Kommunaludvalget 2010-11 (1. samling)
KOU Alm.del Bilag 15
Offentligt
912423_0001.png
912423_0002.png
912423_0003.png
912423_0004.png
912423_0005.png
912423_0006.png
912423_0007.png
912423_0008.png
912423_0009.png
912423_0010.png
912423_0011.png
912423_0012.png
912423_0013.png
912423_0014.png
912423_0015.png
912423_0016.png
UDKAST 29.10.2010ForslagtilLov om ændring af lov om kommunal ejendomsskat(Ændring af bestemmelserne om loft over grundlaget for beregning af kommunalgrundskyld for så vidt angår fradrag for forbedringer)§1I lov om kommunal ejendomsskat, jf. lovbekendtgørelse nr. 1006 af 26. oktober 2009, foretagesfølgende ændring:
1.§ 1, stk. 5, affattes således:»Stk.5.For afgiftspligtige grunde som nævnt i stk. 2, hvor fradrag for forbedringer bortfalder,anvendes grundværdien uden det tidligere fradrag for forbedringer som udgangspunkt forberegningen af det afgiftspligtige grundlag efter stk. 2, nr. 2.«
§21.§ 27, stk. 2 affattes således:Stk. 2.Sker betaling ikke senest på en af kommunalbestyrelsen fastsat dato efter forfaldsdagen, erkommunalbestyrelsen berettiget til at fordre skattebeløbet forrentet fra forfaldsdagen med en rente ihenhold til § 7, stk. 2, i lov om opkrævning af skatter og afgifter m.v. med tillæg af 0,4 procentpointfor hver påbegyndt måned, indtil betaling sker.2.§ 29, stk. 4 affattes således:Stk. 4.Hvor ændring af ansættelsen eller skatteberegningen medfører godtgørelse af erlagt skat, harden skattepligtige krav på rente i henhold til § 7, stk. 2, i lov om opkrævning af skatter og afgifterm.v. med tillæg af 0,4 procentpoint for hver påbegyndt måned, indtil betaling sker. Skergodtgørelsen i form af afkortning af i det skattebeløb, der skal erlægges ved førstkommendeopkrævning, beregnes renterne for tiden til sidste rettidige betalingsdag ved denne opkrævning.
-2-§3Stk. 1. Loven træder i kraft den 1. januar 2011.Stk. 2. Ved beregningen af den afgiftspligtige grundværdi efter § 1, stk. 2, nr. 2, anvendes i 2011den afgiftspligtige grundværdi, der i 2010 dannede grundlag for påligningen af grundskyld, udenhensyntagen til eventuelle nye eller forhøjede fradrag for forbedringer i 2010 eller tidligere år imedfør af § 1, stk. 5 i den hidtil gældende lov.Stk. 3. Bestemmelsen i stk. 2 finder ikke anvendelse, såfremt de for 2011 udsendteejendomsskatteopkrævninger er baseret på en beregning efter § 1, stk. 2, nr. 2, hvor der er tagethensyn til nye eller forhøjede fradrag for forbedringer i 2010 eller tidligere år i medfør af § 1, stk. 5,i den hidtil gældende lov. I så fald medtages i 2011 ved beregningen af den afgiftspligtigegrundværdi efter § 1, stk. 2, nr. 2, de nye eller forhøjede fradrag for forbedringer i medfør af § 1,stk. 5, som indgik i den afgiftspligtige grundværdi, som i 2010 dannede grundlag for påligningen afgrundskyld.Stk. 4. I de i stk. 3, omhandlede tilfælde anvendes ved beregningen af den afgiftspligtigegrundværdi efter § 1, stk. 2, nr. 2, i 2012 den afgiftspligtige grundværdi, der i 2011 dannedegrundlag for påligningen af grundskyld, uden hensyntagen til eventuelle nye eller forhøjede fradragfor forbedringer i 2010 eller tidligere år i medfør af § 1, stk. 5 i den hidtil gældende lov.
