Kommunaludvalget 2010-11 (1. samling)
KOU Alm.del Bilag 64
Offentligt
980626_0001.png
980626_0002.png
980626_0003.png
980626_0004.png
980626_0005.png
980626_0006.png
980626_0007.png
980626_0008.png
980626_0009.png
980626_0010.png
980626_0011.png
980626_0012.png
Indenrigs- og SundhedsministerietEnhed:KommunaløkonomiSagsbeh.: SUMMFFSags nr.: 1006135Dok. Nr.: 358489Dato:6. april 2011
ForslagtilLov om nedsættelse af statstilskuddet til kommuner vedforhøjelser af kommunale parkeringsindtægter
§ 1.Indenrigs- og sundhedsministeren foretager en nedsættelse af statens tilskudtil den enkelte kommune, jf. § 14 i lov om kommunal udligning og generelle tilskudtil kommuner, med det beløb, hvormed kommunens bruttodriftsindtægter fra beta-lingsparkering overstiger et fradrag efter § 3, jf. dog § 4.
§ 2.I denne lov forstås kommunens bruttodriftsindtægter fra betalingsparkeringsom bruttodriftsindtægter fra kommunens parkeringsbilletordninger og beboerli-censer, men ikke bruttodriftsindtægter fra parkeringsafgifter.Stk. 2. I denne lov forstås kommunens bruttoomkostninger til betalingsparkeringsom summen af driftsudgifter knyttet til den direkte driftsopgave ved offentlige par-keringspladser og –anlæg, driftsudgifter ved udøvelsen af tilsyn med de parkeredemotorkøretøjer, forrentning samt afskrivning af anlægskapitel vedrørende parke-ringsanlæg samt huslejeudgifter til parkeringsanlæg.
§ 3.Nedsættelsen efter § 1 beregnes som kommunens bruttodriftsindtægter frabetalingsparkering i regnskabsåret tillagt et eventuelt tillæg efter § 4, stk. 5, fratruk-ket et fradrag svarende til det største af følgende to beløb:1) 70 pct. af kommunens bruttodriftsindtægter fra betalingsparkering i regn-skabsåret 2007, reguleret med den forventede pris- og lønudvikling fra2007 til regnskabsåret, tillagt kommunens eventuelle udgifter til afskrivningsamt forrentning vedrørende parkeringsanlæg opført efter 2007 samt tillagten eventuel real forøgelse i kommunens huslejeudgifter til parkeringsan-læg i forhold til 2007.2) Et bundfradrag fastsat af indenrigs- og sundhedsministeren for regnskabs-året, tillagt kommunens eventuelle udgifter til afskrivning samt forrentningvedrørende parkeringsanlæg opført efter 2007 samt tillagt en eventuel realforøgelse i kommunens huslejeudgifter til parkeringsanlæg i forhold til2007.
§ 4.En kommune kan årligt som led i budgetvedtagelsen vælge at drive kommu-nens betalingsparkering i en balanceordning, hvor kommunens bruttodriftsindtæg-ter fra betalingsparkering ikke overstiger kommunens bruttoomkostninger til beta-lingsparkering for det pågældende regnskabsår.
Side 2
Stk. 2.Hvis kommunens bruttodriftsindtægter fra betalingsparkering for et regn-skabsår overstiger kommunens bruttoomkostninger til betalingsparkering for detpågældende år i en balanceordning, skal denne merindtægt tillægges kommunensbruttodriftsindtægter fra betalingsparkering for det følgende år.Stk. 3.For et regnskabsår, hvori der er tillagt en merindtægt fra det foregåenderegnskabsår, og hvor kommunen ikke har valgt en balanceordning efter stk. 1, vilder ske en nedsættelse efter stk. 5.Stk. 4.For et regnskabsår, hvori der er tillagt en merindtægt fra det foregåenderegnskabsår, og hvor der er valgt en balanceordning efter stk. 1, vil der ske ennedsættelse efter stk. 5, hvis kommunens bruttodriftsindtægter fra betalingsparke-ring tillagt merindtægten fra det foregående regnskabsår overstiger kommunensbruttoomkostninger til betalingsparkeringsordning i det pågældende regnskabsår.Stk. 5.For de kommuner, der er omfattet af stk. 3 og stk. 4, opgøres nedsættelsenefter § 1 med et tillæg. Tillægget opgøres som kommunens bruttodriftsindtægter frabetalingsparkering i det foregående regnskabsår fratrukket et fradrag efter § 3 forsamme år.
