Forsvarsudvalget 2010-11 (1. samling)
FOU Alm.del Bilag 63
Offentligt
944540_0001.png
944540_0002.png
944540_0003.png
DepartmentKemira – Lok 311
ReferenceBEL
Origin date27-12-2010
Issue dateIssue index28-12-2010
Page1(3)
Document Idorientering #2 Forsvars udvalg 311 Fredericia
Folketinget, ChristiansborgForsvarsudvalgetv/ Hans Christian Thoning1240 København K
Til det samlede forsvars udvalgs orientering.Som aftalt medDem er detlykkedes det mig umiddelbart før jul at få et møde med FredericiaKommune. Deltagere var:Direktør Teknik og miljø, Erik JespersenPrangervej 7, 7000 FredericiaTlf. 7210 7600e-mail[email protected]Viceberedskabschef, Carsten HansenPrangervej 7, 7000 FredericiaTlf. 7210 7033e-mail[email protected]Borgmester, Thomas BankeGothersgade 20, 7000 FredericiaTlf. 7210 7100e-mail[email protected]
M.Sc. Bjarne Engelbrecht LarsenKampmannsvej 2, Sanddal7000 FredericiaMobile 40626213e-mail[email protected]Tidl. Sik. Repr., Kemira,JohnHarpøthØster Voldgade 24,7000 FredericiaTlf. 5132 5110
På mødet fremlagde jeg min bekymring, som udtrykt i indsigelse, og som fremsendt iorientering til Forsvarsudvalget, FOU, ultimo nov. 2010.Fredericia kommune udtrykte at de ikke ønskede at lytte / inddrage erfaring fraindsigelse,ligesom som man fastholdt at:1. en uændret holdning f.s.v.a. at man anvendte en sandsynlighed hændelse for hver 10milliarder år.Kom. 1Der er registreret en del hændelser i Lillebælt området, bl.a. har en lodsbåd sejletpå land ved Fænø1, ligesom der så sent som den 13. dec. 2010 kolliderede to fragtskibe vedHirtshals, Se tracking record på vedlagte link21
Lodsbåd sejlede op på landLørdag d. 28. feb. 2009; kl. 11:04 af nabr forTV 2 Nyhederne(opd. d. 28/2 2009; 11:04)Der er umiddelbart ingen forklaring på, hvorfor en lodsbåd fra Danish Pilot Service i Fredericia i går afteskom på afveje og sejlede et godt stykke op på land på den sydlige ende af Fænø i Lillebælt. Der var kunen bådsmand ombord på lodsbåden, der var på vej tilbage til Fredericia efter at have sat en lods om bordpå et skib i det sydlige Lillebælt.Bådsmanden slap fra påsejlingen med en alvorlig forskrækkelse - og eruden fysiske skrammer. "Vi skal nu i gang med en intern undersøgelse af hvad der gik galt. Det er endnuuklart om der er tale om en menneskelig fejl eller problemer med bådens navigationssystem," siger lodsTel: +45 8668 0293Bjarne Engelbrecht LarsenKampmannsvej 2, Sanddal, 7000 FredericiaFax: +45 8668 0293 • Mobile +45 4062 6213 •Side 1 af 3E-mail:[email protected]
DepartmentKemira – Lok 311
ReferenceBEL
Origin date27-12-2010
Issue dateIssue index28-12-2010
Page2(3)
Document Idorientering #2 Forsvars udvalg 311 Fredericia
2. At en BLEVE3(Boiling Liquid expanding Vapor explosion) ikke var et scenarie, man skal &burde indregne i risikovurdering, med henvisning til at viseberedskabschef Carsten Hansenmente at en BLEVE kun kunne forekomme såfremt der var åben ild under LPG tankene.Kom 2.Kogepunktet for Propan, C3,er -42 deg Celcius,ligesom C3, det har flashpointomkring 23 deg Celcius. BLEVE – kan som angivet i BIVA4rapport ske uden at der skalvære åben ild under tanke, eks. ved en kollision hvor et LPG skib er involveret.3. at skibet og den mængde LPG skibet laster eller lodser, ikke skulle medregnes i stedbunden/ samfundsmæssig risiko, med henvisning til at denne risiko med vurdering er underlagtSøfartsstyrelsens ansvar (skibstilsynet) og at man kunne, hvis man måtte ønske dette, sebort fra denne væsentlige mængde LPG.Kom. 3.Det er korrekt at sikkerheden ombord på skibe der færdes i danske farvande ersøfartsstyrelsens ansvar, ligesom man ved normal havnedrift ikke indregner denne risikounder den stedbundne risiko – med henvisning til at skibe der kan anløbe danske havnekan og vil have et stærkt varieret sikkerheds / risiko niveau.Kom. 4.I tilfældet – Shell’s Havneterminal, er det samme genus, dvs. samme type skib deranvender kajanlægget, ligesom anlægget er specifikt indrettet til kun at kunne anvendesaf denne specifikke skibstype.Kom. 5.Dette er uformelt drøftet medMiljøcenter Odense, Lars Hansen,der medgiverat dette er et problem, og at man burde se på skibet som en stedbunden risiko i og medat et sådan skib ligger til kaj og at dette er en ultimativ betingelse for anlæggetsfunktion.4. at man bør / burde tage udgangspunkt i sikkerhedsafstande fra Shell havneterminals matr.grænse, og ikke et tilfældigt valgt – Jetty punkt.Kom. 6.Med en VVM redegørelse, beskrives anvendelse af området, på et detalje niveau,ligesom der skal ligge en ny VVM redegørelse, med en ændret anvendelse af området.Ved at lægge afstande til punkt langt inde på Shell Havneterminals område, begrænsesShells mulige anvendelse af den matr. de ejer og råder over, muligheder der indsnævresyderligere ved anlæggelse af boliger indenfor konsekvenszonen. Boliger kan i dettetilfælde som det er set mange gange tidligere fortrænge erhverv, og Fredericia /Danmark, kan komme til at skulle give afkald på denne udskibningsmulighed.Kom. 7.Miljøcenter Odense Lars Hansen har i en uformel dialog udtrykt det således, atønsker Shell at ændre – disponere anderledes, kan man forvente at der stilles øget kravtil anlæggets sikkerhed, sådan at forstå at kravet om en fortsat reduktion af risiko fortsatskærpes.
Steen Hauge fra Danish Pilot Service i Fredericia til TV SYD. Lodsbåden ventes bragt tilbage til sit retteelement i løbet af i formiddagen2http://ing.dk/artikel/114780-de-to-fragtskibes-ruter-inden-kollisionen-ud-for-hirtshals3http://en.wikipedia.org/wiki/BLEVE4Ref. Manual Bevi Risk Assessments, side 49, Linkwww.aabenhedstinget.dk/wp-content/uploads/2010-08-19-Beskrivelse-af-BEVI-metoden-2.docCitat “Forroad tankers a hotBLEVE is not assumed in RBMII, because the risks of a hot BLEVE (failure as a result of a fire under thetank) are negligible compared to those of a cold BLEVE (failureas a result of a head-on collision).For the LPG refuelling stations distances table, the reference bursting pressure for the road tanker iscalculated on the basis of the pressure setting on the tanker safety valve [6]. This pressure setting isequal to 19.25 barg. This results in a failure pressure of 1.21 × 20.25 bara = 24.5 bara”.Tel: +45 8668 0293Bjarne Engelbrecht LarsenKampmannsvej 2, Sanddal, 7000 FredericiaFax: +45 8668 0293 • Mobile +45 4062 6213 •Side 2 af 3E-mail:[email protected]
DepartmentKemira – Lok 311
ReferenceBEL
Origin date27-12-2010
Issue dateIssue index28-12-2010
Page3(3)
Document Idorientering #2 Forsvars udvalg 311 Fredericia
Kom. 8.Grunden hvorpå man ønsker at bygge boliger har i dag en erhvervsmæssiganvendelse, hvilket fremgår af at man for 2011, opkræver dækningsafgift forerhvervsejendomme. Området er planmæssigt forud for dette henlagt til bolig / erhverv.Med vedtagelse af lok 311, konvertere man således erhverv til bolig område.

