Kommunaludvalget 2010-11 (1. samling)
KOU Alm.del Bilag 55
Offentligt
969184_0001.png
969184_0002.png
969184_0003.png
969184_0004.png
969184_0005.png
969184_0006.png
969184_0007.png
969184_0008.png
969184_0009.png
969184_0010.png
969184_0011.png
969184_0012.png
969184_0013.png
969184_0014.png
969184_0015.png
969184_0016.png
969184_0017.png
[Udkast]Fremsat den xx. marts 2011 af indenrigs- og sundhedsministeren (Bertel Haarder)
Forslagtil
Lov om ændring af lov om regionernes finansiering(Ændret kommunal medfinansiering af sundhedsvæsenet)§1I lov om regionernes finansiering, jf. lovbekendtgørelse nr. 829 af 25. juni 2010, fore-tages følgende ændringer:1.§ 2, nr. 2,ophæves, og i stedet indsættes som nyt nummer:»2) aktivitetsafhængige bidrag fra kommunerne og staten til finansiering af sund-hedsområdet, jf. § 1, stk. 1. nr. 1, og«.2.Overskriften før § 6 affattes således:»Udviklingsbidragfra kommunerne«.3.§ 6ophæves.4.I§ 8, stk. 2,i§ 9, stk. 1, 1. pkt.og i§ 9, stk. 2, 1. pkt.udgår »grundbidrag henholds-vis«.5.§ 13, stk. 2,ophæves. Stk. 3 bliver herefter stk. 2.6.I§ 14, stk. 1,ændres »anden« til: »andel«.7.§ 14, stk. 4,ophæves.8.Efter§ 14indsættes:»§14 a.Indenrigs- og sundhedsministeren bemyndiges til at fastsætte regler om op-gørelse og betaling af kommunal aktivitetsbestemt medfinansiering i medfør af §§ 13og 14.Stk. 2.Indenrigs- og sundhedsministeren bemyndiges til at fastsætte regler om en øv-re grænse for regionernes indtægter fra kommunal aktivitetsbestemt medfinansiering,jf. stk. 1. Hvis kommunernes betaling til en region efter stk. 1 overstiger den øvregrænse for den pågældende regions indtægter fra kommunal aktivitetsbestemt medfi-nansiering, tilfalder det overskydende beløb staten.«.9.§ 16affattes således:»Et regionsråd kan i særlige tilfælde med tilladelse fra indenrigs- og sundhedsmini-steren fastsætte udviklingsbidraget i henhold til § 7, uanset bestemmelserne i § 7, stk.2 og 3.«.
2
10.§ 22, stk. 2 og stk. 3,ophæves. Stk. 4 bliver herefter stk. 2.11.§ 23 og § 23a,ophæves.12.Efter§ 22indsættes som ny§ 23:»§23.Regionernes andel af det statslige tilskud efter § 3 for 2012 og i årene fremreguleres således, at regioner med et beregnet overskud på sundhedsområdet somfølge af omlægningen af den kommunale medfinansiering af sundhedsvæsenet beta-ler til regioner med et beregnet underskud som følge af omlægningen. Overskud ogunderskud på sundhedsområdet for regionerne som følge af omlægningen beregnesaf Indenrigs- og Sundhedsministeriet.«.§2Loven træder i kraft den 1. juni 2011 og har virkning fra tilskudsåret 2012.
3
Bemærkninger til lovforslagetAlmindelige bemærkningerIndholdsfortegnelse1. Lovforslagets baggrund og formål2. Lovforslagets indhold2.1. Gældende ret2.1.1 Grundbidrag2.1.2 Kommunal aktivitetsbestemt medfinansiering2.2. Overvejelser fra udvalget om kommunal medfinansiering2.3. Lovforslaget2.3.1 Somatik og speciallæger2.3.2 Praksisområdet og psykiatri2.3.3 Regionernes indtægter fra aktivitetsbestemt medfinansiering3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet5. Administrative konsekvenser for borgerne6. Miljømæssige konsekvenser7. Forholdet til EU-retten8. Hørte myndigheder og organisationer9. Sammenfattende skema1. Lovforslagets baggrund og formålForslaget er et led i udmøntningen af regeringens arbejdsprogram Danmark 2020Viden > vækst > velstand > velfærd fra februar 2010 samt aftale fra 8. november 2010med Dansk Folkeparti og Kristendemokraterne om finansloven for 2011. Forslaget in-debærer en omlægning af kommunernes medfinansiering af sundhedsområdet, hvorkommunerne til regionerne betaler et aktivitetsafhængigt bidrag, som betales for hverbehandling, og et indbyggertalsafhængigt grundbidrag. Med omlægningen skal denkommunale aktivitetsafhængige finansiering øges, mens det kommunale grundbidragafskaffes. Omlægningen vil forøge den kommunale betaling pr. behandling og vil der-med