-3-
Bemærkninger til lovforslagetAlmindelige bemærkninger
1. Lovforslagets baggrund og formålMed virkning fra 2003 blev der i den kommunale ejendomsskattelov som supplement tilskattestoppet indført et loft over stigningen i den afgiftspligtige grundværdi for de enkeltegrundejeres påligning af grundskyld – det såkaldte grundskatteloft. Ordningen blev indført med detformål at begrænse stigningen i ejendomsskatten ved at indføre et loft over, hvor meget den enkeltegrundejers grundskyld ved uændret grundskyldspromille kan stige i det enkelte år.Grundskatteloftet indebærer, at den aktuelle grundværdi hvert år skal sammenlignes med sidste årsgrundværdi tillagt en reguleringsprocent (den skønnede stigning i det samlede kommunaleudskrivningsgrundlag plus 3 pct. - dog max. 7 pct.). Den laveste af de to værdier bliver skatteåretsafgiftspligtige grundværdi, som lægges til grund ved beregningen af grundskylden.Hvis den aktuelle grundværdi - efter fradrag for forbedringer og reduktion for fritagelser forgrundskyld - således er højere end det foregående skatteårs afgiftspligtige grundværdi tillagtreguleringsprocenten, beregnes grundskylden på baggrund af sidstnævnte værdi.Er den aktuelle grundværdi - efter fradrag for forbedringer og reduktion for fritagelser forgrundskyld – derimod lavere end det foregående skatteårs afgiftspligtige grundværdi tillagtreguleringsprocenten, beregnes grundskylden på baggrund af den førstnævnte værdi. Det seneste år,hvor den afgiftspligtige grundværdi er lig med den aktuelle grundværdi efter fradrag forforbedringer og reduktion for fritagelser for grundskyld betegnes basisåret i relation til beregning afgrundskatteloftet.Selvom der således er lagt begrænsninger på, hvor meget ejendomsskatten kan stige fra år til år,indgår det samtidigt som et hovedprincip, at ændringer i grundens areal eller anvendelse eller somfølge af planforhold og bortfald af fradrag for forbedringer af grunden fuldt ud skal slå igennem iden grundskyld, der skal betales. Loftet skal derfor ikke begrænse skatten af stigninger igrundværdien, der skyldes sådanne ændringer på grunden.Det har imidlertid vist sig, at lovens nuværende udformning indebærer, at der ved meddelelse af nyefradrag for forbedringer eller ændringer af eksisterende fradrag for forbedringer skal anvendes enomberegningsmetode, som medfører, at grundskatteloftet bliver lavere, end formålet med at skabe etkorrekt sammenligningsgrundlag med årets aktuelle vurdering berettiger til. I visse situationer kanden beregnede afgiftspligtige grundværdi således endog falde til et niveau under den såkaldte
-4-råjordsværdi, som er grundens værdi uden grundforbedringer.Loven giver derfor i sin nuværende udformning mulighed for, at grundskatteloftet bliver lavere endformålet berettiger til.Lovforslaget tager på den baggrund sigte på fremadrettet at indføre nye regler for fastsættelsen afgrundskatteloftet i de tilfælde, hvor grundejere af vurderingsmyndigheden får meddelt nye ellerændrede fradrag for grundforbedringer, således at der bliver foretaget en tilsigtet isolering af destigninger, som alene skyldes ændringer i niveauet for grundvurderinger.I forbindelse med en klagesag vedrørende fradrag for grundforbedringer har det vist sig, at denkommunale praksis for beregningen af ejendomsskatter har været overensstemmende med dentilsigtede virkning af loven, men ikke i overensstemmelse med reglernes ordlyd i de tilfælde, hvorder er meddelt nye fradrag eller sket ændringer i eksisterende fradrag.Med afsæt i det forhold, at den efter loven gældende beregningsmetode kan føre til, at denafgiftspligtige grundværdi bliver meget lav – og efter oplysninger fra skattemyndighederne endogfalde til et niveau under den såkaldte råjordsværdi – blev der således i 2005 foretaget noglesystemmæssige ændringer i det IT-system, der beregner ejendomsskatterne for kommunerne.