne og de regionale TV 2-virksomheder rundt om i landet været positive.Det skal i øvrigt nævnes, at der ligeledes har foregået samarbejde på det programmæs-sige område mellem såvel de regionale TV 2-virksomheder og visse af DR’s distrikter ogvisse dagblade. Programmæssigt er der således for visse regioner tale om et vist journa-listisk samarbejde på tværs af de regionale medier.Der er imidlertid forskel på, hvor meget de enkelte DR-distrikter og de regionale TV 2-virksomheder samarbejder. I halvdelen af de regionale områder er der således intet el-ler stort set intet samarbejde, mens der i den anden halvdel af de regionale områder erforskellige former for samarbejde, herunder temaorienteret programsamarbejde someksemplerne fra Nordjylland og København. Der er således forskellige former for sam-arbejde på Fyn, i Nordjylland, i københavnsområdet og på det øvrige Sjælland samt Lol-land-Falster og Møn, mens der ifølge de foreliggende oplysninger kun i begrænset om-fang samarbejdes i de øvrige dele af Jylland og på Bornholm.Grundene til forskellene i samarbejdsfrekvensen de geografiske regioner imellem harikke entydigt ladet sig identificere. Det er udvalgets vurdering, at særligt tre faktorerhar gjort sig gældende i overvejelserne (eller de manglende overvejelser) om at iværk-sætte et samarbejde:
1
Det skal i den forbindelse i øvrigt nævnes, at der i henhold til radio- og fjernsynslovgivningen intet er tilhinder for at henvise til hinandens programmer, så længe henvisningen er redaktionelt begrundet, og det ibegyndelsen af det givne indslag nævnes, at programmet er lavet i samarbejde med den givne samarbejds-partner.
Side 7
For det første har DR’s distrikter og de regionale TV 2-virksomheder fra sin start føltsig som konkurrenter i dækningen af det regionale stof. Det er imidlertid udvalgetsvurdering, at dette konkurrenceaspekt i mindre grad gør sig gældende i dag.For det andet kan graden af samarbejde i visse regioner givetvis tilskrives personligerelationer.For det tredje har der ikke tidligere været fokus på mulighederne og fordelene ved sam-arbejde mellem distrikterne og de regionale TV 2-virksomheder.4. Fordele og ulemper ved øget samarbejdeNedenfor opridses de fordele og ulemper, som udvalget har identificeret indenfor de firehovedområder; programmæssigt samarbejde, administrativt samarbejde, teknisk sam-arbejde samt samarbejde på andre områder.4.1. Fordele og ulemper ved øget samarbejde på det programmæssige områdeUdvalget har identificeret flerefordeleved øget programmæssigt samarbejde mellemDR’s regionalradioer og de regionale TV 2-virksomheder:Mulighed for at sætte særlige temaer på den regionale dagsorden.Mulighed for at give lyttere og seere større og bredere indsigt i konkrete, væ-sentlige regionale problemstillinger.Mulighed for tværmedial journalistisk sparring om en problemstilling.Mulighed for bedre udnyttelse af ressourcer indenfor udvalgte områder.
Alt i alt må det antages, at et øget programmæssigt samarbejde vil bidrage til at øgelytternes og seernes viden om de valgte regionale problemstillinger. Denne viden måsamtidig antages at nå ud til et bredere udsnit af befolkningen i den givne region, idethistorierne både bringes på radio og tv. Dette burde alt andet lige give anledning til, atregionale problemstillinger diskuteres på et bedre og bredere grundlag.I den forbindelse skal såveludfordringerne som ulemperneved et mere systematiskprogrammæssigt samarbejde mellem DR’s distrikter og de regionale TV 2-virksomhedernævnes. Disse kan overordnet inddeles i tre hovedområder, jf. nedenfor:For det første kan et øget programmæssigt samarbejde udgøre et problem formangfoldigheden i den regionale mediedækning: Jo mere udbredt