Forsvarsudvalget 2010-11 (1. samling)
FOU Alm.del Bilag 80
Offentligt
NOTAT
Bilag:Sagsbehandler: CBASagsnummer: 2008/002395
22. februar 2011Statusnotat vedr. Arbejdsgruppe Lodspligt
Forsvarsministeriet bad i 2007 Farvandsvæsenet om at varetage formandskabet og sekretariats-funktionen for en arbejdsgruppe, der bl.a. skulle undersøge og vurdere mulighederne for i inter-nationalt regi at opnå tilslutning til indførelse af lodspligt i de danske stræder. Arbejdsgruppenskulle se på muligheden for at ændre den af FN’s Søfartsorganisation fastlagte anbefaling ombrug af lods i danske stræder til et pålæg, således at brug af lods gøres tvungen. Det fremgår afoplysninger fra Lodstilsynet, at ca. 94 % af de skibe, som er omfattet af anbefalingen, tagerlods om bord, når de sejler gennem de danske stræder.Repræsentanter fra Forsvarsministeriet, Udenrigsministeriet, Økonomi- og Erhvervsministerietog Miljøministeriet har deltaget i arbejdsgruppen.Forsvarsministeriet har den 22. december 2010 modtaget arbejdsgruppens redegørelse vedrø-rende arbejdets foreløbige resultater. I redegørelsen konstaterer arbejdsgruppen, at internatio-nal opbakning og accept er en forudsætning for at kunne indføre lodspligt i de danske stræder,da de danske stræder har status af internationale gennemsejlingsfarvande. Arbejdsgruppenkonkluderer, at dette kun kan ske ved at søge om FN’s søfartsorganisations (IMO) accept af, atden nuværende internationale anbefaling om at bruge lods i de danske stræder ændres til etpålæg, således at anvendelse af lods gøres tvungen. Dette vil imidlertid kræve, at der er denfornødne internationale opbakning hertil. Det fremgår af redegørelsen, at det efter en sonderingaf det internationale forhandlingsklima kan konstateres, at der ikke er den fornødne internatio-nale opbakning til at indføre lodspligt i danske stræder.
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________HOLMENS KANAL 421060 KØBENHAVN KTELEFON: 33 92 33 20TELEFAX: 33 32 06 55MAIL: [email protected]WEB: www.FMN.DKCVR: 25-77-56-35EAN: 5798000201200
Vurderingen af den internationale opbakning til at indføre lodspligt i danske stræder baserer sigbl.a. på drøftelser vedrørende lodspligt ved IMO’s generalforsamlinger. Arbejdsgruppen henviserbl.a. til drøftelser ved IMO’s generalforsamling i november 2007 vedrørende et forslag om atindføre lodspligt i Torres Strædet ved Australien. På IMO’s Generalforsamling tilkendegav 31 na-tioner, herunder USA, Rusland, Panama, Bahamas, Norge, Finland, Kina og Brasilien, at der ikkeer juridisk grundlag for lodspligt i Torres Strædet eller andre stræder, der anvendes til internati-onal transit for skibsfarten. Trods forståelse for behovet for at beskytte følsomme farvande varden overordnede bekymring, at kyststater kan lægge begrænsninger i retten til fri passage gen-nem internationale stræder, samt den præcedens som en sådan foranstaltning vil kunne medfø-re.Det fremgår videre af redegørelsen fra arbejdsgruppen, at der på det seneste møde i IMO’s mil-jøkomité, ultimo september 2010, var fremsat forslag fra Frankrig og Italien om at udpege Bo-nafacio Strædet mellem Korsika og Sardinien til et særligt følsomt havområde samt at indførelodspligt i strædet. Forslaget om lodspligt blev dog trukket tilbage og ændret til alene at omfatteen anbefaling om at bruge lods. Til trods herfor tog en lang række lande (bl.a. USA, Rusland,Singapore, Nederlandene, Storbritannien m.fl.) til genmæle og understregede, at der ikke er no-get juridisk grundlag for at indføre lodspligt i stræder med ret til fri passage.Det er på denne baggrund arbejdsgruppens vurdering, at der på nuværende tidspunkt ikke erden nødvendige internationale tilslutning til at indføre lodspligt i de danske stræder.Forsvarsministeriet er enig i denne vurdering og har samtidig besluttet, at arbejdsgruppen op-retholdes og fortsætter sit arbejde med henblik på at følge udviklingen i det internationale for-handlingsklima, herunder om der på sigt kan vise sig fornyede muligheder for at indføre lods-pligt i de danske stræder.
Side 2/2