Ændringerne indebærer, at den afgiftspligtige grundværdi beregnes med udgangspunkt i værdierne idet samme år for henholdsvis grundværdi og fradrag. Dette indebærer, at en ændring i fradrag alenefår betydning for grundskatteloftet, hvis den aktuelle vurdering nu eller senere bliver basisår. Siden2005 har IT-systemet således forhindret, at grundskatteloftet blev beregnet til en værdi, der somfølge af nye eller ændrede fradrag blev lavere end tilsigtet, herunder at der blev opkrævetejendomsskat på et afgiftspligtigt grundlag, der lå under råjordsværdien.Det må imidlertid vurderes, herunder efter afsigelse af en kendelse fra et vurderingsankenævn, atdenne praksis ikke har været i overensstemmelse med reglernes ordlyd.. Bestemmelserne indebæreri den nuværende udformning at der i de tilfælde, hvor der gives et nyt (eller ændret) fradrag for enforbedring, foretages en omberegning af loftsværdien efter § 1, stk. 2, nr. 2. Det nye fradrag skalsåledes fratrækkes i grundværdien i basisåret, hvorefter denne værdi opreguleres medreguleringsprocenten til det aktuelle år. Denne værdi sammenlignes herefter med den aktuellegrundværdi efter fradrag for forbedringer, jf. § 1, stk. 2, nr. 1, og den afgiftspligtige grundværdi erden laveste af de to beregnede værdier.Sammenligningen sker imidlertid efter de nugældende bestemmelser på et ikke-sammenligneligtgrundlag, når der gives nye fradrag for forbedringer. Dette skyldes, at fradrag i grundværdien forgrundforbedringer efter vurderingsloven alene gives - for en 30-års periode - i det omfang, hvoriforbedringerne må antages at virke værdiforøgende ved ansættelse af grundværdien. Et nyt fradrag
-5-for forbedringer vil derfor samtidig resultere i en påvirkning i opadgående retning af den aktuellevurdering af grundværdien. Den aktuelle vurdering, der udgør værdien i § 1, stk.2, nr. 1, er derfor irealiteten upåvirket af de forbedringer, der har udløst et nyt fradrag. Grundskatteloftet, der udgøresaf det beregnede sammenligningsgrundlag i § 1, stk. 2, nr. 2, vil derimod efter de gældende reglerkun blive påvirket af det nye fradrag i nedadgående retning, når værdien af det nye fradragfratrækkes i basisårets grundværdi, opreguleret med reguleringsprocenten til det aktuelle år. Dette erbaggrunden for, at skatteloftet i disse situationer kan få en utilsigtet lav værdi, der ikke som tilsigtetudgør et relevant sammenligningsgrundlag, der muliggør en isolering af den stigning, som aleneskyldes ændringer i niveauet for grundvurderinger.Den nuværende praksis, hvorefter loftsværdien efter §1, stk. 2, nr. 2, ikke påvirkes af nye fradrag forforbedringer sikrer derimod en sådan isolering af de stigninger, som alene skyldes ændringer iniveauet for grundvurderinger. Dette er efter regeringens opfattelse i overensstemmelse med deoprindelige formål bag indførelsen af grundskatteloftet.I det omfang grundejere med ændringer i fradrag og fritagelser fra 2005 til 2010 måtte have krav påtilbagebetaling af for meget betalt grundskyld, afskæres sådanne tilbagebetalingskrav ikke afnærværende lovforslag.Der foreslås endvidere en modernisering af de gældende rentebestemmelser, dels i forhold tilforrentningen ved for sent indbetalte ejendomsskatter, dels forrentningen ved godtgørelse af formeget indbetalt ejendomsskat. Renten er i disse tilfælde i dag fastsat til 1 pct. pr påbegyndt måned,hvilket både er en forholdsvis høj rente set i lyset af det aktuelle renteniveau i samfundet og enusmidig regulering, da renteniveauet her er fastlåst ved lov. Med lovforslaget lægges op til en meresmidig regulering, der i hovedsagen svarer til, hvad der er gældende på indkomstskatteområdet.
2. Gældende retDer skal efter ejendomsskattelovens § 1, stk. 1, betales grundskyld af de i kommunen beliggendefaste ejendomme, for hvilke der i medfør af vurderingsloven er foretaget en ansættelse afgrundværdien.Grundskatteloftet, der er nærmere reguleret i § 1, stk. 2 - 6, indebærer, at den aktuelle grundværdihvert år skal sammenlignes med sidste års grundværdi tillagt en reguleringsprocent (den skønnedestigning i det samlede kommunale udskrivningsgrundlag plus 3 pct. - dog max. 7 pct.). Den lavesteaf de to værdier bliver skatteårets afgiftspligtige grundværdi, som lægges til grund ved beregningenaf grundskylden.
