Kommunaludvalget 2010-11 (1. samling)
KOU Alm.del Bilag 3
Offentligt
898487_0001.png
898487_0002.png
898487_0003.png
898487_0004.png
898487_0005.png
898487_0006.png
898487_0007.png
898487_0008.png
898487_0009.png
898487_0010.png
898487_0011.png
898487_0012.png
898487_0013.png
898487_0014.png
898487_0015.png
898487_0016.png
898487_0017.png
898487_0018.png
898487_0019.png
898487_0020.png
898487_0021.png
898487_0022.png
898487_0023.png
898487_0024.png
898487_0025.png
898487_0026.png
898487_0027.png
898487_0028.png
898487_0029.png
898487_0030.png
898487_0031.png
898487_0032.png
898487_0033.png
1. oktober 2010
Fremsat den [xx]. november 2010 af beskæftigelsesministeren (Inger Støjberg)
Forslagtil
Lov om etableringen af den selvejende institutionUdbetaling Danmark(Samling af kommunernes objektive sagsbehandling)
Kapitel 1Indledning

§ 1.

Med denne lov oprettes Udbetaling Danmark som en offentlig reguleret selvejende institution.Stk. 2.Udbetaling Danmarks hjemsted er Hillerød Kommune, og hjemtinget er Hillerød.Kapitel 2Lovens område

§ 2.

Udbetaling Danmark varetager senest fra den 1. november 2012 de opgaver, der tillægges Ud-betaling Danmark i henhold til:1) Lov om social pension.2) Lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v.3) Lov om individuel boligstøtte.4) Lov om ret til orlov og dagpenge ved barsel.5) Lov om børnetilskud og forskudsvis udbetaling af børnebidrag.Stk. 2.Det endelige tidspunkt for opgaveoverførslen fastlægges i den lovgivning, der er nævnt i stk.1.Kapitel 3Udbetaling Danmark

§ 3.

Udbetaling Danmark ledes af en bestyrelse og en direktør.Stk. 2.Bestyrelsen består af en formand og 8 andre medlemmer.Stk. 3.Beskæftigelsesministeren udpeger 3 bestyrelsesmedlemmer direkte. Formanden og 5 besty-relsesmedlemmer udpeges af beskæftigelsesministeren efter indstilling fra KL. Udpegning og indstil-ling af medlemmer sker efter reglerne om besættelse af visse bestyrelsesposter i den statslige forvalt-ning i lov om ligestilling mellem kvinder og mænd.Stk. 4.Bestyrelsens formand og øvrige medlemmer udpeges for 4 år ad gangen. Udpegning sker tilførstkommende 1. juni efter afholdelse af et kommunalvalg og frem til den 31. maj 4 år senere. Gen-udpegning kan finde sted. Første udpegning sker for perioden 1. november 2012 til 31. maj 2014.Stk. 5.Såfremt de i stk. 3 nævnte udpegningsberettigede ikke afgiver indstilling i overensstemmelsemed reglerne for udpegning i stk. 3, kan beskæftigelsesministeren beslutte, at bestyrelsen kan fungereuden de pågældende medlemmer.
1 af 33
1. oktober 2010
Stk. 6.Bestyrelsen skal ved en forretningsorden træffe nærmere bestemmelser om udførelsen af sithverv. I tilfælde af stemmelighed er formandens stemme afgørende. Bestyrelsen kan beslutte at etable-re et sekretariat.Stk. 7.Udbetaling Danmark tegnes af den samlede bestyrelse. Bestyrelsen kan i sin forretningsor-den bestemme andre tegningsregler, ligesom bestyrelsen kan meddele prokura.Stk. 8.Bestyrelsen skal lede administrationen af Udbetaling Danmark i overensstemmelse med reg-lerne i denne lov.Stk. 9.Inden for rammerne i denne lov indgår bestyrelsen aftale med Arbejdsmarkedets Tillægs-pension om levering af administrative ydelser omfattet af § 5, stk. 1, herunder om serviceniveau, kva-litet, svarfrister m.v.Stk. 10.Bestyrelsen sikrer via rapportering fra Arbejdsmarkedets Tillægspension, at opgaveudfø-relsen i Arbejdsmarkedets Tillægspension finder sted på forsvarligt grundlag, og således at bestyrelsenhar indsigt i og kan vurdere, om opgaveløsningen udføres tilfredsstillende.

§ 4.

Direktøren for Udbetaling Danmark er den til enhver tid værende direktør for Arbejdsmarke-dets Tillægspension. Direktøren forestår den daglige ledelse af Udbetaling Danmark under ansvar overfor bestyrelsen.Stk. 2.Direktøren skal følge de retningslinjer og anvisninger, som bestyrelsen har givet. Den dagli-ge ledelse omfatter ikke dispositioner, der efter Udbetaling Danmarks forhold er af usædvanlig arteller stor betydning. Sådanne dispositioner kan direktøren kun foretage efter særlig bemyndigelse frabestyrelsen, medmindre bestyrelsens beslutning ikke kan afventes uden væsentlig ulempe for Udbeta-ling Danmarks virksomhed. Bestyrelsen skal i så fald snarest muligt underrettes om den trufne disposi-tion.Stk. 3.Direktøren skal sikre, at Udbetaling Danmarks bogføring sker under iagttagelse af lovgiv-ningens regler herom.Stk. 4.Direktøren skal sikre, at Udbetaling Danmark til enhver tid drives forsvarligt, herunder atder er tilstrækkelig likviditet til at opfylde Udbetaling Danmarks nuværende og fremtidige forpligtel-ser, efterhånden som de forfalder.Kapitel 4Administration

§ 5.

Opgaverne efter denne lov varetages med administrativ og teknisk bistand fra Arbejdsmarke-dets Tillægspension.Stk. 2.Arbejdsmarkedets Tillægspension leverer bistanden på omkostningsdækket basis. I tilfældeaf fejl under udførelsen af administrationen bærer Udbetaling Danmark det økonomiske ansvar. Ar-bejdsmarkedets Tillægspension har pligt til at begrænse det økonomiske tab samt berigtige fejlen.Arbejdsmarkedets Tillægspension underretter hurtigst muligt bestyrelsen for Udbetaling Danmark omvæsentlige fejl.Stk. 3.Arbejdsmarkedets Tillægspension skal ved valg af elektroniske løsninger og systemer tilbrug for løsning af opgaver omfattet af denne lov tage hensyn til, at de valgte løsninger og systemer1) ikke påvirker omkostningsudviklingen i Udbetaling Danmark uhensigtsmæssigt,2) kan integreres med kommunernes øvrige elektroniske systemer og løsninger ved at basere sig pågodkendte fællesoffentlige standarder og grænseflader, og3) passer ind i Arbejdsmarkedets Tillægspension øvrige systemer, så valget af løsninger ikke påvir-ker omkostningsudviklingen negativt i den øvrige virksomhed, som Arbejdsmarkedets Tillægs-pension udøver.Stk. 4.Ved valg af elektroniske løsninger og systemer, der alene er til brug for løsning af opgaveromfattet af denne lovs § 2, skal Arbejdsmarkedets Tillægspension inddrage Udbetaling Danmarksbestyrelse i beslutningen.
2 af 33
1. oktober 2010

§ 6.

Beskæftigelsesministeren kan fastsætte regler om, at henvendelser til og fra Udbetaling Dan-mark skal være i elektronisk form (digital kommunikation), og herunder fravige formkrav i lovgivnin-gen, der er til hinder for digital kommunikation.Stk. 2.Beskæftigelsesministeren kan fastsætte regler om, at visse nærmere angivne sagsområder oggrupper af fysiske og juridiske personer helt eller delvis skal være undtaget fra kravet om digitalkommunikation.Stk. 3.Beskæftigelsesministeren kan fastsætte regler om udstedelse af dokumenter uden underskrifteller med maskinelt gengivet underskrift eller på tilsvarende måde, således at et sådant dokument iretlig henseende sidestilles med et dokument med personlig underskrift.

§ 7.

Til brug for behandling af opgaver omfattet af § 2 kan Udbetaling Danmark og kommunerneudveksle oplysninger, der er relevante for løsningen af de opgaver, som Udbetaling Danmark vareta-ger efter loven. Udvekslingen kan ske automatisk og uden borgerens samtykke.Stk. 2.Udbetaling Danmark har adgang til oplysninger i indkomstregistret som reguleret i lov om etindkomstregister.Stk. 3.Beskæftigelsesministeren kan fastsætte regler for adgang for Udbetaling Danmark til oplys-ninger i de øvrige registre, som er nødvendige for Udbetaling Danmarks løsning af opgaver efter den-ne lov, herunder om1) adgangskontrol til registre,2) adgang til at få stillet oplysninger fra registre til rådighed,3) overførsel af oplysninger fra registre,4) beskyttelse af oplysninger overført fra registrene og5) anvendelse af oplysninger, herunder samkøring og sammenstilling af oplysninger til brug forkontrol af, om der er sket fejl eller misbrug i forbindelse med udbetaling af ydelser.Kapitel 5Medarbejdere

§ 8.

Arbejdsmarkedets Tillægspension overtager ved den faktiske overgang af opgaverne, jf. § 2, dekommunalt ansatte på overenskomstvilkår, som udelukkende eller overvejende er beskæftiget medvaretagelse af de opgaver, som overføres til Udbetaling Danmark og varetages af ArbejdsmarkedetsTillægspension, jf. §§ 2 og 5.

§ 9.

Lov om lønmodtageres retsstilling ved virksomhedsoverdragelse finder anvendelse på persona-le, der overtages af Arbejdsmarkedets Tillægspension i henhold til § 8.Stk. 2.De pligter og rettigheder, der følger af lov om lønmodtageres retsstilling ved virksomheds-overdragelse, finder tilsvarende anvendelse for personale, der er ansat i henhold til kollektiv overens-komst, bestemmelser om løn- og arbejdsforhold, der er fastsat eller godkendt af offentlig myndighed,eller individuel aftale, og som i forbindelse med overførslen efter § 10 ikke er omfattet af lov om løn-modtageres retsstilling ved virksomhedsoverdragelse.

§ 10.

De kommunale tjenestemænd, som udelukkende eller overvejende er beskæftiget med vareta-gelse af de opgaver, som overføres til Udbetaling Danmark og varetages af Arbejdsmarkedets Til-lægspension, jf. §§ 2 og 5, og for hvem en ændring af arbejdssted til et af de nationale centre ellerændringer af stillingens karakter i øvrigt ikke medfører, at stillingen ikke længere er passende, overfø-res til staten på vilkår, der i øvrigt svarer til de hidtidige vilkår.Stk. 2.De tjenestemænd, som overføres til staten, jf. stk. 1, er forpligtet til at gøre tjeneste i Ar-bejdsmarkedets Tillægspension med bevarelse af deres ansættelsesforhold til staten.Stk. 3.Tjenestemænd, som udelukkende eller overvejende er beskæftiget med varetagelse af de op-gaver, som overføres til Udbetaling Danmark og varetages af Arbejdsmarkedets Tillægspension, jf. §§2 og 5, der uden at være forpligtet til det accepterer frivilligt at gøre tjeneste i Arbejdsmarkedets Til-
3 af 33
1. oktober 2010
lægspension, overføres til staten, hvorfra de udlånes til Arbejdsmarkedets Tillægspension med beva-relse af deres ansættelsesforhold til staten.Stk. 4.En tjenestemand, der overføres til staten og herfra udlånes til Arbejdsmarkedets Tillægspen-sion, har ikke som følge heraf krav på ventepenge, rådighedsløn eller pension.Stk. 5.Beskæftigelsesministeren fastsætter efter forhandling med finansministeren og KL regler omoverførsel, beregning og eventuel fordeling mellem den hidtidige kommunale ansættelsesmyndighedog den nye statslige ansættelsesmyndighed af pensionsrettigheder.Stk. 6.Mellem kommunerne og staten finder bestemmelserne i § 11, stk. 1 og 2 tilsvarende anven-delse, med de tilpasninger som følger af disse ansættelsesforholds særlige karakter.

§ 11.

Arbejdsmarkedets Tillægspension bærer fra tidspunktet for overtagelsen af medarbejdernevederlagskrav og andre forpligtelser for de medarbejdere, der overtages efter §§ 8 – 9, mens kommu-nerne bærer vederlagskrav og andre forpligtelser, der er optjent eller vedrører tiden før overtagelses-dagen, uanset om de på overtagelsesdagen er forfaldne til betaling.Stk. 2.Der udarbejdes senest tre måneder efter overtagelsen sædvanlig refusionsopgørelse vedrø-rende alle vederlagskrav og andre forpligtelser omfattet af stk. 1 mellem Arbejdsmarkedets Tillægs-pension og den enkelte kommune. Refusionsopgørelsen udarbejdes i overensstemmelse med normaleregnskabsprincipper for periodeafgrænsning. Saldoen berigtiges kontant med tillæg af indskudsbevis-renten p.a. fra tre måneder efter overtagelsen til betaling sker.Stk. 3.Den enkelte kommune friholder Arbejdsmarkedets Tillægspension for ethvert krav, som ret-tes mod Arbejdsmarkedets Tillægspension dels efter lov om lønmodtagernes retsstilling ved virksom-hedsoverdragelse, dels efter §§ 8-11, af medarbejdere, som ikke tiltræder ansættelse hos Arbejdsmar-kedets Tillægspension.
Kapitel 6Årsregnskab og revision

§ 12.

