Kommunaludvalget 2010-11 (1. samling)
KOU Alm.del Bilag 100
Offentligt
HK/Kommunals forslag til styrkelse af regionerne______________________________________________Langt hovedparten af det specialiserede socialområde flyttes til regionernesvarende til de opgaver, som før strukturreformen lå hos amterne. Det drejersig bl.a. om tilbuddene til handicappede herunder tale- og hørehandicappede oghjerneskadede.Forebyggelses- og genoptræningsindsatsen mv., der ved strukturreformenovergik fra amterne til kommunerne, flyttes til regionerne.På miljøområdet flyttes der opgaver til regionerne fx indenfor jordforurening,luftforurening og vandløb, hvor udfordringerne går på tværs afkommunegrænser.Regionerne får ret til at udskrive skatter ligesom de gamle amter og får enkommunalfuldmagt. Skatten kan være en øremærket sundhedsskat eller engenerel regionsskat. Det vil kunne fremme den økonomiske ansvarlighed oggive regionerne mere politisk tyngde.Regionernes opgave med regional udvikling styrkes for at fremme væksten iudkantsområderne. Mere kollektiv trafik, turisme og styrkelse af de regionalevækstfora fx tættere samarbejde mellem det lokale erhvervsliv oguddannelsesinstitutionerne.Frem for at kortslutte regionerne, er der brug for at sikre optimale rammer for(økonomi)styringen af sygehusene.
Uddybning af forslagKlima- og miljøområdetDer mangler en overordnet koordinering af miljøindsatsen, som regionerne oplagt kan fåansvaret for. Af mere specifikke områder kan nævnes jordforurening og ansvaret forspildevand og kloaksystemet. I forhold til jordforurening har regionerne i dag ansvaret for atkortlægge forurenede grunde, mens det er kommunen, der giver tilladelse til anvendelse af detkortlagte areal.Regional udvikling og vækstRegionerne har ansvar for den regionale udvikling herunder at drive væksthuse og opgaver iforhold til den kollektive trafik (se punkt herom). Nedlægges regionerne og får staten ansvaretfor den regionale udvikling er der overvejende risiko for, at ”der går valgkredspolitik i den” påChristiansborg. En klar ansvarsplacering i regionerne er en fordel for udkantsområder. Deregionale væksthuse kan styrkes for at fremme vækst bl.a. i udkantsområderne, og for atstyrke samarbejdet mellem uddannelsesinstitutionerne og det lokale erhvervsliv.Kollektiv trafikRegionerne har i dag ansvaret for den regionale kollektive bus- og lokalbanedrift. Tilskud tilden kollektive trafik udgjorde i 2009 ca. halvdelen af regionernes budgetter for regionaludvikling. For at styrke den kollektive trafik og sikre en bedre sammenhæng lokalt og regionaltkan regionerne eventuelt overtage ansvaret for den lokale kollektive trafik.
Det specialiserede socialområdeDe specialiserede tilbud til personer med funktionsnedsættelser herunder tale- oghørenedsættelser og hjerneskadede er blevet udtyndet siden kommunalreformen, ogudviklingen fortsætter. Det skyldes, at kommunerne visiterer til egne tilbud i stedet for at gørebrug af andre kommuners eller regionernes tilbud. Det samme gælder specialundervisning,døgnbehandlingstilbud til misbrugere og lign. Det er oplagt, at regionerne overtager ansvaretfor det specialiserede socialområde, så ekspertisen samles og befolkningsgrundlaget øges, forderved at forbedre tilbuddene.Nye opgaver på sundhedsområdetKommunerne har ansvar for at drive sundhedscentre, der skal skabe bedre sammenhæng isundhedstilbuddene. Det gælder bl.a. forebyggelse og genoptræning. Der er dog storeforskelle i kommunernes indsats. For at sikre en bedre sammenhæng i sundhedssystemet børdet overvejes at flytte ansvaret for genoptræning og en større del af ansvaret forforebyggelsen til regionerne. Det kan overvejes, at lade regionerne få det entydige ansvar formedicinske patienter efter udskrivning.