-6-Hvis den aktuelle grundværdi - efter fradrag for forbedringer og reduktion for fritagelser forgrundskyld - således er højere end det foregående skatteårs afgiftspligtige grundværdi tillagtreguleringsprocenten, beregnes grundskylden på baggrund af sidstnævnte værdi.Er den aktuelle grundværdi - efter fradrag for forbedringer og reduktion for fritagelser forgrundskyld – derimod lavere end det foregående skatteårs afgiftspligtige grundværdi tillagtreguleringsprocenten, beregnes grundskylden på baggrund af den førstnævnte værdi. Og denneværdi danner herefter grundlag for beregningen af næste års loft efter stk. 2, nr. 2. Det seneste år,hvor den afgiftspligtige grundværdi er lig med den aktuelle grundværdi efter fradrag forforbedringer og reduktion for fritagelser for grundskyld betegnes basisåret i relation til beregning afgrundskatteloftet.Ændringer af fradrag for forbedringer og ændringer af fritagelser for grundskyld medtages ikkeunder skatteloftet med den begrundelse, at der ikke er tale om ændringer i niveauet forgrundværdierne. Loftet skal derfor efter §1, stk. 5, omberegnes i de nævnte tilfælde, således at nyefradrag fratrækkes basisårets grundværdi, og bortfaldne fradrag tillægges basisårets grundværdi.Den omberegnede værdi skal herefter opreguleres med reguleringsprocenten.Den omberegnede loftværdi - §1, stk. 2, nr. 2-værdien - sammenlignes herefter med § 1, stk. 2, nr.1-værdien, som er den aktuelle grundværdi efter fradrag for forbedringer. Den afgiftspligtigegrundværdi er den laveste af de to værdier. Som ovenfor beskrevet indebærer dette, at den aktuellevurdering indeholder både værdistigningen som følge af forbedringen af grunden og fradraget fordenne forbedring, mens loftet alene indeholder fradraget for forbedringen.Den tilsvarende problematik opstår derimod ikke, hvor et fradrag for forbedringer bortfalder. Somovenfor nævnt foretages omberegning af loftsværdien i § 1, stk. 2, nr. 2, i den situation ved, atværdien af fradraget, der i den aktuelle vurdering nu er bortfaldet, tillægges basisårets grundværdi,der opreguleres med reguleringsprocenten. Herved bliver loftsværdien og den aktuelle vurderingnetop sammenlignelige, da grundens faktiske værdi ikke påvirkes af, at fradraget bortfalder efterfradragsperiodens udløb, og da den aktuelle vurdering netop ikke længere indeholder fradraget.For så vidt angår forrentning af skyldig ejendomsskat og forrentning af for meget indbetaltejendomsskat gælder følgende.Det følger af § 27, stk. 2, at såfremt grundskyld eller dækningsafgift ikke er betalt senest på en afkommunalbestyrelsen fastsat dato efter forfaldsdagen, er kommunalbestyrelsen berettiget til atfordre skattebeløbet forrentet fra forfaldsdagen med 1 pct. månedlig for hver påbegyndt måned,indtil betaling sker. Dette gælder også for forrentning af øvrige betalinger, der vedrører
-7-ejendommen, og som opkræves sammen med de kommunale ejendomsskatter, jf. § 27 A.Tilsvarende følger det af § 29, stk. 4,,at hvor en ændring af ansættelsen eller skatteberegningenmedfører godtgørelse af erlagt skat, har den skattepligtige krav på en forrentning på 1 pct. pr.påbegyndt måned fra datoen for indbetalingen, og indtil tilbagebetaling sker.3. Lovforslagets indholdMed lovforslaget foreslås det, at alene bortfald af fradrag for forbedringer og fritagelser forgrundskyld kan medføre omberegning af skatteloftet i lovens § 2, stk. 2, nr. 2, dvs. det skatteloftsom beregnes på basis af det foregående års anvendte afgiftspligtige grundværdi.Dette vil være en lovfæstelse af den praksis vedrørende ændringer i fradrag for forbedringer, somhar eksisteret i kommunerne siden 2005.Lovforslaget indebærer, at nye eller forhøjede fradrag for forbedringer ikke giver grundlag foromberegning af skatteloftet, der i disse situationer forbliver uændret. Herefter vil nye eller forhøjedefradrag eller fritagelser alene få betydning for grundskatteloftet, hvis den aktuelle vurdering nu ellersenere bliver basisår. Fradraget for forbedringer - og den tilhørende værdistigning på grunden - vilsåledes være indeholdt i en aktuel vurdering af grunden (§ 1, stk. 2, nr. 1 værdien).De ejendomsskatteopkrævninger for 2011, som kommunerne udsender omkring årsskiftet, påregnesi almindelighed at være korrekte i henseende til beregningsmetoden for nye eller forhøjede fradragfor forbedringer. Således vil de grundejere, som har haft ændringer i eller nye fradrag forforbedringer eller nye grundskyldsfritagelser siden 2005 ikke opleve en stigning i grundskylden somfølge af lovændringen, da ejendomsskatten beregnes på samme måde som i de tidligere år. Lovenindeholder overgangsbestemmelser, der sikrer, at ejendomsskatten i 2011 opkræves ioverensstemmelse med regelsættets tilsigtede virkninger, selv om der efterfølgende måtte skegenoptagelser vedrørende tidligere år.Hvor der trods kommunernes beregningspraksis siden 2005 måtte være sket en omberegning afskatteloftet efter den gældende lov, vil der dog kunne blive tale om en stigning iejendomsskattebetalingen. Der foreslås derfor overgangsbestemmelser, som sikrer, at der i dissetilfælde først i 2012 vil blive tale om ændringer i ejendomsskattebetalingen, således at muligestigninger i grundskylden gennemføres med et rimeligt varsel.Lovforslaget er for 2011 en provenumæssig neutral løsning, som kan gennemføres udenadministrative belastninger, idet der er tale om en lovfæstelse af den fra 2005 gældende praksis.