§ 5.Kommunens eventuelle bruttodriftsindtægter fra betalingsparkering i regn-skabsåret 2007 fastsættes til et beløb, som kommunen over for Indenrigs- ogSundhedsministeriet kan dokumentere. Hvis der ikke kan dokumenteres en ind-tægt, fastsættes beløbet til nul.Stk. 2.Kommunens eventuelle udgifter til afskrivning samt forrentning vedrørendeparkeringsanlæg opført efter 2007 fastsættes til det beløb, som kommunen over forIndenrigs- og Sundhedsministeriet kan dokumentere. Hvis der ikke kan dokumen-teres en udgift, fastsættes beløbet til nul.Stk. 3.Kommunens eventuelle reale forøgelse i kommunens huslejeudgifter tilparkeringsanlæg i forhold til 2007 fastsættes til det beløb som kommunen over forIndenrigs- og Sundhedsministeriet kan dokumentere. Hvis der ikke kan dokumen-teres en forøgelse i forhold til 2007, fastsættes forøgelsen til nul.
§ 6.Indenrigs- og sundhedsministeren bemyndiges til at indhente oplysninger omkommunens bruttodriftsindtægter og bruttoomkostninger ved betalingsparkerings-ordninger. Oplysningerne skal være revideret af kommunens revisor og forsynetmed revisors erklæring.
§ 7.På grundlag af den enkelte kommunes indberetning foretages der en nedsæt-telse af statens tilskud til den enkelte kommune i året efter regnskabsåret.Stk. 2.Nedsættelsen i statens tilskud til kommunen udmeldes i forbindelse medIndenrigs- og Sundhedsministeriets udmelding af tilskuds- og udligningsbeløb i junimåned i året efter regnskabsåret.
§ 8.Indenrigs- og sundhedsministeren fastsætter nærmere regler om afgrænsningaf bruttodriftsindtægter og bruttoomkostninger ved betalingsparkeringsordningersamt størrelsen af bundfradrag efter § 3, nr. 2. Endvidere fastsætter indenrigs- og
Side 3
sundhedsministeren nærmere regler om opgørelse og afregning af beløb i henholdtil denne lov.
§ 9.Loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende og har virkningfra og med regnskabsåret 2011.Stk. 2.Kommunen skal for budgetåret 2011 senest den 1. september 2011 beslut-te, om den vil drive kommunens betalingsparkering i en balanceordning efter § 4.Stk. 3.I regnskabsåret 2011 opgøres et fradrag efter § 3, nr. 1 som 100 pct. afkommunens bruttodriftsindtægter fra betalingsparkering i regnskabsåret 2007,reguleret med den forventede pris- og lønudvikling fra 2007 til regnskabsåret, tillagtkommunens eventuelle udgifter til afskrivning samt forrentning vedrørende parke-ringsanlæg opført efter 2007 samt tillagt en eventuel real forøgelse i kommunenshuslejeudgifter til parkeringsanlæg i forhold til 2007.Stk. 4.I regnskabsåret 2012 opgøres et fradrag efter § 3, nr. 1 som 85 pct. afkommunens bruttodriftsindtægter fra betalingsparkering i regnskabsåret 2007,reguleret med den forventede pris- og lønudvikling fra 2007 til regnskabsåret, tillagtkommunens eventuelle udgifter til afskrivning samt forrentning vedrørende parke-ringsanlæg opført efter 2007 samt tillagt en eventuel real forøgelse i kommunenshuslejeudgifter til parkeringsanlæg i forhold til 2007.§ 10.I lov nr. 499 af. 7. juni 2006 om kommunal udligning og generelle tilskud tilkommuner, som ændret ved lov nr. 719 af 25. juni 2010 og § 5 i lov nr. 1602 af 22.december 2010, foretages følgende ændringer:1.Efter § 15 indsættes:››§ 15 a.De efter § 14 opgjorte tilskud for den enkelte kommune reduceres med etbeløb i henhold til lov om nedsættelse af statstilskuddet til kommuner ved forhøjel-ser af kommunale parkeringsindtægter.‹‹
§ 11.Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.