give tilskyndelse til en effektiv plejeindsats. Omlægningen vil ikke mindst berørekommunernes betaling for gruppen af ældre medicinske patienter.Kommunal aktivitetsbestemt medfinansiering af sundhedsområdet er et særligt, genereltincitament for kommunerne til at varetage plejeopgaven og forebyggelsen – herunderden langsigtede forebyggelse – effektivt. Medfinansieringen skal således ses i sammen-hæng med de øvrige udgiftskonsekvenser i forhold til borgeres sundhedstilstand, f.eks. iforhold til arbejdsmarkedet, det sociale system og plejesektoren.2. Lovforslagets indhold2.1. Gældende retDen kommunale medfinansiering af sundhedsvæsenet består af et grundbidrag (beregnetpr. indbygger og uafhængigt af aktivitet) som udgør ca. 7 pct. af de regionale udgifter til
4
sundhedsvæsenet og et aktivitetsafhængigt bidrag, som udgør ca. 11 pct. af de regionalesundhedsudgifter.2.1.1 GrundbidragDet kommunale grundbidrag til regionerne udgør i 2011 1.214 kr. pr. indbygger. Samletset udgør det kommunale grundbidrag til regionerne i 2011 6.739 mio. kr. Størrelsen afgrundbidraget skal drøftes mellem den enkelte region og kommunerne i det kontaktud-valg, der er nedsat i henhold til regionsloven. Udgangspunktet for fastsættelsen afgrundbidraget har været et grundbidrag på 1.000 kr. pr. indbygger i 2003-pris- og lønni-veau. Grundbidraget kan årligt reguleres, idet stigninger ud over den forventede pris- oglønudvikling, som fastsættes af indenrigs- og sundhedsministeren, dog kan blokeres af2/3 af kommunerne i regionen. Eventuelle stigninger i grundbidraget ud over det forud-satte niveau neutraliseres ved en kombination af individuelle og kollektive reguleringeraf tilskuddet til regionerne.2.1.2 Kommunal aktivitetsbestemt medfinansieringIndenrigs- og sundhedsministeren fastsætter reglerne for den kommunale aktivitetsaf-hængige betaling. Ifølge den gældende for ordningen for 2011 beregnes betalingen forsygehusindlæggelser som 30 pct. af den såkaldte DRG-takst. Betalingen beregnet påbaggrund af DRG-taksten kan dog maksimalt udgøre 4.934 kr. (2011 pris- og lønni-veau). Betalingen for ambulant behandling opgøres som 30 pct. af den såkaldte DAGS-taksten. Beløbet kan dog maksimalt udgøre 329 kr. pr. besøg (2011 pris- og lønniveau).For psykiatriske sygehusindlæggelser beregnes betalingen som 60 pct. af sengedagstak-sten, dog maksimalt 7.891 kr. pr indlæggelse (2011 pris- og lønniveau). Betalingen forambulant psykiatrisk behandling opgøres til 30 pct. af besøgstaksten.Betalingen for ydelser fra praktiserende læger efter §§ 60 - 63 i sundhedsloven opgøressom 10 pct. af udgifter til honorarer for grundydelser, der er aftalt ved overenskomst, jf.sundhedslovens § 227, stk. 1.Betalingen for ydelser fra praktiserende speciallæger efter § 64 i sundhedsloven opgøressom 30 pct. af regionens udgifter til takster, der er aftalt ved overenskomsten, jf. sund-hedslovens § 227, stk. 1. Beløbet kan maksimalt udgøre 329 kr.Betaling for ydelser efter §§ 65 – 69 og 71 opgøres som 10 pct. af regionens udgifter tiltakster, der er aftalt ved overenskomst, jf. sundhedslovens § 227, stk. 1.2.2. Overvejelser fra udvalget om kommunal medfinansieringDet indgik i økonomiaftalen for regioner for 2010, at der skulle nedsættes et udvalg,sammensat af repræsentanter fra KL, Danske Regioner, Indenrigs- og Sundhedsministe-riet samt Finansministeriet (formand). Udvalget har vurderet mulighederne for at styrkedet generelle kommunale incitament gennem mulige ændringer af den kommunale med-finansiering af sundhedsvæsenet.Analysen har taget udgangspunkt i fem parametre/hensyn, som også indgik som centra-le parametre i forbindelse med indførelsen af den kommunale medfinansiering af sund-hedsvæsenet ved kommunalreformen i 2007:1) Adfærd og incitamenter set i forhold til formålet: en yderligere tilskyndelse tilen effektiv kommunal forebyggelses-, trænings- og plejeindsats.
