Kommunaludvalget 2010-11 (1. samling)
KOU Alm.del Bilag 91
Offentligt
1017365_0001.png
1017365_0002.png
1017365_0003.png
1017365_0004.png
Indenrigs- og SundhedsministerietEnhed:KommunaljuraSagsbeh.: DEPHVMSags nr.: 1010599Dok. Nr.: 559078Dato:1. juli 2011
Notat om ændringer til bekendtgørelse om offentligt udbud vedsalg af kommunens faste ejendommeDer er med bekendtgørelse nr. 799 af 24. juni 2011 om offentligt udbud ved salg afkommunens henholdsvis regionens faste ejendomme foretaget følgende ændrin-ger til bekendtgørelse nr. 472 af 20. juni 1991 om offentligt udbud ved salg afkommunens faste ejendomme:1. Generelt – tilføjelse af regionerneDa udbudsbekendtgørelsens regler om offentligt udbud ved salg af fast ejendomogså finder anvendelse på regionernes salg af fast ejendom, jf. § 38 i regionslo-12ven , jf. § 68, stk. 1, 2. pkt., i styrelsesloven , er regionerne generelt tilføjet i be-kendtgørelsens titel og tekst. Ændringen indebærer alene en præcisering af gæl-dende ret.2. Tilføjelse af kommunale fællesskaber til bekendtgørelsens § 1Bekendtgørelsen er ændret, således at det af nyt stk. 2 i § 1 fremgår, at der vedkommune tillige forstås et kommunalt fællesskab, jf. § 60 i lov om kommunernesstyrelse, medmindre andet følger af selskabets vedtægter. Ændringen indebæreralene en præcisering af gældende ret.3. Ændret ordlyd af § 2, stk. 1Ordlyden af bekendtgørelsens § 2, stk. 1, er ændret i overensstemmelse med æn-dringen af § 68, stk. 2, i lov om kommunernes styrelse ved lov nr. 1515 af 27. de-cember 2009, således at bekendtgørelsen ikke omfatter salg af fast ejendom tilgennemførelse af offentligt støttet byggeri i henhold til lov om almene boliger m.v.og lov om støttede private ungdomsboliger.4. Salg til en regionBekendtgørelsens § 2, stk. 2, nr. 1, er ændret således, at der gives mulighed for atundlade offentligt udbud, når en kommune henholdsvis en region sælger fast ejen-dom til en region.5. Præcisering af bestemmelsen i § 2, stk. 2, nr. 4Ændringen af bestemmelsen i bekendtgørelsens § 2, stk. 2, nr. 4, indebærer enpræcisering i overensstemmelse med praksis, hvorefter bestemmelsen alene finderanvendelse, når der er tale om et areal, der ikke er bebygget.6. Mulighed for at undlade udbud i forbindelse med visse arealoverfø-relser.Der gives med den nye bestemmelse i § 2, stk. 2, nr. 5, mulighed for, at kommu-nerne henholdsvis regionerne kan undlade udbud i tilfælde af salg af et ubebygget
1
Lov om regioner og om nedlæggelse af amtskommuner, Hovedstadens Udviklingsråd og Hovedsta-Lov om kommunernes styrelse, jf. lovbekendtgørelse nr. 1440 af 1. november 2010
dens Sygehusfællesskab (regionsloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 1401 af 1. november 2010.2
Side 2
areal, som ikke selvstændigt kan bebygges, i forbindelse med overførelse af area-let til en tilgrænsende ejendom, når arealet, der overføres, højst udgør 10 % af2arealet af den ejendom, som arealet overføres til, dog højst 10.000 m .Bestemmelsen vil for eksempel betyde, at en kommune henholdsvis en region vilkunne undlade offentligt udbud, når et areal sælges til ejeren af nabogrunden iforbindelse med ændring af skel mellem de to grunde.7. AnlægsstøtteDet præciseres i den ændrede bestemmelse i bekendtgørelsens § 2, stk. 2, nr. 6, ioverensstemmelse med praksis, at kommunens henholdsvis regionens salg af enfast ejendom til institutioner m.v. alene er undtaget fra kravet om offentligt udbud isituationer, hvor kommunen henholdsvis regionen lovligt kan yde anlægsstøtte tilden pågældende institution m.v.8. Mulighed for at undlade udbud, når overdragelse af ejendom sker iforbindelse med videreførelse af en kommunal henholdsvis regionalvirksomhed i selskabsformDen nye bestemmelse i bekendtgørelsens § 2, stk. 2, nr. 7, gør det muligt at und-tage overdragelse af en kommunal henholdsvis regional ejendom, der indgår somen del af en kommunal henholdsvis en regional virksomhed, i forbindelse med salgaf virksomheden med henblik på kommunens henholdsvis regionens lovlige videre-førelse af virksomheden i selskabsform, fra kravet om offentligt udbud. Kommu-nens henholdsvis regionens videreførelse kan eventuelt ske i samarbejde medandre offentlige myndigheder.Undtagelsen vil især være relevant i situationer, hvor der efter lovgivningen er pligttil selskabsgørelse, som det for eksempel har været tilfældet på vandforsyningsom-rådet.9. Mulighed for at undlade offentligt udbud ved kommunens salg af eteksproprieret areal til en bestemt fysisk eller juridisk person.Kommunerne kan i medfør af den nye bestemmelse i bekendtgørelsens § 2, stk. 2,nr. 8, undlade offentligt udbud, når kommunen videreoverdrager eksproprieret fastejendom til en bestemt fysisk eller juridisk person, når den faste ejendom er bleveteksproprieret til fordel for den pågældende fysiske eller juridiske person.Bestemmelsen vil for eksempel være relevant i situationer, hvor en kommune efterat have eksproprieret fast ejendom i medfør af planlovens § 47, stk. 1, sælger denvidere til den bestemte fysiske eller juridiske person, ekspropriationen er gennem-ført til fordel for.10. Ophævelse af formkravet i forbindelse med annoncering af offentligtudbudKommunerne og regionerne gives med den nye ordlyd af § 3, stk. 1, metodefrihed iforhold til annonceringen af offentligt udbud ved salg af fast ejendom, mens det ibestemmelsens 2. pkt. præciseres, at annonceringen skal ske på en måde, somsikrer, at formålet hermed er opfyldt. Formålet er, at offentligheden får kendskab til,at kommunale henholdsvis regionale ejendomme er udbudt til salg, og at alle der-ved på lige fod får mulighed for at komme i betragtning som købere af kommunalhenholdsvis regional ejendom.