et regionaltsamarbejde er, jo større er risikoen for, at en given problemstilling kun belysesfra én vinkel. Mere konkurrence om dækningen af det regionale stof må alt an-det lige foranledige fremsættelse af flere sider af og holdninger til en given sag.Gavnligheden af mangfoldighed i mediedækningen på regionalt niveau sættersåledes nødvendigvis grænser for muligheden for øget programsamarbejde.Konkurrenceaspektet gør sig ikke kun gældende på regionalt niveau. Såledesproducerer DR’s distrikter både radio og tv til andre redaktioner i DR, eksem-pelvis TV Avisen og Update, ligesom de regionale TV 2-virksomheder produce-
Side 8
rer indslag til TV 2 NYHEDERNE. Et tæt programmæssigt samarbejde mellemTV 2-virksomhederne og DR’s distrikter vil derfor for de regionale TV 2-virksomheder indirekte være et samarbejde med DR Nyheder, ligesom DR’s di-strikter indirekte ville samarbejde med TV 2 NYHEDERNE. Dette kan ikkeudelukkes at være problematisk for DR-distrikternes og TV 2-virksomhederensdaglige samarbejde med hhv. DR Nyheder og TV 2 NYHEDERNE. Konkurrenceom nyhedsdækningen på nationalt niveau sætter ligesom konkurrenceaspektetpå regionalt niveau dermed naturlige grænser for muligheden for øget pro-grammæssigt samarbejde mellem DR’s regionalradioer og de regionale TV 2-virksomheder.For det andet betyder konkurrencen på den regionale nyhedsdækning, at plan-lægningshorisonten er kort for de producerende parter, idet der ofte er brug forhurtige beslutninger om både indhold og ressourceforbrug. Dette vanskeliggøret samarbejde mellem i øvrigt uafhængige institutioner.For det tredje udgør distrikternes og de regionale TV 2-virksomheders forskelli-ge organisatoriske opbygning, jf. afsnit 1, en udfordring for programmæssigtsamarbejde mellem de to parter. DR’s distrikter er hierarkisk underlagt de prio-riteringer og dispositioner, der foretages af DR’s bestyrelse og generaldirektø-ren, hvorimod de regionale TV 2-virksomheder selv foretager de programmæssi-ge prioriteringer. Ifølge eksempelvis TV 2/Lorry har dette faktum begrænsetstationens ellers gode temasamarbejde med DR København.For det fjerde har den øgede brug af internettet i nyhedsformidlingen udvisketregionalradioernes henholdsvis de regionale TV 2-virksomheders ”prime time”.Denne har ellers været af stor fordel ved fordelingen af stof fremstillet under etprogrammæssigt samarbejde, idet regionalradioernes ”prime time” var om mor-genen og de regionale virksomheders om aftenen. Det fælles materiale kunnedermed nemt deles, så visse historier først blev bragt om morgenen i radioen ogderefter fulgt op om aftenen på tv, mens andre historier blev behandlet førstegang om aftenen på tv og herefter fulgt op den næste morgen i radioen. Denneoplagte mulighed for opdeling af det fælles stof er under pres nu – fordi det så atsige er ”prime time” hele tiden på nettet – hvilket kan stille sig i vejen for etøget programmæssigt samarbejde.
Disse udfordringer og ulemper til trods er der dog gennemført mange vellykkede pro-grammæssige samarbejder, jf. også afsnit 3. Det er således udvalgets vurdering, at denævnte ulemper vil være mest markante, når der er tale om formaliseret samarbejde,samt når der er tale om dækningen af situationer, der opstår med kort varsel. De nævn-te udfordringer er imidlertid ikke til hinder for at fortsætte og udvide temarelateretprogramsamarbejde mellem DR’s distrikter og de regionale TV 2-virksomheder.Det er derfor i udvalget diskuteret, hvordan programmæssigt samarbejde kan udbredes.Der har i den forbindelse været enighed om, at det er vigtigt, at der ikke bør stilles etformelt krav til samarbejde, men derimod at der generelt er et øget fokus på mulighe-derne for at samarbejde.