For hvert regnskabsår udarbejder bestyrelsen for Udbetaling Danmark et årsregnskab bestå-ende af balance, resultatopgørelse og noter. Der udarbejdes endvidere årsberetning. Disse dele udgøren helhed. Regnskabsåret følger kalenderåret.Stk. 2.Uden ugrundet ophold efter bestyrelsens godkendelse af årsregnskabet, dog senest 6 måne-der efter regnskabsårets udløb, indsendes det reviderede og godkendte årsregnskab samt udskrift afrevisionsprotokollen vedrørende årsregnskabets revision til Beskæftigelsesministeriet. Har bestyrelsenoprettet en intern revision, skal den interne revisionschefs revisionsprotokol tillige indsendes.Stk. 3.Årsregnskabet opstilles på en overskuelig måde i overensstemmelse med denne lov og for-skrifter i henhold hertil.Stk. 4.Årsregnskabet er offentligt tilgængeligt.

§ 13.

Årsregnskabet for Udbetaling Danmark skal revideres af en statsautoriseret revisor. Revisio-nen omfatter ikke årsberetningen og eventuelle supplerende beretninger, som indgår i årsregnskabet.Revisor skal dog afgive en udtalelse om, hvorvidt oplysningerne i årsberetningen og eventuelle sup-plerende beretninger er i overensstemmelse med årsregnskabet.Stk. 2.Bestyrelsen for Udbetaling Danmark udnævner revisorerne, men kan til enhver tid trækkeudnævnelsen tilbage.Stk. 3.Beskæftigelsesministeriet kan i særlige tilfælde udpege en yderligere revisor. Denne revisorfungerer på samme vilkår og efter samme regler som de revisorer, der er udnævnt af bestyrelsen.Stk. 4.Bestyrelsen kan bestemme, at der skal oprettes en intern revision, der ledes af en revisions-chef.Stk. 5.Ved revisorskift skal bestyrelsen for Udbetaling Danmark og revisor give beskæftigelsesmi-nisteren en redegørelse, hvis skiftet skyldes særlige forhold.
4 af 33
1. oktober 2010
Stk. 6.Efter at revisionen af årsregnskabet er afsluttet, skal revisorerne ved påtegning på årsregn-skabet bekræfte, at de har revideret dette.Stk. 7.Revisorerne har altid ret til at deltage i bestyrelsesmøder under behandling af sager, der harbetydning for revision eller aflæggelse af årsregnskabet.Stk. 8.Revisorerne har pligt til at deltage i bestyrelsens behandling af de pågældende sager, hvisdet ønskes af blot et bestyrelsesmedlem.Stk. 9.Beskæftigelsesministeren kan fastsætte nærmere regler for budgetter, regnskaber og revisi-on.Kapitel 7Etableringen af Udbetaling Danmark

§ 14.

Etableringen af Udbetaling Danmark varetages af en styregruppe i perioden indtil 1. novem-ber 2012.Stk. 2.Styregruppen varetager bestyrelsens opgaver efter denne lov indtil den 1. november 2012.Stk. 3.Udbetaling Danmark refunderer henholdsvis KL, Arbejdsmarkedets Tillægspension og Pen-sionsstyrelsen udgifter til udførelsen af opgaver, som er en del af etableringen og udføres i regi af Ud-betaling Danmark.

§ 15.

Styregruppen består af 2 medlemmer fra KL, 1 medlem fra Finansministeriet, 2 medlemmerfra Beskæftigelsesministeriet, samt 2 medlemmer, hvoraf den ene fungerer som formand, fra Ar-bejdsmarkedets Tillægspension.Stk. 2.I perioden frem til den 1. november 2012 tegnes Udbetaling Danmark af den samlede styre-gruppe eller af to medlemmer af styregruppen i forening. Styregruppen kan meddele prokura.

§ 16.

Omkostningerne til etableringen efter § 14 finansieres ved låneoptagelse. Udbetaling Dan-mark kan optage lån hos pengeinstitutter eller hos staten til brug for etableringen af Udbetaling Dan-mark.Stk. 2.Beskæftigelsesministeren bemyndiges til efter forhandling med finansministeren at dækkeUdbetaling Danmarks finansieringsbehov efter stk. 1 gennem statslån. Sådanne lån må ikke ydes påbedre vilkår end dem, som staten selv kan opnå som låntager.Stk. 3.Omkostningerne til etableringen, jf. stk. 1, dækkes ind fra tidspunktet for opgavernesovergang til Udbetaling Danmark, jf. § 2, gennem bidrag fra kommunerne til Objektiv Sagsbehand-ling.Stk. 4.Ved en fuldstændig afvikling af Udbetaling Danmark, tilfalder en eventuel positiv formuekommunerne i fællesskab.
Kapitel 8IT

§ 17.

Til brug for Arbejdsmarkedets Tillægspensions levering af administrativ og teknisk bistandefter § 5, stk. 1, overtager Arbejdsmarkedets Tillægspension fra kommunerne de aktiver og indtræder ide rettigheder og pligter, der vedrører it-systemer, som er knyttet til kommunernes hidtidige varetagel-se af opgaverne, og som er nødvendige for Arbejdsmarkedets Tillægspensions løsning af opgaver om-fattet af denne lovs § 2 og § 5.Stk. 2.Kommunerne skal fortsat have adgang til brug af it-systemerne i fornødent omfang til løs-ning af de opgaver, der forbliver i kommunerne. Overtagelsen sker med virkning fra det tidspunkt,hvor Udbetaling Danmark påbegynder varetagelsen af den enkelte opgave efter § 2.
5 af 33
1. oktober 2010
Kapitel 9Ikrafttrædelsesregler

§ 18.

Loven træder i kraft dagen efter offentliggørelse i Lovtidende, jf. dog stk. 2 og 3.Stk. 2. § 3, stk. 1, andet led og § 4 træder i kraft den 1. november 2012.Stk. 3. Beskæftigelsesministeren fastsætter tidspunktet for ikrafttrædelsen af § 17.

§ 19.

