Kulturudvalget 2010-11 (1. samling)
KUU Alm.del Bilag 121
Offentligt
NOTATTil Folketingets EuropaudvalgGrund- og Nærhedsnotat til Folketingets EuropaudvalgHenstilling fra Kommissionen til Rådet om at bemyndige Kommissionen til atføre forhandlinger om en konvention fra Europarådet om beskyttelse af radio-og fjernsynsforetagenders rettigheder SEK(2011) 153 endelig1. ResuméKommissionen har den 15. februar 2011 henstillet til Rådet, at Kommissionen bemyndi-ges til at føre forhandlinger om en konvention fra Europarådet om beskyttelse af radio-og fjernsynsforetagenders rettigheder.Tildeling af bemyndigelsen indebærer ingen lovgivningsmæssige, statsfinansielle ellersamfundsøkonomiske konsekvenser.2. BaggrundKommissionen har den 9. februar 2011 henstillet til Rådet, at Kommissionen bemyndi-ges til at føre forhandlinger om en konvention fra Europarådet om beskyttelse af radio-og fjernsynsforetagenders rettigheder. Det fremgår ikke af henstillingen, med hvilkenhjemmel den er fremsat, men det må antages, at være TEUF artikel 218 (om procedu-ren for indgåelse af aftaler med tredjelande og internationale organisationer), hvorefterRådet træffer afgørelse med kvalificeret flertal.Baggrunden for henstillingen er EuroparådetsSteering Committee on the Media andNew Communication Services(CDMC) anbefaling fra september 2008 om, at det inter-nationale beskyttelsesniveau for radio- og fjernsynsforetagenders rettigheder forbedresved hjælp af en ny og selvstændig konvention fra Europarådet. I henstillingen oplyserKommissionen, at den påtænkte konvention som udgangspunkt skal bygge på gældendeEU-lovgivning. Derudover skal arbejdet udført i forbindelse med beskyttelsen af radio-og fjernsynsforetagenders beslægtede rettigheder i WIPO’s Stående Udvalg for Ophavs-ret og Beslægtede Rettigheder inddrages. Genstanden for den påtænkte konvention kansåledes ifølge Kommissionen anses for at falde inden for anvendelsesområdet for de ek-sisterende EU-direktiver. Samtidig anfører Kommissionen, at den påtænkte konventionbl.a. kunne omfatte radio- og fjernsynsforetagenders rettigheder i forhold signaler, derikke er møntet på offentligheden, de såkaldte pre-udsendelsessignaler. CDMC har i entidligere skrivelse anført, at pre-udsendelsessignaler ikke er dækket af eksisterendeEU-lovgivning.Ifølge Kommissionen vil det være fordelagtigt for EU at tilslutte sig en sådan konventi-on. Kommissionen lægger i den forbindelse vægt på, at europæiske programudbyderevil nyde øget beskyttelse i de omfattede tredjelande, at den yderligere beskyttelsessfærevil skabe øgede og sikrere markeder for europæiske producenter af programindhold, ogat radio- og fjernsynsforetagender vil opnå samme beskyttelsesniveau som andre inde-8. april 2011
Dok. nr. 906734
Side 2
havere af beslægtede rettigheder, der allerede nyder beskyttelse i overensstemmelsemed den nye teknologiske udvikling.3. Formål og indholdFormålet med henstillingen er at give Kommissionen bemyndigelse til at føre forhand-linger om en konvention fra Europarådet om beskyttelse af radio- og fjernsynsforeta-genders rettigheder.Kommissionen henstiller desuden, at Rådet udpeger et særligt udvalg, som skal biståKommissionen i forhandlingerne, samt at Rådet udsteder de af Kommissionen foreslåe-de forhandlingsdirektiver.Kommissionen foreslår konkret tre forhandlingsdirektiver: For det første skal Kommis-sionen sikre, at udkastet til konventionen indeholder bestemmelser, der gør det muligtfor EU at blive kontraherende part deri. For det andet skal Kommissionen sikre, at deplanlagte bestemmelser er i overensstemmelse med de relevante EU-direktiver, samtmed de forpligtelser som EU og medlemsstaterne har påtaget sig inden for rammerne afTRIPS-aftalen (Trade-related aspects of intellectual property rights) i WTO-regi. Fordet tredje skal Kommissionen aflægge