-8-Der foreslås med lovforslaget samtidigt gennemført en modernisering af en rækkerentebestemmelser i loven. Forrentningen af såvel skyldig ejendomsskat som ved tilbagebetaling affor meget opkrævet skat er på 1 pct. per påbegyndt måned. Den fastsatte forrentning iejendomsskatteloven er således betydeligt højere end i tilsvarende anden skattelovgivning.Der foreslås derfor gennemført ændringer, som indebærer, at forrentningen påejendomsskatteområdet kommer på niveau med de rentebestemmelser, der er gældende påindkomstskatteområdet.Sænkningen af rentesatsen vil indebære lavere renteudgifter for både skatteyderne og kommunerne,som tilskrives fra og med 2011. For kommunerne vil der også være tale om et lavere provenu fra forsent betalte ejendomsskatter.I det omfang, der måtte ske tilbagebetalinger af for meget indbetalt ejendomsskat med baggrund iden siden 2005 anvendte kommunale praksis, vil den lavere forrentning først få virkning for derentetilskrivninger, der sker fra og med 2011.
4. Økonomiske konsekvenser for det offentligeLovforslaget vurderes ikke at have umiddelbare provenumæssige konsekvenser, idet der er tale omat lovfæste den praksis, der allerede er gældende på området siden 2005. Der kan eventuelt fra 2012blive tale om et vist merprovenu i forbindelse med overgangsbestemmelsens udløb.
5. Administrative konsekvenser for det offentligeLovforslaget har begrænsede administrative konsekvenser.Med lovforslaget lovfæstes den praksis, hvorefter kommunerne siden 2005 har opkrævetejendomsskatter.6. Økonomiske konsekvenser for erhvervslivetLovforslaget medfører ikke økonomiske konsekvenser for erhvervslivet.7. Administrative konsekvenser for erhvervslivet
-9-
Lovforslaget medfører ikke administrative konsekvenser for erhvervslivet8. Administrative konsekvenser for borgerneLovforslaget medfører ikke administrative konsekvenser for borgerne9. Miljømæssige konsekvenserLovforslaget medfører ikke miljømæssige konsekvenser.10. Forholdet til EU-rettenLovforslaget har ikke EU-retlige aspekter.11. Hørte myndigheder og organisationerLovforslaget har været sendt i høring i relevante ministerier, KL, Landbrug og Fødevarer, DanskSkovforening, DI, Skatteborgerforeningen og Parcelhusejernes Landsforening.12. Sammenfattende skemaSamlet vurdering af konsekvenser af lovforslagetPositive konsekvenser/mindreudgifterIngen umiddelbareprovenumæssige konsekvenser,idet hidtidigpraksis lovfæstesBegrænsede administrativekonsekvenser for det offentligeIngenIngenIngenNegative konsekvenser/merudgifterIngen umiddelbareprovenumæssige konsekvenser,idet hidtidigpraksis lovfæstesBegrænsede administrativekonsekvenser for det offentligeIngenIngenIngen
Økonomiske konsekvenserfor det offentlige
Administrative konsekvenserfor det offentligeØkonomiske konsekvenserfor erhvervslivetAdministrative konsekvenserfor erhvervslivetAdministrative konsekvenserfor borgerneMiljømæssige konsekvenserForholdet til EU-retten
IngenIngenLovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter
- 10 -
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelserTil § 1Til nr. 1Ændringen af stk. 5 indebærer, at bestemmelsen fremover alene vedrører den situation, hvor etfradrag for forbedringer bortfalder. Når der sker bortfald af fradrag, skal der fortsat ske enomberegning af den afgiftspligtige grundværdi, hvor der i beregningen efter lovens § 1, stk. 2, nr. 2tages udgangspunkt i det seneste år, hvor den afgiftspligtige grundværdi blev fastsat efter stk. 2, nr.1 (basisåret). Basisårets grundværdi tillægges det bortfaldne fradrag og opreguleres medreguleringsprocenten til det aktuelle år. Denne værdi sammenholdes så med den aktuellegrundværdi uden fradrag, og den laveste af de to værdier udgør det aktuelle