5
2) Hensyn om at undgå risiko for kassetænkning3) Hensyn om at begrænse byrdefordelingseffekter4) Stabilitetshensyn i forhold til den kommunale økonomi (kommunal budgetsik-kerhed)5) Enkelthed/administrative hensyn.Fokus for analyserne har været overvejelser på det somatiske område, i forhold til ihvilket omfang ændrede satser, herunder ændrede lofter, for den kommunale medfinan-siering pr. behandling kan understøtte det kommunale incitament til bedre opgavevare-tagelse. Udvalget har set på mulighederne for generelle takstændringer i form af øgedemedfinansieringsprocenter og/eller ændrede takstlofter og har herudover belyst mulig-heden for differentierede takster bl.a. mellem sygdomsområder og efter alder.Analysen af mulige ændringer af den kommunale medfinansiering er foretaget underiagttagelse af overordnede hensyn om at undgå kassetænkning, usikkerheden i forholdtil at identificere specifikke diagnoser med en sammenhæng mellem den kommunaleindsats og behov for sygehusbehandling, byrdefordelings- og stabilitetshensyn (kom-munal budgetsikkerhed) samt hensynet til enkelthed i det samlede finansieringssystem.Det var udvalgets samlede vurdering, at en model bør tage udgangspunkt i en generelændring af medfinansieringssatserne, frem for differentierede ændringer. Udvalget an-førte, at en generel ændring bør fokusere på en ændring af de maksimale lofter for denkommunale medfinansiering, frem for en ændring af den kommunale medfinansierings-sats.2.3. LovforslagetDen aktivitetsbestemte kommunale medfinansiering øges samtidig med, at det kommu-nale grundbidrag afskaffes, sådan at den samlede kommunale medfinansiering af sund-hedsvæsenet bliver på et uændret niveau på ca. 18 mia. kr. (2011-niveau), svarende tilca. 20 pct. af regionernes sundhedsudgifter ekskl. sygesikringsmedicin og anlæg. Forkommunerne under ét er forslaget udgiftsneutralt, idet den forøgede aktivitetsbestemtemedfinansiering modsvares af bortfald af udgifter til grundbidraget, jf. afsnit 3.2.3.1 Somatik og speciallægerForøgelsen sker ved en forøgelse af lofter for den maksimale betaling samt af medfinan-sieringsprocenten på det somatiske område (sygehuse ekskl. psykiatri), der er det områ-de, hvor potentialet for effekter af en forøgelse af medfinansieringen vurderes at værestørst. Speciallægerne omfattes også, da der skal være konsistens i finansieringsstruktu-ren mellem ambulant somatik og speciallægeydelser.De præcise niveauer for de nye lofter og satser fastsættes administrativt under hensyn-tagen til, at den kommunale medfinansiering samlet kommer til at udgøre ca. 20 pct. afde regionale sundhedsudgifter ekskl. sygesikringsmedicin og anlæg. Der bliver tale omen forøgelse af loftet for betalingen pr. stationær behandling fra knap 5.000 kr. til om-kring 13.750 kr. (2011-pris- og lønniveau), og for ambulante behandlinger fra godt 330kr. til omkring 1.357 kr. (2011-pris- og lønniveau). Medfinansieringsprocenten pr. be-handling øges fra 30 pct. til 34 pct.
6
2.3.2 Praksisområdet og psykiatriDen aktivitetsbestemte medfinansiering på det psykiatriske område og i praksissektorenfastholdes uændret, idet der ikke på samme måde som for det somatiske område vurde-res at være positive effekter af en øget kommunal medfinansiering på disse områder.Omlægningen betyder en forøget kommunal medfinansiering på både det stationære ogambulante område. Effekten vil være relativt størst for de behandlinger, hvor det øgedeloft i forhold til den nuværende ordning og den øgede finansieringsandel fra 30 til 34pct. sammen trækker i retning af en højere kommunal medfinansieringsandel. For debehandlinger, der ikke omfattes af loftet pr. behandling, vil effekten først og fremmestvære en forøgelse af finansieringen fra 30 til 34 pct.Der er med den øgede kommunale aktivitetsbestemte medfinansiering tale om et yderli-gere incitament til en effektiv kommunal varetagelse af forebyggelses- og plejeopgaven.Fokus skal både være på den typisk langsigtede forebyggelse og på plejeopgaven, derhar en mere kortsigtet karakter. Med en generel ordning lægges der op til, at kommu-nerne lokalt identificerer de områder, hvor de kan arbejde mere målrettet med den ind-sats, der kan øge kvaliteten og sammenhængen i den kommunale forebyggelse på tværsaf de kommunale sektorer. Modellen giver samtidig mulighed for, at regioner og kom-muner i fællesskab kan tilrettelægge og samordne deres indsats på sundhedsområdet, udfra de konkrete lokale forhold og prioriteringer.Ændringerne har betydelig effekt for kommunernes betaling for de ældre medicinskepatienter. Med omlægningen øges den andel af den kommunale medfinansiering, der errettet mod ældre medicinske patienter med ca. 0,9 mia. kr., svarende til en forøgelse påomtrent 89 pct., Dette skal ses i lyset af en samlet forøgelse af den aktivitetsbestemtemedfinansiering på ca. 60 pct.Omlægningen er generel i den forstand, at der ikke laves differentierede satser efterf.eks. alder eller behandlingstype. En generel model er valgt, idet en generel model vur-deres at kunne sikre samme effekt i forhold til de medicinske patienter som en model,hvor den kommunale medfinansiering differentieres efter f.eks. alder og diagnoser. Engenerel model kan gennemføres uden de betydelige problemer, der vurderes at kunnevære forbundet med en differentieret model, herunder manglende enkelthed, risiko forkassetænkning samt risiko for nedprioritering af andre patientgrupper inden for denkommunale forebyggelse og pleje.Sammenhængen mellem indsats og sparede behandlinger vil typisk være kompleks.Dertil kan der være et varierende størrelsesforhold mellem udgifterne til forebyggelseog udgifterne til behandling. Både i forhold til den langsigtede forebyggelse og den me-re kortsigtede, der handler om, at kommunen skal varetage sin primære opgave medpleje- og træningsindsatsen så godt som muligt. De afledte omkostninger ved borgernessygdom er ligeledes komplekse, fordi sygdommen f.eks. også kan medføre større kom-munale plejeudgifter, sygedagpenge mv. Den generelle omlægning placerer reelt hånd-teringen af kompleksiteten der, hvor man er tættest på virkeligheden. Det giver mulig-heder for at variere indsatsen fra kommune til kommune alt efter behov og præferencer.