rapport til Rådet om resultaterne af forhandlin-gerne og om eventuelle problemer, som måtte opstå under forhandlingerne. Forhand-lingsdirektiverne foreslås tilpasset udviklingen i forhandlingerne, hvis det bliver nød-vendigt.4. Europa-Parlamentets udtalelserEuropa-Parlamentet skal ikke høres for så vidt angår bemyndigelsen.5. NærhedsprincippetSpørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant, idet der alene er tale om en be-myndigelse til Kommissionen til at føre forhandlinger.6. Gældende dansk retRadio- og fjernsynsforetagenders rettigheder er reguleret i § 69 i lov om ophavsret, jf.lovbekendtgørelse nr. 202 af 27. februar 2010.Det følger af bestemmelsen, at radio- og fjernsynsforetagender har eneret til deres ud-sendelser med hensyn til videreudsendelse, herunder viderespredning i kabelanlæg, oganden offentlig fremførelse, jf. stk. 1, 1. pkt., med hensyn til affotografering samt lyd-eller billedoptagelse, jf. stk. 1, 2. pkt., samt med hensyn til kopiering og tilgængeliggø-relse for almenheden af udsendelser, der er affotograferet eller optaget, jf. stk. 2.Beskyttelsestiden er 50 år fra udgangen af det år, udsendelsen fandt sted, jf. ophavs-retsloven § 69 stk. 2.Ophavsretslovens § 69 bygger på udlejningsdirektivets (2006/115/EF) art. 7, 8, 9 og 10,satellit- og kabeldirektivets (93/83/EØF) art. 4, 8, 10, 11, og 12, beskyttelsestidsdirekti-vets (2006/116/EF) art. 3, stk. 4, infosoc-direktivets (2001/29/EF) art. 2 og 3, stk. 2 samtretshåndhævelsesdirektivets (2004/48/EF) art. 5
Side 3
7. KonsekvenserTildeling af bemyndigelsen indebærer ingen lovgivningsmæssige, statsfinansielle ellersamfundsøkonomiske konsekvenser.Det vurderes endvidere, at indgåelse af en konvention i Europarådsregi, hvis bestem-melser er i overensstemmelse med de relevante EU-direktiver, ikke vil indebære lov-givningsmæssige, statsfinansielle eller samfundsøkonomiske konsekvenser. Hvis denpåtænkte konvention derimod kommer til at omfatte områder, der ikke allerede erdækket af EU-lovgivning, vil indgåelse muligvis nødvendiggøre ændringer af den dan-ske ophavsretslovgivning.8. HøringSpørgsmålet om hensigtsmæssigheden af en udarbejdelse af en konvention på området iEuroparådsregi har været sendt i høring i 2008 hos Danske Mediers Forum, Boxer TVAps., Broadcast Service Danmark A/S, Canal Digital Danmark A/S, DR, METV - Meso-potamia TV, MTG A/S, SBS-Net, TV2/DANMARK A/S og TV3 A/S.Spørgsmålet har desuden været drøftet med DR og TV2 i 2011 i forhold til nærværendehenstilling.De hørte parter er positive overfor udarbejdelsen af en konvention på området i Euro-parådsregi.9. Generelle forventninger til andre landes holdningerMedlemslandene forventes generelt at være positivt stemt overfor, at der udarbejdes enkonvention fra Europarådet om beskyttelse af radio- og fjernsynsforetagenders rettig-heder, og at Kommissionen bemyndiges til at føre forhandlinger derom.10. Regeringens foreløbige generelle holdningDen teknologiske udvikling eksponerer i stadigt stigende grad europæiske programud-bydere og producenter af programindhold for grænseoverskridende piratvirksomhed.Det er regeringens generelle holdning, at disse rettighedshavere bør sikres herimod,ved at forbedre beskyttelsesniveauet i tredjelande, således som det er sket på andre om-råder for beslægtede rettigheder. Regeringen kan derfor støtte, at der udarbejdes enkonvention fra Europarådet om beskyttelse af radio- og fjernsynsforetagenders rettig-heder, og at Kommissionen bemyndiges til at føre forhandlinger derom.I det omfang forhandlingerne måtte omfatte områder, der ligger udenfor eksisterendeEU-lovgivning, lægger regeringen vægt på, at det sker indenfor rammerne af eksiste-rende dansk ophavsretslovgivning.11. Tidligere forelæggelser for Folketingets EuropaudvalgSagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.