Side 9
En måde, hvorpå fokus på mulighederne for denne form for samarbejde kan styrkes,kan være ved, at DR’s distrikter og de regionale TV 2-virksomheder i hvert enkelt regi-onalt område mødes for at drøfte mulighederne for samarbejde. På sådanne møder kanprogramplaner og lignende være grundlag for diskussionerne, og parterne kan desudenevaluere det foregående års samarbejder og herigennem drøfte positive og negative er-faringer med samarbejdet.Det forventes, at et fortsat såvel som udvidet programsamarbejde som skitseret ovenforvil kunne gennemføres indenfor parternes økonomiske rammer.4.2 Fordele og ulemper ved øget samarbejde på det administrative områdeSom det fremgår af afsnit 1 er DR’s distrikter og de regionale TV 2-virksomheder megetforskelligt organiseret opbygget. Således følger det af de regionale TV 2-virksomhedersselvstændighed, at hver virksomhed er etableret med egen ledelse, administration ogøkonomi. Derimod løses de administrative og økonomiske opgaver tilknyttet DR’s di-strikter i høj grad centralt i DR.Det er i lyset af denne organisatoriske forskel, at fraværet af samarbejde mellem DR’sdistrikter og de regionale TV 2-virksomheder på det administrative område skal forstås.Af denne grund er det ikke udvalgets vurdering, at det indenfor de givne organisatori-ske rammer er muligt at gennemføre samarbejde på det administrative område. Selvden uformelle erfaringsdeling, der foregår mellem de otte regionale TV 2-virksomheder,jf. afsnit 2.2, er svær at forestille sig, kunne udbredes til også at inkludere DR’s distrik-ter, netop fordi distrikterne ikke har de investerings-, lønadministrative og regnskabs-mæssige opgaver og kompetencer, som de regionale TV 2-virksomheder har.Af den grund er udvalget ikke gået videre med at drøfte eventuelle fordele eller ulemperved et administrativt samarbejde mellem DR’s regionalradioer og de regionale TV 2-virksomheder.4.3 Fordele og ulemper ved øget samarbejdet på det tekniske områdeOverordnet kan ”teknik” i denne rapports sammenhæng forstås enten som produkti-onsudstyr eller udstyr til distribution af lyd og billeder.For så vidt angår produktionsudstyr er det produktionsmæssige set up for radio og tvgrundlæggende så forskelligt, at udveksling af udstyr ikke er muligt. I takt med at bi-medialiteten bliver mere almindeligt i DR’s distrikter, produceres der hos regionalradi-oerne faktisk også tv-indslag. Selv om dette sker med optageudstyr, som også anvendesi flere af de regionale TV 2-virksomheder, er forskelligheden dog så fremtrædende, at enudveksling af udstyr ikke giver mening.For så vidt angår distributionsudstyr, vurderes det, at der i dag ikke er uoverstigeligebarrierer for et tættere samarbejde. Modsat tidligere er langt de fleste systemer i daggearet til at ”snakke sammen”, og det er relativt enkelt teknisk at overføre såvel lydsom billeder fra én radio- og tv-station til en anden.
Side 10
Ved dækning af større begivenheder, debatmøder og lignende er det almindeligt, at deregionale radio- og tv-stationer hjælper hinanden på ad hoc basis; det vil sige, at det ernoget de involverede medarbejderne ofte finder ud af på stedet. Dækker radioen et de-batmøde, kan tv-stationen således koble sig på og få optimal lydkvalitet. Det kan om-vendt også være radioen, der kobler sig på tv-stationens lyd set up.Det er udvalgets vurdering, at det således på ad hoc-basis er muligt for parterne atsamarbejde på det tekniske område som beskrevet ovenfor. Et sådant samarbejde vilpotentielt kunne reducere antallet af medarbejdere udsendt til en given begivenhed ogdermed givetvis samlet set medføre en optimering af ressourceforbruget. Ligeledes kansamarbejdet på det tekniske område eventuelt sikre formidling fra en given begivenhedpå flere regionale platforme.4.4 Muligheder for samarbejde på andre områderUd over at belyse samarbejdsmulighederne på programmæssige, administrative og tek-niske områder lægger kommissoriet op til, at udvalget skal overveje, om der er andreområder, hvor der med fordel kunne samarbejdes mere mellem DR’s regionalradioer ogde regionale TV 2-virksomheder.Udvalget har på den baggrund drøftet muligheden for samarbejde på følgende områder,som behandles nærmere i det følgende:PraktikantsamarbejdeDialogsamarbejdeSamarbejde om tv-sending af radio samt såkaldt radio-tvSamlokalisering
PraktikantsamarbejdeTraditionelt har det været en udfordring at få journaliststuderende til at søge praktik-steder langt fra de større byer. Derfor vurderes det, at DR’s regionalradioer og de regio-nale TV 2-virksomheder med fordel kan samarbejde på dette område med henblik på attiltrække kvalificeret arbejdskraft også til de såkaldte yderområder.De relevante aktører kunne f.eks. samarbejde om fælles uddannelsesdage for prakti-kanterne i området, hvor et fagligt og regionalt forankret tema behandles - eksempelvisén eller to gange om året.Det vurderes, at et eventuelt samarbejde om sådanne faglige aktiviteter vil kunne bru-ges aktivt i rekrutteringsfasen, idet mange studerende vil opfatte det positivt, at der ertværgående faglige aktiviteter, som kan danne grundlag for et stærkere socialt miljø ogkontakt til praktikanterne på de andre praktiksteder.Fælles faglige aktiviteter vil derudover tænkes at kunne stimulere til et øget program-samarbejde mellem DR’s distrikter og de regionale TV 2.virksomheder. Det er ikkeumuligt at forestille sig, at et decideret programsamarbejde i stil med eksemplerne i af-snit 4.1 kunne tage sit udgangspunkt i sådanne fælles uddannelsesdage.