7
2.3.3 Regionernes indtægter fra aktivitetsbestemt medfinansieringI sammenhæng med den øgede kommunale aktivitetsbestemte medfinansiering af sund-hedsvæsenet gennemføres en ændring af finansieringen af regionerne sådan, at der fast-sættes en grænse for den enkelte regions indtægter fra aktivitetsbestemt kommunal med-finansiering. Grænsen for regionernes indtægter fra aktivitetsbestemt kommunal medfi-nansiering fastsættes svarende til det niveau for regionernes samlede indtægter fra akti-vitetsbestemt kommunal medfinansiering, som er forudsat i årets økonomiaftale fordeltpå regioner efter regionernes andel af bloktilskuddet på sundhedsområdet for det pågæl-dende tilskudsår. Hvis kommunernes betaling til en region overstiger den øvre grænsefor den pågældende regions indtægter fra kommunal aktivitetsbestemt medfinansiering,tilfalder det overskydende beløb staten.Den øvre grænse for regionernes indtægter fra kommunal aktivitetsbestemt medfinan-siering indføres for at understøtte overholdelse af udgiftsforudsætningerne, som indgår iregeringens økonomiaftaler med Danske Regioner, jf. at den regionale finansieringdermed ligger fast i forbindelse med økonomiaftalerne.3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentligeDen nuværende kommunale aktivitetsbestemte medfinansiering af sundhedsvæsenet er i2011 forudsat til at udgøre 11,2 mia. kr. Med den foreslåede omlægning ville den aktivi-tetsbestemte medfinansiering kunne opgøres til 17,9 mia. kr. i 2011-niveau. Den kom-munale merudgift finansieres ved afskaffelsen af grundbidraget, som medfører en min-dreudgift for kommunerne på 6,7 mia. kr. Regionernes indtægter fra kommunal aktivi-tetsbestemt medfinansiering forøges tilsvarende med 17,9 mia. kr. Merindtægten mod-svares af bortfald af indtægter via grundbidraget, Samlet set er de økonomiske konse-kvenser for kommuner og regioner under ét udgiftsneutrale.Finansieringsomlægningens samlede økonomiske virkninger for kommuner og regionerunder ét er desuden gengivet i tabel 1. Det konkrete niveau for den forudsatte aktivitets-bestemte medfinansiering fastlægges årligt og første gang i forbindelse med økonomiaf-talerne for 2012.Tabel 1: Økonomiske konsekvenser ved omlægning af den kommunale medfinansiering afsundhedsvæsenetMio. kr. (+ = indtægt/- = udgift)KommunerRegionerNuværende forudsat kommunal aktivitetsbestemt medfi-nansiering11.178-11.178Ny forudsat kommunal aktivitetsbestemt medfinansiering-17.91717.917Afskaffelse af grundbidrag6.739-6.739I alt0,00,0Note: Beregninger er foretaget på grundlag af data for forudsat niveau i 2011.
Finansieringsmekanismen betyder, at den kommunale aktivitetsbestemte medfinansie-ring for det kommende år beregnes ud fra det forventede aktivitetsniveau og indregnes iden samlede økonomiske balance i forbindelse med de årlige økonomiforhandlingermellem regeringen og KL og Danske Regioner. Hvis den enkelte kommune trækkerrelativt lidt på de regionale sundhedsydelser, vil kommunen dermed opnå en nettoge-vinst i det pågældende år, mens det omvendte er tilfældet, hvis sundhedstrækket liggerover sammenlignelige kommuner. For den enkelte kommune giver medfinansieringen et
8
økonomisk incitament til at udvikle pleje- og forebyggelsesindsatsen. Den kommunalemedfinansiering er ikke et finansieringsinstrument til udvikling af egentlige kommunalebehandlingstilbud.Samlet set vil lovforslaget give anledning til begrænsede byrdefordelingsmæssige for-skydninger mellem kommunerne. Det indgår i kommissoriet for Indenrigs- og Sund-hedsministeriets Finansieringsudvalg for det igangværende arbejde med udligningssy-stemet for kommunerne, at evt. væsentlige byrdefordelingsmæssige virkninger forkommunerne ved omlægningen af den kommunale aktivitetsbestemte medfinansieringaf sundhedsvæsenet skal indgå i udvalgets arbejde. Opfølgning på Finansieringsudval-gets arbejde vil først kunne få betydning for udligningen fra tilskudsåret 2013. Ved be-regningen af udligning og tilskud for tilskudsåret 2012 vil den skønnede ændring ikommunernes aktivitetsbestemte medfinansiering for 2012 blive indregnet i de kommu-nale nettodrifts- og anlægsudgifter, der ligger til grund for beregningen. Ved opgørelsenaf det aldersbestemte udgiftsbehov indregnes udgiftsændringerne som følge af omlæg-ningen af den kommunale medfinansiering af sundhedsvæsenet i forbindelse med vægt-ningen af de enkelte aldersgrupper..For regionerne vil omlægningen fra et indbyggertalsfordelt grundbidrag til et aktivitets-afhængigt bidrag fra kommunerne alt andet lige medføre en byrdefordelingsmæssigvirkning. Det skyldes, at der i bloktilskudsfordelingen også indgår forhold som den al-dersmæssige fordeling og den socioøkonomiske struktur i regionerne. Idet lovforslagetsigter på at give kommunerne et yderligere incitament til at varetage plejeopgaven ogforebyggelsen effektivt, og således ikke sigter på en ændret fordeling af regionernesfinansiering, lægges der med forslaget op til, at der for så vidt angår regionerne indføresen midlertidig kompensationsordning, der neutraliserer de beregnede byrdefordelings-mæssige virkninger hos regionerne ved omlægningen.Kompensationsordningen indebærer, at regioner med en beregnet gevinst ved omlæg-ningen betaler til regioner med et beregnet underskud som følge af omlægningen. Over-skud og underskud for regionerne som følge af den fordelingsmæssige omlægning afdet kommunale grundbidrag beregnes af Indenrigs- og Sundhedsministeriet en gang foralle i forbindelse med tilskudsudmeldingen for tilskudsåret 2012.Kompensationsordningen fastsættes som midlertidig i den forstand, at den forudsættesat bortfalde i forbindelse med en eventuel anden tilpasning af bloktilskudsfordelingen tilregionernes sundhedsområde.Lovforslaget har ikke økonomiske konsekvenser for staten.Der vurderes ikke at være administrative konsekvenser for det offentlige.4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivetLovforslaget har ingen økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet.5. Administrative konsekvenser for borgerneLovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.6. Miljømæssige konsekvenserLovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
