Kulturudvalget 2010-11 (1. samling)
KUU Alm.del Bilag 141
Offentligt
1000346_0001.png
1000346_0002.png
1000346_0003.png
1000346_0004.png
1000346_0005.png
1000346_0006.png
1000346_0007.png
1000346_0008.png
1000346_0009.png
1000346_0010.png
1000346_0011.png
1000346_0012.png
1000346_0013.png
1000346_0014.png
1000346_0015.png
1000346_0016.png
1000346_0017.png
1000346_0018.png
1000346_0019.png
NOTAT
6. APRIL 2011
REDEGØRELSE TIL FOLKETINGETS KULTURUDVALG OM MUSEUMSLOVENSBESTEMMELSER OM GRATIS ADGANG FOR BØRN OG UNGE UNDER 18 ÅRTIL STATSANERKENDTE MUSEERKULTURARVSSTYRELSENJURA + MUSEER
H.C. ANDERSENS BOULEVARD
1. Indledning....................................................................................................................31.1. Baggrundsinformation om lov om ændring af museumsloven.........................................31.2. Baggrunden for udvælgelse af museumsloven til lovovervågning......................................41.2.1. Lovovervågningsinitiativet............................................................................41.2.2. Reglerne om gratis adgang til statsanerkendte museer før lovændringen.....................................................................................................................................41.2.3. Reglerne om gratis adgang til statsanerkendte museer efterlovændringen .............................................................................................................51.3. Målsætninger, succeskriterier og forventninger..............................................................51.3.1. Besøgende børn og unge under 18 år på de statsanerkendte museer ....51.3.2. Kompensationen til de statsanerkendte museer........................................51.3.3. Andre initiativer om adgang til kulturarven ...............................................71.4. Ændringer i museumsloven fra 2001 efter dens ikrafttræden........................................71.5. Dataindsamling..........................................................................................................82. Kulturministeriets vurdering...................................................................................92.1. Ministeriets vurdering af, hvorvidt ændringen af museumsloven lever op til de konkretemålsætninger og succeskriterier............................................................................................92.1.1. Besøgende børn og unge under 18 år på de statsanerkendte museer ....92.1.2. Kompensationen til de statsanerkendte museer..................................... 132.2. Rigsrevisionens rapport............................................................................................ 142.2.1. Rigsrevisionens rapport til Kulturarvsstyrelsen...................................... 142.2.2. Ministeriets bemærkninger til Rigsrevisionens anbefaling .................... 142.3. Andre initiativer..................................................................................................... 152.3.1. Formidlingsplanen ...................................................................................... 162.3.2. e-museum ..................................................................................................... 162.3.3. Gratis adgang på de statslige museer........................................................ 172.3.4. Udredning på museumsområdet............................................................... 17
21553 KØBENHAVN VTELEFON 33 74 51 00FAX 33 74 51 01
[email protected]WWW.KULTURARV.DK
CVR 26489865EAN DRIFT 5798000792999EAN TILSKUD5798000792982
J.NR. 2009-7.30.03-0007
REF: SUSSIM + THYGEM
3. Konklusion................................................................................................................ 173.1. Samlet vurdering af om ændringen af museumsloven fra 2005 har levet op tilmålsætningerne og succeskriterierne.................................................................................. 173.1.1. Besøgende børn og unge under 18 år på de statsanerkendte museer . 183.1.2. Kompensationen til de statsanerkendte museer..................................... 183.2. Stillingtagen til, hvorvidt det anbefales at justere museumsloven i lyset af evalueringen19
SIDE2
1. Indledning1.1. Baggrundsinformation om lov om ændring af museumslovenLovforslag nr. L 28 til ændring af museumsloven om gratis adgang for børn ogunge under 18 år til de statsanerkendte museer blev enstemmigt vedtaget den 15.december 2005. Det er denne ændring af museumsloven, der trådte i kraft den 1.januar 2006, som bliver evalueret i redegørelsen.Lovændringen om gratis adgang for børn og unge under 18 år til statsanerkendtemuseer er en opfølgning på regeringsgrundlaget »Nye Mål« fra 2005. I regerings-grundlaget er det under afsnittet »Adgang til vores kulturarv« fremhævet, at rege-ringen vil styrke danskernes kendskab til den fælles kulturarv. Det skulle bl.a. skeved at indføre gratis adgang for børn og unge til statsanerkendte museer i helelandet.Herudover hænger lovændringen sammen med indgåelse af aftalen på kulturom-rådet om finansloven for 2005 om, at der skulle iværksættes et udredningsarbejdefor at belyse museernes formidlingsindsats m.v. Kulturministeren nedsatte