Side 4
Bemærkninger til lovforslaget
1. Lovforslagets baggrund og formålKommunen har efter vejloven adgang til at opkræve betaling for parkering til dæk-ning af udgifterne ved indretning og drift af særligt indrettede parkeringsanlæg.Kommuner har herudover mulighed for at opkræve betaling for parkering med ad-færdsregulering som formål. Kommunerne må ikke lægge fiskale hensyn til grundfor anvendelsen af betalingsparkering.Flere kommuner har i de senere år haft stigende indtægter fra parkeringsordningeri et sådant omfang, at det kunne tyde på, at der også har ligget økonomiske hen-syn bag beslutningerne. Regeringen har ved flere lejligheder drøftet dette med KL.Med finanslovsaftalen for 2011 er regeringen, Dansk Folkeparti og Kristendemo-kraterne enige om fremadrettet at sikre, at kommunerne ikke opkræver betaling forparkering af økonomiske hensyn. Forslaget indeholder derfor en lovændring, derbetyder, at kommunerne fortsat kan opkræve betaling for parkering, herunder aftrafikale hensyn, men hvor det samtidig understøttes, at kommunerne ikke ogsålægger fiskale hensyn til grund herfor.
2. Gældende retStatens tilskud til kommunerne (bloktilskuddet) fastsættes årligt efter bestemmel-serne i § 14 i lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner.Tilskuddet fordeles til de enkelte kommuner af indenrigs- og sundhedsministeren.En del af tilskuddet anvendes til finansiering af de kommunale udligningsordninger,mens den resterende del fordeles til kommunerne i forhold til indbyggertallet.Kommunerne har adgang til at opkræve betaling for parkering efter vejlovens §107.I vejlovens § 107, stk. 1, gives kommunerne mulighed for at opkræve parkeringsbil-letter i særligt indrettede parkeringsanlæg, som kommunen ejer og har etableret forkommunale midler. For sådanne anlæg gælder, at kommunen alene kan opkræveen betaling, der dækker kommunens udgifter til anlæg, drift og eventuelt tilsyn medde parkerede biler.Vejlovens § 107, stk. 2, regulerer de muligheder kommunerne har for at opkrævebetaling fra parkering med adfærdsregulering som formål (trafikale hensyn). Derkan her været tale om parkering fx i vejsiden eller i særligt afmærkede parkerings-båse, men også om p-huse/kældre/pladser. Sådanne parkeringspladser vedlige-holdes af kommunen som led i den almindeligt drift, og der er derfor ikke nogendirekte sammenhæng mellem den betaling, der kan opkræves for benyttelsen, ogde udgifter, som kommunen har til driften af den del af vejarealet, hvorpå der kanparkeres.
Side 5
3. Lovforslagets indholdLovforslaget indebærer, at indenrigs- og sundhedsministeren nedsætter det statsli-ge tilskud til den enkelte kommune, hvis kommunen har bruttodriftsindtægter frabetalingsparkering, der overstiger det største af følgende to beløb:--70 pct. af indtægtsniveauet i 2007, tillagt kommunens udgifter til leje, afskriv-ning samt forrentning vedrørende parkeringsanlæg efter 2007.Et fastsat bundfradrag, tillagt kommunens udgifter til leje, afskrivning samtforrentning vedrørende parkeringsanlæg efter 2007.