9
7. Forholdet til EU-rettenLovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.8. Hørte myndigheder og organisationerLovforslaget har været i høring i KL og Danske Regioner.9. Sammenfattende skemaPositive konsekvenser/mindreudgifterØkonomiske konsekvenser forstat, kommuner og regionerLovforslaget har ikke økono-miske konsekvenser for statenog regioner.Forslaget vil give anledning tilmindre byrdefordelingsmæssi-ge forskydninger mellemkommunerne.Administrative konsekvenserfor stat, kommuner og regionerØkonomiske konsekvenser forerhvervslivetAdministrative konsekvenserfor erhvervslivetMiljømæssige konsekvenserAdministrative konsekvenserfor borgerneForholdet til EU-rettenIngenIngenNegative konsekvenser/udgifter
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
IngenIngen
IngenIngen
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelserTil § 1Til nr. 1Forslaget indebærer, at det kommunale grundbidrag til regionerne afskaffes og omlæg-ges til kommunal aktivitetsbestemt medfinansiering. Ifølge forslaget tilpasses bestem-melsen i § 2, således at det fremgår, at regionerne til finansiering af sundhedsområdetmodtager et generelt tilskud fra staten samt aktivitetsafhængige bidrag fra kommunerneog staten. Til finansiering af udviklingsområdet modtager regionerne et generelt tilskudfra staten og et udviklingsbidrag fra kommunerne.
10
Til nr. 2Kapiteloverskriften ændres, således at ”grundbidrag” udgår af kapiteloverskriften. Her-med fremgår det, at kapitlet alene vedrører kommunernes udviklingsbidrag til regioner-ne.Til nr. 3Bestemmelsen i § 6 fastsætter, at kommunerne efter de nugældende regler betaler etårligt grundbidrag, der udgør en del af finansieringen af regionernes opgaver på sund-hedsområdet. Forslaget indebærer, at dette grundbidrag afskaffes.Til nr. 4Som følge af at det kommunale grundbidrag afskaffes, udgår grundbidraget i bestem-melserne. Bestemmelserne vedrører skøn for pris- og lønudvikling og reduktion af sta-tens tilskud ved forhøjelser af grundbidraget ud over det fastsatte skøn for pris- og løn-udvikling.Til nr. 5Bestemmelsen bemyndiger indenrigs- og sundhedsministeren til at fastsætte regler omkommunernes betaling af regionernes udgifter til ydelser leveret af praktiserende sund-hedspersoner efter sundhedslovens §§ 60-69 og 71. Bestemmelsen ophæves og erstattesmed en ny bestemmelse, jf. nr. 8, som bemyndiger indenrigs- og sundhedsministeren tilat fastsætte regler om opgørelse og betaling af kommunernes aktivitetsbestemte medfi-nansiering samt om en øvre grænse for regionernes indtægter fra kommunal medfinan-siering.Til nr. 6Ændringen omfatter en korrekturrettelse, således at ”anden” ændres til ”andel”.Til nr. 7Bestemmelsen bemyndiger indenrigs- og sundhedsministeren til at fastsætte regler omkommunernes betaling af regionernes udgifter til behandling efter sundhedslovens afsnitVI, samt til udgifter til genoptræning under indlæggelse på sygehus. Bestemmelsen op-hæves og erstattes med en ny bestemmelse, jf. nr. 8, som bemyndiger indenrigs- ogsundhedsministeren til at fastsætte regler om opgørelse og betaling af kommunernesaktivitetsbestemte medfinansiering samt om en øvre grænse for regionernes indtægterfra kommunal medfinansiering.Til nr. 8Den foreslåede bestemmelses stk. 1 indebærer, at indenrigs- og sundhedsministerenfastsætter regler om opgørelse og betaling af kommunal aktivitetsbestemt medfinansie-ring. Bestemmelsen foreslås udmøntet ved, at betalingen for ydelser fra alment praktise-rende læger efter §§ 60-63 opgøres som 10 % af regionens udgifter til honorarer forgrundydelser, der er aftalt ved overenskomst, jf. sundhedslovens § 227, stk. 1. Dette eren videreførelse af de gældende betalingsregler.Betalingen for ydelser fra praktiserende speciallæger efter § 64 opgøres som 34 % afregionens udgifter til takster, der er aftalt ved overenskomst efter sundhedslovens § 227,stk. 1. Beløbet kan dog maksimalt udgøre 1.357 kr. pr. ydelse (2011 pris- og lønniveau).Dermed bliver den kommunale betaling for ydelser fra praktiserende speciallæger tilret-
11