års afgiftspligtigegrundværdi.Bestemmelsen indebærer, for så vidt angår de tilfælde, hvor et fradrag for forbedringer bortfalder,ingen ændringer i forhold til gældende ret.Af den foreslåede ændring af stk. 5 følger det imidlertid videre, at i de tilfælde, hvor der meddelesnye fradrag for forbedringer eller fradrag for forbedringer forhøjes, sker der ingen omberegning afloftsværdien i § 1, stk. 2, nr. 2. Sammenligningen efter § 1, stk. 2, sker derfor ved at sammenholdeden aktuelle ansættelse af den offentlige grundværdi efter fradrag for forbedringer jf. stk. 2, nr. 1,med den afgiftspligtige grundværdi for ejendommen, der dannede grundlag for påligningen afgrundskyld det foregående skatteår, forhøjet med reguleringsprocenten, jf. stk. 2, nr. 2. Den lavesteaf de to værdier udgør årets afgiftspligtige grundværdi.Dette svarer til den nuværende praksis for den kommunale opkrævning af ejendomsskat, men er enændring i forhold ordlyden af den nugældende § 1, stk. 5, hvorefter der også skal ske omberegningaf skatteloftet i stk. 2, nr. 2, i tilfælde af nye eller forhøjede fradrag for forbedringer
Til § 2Ændringen indebærer, at kommunalbestyrelsen kan fordre skattebeløbet forrentet fra forfaldsdagen
- 11 -med en rente i henhold til § 7, stk. 2, i lov om opkrævning af skatter og afgifter m.v. med tillæg af0,4 procentpoint for hver påbegyndt måned, indtil betaling sker, hvis betaling ikke sker senest påden af kommunalbestyrelsen fastsatte dato efter forfaldsdagenÆndringen indebærer endvidere, at hvor ændring af ansættelsen eller skatteberegningen medførergodtgørelse af erlagt skat, har den skattepligtige krav på rente i henhold til § 7, stk. 2, i lov omopkrævning af skatter og afgifter m.v. med tillæg af 0,4 procentpoint for hver påbegyndt måned,indtil betaling sker.Til § 3
Til stk. 1Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar 2011.Til stk. 2Ejendomsskatteopkrævninger for 2011 vil blive udsendt i løbet af årets første måneder. Som følge afden måde, hvorpå beregningen af grundskatteloftet i henhold til § 1, stk. 2, nr. 2, i praksis er blevetforetaget i perioden siden 2005, vil de som hovedregel være baseret på en beregning af dette loft, dersvarer til, hvordan loftet ville være blevet beregnet, hvis § 1, stk. 5 siden regelsættets indførelse havdeværet udformet på samme måde, som disse bestemmelser udformes efter forslagets § 1, nr. 1. Dette ersom nævnt i bl.a. de almindelige bemærkningers pkt. 1 også i overensstemmelse med den tilsigtedevirkning af regelsættet.Der vil imidlertid kunne være mulighed for at kræve genoptagelse af de beregninger af denafgiftspligtige grundværdi efter § 1, stk. 2, nr. 2, der i 2010 og/eller tidligere år har dannet grundlag forpåligningen af grundskyld i tilfælde af nye eller forhøjede fradrag for forbedringer eller nye fritagelserfor grundskyld. Hvis beregningen af den afgiftspligtige grundværdi i 2010 efter § 1, stk. 2, nr. 2, ændressom følge af sådanne genoptagelsessager, vil det medføre, at fastsættelsen af en utilsigtet lavafgiftspligtig grundværdi i 2010 vil kunne få virkning også i senere år, idet det følger af § 1, stk. 2, nr. 2,at den afgiftspligtige grundværdi, der dannede grundlag for påligningen af grundskyld i det forudgåendeår, efter forhøjelse med reguleringsprocenten, udgør den beregnede afgiftspligtige grundværdi efterbestemmelsen (skatteloftet).Principperne for fastlæggelsen af loftet over stigninger i grundskylden indebærer altså, at en utilsigtetlav afgiftspligtig grundværdi i et givet år vil kunne få virkning for fastsættelsen af loftet overgrundskylden i de følgende år.Overgangsreglen i stk. 2 har til hensigt at undgå, at genoptagelse af de beregninger af den afgiftspligtigegrundværdi efter § 1, stk. 2, nr. 2, der i 2010 og/eller tidligere år har dannet grundlag for påligningen afgrundskyld, får utilsigtede virkninger også i 2011 og følgende år. Dette sikres ved, at det ibestemmelsen fastsættes, at den afgiftspligtige grundværdi, der i 2010 har dannet grundlag for