Denne lov gælder ikke for Færøerne og Grønland.
6 af 33
1. oktober 2010
Bemærkninger til lovforslagetAlmindelige bemærkningerIndholdsfortegnelse1. Indledning og baggrund for lovforslaget1.1. Mindre administration - Mere velfærd1.2. Objektiv sagsbehandling1.3. Finansieringen af Udbetaling Danmark1.4. Den lovgivningsmæssige proces i forbindelse med etableringen af Udbetaling Danmark2. Lovforslagets indhold2.1. Organisering2.1.1. Bestyrelsen2.1.2. Styregruppe2.1.3. Arbejdsmarkedets Tillægspension2.2. Overførsel af medarbejdere3. Økonomiske konsekvenser for stat, regioner og kommuner4. Administrative konsekvenser for stat, regioner og kommuner5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet6. Administrative konsekvenser for borgerne7. Miljømæssige konsekvenser8. Forholdet til EU-retten9. Høring10. Sammenfattende skema
7 af 33
1. oktober 2010
1. Indledning og baggrund for lovforslaget1.1. Mindre administration - Mere velfærdDette lovforslag er første led i den lovgivningsmæssige udmøntning af aftalerne mellem regeringen ogDansk Folkeparti (som led i aftalen om genopretning af dansk økonomi, maj 2010) og regeringen ogKL (Kommunernes Landsforening), som led i aftalen om kommunernes økonomi for 2011, juni 2010om, at en række nationale centre fra 2012 skal overtage størstedelen af kommunernes objektive sags-behandlingsopgaver med beregning og udbetaling på følgende områder: Folkepension, førtidspension,boligstøtte, barseldagpenge og børnebidrag.Kommunernes borgerservice skal fortsat varetage de opgaver, der forudsætter personlig kontakt medborgerne.Samlingen af den objektive sagsbehandling vil på sigt medføre mindre kommunale omkostninger tiladministration. Besparelserne tilfalder kommunerne, der derved tilføres et betydeligt beløb til opret-holdelse og udvikling af den kommunale service. Det er aftalt, at kommunerne finansierer implemen-teringsomkostningerne ved etableringen af en selvstændig forvaltningsenhed, som samler den objekti-ve sagsbehandling (Udbetaling Danmark).Analyser har peget på, at en samling af de objektive sagsbehandlingsopgaver gennem stordriftsfordelevil muliggøre en effektivisering af administrationen, hvorved der kan spares knap 300 mio. kr. omåret, når samlingen af opgaverne er fuldt indfaset. Hertil kommer en endnu ikke opgjort besparelseved, at én samlet instans over tid kan opnå mere gunstige kontrakter på de relevante it-systemer.Det har ligget til grund for aftalen mellem regeringen og KL, at personaleforbruget på de fem opgave-områder i kommunerne i dag andrager ca. 2.000 årsværk. De kommunale opgaver i den fremtidigeorganisering skønnes at beskæftige ca. 500 årsværk. Fuldt indfaset skønnes det, at Udbetaling Dan-mark i sagsbehandlingscentrene vil beskæftige ca. 1.000 årsværk. Det er aftalt mellem regeringen ogKL, at det ved afslutningen af etableringsperioden skal vurderes, hvorvidt de oprindelige personale-forudsætninger fortsat er gældende.Selve administrationen og sagsbehandlingen vil blive leveret af Arbejdsmarkedets Tillægspension påomkostningsdækket basis. Arbejdsmarkedets Tillægspension får således – på vegne af den nyoprettedeforvaltningsenhed og dennes bestyrelse – til opgave at stå for den daglige drift af Udbetaling Dan-mark.Arbejdsmarkedets Tillægspension har mange års erfaring med billig og effektiv administration i storskala. Den erfaring skal udnyttes til de nye opgaver.Arbejdsmarkedets Tillægspension, KL og kommunerne har ansvaret for, hvordan processen med over-førsel af medarbejdere tilrettelægges. Når det er helt klarlagt, hvordan opgaverne deles mellem kom-munerne og Udbetaling Danmark, skal kommunerne beslutte, hvilke medarbejdere, der skal tilbydes atflytte med opgaverne, og hvem der skal blive i kommunerne sammen med de opgaver, der fortsat skalvaretages i kommunerne, og som forudsætter socialfaglige kompetencer og personlig kontakt medborgerne.
8 af 33
1. oktober 2010
1.2. Objektiv SagsbehandlingObjektiv sagsbehandling som begreb dækker over kommunale opgaveområder, hvor der – uanset hvil-ken kommune man bor i og hvilke personlige forhold, der gør sig gældende – er ens regler for, hvaden borger har krav på i udbetaling, og hvor sagsbehandlingen af borgerens krav næsten udelukkendebaserer sig på objektive kriterier.Det er derfor muligt at samle den objektive sagsbehandling i sagsbehandlingscentre, som kun kan kon-taktes pr. telefon, brev, internet m.m.Det er helt afgørende, at det ikke bliver svært for borgerne at finde rundt i systemet, og at borgerneikke henvises fra den ene myndighed til den anden. Dette vil blive håndteret dels ved en klar kanalstra-tegi og selvbetjeningsløsninger, dels ved at kommunerne i deres borgerservicecentre kan yde særlighjælp til de borgere, som ikke kan benytte selvbetjeningsløsningerne.1.3. Finansieringen af Udbetaling DanmarkUdover finansieringen af etableringsomkostningerne, skal der også tages stilling til yderligere to fi-nansieringsspørgsmål.For det første skal det reguleres, hvorledes kommunerne skal betale for driften af Udbetaling Dan-mark. Regeringen og KL har aftalt, at kommunerne fremadrettet vil skulle betale et administrationsbi-drag til Udbetaling Danmark, fx baseret på kommunale indbyggertal. Administrationsbidraget reduce-res i takt med, at effektiviseringspotentialet realiseres, men dog først når etableringsomkostningerne erfuldt dækket. Udbetaling Danmark bemyndiges i dette lovforslag til at optage et lån til at finansiereetableringsomkostningerne.For det andet skal det reguleres, hvorledes den gældende finansiering mellem stat og kommuner afudgifterne til de velfærdsydelser, der skal udbetales via Udbetaling Danmark, skal tilrettelægges ad-ministrativt. Dette forudsætter blandt andet en række analyser af de aktuelle pengestrømme mellemstat og kommunerne, samt af hvorledes det nuværende refusionssystem skal spille sammen med etab-leringen af Udbetaling Danmark. Der vil senere blive fremsat lovforslag med de nødvendige regelæn-dringer.Der vil i forbindelse med fremsættelse af lovforslag til udbygningen af nærværende lov i foråret 2011blive udarbejdet et detaljeret budget. Der etableres ved vedtagelsen af nærværende lovforslag en regn-skabsmæssig forpligtelse til at følge alle udgifter, der afholdes til etableringen af Udbetaling Danmark.Der vil således kunne fremlægges månedsvise regnskaber til brug for styregruppen.1.4. Den lovgivningsmæssige proces i forbindelse med etableringen af Udbetaling DanmarkMed dette lovforslag foreslås Udbetaling Danmark oprettet som selvejende institution med egen besty-relse og formue.Lovforslaget indeholder alene en regulering af de forhold, der som minimum skal reguleres i forholdtil den videre opbygning af Udbetaling Danmark.Der vil i foråret 2011 blive fremsat lovforslag, der dels supplerer dette lovforslag dels foreslår ændrin-ger i de enkelte ydelseslove, hvorved det præcist fastsættes, hvilke opgaver Udbetaling Danmark over-
9 af 33
1. oktober 2010
tager fra kommunerne, og hvilke opgaver der forbliver i kommunerne inden for de fem ydelsesområ-der.Med henblik på at sikre borgerne de nuværende retssikkerhedsgarantier i forhold til sociale sager erdet forudsat, at Udbetaling Danmark vil blive omfattet af væsentlige dele af lov om retssikkerhed ogadministration på det sociale område. Der kan derfor også vise sig behov for konsekvensrettelser iretssikkerhedsloven, anden tværgående lovgivning, bekendtgørelser m.v.Ligeledes vil den endelige finansieringsmodel for Udbetaling Danmark blive reguleret i et fremtidigtlovforslag.2. Lovforslagets indholdMed dette lovforslag oprettes forvaltningsenheden Udbetaling Danmark som en selvejende institution.Udbetaling Danmark vil efter forslaget være en selvstændig offentligretlig enhed, blandt andet såledesat forvaltningsretlige regler, herunder forvaltningsloven og offentlighedsloven, finder direkte anven-delse.Det betyder, at Udbetaling Danmark er underlagt de almindelige forvaltningsretlige regler og princip-per ved opgavevaretagelsen som f.eks. ligebehandling, saglighed og tavshedspligt samt åbenhed ombeslutningerne.2.1. Organisering2.1.1. BestyrelsenForvaltningsenheden får efter forslaget en selvstændig bestyrelse, hvor formanden og flertallet af be-styrelsesmedlemmerne indstilles af KL.Det er bestyrelsens opgave at sikre, at den objektive sagsbehandling udøves i overensstemmelse medde kommunale hensyn. Det er derfor bestyrelsen, der træffer de overordnede og strategiske beslutnin-ger vedrørende den objektive sagsbehandling, herunder også de overordnede mål for effektiviseringer.Bestyrelsen beslutter – indenfor lovgivningens rammer og under hensyn til omkostningerne – hvadArbejdsmarkedets Tillægspension skal levere, herunder de enkelte administrative ydelser, serviceni-veau, kvalitet, svarfrister m.v. Bestyrelsen skal dermed sikre en passende balance mellem servicenover for borgerne og kommunale ønsker til omkostningseffektivitet.Bestyrelsen har pligt til - via behørig instruktion til og rapportering fra Arbejdsmarkedets Tillægspen-sions direktør - løbende at påse, at opgaveudførelsen i Arbejdsmarkedets Tillægspension finder sted påforsvarligt grundlag. Til det formål modtager bestyrelsen løbende rapporteringer fra ArbejdsmarkedetsTillægspension, ligesom bestyrelsen udpeger en ekstern revisor, som gennemfører en revision svaren-de til den kommunale regnskabs- og forvaltningsrevision på de omfattede områder i dag.Skulle der imod forventning opstå problemer, som ikke kan løses mellem bestyrelsen og Arbejdsmar-kedets Tillægspension, vil emnet blive drøftet mellem KL og regeringen.
10 af 33
1. oktober 2010
Bestyrelsen kan beslutte, at der gennemføres en evaluering af konstruktionen med ArbejdsmarkedetsTillægspension som leverandør/administrator m.v., når den nye organisering har været i drift i mini-mum 5 år.Ved den nye organisering forstås, at Udbetaling Danmarks drift er fuldt indfaset med de aftalte perso-nalereduktioner og effektiviseringer af administrationen. Det betyder, at de fem år regnes fra 1. no-vember 2014.Bestyrelsen kan på baggrund af en sådan evaluering tage stilling til, om den ønsker en anden leveran-dør/administrator til at varetage den objektive sagsbehandling.Træffer bestyrelsen beslutning om at ønske en anden leverandør/administrator end ArbejdsmarkedetsTillægspension, indstilles dette til beskæftigelsesministeren, idet valg af anden leveran-dør/administrator vil forudsætte en ændring af lovgrundlaget.Bestyrelsen for Udbetaling Danmark skal, i tilfælde af at en anden leverandør/administrator end Ar-bejdsmarkedets Tillægspension skal varetage administrationsopgaven for Udbetaling Danmark, sikre,at en ny leverandør/administrator holder Arbejdsmarkedets Tillægspension skadesløs i forhold til ud-gifter til den eller de bygninger, som Arbejdsmarkedets Tillægspension har lejet, ladet opføre ellerkøbt alene til brug for at varetage administrationen af Udbetaling Danmark via nationale centre.2.1.2. StyregruppeEfter forslaget vil repræsentanter fra Arbejdsmarkedets Tillægspension, KL, Finansministeriet og Pen-sionsstyrelsen under Beskæftigelsesministeriet via en styregruppe fungere som Udbetaling Danmarksbestyrelse indtil den 1. november 2012, hvor Udbetaling Danmarks ordinære bestyrelse, som regulereti forslagets § 3, træder sammen.Den midlertidige bestyrelse, styregruppen, skal sikre, at Udbetaling Danmark senest den 1. november2012 er i stand til at varetage en ordinær drift i henhold til dette lovforslag samt de følgende lovfors-lag, der nærmere regulerer Udbetaling Danmarks opgaver.Styregruppen har ansvaret for økonomistyringen i Udbetaling Danmark frem til den 1. november2012, herunder at der alene afholdes udgifter, der er nødvendige for etableringen og driften af Udbeta-ling Danmark.2.1.3. Arbejdsmarkedets TillægspensionUdbetaling Danmark foreslås administreret af Arbejdsmarkedets Tillægspension, der i forvejen yderteknisk og administrativ bistand til en række lovbundne ordninger, fx Arbejdsgivernes Elevrefusion ogArbejdsmarkedets Erhvervssygdomssikring.Administrationen skal efter forslaget ske på omkostningsdækket basis. Dette betyder, at Arbejdsmar-kedets Tillægspension ikke må tjene penge på at administrere Udbetaling Danmark. Ydelserne udføresderfor til kostpris. Administrationen er overordnet set til fordel for Arbejdsmarkedets Tillægspensionsmedlemmer, fordi leveringen af ydelserne medvirker til at generere stordriftsfordele, som bidrager tilat nedbringe Arbejdsmarkedets Tillægspensions enhedsomkostninger.Samarbejdet mellem Arbejdsmarkedets Tillægspension og Udbetaling Danmark vil – ligesom for deøvrige lovbundne ordninger - hvile på det hovedprincip, at ordningens øverste ledelse (bestyrelsen) har
11 af 33
1. oktober 2010