Side 11
Det skal i øvrigt oplyses, at der allerede i dag er etableret et praktikantsamarbejde mel-lem aktørerne i Midt- og Vestjylland, som er centreret omkring faglige uddannelsesda-ge. Erfaringerne hermed har været gode.Det er vurderingen, at eventuelle yderligere samarbejdsaktiviteter på praktikant-området primært vil være relevant i Nordjylland, Midt- og Vestjylland, Syd- og Sønder-jylland, på Sjælland og Bornholm. Samtidig vurderes det, at relevansen vil være størst,for så vidt angår rekruttering af journalistpraktikanter fra Danmarks Medie- og Jour-nalisthøjskole i Århus og journalistuddannelsen på Syddansk Universitet, idet det i daghovedsageligt er praktikanter fra disse uddannelser, som aftages af henholdsvis DR’sdistrikter og de regionale TV 2-virksomheder.Et øget samarbejde om uddannelse og rekruttering af journalistpraktikanter vil kunneske indenfor DR’s og de regionale TV 2-virksomheders nuværende økonomiske rammer.DialogsamarbejdeBåde DR’s distrikter og de regionale TV 2-virksomheder er gennem deres respektivepublic service-kontrakter forpligtet til at føre dialogmøder med danskerne om deresprogramvirksomhed, jf. afsnit 2.1 og 2.2.Det vurderes, at det vil være til stor fordel for såvel lyttere og seere som de regionaleTV 2-virksomheder og DR’s distrikter, hvis et eller flere årlige dialogmøder arrangeresog gennemføres i fællesskab:Det må antages, at det vil være mere attraktivt for seerne og lytterne at møde op til dia-logmøder, der relaterer sig til en bred(ere) del af mediedækningen. Det større fremmødesamt muligheden for at diskutere flere (regionale) mediers programindhold vil muligvismedføre en synergieffekt, for så vidt angår diskussion om, forslag til og udvikling afprogramvirksomheden hos både DR’s regionalradioer og de regionale TV 2-virksomheder. Dette kan kun være til gavn for begge parter.I den forbindelse kunne man let forestille sig, at dialogmøderne kunne være smeltedigelfor idéer om fremtidig programsamarbejde mellem TV 2-virksomhederne og DR’s di-strikter. De fælles dialogmøder vil netop kunne afdække de reelle behov og ønsker for etprogramsamarbejde, som bør være basis for et sådant, jf. afsnit 4.1.Det forventes, at fælles dialogmøder vil kunne holdes indenfor DR’s og de regionale TV2-virksomheders nuværende økonomiske rammer.Samarbejde om tv-sending af radio samt såkaldt radio-tvUdvalget har endvidere overvejet to muligheder for samarbejde mellem de regionale TV2-virksomheder og DR’s regionalradioer, som vedrører hhv. samarbejde om tv-sendingaf radio samt såkaldt radio-tv.Baggrunden for overvejelserne er blandt andet, at hver af de otte regionale TV 2-virksomheder per 1. januar 2012 kommer til at råde over en 24-timers kanal i MUX 1,
Side 12
jf. afsnit 2.2. Idet det forudsættes, at de regionale kanaler ikke vil kunne udfylde 24-timers kanalernes fulde sendetid, kunne man med fordel på visse tidspunkter sende ly-den fra DR’s regionalradioer kombineret med et fast billede på skærmen, der henvisertil, at lyden kommer fra den givne DR P4-kanal.Et endnu tættere samarbejde kunne gennemføres, hvis de regionale TV 2-virksomhedervalgte at udfylde en del af sendetiden med tv-transmissioner fra radioudsendelser (”ra-dio-tv”), som man kender det fra eksempelvis radioprogrammet P1 Debat på DR2, dersendes på DR2 på hverdage fra kl. 17.30.Rent teknisk vil sending udelukkende af P4’s lyd på de regionale kanaler kun krævemindre tekniske tilpasninger, mens sending af billeder (det vil sige fra radioværternessendestudier) vil kræve mere teknisk forberedelse – herunder nyinvesteringer i særligekameraer, lys og lyd.