i april2005 Formidlingsudvalget, som skulle fremme museernes formidling af kulturar-ven bl.a. gennem en kortlægning af de eksisterende forhold og viden på området.Formidlingsudvalgets udredning blev offentliggjort i april 2006. Udvalget anbefa-ler bl.a., at aldersgrænsen for gratis adgang for børn og unge sættes til 18 år. Den-ne aldersgrænse lægges til grund ved lovændringen. Udredningen er også bag-grunden for vedtagelsen af Kulturministeriets Formidlingsplan, der bl.a. skalmedvirke til at styrke museernes undervisning og formidling.Lovændringen fra 2005 skal ses i sammenhæng med, at regeringen parallelt fra ogmed 2006 også indførte gratis adgang for alle til de permanente samlinger på Na-tionalmuseet og Statens Museum for Kunst. De to initiativer kom dermed samti-dig.Det overordnede formål med lovændringen er at styrke den unge generationskendskab til den fælles kulturarv. Det fremgår af lovforslaget, at dette skal ske vedat indføre gratis adgang for børn og unge under 18 år til landets statsanerkendtemuseer. Endvidere skal lovændringen skabe hjemmel for, at kulturministeren kankompensere de statsanerkendte museer for det økonomiske tab som følge af ned-gang i entréindtægter m.v. i forbindelse med indførelse af gratis adgang for børnog unge under 18 år.Der blev i finansloven for 2006 afsat i alt 34,5 mio. kr. årligt til kompensation afde statslige og statsanerkendte museer for deres nedgang i entréindtægter som føl-ge af indførelsen af gratis adgang. Af dette beløb blev der fra og med 2006 afsat etfast beløb 16,7 mio. kr. årligt (pl-reguleres) til kompensation af de statsanerkendtemuseer.SIDE3
1.2. Baggrunden for udvælgelse af museumsloven til lovovervågning1.2.1. LovovervågningsinitiativetI folketingsåret 1999/2000 blev det besluttet at etablere et forsøg med lovover-vågning. Formålet med lovovervågningen er at styrke og systematisere vurderin-gerne af, om de mål, der sættes med lovningen, bliver nået, og om forudsætnin-gerne holder.Under behandlingen af lovforslag nr. L 28 til ændring af museumsloven stilledeFolketingets Kulturudvalg spørgsmål til Kulturministeren. Udvalget spurgte, omlovforslaget og de nye initiativer (gratis entré for børn og unge under 18 år og foralle til samlingerne på Statens Museums for Kunst og på Nationalmuseet) vil bliveevalueret i forbindelse med den almindelige lovprogramsgennemgang om 3 år.Kulturministeren svarede Kulturudvalget, at L 28 om gratis adgang for børn ogunge under 18 år til de statsanerkendte museer vil blive anmeldt til regeringenslovovervågningsprogram, og at”Kulturministeriet efter en 3-årig periode vil vurdere om depolitiske intentioner med loven er opfyldt, og om kompensationsordningen fungerer tilfredsstillen-de.”Endvidere anfører kulturministeren i svaret, at lovforslaget udelukkende vedrørerdet statsanerkendte område (dvs. museer, der modtager statsstøtte efter museums-lovens §§ 15 og 16). Ordningen med gratis adgang for børn og unge under 18 årtil de statslige museer og for alle til de permanente samlinger på Statens Museumfor Kunst og Nationalmuseet er reguleret i finansloven. Sidstnævnte er derfor ikkedirekte omfattet af evalueringen af lovændringen om gratis adgang for børn ogunge under 18 år til de statsanerkendte museer.1.2.2. Reglerne om gratis adgang til statsanerkendte museer før lovændringenMuseumsloven regulerer som udgangspunkt ikke spørgsmålet om opkrævning afentré og eventuelle billetprisers størrelse på de statsanerkendte museer. Museums-lovens § 14, stk. 1, nr. 12, indeholder imidlertid en undtagelse fra denne hoved-regel. Efter bestemmelsen er det et krav, at de statsanerkendte museer for at opnåog bevare tilskud efter lovens §§ 15 og 16 vederlagsfrit giver adgang for skoleele-ver, der besøger museet som led i undervisningen. Museet skal endvidere efter be-stemmelsen under hensyntagen til institutionens karakter gennemføre særligeformidlingsindsatser, f.eks. rabatordninger, rettet mod børn.§ 14, stk. 1, nr. 12, i museumsloven suppleres med regler i bekendtgørelse nr.1512 af 14. december 2006 om museer m.v. Det følger af bekendtgørelsens § 9, atvederlagsfri skoleelevbesøg som led i undervisningen omfatter elever i grund- oggymnasieskolen, herunder erhvervsgymnasier, almen voksenuddannelse (VUC) ogerhvervsgrunduddannelser, HF-elever samt elever i efterskoler.
SIDE4
1.2.3. Reglerne om gratis adgang til statsanerkendte museer efter lovændringenMed ændringen af museumsloven i 2005 indførtes der yderligere regler om gratisadgang til de statsanerkendte museer. De nye regler supplerer de regler om gratisadgang, som er beskrevet i afsnit 1.2.2. ovenfor.Efter den nye bestemmelse i museumslovens § 14, stk. 1, nr. 15, skal statsaner-kendte museer for at opnå og bevare tilskud efter lovens §§ 15 og 16 vederlagsfritgive adgang til børn og unge under 18 år.Lovændringen fra 2005 indebærer endvidere, at kulturministeren efter lovens § 14a kan yde driftstilskud til statsanerkendte museer til dækning af nedgang i entré-indtægter m.v. i forbindelse med indførelse af gratis adgang for børn og unge un-der 18 år, jf. § 14, stk. 1, nr. 15.1.3. Målsætninger, succeskriterier og forventningerEvalueringen af lovændringen fra 2005 er i udgangspunktet koncentreret om