Kommunaludvalget 2010-11 (1. samling)
KOU Alm.del Bilag 19
Offentligt
914579_0001.png
914579_0002.png
914579_0003.png
914579_0004.png
914579_0005.png
914579_0006.png
KommissoriumNy fællesoffentlig digitaliseringsstrategi for 2011-2015I en tid med øget pres på de offentlige finanser er digitalisering et af de væsentlig-ste værktøjer i bestræbelserne på at modernisere den offentlige service og samtidigløse opgaverne med færre hænder, ligesom innovativ anvendelse af digitale løs-ninger kan bidrage til at øge produktiviteten i samfundet. Digitalisering er derforen væsentlig løftestang til at løse en række af de udfordringer, Danmark står over-for i de kommende år.Danskerne er et af de mest it-parate folkefærd i verden, fx er ca. tre ud af fire dan-skere på internettet dagligt. Desuden er der etableret en unik tværoffentlig digitalinfrastruktur samt en tradition for fællesoffentligt samarbejde om digitalisering,der gør, at OECD i deres review af den danske digitaliseringsindsats konkluderer,at Danmark er i front med udvikling og implementering af digital forvaltning. Denunikke førerposition skal udnyttes fuldt ud.Regeringen, KL og Danske Regioner ønsker derfor at udforme en ny ambitiøsdigitaliseringsstrategi for 2011-2015, der fastholder og bygger videre på det fælles-offentlige samarbejde om digitalisering, der er etableret som følge af de tre foregå-ende digitaliseringsstrategier.Målsætninger
2. november 2010
Den overordnede målsætning for arbejdet med den nye digitaliseringsstrategi er, atstrategien skal sætte retningen og komme med forslag og initiativer, der sikrer etfællesoffentligt svar på, hvordan digitalisering kan bruges til at løse en række af deudfordringer, Danmark står overfor i de kommende år, hvor der vil være et øgetpres på de offentlige finanser og en forventning fra borgere og virksomheder omen mere moderne, sammenhængende og fleksibel offentlig service.Ovenstående målsætning skal konkretiseres som led i arbejdet med digitaliserings-strategien, og der skal udarbejdes tværgående målsætninger for både kommuner,regioner og staten, samt målsætninger på en række udvalgte indsatsområder.Der skal bl.a. gøres en indsats i forhold til at:Øge anvendelsen af digitale løsningera)Sætte skub i anvendelse af digitale løsninger på de store velfærdsom-råderb)Gøre digital kommunikation til naturligt førstevalg for borgere ogvirksomheder og understøtte at borgere og virksomheder kan blivedigitalt selvhjulpne
2
Sikre en effektiv ressourceanvendelse og gode rammebetingelsera)Sikre at ressourcerne til digitalisering bruges bedst muligt, og at orga-nisering, finansiering og mål understøtter den fortsatte digitalisering afsamfundet, herunder at sammenhængen mellem myndighedernes digi-taliseringsindsats styrkes.b)Bygge videre på de eksisterende fællesoffentlige digitale løsninger (fxborger- og virksomhedsportalen, digital post og NemID) og målsæt-ninger (fx eDag3 og globaliseringsstrategiens e2012-målsætning)c)Øge genbruget af data i den offentlige serviceproduktion og sikre reg-ler og begrebsstandarder, som understøtter en effektiv service.

Øget anvendelse af digitale løsninger

Anvendelsen af de digitale løsninger skal øges væsentligt. Mens digitaliseringen afde rene administrative og sagsbehandlende områder generelt er nået langt, er an-vendelsen af digitale løsninger på de mere borger- og virksomhedsnære områderknap så udbredt.