Fastsættelsen af bundfradraget vil ske som et standardbeløb pr. indbygger for allekommuner. Beløbet vil blive reguleret med den forventede pris- og lønudvikling.For de kommuner, der i det aktuelle regnskabsår ikke har bruttoindtægter fra beta-lingsparkering, vil der ikke blive foretaget en nedsættelse af det statslige tilskud tilkommunen.Det foreslås, at kommuner, der driver betalingsparkering i en balanceordning, ikkebliver modregnet. En sådan balanceordning fungerer således, at kommunens beta-lingsparkering ikke samlet set giver overskud. Ved investeringer i parkeringsanlægvil kommunen således undgå modregning, hvis bruttodriftsindtægterne fratrukketomkostningerne til forrentning og afskrivning af investeringerne samt almindeligedriftsudgifter ikke tilvejebringer et overskud fra betalingsparkering.Lovforslaget indebærer, at nedsættelsen opgøres på baggrund af kommunensregnskab. Det betyder, at kommunerne senest 1. hverdag i maj måned i året efterregnskabsafslutning skal indsende oplysninger om bruttodriftsindtægter og brutto-omkostninger ved kommunens betalingsparkering. Oplysningerne skal være revi-deret af kommunens revisor og forsynet med revisors erklæring.Nedsættelsen i den enkelte kommunes bloktilskud udmeldes til kommunerne iforbindelse med Indenrigs- og Sundhedsministeriets samlede udmelding af til-skuds- og udligningsbeløb senest 1. juli i året efter regnskabet.Lovforslaget indeholder en bemyndigelse til indenrigs- og sundhedsministeren til atfastsætte størrelsen af bundfradraget samt fastsætte regler om afgrænsning afbruttodriftsindtægter og bruttoomkostninger ved betalingsparkering og regler foropgørelse, fordeling og afregning af nedsættelsen. Desuden foreslås en bemyndi-gelse til at indhente særlige revisionserklæringer om kommunens bruttodriftsind-tægter og bruttoomkostninger vedrørende betalingsparkering.
2. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentligeMed lovforslaget reduceres kommunernes fiskale incitament til at anvende beta-lingsparkering.På det foreliggende grundlag er det ikke muligt at opgøre et forventet provenu forstaten. Provenuet vil blandt andet afhænge af, om og i hvilket omfang kommuner-ne vælger en balanceordning.Størrelsen af en nedsættelse af statens tilskud til den enkelte kommune vil førstegang kunne opgøres, når kommunen har afsluttet regnskabet for 2011 og indberet-
Side 6
tet revisionspåtegnede oplysninger om kommunens betalingsparkering til Inden-rigs- og Sundhedsministeriet i maj 2012.Lovforslaget har ingen konsekvenser for regionerne.3. De økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivetLovforslaget har ingen økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervsli-vet, fraset virkninger fra eventuelle ændringer i kommunernes fastsættelse af par-keringstakster.4. De administrative konsekvenser for borgerneLovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.5. De miljømæssige konsekvenserUd fra et trafikalt perspektiv er betalingsparkering en hensigtsmæssig regulerings-metode i forhold til eksempelvis ”kø-princippet”, der indebærer øget søgekørsel ogdermed øget trængsel og øgede miljøproblemer.Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser, idet der med dette lovforslagikke ændres på kommunernes mulighed for at anvende betalingsparkering for attilgodese trafikale hensyn.6. Forholdet til EU-rettenLovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.7. Hørte myndigheder og organisationerLovforslaget har været i høring hos KL, BDO Kommunernes Revision A/S, For-eningen af Statsautoriserede Revisorer, Finansministeriet, Økonomi- og Erhvervs-ministeriet, Transportministeriet og Vejdirektoratet.