be-stemmelsen om henholdsvis gratis adgang til børn og unge under 18 år til statsan-erkendte museer samt den dertil knyttede kompensation lever op til de målsæt-ninger og succeskriterier, som blev opstillet i forbindelse med lovændringens til-blivelse.1.3.1. Besøgende børn og unge under 18 år på de statsanerkendte museerFormålet med museumslovens § 14, stk. 1, nr. 5, er at indføre gratis adgang forbørn og unge under 18 år på de statsanerkendte museer i Danmark. Lovændrin-gen indebærer, at kravet om gratis adgang for børn og unge under 18 år på destatsanerkendte museer nu indgår i museumslovens § 14, stk. 1, der indeholder dekrav, som statsanerkendte museer skal opfylde for at opnå og bevare driftstilskudefter lovens §§ 15 og 16.Den gratis adgang for børn og unge under 18 år til de statsanerkendte museergælder til hele museet inkl. eventuelle særudstillinger. Museet kan imidlertid fortsatopkræve betaling for børn og unge under 18 år ved deltagelse i særarrangementer,som ligger ud over den almindelige udstillingsvirksomhed.Under behandlingen af forslaget om ændringen af museumsloven blev det bl.a.fremhævet, at hensigten med indførelsen af gratis adgang for børn og unge under18 år til statsanerkendte museer er, at der bliver mulighed for, at alle børn og un-ge, uanset deres egen eller forældres indkomst, kan komme på museum. På dennemåde skabes en forbedret adgang til kulturarven.1.3.2. Kompensationen til de statsanerkendte museerFormålet med bestemmelsen i museumslovens § 14 a er at give kulturministerenmulighed for til at kompensere de statsanerkendte museer for nedgang i entréind-SIDE5
tægter m.v. i forbindelse med indførelse af gratis adgang for børn og unge under18 år.Som led i forberedelsen af forslaget til finanslov for 2006 (og ændringen af muse-umsloven fra 2005) indhentede Kulturarvsstyrelsen oplysninger fra museerne omantallet af besøgende under 20 år samt de heraf afledte entréindtægter på de en-kelte museer. Disse oplysninger blev brugt til at opgøre det samlede kompensati-onsbehov.Ved indledningen af arbejdet med at indhente oplysninger om de statsanerkendtemuseers besøgsantal for børn og unge under 18 år og de dertil knyttede entréind-tægter stod det klart, at museerne typisk ikke havde umiddelbart tilgængelige op-lysninger om børn og unge under 18 år. Mange museer havde desuden haft gratisadgang eller særlige billetpriser for børn og unge i en eller anden udstrækning,men aldersgrænserne varierede typisk meget fra museum til museum.På denne baggrund blev museerne anmodet om at udarbejde et skøn over antalletaf besøgende børn og unge fordelt på aldersgrupperne 0-15, 16-17 og 18-20 år,samt et skøn over de heraf afledte entréindtægter. Det blev over for museerneunderstreget, at de skønnede besøgstal skulle være uden de besøg, der knytter sigtil undervisning, hvor børn og unge i forvejen skal have gratis adgang til museet.Der blev indhentet oplysninger om besøgstal og entréindtægter for årene 2001,2002, 2003 og 2004. Ved beregningen af kompensationsbehovet tog Kulturmini-steriet udgangspunkt i oplysningerne fra 2004, hvor museerne samlet havde angi-vet at have haft de største entréindtægter for børn og unge under 18 år. Ministeri-et opregulerede ved beregningen af kompensationsbehovet oplysningerne for2004 til pris- og lønniveauet for 2006.Museumslovens § 14 a indebærer, at beregningen af kompensation til det enkeltemuseum er fastsat på baggrund af ovenstående oplysninger. I den forbindelse va-liderede Kulturarvsstyrelsen de statsanerkendte museers oplysninger ved at sam-menholde museernes samlede regnskabsførte entréindtægter for alle besøgendemed de indtægter, som museerne havde skønnet for besøgende børn og unge un-der 18 år.Kulturministeriet og Kulturarvsstyrelsen var i kontakt med de enkelte museervedrørende fastsættelsen af størrelsen af kompensationsbeløbet.Med hensyn til princippet for kompensationens beregning fremgår det af lovbe-mærkningerne, at størrelsen af kompensationen til det enkelte museum skulle fast-sættes én gang for alle, så kompensationsbeløbet ikke ville blive reguleret i efter-følgende år. Kulturministeriet tog herved udgangspunkt i det princip, at de stats-anerkendte museer skulle have dækket deres individuelle tab for manglende entré-SIDE6
indtægter, som opstod på tidspunktet for lovændringens ikrafttræden. Herefter erkravet om gratis adgang for børn og unge under 18 år en af de betingelser, derfølger med at være et statsanerkendt museum. Til dækning af nedgang i entréind-tægter m.v. i forbindelse med indførelse af gratis adgang for børn og unge under18 år ydes museerne et permanent driftstilskud.Det var Kulturministeriets vurdering, at det ville være administrativt uhensigts-mæssigt for såvel den administrerende myndighed som de enkelte museer at ind-føre en tilbagevendende justeringsordning.Som det fremgår af bemærkningerne til lovændringen, er kompensationsordnin-gen udformet, så den i en vis udstrækning tager højde for eventuelle udsving i be-søgstal samt øgede driftsomkostninger som følge heraf. Det beregnede kompen-sationsbeløb er inklusiv et tillæg på 6 %, der kompenserer for eventuelle udsving ibesøgsantallet samt for eventuelle afledte udgifter ved et øget besøgstal (rengø-ring, vedligehold, ekstra opsynspersonale m.v.).Lovovervågningen vil i forlængelse af ovenstående indebære en evaluering af, omkompensationsordningen fungerer.1.3.3. Andre initiativer om adgang til kulturarvenLovovervågningen vil som nævnt hovedsageligt være koncentreret om en evalue-ring af museumslovens § 14, stk. 1, nr. 15, og § 14 a. Lovændringen skal ses isammenhæng med andre initiativer om adgang til kulturarven. Disse vil også bliveberørt i mindre omfang. Det drejer sig bl.a. om Kulturministeriets Formidlings-plan samt indførelsen af gratis adgang for alle til de permanente samlinger på Na-tionalmuseet og Statens Museum for Kunst samt gratis adgang for børn og ungeunder 18 år til de øvrige statslige museer.1.4. Ændringer i museumsloven fra 2001 efter dens ikrafttrædenSiden den 1. januar 2002, hvor størstedelen af bestemmelserne i museumslovenfra 2001 trådte i kraft, er loven blevet ændret en række gange, hvoraf følgendelovændringer fortsat er i kraft:Ændring pr. 1. juni 2003 (lov nr. 393 af 28. maj 2003).Lovændringen indeholdt ændringer som følge af Danmarks ratifikation af DeForenede Nationers havretskonvention af 10. december 1982 (marinarkæologi).Ændring pr. 1. oktober 2004 (lov nr. 454 af 9. juni 2004).Ved lovændringen blev regler om beskyttede fortidsminder samt sten- og jorddi-ger flyttet fra naturbeskyttelsesloven til museumsloven i forlængelse af ressortom-lægningen den 27. januar 20011.1
Regler blev flyttet fra Miljøministeriet til Kulturministeriets ressort.SIDE7
Ændring pr. 1. januar 2007 (lov nr. 562 af 24. juni 2005).Lovændringen udmønter kommunalreformen på museumsområdet.Ændring pr. 1. januar 2006 (lov nr. 1403 af 21. december 2005).Ved lovændringen indførtes regler om gratis adgang for børn og unge under 18 årtil de statsanerkendte museer.Ændring pr. 1. januar 2007 (lov nr. 504 af 7. juni 2006).Lovændringen indebærer en justering af tilskudsbestemmelsen i museumslovens §15 af hensyn til sammenlægning af statsanerkendte museer.Lovbekendtgørelse (lovbekendtgørelse nr. 1505 af 14. december 2006)Museumsloven (hovedloven) fra 2001 og senere ændringer af loven bekendtgøresved lovbekendtgørelse nr. 1505 af 14. december 2006, museumsloven.Efter udstedelsen af lovbekendtgørelsen er museumsloven ændret ved:Ændring pr. 1. januar 2011 (lov nr. 1517 af 27. december 2009)Lovændringen indebærer, at tidligere amtskommunale tilskud til statsanerkendtemuser og konserveringscentre m.v. gøres permanente med staten som tilskuds-yder.Ændring pr. 1. januar 2011 (lov nr. 484 af 11. maj 2010)Lovændringen indeholder konsekvensændringer som følge af loven om etableringaf Natur- og Miljøklagenævnet (sammenlægning af Naturklagenævnet og Miljø-klagenævnet).Ændring pr. 1. januar 2011 (lov nr. 1531 af 21. december 2010)Lovændringen indeholder konsekvensændringer som følge af loven om økonomi-ske og administrative forhold for modtagere af driftstilskud fra Kulturministeriet.1.5. DataindsamlingEvalueringen bygger på statistiske oplysninger om de statsanerkendte museerssamlede besøgstal (børn og voksne) i perioden 2004-09 fra Danmarks Statistik(Museumsstatistikken), som museerne selv indberetter til.Af det samlede besøgstal har museerne selv siden 2006 oplyst til Danmarks Stati-stik, hvor stor en del heraf, der udgøres af besøgende børn og unge under 18 år,ekskl. undervisningsbesøg.F.s.v.a. antallet af besøgende børn og unge under 18 år, beror tallene for 2004 påmuseernes skønnede besøgstal (indberettet til Kulturarvsstyrelsen), da museerneikke før 2006 var forpligtet til at opgøre antallet af børn og unge under 18 år.SIDE8
Disse oplysninger om antallet af besøgende børn og unge, som Kulturarvsstyrel-sen indhentede hos hvert enkelt af de statsanerkendte museer i forbindelse medlovændringens tilblivelse, omfattede i udgangspunktet antallet af besøgende i al-dersgruppen 0-20 år samt de heraf afledte entréindtægter på de enkelte museer.Oplysningerne blev brugt til at opgøre museernes samlede besøgstal for alders-gruppen 0-17 år og det samlede kompensationsbehov til de statsanerkendte muse-er. I afsnit 1.3. er grundlaget for opgørelsen af henholdsvis museernes besøgstalog det samlede kompensationsbehov nærmere beskrevet.Endelig indgår debevilgedekompensationsbeløb samt oplysninger om størrelsen påudbetaltekompensationsbeløb fra Kulturarvsstyrelsen til de statsanerkendte museeri 2006-09.Det er Kulturministeriets vurdering, at en høring af de statsanerkendte museer ik-ke vil skabe et væsentligt forbedret grundlag for evalueringen af lovændringen, daforholdene omkring museernes besøgstal og den økonomiske kompensationnæppe vil kunne kvalificeres yderligere herved.2. Kulturministeriets vurdering2.1. Ministeriets vurdering af, hvorvidt ændringen af museumsloven lever op til de konkrete mål-sætninger og succeskriterier2.1.1. Besøgende børn og unge under 18 år på de statsanerkendte museerDet er Kulturministeriets vurdering, at vedtagelsen af museumslovens § 14, stk. 1,nr. 15, alt andet lige har betydet, at børn og unge under 18 år fra den 1. januar2006 har fået bedre adgang til de statsanerkendte museer, idet betaling af entré ik-ke længere er en hindring for at besøge museerne.Det er forbundet med nogen usikkerhed at vurdere