Side 3
Annonceringen vil herefter eksempelvis kunne ske på kommunens henholdsvisregionens hjemmeside.Det vil således ikke være i overensstemmelse med bekendtgørelsen, hvis annon-ceringen fx sker på kommunens hjemmeside i et sådant tidsrum og med en sådanplacering, at det ikke kan forventes, at udbuddet kommer til en bredere kreds afmulige tilbudsgiveres kendskab.Der er ikke noget i vejen for, at annonceringen (tillige) sker i et eller flere almenttilgængelige trykte eller andre elektroniske medier. Annonceringen behøver såle-des ikke at finde sted i den lokale presse.11. Krav om yderligere oplysning i annonceringen af et offentligt udbudDet er med det nye sidste punktum i bekendtgørelsens § 3, stk. 3, et krav, at det,hvis en ejendom udbydes til en fast pris, udover oplysning om, at kommunen hen-holdsvis regionen ikke er forpligtet til at sælge til den udbudte pris, også skal frem-gå af annonceringen af det offentlige udbud, at tilbudsgiver ikke er afskåret fra atafgive et højere købstilbud end den fastsatte pris.Formålet med bestemmelsen er at sikre, at mulige tilbudsgivere gennem annonce-ringen af det offentlige udbud bliver gjort bekendt med muligheden for at byde hø-jere end den fastsatte pris, hvorved kommunen henholdsvis regionen sikres, atejendommen sælges til den højeste pris, der kan opnås i handel og vandel - mar-kedsprisen.12. Købstilbud skal angive et fast beløbEt variabelt bud er et bud, hvor tilbudsgiveren har suppleret et konkret fast budmed en tilkendegivelse om, at tilbudsgiveren er indstillet på at betale en højere prisend den tilbudte, såfremt der afgives et højere tilbud af en anden tilbudsgiver.Tilbud bør alene kunne afgives i faste beløb. Der er imidlertid ikke i dag i bekendt-gørelsen et egentligt forbud mod relative eller variable bud, som derfor må antagesi et vist omfang at være lovlige.På den baggrund er bekendtgørelsen i § 4, 1. pkt., ændret således, at det er etkrav, at købstilbud skal angive et fast beløb, hvilket indebærer et forbud mod relati-ve bud.Oplysningen om, at købstilbud skal angive et fast beløb, skal fremgå af annoncen,jf. den nye bestemmelse i § 3, stk. 3, 2. pkt.13. Oplysning om muligheden for at afgive supplerende tilbudKommunen og regionen var efter den tidligere gældende bestemmelse i § 6, stk. 3,alene forpligtet til at give de tilbudsgivere, der havde afgivet tilbud om køb af enejendom til den udbudte pris, mulighed for at fremkomme med supplerende tilbud.Med den ændrede ordlyd af bekendtgørelsens § 6, stk. 3, sikres, at alle tilbudsgi-vere, der har afgivet et tilbud om køb af en ejendom, som er udbudt til en fastsatpris, til mindst den udbudte pris, får mulighed for at fremkomme med supplerendetilbud i de tilfælde, hvor der fremkommer købstilbud, som er højere end den fast-
Side 4
satte pris. Kommunalbestyrelsen henholdsvis regionsrådet skal fastsætte en fristfor at fremkomme med supplerende tilbud.Opdateret vejledningDen tilhørende vejledning om offentligt udbud ved salg af kommunens faste ejen-domme vil blive opdateret snarest. Den hidtidige vejledning er, indtil den opdatere-de vejledning er udstedt, gældende med de modifikationer, der følger af ændrin-gerne af bekendtgørelsen.Opmærksomheden henledes på, at der med de gennemførte ændringer ikke ersket nogen ændring i den hidtidige adgang for statsforvaltningerne til at dispenserefra kravet om offentligt udbud ved mageskifter eller ved salg, hvor der i øvrigt fore-ligger særlige forhold, der kan begrunde en undladelse af offentligt udbud, jf. be-kendtgørelsens § 2, stk. 3. Fx vil en overskridelse af kravet i bekendtgørelsens § 2,stk. 2, nr. 5, om, at det overførte areal højst udgør 10 % af arealet af den ejendom,som arealet overføres til, ikke i sig selv være tilstrækkelig grund til dispensation.