telagt parallelt med betalingen for ambulant somatisk behandling i sygehusvæsenet.Sidste punktum er en videreførelse af de gældende betalingsregler.Betalingen for ydelser efter §§ 65 – 69 og 71 opgøres som 10 % af regionens udgifter tiltakster, der er aftalt ved overenskomst efter sundhedslovens § 227, stk. 1. Dette er envidereførelse af de gældende betalingsregler.For så vidt angår ydelser i sygehussektoren fastsættes reglerne således, at betalingen forsygehusindlæggelser beregnes som 34 % af DRG-taksten. Betalingen beregnet på bag-grund af DRG-taksten kan dog maksimalt udgøre 13.750 kr. (2011 pris- og lønniveau).For psykiatrisk behandling udgør betalingen 60 % af sengedagstaksten; dog maksimalt7.891 kr. pr. indlæggelse (2011 pris- og lønniveau). Sidste punktum er en videreførelseaf de gældende betalingsregler.Betalingen for ambulant behandling opgøres som 34 % af DRG-taksten. Beløbet kandog maksimalt udgøre 1.357 kr. pr. besøg (2011 pris- og lønniveau). For ambulant psy-kiatrisk behandling udgør betalingen 30 % af besøgstaksten. Sidste punktum er en vide-reførelse af de gældende betalingsregler.Betalingen for genoptræning på sygehus fastsættes som en finansiering baseret på rela-tivt få takster. Regionen betaler for den del af genoptræningsudgiften, som ligger udover den kommunale medfinansiering. Dette er en videreførelse af de gældende beta-lingsregler.Den kommunale medfinansiering vil løbende blive fulgt af Indenrigs- og Sundhedsmi-nisteriet med henblik på, om den opfylder formålet herunder den forventede størrelse.Det forudsættes, at finansieringsmodellen videreudvikles over tid med henblik på atoptimere målopfyldelsen.Indenrigs- og sundhedsministeren får med den foreslåede bestemmelses stk. 2 endviderebemyndigelse til at fastsætte regler om en øvre grænse for regionernes indtægter frakommunal aktivitetsbestemt medfinansiering.Bestemmelsen foreslås udmøntet ved, at regionernes maksimale indtægter fra aktivi-tetsbestemt kommunal medfinansiering vil blive fastlagt årligt i forbindelse med udmel-dingen af det statslige tilskud til regionernes sundhedsområde. Indtægterne for regio-nerne under ét bliver fastlagt i forbindelse med de årlige økonomiforhandlinger mellemregeringen og Danske Regioner. Den enkelte regions andel af den samlede forudsatteindtægt fra kommunal aktivitetsbestemt medfinansiering vil blive fastsat som den på-gældende regions andel af det statslige bloktilskud for det pågældende tilskudsår.Opgørelsen af aktiviteten opgøres på grundlag af indberetninger til SundhedsstyrelsensLandspatientregister, og på grundlag heraf foretages opgørelse og afregning af denkommunale aktivitetsbestemte medfinansiering. Hvis en region i et konkret år samlethar modtaget kommunal aktivitetsbestemt medfinansiering svarende til den fastsattemaksimale medfinansiering, modtager regionen ikke længere aktivitetsbestemt medfi-nansiering.Kommunerne i den pågældende region forudsættes fortsat at betale den aktivitetsbe-stemte medfinansiering, idet den eventuelt overskydende betaling opsamles i staten.
12
Dette skyldes, at det kommunale incitament til en effektiv kommunal varetagelse afforebyggelses- og plejeopgaven ikke skal påvirkes af regionernes finansieringssystem.Formålet med den øvre grænse for regionernes indtægter fra kommunernes aktivitetsbe-stemte medfinansiering af sundhedsvæsenet er at understøtte overholdelse af de udgifts-forudsætninger, som indgår i regeringens økonomiaftaler med Danske Regioner.Til nr. 9Forslaget indebærer, at det kommunale grundbidrag fra kommuner til regionerne afskaf-fes og omlægges til kommunal aktivitetsbestemt medfinansiering. Forslaget lægger optil, at bestemmelsen i § 16 tilpasses, således at bestemmelsen omfatter regionernes ud-viklingsbidrag.Til nr. 10Bestemmelserne i § 22, stk. 2 i den gældende lov indebærer, at statstilskuddet for 2007fastsættes af finansministeren, uanset bestemmelserne i § 3, stk. 2 og 3. Bestemmelsenvar indført, fordi loven i udgangspunktet indebærer, at statstilskuddet bl.a. fastsættesmed udgangspunkt i det foregående års tilskud. For så vidt angår tilskudsåret 2007 varder ikke et foregående år at tage udgangspunkt i. Bestemmelsen var således en over-gangsbestemmelse, som nu kan ophæves.Bestemmelsen i § 22, stk. 3 i den gældende lov indebærer, at udgangspunktet for fast-sættelsen af grundbidraget er et grundbidrag på 1.000 kr. pr. indbygger i 2003-pris- oglønniveau. Med forslaget lægges der op til, at grundbidraget afskaffes, og dermed erbestemmelsen om udgangspunktet for grundbidragets størrelse overflødig, og bestem-melsen kan dermed ophæves.Til nr. 11De nugældende bestemmelser omfatter en overgangsordning på regionernes sundheds-område for årene 2007-2011, og en overgangsordningen på regionernes udviklingsom-råde for årene 2008-2009. Overgangsordningerne er fuldt indfaset, og dermed kan be-stemmelserne ophæves.Til nr. 12Der indføres fra 2012 og årene frem en kompensationsordning, som indebærer, at regi-oner med en beregnet gevinst ved den fordelingsmæssige ændring af den kommunaleaktivitetsafhængige finansiering, betaler til regioner med et beregnet underskud somfølge af omlægningen. Overskud og underskud for regionerne som følge af den forde-lingsmæssige omlægning af de kommunale bidrag beregnes af Indenrigs- og Sund-hedsministeriet en gang for alle i forbindelse med tilskudsudmeldingen for tilskudsåret2012. Beregningen vil tage udgangspunkt i aktivitets- og udgiftsforudsætninger, somligger til grund for tilskudsudmeldingen for 2012.Kompensationsordningen fastsættes som midlertidig i den forstand, at den forudsættesat bortfalde i forbindelse med en eventuel anden tilpasning af bloktilskudsfordelingen tilregionernes sundhedsområde.Til § 2Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. juni 2011 med virkning fra og med tilskuds-året 2012. Ændringerne vil således kunne indgå i Indenrigs- og Sundhedsministerietsudmelding til regionerne ultimo juni 2011 af tilskudsbeløb for 2012.