om den forbedrede adgangfor børn og unge til de statsanerkendte museer efter lovens ikrafttræden har førttil stigning i besøgstallet. Det skyldes især usikkerheden omkring museernes be-søgstal for børn og unge i 2004 samt udsving i besøgstallene fra år til år.Museerne var før 2006 ikke pålagt at opgøre antallet af besøgende børn og ungeunder 18 år. Derfor havde mange museer ikke umiddelbart tilgængelige oplysnin-ger om aldersgruppen.På den baggrund blev museerne anmodet om at udarbejde et skøn over antallet afbesøgende børn og unge fordelt på aldersgrupperne 0-15, 16-17 og 18-20 år forperioden 2001-04 (uden de besøg, der knytter sig til undervisning, hvor børn ogunge i forvejen skal have gratis adgang til museet). Ved beregningen af kompensa-tion blev tallene for 2004 valgt, fordi det var her, museerne samlet set havde dethøjeste besøgstal.SIDE9
Besøgstallene for børn og unge i 2004 beror for de fleste museers vedkommendesåledes på et skøn, og for 18 statsanerkendte museer er besøgstallene fra 2004 en-ten manglende eller kun opgjort for aldersgruppen 16-17 år.Fra 2006 og frem har museerne skulle optælle og indberette besøgstallene for helealdersgruppen 0-17 år til Danmarks Statistik. Museerne har ikke opgjort besøgstalfor børn og unge under 18 år for 2005.De museer, som ikke har leveret, eller som har leveret meget ufuldstændige be-søgstal for 2004, er taget ud af beregningerne for antal besøgende børn og ungepå de statsanerkendte museer. I følgende opgørelse over udviklingen i besøgstalletfor børn og unge er disse museer derfor udeladt.Fra 2006 har Kulturarvsstyrelsen modtaget oplysninger fra Danmarks Statistisk(Museumsstatistikken) om antallet af besøgende børn og unge under 18 på destatsanerkendte museer, ekskl. undervisningsbesøg.Som det fremgår af nedenstående tabeller og figurer, viser beregningerne en ten-dens til et stabilt niveau i antallet af besøgende børn og unge under 18 år på destatsanerkendte museer før og efter lovændringens ikrafttræden.Tabel 1: Besøgstal for børn og unge på de statsanerkendte museer (ekskl. museer med ingen ellermeget ufuldstændige tal for 2004)*200420052006200720082009
Antal besøgendepå statsanerkend-te museer890.113
872.280
900.307
857.209 882.138
*18 museer med ingen eller meget ufuldstændige tal for 2004 er ikke medtaget. Heraf har 9 museer slet ikke indberettet be-søgstal, og 9 museer har kun opgjort besøgstallene for aldersgruppen 16-17 år. Tre museer med opgjorte tal for aldersgrup-pen 0-15 år er til gengæld medtaget.
Udviklingen i besøgstal for børn og unge kan beskrives som i nedenstående figur.
SIDE10
Figur 1: Besøgstal for børn og unge på de statsanerkendte museer (ekskl. museer med ingen ellermeget ufuldstændige tal for 2004)*Besøgstal for børn og unge (ekskl. museer med ingen eller megetufuldstændige tal for 2004)1.000.000900.000800.000
890.113
872.280 900.307 857.209 882.138
Antal besøgende
700.000600.000500.000400.000300.000200.000100.0000200420052006År200720082009Antal besøgende på statsanerkendtemuseer
*18 museer med ingen eller meget ufuldstændige tal for 2004 er ikke medtaget. Heraf har 9 museer slet ikke indberettet be-søgstal, og 9 museer har kun opgjort besøgstallene for aldersgruppen 16-17 år. Tre museer med opgjorte tal for aldersgrup-pen 0-15 år er til gengæld medtaget.
Til sammenligning har der været en svag positiv udvikling i detsamledeantal besø-gende (børnogvoksne) på alle statsstøttede museer i perioden 2004-09.Tabel 2: Samlede besøgstal (børn og voksne) på alle statsstøttede museer**Det samlede besøgstal (mio.)20048,320058,320068,320078,520088,820099,0
**Tallene er opgjort på baggrund af alle statsstøttede museers indberetninger til Danmarks Statistik.
Udviklingen i det samlede besøgstal for alle statsstøttede museer kan beskrivessom i nedenstående figur.
SIDE11
Figur 2: Det samlede besøgstal for alle de statsstøttede museer**Samlet besøgstal på de statsstøttede museer10,09,08,08,88,38,38,38,59
Antal besøgende (mio.)
7,06,05,04,03,02,01,00,0200420052006År200720082009Det samlede besøgstal
**Tallene er opgjort på baggrund af alle statsstøttede museers indberetninger til Danmarks Statistik.
En indeksering af besøgstallet for børn og unge på de statsanerkendte museer(ekskl. museer med ingen eller meget ufuldstændige tal for 2004) og det samledebesøgstal for alle statsstøttede museer viser følgende udvikling (2004 = indeks100):Figur 3: Indekseret besøgstal for børn og unge på de statsanerkendte museer (ekskl. museer medingen eller meget ufuldstændige tal for 2004) og det samlede besøgstal for alle statsstøttede museer(2004 = indeks 100) *-**.Udvikling i besøgstal (2004 = indeks 100)
1201001008098 100 10110210696
10899
Indeks
6040200200420052006År200720082009
Antal besøgende (børn og unge)på de statsanerkendte museerDet samlede besøgstal på destatsstøttede museer
*18 museer med ingen eller meget ufuldstændige tal for 2004 er ikke medtaget. Heraf har 9 museer slet ikke indberettet be-søgstal og 9 museer har kun opgjort besøgstallene for aldersgruppen 16-17 år. Tre museer med opgjorte tal for aldersgrup-SIDE12
pen 0-15 år er til gengæld medtaget. **Tallene er opgjort på baggrund af alle statsanerkendte museers indberetninger tilDanmarks Statistik.