- 12 -påligningen af grundskyld, anvendes ved beregningen af den afgiftspligtige grundværdi efter § 1, stk. 2,nr. 2, men at dette sker uden hensyntagen til nye eller forhøjede fradrag for forbedringer eller nyefritagelser for grundskyld i 2010 eller tidligere årReglen sikrer derved, at de utilsigtede virkninger af det gældende regelsæt i almindelighed vil ophøremed virkning fra 2011.Til stk. 3Grundejere, der allerede måtte have fået foretaget en omberegning af den afgiftspligtige grundværdiefter § 1, stk. 2, nr. 2, der - selv om dette har været utilsigtet - har taget hensyn til nye eller forhøjedefradrag for forbedringer eller nye fritagelser for grundskyld i 2010 eller tidligere år, vil få tilsendtejendomsskatteopkrævninger for 2011, der tager hensyn hertil. Sådanne omberegninger kaneksempelvis skyldes, at der er tale om ændringer, der vedrører tiden forud for den systemmæssigeændring i IT-systemet, der blev gennemført i 2005.En anvendelse af overgangsreglen i stk. 2 i sådanne tilfælde vil kræve, at der udsendes revideredeejendomsskatteopkrævninger for 2011, da opkrævningerne for 2011 allerede er under produktion.Desuden vil konsekvensen i givet fald være, at de pågældende grundejere uden varsel vil opleve en -efter omstændighederne betydelig - stigning i grundskylden.Overgangsbestemmelsen i stk. 3, indeholder derfor en særlig undtagelse for disse tilfælde. Depågældende grundejere vil dermed ikke opleve en uvarslet stigning i grundskylden.Til stk. 4Også for de grundejere, der som følge af bestemmelsen i stk. 3, i 2011 fortsat vil kunne drage fordel afet utilsigtet lavt loft for grundskylden, bør disse utilsigtede virkninger bringes til ophør. Dette sikres vedbestemmelsen i stk. 4, der indebærer, at de utilsigtede virkninger af det gældende regelsæt for dissegrundejeres vedkommende vil ophøre med virkning fra 2012. Den mulige stigning i grundskylden i deomhandlede tilfælde indtræder altså først i 2012, hvilket anses for et rimeligt varsel.
- 13 -
Bilag 1Lovforslaget sammenholdt med gældende lovGældende formuleringLovforslagetI lov om kommunal ejendomsskat, jf.lovbekendtgørelse nr. 1006 af 26.oktober 2009, foretages følgendeændring:
§ 1. Af de i en kommune beliggendefaste ejendomme, for hvilke der imedfør af lov om vurdering af landetsfaste ejendomme er foretagetansættelse af grundværdien, svares tilkommunen en afgift, der benævnesgrundskyld.Stk. 2. Grundskyld pålignes deafgiftspligtige ejendomme med enbestemt promille af den afgiftspligtigegrundværdi. Ved den afgiftspligtigegrundværdi forstås den laveste affølgende værdier:1) Ejendommens grundværdi efterfradrag for forbedringer, således somdisse beløb er fastsat ved de i afsnit Cog D i lov om vurdering af landetsfaste ejendomme omhandledeansættelser, og reduktion for fritagelserfor grundskyld efter §§ 7 og 8.2) Den afgiftspligtige grundværdi forejendommen, der dannede grundlag for
1.§ 1, stk. 5,affattes således: »Stk.5.For afgiftspligtige grunde som nævnt istk. 2, hvor fradrag for forbedringerbortfalder, anvendes grundværdienuden det tidligere fradrag forforbedringer som udgangspunkt forberegningen af det afgiftspligtigegrundlag efter stk. 2, nr. 2«2.§ 1, stk. 6,affattes således:”Stk.6,For afgiftspligtige grunde som nævnt istk. 2, hvor fritagelser for grundskyldefter §§ 7 og 8 bortfalder, anvendesgrundværdien uden de bortfaldnefritagelser som udgangspunkt forberegningen af det afgiftspligtigegrundlag efter stk. 2.”