Side 7
8. Sammenfattende skema
Positive konsekven-ser/ mindreudgifterØkonomiske konsekven-ser for stat, kommuner ogregionerAdministrative konse-kvenser for stat, kommu-ner og regionerØkonomiske konsekven-ser for erhvervslivetAdministrative konse-kvenser for erhvervslivetMiljømæssige konse-kvenserAdministrative konse-kvenser for borgerneForholdet til EU-rettenLovforslaget reducererkommunernes fiskaleincitament til at anvendebetalingsparkering.Ingen
Negative konsekven-ser/ merudgifter
Ingen
Ingen i udgangspunktetIngenIngenIngen
IngenIngenIngenIngen
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
Bemærkninger til de enkelte bestemmelserTil § 1Den foreslåede bestemmelse indebærer, at den enkelte kommunes bruttodriftsind-tægter fra betalingsparkering vil blive modregnet i kommunens bloktilskud, dogfratrukket et fradrag efter § 3.Hvis kommunen ikke har indtægter som følge af betalingsparkering, vil der ikke skeen modregning i kommunens bloktilskud.
Til § 2I § 2 defineres, hvad der forstås ved henholdsvis kommunensbruttodriftsindtægterogbruttoomkostningervedrørende betalingsparkering. Afgrænsningen heraf be-skrives nærmere i den kommunale kontoplan, jf. § 8.Kommunensbruttodriftsindtægterfra betalingsparkering skal forstås som indtægterfra parkeringsbilletter, som bilisterne betaler for at holde på en offentlig parkerings-plads samt beboerlicenser mv. Kommunale indtægter fra parkeringsafgifter, det vilsige afgifter, som bilisterne betaler for at have holdt ulovligt eller for ikke have købten parkeringsbillet, holdes uden for opgørelsen.Det bemærkes, at salgsindtægter fra et salg af eksisterende p-huse og -anlæg ikkeindregnes i opgørelsen af indtægterne, da det vurderes, at sådanne frasalg vil væ-re af relativt beskedent omfang. Udviklingen heri vil dog blive fulgt fremadrettet.
Side 8
Kommunensbruttoomkostningertil betalingsparkerings omfatter driftsudgifter for-bundet med den direkte driftsopgave ved offentlige parkeringspladser og -anlæg,driftsudgifter i forbindelse med tilsyn af de parkerede motorkøretøjer samt forrent-ning og afskrivning af anlægskapital vedrørende parkeringsanlæg. Hertil kommerkommunens huslejeudgifter til parkeringsanlæg.Det bemærkes, at udgifterne vedrørende tilsyn med de parkerede motorkøretøjerskal fordeles mellem udgifter til parkeringsafgifter og udgifter tilbetalingsparkerin-ger,idet det kun er sidstnævnte, der indgår i opgørelsen. Fordelingen foretages påbaggrund af en fordelingsnøgle, der skal dokumenteres.Det bemærkes endvidere, at udgifterne til afskrivning af anlægskapital vedrørendeparkeringsanlæg skal følge de generelle regler for afskrivning, der fremgår af kapi-tel 8 i ”Budget- og regnskabssystem for kommuner”. Det fremgår bl.a., at materielleanlægsaktiver som parkeringskældre mv. skal afskrives lineært over 15 år. Afskriv-ning og evt. op- eller nedskrivning skal i øvrigt foretages i overensstemmelse medkommunens generelle regnskabspraksis. Oplysninger om årets afskrivning fremgåraf kommunens anlægskartotek, der indeholder oplysninger om de enkelte anlægs-aktiver.Udgifter til forrentning kan ligeledes foretages på baggrund af registreringerne ianlægskartoteket.Til § 3Nedsættelsen efter § 1 beregnes som kommunens bruttodriftsindtægter fra beta-lingsparkering i regnskabsåret fratrukket et fradrag. Der indgår heri ikke en eventu-el merindtægt efter § 4, stk. 2.Desuden skal der ved beregningen af nedsættelsen tages højde for et eventuelttillæg efter § 4, stk. 5. Et sådant tillæg tillægges kommunens bruttodriftsindtægter iregnskabsåret.Fradraget i nedsættelsen består af det største af følgende to beløb:1) 70 pct. af kommunens bruttodriftsindtægter fra betalingsparkering i regnskabs-året 2007, reguleret