det overordnede ansvar for ordningen, mens ordningens daglige drift varetages af ArbejdsmarkedetsTillægspension.Sagsbehandlingen skal efter forslaget udføres i en række nationale sagsbehandlingscentre. Sagsbe-handlingscentrene oprettes og drives med administrativ og teknisk bistand fra Arbejdsmarkedets Til-lægspension.Lovforslaget indeholder forslag til bestemmelser, der muliggør, at Arbejdsmarkedets Tillægspensionkan anvende digital kommunikation med borgerne samt udveksle oplysninger med kommunerne og fåadgang til registre til brug for administrationen i overensstemmelse med persondatalovens regler.2.2. Overførsel af medarbejdereDet fremgår af aftalen mellem KL og regeringen, at de medarbejdere, der bliver berørt af opgavernesovergang fra kommunerne til Udbetaling Danmark, stilles således, at de opnår den lønmodtagerbeskyt-telse, der statueres i virksomhedsoverdragelsesloven.Det har været afgørende for kommunerne og Arbejdsmarkedets Tillægspension, at der så tidligt sommuligt opstilles præcise rammer for, hvad medarbejderne kan forvente i den kommende proces.Dette giver såvel medarbejdere, kommuner og Arbejdsmarkedets Tillægspension mulighed for i godtid at indrette sig på de forandrede forhold.Derfor er det i nærværende lovforslag foreslået, at overenskomstansatte medarbejdere omfattes afvirksomhedsoverdragelseslovens beskyttelsesregler. Derved sikres, at de personer, der overvejendeeller udelukkende har beskæftiget sig med de arbejdsområder der overføres til Udbetaling Danmark ioverensstemmelse med § 2, har ret til at følge med opgaverne, når disse overføres til Udbetaling Dan-mark.For så vidt angår de tjenestemandsansatte i kommunerne, er udgangspunktet også, at disse kan vælgeat følge med de overførte opgaver. Tjenestemandsansatte er dog særligt reguleret i tjenestemandslov-givningen, der som udgangspunkt opstiller en række begrænsninger i forhold til, hvad en tjenestemandskal acceptere.Derfor foreslås det, at tjenestemænd, der udelukkende eller helt overvejende er beskæftiget med vare-tagelsen af opgaver, der overføres til Udbetaling Danmark, overføres sammen med opgaven i det om-fang, dette er foreneligt med den øvrige tjenestemandsregulering.De tjenestemandsansatte, som overvejende eller udelukkende har beskæftiget sig med de arbejdsområ-der, der overføres til Udbetaling Danmark i overensstemmelse med § 2, vil blive ansat i staten, idetalene staten vil kunne overtage de pensionsmæssige rettigheder, der følger med en tjenestemandsstil-ling.Der indgås herefter udlånsaftaler mellem den statslige myndighed og Arbejdsmarkedets Tillægspensi-on om de nærmere forhold, der skal gælde for netop denne medarbejdergruppe. Udlånsvilkårene skaltil enhver tid respektere tjenestemandens rettigheder.Arbejdsmarkedets Tillægspension og KL vil indgå en række underliggende aftaler om, hvorledes denpraktiske overgang af medarbejderne nærmere håndteres, ligesom Arbejdsmarkedets Tillægspension
12 af 33
1. oktober 2010
og KL på behørig vis informerer de potentielt berørte medarbejde fra kommunerne om overgangen tilArbejdsmarkedets Tillægspension.3. Økonomiske konsekvenser for stat, regioner og kommunerEffektiviseringspotentialet ved en samling af den objektive sagsbehandling er opgjort til knap 300mio. kr. årligt. Det er forudsat, at effektiviseringspotentialet realiseres gradvist, og at det fulde effekti-viseringspotentiale vil kunne realiseres, når den nye organisering af den objektive sagsbehandling harværet i drift i to år.Vedrørende omkostningerne ved at etablere samlingen af den objektive sagsbehandling har en ar-bejdsgruppe under ledelse af Finansministeriet tidligere skønnet omkostningerne til at udgøre omkring370 mio. kr. Dette skøn er lagt til grund for aftalen mellem KL og regeringen. Der udarbejdes et meredetaljeret samlet etableringsbudget, til brug for styregruppen i efteråret 2010.Som en del af aftalen om kommunernes økonomi for 2011 blev det besluttet, at effektiviseringspoten-tialet ved en samlet Udbetaling Danmark skal tilfalde kommunerne, som ligeledes skal dække etable-ringsomkostningerne.I praksis vil dette ske ved, at Udbetaling Danmark optager et lån til at afholde etableringsomkostnin-gerne, der tilbagebetales af kommunerne fra det tidspunkt, hvor opgaverne overgår til UdbetalingDanmark, jf. § 2. Derudover skal kommunerne fremover betale et administrationsbidrag til UdbetalingDanmark for driften af de opgaver, der overgår til Udbetaling Danmark, jf. § 2.I takt med at Udbetaling Danmark effektiviserer administrationen af den objektive sagsbehandling, ogdet kommunale administrationsbidrag dermed overstiger driftsomkostningerne, reduceres administra-tionsbidraget tilsvarende. Administrationsbidraget reduceres dog først, når lånet til at afholde etable-ringsomkostningerne er tilbagebetalt.4. Administrative konsekvenser for stat, regioner og kommunerKommunerne vil skulle indrette sig på, at en række sagsområder overgår til Udbetaling Danmark.Kommunerne vil herunder skulle forberede og gennemføre en overdragelse af medarbejdere til Ar-bejdsmarkedets Tillægspension og staten.Kommunerne vil i fremtiden skulle samarbejde med Udbetaling Danmark om en række sagsforløb.Kommunerne vil herudover få en særlig opgave i forhold til vejledningen af borgerne i forhold til Ud-betaling Danmark.5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivetForslaget medfører ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet.6. Administrative konsekvenser for borgerneLovforslaget medfører, at en række hidtidige kommunalt administrerede ordninger overgår til Udbeta-ling Danmark. Borgerne kan fortsat henvende sig til kommunerne, der kan vejlede og henvise borger-ne til Udbetaling Danmark. Forvaltningsloven indeholder regulering af myndigheders pligt til at hen-vise borgere til rette myndighed. Dette regelsæt gælder for såvel kommunerne som for UdbetalingDanmark.
13 af 33
1. oktober 2010
Det vil i forbindelse med etableringen af Udbetaling Danmark indgå som et særligt hensyn, hvorledesforholdet mellem den kommunale borgerservice og Udbetaling Danmark kan indrettes til gavn forbrugerne.Borgerne vil skulle omstille sig i forhold til, hvem der varetager administrationen og udbetalingen afen række ydelser. Det skal i den forbindelse sikres, at der ikke kan opstå tvivl om, hvilken myndig-hed, der har kompetencen til at behandle en konkret sag.Overordnet set skal Udbetaling Danmark på sigt skabe et administrativt enkelt system. UdbetalingDanmark vil i det omfang, dette er foreneligt med brugernes forhold, indrette sig på en række automa-tiserede it-mæssige løsninger, hvor brugervenlighed og selvbetjeningsløsninger vil være af helt centralbetydning.7. Miljømæssige konsekvenserLovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.8. Forholdet til EU-rettenLovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.9. HøringLovforslaget har været sendt i høring hos Dansk Arbejdsgiverforening, FTF, Landsorganisationen iDanmark, Akademikernes Centralorganisation, Sammenslutningen af Landbrugets Arbejdsgiverfor-eninger, Finanssektorens Arbejdsgiverforening, Ledernes Hovedorganisation, Kristelig Arbejdsgiver-forening, Kristelig Fagforening, Ankestyrelsen, Datatilsynet, Statsforvaltningsdirektørerne, KL, Dan-ske Regioner, Advokatrådet, ATP, Finansrådet, Forsikring og Pension, Danske Handicaporganisatio-ner, Dansk Socialrådgiverforening, Foreningen af Socialchefer i Danmark, Landsforeningen ÆldreSagen, Ældremobiliseringen, Boligselskabernes Landsforening, Danmarks Lejerforeninger, LejernesLandsorganisation i Danmark, Ejendomsforeningen Danmark, Jydske Grundejerforeninger, Rådet forSocialt Udsatte, Ældreboligrådet, Ungdomsboligrådet, Det Centrale Handicapråd, Grønlands Selvstyresamt Rigsombudsmanden på Færøerne.10. Sammenfattende skemaVurdering af konsekvenser af lovforslagetPositiveser/mindreudgifterkonsekven-Negative konsekvenser/merudgifterVedrørende omkostningerne ved atetablere samlingen af den objektivesagsbehandling har en arbejdsgrup-pe under ledelse af Finansministeri-et tidligere skønnet omkostningernetil at udgøre omkring 370 mio. kr.Dette skøn er lagt til grund for afta-len mellem KL og regeringen. Der
Effektiviseringspotentialet ved ensamling af den objektive sagsbe-handling er opgjort til knap 300Økonomiske konsekvenser for stat, mio. kr. årligt. Det er forudsat, atkommuner og regionereffektiviseringspotentialet realiseresgradvist, og at det fulde effektivise-ringspotentiale vil kunne realiseres,når den nye organisering af den
14 af 33
1. oktober 2010
objektive sagsbehandling har været udarbejdes et mere detaljeret samletetableringsbudget, til brug for sty-i drift i to år.regruppen i efteråret 2010.I takt med at Udbetaling Danmarkeffektiviserer administrationen af Som en del af aftalen om kommu-den objektive sagsbehandling, og nernes økonomi for 2011 blev detdet kommunale administrationsbi- besluttet, at effektiviseringspotenti-drag dermed overstiger driftsom- alet ved en samlet Udbetalingkostningerne, reduceres administra- Danmark skal tilfalde kommunerne,tionsbidraget tilsvarende. Admini- som ligeledes skal dække etable-strationsbidraget reduceres dog ringsomkostningerne.først, når lånet til at afholde etable-ringsomkostningerne er tilbagebe- I praksis vil dette ske ved, at Udbe-taling Danmark optager et lån til attalt.afholde etableringsomkostningerne,der tilbagebetales af kommunernefra det tidspunkt, hvor opgaverneovergår til Udbetaling Danmark, jf.§ 2. Derudover skal kommunernefremover betale et administrations-bidrag til Udbetaling Danmark fordriften af de opgaver, der overgårtil Udbetaling Danmark, jf. § 2.
Kommunerne vil skulle indrette sigpå, at en række sagsområder over-går til Udbetaling Danmark. Kom-munerne vil herunder skulle forbe-rede og gennemføre en overdragelseaf medarbejdere til Arbejdsmarke-dets Tillægspension og staten.Admininistrative konsekvenser forKommunerne vil i fremtiden skulle Ingenstat, kommune og regionersamarbejde med Udbetaling Dan-mark om en række sagsforløb.Kommunerne vil herudover få ensærlig opgave i forhold til vejled-ningen af borgerne i forhold til Ud-betaling Danmark.
Økonomiske og administrativeIngenkonsekvenser for erhvervslivet
Ingen
15 af 33
1. oktober 2010
Lovforslaget medfører, at en rækkehidtidige kommunalt administreredeordninger overgår til UdbetalingDanmark. Borgerne kan fortsathenvende sig til kommunerne, derkan vejlede og henvise borgerne tilUdbetaling Danmark. Forvaltnings-loven indeholder regulering afmyndigheders pligt til at henviseborgere til rette myndighed. Detteregelsæt gælder for såvel kommu-nerne som for Udbetaling Danmark.Det vil i forbindelse med etablerin-gen af Udbetaling Danmark indgåsom et særligt hensyn, hvorledesforholdet mellem den kommunaleborgerservice og Udbetaling Dan-mark kan indrettes til gavn for bru-gerne.IngenAdministrative konsekvenser for Borgerne vil skulle omstille sig iborgerneforhold til, hvem der varetager ad-ministrationen og udbetalingen afen række ydelser. Det skal i denforbindelse sikres, at der ikke kanopstå tvivl om, hvilken myndighed,der har kompetencen til at behandleen konkret sag.Overordnet set skal UdbetalingDanmark på sigt skabe et admini-strativt enkelt system. UdbetalingDanmark vil i det omfang, dette erforeneligt med brugernes forhold,indrette sig på en række automatise-rede it-mæssige løsninger, hvorbrugervenlighed og selvbetjenings-løsninger vil være af helt centralbetydning.Miljømæssige konsekvenserForholdet til EU-rettenIngenIngen
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter
16 af 33
1. oktober 2010
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelserTil § 1Det foreslås at oprette en selvstændig forvaltningsenhed, som ved denne lov tillægges myndighedsan-svaret for den objektive sagsbehandling.Den selvejende institution får navnet Udbetaling Danmark.Udbetaling Danmark oprettes som en offentlig reguleret selvejende institution, det vil sige en særskiltjuridisk enhed med egen bestyrelse og egen formue.Udbetaling Danmark har til formål at træffe afgørelser over for borgerne samt finansiere, administrereog udbetale offentlige ydelser i overensstemmelse med afgrænsningen i kapitel 2.Udbetaling Danmark vil som offentlig myndighed i relation til borgerne være omfattet af lov om of-fentlighed i forvaltningen, forvaltningsloven og lov om Folketingets Ombudsmand.Udbetaling Danmarks opgaver varetages af Arbejdsmarkedets Tillægspension i en række nationalesagsbehandlingscentre. Arbejdsmarkedets Tillægspension opretter og driver centrene samt står for dendaglige ledelse og drift og på vegne af Udbetaling Danmark varetager opgaverne vedrørende sagsbe-handling, tilkendelse, udbetaling m.v. som nævnt i kapitel 2.Udbetaling Danmark placeres og får adresse hos Arbejdsmarkedets Tillægspension med hjemsted iHillerød Kommune og hjemting i Hillerød.Til § 2Det foreslås, at Udbetaling Danmark skal varetage de opgaver, der tillægges Udbetaling Danmark imedfør af ydelseslovgivningen. Det betyder, at en række opgaver af objektiv karakter på de fem om-handlende områder (folkepension, førtidspension, boligstøtte, barseldagpenge og børnebidrag) vilovergå fra kommunerne til Udbetaling Danmark, hvorved Udbetaling Danmark får myndighedsansva-ret.Det foreslås, at opgaverne overgår til Udbetaling Danmark senest den 1. november 2012.Herved fastsættes en seneste dato for overtagelsen af samtlige opgaver; men også mulighed for at Ud-betaling Danmark – hvis det er hensigtsmæssigt – kan overtage de enkelte opgaver gradvis på et tidli-gere tidspunkt end 1. november 2012. Såfremt dette vælges, indtræder kommunernes betalingsforplig-telse for administrationen af den overførte opgave fra det tidspunkt, hvor opgaven overføres.De fem opgaveområder, der skal overgå til Udbetaling Danmark, vedrører ydelser, der indgår i mangeborgeres grundforsørgelse. Det er derfor afgørende, at overgangen af opgaver fra en myndighed til enanden foregår så smidigt som muligt og uden gene for borgerne. Med muligheden for en gradvis over-gang af opgaverne sikres et større råderum for en hensigtsmæssig planlægning af opgaveovergangen.Råderummet kan tænkes udnyttet til at overføre én eller flere opgaver ad gangen fra en eller flerekommuner til Udbetaling Danmark med henblik på at sikre stabil drift og rettidig udbetaling til bor-
