Kulturudvalget 2010-11 (1. samling)
KUU Alm.del Bilag 113
Offentligt
1. april 2011
Indblik i dansk designforskning 2 0 1 0
Designforskningen i Danmark blev positivt evalueret af et internationalt panel i 2010. Det eret væsentligt gennembrud og af afgørende strategisk betydning for såvel designuddannelsersom for Danmark generelt. I Center for Designforskning vil vi gerne bidrage til, atdesignforskningens potentiale som innovationsdriver udnyttes langt bedre i de danskevirksomheder og offentlige institutioner. Derfor er evalueringen fremhævet i centrets årligepublikation Indblik i Dansk Designforskning 2 0 1 0 - dels i lederen og dels i interviewet med de toarkitektskoler og to designskolers forskningsledere. I år har vi desuden bedt Anders Byriel,direktør for tekstilvirksomheden Kvadrat, om at fortælle om sit syn på designforskningen. Hanfremhæver designforskningens potentiale for virksomhederne - bl.a. fordi forskningen kanmedvirke til at bygge teknologi og viden ind i designprodukterne og dermed skabe nye og meresuccesfulde produkter og ydelser.Vi får god respons på publikationen fra centrets interessenter, og jeg håber, at også du vil havefornøjelse af at læse den. Hvis du ønsker flere eksemplarer, er du velkommen til at rekvirereflere i centersekretariatet, hvor vi også tormidler viden om designforskningen gennemnetmagasinet Mind Design og centrets website www.dcdr.dk. 12010 har centersekretariatetf.eks. produceret mere end 30 artikler o m designforskning i Mind Design, som udgives på bådedansk og engelsk. Her ligger efterhånden mere end 100 journalistisk formidlede artikler omdesignforskningen.God fornøjelse med Indblik i dansk designforskning.Med venlig hilsenDorthe MejlhedeCenterchef
k
•
•
$
M
i'7kM
/
idtimc i
ie.si<;) i ;-
nii
t" r > %'
ninc
Indholdsfortegnelse
8 "Dansk designforskning er et lyspunkt"Anders Byriel, direktør for Kvadrat og formand for Design-rådet, kaster et blik udefra på designforskningen. Han mener,at tiden er moden til at designforskningen sættes op i gear ogorienterer sig yderligere mod erhvervslivet.
20 Fremtidens designvidenopstår i netværkNy designviden vil i fremtiden udvikles i netværk mellem forskereog praktikere. Designforskningen har allerede taget hul på ud-viklingen med projekter, hvor forskere og designbureauer arbej-der sammen, og hvor brugerinput er en del af designprocessen.
12 Med rødderne ind i fremtidenForskningslederne ved de fire skoler i regi af Center for De-signforskning gør status over 2010 og evalueringen af design-forskningen. De ser også fremad, og mener, at designfaget be-finder sig i en transformationsproces, hvor designforskerneskal finde ud af, hvordan de nye former for design kan forenesmed designfagets rødder.
24 Forskning giver designgennemslagskraftEn ph.d.-afhandling om Statsfængslet Østjylland som socialteknologi peger på, at design kan få større gennemslagskraft ogbruges langt mere offensivt og strategisk til samfundets bed-ste.Det kræver, at designere får mere tværfaglig indsigt og vi-den om, hvordan design påvirker adfærd og sociale relationer.
28 Konsortier åbner døreCenter for Designforskning støtter fire konsortier inden fortekstil, mode, møbler og strategisk design. Konsortierne skabersynergi og fremmer vidensdeling med erhvervslivet. Designfor-skere fra Tekstilkonsortiet har bl.a. udviklet et materiale, somvirksomheden Kvadrat har udtaget patent på.
34 Innovation gennem strategisk designStrategisk design handler om forandringsprocesser, og kanskabe innovation i danske virksomheder, mener Jørgen Ras-mussen, lektor på Arkitektskolen Aarhus. Men det er vigtigt atfå integreret en forretningsforståelse i strategisk design, og herspiller designforskningen en væsentlig rolle.
44 Synergi og udfordringerved forskningssamarbejdeDet årlige forskertræf i Center for Designforskning
46 Skrift som konceptForskere ved Center for Designforskning samlede 500 delta-gere til konference om ideerne bag skrifttyper.
38 Designforskere skaberudviklingsplatform for virksomhedCase: Designforskere fra Arkitektskolen Aarhus har hjulpet pro-duktionsvirksomheden Dolle med at bevæge sig fra at producereloftstrapper og -lemme til at tilbyde adgang til rum og dermed tilat skabe en bredere og mere fremtidssikret konkurrenceposition.
48 Center for Designforskning50 Publikationer57 Forskningsprojekter61 Konferencer, seminarer, mm.66 Medarbejdere69 Styregruppe70 Forskningsudvalg71 Koordinationsudvalg
40 Strategisk design påvirksomhedernes dagsordenStrategisk design kan skabe nye markeder, nye strukturer ognye brands for virksomheder, viser postdoc Suzan Boztepesforskning. Designernes måde at tænke på gør forskellen, nårdet gælder virksomhedernes strategi for fremtiden, mener hun.