Kulturudvalget 2010-11 (1. samling)
KUU Alm.del Bilag 148
Offentligt
1006166_0001.png
1006166_0002.png
1006166_0003.png
NOTATReferat til Folketingets EuropaudvalgRådsmøde (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 29.-20. maj 2011 – kul-tur- og sportsdelen8. Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse om gennemførelse af etEU-initiativ vedrørende et europæisk kulturarvsmærkeKommissionen lykønskede Rådet med, at vejen nu var banet for en 2. behandlingsaftalemed Europa-Parlamentet om forslaget. Man vurderede fra Kommissionens side, at kul-turarvsmærket ville blive en gevinst for borgerne, særligt de unge, ligesom initiativetville kunne bidrage positivt til udviklingen af kulturturisme. Kommissionen var tilfredsmed resultatet, herunder at man var landet på en klar, let og fleksibel administrationaf initiativet.Formanden konkluderede herefter uden debat, at der var opnået politisk enighed omforslaget.9. Rådets afgørelse om Den Europæiske Kulturhovedstad for 2015Formanden erindrede om, at Mons blev udpeget som Belgiens kandidat til Den Europæ-iske Kulturhovedstad for 2015 på rådsmødet i november 2010.Efter en kort debat konstaterede formanden, at forslaget til Rådets afgørelse om udpeg-ning af Plzen som Tjekkiets kandidat til kulturhovedstadstitlen for 2015 var vedtaget.10. Kulturens bidrag til gennemførelse af Europa 2020-strategienFormanden konkluderede uden debat, at rådskonklusionerne var vedtaget.11. Informationstjenester vedrørende mobilitet for kunstnere og kulturarbej-dereFormanden henviste til formandskabets oplæg til debat om informationstjenester vedr.mobilitet for kunstnere og kulturarbejdere. Man var fra formandskabets side navnliginteresseret i at høre om, hvordan medlemslandene agtede at tilrettelægge informati-onstjenesterne, ligesom formandskabet fandt det relevant at udveksle nationale erfa-ringer med samarbejde på tværs af myndigheder om fremme af relevant information forkunstnere og kulturarbejdere.Kommissionen understregede, hvor vigtig den fri bevægelighed var også inden forkunst- og kulturverdenen. Man henviste fra Kommissionens side til den EU-arbejdsgruppe om kunstneres mobilitet under den åbne koordinationsmetode, som varblevet nedsat i 2008 med henblik på at få forslag til konkrete anbefalinger på området.Arbejdsgruppen havde i sin rapport fra 2010 bl.a. opfordret til etablering af nationaleinformationstjenester, som skulle udformes under hensyntagen til de pågældende nati-onale forhold. Kommissionen fandt, at der fremover var to vigtige målsætninger: Fordet første var det væsentligt at fremme et strategisk partnerskab på nationalt niveau25. maj 2011
Dok. nr. 956211
Side 2
mellem relevante myndigheder med henblik på at tilvejebringe relevante, pålidelige ogopdaterede oplysninger om mobilitet for kunstnere og kulturarbejdere. For det andetvar det vigtigt at fremme partnerskaber mellem landene om informationsudveksling påområdet.En efterfølgende bordrunde viste, at der blandt de lande, der tog ordet, allerede varmange nationale erfaringer med formidling af information om mobilitet målrettetkunstnere og kulturarbejdere. Der var blandt landene en stor mangfoldighed mht.,hvordan man havde indrettet informationsformidlingen, i hvilken grad man samarbej-dede med andre myndigheder og, hvilke formidlingsværktøjer, man havde bragt i an-vendelse.Et mindretal af lande pegede på, at man ikke nødvendigvis kun skulle målrette infor-mationen mod kultursektoren, ligesom en gruppe af lande betonede det vigtige i også athave fokus på at informere om mobilitet i forhold til lande uden for EU.Hovedparten af de lande, der tog ordet, udtrykte stor tilfredshed med, at der nu var lagtop til etablering af partnerskaber på tværs af lande om fremme af information om mobi-litet.Formanden konkluderede på baggrund af udvekslingen, at der var bred opbakning til etsærligt fokus på området og konstaterede, at rådskonklusionerne var vedtaget.12. EU-arbejdsplan for sportFormandskabet takkede medlemsstaterne for et konstruktivt samarbejde og præsente-rede i korte træk arbejdsplanen.Kommissionen udtrykte støtte til arbejdsplanen og udtrykte håb om, at den vil fungeresom et væsentligt og troværdigt europæisk svar på sportsverdenens behov.En håndfuld medlemsstater tog ordet og udtrykte støtte til arbejdsplanen som helhedmed fremhævelse af forskellige elementer af planen.Formandskabet konstaterede, at resolutionen var vedtaget.13. Sportsrelaterede aspekter af onlinevæddemålFormandskabet havde under punktet foreslået en politisk drøftelse af effekten af væk-sten i onlinevæddemål på sportssektoren i medlemsstaterne og af mulige politiske reak-tioner herpå i EU og på internationalt niveau.Kommissionen anførte, at den seneste udvikling inden for onlinevæddemål har haft envæsentlig indflydelse på sportssektoren, særlig i relation til aftalt spil og finansiering afidrætten.Alle medlemsstater, der tog ordet, orienterede om respektive nationale udviklinger medhensyn til væksten i onlinevæddemål. En lang række lande orienterede endvidere omlovgivning, som enten var blevet gennemført eller forventedes at blive gennemført med
Side 3
henblik på at sikre hensigtsmæssig regulering af spillemarkedet, herunder onlinespil-lemarkedet. En række lande anførte desuden, at et styrket samarbejde på EU-niveauvil gavne indsatsen mod match-fixing i sport.Fra dansk side blev der bl.a. orienteret om reguleringen af spillemarkedet i Danmark,herunder om den nye spillelovgivning, som endnu ikke er trådt i kraft. Det blev påpe-get, at formålene med den nye lovgivning blandt andet er at sikre et ordentligt og regu-leret spillemarked, hvor det er muligt at bremse udbredelsen af ludomani, og sikre mu-lighed for, at spil foregår på en ordentlig måde.Det blev desuden fra dansk side påpeget, at ændrede spillemønstre kan medføre nye ri-sici i forhold til snyd med spil, herunder match-fixing, og at der er rum for at styrke EU-samarbejdet om bekæmpelsen af match-fixing. Det oplystes i denne forbindelse, at be-kæmpelsen af match-fixing vil blive en prioritet for det danske formandskab i foråret2012.14. Fremtidigt MEDIA-program og kulturprogramDe fremtidige MEDIA- og kulturprogrammer efter 2013 var emnet for en uformel fro-kostdrøftelse blandt kulturministre og ministre for det audiovisuelle område.Kommissionen overvejede fortsat muligheden af at samle programmerne efter 2013 i etrammeprogram med det formål at skabe synergi og samtidig fremme administrative be-sparelser. Det var ikke planen at fusionere programmerne, som fortsat skulle have de-res respektive budgetlinjer og identitet.Der var blandt medlemslandene en stor opbakning til programmernes fortsatte eksi-stens og særkende.