17 af 33
1. oktober 2010
gerne. Forinden overførsel af opgaver fra kommunerne til Udbetaling Danmark, kan der blive gen-nemført pilotforsøg.Af hensyn til medarbejderne og planlægningen i kommunerne er det hensigten, at opgaverne tidligstkan overgå til Udbetaling Danmark fra den 1. april 2012.Der vil i løbet af 2011 blive fremsat lovforslag om ændringer i lovgivningen på de fem ydelsesområ-der, så det tydeligt fremgår, om det er kommunerne eller Udbetaling Danmark, der har myndigheds-kompetencen inden for de enkelte områder. Udbetaling Danmark vil som hovedregel få ansvaret for alUdbetaling Danmark og udbetaling/opkrævning på sagsområderne.Der vil dog være aktiviteter i den egentlige sagsbehandling, som det fortsat er mest hensigtsmæssigt athåndtere på det kommunale niveau. Det gælder især socialfaglige vurderinger, som oftest forudsætteret lokalt kendskab og direkte kontakt med borgerne. Desuden kan der være en tæt kobling mellem desocialfaglige vurderinger og andre sociale ydelser, som fortsat vil være kommunalt forankret.Det er på den baggrund hensigten, at kommunerne bevarer den fulde myndighedskompetence i forholdtil reglerne om personligt tillæg og helbredstillæg til pensionister, beboerindskudslån m.v. For alledisse ydelser gælder, at afgørelse og udbetaling skal kunne ske akut i det enkelte tilfælde – dvs. omnødvendigt, ”mens borgeren venter”. Det konkrete opgavesplit skal i forbindelse med ændring af ydel-seslovgivningen analyseres nærmere.Ligeledes skal det endelige tidspunkt for opgavernes overgang fra kommunerne til Udbetaling Dan-mark fastsættes i forbindelse med ændringerne til ydelseslovgivningen.Til §§ 3-4Det foreslås, at Udbetaling Danmark ledes af en bestyrelse og en direktør.Som det fremgår i bemærkningerne til forslaget til § 14, stk. 2, foreslås styregruppen som defineret iforslagets § 15 i fuldt omfang at fungere som bestyrelse indtil den 1. november 2012. Bestemmelserneom direktørens funktioner sættes endvidere først i kraft den 1. november 2012. Styregruppen varetagersåledes den fulde ledelse af Udbetaling Danmark i perioden frem til den 1. november 2012.Det foreslås, at administrationen og sagsbehandlingen bliver leveret af Arbejdsmarkedets Tillægspen-sion på omkostningsdækket basis. Arbejdsmarkedets Tillægspension får således til opgave at stå forden daglige drift af Udbetaling Danmark. Governance modellen for Udbetaling Danmark følger efterforslaget de tilsvarende modeller for en række andre opgaver henlagt til Arbejdsmarkedets Tillægs-pension.Bestyrelsen foreslås sammensat af en formand og 8 andre medlemmer, som udpeges af beskæftigel-sesministeren efter følgende retningslinjer:formanden efter indstilling af KL5 medlemmer efter indstilling af KL3 medlemmer udpeges direkte af beskæftigelsesministeren.
18 af 33
1. oktober 2010
Afgørelser i bestyrelsen træffes ved simpelt stemmeflertal, idet det dog foreslås, at formandens stem-me er afgørende i tilfælde af stemmelighed.Bestyrelsen foreslås udpeget for en 4-årig periode med mulighed for genvalg. Udpegningsperioden ertilrettelagt til at følge konstitueringsprocessen i forbindelse med kommunalvalg. Af hensyn hertil vilden første udpegning finde sted for en kortere periode end 4 år.Ved udpegning af et nyt medlem inden for en udpegningsperiode udpeges det nye medlem alene forden resterende udpegningsperiode.Det foreslås, at indstillinger fra KL og beskæftigelsesministerens udpegning af medlemmer til besty-relsen sker efter reglerne om besættelse af visse bestyrelsesposter i den statslige forvaltning i lov omligestilling mellem kvinder og mænd. Såfremt KL ikke afgiver indstilling i overensstemmelse medreglerne, foreslås det, at beskæftigelsesministeren bemyndiges til at kunne beslutte, at bestyrelsen kanfungere uden de pågældende medlemmer.Bestyrelsen får det overordnede ansvar for Udbetaling Danmark. Det forudsættes, at det enkelte besty-relsesmedlem får et normalt bestyrelsesansvar.Det foreslås, at Udbetaling Danmark tegnes af den samlede bestyrelse, medmindre bestyrelsen i sinforretningsorden bestemmer andet. Det foreslås endvidere, at bestyrelsen kan meddele prokura.Bestyrelsen får til opgave at træffe de overordnede og strategiske beslutninger vedrørende den objek-tive sagsbehandling, herunder også det overordnede mål for effektiviseringer. Bestyrelsen skal endvi-dere sikre, at den objektive sagsbehandling udøves i overensstemmelse med de kommunale hensyn.Bestyrelsen kan etablere et sekretariat. Udgifterne til sekretariatet afholdes af Udbetaling Danmark, ogfinansieres gennem kommunernes administrationsbidrag.Det foreslås, at Arbejdsmarkedets Tillægspension og KL indgår nærmere aftale om sekretariatetsfunktioner og placering i forhold til den fastlagte governance struktur i Arbejdsmarkedets Tillægspen-sion. Aftalen skal godkendes af beskæftigelsesministeren af hensyn til at sikre grundlaget for ministe-rens overordnede tilsyn, og således at der i tilstrækkeligt omfang medtages hensyn til gennemsigtighedog ansvarsfordeling.Det er i forslaget forudsat, at det alene er bestyrelsen, der har ansvaret for driften af Udbetaling Dan-mark. Dette er imidlertid ikke til hinder for, at bestyrelsen i sin forretningsorden etablerer et forret-ningsudvalg, der efter delegation fra bestyrelsen kan træffe beslutninger.Bestyrelsen beslutter – under hensyn til omkostningerne – hvad Arbejdsmarkedets Tillægspension skallevere, det vil sige de enkelte administrative ydelser, serviceniveau, kvalitet, svarfrister m.v., og indgåraftale med Arbejdsmarkedets Tillægspension herom. Det foreslås, at der udarbejdes en administrati-onsaftale mellem Udbetaling Danmark og Arbejdsmarkedets Tillægspension indeholdende en specifi-kation af ydelserne, herunder en beskrivelse af serviceniveau, kvalitet, svarfrister m.v., indsigt og rap-porteringskrav samt øvrige vilkår for Arbejdsmarkedets Tillægspensions levering af ydelser til Udbe-taling Danmark.Bestyrelsen for Udbetaling Danmark får afgørende indflydelse på Arbejdsmarkedets Tillægspensionsvalg af it-systemer, som alene skal bruges til løsning af den objektive sagsbehandling. Det er en forud-
19 af 33
1. oktober 2010
sætning, at de valgte it-løsninger passer ind i Arbejdsmarkedets Tillægspensions fælles it-platform, såvalget af løsninger ikke påvirker omkostningsudviklingen negativt i de øvrige ordninger, som Ar-bejdsmarkedets Tillægspension administrerer.Herudover skal bestyrelsen lede Udbetaling Danmark i overensstemmelse med lovgrundlaget, udar-bejde en forretningsorden, sikre en effektiv og billig administration af Udbetaling Danmark og foreståudarbejdelse af Udbetaling Danmarks budget, regnskaber og aktivitetsplaner, ligesom bestyrelsen harpligt til via behørig instruktion til og rapportering fra direktøren løbende at påse, at opgaveudførelsen iArbejdsmarkedets Tillægspension finder sted på forsvarligt grundlag. Til det formål modtager besty-relsen løbende rapporteringer fra Arbejdsmarkedets Tillægspension, ligesom bestyrelsen kan udpegeen ekstern revisor, som gennemfører en revision svarende til den kommunale regnskabs- og forvalt-ningsrevision på de omfattede områder i dag.Det foreslås, at den daglige ledelse af Udbetaling Danmark fra 1. november 2012 forestås af en direk-tør, som er den til enhver tid værende direktør for Arbejdsmarkedets Tillægspension.Til § 5Det foreslås, at opgaverne efter denne lov varetages med administrativ og teknisk bistand fra Ar-bejdsmarkedets Tillægspension.Det foreslås, at Arbejdsmarkedets Tillægspension udfører opgaverne i nationale centre. Arbejdsmar-kedets Tillægspensions bistand til Udbetaling Danmark finder sted i henhold til denne lov samt lov-givning inden for de fem ydelsesområder. Det samlede lovgrundlag vil fastlægge de nærmere rammerfor Udbetaling Danmarks virke i forhold til opgaver, ledelse, regnskab, revision, klageregler m.v.Efter lovgrundlaget er Udbetaling Danmarks bestyrelse ansvarlig for ordningens administration, me-dens den daglige ledelse og drift overlades til Arbejdsmarkedets Tillægspension. ArbejdsmarkedetsTillægspension skal således oprette og drive centrene og stå for den daglige ledelse og administrationsamt på vegne af Udbetaling Danmark varetage de opgaver vedrørende sagsbehandlingen, tilkendelse,udbetaling mv., som tillægges Udbetaling Danmark i henhold til kapitel 2. Udbetaling Danmark beta-ler Arbejdsmarkedets Tillægspension for den ydede bistand.Udbetaling Danmarks kontakt til borgerne og offentligheden sker altid fra Arbejdsmarkedets Tillægs-pension i Udbetaling Danmarks navn.Det foreslås, at de nærmere rammer og vilkår for Arbejdsmarkedets Tillægspensions levering af ydel-ser fastlægges i en administrationsaftale med Udbetaling Danmark.Det er bestyrelsen i Udbetaling Danmark, som inden for lovens rammer og under hensyn til omkost-ningerne aftaler med Arbejdsmarkedets Tillægspension, hvad der skal leveres. Bestyrelsen i Udbeta-ling Danmark opfylder med aftalen sit ansvar i forhold til en forsvarlig, løbende drift af ordningen,mens Arbejdsmarkedets Tillægspension etablerer klare og nødvendige rammer for at påtage sig dendaglige ledelse af ordningernes indretning og drift.Administrationsaftalen vil angive de opgaver, som løses for Udbetaling Danmark – enten ved gengi-velse af eller henvisning til de i lovgrundlaget angivne opgaver vedrørende administration, sagsbe-handling, tilkendelse, udbetaling mv. Endvidere vil administrationsaftalen indeholde nærmere omserviceniveauer, kvalitet, svarfrister m.v. for ydelserne samt kommunikationsmetoder. Administrati-
20 af 33
1. oktober 2010
onsaftalen vil også kunne indeholde retningslinjer for budgetter, (års)regnskab, løbende rapportering,kontroller m.v. Endelig vil administrationsaftalen gengive de generelle principper, der gælder for Ar-bejdsmarkedets Tillægspensions bistand.Arbejdsmarkedets Tillægspension har således retten til og ansvaret for at tilrettelægge og gennemføreopgaverne for Udbetaling Danmark i overensstemmelse med de fastlagte retningslinjer for bistandensåvel under udviklingsforløb som efter overgang til drift.Arbejdsmarkedets Tillægspension har alle rettighederne til det it-programmel og det it-udstyr, somanvendes ved leveringen af ydelser i henhold til aftalen. Ved ophør af administrationen hos Arbejds-markedets Tillægspension er Udbetaling Danmark berettiget til fra Arbejdsmarkedets Tillægspensionat få udleveret data samt kopi af det af Arbejdsmarkedets Tillægspension specialudviklede program-mel med tilhørende dokumentation. Retten til kopi gælder ikke programmel, der er købt, lejet ellerleaset. Programmel, der er internt udviklet til anden anvendelse end alene for Udbetaling Danmark,kan Udbetaling Danmark, ved ophør af samarbejdet med Arbejdsmarkedets Tillægspension, opnå rettil en kopi af mod betaling.Der er en forudsætning, at Arbejdsmarkedets Tillægspension ved valg af elektroniske løsninger ogsystemer til brug for løsning af opgaverne skal tage hensyn til, at de valgte løsninger og systemer (i)ikke påvirker omkostningsudviklingen i Udbetaling Danmark uhensigtsmæssigt, (ii) kan integreresmed kommunernes øvrige elektroniske systemer og løsninger ved at basere sig på godkendte fællesof-fentlige standarder og grænseflader og (iii) i øvrigt passer ind i Arbejdsmarkedets Tillægspension øv-rige systemer, så valget af løsninger ikke påvirker omkostningsudviklingen negativt i den øvrige virk-somhed, som Arbejdsmarkedets Tillægspension udøver.Ved Arbejdsmarkedets Tillægspension valg af elektroniske løsninger og systemer, der alene er til brugfor løsning af opgaver omfattet af lovens § 2, skal Arbejdsmarkedets Tillægspension sikre UdbetalingDanmarks bestyrelse afgørende indflydelse. Under henvisning til bestyrelsens pligt til at vedtage enforretningsorden, kan der i denne træffes nærmere retningslinjer for behandlingen af sådanne sager.Arbejdsmarkedets Tillægspensions ledelsesret omfatter - men er ikke begrænset til - fx valg af medar-bejdere og valg af metoder samt tilrettelæggelse af arbejdets udførelse. Alle omkostninger, som vedrø-rer alle de ordninger, som Arbejdsmarkedets Tillægspension administrerer (fællesomkostninger), be-sluttes af bestyrelsen i Arbejdsmarkedets Tillægspension. Ledelsen af de enkelte lovbundne ordningerhar indsigt i fordelingen af fællesomkostninger og i grundlaget for konteringen af fællesomkostningertil den enkelte ordning.Administrationen, sagsbehandlingen, den it-mæssige understøttelse, personale, andre ressourcer m.v.leveres på omkostningsdækket basis, dvs. uden avance eller risikopræmie, ligesom der ikke beregnesmoms af ydelserne. Udbetaling Danmark opnår endvidere andel i stordriftsfordele knyttet til driften afde lovbundne ordninger.Levering sker efter de principper og metoder samt på de vilkår, som er fastlagt for ArbejdsmarkedetsTillægspensions levering af ydelser til andre lovbundne ordninger, herunder i forhold til i videst mu-ligt omfang at forfølge mulighederne for standardisering, effektivisering og eventuel yderligere sy-stemunderstøttelse af arbejdsgange. Effektiviseringsgevinster, der vedrører en enkelt ordning, vilkomme denne ordning og kun denne ordning til gode.