Beredskab / evakueringsplaner:

Følgende mødet på kommunen er det oplyst at evakueringsplanerne for lokal plan 311, aleneomfatter at man skal anvende stiger op af bebyggelsen imod Syd/ Sydøst, dvs. ud til ShellsHavneterminal. Personligt ville jeg være af den opfattelse at evakueringen af bebyggelse bør /burde ske med bygningerne som beskyttelse imod varme / tryk fra Shells Havneterminal.
Samlet set, er jeg bestyrket i den opfattelse at Fredericia Kommune ikke objektivt har truffetvalg / sagsbehandlet ud fra alm. forsigtigheds principper, og at man ikke var kommet tilsamme beslutninger, hvis Kommunen ikke selv havde større økonomiske interesser i udvik-lingen af boliger i området.Grunden hvorpå man ønsker at bygge boliger har i dag enerhvervsmæssig anvendelse, hvilket fremgår af at man for 2011, opkræver dækningsafgift.Kom. 9.Ud over dette vil jeg gerne gøre Dem opmærksom på at beredskabschefen kun haren rådgivende opgave, og som sådan ikke kan nedlægge veto, hvis han måtte ønskedette. Han er ansat og lønnet af de kommunale myndigheder, og som sådan underlagtBorgmesterens ønsker og vilje. På dette område kunne FOU, forsvarsministerenoverveje en anden konstellation, til at minimere risikoen for at der handles med denenkelte borgers sikkerhed.

Kolonne 3 virksomhed.

Sidst men ikke mindst oplyses det fra Fredericia Kommune at man ikke bør / skal indregnerisikoen for at potentielt fjendtligt anslag imod Shell’s Havneterminal.
Kom. 9.Med etablering af boliger indenfor konsekvenszonen øges risikoen for et potentieltfjendtligt angreb på installationen, jfr. den nationale sårbarheds udredning5.Idet jeg håber at jeg med dette lykkedes mig holde dem orienteret/ belyse de forhold derudspiller sig i og omkring Shells Havneterminal i Fredericia.
Må jeg høre fra Dem.Bjarne Engelbrecht Larsen
Please consider the environment before printing this email.
Ps: I mit arbejde og ellers er det min opfattelse at Shell er en særdeles professionel virksomhed, medsikkerhed, Miljø, som et af de højst prioriterede emner. Shell er således en veldreven sikkerhedsvirksomhed, sådan at forstå at ovennævnte bekymringer, alene er rettet imod at dethændelige uheld,der kan og vil ske uagtet de stadig forbedrede sikkerheds og forholdsregler.
5
www.brs.dk/dokumentarkiv/rapport/Transportfunktioner.pdfTel: +45 8668 0293Bjarne Engelbrecht LarsenKampmannsvej 2, Sanddal, 7000 FredericiaFax: +45 8668 0293 • Mobile +45 4062 6213 •Side 3 af 3E-mail:[email protected]