med den forventede pris- og lønudvikling fra 2007 til regn-skabsåret tillagt kommunens eventuelle udgifter til afskrivning samt forrentningvedrørende parkeringsanlæg opført efter 2007 samt tillagt en eventuel real for-øgelse i kommunens huslejeudgifter til parkeringsanlæg i forhold til 2007.2) Et fastsat bundfradrag gældende for regnskabsåret tillagt kommunens eventuel-le udgifter til afskrivning samt forrentning vedrørende parkeringsanlæg opført ef-ter 2007 samt tillagt en eventuel real forøgelse i kommunens huslejeudgifter tilparkeringsanlæg i forhold til 2007.Det er tidligere tilkendegivet, at en modregning i kommunernes bloktilskud vil tageudgangspunkt i kommunernes parkeringsindtægter i 2007. Hensigten med redukti-onen af fradraget til 70 pct. af bruttodriftsindtægterne i regnskab 2007 er i højere
Side 9
grad at ligestille kommunerne med høje indtægter i 2007 i forhold til øvrige kom-muner med få eller ingen indtægter i 2007.Det foreslåede bundfradrag er især møntet på de kommuner, der før 2007 havdeen mindre eller slet ingen bruttodriftsindtægt fra betalingsparkering. Med et bund-fradrag kan disse kommuner få dækket hele eller dele af deres løbende driftsudgif-ter ved indførelse eller udvidelse af en betalingsparkeringsordning. Indenrigs- ogsundhedsministeren fastsætter bundfradraget ved at fastsætte et standardbeløb pr.indbygger, der reguleres med den forventede pris- og lønudvikling. Der påtænkessom udgangspunkt fastsat et bundfradrag på 15 kr. pr. indbygger.Endelig indgår der for alle kommuner et fradrag fordelskommunens eventuelleudgifter til afskrivning samt forrentning vedrørende parkeringsanlæg opført efter2007 samt fordelsen eventuel real forøgelse i kommunens huslejeudgifter til par-keringsanlægs i forhold til 2007. Fradraget indebærer, at hvis en kommune inve-sterer i nye parkeringsanlæg kan den årlige afskrivning og forrentning af investe-ringen således trækkes fra førend der foretages en modregning. Det bemærkes, atder ved opgørelsen af en real forøgelse i kommunens huslejeudgifter anvendesden forventede pris- og lønudvikling.
Til § 4Med den foreslåede bestemmelse i § 4 gives kommunen mulighed for at drivekommunens betalingsparkering i en balanceordning. En balanceordning indebæ-rer, at kommunen kan opkræve indtægter fra betalingsparkering til at dække etab-lerings- og driftsudgifter forbundet hermed, under forudsætning af at balanceord-ningen ikke giver overskud.Det følger af stk. 1, at kommunen i forbindelse med budgetlægningen hvert år skaltræffe beslutning om, hvorvidt den ønsker at drive kommunens betalingsparkering ien balanceordning, der forudsætter, at kommunens bruttodriftsindtægter fra beta-lingsparkering ikke overstiger kommunens bruttoomkostninger til betalingsparke-ring i regnskabsåret. Det følger af bestemmelsen, at såfremt kommunens brutto-driftsindtægter fra betalingsparkering ikke overstiger kommunens bruttoomkostnin-ger i det pågældende år, foretages der ikke en nedsættelse af statens tilskud tilden enkelte kommune.I tilfælde af at en kommune i en balanceordning alligevel får overskud ved beta-lingsparkering gælder de foreslåede bestemmelser i stk. 2-5.Det følger af den foreslåede bestemmelse i stk. 2, at hvis kommunens bruttodrifts-indtægter fra betalingsparkering i et regnskabsår overstiger kommunens bruttoom-kostninger til betalingsparkering, skal denne merindtægt tillægges kommunensbruttodriftsindtægter fra betalingsparkering for det følgende regnskabsår.I stk. 3 og stk. 4 fastsættes der regler om, at denne merindtægt skal reduceresfuldt ud i det efterfølgende år. Det forudsætter, at kommunen vælger fortsat at dri-ve kommunens betalingsparkering i en balanceordning i det efterfølgende år.