F.s.v.a. de statsanerkendte museer fremgår det af figuren, at besøgstallet for børnog unge under 18 år i 2009 lå én procent under besøgstallet i 2004.Hvor besøgstallet for børn og unge under 18 år i perioden 2004-09 på de statsan-erkendte museer viser en tendens til et stabilt niveau, så er det samlede besøgstalfor alle statsstøttede museer stabilt i perioden fra 2004-07 og herefter mere mar-kant stigende i perioden fra 2008-09.Det skal her bemærkes, at variationer i besøgstallene på en række af de statsaner-kendte § 16-museer, som f.eks. Louisiana, De Danske Kongers KronologiskeSamlinger og Odense Bys Museer, slår meget tydeligt igennem på de statsaner-kendte museers samlede besøgstal fra år til år.Fra 2007 og fremefter er det samlede besøgstal for alle statsstøttede museer somnævnt steget. Det skal her bemærkes, at variationer i besøgstallene på de to storehovedmuseer, Nationalmuseet og Statens Museum for Kunst, slår meget tydeligtigennem her.Der er yderligere usikkerheder ved vurderingen af udviklingen i besøgstallene,som det fremgår af ovenstående tabeller og figurer.For det første kan optællingspraksis variere fra museum til museum, da DanmarksStatistik ikke har udsendt en vejledning om, hvordan museerne konkret skal tælleen besøgende. For det andet er perioden 2004-09 ikke lang nok til, at der kan ud-drages meget sikre konklusioner om udviklingen i museernes besøgstal.2.1.2. Kompensationen til de statsanerkendte museerDer blev i finansloven for 2006 afsat i alt 34,5 mio. kr. årligt til kompensation tilstatslige og statsanerkendte museer for at give gratis adgang til børn og unge. Afdette beløb blev der fra og med 2006 afsat et fast beløb 16,7 mio. kr. årligt (pl-reguleres) til kompensation af de statsanerkendte museer.Størrelsen afbevilgedekompensationsbeløb for de enkelte år i perioden 2006-09fremgår af tabel 3, baseret på finanslovene for 2006-09.Tabel 3: Finanslovsbevillinger til kompensation for gratis adgang 2006-2009200620072008Kompensation til statsaner-kendte museer for gratis ad-gang til børn og unge (mio.kr.)16,717,017,5
2009
18,1
SIDE13
Dokumentation for denudbetaltekompensation til museerne er indhentet i Kultur-arvsstyrelsens tilskudsadministrative system, TAS. Der er fuld overensstemmelsemellem de bevilgede beløb og den faktisk udbetalte kompensation.Det er Kulturministeriets erfaring, at administrationen af kompensationsordnin-gen fungerer hensigtsmæssigt både i relation til Kulturarvsstyrelsen som admini-strerende myndighed og de statsanerkendte museer.Kulturministeriet finder det desuden hensigtsmæssigt, at ordningen giver de stats-anerkendte museer en stor sikkerhed i relation til budgetlægning.2.2. Rigsrevisionens rapport2.2.1. Rigsrevisionens rapport til KulturarvsstyrelsenRigsrevisionen har i perioden december 2008 til juni 2009 udført løbende årsrevi-sion i Kulturarvsstyrelsen. Den 10. juli 2009 afgav Rigsrevisionen revisionsrappor-ten til styrelsen.Det fremgår af revisionsrapporten, at Rigsrevisionen har undersøgt, om styrelsensforretningsgange og interne kontroller på tilskudsområdet medvirker til at sikre, atregnskabet herfor bliver rigtigt, og at dispositionerne foretages i overensstemmel-se med bevillinger, love og andre forskrifter.Det er Rigsrevisionens samlede vurdering, at forretningsgange og interne kontrol-ler på tilskudsområdet generelt fungerede tilfredsstillende og opfyldte de krav, derstilles til en god og pålidelige tilskudsforvaltning.Rigsrevisionen bemærker, at kompensationen for gratis adgang for børn og ungeunder 18 år til hvert enkelt museum udbetales på grundlag af museets oplyste be-søgstal for 2004, som i sagens natur i et vist omfang har beroet på et skøn.For de obligatoriske tilskudsordninger, hvorunder den kompensationsordning forgratis entré hører, vurderer Rigsrevisionen, at alle relevante museer er blevet tilgo-deset.Eftersom kompensationen til de statsanerkendte museer i et vist omfang beror pået skøn, anbefaler Rigsrevisionen imidlertid i rapporten, at Kulturarvsstyrelsenmed henblik på en genberegning af tilskudsgrundlaget undersøger, om der fore-ligger mere aktuelle, pålidelige og dokumenterede besøgstal.2.2.2. Ministeriets bemærkninger til Rigsrevisionens anbefalingDet fremgår af bemærkningerne til lovforslaget om ændring af museumsloven fra2005, at størrelsen på kompensationen til det enkelte statsanerkendte museum erfastsat én gang for alle således, at der ikke vil blive reguleret i efterfølgende år.SIDE14
