Forsvarsudvalget 2010-11 (1. samling)
FOU Alm.del Bilag 41
Offentligt
NOTATProjektKundeNotat nr.DatoTilFraBoligprojekt på Kongensgade 105, FredericiaDOMEA Ejendomme12010-09-23NIRAS og Fredericia KommuneHanne Olafsen
1.
Introduktion og resumeDer ønskes opført et boligbyggeri på Kongensgade 105. Dette notatgiver i korte træk information om hvilken risiko byggeriet påvirkesaf fra Shells havneterminal i relation til eksport af LPG.Vurderingerne tager udgangspunkt i "Notat om risikovurdering afaktuel LPG-eksport på Havneterminalen i Fredericia og øget eksportsom følge af DONG Hejre projektet" udarbejdet af Shell Global So-lutions, dateret 2010-07-15 (Shells risikovurdering). De sammeuheldsscenarier og de samme konsekvenser er benyttet i risikovur-deringen. Shell har opstillet 4 cases over en variation af nuværendeog fremtidige LPG-eksport samt placering af eksportfaciliteterne påhavneterminalen. Denne risikovurdering omfatter både den nuvæ-rende og den fremtidige LPG-eksport. Eksporten er i denne vurde-ring fordelt på 2 jettyer. Jetty 1 udskiber den nuværende LPG-eksport, mens jetty 2 udskiber den fremtidige LPG-eksport, se Fi-gur 4-1.Der er regnet på den stedbunden og samfundsmæssige risiko. Denstedbundne risiko vil ikke påvirke byggeriet på Kongensgade 105.Beboere på Kongensgade 105 vil ikke bidrage til den samfunds-mæssige risiko.Da en eventuel eksplosion på havneterminal har stor rækkeviddefor overtryk der kan påvirke/skade boligbyggeriet er der ligeledestaget en vurdering af risikoen fra en eventuel eksplosion. Det ervurderet at der ikke skal etableres nogen ekstra foranstaltninger tilat forhindre personskader i forbindelse med en lokalplan for bolig-byggeriet.
Dato 2010-09-23
RambøllHannemanns Allé 53DK-2300 København ST +45 5161 1000F +45 5161 1001www.ramboll-oilgas.com
2.
Relevante oplysninger om Kongensgade 105Kongensgade 105 bebygges med 64 boliger på det område der erillustreret på Figur 2-1. Det er vurderet at boligbyggeriet vil bebos
1/11
Ramboll Oil & Gas A/S(Rambøll Danmark A/S)CVR-NR 35128417Medlem af FRI
af 128 personer. Disse personer er medtaget i beregningen af den samfundsmæssige risiko.
Figur 2-1 Placering af Kongensgade 105.
Boligbyggeriet er tænkt placeret med facade ud til Kongensgade samt med fløj vinkelret påKongensgade. Dette er vist på Figur 2-2. Byggeriet er placeret ca. 400 m fra jetty 1 påShells havneterminal og ca. 500 m fra jetty 2, mens parkeringspladsen mod syd er placeret3-400 m fra Jetty 1 på Shells havneterminal og 450 m fra jetty 2.Byggeriet er skitseret til at have altaner mod syd og vest, hvor altanvæggen udføres af glas.En illustration af byggeriet er vist på Figur 2-2.
2/11
Figur 2-2 Illustration af placering af nyt byggeri på Kongensgade 105 (hvidt byggeri)
3.