21 af 33
1. oktober 2010
De dele af Arbejdsmarkedets Tillægspensions omkostninger, som ikke kan henføres direkte til denenkelte ordning, vil blive fordelt mellem ordningerne efter en af Arbejdsmarkedets Tillægspensionsbestyrelse fastlagt omkostningsfordelingsmodel, som tidligere uden kritiske bemærkninger er gen-nemgået af Rigsrevisionen, Kammeradvokaten og Beskæftigelsesministeriet.Den foreslåede model etablerer byrdemæssigt samme situation, som hvis Udbetaling Danmark selvløser opgaven. Som følge af at varetagelse af opgaverne vil ske på omkostningsdækket basis, kan Ar-bejdsmarkedets Tillægspension ikke påtage sig et erstatningsansvar for eventuelle tab ved sagsbehand-lingsfejl m.v., da der ikke etableres en risikomargin (avance), som kan dække et sådant tab. Modellenunderstøtter dermed den afgørende forudsætning, at Arbejdsmarkedets Tillægspensions medlemmerikke må påføres tab ved Arbejdsmarkedets Tillægspensions samarbejde med andre lovbundne ordnin-ger.Arbejdsmarkedets Tillægspension skal forud for regnskabsårets begyndelse udarbejde et budget fordet kommende års omkostninger – dels omkostninger, der kan henføres til Udbetaling Danmark alene,dels fællesomkostninger. Arbejdsmarkedets Tillægspension foretager en årlig prisfastsættelse af allevæsentlige delaktiviteter henhørende under Udbetaling Danmark og beregner - på baggrund af opstil-lede forventninger til det kommende års sagsmængder - de samlede, forventede administrationsom-kostninger. Endvidere indeholder budgettet en oversigt over Udbetaling Danmarks forventede indtæg-ter og udgifter knyttet til Udbetaling Danmarks ydelsesbestemte virke.Udbetaling Danmarks bestyrelse godkender budgettet for ordningens omkostninger - dog sådan, atgodkendelse af omkostningsarter, der som fællesomkostninger angår samtlige administrerede ordnin-ger, godkendes af Arbejdsmarkedets Tillægspensions bestyrelse.Til § 6Det foreslås, at beskæftigelsesministeren får bemyndigelse til at fastsætte regler om brug af digitalkommunikation og om udstedelse af dokumenter uden underskrift eller med maskinel underskrift.Bestemmelsen sikrer, at Udbetaling Danmark får mulighed for at indføre effektive rutiner og tilrette-lægge administrationen, så der opnås størst muligt besparelse for kommunerne.Den udvikling, der foregår på det digitale område, indebærer store muligheder for at effektivisere denoffentlige forvaltning. Bestemmelsen indebærer, at barrierer for den digitale udvikling kan fjernes i detomfang, det kan ske uden retssikkerhedsmæssige betænkeligheder.I overensstemmelse med regeringens it-strategi for effektivisering af staten foreslås det således, atUdbetaling Danmark får mulighed for at kunne udstede breve, udskrifter og andre dokumenter i såvelpapirbaseret som elektronisk form. Dermed sikres det, at Udbetaling Danmark får mulighed for atudnytte informationsteknologierne til at digitalisere de administrative rutiner og indføre e-administration dels for at lette kommunikationen mellem Udbetaling Danmark og borgerne, dels for atlette kommunikationen internt mellem Udbetaling Danmark og andre offentlige myndigheder. Rege-ringens e2012-målsætning lægger således op til, at al kommunikation mellem det offentlige og virk-somheder skal være obligatorisk digital i 2012, og at det skal være muligt for borgere at kommunikeredigitalt med det offentlige.
22 af 33
1. oktober 2010
Forvaltningslovens § 32 a åbner mulighed for at vedkommende minister kan fastsætte regler om ret tilat anvende digital kommunikation ved henvendelser til den offentlige forvaltning og om de nærmerevilkår herfor.Det foreslås at lægge sig tæt op ad forvaltningslovens § 32 a og indføre en fleksibel mulighed for overtid at etablere en effektiv digital kommunikation. I første omgang forventes det, at beskæftigelsesmini-steren giver borgerne mulighed for at benytte digital kommunikation i forhold til Udbetaling Danmark.Herefter forventes udviklingen at ske i takt med tilsvarende tiltag på det statslige område.Det er hensigten med bestemmelsen i stk. 2 at tage særlig hensyn til de grupper af borgere, hvor detkan være betænkeligt at pålægge krav om digital kommunikation.Folketingets Ombudsmand har udtalt, at der efter hans opfattelse gælder et krav om, at statslige for-valtningsmyndigheders udgående breve skal være forsynet med en personlig underskrift. Ombuds-manden har i den forbindelse blandt andet henvist til, at en række hensyn taler herfor.Kravet om personlig underskrift gælder efter ombudsmandens opfattelse med lovkraft, hvilket indebæ-rer, at det kræver hjemmel at fravige kravet.I den gældende lovgivning er dette blandt andet sket inden for skatteområdet, jf. fx skatteforvaltnings-loven § 35, stk. 2, hvorefter skatteministeren på sit sagsområde kan fastsætte regler om udstedelse afdokumenter uden underskrift eller med maskinelt gengivet underskrift eller på tilsvarende måde, såle-des at et sådant dokument i retlig henseende sidestilles med et dokument med personlig underskrift.Der er endvidere på beskæftigelsesministerens område indført lignende regelsæt. Således er der i lovom arbejdsskadesikring og i lov om arbejdsmiljø indført adgang til at fravige krav om, at udgåendebreve skal være forsynet med en personlig underskrift.Udbetaling Danmark vil som myndighed dagligt skulle udsende mange tusinde breve.Der er taget udgangspunkt i, at sagsområderne i Udbetaling Danmark i meget begrænset omfang erpræget af egentlige skønsmæssige vurderinger og afgørelser. Der er tale om ydelser, der udbetales påbaggrund af borgernes ansøgning og objektive forhold.Der stilles derfor forslag om, at beskæftigelsesministeren kan fastsætte regler, hvorefter forvaltningenkan kommunikere digitalt med borgerne.Der stilles herudover forslag om, at beskæftigelsesministeren kan fastsætte regler om, at dokumenterfra Udbetaling Danmark kan udstedes uden underskrift eller med maskinelt gengivet underskrift ellerpå tilsvarende måde, således at sådanne dokumenter i retlig henseende sidestilles med et dokumentmed personlig underskrift.Der er flere grunde til, at myndighedernes breve skal være underskrevet. Blandt andet skal myndighe-derne kunne placere ansvaret for eventuelle fejl i sagsbehandlingen. Og borgerne skal have mulighedfor at se, om deres sag bliver behandlet af en medarbejder, der er inhabil, ligesom en original under-skrift traditionelt har kunnet give en større grad af tryghed ved afgørelsen ægthed. Endeligt har dettraditionelt spillet ind, at borgerne har haft mulighed for at tale om afgørelsen med den person, derkonkret har varetaget opgaven.
23 af 33
1. oktober 2010
Ved udstedelse af regler om såvel digital kommunikation og mulighed for udstedelse af dokumenteruden underskrift, skal beskæftigelsesministeren sikre, at Udbetaling Danmarks sagsbehandlingssystemfortsat kan leve op til de retssikkerhedsmæssige krav, der generelt stilles til offentlig forvaltning. Lige-ledes skal det sikres, at de hensyn, der traditionelt har båret krav om originale dokumenter med under-skrift, fortsat kan varetages.Således bør sagsbehandlingssystemet blandt andet indrettes således, at det altid er muligt at se, hvilkenfysisk person, der er ansvarlig for en specifik afgørelse i forhold til borgeren. Ligeledes skal systemetgenerelt indrettes, så det giver borgeren størst mulig grad af tryghed i forhold til at kunne verificeredokumenters ægthed og så videre.Til § 7Med forslaget til bestemmelsen i § 7, stk. 1, vil Udbetaling Danmark og kommunerne kunne udveksleoplysninger, når oplysningen er relevant og af væsentlig betydning for Udbetaling Dan-mark/kommunens virksomhed eller for en afgørelse, som Udbetaling Danmark/kommunen skal træffe.Bestemmelsen indebærer på den baggrund, at der mellem kommunerne og Udbetaling Danmark ikkekan finde videregivelse af fortrolige oplysninger sted, medmindre der er et sagligt behov herfor.Efter forslaget stilles ikke krav om, at Udbetaling Danmark/kommunen skal søge at indhente samtykketil videregivelsen af oplysninger, inden en videregivelse eventuelt iværksættes. Hvis Udbetaling Dan-mark/kommunen alligevel – uden at være forpligtet til det – har indhentet et samtykke, vil dette dogkunne indgå som et moment ved afvejningen af, om en videregivelse er saglig.Det foreslås i stk. 2, at Udbetaling Danmark får hjemmel til at indhente oplysninger i Indkomstregi-stret. Efter lov om et indkomstregister, skal der etableres en udtrykkelig hjemmel for, at en myndighedeller lignende kan indhente oplysninger fra registret.Det foreslås i stk. 3, at Udbetaling Danmark kan få terminaladgang til oplysninger i de øvrige registresom er nødvendige for løsning af opgaverne efter loven.Der er ikke med bestemmelsen tilsigtet nogen fravigelse af persondatalovens regler. Udbetaling Dan-mark vil derfor alene få adgang til oplysninger i det omfang, det efter en konkret vurdering er nødven-digt og sagligt. Adgangen kan teknisk begrænses til oplysninger, som det er nødvendigt for UdbetalingDanmark at få adgang til.Terminaladgang til registrene vil kun kunne opnås i det omfang, at en sådan adgang ikke er uforeneligmed formålene med det relevante register.De oplysninger, som Udbetaling Danmark indhenter, skal være relevante og tilstrækkelige og ikkeomfatte mere, end hvad der kræves til opfyldelse af de formål, som Udbetaling Danmark varetager.Etablering af terminaladgang vil således kræve en selvstændig vurdering i forhold til disse krav. Det eret krav, at offentlige myndigheder m.v. ikke må behandle eller have adgang til oplysninger, som deikke har behov for i deres konkrete myndighedsudøvelse.Det skal aftales med den dataansvarlige myndighed, hvilke oplysninger Udbetaling Danmark må mod-tage. Indgåelsen af aftalerne vil ske under iagttagelse af reglerne i persondataloven.
24 af 33
1. oktober 2010
Det foreslås, at beskæftigelsesministeren kan fastsætte de nærmere regler for terminaladgang for Ud-betaling Danmark.I medfør af bestemmelsen kan bl.a. fastsættes regler om sikkerhed ved modtagelse og videregivelse,opbevaring og sletning af oplysninger. Bemyndigelsen vedrører således behandlingen af oplysninger ibred forstand, herunder adgang til samkøring og sammenstilling af oplysninger til brug for kontrol af,om der er sket fejl eller misbrug i forbindelse med udbetaling af ydelser.I forbindelse med udarbejdelse af sådanne regler om terminaladgang, vil Datatilsynets udtalelse bliveindhentet, jf. persondatalovens § 57.Der vil skulle fastsættes regler om sikkerhedsforskrifter og -procedurer, som opfylder kravene til au-tenticitet, integritet, uafviselighed og fortrolighed.Til § 8Bestemmelsen vedrører ansatte på overenskomstvilkår, der udelukkende eller overvejende er beskæf-tiget med varetagelse af de opgaver, der overføres til Udbetaling Danmark.Bestemmelsen indebærer, at medarbejdere, der varetager andre arbejdsfunktioner med indirekte til-knytning til de opgaver, som overføres til Udbetaling Danmark, ikke uden særskilt aftale er blandt demedarbejdere, der skal overføres. Andre arbejdsfunktioner kan i den sammenhæng fx være økonomi,IT, HR, posthåndtering, skanning og rengøring.Med forbehold for vedtagelsen af de nødvendige ændringsforslag til ydelseslovgivningen fastlæggerArbejdsmarkedets Tillægspension overdragelsesdatoen for de enkelte sagsområder senest et år førsagsområdets overgang efter denne lovs § 2.Med henblik på en afklaring af, hvilke medarbejdere, der konkret skal overgå til ArbejdsmarkedetsTillægspension, forudsættes dette afklaret i kommunerne så tidligt som muligt og senest på det tids-punkt, hvor et eventuelt opsigelsesvarsel fra kommunens side – som følge af væsentlige vilkårsæn-dringer – skal træde i kraft over for en medarbejder, der overgår til Arbejdsmarkedets Tillægspensionefter lov om virksomhedsoverdragelse, jf. nedenfor i bemærkningerne til § 9.Oplysning om, hvilke medarbejdere, der skal overgå til Arbejdsmarkedets Tillægspension, herunderoplysninger om de pågældende medarbejderes løn og ansættelsesvilkår, skal tilgå ArbejdsmarkedetsTillægspension fra den enkelte kommune senest 6 måneder før overdragelsesdatoen.Til § 9Lov om lønmodtageres retsstilling ved virksomhedsoverdragelse finder ikke anvendelse ved overførselaf administrative funktioner mellem offentlige administrative myndigheder, jf. lovens § 1, stk. 2. Detindebærer, at virksomhedsoverdragelsesloven ikke finder direkte anvendelse i forhold til de medarbej-dere, som arbejder med de opgaver, som overføres fra kommunerne til Udbetaling Danmark.I ”Aftale om kommunernes økonomi for 2011” – indgået mellem regeringen og KL – er det forudsat,at lov om lønmodtageres retsstilling ved virksomhedsoverdragelse finder anvendelse således, at med-arbejdertilpasningen finder sted i regi af de etablerede centre.
