Forsvarsudvalget 2010-11 (1. samling)
FOU Alm.del Bilag 41
Offentligt
DepartmentKemira – Lok 311
ReferenceBEL
Origin date28-11-2010
Issue dateIssue index07-12-2010
Document Idorientering Forsvars udvalg 311 Fredericia
Folketinget, ChristiansborgForsvarsudvalgetv/ Hans Christian Thoning1240 København K
Til det samlede forsvars udvalgs orientering.Det er med stor bekymring at jeg til stadighed må erfare at Fredericia Kommune, medrelaterede embedsmænd, til stadighed søger at tilsidesætte ordinære sikkerheds afstande tilShells havneterminal i Fredericia.Følgende begæring om agt indsigt har jeg tilsendt notat, der i et vis omfang redegør for deberegninger der ligger til grund for den konsekvenszone, man som udgangspunkt burdearbejde ud fra.Mens jeg som udgangspunkt kan være enig de anvendte referencer, og med dette den i storetræk anvendte matematik, nærer jeg en stærk bekymring for at man konkludere afvigende fradisse beregninger. Her vil jeg gerne henlede deres opmærksomhed på flg.1. Beregninger tager alene udgangs udgangspunkt i 12,6 tons LPG, svarende til 1/10.000del af den mængde der rutinemæssigt udskibes fra området. Se tabel 3-1 bilag A, side4.2. Man redegør/ henviser korrekt til at samtlige ruder i bebyggelse ved en trykbølge på 64mbar, med 90% sandsynlighed vil gå i stykker. Se bilag A, første punktum.3. Man beregner en konsekvensafstand givet ved et største spild på ikke mere end 12,6tons LPG til at være 525 meter, eller mere end den dobbelte afstand fra det nybyggerikommunen søger vedtaget en lokalplan for til Shell Havneterminals matr. grænse. Sebilag A side 10, tabel 6-1 såvel som figur 6-1.4. Man beregner afstande i forhold til et tilfældig punkt indenfor Shell Haveterminalsområde og ikke Shell Havne terminals matr. grænse.5. Med et beregnet udslip på ”kun” 12,6 tons LPG, er der på ingen måde taget højdeindarbejdet det mange gange større udslip der kan frigives med et evt. realiseret terroranslag imod Shell Havneterminals anlæg / område.
Jeg er af den opfattelse at Fredericia Kommune med forsøg på at få en lokal plan der tilladernybyggeri tættere end 525 meter på Shell Havneterminals operationelle matr. tilsidesætter deforsigtigheds principper jeg mener der bør ligge til grund for at ekspandere byen i området.
Tel: +45 8668 0293
•
Bjarne Engelbrecht LarsenKampmannsvej 2, Sanddal, 7000 FredericiaFax: +45 8668 0293 • Mobile +45 4062 6213 •
DepartmentKemira – Lok 311
ReferenceBEL
Origin date28-11-2010
Issue dateIssue index07-12-2010
Document Idorientering Forsvars udvalg 311 Fredericia
Jeg har dd. desværre ikke tilstrækkelige oplysninger til at kunne foreslå hvilken mængde LPGman i tilfælde af fuldbyrdet terror anslag bør anvende ved beregning af konsekvenszone, menkan om det ønskes henvise til britiske eksperter, på området.Til slut vil jeg gerne gøre dem opmærksom på at selvom man ikke når forbrændingshastigheder i niveau af eks. dem man kan opleve med fyrværkeri, diverse nitrater, er densamlede energi mængden mange gange større end eks. ved Seest ulykken.Trykbølgens impuls vil være proportional med mængden (kg) foruden udbredelseshastighedeni anden potens.
Da det aktuelle forslag til lokalplan fylder mere end 8 Mb, vedlægges dette ikke denneskrivelse, men kan downloades fra flg. web adresse.
http://soap.plansystem.dk/pdfarchive/20_1363946_PROPOSAL_1286433218719.pdfNotat fra Rambøll af 23. september 2010, foruden kopi af indsigelse til lokalplan er vedlagt dette brev, derer fremsendt til forsvarsudvalget, per alm. post såvel som per mail til udvalgets formand Hans ChristianThoning.
Om de måtte ønske dette, uddyber jeg gerne såvel som per mail, som ved personligt fremmøde forforsvarsudvalget.
Må jeg høre fra Dem.
Bjarne Engelbrecht Larsen
Please consider the environment before printing this email.Bjarne Engelbrecht LarsenKampmannsvej 2, Sanddal, 7000 FredericiaFax: +45 8668 0293 • Mobile +45 4062 6213 •Side 2 af 2E-mail:[email protected]
Tel: +45 8668 0293
•