Kommunaludvalget 2010-11 (1. samling)
KOU Alm.del Bilag 60
Offentligt
Udarbejdet af Kaffeklubben
Værløse, 20. april 2010
Farums regnskaber 2004-06; dokumentation af FarumsunderfinansieringDokumentationen vedrører notatet ”Kommunalreformens stinker – Furesøaftalen” af 20.april 2010.I det følgende er gengivet tal fra de offentliggjorte regnskaber for:Farum Kommune 2004-06Furesø Kommune 2007-09Sidst i dokumentation er meddelt oplysninger om Farums underfinansiering dels iforbindelse med den økonomiske Genopretningsplan for Farum af 24. april 2002 dels i brevefra foråret 2005 skrevet af borgmestrene Lars Carpens og Jesper Bach.Kommunerne udarbejder efter Indenrigsministeriet retningslinjer to regnskaber. Det mestanvendte er det udgiftsbaserede regnskab, som er brugt i det følgende.Desuden har kommunerne siden 2004skulle udarbejde et omkostningsbaseret regnskab.Indenrigsministeriets begrundelse herfor er, at kommunernes regnskaber skal være meresammenlignelige med de regnskaber, man kender fra den private sektor. Blandt andetinddrages afskrivninger. Når det omkostningsbaserede regnskab anvendes, er Farum mereunderfinansieret end, når det udgiftsbaserede regnskab anvendes.For at sammenfatte og udjævne tilfældige udsving i de enkelte år har vi som supplementberegnet gennemsnit af treårsperioderne 2004-06 og 2007-09.For at fokusere på kommunens grundlæggende aktiviteter, hvorpå den økonomiskebæredygtighed skal måles,har vi nederst i tabellerne opgjort resultatet af detskattefinansierede område eksklusive særtilskud og jordsalg mv. Dette tal svarer til summenaf ordinær drift (eksklusive særtilskud) og anlægsudgifter.
Genopretningsplanen var underfinansieret fra startFarums økonomiske kollaps i kølvandet på Brixtoftes eksperimenter er velkendt. Den 19. februar2002 blev kommunen sat under administration af Indenrigsministeriet, som efterfølgendevurderede, at der med det aktuelle skatteniveau var en ubalance1mellem udgifter og indtægter påca. 200 mio. kr. årligt. Den 24. april 2002 godkender Indenrigsministeren Farum Kommunesgenopretningsplan. Skatten hæves med 3,2 procentpoint og grundskylden fra 6 til 18 promille.Denne forhøjelse giver imidlertid kun et årligt provenu2på ca. 129 mio. kr. De resterende ca. 71 mio.kr. skal derfor findes ved besparelser og/eller grundsalg.Bemærkher at det er Indenrigsministeriet selv, der godkender en genopretningsplan for Farum, derer underfinansieret.
Almindeligt kendt at Farum var underfinansieretDet er ironisk nok en almindelig kendt sag, at Farum Kommune var underfinansieret. Det stod i 2005at læse på Farum Kommunes hjemmeside3, at underfinansieringen androg ca. 75 mio. kr.Farums daværende borgmester Lars Carpens havde allerede den 23. februar 20054skrevet tilIndenrigsministeren og gjort opmærksom på, at såfremt Farum Kommune sammenlægges med eneller flere kommuner, så vil det medføre en højere skat i den eller de kommune(r), der bliversammenlægt med Farum. Lars Carpens foreslog i samme brev differentieret skat for Farums borgerei en sammenlagt kommune.Inden kommunesammenlægningen var endelig besluttet og sammenlægningsvilkårene endeligfastlagt, arbejdede en gruppe embedsmænd med at analysere kommunernes økonomiske forhold.På baggrund af disse analyser skrev Værløses daværende borgmester Jesper Bachs den 28. april2005 et brev til indenrigsminister Lars Løkke Rasmussen, hvor det økonomiske morads i Farum blevbeskrevet. Fra dette brev kan citeres:”Den såkaldte genopretningsplan for Farum er allerede brudtsammen to gange. Man arbejder nu på basis af den tredje genopretningsplan siden det økonomiskesammenbrud. Efter de informationer jeg har modtaget, er det endda dokumenteret, at heller ikkeden holder. Borgmester Lars Carpens har da også i dagens lokalavis annonceret, at der allerede nu erbehov for yderligere skattestigninger på 0,7 pct.”Længere fremme i brevet skiver borgmesteren:”Vores analyser indikerer, at kommunen allerede i 2009 får et yderligere finansieringsbehov på 2-3pct. Det sker når indtægterne fra jordsalg og frigivelse af deponerede midler ophører.”Bemærkat Farums daværende borgmester Lars Carpens selv vidste, at Farums dårlige økonomi varen hindring for en kommunesammenlægning.