13
Bilag 1Lovforslaget sammenholdt med gældende lovGældende formuleringLovforslaget§1I lov om regionernes finansiering, jf. lov-bekendtgørelse nr. 829 af 25. juni 2010, fo-retages følgende ændringer:§ 2.2) et grundbidrag fra kommunerne til fi-nansiering af sundhedsområdet, jf. § 1,stk. 1, nr. 1, og1.§ 2, nr. 2,ophæves, og i stedet indsættes:»2) aktivitetsafhængige bidrag fra kommu-nerne og staten til finansiering af sundheds-området, jf. § 1, stk. 1. nr. 1, og«.2.Overskriften før § 6 affattes således:Grundbidrag og udviklingsbidrag frakommunerne§ 6.Den enkelte kommune betaler et årligtgrundbidrag til finansiering af sundheds-området til den region, hvori kommunenligger. Grundbidraget udgør et fast beløbpr. indbygger i kommunen.Stk. 2. Størrelsen af det årlige grundbidragfastsættes af regionsrådet, jf. dog stk. 3,efter drøftelse i kontaktudvalget mellemregionen og kommunerne, jf. §§ 6 og 7 ilov om regioner og om nedlæggelse afamtskommunerne, Hovedstadens Udvik-lingsråd og Hovedstadens Sygehusfælles-skab. Regionsrådet vil ikke kunne gen-nemføre forhøjelser af grundbidraget udover grundbidraget fra året før reguleretmed den forventede pris- og lønudvikling,jf. § 8, såfremt 2/3 af de kommunale re-præsentanter i kontaktudvalget modsættersig denne forhøjelse.Stk. 3. Grundbidraget til sundhedsområdetkan højst udgøre 1.500 kr. pr. indbygger i»Udviklingsbidragfra kommunerne«.
3.§ 6ophæves.
14
2003-pris- og -lønniveau. Beløbet regule-res én gang årligt med den forventedepris- og lønudvikling, jf. § 8.§ 8.Stk. 2. Indenrigs- og sundhedsministerenkan bestemme, at hvis den gennemsnitligestigning i grundbidrag henholdsvis udvik-lingsbidrag for et budgetår overstiger denforventede pris- og lønudvikling efterstk. 1, reguleres statens tilskud til regio-nerne i henhold til § 3 efter bestemmel-serne i §§ 9-12.§ 9.For de regioner, der for et budgetårforhøjer grundbidraget henholdsvis udvik-lingsbidraget med mere end den forvente-de pris- og lønudvikling efter § 8, stk. 1,reduceres statens tilskud, jf. § 3, til denpågældende region. Reduktionen udgør 50pct. af den del af merprovenuet, der skyl-des forhøjelsen ud over den forventedepris- og lønudvikling.Stk. 2. For de regioner, der fastsættergrundbidraget henholdsvis udviklingsbi-draget til et lavere beløb end bidraget foråret før reguleret med den forventede pris-og lønudvikling efter § 8, stk. 1, forhøjesstatens tilskud, jf. § 3, til den pågældenderegion.§ 13.Stk. 2.Indenrigs- og sundhedsministeren5.§ 13, stk. 2,ophæves. Stk. 3 bliver heref-fastsætter nærmere regler om kommunens ter stk. 2.betaling efter stk. 1, herunder om beregningaf andelens størrelse og om afgrænsningenaf, hvilke patienter der henregnes til kom-munen.Stk. 3. Staten yder et aktivitetsafhængigttilskud til regionernes udgifter til de af in-denrigs- og sundhedsministeren nærmerefastsatte ydelser. Indenrigs- og sundhedsmi-nisteren fastsætter nærmere regler om vilkårfor og fordeling, udbetaling m.v. af det stats-lige tilskud. Indenrigs- og sundhedsministe-ren kan herunder fastsætte, at regionsrådetskal sikre, at budgetrammen for de enheder,der har bidraget til øget aktivitet, øges med4.I§ 8, stk. 2,i§ 9, stk. 1, 1. pkt.og i§ 9,stk. 2, 1. pkt.udgår »grundbidrag henholds-vis«.
15
de nævnte tilskud eller andele heraf.
§ 14.Kommunen betaler til regionen enanden af udgiften til behandling eftersundhedslovens afsnit VI pr. indlæggelsepå sygehus for patienter fra kommunen.§ 14.Stk. 4.Indenrigs- og sundhedsministerenfastsætter nærmere regler om kommunensbetaling efter stk. 1-3, herunder om bereg-ning af andelens størrelse og om afgræns-ningen af, hvilke patienter der henregnestil kommunen.
6.I§ 14, stk. 1,ændres »anden« til: »andel«.