Side 10
Det følger således af stk. 3, at der vil ske en nedsættelse af kommunens bloktil-skud, hvis kommunen har overført en merindtægt til det efterfølgende regnskabsårog for dette regnskabsårikkehar valgt at drive kommunens betalingsparkeringefter en balanceordning.Det følger af stk. 4, at for et regnskabsår, hvor kommunen har overført en merind-tægt, og hvor der er valgt en balanceordning, vil der ske en nedsættelse af kom-munens bloktilskud, hvis kommunens bruttodriftsindtægter fra betalingsparkeringtillagt merindtægter fra det foregående regnskabsår overstiger kommunes brutto-omkostninger til betalingsparkering i det pågældende regnskabsår.Ovennævnte bestemmelser betyder, at en kommune i en balanceordning kan over-føre en eventuel merindtægt på betalingsparkering fra regnskabsåret til året efterunder forudsætning af, at kommunen som minimum har et tilsvarende underskudpå betalingsparkering i året efter regnskabsåret. Det er ikke på tilsvarende vis mu-ligt at overføre et underskud fra et år til det efterfølgende år, således at et under-skud i et år giver mulighed for at realisere et overskud det efterfølgende år uden enmodregning.I stk. 5 fastsættes beløb for den nedsættelse, der vil ske efter bestemmelserne istk. 3 og stk. 4. Nedsættelsen udgør nedsættelsen efter § 1 med et tillæg, der sva-rer til nedsættelsen for året før regnskabsåret, hvis kommunen ikke havde valgt enbalanceordning. Der indgår således i praksis nedsættelse for to år, som er bereg-net på baggrund af en situation, hvor kommunen ikke havde valgt en balanceord-ning.Til § 5I § 5 fastsættes det, at kommunen overfor Indenrigs- og Sundhedsministeriet skalkunne dokumentere kommunens eventuelle bruttodriftsindtægter fra betalingspar-kering i regnskabsåret 2007.Baggrunden herfor er, at kommunerne først fra regnskab 2008 har skullet registre-re indtægterne fra betalingsparkering i den autoriserede kontoplan.Derfor skal bruttodriftsindtægterne i 2007 være revideret af kommunens revisor ogforsynet med revisors erklæring med henblik på at sikre et retvisende udgangs-punkt for reguleringen, jf. bestemmelsen i § 6.Det følger af den foreslåede bestemmelse, at indtægten for 2007 pr. konventionfastsættes til nul, hvis kommunen ikke kan dokumentere at have oppebåret ind-tægter.Tilsvarende følger det af stk. 2, at kommunens eventuelle udgifter til afskrivningsamt forrentning vedrørende parkeringsanlæg opført efter 2007 fastsættes til detbeløb, som kommunen kan dokumentere overfor Indenrigs- og Sundhedsministeri-et og som er revideret af kommunens revisor og forsynet med revisors erklæring.Hvis der ikke kan dokumenteres en udgift, fastsættes beløbet til nul.Tilsvarende følger det af stk. 3, at kommunens eventuelle reale forøgelse i kom-munens huslejeudgifter til parkeringsanlæg i forhold til 2007 fastsættes til det be-
Side 11
løb, som kommunen kan dokumentere overfor Indenrigs- og Sundhedsministerietog som er revideret af kommunens revisor og forsynet med revisors erklæring.Hvis der ikke kan dokumenteres en forøgelse i forhold til 2007, fastsættes forøgel-sen til nul.