- 14 -påligningen af grundskyld detforegående skatteår, forhøjet med enreguleringsprocent.Stk. 3. Reguleringsprocenten, jf. stk. 2,nr. 2, opgøres som den skønnedestigning i det samlede kommunaleudskrivningsgrundlag for skatteårettillagt 3 pct. Den skønnede stigning forudskrivningsgrundlaget fastsættes affinansministeren med tilslutning fraFolketingets Finansudvalg.Reguleringsprocenten kan højst udgøre7 pct.Stk. 4. For nye grunde som nævnt istk. 2 og grunde som nævnt i stk. 2,hvor der er sket ændring afejendommens areal, anvendelse ellerplanforhold, og hvor told- ogskatteforvaltningen har foretaget enansættelse efter vurderingslovens § 33,stk. 16, 17 eller 18, anvendes denneansættelse efter fradrag forforbedringer og reduktion forfritagelser for grundskyld somudgangspunkt for beregningen af detafgiftspligtige grundlag efter stk. 2, nr.2. Ved beregningen fremskrivesansættelsen for det seneste år, hvorgrundværdien efter fradrag forforbedringer og reduktion forfritagelser for grundskyld, jf. stk. 2, nr.1, udgjorde den afgiftspligtigegrundværdi, til skatteårets niveau, medreguleringsprocenten for demellemliggende år, jf. stk. 3. 1. og 2.pkt. finder tilsvarende anvendelse,hvor en ejerlejligheds fordelingstalændres, og hvor told- ogskatteforvaltningen har foretaget enansættelse efter vurderingslovens § 33,stk. 16.Stk. 5. For afgiftspligtige grunde somnævnt i stk. 2, hvor der er sket ændringaf fradraget for forbedringer, anvendesgrundværdien med det ændredefradrag for forbedringer som
- 15 -udgangspunkt for beregningen af detafgiftspligtige grundlag efter stk. 2, nr.2. Ved beregningen fremskrivesansættelsen for det seneste år, hvorgrundværdien efter fradrag forforbedringer og reduktion forfritagelser for grundskyld, jf. stk. 2, nr.1, udgjorde den afgiftspligtigegrundværdi til skatteårets niveau, medreguleringsprocenten for demellemliggende år, jf. stk. 3.Stk. 6. For afgiftspligtige grunde somnævnt i stk. 2, hvor der er sket ændringaf fritagelser for grundskyld efter §§ 7og 8, anvendes grundværdien med deændrede fritagelser som udgangspunktfor beregningen af det afgiftspligtigegrundlag efter stk. 2, nr. 2. Vedberegningen fremskrives ansættelsenfor det seneste år, hvor grundværdienefter fradrag for forbedringer ogreduktion for fritagelser forgrundskyld, jf. stk. 2, nr. 1, udgjordeden afgiftspligtige grundværdi tilskatteårets niveau, medreguleringsprocenten for demellemliggende år, jf. stk. 3.
§21.§ 27, stk. 2affattes således:Stk. 2,Sker betaling ikke senest på en afkommunalbestyrelsen fastsat dato efterforfaldsdagen, erkommunalbestyrelsen berettiget til atfordre skattebeløbet forrentet fraforfaldsdagen med en rente i henholdtil § 7, stk. 2, i lov om opkrævning afskatter og afgifter m.v. med tillæg af0,4 procentpoint for hver påbegyndtmåned, indtil betaling sker.
§ 27. Grundskyld og dækningsafgiftopkræves i to eller flere lige store raterefter kommunalbestyrelsens nærmerebestemmelse med forfaldstid den 1. ide måneder, somkommunalbestyrelsen bestemmer.Hvis de nævnte kommunaleejendomsskatter udgør mindre end 200kr. årlig, opkræves beløbet dog ikke.Stk. 2. Sker betaling ikke senest på enaf kommunalbestyrelsen fastsat datoefter forfaldsdagen, erkommunalbestyrelsen berettiget til atfordre skattebeløbet forrentet fraforfaldsdagen med 1 pct. månedlig forhver påbegyndt måned, indtil betaling
2.§ 29, stk. 4affattes således:Stk. 4,Hvor ændring af ansættelsen ellerskatteberegningen medførergodtgørelse af erlagt skat, har denskattepligtige krav på rente i henholdtil § 7, stk. 2, i lov om opkrævning afskatter og afgifter m.v. med tillæg af0,4 procentpoint for hver påbegyndtmåned, indtil betaling sker. Skergodtgørelsen i form af afkortning af idet skattebeløb, der skal erlægges vedførstkommende opkrævning, beregnesrenterne for tiden til sidste rettidigebetalingsdag ved denne opkrævning.
- 16 -sker.Stk. 3. Enhver af de nævnte skatter ogafgifter kan med tillæg af renter,såfremt de ikke er betalt senest den 3. iden efter forfaldsdagen følgendemåned, inddrives afrestanceinddrivelsesmyndigheden.§ 29. Samtlige skatte- og afgiftsbeløbmed påløbne renter hæfter på denpågældende ejendom i dens helhedmed den for kommunale skatter ogafgifter hjemlede pante- og fortrinsretog svares af den, der er ejer afejendommen ifølgeerhvervelsesdokument, tinglyst somadkomst, eller af brugeren, såfremtdenne ifølge lovgivningen skal udredeskatterne af ejendommen.Stk. 2. Påklage af en sket ansættelsefritager ikke for pligt til betaling tilforfaldstid.Stk. 3. Ændres en ansættelse ifølgeklage eller revision, bliver eventuelberigtigelse at foretage senest vedførstkommende opkrævning.Stk. 4. Hvor ændring af ansættelseneller skatteberegningen medførergodtgørelse af erlagt skat, har denskattepligtige krav på renter. Renterneberegnes med 1 pct. pr. påbegyndtmåned fra datoen for indbetalingen, ogindtil tilbagebetalingen sker. Skergodtgørelse i form af afkortning i detskattebeløb, der skal erlægges vedførstkommende opkrævning, beregnesrenterne for tiden til sidste rettidigebetalingsdag ved denne opkrævning.