7.§ 14, stk. 4,ophæves.
8.Efter§ 14indsættes:»§14 a.Indenrigs- og sundhedsministerenbemyndiges til at fastsætte regler om opgø-relse og betaling af kommunal aktivitetsbe-stemt medfinansiering i medfør af §§ 13 og14.Stk. 2.Indenrigs- og sundhedsministerenbemyndiges til at fastsætte regler om en øvregrænse for regionernes indtægter fra kom-munal aktivitetsbestemt medfinansiering, jf.stk. 1. Hvis kommunernes betaling til enregion efter stk. 1 overstiger den øvre grænsefor den pågældende regions indtægter frakommunal aktivitetsbestemt medfinansie-ring, tilfalder det overskydende beløb sta-ten«.§ 16.Et regionsråd kan i særlige tilfældemed tilladelse fra indenrigs- og sund-hedsministeren fastsætte grundbidraget ogudviklingsbidraget i henhold til §§ 6 og 7,uanset bestemmelserne i § 6, stk. 2 og 3,og § 7, stk. 2 og 3.9.§ 16affattes således:»Et regionsråd kan i særlige tilfælde medtilladelse fra indenrigs- og sundhedsministe-ren fastsætte udviklingsbidraget i henhold til§ 7, uanset bestemmelserne i § 7, stk. 2 og3.«.
§ 22.Loven træder i kraft den 1. januar2006 og har virkning for de tilskud ogbidrag, som henholdsvis staten og kom-munerne skal yde til regionerne fra ogmed tilskudsåret 2007.Stk. 2.Tilskud efter § 3 for tilskudsåret2007 fastsættes af finansministeren medtilslutning fra Folketingets Finansudvalg,
10.§ 22, stk. 2 og stk. 3,ophæves. Stk. 4bliver herefter stk. 2.
16
uanset bestemmelserne i § 3, stk. 2 og 3.Stk. 3.Udgangspunktet for fastsættelsen afgrundbidraget fra kommunerne efter § 6 fortilskudsåret 2007 er et grundbidrag på 1.000kr. pr. indbygger i 2003-pris- og -lønniveau.Forhøjelser i forhold til dette niveau skalbehandles af kontaktudvalget for 2006, jf.§ 72 i lov om regioner og om nedlæggelse afamtskommunerne, Hovedstadens Udvik-lingsråd og Hovedstadens Sygehusfælles-skab, i overensstemmelse med § 6, stk. 2 og3.Stk. 4.Udgangspunktet for fastsættelsen afudviklingsbidraget fra kommunerne efter § 7for tilskudsåret 2007 er et udviklingsbidragpå 100 kr. pr. indbygger i 2003-pris- og -lønniveau. Forhøjelser i forhold til dette ni-veau skal behandles af kontaktudvalget for2006, jf. § 72 i lov om regioner og om ned-læggelse af amtskommunerne, HovedstadensUdviklingsråd og Hovedstadens Sygehusfæl-lesskab, i overensstemmelse med § 7, stk. 2og 3.§ 23.For årene 2007-2011 indføres enovergangsordning, som indebærer, at re-gioner med et beregnet overskud på sund-hedsområdet som følge af reformen beta-ler til regioner med et beregnet underskudsom følge af reformen. Overskud og un-derskud på sundhedsområdet for regioner-ne som følge af reformen beregnes af In-denrigs- og Sundhedsministeriet. Regionermed underskud som følge af reformen vili 2007 modtage et tilskud på 5/6 af detberegnede underskud, og i hvert af de føl-gende år henholdsvis 4/6, 3/6, 2/6 og 1/6af det beregnede underskud. Tilsvarendeskal regioner med et beregnet overskud påsundhedsområdet betale et bidrag på 5/6af det beregnede overskud i 2007, og her-efter i hvert af de følgende år henholdsvis4/6, 3/6, 2/6 og 1/6 af det beregnede over-skud.§ 23 a.For årene 2008-2009 gælder enovergangsordning, som indebærer, at re-gioner med en beregnet gevinst ved enbloktilskudskompensation for merudgiftertil dieselafgift ved buskørsel, som følge af11.§ 23 og § 23a,ophæves.
17
at brændstof til offentlig lokal transport iDanmark fra 2008 ikke vil være afgiftsfri-taget, betaler til regioner med et beregnettab ved samme. Regioner med et beregnettab vil i 2008 modtage et tilskud svarendetil det beregnede tab og i 2009 et tilskudpå halvdelen af det beregnede tab. Tilsva-rende skal regioner med en beregnet ge-vinst betale et bidrag svarende til den be-regnede gevinst i 2008 og i 2009 et bidragpå halvdelen af den beregnede gevinst.Stk. 2.Tab og gevinster for den enkelteregion, jf. stk. 1, beregnes af Indenrigs- ogSundhedsministeriet. Tilskud og bidragafregnes som en regulering af bloktil-skuddet til finansiering af regionernesudviklingsopgaver.12.Efter§ 22indsættes som ny§ 23:»§23.Regionernes andel af det statsligetilskud efter § 3 reguleres således, at regio-ner med et beregnet overskud på sundheds-området som følge af omlægningen af denkommunale medfinansiering af sundhedsvæ-senet betaler til regioner med et beregnetunderskud som følge af omlægningen. Over-skud og underskud på sundhedsområdet forregionerne som følge af omlægningen be-regnes af Indenrigs- og Sundhedsministeri-et.«.§2Loven træder i kraft den 1. juni 2011 og harvirkning fra tilskudsåret 2012