1
Indenrigsministeriets vurdering af ubalancen på 200 mio. kr. er nævnt mange steder i de forskelligenyhedsmedier, og fremgår også af Eigil Mølgaards bog: ”Farumsagen – fandt de sandheden”, side 32.2Beregning foretaget af Økonomiafdelingen (Budget- og analysegruppen) i Furesø Kommune.3Hjemmesiden er ikke tilgængelig mere, men mange borgere og ansatte i tidligere Værløse Kommune kanhuske dette.4Kopi af Lars Carpens brev kan af interesserede rekvireres af notatets forfattere, kaffeklubben.
Farum KommuneUdgiftsbaseret regnskab(mio. kr.)
200479815813-734-131-5266-5610-43430
200575193843-757-161-75104-5351-24-6-31
2006804140944-795-12624112-2488112-3109
snit78483867-762-139-3594-4450151126
SkatterTilskud mv. (1)Indtægter i altDriftsudgifter i alt (2)Nettorenter (2)Resultat af ordinær driftJordsalg mv.AnlægsudgifterAnlægsområdet i altResultat af skattefinansieret områdeResultat af brugerfinansieret områdeResultat i alt
Resultat af skattefinansieret områdeSærtilskud (1)Jordsalg mv.Skattefinansieret område eksklusive særtilskud og jordsalg mv. (3)
-431466-122
-2425104-153
11250112-50
153094
-109
Note (1)I det samlede tilskud indgår et særtilskud, som er ydet til Farum pga. de økonomiske problemer.
Note (2)I forhold til de offentliggjorde regnskaber er der på grundlag af oplysninger fra Furesø Kommune korrigeret for leasing-udgifter i 2004 og 2005. Der er flyttet hhv. 121 og 145 mio. kr. fra driftsudgifter til renteudgifter.Formålet er at gøre tallene sammenlignelige med 2006. Nettoresultatet er uændret af korrektionen.
Note (3)Svarer til summen af resultat af ordinær drift eksklusive særtilskud og anlægsudgifter, som er mål for kommunens økonomiskebæredygtighed.
Furesø KommuneUdgiftsbaseret regnskab(mio. kr.)
20072.000-1381.862-1.746-156-40173-938040545
20082.063-881.975-1.850-140-1518-79-62-7713-64
20092.073-192.054-1.956-881053-75-22-126-7
snit2.045-821.963-1.851-128-1581-82-1-168-9
SkatterTilskud mv. (1)Indtægter i altDriftsudgifter i altNettorenterResultat af ordinær driftJordsalg mv.AnlægsudgifterAnlægsområdet i altResultat af skattefinansieret områdeResultat af brugerfinansieret områdeResultat i alt
Resultat af skattefinansieret områdeSærtilskud (1)Jordsalg mv.Skattefinansieret område eksklusive særtilskud og jordsalg mv. (2)
4050173-183
-775018-144
-125053-116
-165081
-148
Note (1)I det samlede tilskud indgår et særtilskud, som er ydet til Furesø Kommune iht. Furesøaftalen.
Note (2)Svarer til summen af resultat af ordinær drift eksklusive særtilskud og anlægsudgifter, som er mål for kommunens økonomiskebæredygtighed.