Skub i anvendelse af digitale løsninger på de store velfærdsområderDet er en målsætning for arbejdet med den nye digitaliseringsstrategi, at der foralvor sættes skub i anvendelsen af de digitale løsninger på de store velfærdsområ-der.Regeringen, KL og Danske Regioner har derfor udpeget en række særlige digitaleindsatsområder, der skal være spydspidser for en mere ambitiøs anvendelse afdigitale løsninger i den service, den offentlige sektor yder til borgere og virksom-heder:BeskæftigelsesområdetErhvervsområdet (vækst og innovation)MiljøområdetSocialområdetSundhedsområdetUndervisningsområdetUniversitetsområdet
I forbindelse med aftalen om regionernes økonomi for 2011 blev der indgået enaftale om sundheds-it. Derfor afholdes der ikke særskilte drøftelser vedrørendesundhedsområdet, men erfaringerne fra sundheds-it området kan være inspirationtil, hvordan den fremadrettede indsats på de øvrige særlige digitale indsatsområderkan tilrettelægges.Som udgangspunkt for arbejdet på indsatsområderne skal de tværgående udfor-dringer identificeres. Det vil bl.a. indebære overvejelser om de implementerings-udfordringer, der ofte knytter sig til udbredelsen af digitale løsninger, hvordananvendelsen af eksisterende fællesoffentlige digitale løsninger kan øges, og hvor-
3
dan allerede aftalte fællesoffentlige målsætninger kan indfries. Digitalisering skalbidrage til at skabe en sammenhængende understøttelse af opgavevaretagelsen.Arbejdet skal samtidig komme med forslag til fremadrettet organisering, styring ogfinansiering af digitaliseringsindsatsen på området samt en prioritering af konkreteflagskibsinitiativer. De temaer, der sættes fokus på som led i arbejdet, forventes atvære karakteriseret ved at adressere udfordringer, der bedst løses på tværs af denoffentlige sektor. Det betyder også, at domænebestyrelserne kan spille en centralrolle i arbejdet.For at understøtte arbejdet med de særlige digitale indsatsområder lægges der optil politiske drøftelser af perspektiverne ved øget anvendelse af digitale løsninger iden offentlige service. Et væsentligt spørgsmål er hvilken omstilling, udnyttelsenaf de teknologiske muligheder indebærer i forhold til, hvordan man leverer ogforstår service i den offentlige sektor?For at drøfte sådanne politiske spørgsmål afholdes der politisk temadrøftelse påde udvalgte digitale indsatsområder, hvor det vurderes relevant. Formålet medtemadrøftelserne er at drøfte hvordan digitalisering kan understøtte centrale poli-tisk målsætninger på områderne. Det er forventningen, at temamøderne vil værerammesættende samt skabe bevågenhed og legitimitet omkring indsatsen på om-råderne.Som udgangspunkt er den eller de relevante fagministre vært(er) for mødet, oghvor relevant i samarbejde med KL og Danske Regioner. Drøftelserne finder stedi løbet af vinteren 2010-11 (december-januar).Digital kommunikation som naturligt førstevalgDet er en målsætning for arbejdet med den nye digitaliseringsstrategi, at digitalkommunikation i 2015 skal være det naturlige førstevalg for borgere og virksom-heder, når de kommunikerer skriftligt med den offentlige sektor. Med digitalkommunikation menes digital selvbetjening/indberetning og udveksling af digitalemeddelelser (fx NemSMS og den digitale postløsning). Det medfører servicefor-bedringer for borger og virksomheder samt effektiviseringsgevinster for den of-fentlige sektor.Derfor skal der som led i strategiarbejdet sættes nye ambitiøse mål og milepæle fordigital kommunikation, der rækker videre end e2012-målsætningen. Der skal i denforbindelse foretages en grundig afvejning af gevinster og udfordringer ved for-skellige veje til at øge anvendelsen af de digitale kanaler, herunder skal spørgsmålom it-sikkerhed adresseres.En vej er, at den offentlige sektor fortsætter med at udvikle velfungerende, tilgæn-gelige og effektive digitale selvbetjeningsløsninger og samtidig fastholder mulighe-derne for at kommunikere via papirblanketter, telefon og personligt fremmøde.Det vil gøre det svært at realisere det fulde økonomiske potentiale ved de digitale
4
løsninger. En anden vej er at afskaffe papirblanketter og lignende og overgå helttil digital kommunikation på udvalgte områder. Herved vil det være muligt at luk-ke alternative kommunikationskanaler og dermed indhente de fulde gevinster veddigital kommunikation.Det er væsentligt, at øget brug af digital selvbetjening ikke må hindre borgere ogvirksomheder, der ikke er klar til at betjene sig selv digitalt, i at få adgang til ydel-ser og services, de har ret til. Strategien skal derfor komme med forslag til, hvor-dan borgere og virksomheder, der ikke er klar til at anvende de digitale kanaler,kan få den nødvendige hjælp.Samtidig er det centralt, at der arbejdes hen imod, at borger og virksomheder bli-ver digitalt selvhjulpne. Det kan bl.a. ske via systematisk brugerinvolvering medfokus på borgernes og virksomhedernes forståelse og anvendelse af de digitaleløsninger, samt ved at se digitalisering som en del af en samlet, integreret service-proces.

Effektiv ressourceanvendelse og gode rammebetingelser

Den nuværende organisering på digitaliseringsområdet udfordres i takt med, atdigitalisering skaber nye muligheder for tværgående digitale løsninger.