25 af 33
1. oktober 2010
Ved at anvende virksomhedsoverdragelsesloven sikres alle overenskomstansatte med flere ensartederettigheder efter loven, herunder blandt andet at de pågældendes ansættelsesvilkår skal videreføresuændret med den nye ansættelsesmyndighed som ny part, ligesom de pågældende bliver omfattet aflovens særlige bevisbyrderegler, der beskytter de ansatte mod usaglige afskedigelser som følge af op-gaveoverførslen.Bestemmelsen præciserer på den anden side, at de overenskomstansatte med flere er forpligtet til atovergå til ansættelse i Arbejdsmarkedets Tillægspension i det omfang, at der ikke i øvrigt foreligger såvæsentlige vilkårsændringer for den enkelte ansatte, at denne efter gældende ansættelsesretlig praksisikke er forpligtet til at lade sig overføre til Arbejdsmarkedets Tillægspension. Efter almindelige ansæt-telsesretlige regler beror det på en konkret vurdering, i hvilket omfang en stillingsændring, herunderen stillingsændring der indebærer en geografisk flytning, indebærer en sådan væsentlig ændring i an-sættelsesforholdet for den overenskomstansatte, at denne ikke skal acceptere dette.Hvis dette er tilfældet, og hvis den pågældende tilkendegiver, at vedkommende ikke vil acceptereoverflytningen, må kommunen enten flytte pågældende til en anden passende stilling eller opsige den-ne med de rettigheder, der følger deraf, fx en eventuel ret til fratrædelsesgodtgørelse efter funktionær-lovens § 2a.Hvis en overenskomstansat medarbejder ikke ønsker at overgå til Arbejdsmarkedets Tillægspension,selv om den pågældende er forpligtet til det efter lov om lønmodtageres retsstilling ved virksomheds-overdragelse, betragtes dette som en egen opsigelse fra medarbejderens side i forhold til den kommu-nale ansættelse.Til § 10Bestemmelsen vedrører kommunale tjenestemænd, der udelukkende eller overvejende er beskæftigetmed varetagelse af de opgaver, der overføres til Udbetaling Danmark.Ved vurderingen af, om en anden stilling kan anses for passende, vil det ud over en vurdering af stil-lingens karakter og sammenhæng med den hidtidige stilling skulle indgå, om tjenestemanden efter enbedømmelse på grundlag af momenter som uddannelse, alder, helbredstilstand, status mv. kan siges athave fået anvist en passende stilling. I den konkrete vurdering indgår endvidere arbejdsstedets geogra-fiske placering i forhold til det hidtidige tjenestested. Ved vurderingen vil det endvidere blandt andetindgå, at ændringen af ansættelsesområdet sker som led i en af Folketinget besluttet omorganisering afden objektive sagsbehandling.Forpligtelsen til inden for rammerne af det nye ansættelsesområde at overtage en anden stilling gælderdog ikke, hvis den anden stilling er af særlig indgribende karakter over for den enkelte.Der kan ikke angives præcise retningslinjer for forpligtelsen til at påtage sig en anden stilling, hellerikke i forhold til eksempelvis geografiske ændringer. Stor afstand mellem det hidtidige og det nyetjenestested udelukker således ikke i sig selv pligt til at gøre tjeneste i den nye stilling.Hvornår en stilling er passende, beror efter de almindelige tjenestemandsretlige regler på en konkretvurdering i det enkelte tilfælde og vil i sidste instans skulle afgøres af domstolene.
26 af 33
1. oktober 2010
Stk. 2 fastlægger, at der er tale om et udlån. Udlånsmodellen indebærer, at den pågældende tjeneste-mand fastholder sin ansættelse hos staten, men at han løser sine opgaver hos Arbejdsmarkedets Til-lægspension. Ved udlånet sker der ikke et arbejdsgiverskifte.Et udlån indebærer i forhold til tjenestemanden, at den almindelige daglige og faglige ledelse overdra-ges, herunder de almindelige ledelsesmæssige rettigheder til at planlægge, lede og fordele arbejdet,hvorimod der ikke overdrages kompetence, der har karakter af myndighedsudøvelse så som iværksæt-telse af disciplinære tiltag over for tjenestemanden eller diskretionær afsked.For at en tjenestemand skal tåle et udlån forudsætter det endvidere, at udlånet i sig selv ikke forringertjenestemandens retsstilling eller forringer dennes muligheder for fx avancement eller lønfremgang.Bestemmelsen præciserer, at en overførsel fra kommune til stat ikke i sig selv er en forflyttelse, og atde tjenestemænd, der overføres, ikke vil kunne kræve sig afskediget med rådighedsløn/ventepengeeller pension som følge af overgangen til ansættelse ved staten.Endvidere fastsættes det, at der i forbindelse med statens overtagelse af tjenestemænd fra kommunernetil udlån til Arbejdsmarkedets Tillægspension foretages en sædvanlig refusionsopgørelse og betalingmellem den enkelte kommune og staten ud fra tilsvarende principper, som gælder for fordelingen afbyrder mellem kommunerne og Arbejdsmarkedets Tillægspension vedrørende overtagne medarbejde-re.Til § 11Med bestemmelsen fastslås, hvorledes de økonomiske byrder i forbindelse med ArbejdsmarkedetsTillægspensions overtagelse af medarbejderne fordeles mellem kommunerne og ArbejdsmarkedetsTillægspension.Det foreslås, at Arbejdsmarkedets Tillægspension bærer alle vederlagskrav og andre forpligtelser fratidspunktet for overtagelsen af medarbejderen.Vederlagskrav og andre forpligtelser, der er optjent eller vedrører tiden før overtagelsesdagen, herun-der ferie, ferietillæg, feriegodtgørelse, omsorgsdag, fridage m.v. samt søgne-, helligdagsgodtgørelse,overarbejdsbetaling, ATP-bidrag m.v., bonus, overskudsandel, pension, gratiale, personalelån, værdiaf ikke-afspadseret overarbejde samt ekstraordinære omkostninger til fratrædende medarbejdere i for-bindelse med deres fratræden, f.eks. fratrædelsesgodtgørelse, godtgørelse for urimelig opsigelse m.m.,foreslås båret af den kommune, som medarbejderen overtages fra. Det samme gælder udlæg, de over-tagne medarbejdere har afholdt, men som ikke er forfaldne til betaling.For så vidt angår ferie forudsættes det, at Arbejdsmarkedets Tillægspension udbetaler fuld løn underferie samt ferietillæg til de medarbejdere, der har krav herpå, når der afholdes ferie. Kommunernerefunderer et beløb til ATP, der svarer til den feriegodtgørelse, som medarbejderne ville have krav påved fratræden. Kommunerne udsteder feriekort eller indbetaler krav til FerieKonto til medarbejdere,der måtte fratræde før eller i forbindelse med overdragelsen.Det foreslås endvidere, at der senest 3 måneder efter overtagelsen udarbejdes en sædvanlig refusions-opgørelse vedrørende alle vederlagskrav og andre forpligtelser mellem Arbejdsmarkedets Tillægspen-sion og den enkelte kommune. Et udkast til refusionsopgørelse udarbejdes af Arbejdsmarkedets Til-lægspension på baggrund af egne oplysninger samt oplysninger fra den enkelte kommune og fremsen-
27 af 33
1. oktober 2010
des til kommunen. Refusionsopgørelsen udarbejdes i overensstemmelse med normale regnskabsprin-cipper for periodeafgrænsning.Det foreslås, at saldoen berigtiges kontant med tillæg af indskudsbevisrenten tre måneder efter overta-gelsen til betaling sker. Herved gives der tilstrækkelig tid til udveksling af oplysninger og udarbejdelseaf refusionsopgørelsen.For så vidt angår de medarbejdere, som er forudbetalt, forudsættes det, at lønnen for måneden efterovertagelsesdagen betales af kommunen, som følge af at betalingstidspunktet ligger forud for overta-gelsesdagen. De af kommunen udlagte beløb refunderes over refusionsopgørelsen.Det foreslås endvidere, at den enkelte kommune friholder Arbejdsmarkedets Tillægspension for et-hvert krav, som rettes mod Arbejdsmarkedets Tillægspension efter lov om lønmodtagernes retsstillingved virksomhedsoverdragelse eller efter de øvrige overtagelsesbestemmelser i loven i de tilfælde, hvorsådanne krav rejses af medarbejdere, som ikke tiltræder ansættelse hos Arbejdsmarkedets Tillægspen-sion.Herved sikres det, dels at krav fra medarbejdere, som processuelt efter virksomhedsoverdragelseslo-ven m.v. rettes mod Arbejdsmarkedets Tillægspension, men hvor kravet rettelig skal bæres af denenkelte kommune, ender med at blive båret af kommunen, dels at krav, der beror på forhold hos Ar-bejdsmarkedets Tillægspension efter tiltrædelsen, ikke kan rettes mod den enkelte kommune.Til §§ 12-13Det foreslås, at bestyrelsen i Udbetaling Danmark for hvert regnskabsår skal udarbejde og aflægge etårsregnskab bestående af balance, resultatopgørelse og noter, herunder med redegørelse for anvendtregnskabspraksis. Ledelsen udarbejder endvidere en årsberetning som en del af årsregnskabet.I tilknytning til en ledelsespåtegning underskrives årsregnskabet af Udbetaling Danmarks bestyrelseog efter 1. november 2012 også af direktøren. Ledelsespåtegningen skal indeholde en erklæring om,hvorvidt årsregnskabet (i) er aflagt i overensstemmelse med lovgivningens krav m.v., (ii) giver et ret-visende billede af virksomheden aktiver og passiver, finansielle stilling samt resultatet samt (iii) atårsberetningen indeholder en retvisende redegørelse for udviklingen i virksomhedens aktiviteter ogøkonomiske forhold samt en beskrivelse af de væsentligste risici og usikkerhedsfaktorer, som virk-somheden kan påvirkes af.Har ledelsen indføjet supplerende beretninger i årsregnskabet bør ledelsespåtegningen endvidere er-klære, hvorvidt beretningerne giver en retvisende redegørelse inden for rammerne af almindeligt aner-kendte retningslinjer for sådanne beretninger.Det foreslås, at regnskabsåret for Udbetaling Danmark følger kalenderåret.Det foreslås, at årsregnskabet er offentligt tilgængeligt, eksempelvis på Udbetaling Danmarks hjem-meside.Årsregnskabet skal opstilles på en overskuelig måde i overensstemmelse med loven og forskrifter ihenhold til loven.Det foreslås, at beskæftigelsesministeren bemyndiges til at fastsætte nærmere regler for budgetter,årsregnskabet og revisionen. Beskæftigelsesministeren vil således i en bekendtgørelse kunne fastsætte
28 af 33
1. oktober 2010
mere detaljerede regler for budgettets og årsregnskabets indhold og form samt om revisionen. Det ermest hensigtsmæssigt at fastsætte mere detaljerede regler i et selvstændigt regelsæt, idet løbende æn-dringer i kravene foretages mest praktisk i aftale eller bekendtgørelsesform, hvor ændringsprocedurenhåndteres mere fleksibelt. Der vil således fortsat være mulighed for at kunne udvikle budget-, regn-skab og revisionspraksis med nye og relevante finansielle informationer og krav.Det foreslås, at beskæftigelsesministeren får den nødvendige indsigt i, at Udbetaling Danmarks admi-nistration og drift sker i overensstemmelse med lovgrundlaget, via en årlig gennemgang af UdbetalingDanmarks årsregnskab og tilhørende revisionsprotokoller, herunder protokoller fra den interne revisi-on, hvis bestyrelsen for Udbetaling Danmark har udpeget en sådan.Det foreslås, at årsregnskabet for Udbetaling Danmark revideres af en statsautoriseret revisor i lighedmed kravene for børsnoterede aktieselskaber, for statslige aktieselskaber og for større finansielle virk-somheder. Det er bestyrelsen for Udbetaling Danmark, som udnævner revisor, idet udgangspunktet er,at revisionen af hensyn til Udbetaling Danmarks omkostninger er den samme som revisionen i Ar-bejdsmarkedets Tillægspension. Revisionen af Udbetaling Danmarks årsregnskab gennemføres i hen-hold til regler fastlagt efter loven og en funktionsbeskrivelse for revisor fastlagt af Udbetaling Dan-marks bestyrelse. Årsregnskabet skal påtegnes af revisionen om, at det er revideret. Årsberetningen erderimod ikke undergivet revision, idet det dog forudsættes, at revisionen som minimum afgiver udta-lelse om, at årsberetningen er i overensstemmelse med årsregnskabet.Bestyrelsen kan endvidere beslutte at oprette en intern revision, der ledes af en revisionschef. Ved ensådan beslutning forudsættes det, af økonomiske årsager, at bestyrelsen som udgangspunkt vælgerArbejdsmarkedets Tillægspensions eksisterende intern revision. Bestyrelsen skal i givet fald vedtageen funktionsbeskrivelse for den interne revisionschef. Der er i lov om Arbejdsmarkedets Tillægspensi-on § 24d, stk. 9 indsat særlig hjemmel til, at Arbejdsmarkedets Tillægspensions interne revision kanudøve sådanne hverv uden for Arbejdsmarkedets Tillægspension.Det foreslås endvidere, at beskæftigelsesministeren har mulighed for i særlige tilfælde at kræve enyderligere revisor udpeget. Sådanne særlige tilfælde kan være situationer, hvor der er nogle specielleforhold i årsregnskabet, som beskæftigelsesministeren vurderer, bør gennemgås af en uafhængig revi-sor, som ikke er valgt af bestyrelsen i Udbetaling Danmark. Det kan også være tilfælde, hvor der eruoverensstemmelser i regnskabet.Ved revisorskifte skal bestyrelsen for Udbetaling Danmark og revisor give en redegørelse, hvis skiftetskyldes særlige forhold.Revisorerne - både ekstern og intern revisor - sikres ret til at deltage i bestyrelsesmøder under sager,der har betydning for revisionen eller for aflæggelse af årsregnskabet. Herved sikres revisorerne delsinformation på samme niveau som bestyrelsesmedlemmer, dels at ekstern revisor og den interne revi-sionschef har mulighed for at orientere bestyrelsen om væsentlige regnskabsmæssige forhold af betyd-ning for Udbetaling Danmark. Som konsekvens heraf må revisorerne tilsendes dagsorden med bilag pålige fod med bestyrelsesmedlemmerne. Det anses som tilstrækkeligt, at bilagene alene sendes til deneksterne revisor, hvis denne beder om det.Endvidere betrygges bestyrelsen i Udbetaling Danmark ved, at revisorerne har pligt til at være til stedeved bestyrelsens behandling af sager, der er relevante for denne personkreds, hvis blot ét enkelt besty-relsesmedlem ønsker det.