Princippet, om at kompensationen fastsættes én gang for alle, er som nævnt be-stemt ud fra den vurdering, at det vil være administrativt uhensigtsmæssigt, for så-vel den administrerende myndighed som de enkelte museer, at indføre en tilbage-vende justeringsordning.Det blev i forbindelse med lovændringens tilblivelse overvejet, hvorvidt kompen-sationen til de statsanerkendte museer skulle fastsættes én gang for alle på bag-grund af de oplysninger, som kunne tilvejebringes på daværende tidspunkt, ellerom der skulle indføres en tilbagevendende justeringsordning.På baggrund af en nærmere vurdering fandt Kulturministeriet det som nævnt ilovbemærkningerne2mest hensigtsmæssigt at indføre en ordning, hvor kompensa-tionsbeløbet blev fastsat én gang for alle.Kulturministeriet har forståelse for Rigsrevisionens anbefaling, men en eventuelgenberegning af kompensationen forudsætter i særdeleshed, at der findes aktuelleog faktiske tal for museernes indtægtstab f.eks. i form af priser på billetter til børnog unge. Der har ikke siden lovens ikrafttræden i 2006 foreligget tal for museernestab af entréindtægter for børn og unge under 18 år, da der har været gratis adgangfor børn og unge under 18 år.En fast, opgjort gennemsnitspris for en billet til børn og unge på f.eks. 25 kr.,gældende for alle museer, kan heller ikke lægges til grund, da dermellemmuseernekan være store forskellige på omkostningerne ved at have besøgende børn og un-ge.Kulturministeriet er opmærksomt på, at den nuværende kompensationsordningikke tager højde for udsving i besøgstallene for børn og unge over tid. Det erimidlertid ministeriets vurdering, at alternative beregningsmodeller ikke vil give etsikrere grundlag for udbetaling af kompensation.2.3. Andre initiativerKulturarvsstyrelsen udvikler og administrerer flere initiativer, der skal sikre denhøje kvalitet i museernes tilbud til børn og unge.Det sker f.eks. gennem økonomisk støtte til museernes egne projekter via For-midlingsplanen og samarbejdet med Undervisningsministeriet om e-museum.Desuden er Kulturarvsstyrelsen repræsenteret i Børnekulturens Netværk - Kul-turministerens og Kulturministeriets rådgivende organ for børnekultur. Børnekul-turens Netværk skal medvirke til at sikre en øget sammenhæng i de statslige bevil-linger til børnekultur.2
Forslag til Lov om ændring af museumsloven (L 28), s. 2-3 (Folketinget 2005-2006).SIDE15
2.3.1. FormidlingsplanenPå baggrund af Kulturministeriets “Udredning om museernes formidling” (2006)har Kulturarvsstyrelsen implementeret Formidlingsplanen, der skal styrke en pro-fessionel udvikling af museernes formidling. Planen er en del af regeringens pro-gram for at skabe øget adgang og kendskab til kulturarv. Der er afsat 41,2 millio-ner kr. om året fra 2007 til at gennemføre Formidlingsplanen.Formidlingsplanen bygger på seks indsatsområder. Formidlingsplanen bliver ud-møntet gennem fem formidlingspuljer, som dækker indsatsområderne i planensamt en række nationale udviklingsinitiativer, der på en lang række områder harfokus på børn og unge. De fem formidlingspuljer kan søges af statslige og stats-anerkendte museer. Kulturarvsstyrelsen opslår f.eks. hvert år en pulje til udviklingaf nye undervisningsaktiviteter, der udvikler museernes læringspotentialer gennemtilbud til grundskoler, ungdomsuddannelser samt læreruddannelser. Alle puljerprioriterer projekter, der har unge som målgruppe, da denne målgruppe er under-repræsenteret på de danske museer.Det er Kulturarvsstyrelsens mål, at undervisningsaktiviteterne på de statslige ogstatsanerkendte museer skal udgøre et væsentligt, kvalitativt bidrag til alle børn ogunges grund- og ungdomsuddannelse i Danmark. Derfor har Kulturarvsstyrelsen iforåret 2008 gennemført en kortlægning af undervisningsaktiviteterne på de stats-lige og statsanerkendte museer.I forlængelse af kortlægningen af museernes undervisningsaktiviteter har Kul-turarvsstyrelsen støttet etablering af to nye regionale centre for museumsunder-visning – Center for museumsundervisning i Region Syddanmark samt Center formuseumsundervisning i Region Midt- og Nordjylland. De to nye centre udgørsammen med Skoletjenesten på Sjælland et nationalt netværk for museumsunder-visning, der bidrager til, kvalitetssikring og udvikling af undervisningsaktiviteter påmuseerne i hele landet.Kulturarvsstyrelsen har endvidere i samarbejde med museerne udviklet en natio-nal brugerundersøgelse, som gennemføres på de statslige og statsanerkendte mu-seer fra 2009-11. Resultaterne af undersøgelsen giver museerne værktøjer til at ar-bejde strategisk med kommunikation og formidling til brugere og ikke-brugere afde danske museer. Kulturarvsstyrelsen har i 2011 særligt fokus på målgruppen un-ge i forbindelse med præsentation af de nationale resultater for 2010. Endvideregennemførers en national målgruppeundersøgelse af unge brugere og ikke-brugereaf de danske museer med henblik på at skabe handlingsorienterede anbefalinger tilinitiativer, der kan fremme unges brug af de danske museer.2.3.2. e-museumKulturarvsstyrelsen har i samarbejde med Undervisningsministeriet etableret e-museumsportalen: www.emuseum.dk, der præsenterer museernes digitale under-SIDE16