Organiseringen af arbejdet med digitalisering på tværs af den offentlige sektor skaltilrettelægges således, at det fordrer samarbejde og tværgående koordinering, ogbidrager til at indfri målsætningen om øget anvendelse af digitale løsninger. Derskal derfor som led i udarbejdelsen af strategien gennemføres en analyse af dennuværende organisering og finansiering af den fællesoffentlige digitaliseringsind-sats.I forlængelse heraf skal der opstilles en model for at øge anvendelsen af de eksi-sterende fællesoffentlige løsninger. Ligeledes skal det undersøges, om den fællesinfrastruktur med fordel kan udbygges, og hvilke tekniske, organisatoriske og juri-diske barrierer der er for, at de fulde potentialer af den fælles infrastruktur kanhøstes. Herunder skal der konkret tages stilling til borgerportalens fremadrettederolle i forhold til udbredelse og udvikling af borgerrettede og brugervenlige selv-betjeningsløsninger. Det skal endvidere overvejes, hvordan der skal arbejdes vide-re med implementering af aftalen vedrørende åbne standarder mv.Hertil kommer, at muligheder og barrierer for, at de offentlige myndigheder kanudveksle oplysninger og genbruge data, skal undersøges under hensynstagen tilbeskyttelse af persondata. Genbrug af data og fælles standarder for de begreber,der arbejdes med, vil være et omdrejningspunkt i strategiarbejdet på tværs og påde udvalgte indsatsområder.Da de fulde gevinster af digitalisering (som oftest) realiseres i kombination medandre effektiviserings- og moderniseringsredskaber, skal det endvidere undersø-ges, om der kan igangsættes projekter, hvor der opnås øget effektivitet ved enkombination af digitalisering, afbureaukratisering, organisatoriske ændringer mv.
5
Herunder skal det overvejes, hvorvidt forenkling af regler eller ændrede organisa-toriske forhold er nødvendige forudsætninger før, der igangsættes nye digitalise-ringsinitiativer, således at der ikke ukritisk sætter strøm til eksisterende processer.Der anvendes i dag betydelige ressourcer på it i den offentlige sektor, og forbrugeter stigende. Der skal derfor tillige opstilles forslag til, hvordan der kan opnås mestmulig værdi for de ressourcer, der anvendes på it-området (dvs. til it-drift ogigangværende digitaliseringsprojekter) bl.a. gennem bedre styring og en mere ko-ordineret indsats.Organisering af arbejdet med digitaliseringsstrategien
Der nedsættes enstyregruppe for digitaliseringsstrategien 2011-2015.Styregruppen refe-rer til Styregruppen for tværoffentlige samarbejder (STS), og den endelige strategiskal godkendes af regeringen, KL’s bestyrelse og Danske Regioners bestyrelse. Istyregruppen indgår embedsmænd på afdelingschefsniveau fra:KLDanske RegionerBeskæftigelsesministerietIndenrigs- og SundhedsministerietMiljøministerietMinisteriet for Videnskab, Teknologi og UdviklingSkatteministerietSocialministerietUndervisningsministerietØkonomi- og ErhvervsministerietFinansministeriet (fmd.)
Styregruppen kan tilpasses alt afhængig af dagsordenen, ligesom øvrige deltagere,der ikke er nævnt ovenfor, kan inddrages undervejs i arbejdet, idet styregruppenefter behov kan invitere observatører eller yderligere medlemmer af styregruppen.Styregruppen nedsætter de nødvendige arbejdsgrupper og kan henlægge analysereller spor i arbejdet til andre ministerier, KL og Danske Regioner.Den Digitale Taskforce, Finansministeriet, er sekretariat for styregruppen, og ko-ordinerer arbejdet i det daglige. Sekretariatet vil sørge for inddragelse af relevanteanalyser og data i arbejdet, herunder internationale erfaringer.Som led i arbejdet med at konkretisere målsætninger for de særlige digitale ind-satsområder afholdes der en række politiske temadrøftelser, som har til formål atskabe politisk forankring, involvering og legitimitet på områderne. Det forventes,at der nedsættes tværoffentlige arbejdsgrupper, der udarbejder et oplæg, herunderforslag til konkrete initiativer, forud for drøftelserne og efterfølgende samler op.Fagministerierne forventes at indtage en aktiv rolle i arbejdet, herunder bl.a. at
6
være vært for den politiske temadrøftelse på området og stille de nødvendige res-sourcer til rådighed.Tidsplan
Arbejdet med den nye digitaliseringsstrategi igangsættes i september 2010, og detforventes, at strategien er færdig i første halvdel af 2011.Projektforløbet opdeles i tre overordnede faser:Fase 1 – forberedelse, september:I denne fase igangsættes arbejdet med strategi-en. Det sker bl.a. ved at gennemføre en række aktiviteter, der har til formålat få input til strategiprocessen fra et bredt felt af interessenter.Fase 2 – analyse og politiske temadrøftelser, oktober-januar:I denne fase gennemfø-res der en række analyser og temadrøftelser på de særlige digitale indsatsom-råder.Fase 3 – afrapportering, februar-juni:I denne fase koordineres og sammenskri-ves strategien. Fasen afsluttes med, at den nye strategi efter indstilling fraSTS indgår i forhandlingerne om regionernes og kommunernes økonomifor 2012.