29 af 33
1. oktober 2010
Endvidere kan Rigsrevisionen - med hjemmel i rigsrevisorlovens § 6, jf. § 4, - gennemgå ordningensregnskaber.Til § 14Efter forslaget vil bestyrelsen for Udbetaling Danmark konstituere sig den 1. november 2012. Samti-dig træder bestemmelserne om direktøren i kraft. Indtil da foreslås det, at Udbetaling Danmark bliverledet af en midlertidig styregruppe.Styregruppen har først og fremmest det overordnede ansvar for at sikre en hensigtsmæssig og effektivovergang af opgaverne fra kommunerne til Udbetaling Danmark.Såfremt der sker en hel eller delvis overdragelse af lovområder fra kommunerne til Udbetaling Dan-mark før 1. november 2012, vil styregruppen dog også fungere som midlertidig bestyrelse i forhold tildisse opgaver.Det foreslås således, at styregruppen varetager bestyrelsens opgaver indtil 1. november 2012. Dettegælder således også selvom en eller flere opgaver er overført til Udbetaling Danmark inden den 1.november 2012.Senest den 1. november 2012 skal alle opgaver, jf. § 2, således være overgået fra kommunerne til Ud-betaling Danmark. Den nærmere opgaveafgrænsning mellem kommunerne og Udbetaling Danmarkbliver fastlagt i ydelseslovgivningen for de fem opgaveområder. Lovforslag herom forventes fremsat iforåret 2011.Styregruppen skal varetage implementeringen og etableringen af Udbetaling Danmark, herunder atplanlægge og sikre gennemførelsen af1)2)3)4)5)6)7)8)overgangen af personalet fra kommunerneopstilling af detaljeret implementeringsplananalyse til endelig fastlæggelse af fordelingen af og samarbejdet om myndighedsopgaver mel-lem kommunerne og den kommende selvstændige forvaltningsenhed (opgavesplit)analyse af tilpasset klagesystem til en samlet Udbetaling Danmarkanalyse af finansiering og økonomisk styrings- og afregningsmodelanalyse af forhold vedrørende it-kontrakteranalyse af it-arkitektur ogopstart, drift m.v. af Udbetaling Danmark, herunder udarbejdelse af budgetter og regnskaber forimplementeringsperioden.
Det betyder bl.a., at styregruppen skal indgå aftale med Arbejdsmarkedets Tillægspension om leveringaf administrative ydelser, jf. denne lovs § 3, stk. 9, herunder sikre at der i aftalen er regler for, hvordanog i hvilket omfang der rapporteres til bestyrelsen, om opgaveudførelsen i Arbejdsmarkedets Tillægs-pension finder sted på forsvarligt grundlag, og således at den efterfølgende bestyrelse har indsigt i ogkan vurdere, om opgaveløsningen udføres tilfredsstillende, jf. § 3, stk.10.Styregruppen varetager endvidere de bestyrelsesopgaver, der er nævnt i lovens kapitel 6 vedrørendebudgetter, årsregnskab og revision.Ifølge bestemmelsens stk. 3 godtgør Udbetaling Danmark henholdsvis KL, Arbejdsmarkedets Til-lægspension og Pensionsstyrelsen for udførelsen af opgaver, som er en del af implementeringsarbejdet
30 af 33
1. oktober 2010
og udføres i regi af Udbetaling Danmark, jf. ovenstående beskrivelse af opgaven med at etablere Ud-betaling Danmark. Betalingen kan ikke overstige KL’s, Arbejdsmarkedets Tillægspensions og Pensi-onsstyrelsens faktiske udgifter til opgavernes udførelse. Betaling kan alene ske for opgaver udført itidsrummet 13. juni 2010 til 1. august 2013.Styregruppen skal sikre, at der alene afholdes udgifter, der er helt nødvendige for etableringen og drif-ten af Udbetaling Danmark. Styregruppen skal således varetage kommunernes interesser i at holdeetableringsomkostningerne nede, idet kommunerne skal dække disse udgifter gennem de bidrag tilUdbetaling Danmark, som kommunerne skal betale fra tidspunktet, hvor opgaverne overføres til Ud-betaling Danmark, jf. § 2, og fremefter.Til § 15Styregruppen består af 2 medlemmer fra KL, 1 medlem fra Finansministeriet, 2 medlemmer fra Be-skæftigelsesministeriet, samt 2 medlemmer, hvoraf den ene fungerer som formand, fra Arbejdsmarke-dets Tillægspension.Når bestyrelsen den 1. november 2012 overtager ansvaret for Udbetaling Danmark, nedlægges styre-gruppen.Aktiver, passiver, ikke-fuldførte opgaver m.v. overtages og videreføres på dette tidspunkt af bestyrel-sen i fornødent omfang.Tegningsreglen for Udbetaling Danmark i denne periode er tydeliggjort, for ikke at skabe uklarhedom, hvem som kan tegne Udbetaling Danmark i perioden frem til bestyrelsen overtager.Til § 16Det foreslås, at der ikke indskydes kapital i Udbetaling Danmark, men at Udbetaling Danmark finan-sierer sine omkostninger til etablering ved låneoptagelse. Låneoptagelsen kan enten ske via pengeinsti-tutter på sædvanlige markedsvilkår eller hos staten. Gives der et statslån, skal beskæftigelsesministe-ren forinden forhandle lånets nærmere vilkår med finansministeren.En arbejdsgruppe under ledelse af Finansministeriet har tidligere skønnet omkostningerne til at etable-re samlingen af sagsbehandlingen til omkring 370 mio. kr. Skønnet var behæftet med usikkerhed ogbaserede sig på en anden organisatorisk model, end den organisatoriske model der blev aftalt mellemregeringen og KL i aftalen om kommunernes økonomi for 2011, og som etableres med dette lovfors-lag.Styregruppen for Udbetaling Danmark skal tage stilling til et etableringsbudget. Styregruppen skalsikre, at der alene afholdes udgifter, der er helt nødvendige for etableringen af Udbetaling Danmark.Styregruppen skal således varetage kommunerne interesser i at holde etableringsomkostningerne nede,idet kommunerne skal dække disse omkostninger gennem de bidrag til Udbetaling Danmark, somkommunerne skal betale fra tidspunktet for opgavernes overgang til Udbetaling Danmark, jf. § 2, ogfremefter.Det forudsættes, at der også efter 1. november 2012 vil være en række (engangs-) omkostninger, dervedrører etableringen og ikke den almindelige drift. Det kan fx være omkostninger til medarbejdertil-pasning, ligesom omkostninger til kompetenceudvikling af medarbejderne, fx uddannelse af medar-
31 af 33
1. oktober 2010
bejderne i nye, standardiserede processer, som ikke færdiggøres inden idriftsættelsen, kan ligge efter1. november 2012. Pensionsstyrelsen og KL vil ligeledes have omkostninger til arbejde, der udføresefter 1. november 2012.Derfor er det aftalt, at såvel Pensionsstyrelsen som KL kan få godtgjort udgifter til etableringsarbejdefrem til 1. august 2013, se bemærkningerne oven for til § 14.Det foreslås, at der på tidspunktet for de enkelte opgavers overgang til Udbetaling Danmark, jf. § 2,indtræder en forpligtelse til, at kommunerne skal betale et administrationsbidrag for driften af denobjektive sagsbehandling. Kommunerne betaler således for den samlede administration af alle opgaverjf. § 2, senest fra den 1. november 2012.I takt med at Udbetaling Danmark effektiviserer administrationen af den objektive sagsbehandling, ogdet kommunale administrationsbidrag dermed overstiger driftsomkostningerne, reduceres administra-tionsbidraget tilsvarende. Administrationsbidraget reduceres dog først, når de lånefinansierede etable-ringsomkostninger er tilbagebetalt. Det er hensigten, at etableringsomkostningerne er tilbagebetaltinden for en kortere årrække fra tidspunktet for opgavernes overgang til Udbetaling Danmark.Såfremt det besluttes at ophæve loven og nedlægge Udbetaling Danmark med virkning efter det tids-punkt, hvor Udbetaling Danmark overtager administrationen af opgaverne jf. § 2, betales en evt. rest-gæld hidrørende fra etableringen af kommunerne via ekstraordinære bidrag til Udbetaling Danmark.Til § 17Ved Udbetaling Danmarks overtagelse af opgaverne fra kommunerne efter lovens § 2 skal Arbejds-markedets Tillægspension efter § 5 levere administrativ og teknisk bistand til Udbetaling Danmark,herunder den fornødne it-understøttelse til løsning af opgaverne.Det foreslås ved bestemmelsen i § 17 at sikre Arbejdsmarkedets Tillægspension adgang til brug af deit-systemer, som hidtil har været anvendt af kommunerne til løsning af opgaverne, og som det er nød-vendigt for Arbejdsmarkedets Tillægspension at overtage eller indtræde i for at kunne varetage deopgaver der overtages.Dette omfatter blandt andet de kritiske it-løsninger vedrørende en række faglige it-løsninger og hertilknyttede forudsætningssystemer, der er omfattet af Transitionsaftalen mellem KMD og KL fra 2009,og hvor der ikke for tiden er et alternativ til KMD's systemer. Adgang til at bruge disse kritiske it-løsninger i overgangsfasen er en forudsætning for, at Arbejdsmarkedets Tillægspension kan sikre sta-bil drift og rettidig udbetaling til borgerne og dermed nødvendig for, at Arbejdsmarkedets Tillægspen-sion kan varetage de lovgivningsmæssigt fastsatte forpligtelser vedrørende beregning og udbetaling afde i loven angivne sociale ydelser på vegne af Udbetaling Danmark.Arbejdsmarkedets Tillægspension indtræder endvidere i kommunernes stilling i relation til Transiti-onsaftalen for så vidt angår de kritiske it-løsninger og forudsætningssystemer, der overtages af Ar-bejdsmarkedets Tillægspension.Overtagelsen omfatter ikke aktiver, rettigheder og pligter vedrørende it-systemer, som det ikke er nød-vendigt for Arbejdsmarkedets Tillægspensions at overtage eller indtræde i som forudsætning for løs-ning af opgaverne, f.eks. fordi der er alternative it-systemer på markedet, som kan understøtte opgave-varetagelsen med samme eller tilnærmelsesvis samme funktionalitet.
32 af 33
1. oktober 2010
Arbejdsmarkedets Tillægspension overtager aktiver og indtræder i rettigheder og pligter på uændredevilkår. Samtidigt frigøres kommunerne. Kommunerne sikres dog en brugsret til it-systemerne i fornø-dent omfang til løsning af de opgaver, der forbliver i kommunerne eller til at understøtte den nødven-dige integration og funktionalitet mellem Arbejdsmarkedets Tillægspension og kommunerne.Som følge af overgangen af opgaverne fra kommunerne til Udbetaling Danmark vil det være nødven-digt at udarbejde nye aftaler mellem Arbejdsmarkedets Tillægspension, der skal levere den administra-tive og tekniske bistand til Udbetaling Danmark, og de respektive leverandører, hvori vilkårene be-skrives, herunder vilkår for at Arbejdsmarkedets Tillægspension forud for Udbetaling Danmarks over-tagelse af opgaverne kan få adgang til at foretage nødvendig udvikling, tilpasning, tests, etablering afpilotprojekter m.v. Samtidig skal kommunernes aftaler ændres som følge af den ændrede brugsret forkommunerne. De nødvendige tilpasninger i aftalegrundlaget forudsættes at ske således, at der samletset er tale om tilsvarende økonomiske vilkår set i forhold til de meromkostninger og besparelser, der erknyttet til den ændrede leverancestruktur. Problemstillinger vedrørende eventuelt misbrug af domine-rende stilling vil kunne vurderes efter konkurrencelovens § 11.Overgangen af aktiver, rettigheder og pligter forudsættes at ske uden offentliggørelse af udbud, idetder er tale om it-kritiske systemer, der for tiden alene kan leveres af KMD. Tilsvarende kan gældeydelser fra andre leverandører. Arbejdsmarkedets Tillægspension forudsættes at udarbejde en plan forat bringe de it-kritiske løsninger i udbud hurtigst muligt under hensyn til opretholdelse af forsynings-sikkerheden.Overtagelsen af aktiver og indtræden i rettigheder og pligter sker med virkning fra det tidspunkt, hvorUdbetaling Danmark påbegynder varetagelsen af opgaver efter § 2, og Arbejdsmarkedets Tillægspen-sion skal levere administrativ og teknisk bistand til Udbetaling Danmark efter § 5. Dette vil være se-nest med virkning fra den 1. november 2012. Arbejdsmarkedets Tillægspension forudsættes at etablerede nødvendige it-systemer, således at der er sikret forsyningssikkerhed fra det tidspunkt, hvor Ar-bejdsmarkedets Tillægspension skal yde administrativ og teknisk bistand.Til § 18Det foreslås, at loven træder i kraft dagen efter offentliggørelse i Lovtidende, dog foreslås det, at § 17sættes selvstændigt i kraft af beskæftigelsesministeren.Det foreslås endvidere, at § 3, stk. 1, andet led og § 4 om direktørens funktioner træder i kraft den 1.november 2012.Til § 19Det foreslås, at loven ikke gælder for Grønland og Færøerne.
33 af 33