Økonomisk vil begge former for samarbejde kræve en nærmere undersøgelse. Erfarin-gerne fra samsendinger af tv-radio på DR 2 peger på, at samsending fra otte regionaletv-kanaler vil være dyrt og derfor vil kræve store omprioriteringer eller tilførsel af nyemidler.Juridisk vil der ligeledes være overvejelser af en række ophavsretlige, overenskomst-mæssige og medieansvarsretlige problemstillinger, som vil kunne vise sig at være enudfordring.Udvalget er imidlertid enigt i, at mulighederne og udfordringerne ved forslaget bør un-dersøges nærmere.SamlokaliseringUdvalget har diskuteret, hvorvidt samlokalisering af regionalradioerne og TV 2-virksomhederne vil styrke grundlaget for øget samarbejde. Samlokalisering kunne skeved at dele faciliteter i en bygning, eksempelvis ved at etablere fælles kantine, mødelo-kaler, garagefaciliteter, parkeringspladser, mv. Samlokalisering kræver således, at dengivne regionalradio og den givne regionale TV 2-virksomhed hører hjemme i sammebygning eller i det mindste i bygninger tæt beliggende hinanden.Teoretisk set kan man udmærket forestille sig, at samlokalisering som beskrevet vilmedføre en række positive synergieffekter, som vil øge samarbejdet mellem radio- og tv-stationerne - simpelthen fordi parterne ved samlokalisering omgås hinanden i det dag-lige og på den måde lærer hinanden at kende, hvilket alt andet lige burde øge grundla-get for idéudveksling om fælles projekter.I praksis er en sådan synergieffekt imidlertid ikke givet. Trods lokalisering på sammegeografiske område, består de udfordringer og ulemper, der er anført i det ovenstående.Eksempelvis vil en samlokalisering ikke ændre på den organisatoriske struktur for deto parter, hvilket som omtalt blandt andet betyder, at regionalradioerne er underlagtDR’s overordnede programstrategier, mens TV 2-virksomhederne har redaktionel selv-stændighed.
Side 13
Derudover er det svært at forestille sig, at en samlokalisering rent praktisk kan findested. Flere regionale TV 2-virksomheder har således indenfor de seneste år opført nyebygninger, som det vil være særdeles økonomisk uoptimalt at fraflytte. Rent økonomiskvil det altså være svært at føre en samlokalisering ud i livet, ligesom de samarbejds-mæssige gevinster herved som anført desuden må betegnes som usikre.Samlokalisering er således et aspekt ved samarbejdsspørgsmålet, der ikke pt. er muligtat gennemføre, men som dog kan tænkes ind i fremtidige byggerier og lokaliseringer afredaktioner, mv.Fremadrettede initiativerUdvalget har undersøgt mulighederne for et øget samarbejde om den regionale dækningmellem de regionale TV 2-virksomheder og DR’s regionalradioer - indenfor de nuværen-de organisatoriske rammer - på det programmæssige, administrative og tekniske områ-de samt indenfor en række andre områder.Udvalget er af den opfattelse, at der særligt på følgende områder er potentiale for etøget samarbejde til gavn for den overordnede regionale mediedækning:det programmæssige områdepraktikantområdetfælles dialogmøder
Endvidere er det udvalgets opfattelse, at der bør arbejdes videre med at undersøge mu-ligheder og udfordringer i relation til tv-sending af radio samt såkaldt radio-tv.Det er derfor udvalgets vurdering, at det vil være hensigtsmæssigt at følge konkret oppå rapportens overvejelser på disse områder.De regionale TV 2-virksomheder og DR’s distrikter har derfor som opfølgning på detteudvalgssamarbejde tilkendegivet, at de vil gennemføre forskellige initiativer, der skalsætte fokus på at øge samarbejdet mellem parterne på de nævnte områder.Således vil DR’s distrikter og de regionale TV 2-virksomheder afholde en fælles ”vi-densdelingsdag”. Her kan de DR-distrikter og de regionale TV 2-virksomheder, der hargennemført samarbejde tidligere, fortælle herom til inspiration for de andre DR-distrikter/regionale TV 2-virksomheder. Ligeledes kan udvalgsrapportens resultatervære grundlag for diskussioner om fremtidigt samarbejde ved et sådant møde.Yderligere er DR’s distrikter og de regionale TV 2-virksomheder indstillet på regionaltat mødes på årlig basis for at drøfte mulighederne for samarbejde i det kommende årkonkret i hvert enkelt regionalt område. Her kan programplaner og lignende væregrundlag for diskussionerne. De årlige møder skal desuden bruges til at evaluere det fo-regående års samarbejder og herigennem drøfte positive og negative erfaringer medsamarbejdet.
Side 14
Det er slutteligt udvalgets samlede vurdering, at nærværende rapport har beskrevet demuligheder for øget samarbejde mellem DR’s regionalradioer og de regionale TV 2-virksomheder, der eksisterer, så længe der er tale om to uafhængige organisationer.