visningsressourcer og undervisningstilbud til grundskoler og ungdomsuddannel-ser. Portalen ligger på “emuen”, som er undervisningsministeriets platform for di-gitale undervisningsressourcer. Kulturarvsstyrelsen har endvidere opslået pulje-midler til udvikling af digitale undervisningsressourcer. E-museumsinitiativet ogde regionale centre for museumsundervisning samarbejder om at synliggøre ogudvikle museernes undervisningsaktiviteter.2.3.3. Gratis adgang på de statslige museerFra og med 2006 blev der indført gratis adgang for alle til de permanente samlin-ger på Nationalmuseer og Statens Museum for Kunst.For børn og unge under 18 år blev der fra 2006 også indført gratis adgang til deøvrige statslige museer under Kulturministeriet, dvs. Statens ForsvarshistoriskeMuseum, Dansk Landbrugsmuseum, Dansk Jagt- og Skovbrugsmuseum, Ordrup-gaard og Den Hirschsprungske Samling.2.3.4. Udredning på museumsområdetKulturministeren igangsatte den 14. januar 2010 en udredning, der skal kommemed anbefalinger og forslag til fremtidssikring af museumslandskabet. Udrednin-gen skal bl.a. omfatte anbefalinger om evt. revision af museumsloven, herundertilskudssystemet. Udredningen er offentliggjort den 12. april 2011. Udredningensanbefalinger danner grundlag for videre drøftelser mellem partierne.3. Konklusion3.1. Samlet vurdering af om ændringen af museumsloven fra 2005 har levet op til målsætnin-gerne og succeskriterierneDet er Kulturministeriets vurdering, at ændringen af museumsloven fra 2005,hvorved der indførtes gratis adgang for børn og unge under 18 år til de statsaner-kendte museer, lever op til hensigten med lovændringen.Det er endvidere Kulturministeriets vurdering, at lovændringen fra 2005 om gratisadgang for børn og unge under 18 år til de statsanerkendte museer sammen meden række andre initiativer (Kulturministeriets Formidlingsplan, den gratis adgangtil de statslige museer m.v.) bidrager til opfyldelsen af regeringsgrundlaget »NyeMål« fra 2005 om at skabe bedre adgang til kulturarven.Kulturministeriet vurderer ikke umiddelbart, at der i forlængelse af Rigsrevisio-nens rapport er behov for ændring af museumsloven med henblik på at indføreen ny kompensationsordning, idet det er ministeriets vurdering, at alternative be-regningsmodeller ikke vil give et sikrere grundlag for udbetaling af kompensation.Endvidere bemærker ministeriet, at det i forbindelse med lovændringens tilblivelseblev forudsat, at der ikke på et senere tidspunkt ville finde en genberegning af til-skudsgrundlaget sted. Det var som nævnt i lovbemærkningerne Kulturministerietsvurdering, at det ville være administrativt uhensigtsmæssigt, for såvel Kulturarvs-SIDE17
styrelsen (den administrerende myndighed) som de enkelte museer, at indføre entilbagevendende justeringsordning. Kulturministeriet finder det desuden hen-sigtsmæssigt, at ordningen giver de statsanerkendte museer en stor sikkerhed i re-lation til budgetlægning.Herefter er kravet om gratis adgang for børn og unge under 18 år en af de betin-gelser, der følger med at være et statsanerkendt museum. Til dækning af nedgang ientréindtægter m.v. i forbindelse med indførelse af gratis adgang for børn og ungeunder 18 år ydes museerne et permanent driftstilskud.3.1.1. Besøgende børn og unge under 18 år på de statsanerkendte museerLovændringen fra 2005 betyder, at de statsanerkendte museer efter museumslo-vens § 14, stk. 1, nr. 15, for at opnå og bevare driftstilskud efter lovens §§ 15 og16 vederlagsfrit skal give adgang til børn og unge under 18 år.Indførelsen af gratis adgang til de statsanerkendte museer for børn og unge under18 år betyder, at de uafhængig af egen og forældres indkomst har fået bedre ad-gang til kulturarven.Ifølge Kulturministeriets oplysninger kan der fem år efter lovændringens ikraft-træden ses en tendens til et stabilt niveau i antallet af besøgende børn og unge un-der 18 år på de statsanerkendte museer – sammenholdt med besøgsantallet førlovændringens ikrafttræden.Endelig skal det nævnes, at det på baggrund af besøgstal for kun fem år under alleomstændigheder kan være vanskeligt at udlede sikre tendenser for udviklingen iantallet af besøgende børn og unge under 18 år på de statsanerkendte museer.3.1.2. Kompensationen til de statsanerkendte museerLovændringen fra 2005 betyder, at kulturministeren efter museumslovens § 14 akan yde driftstilskud til statsanerkendte museer til dækning af nedgang i entréind-tægter m.v. i forbindelse med indførelse af gratis adgang for børn og unge under18 år, jf. § 14, stk. 1, nr. 15.På baggrund af ovenstående er det Kulturministeriets vurdering, at kompensati-onsordningen fungerer tilfredsstillende.Kulturarvsstyrelsen har fra 2006 administreret udbetalingen af driftstilskud til destatsanerkendte museer som kompensation for nedgangen i entréindtægter somfølge af indførelse af gratis adgang for børn og unge under 18 år til de statsaner-kendte museer. Som det fremgår ovenfor er der fuld overensstemmelse mellem debevilgede beløb og den faktisk udbetalte kompensation.
SIDE18
Kompensationsordningen er som Kulturministeriet forudsatte ved lovændringensvedtagelse hensigtsmæssig at administrere, hvilket efter ministeriets vurdering ertil såvel den administrerende myndighed (Kulturarvsstyrelsen) som de enkeltestatsanerkendte museers fordel.3.2. Stillingtagen til, hvorvidt det anbefales at justere museumsloven i lyset af evalueringenDet er som nævnt Kulturministeriets vurdering, at ændringen af museumsloven i2005 om gratis adgang for børn og unge under 18 år til de statsanerkendte museer(museumslovens § 14, stk. 1, nr. 15, og § 14 a) generelt lever op til hensigten medloven. På den baggrund finder Kulturministeriet ikke, at der er behov for at ændremuseumslovens bestemmelser om gratis adgang for børn og unge under 18 år.
Susanne Thuesen SimonsenSpecialkonsulent
Thyge MoosFuldmægtig
SIDE19