Til § 6Med denne bestemmelse bemyndiges indenrigs- og sundhedsministeren til at ind-hente revisionspåtegnede oplysninger om kommunens bruttodriftsindtægter ogbruttoomkostninger vedrørende betalingsparkering.Til brug for opgørelse og afregning i henhold til denne lov skal der bl.a. indhentesfølgende oplysninger om kommunens betalingsparkering:- Bruttodriftsindtægter i det aktuelle regnskabsår- Bruttodriftsindtægter i regnskab 2007- Bruttoomkostninger i det aktuelle regnskabsår- Udgifter til afskrivning og forrentning vedrørende parkeringsanlæg opførtefter 2007- Den reale forøgelse i kommunens huslejeudgifter til parkeringsanlæg i for-hold til 2007.Oplysningerne skal være revideret af kommunens revisor og forsynet med revisorserklæring.Der sigtes på, at kommunerne senest den 1. hverdag i maj måned i året efter detaktuelle regnskabsår skal fremsende oplysninger til Indenrigs- og Sundhedsmini-steriet.
Til § 7Denne bestemmelse fastsætter det nærmere tidspunkter for, hvornår en nedsæt-telse i statens tilskud til kommunen udmeldes til kommunerne.På grundlag af kommunens indberetning efter bestemmelsen i § 6 beregnes ennedsættelse af bloktilskuddet for den enkelte kommune.Der udmeldes beløb for nedsættelsen til kommunen i forbindelse med Indenrigs-og Sundhedsministeriets udmelding af tilskuds- og udligningsbeløb i juni månedåret efter regnskabsåret. På den baggrund foretages der en modregning i kommu-nens bloktilskud i perioden oktober-december i året efter regnskabsåret.Til § 8Den foreslåede bestemmelse indebærer, at indenrigs- og sundhedsministerenbemyndiges til at fastsætte nærmere regler om afgrænsning af bruttodriftsindtæg-ter og bruttoomkostninger ved betalingsparkering samt størrelsen af bundfradragefter § 3, nr. 2.
Side 12
Endvidere fastsætter indenrigs- og sundhedsministeren regler for opgørelse ogafregning af beløb efter denne lov.
Til § 9Loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelse i Lovtidende. Loven har førstegang virkning for regnskabsåret 2011, hvorved statens tilskud til den enkelte kom-mune vil blive reduceret efter lovens bestemmelser i tilskudsåret 2012.Stk. 2 indeholder en overgangsbestemmelse, der vedrører budgetåret for 2011.Efter § 4 kan kommunen som led i budgetvedtagelsen beslutte at drive kommu-nens betalingsparkering i en balanceordning. Kommunerne har vedtaget budgettetfor 2011 og derfor gælder det for budget 2011, at kommunerne senest den 1. sep-tember 2011 skal beslutte, om den vil drive kommunens betalingsparkering i enbalanceordning efter § 4.Stk. 3-4 indeholder en overgangsbestemmelse vedrørende fradraget på 70 pct. afkommunens bruttodriftsindtægter fra betalingsparkering i 2007 efter § 3, nr. 1.Overgangsbestemmelsen indebærer, at der i regnskabsåret 2011 fratrækkeshelekommunens bruttodriftsindtægt fra betalingsparkering i 2007. I 2012 fratrækkes 85pct. af bruttodriftsindtægten fra betalingsparkering i 2007. Det vil sige, at først fraregnskabsåret 2013 fratrækkes 70 pct. af bruttodriftsindtægten.Denne overgangsordning skal ses i lyset af regeringens tidligere tilkendegivelserom, at en modregning af indtægter fra betalingsparkering ville ske med udgangs-punkt i indtægtsniveauet i 2007. Med lovforslaget er udgangspunktet for en mod-regning ændret i forhold til tidligere tilkendegivelser og derfor foreslås en over-gangsordning.Til § 10Den foreslåede bestemmelse er en konsekvensændring af lov om kommunal ud-ligning og generelle tilskud til kommuner. Ændringen er en konsekvens af den fo-reslåede bestemmelse i § 1, som indebærer en regulering af den enkelte kommu-nes statstilskud. Den foreslåede bestemmelse indebærer, at der indføjes en be-stemmelse efter § 15 i lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommu-ner om, at statstilskuddet til den enkelte kommune reduceres i henhold til bestem-melsen i § 1 i denne lov.Til § 11Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.