Uheldsscenarier og konsekvenserIht. Shells risikovurdering er der identificeret følgende uheldsscenarier:••••••L1 Brud på lastearmL2 Lækage på lastearmG1 Pipeline brudG2 Pipeline lækageE1 Stort spildE2 Mindre spild
Disse uheldsscenarier vil resultere i at der sker et udslip af LPG. LPG kan forekomme som toprodukter enten i form af en blanding fortrinsvis med propan eller en blanding fortrinsvismed butan. Ved en antændelse af den udstrømmende LPG vil det give konsekvenser foromgivelserne. Shell har vurderet følgende konsekvenser:•••StikflammebrandFlashfireEksplosion
3/11
I denne vurdering er samme konsekvenser benyttet.Konsekvensafstande fra eksplosionen er givet for forskellige overtryk. Det væsentlige over-tryk i forbindelse med risikovurderingen er 300 mbar som er defineret som grænsen fordødsfald, jf. Shells risikovurdering. Endvidere er der givet afstande til 200 mbar og 50 mbar.Disse afstande er givet for de relevante scenarier i nedenstående tabel.Konsekvensafstand(m)Propan (C3)L1 Brud på lastearmG1 Pipeline brudE1 Stort spildE2 Mindre spildButan (C4)L1 Brud på lastearmG1 Pipeline brudE1 Stort spildE2 Mindre spildTabel 3-1
Masse kg
200mbar14822613490132209274191
50mbar250380223152223462525365
D59717011212010411212591
300 mbarE5F29217311576911081218913520612276120209241191
83728825651926008959125994215
Konsekvensafstande (m) for eksplosion jf. Shells risikovurdering. D5, E5 og F2 angiver forskel-lige vejrforhold
4.
Frekvens for uheldShells risikovurdering opstiller 4 cases over en variation af nuværende og fremtidige LPG-eksport samt placering af LPG-eksporten på havneterminalen. De 4 cases er som følger:Case 1: Aktuel LPG-eksport på jetty 1 (eksisterende forhold)Case 2: Aktuel LPG-eksport flyttet til jetty 2 (tænkt situation)Case 3: Aktuel LPG-eksport og LPG-eksport fra DONG Hejre projektet på jetty 1 (teoretiskworst-case situation)Case 4: Aktuel LPG-eksport og LPG-eksport fra DONG Hejre projektet på jetty 2 (tænktmax. situation)Det er vurderet at den værst tænkelige case for eksport af LPG er at den nuværende (aktu-elle) LPG-eksport sker fra jetty 1, mens den fremtidige eksport (fra DONG Hejre projektet)sker fra jetty 2, se nedenstående figur.
4/11
Figur 4-1 Placering af mulige LPG-eksport faciliteter
I vurderingen af risikoen for Kongensgade 105 er derfor benyttet følgende frekvenser for deforskellige uheldsscenarier og konsekvenser:UdslipFrekvens/år3,2E-063,2E-051,2E-096,0E-091,3E-092,8E-07UdslipFrekvens/år1,1E-051,1E-044,3E-092,1E-084,8E-099,9E-07Antændte udslipStikflammebrandEksplosion1,6E-066,3E-071,6E-056,3E-066,0E-102,4E-103,0E-091,2E-096,6E-102,7E-101,4E-075,5E-08Antændte udslipStikflammebrandEksplosion5,6E-062,3E-065,6E-052,3E-052,1E-098,6E-101,1E-084,3E-092,4E-099,5E-105,0E-072,0E-07
Propan scenarier (C3)L1 Brud på lastearmL2 Lækage på lastearmG1 Pipeline brudG2 Pipeline lækageE1 Stort spildE2 Mindre spildButan scenarier (C4)L1 Brud på lastearmL2 Lækage på lastearmG1 Pipeline brudG2 Pipeline lækageE1 Stort spildE2 Mindre spild
Flash fire9,5E-079,5E-063,6E-101,8E-094,0E-108,3E-08Flash fire3,4E-063,4E-051,3E-096,4E-091,4E-093,0E-07
Tabel 4-1 Frekvens for nuværende LPG-eksport fra jetty 1
5/11
Propan scenarier (C3)L1 Brud på lastearmL2 Lækage på lastearmG1 Pipeline brudG2 Pipeline lækageE1 Stort spildE2 Mindre spildButan scenarier (C4)L1 Brud på lastearmL2 Lækage på lastearmG1 Pipeline brudG2 Pipeline lækageE1 Stort spildE2 Mindre spild
UdslipFrekvens/år1,4E-051,4E-045,5E-092,7E-086,1E-091,3E-06UdslipFrekvens/år2,0E-052,0E-047,6E-093,8E-088,4E-091,8E-06
Antændte udslipStikflammebrandEksplosion7,2E-062,9E-067,2E-052,9E-052,7E-091,1E-091,4E-085,5E-093,0E-091,2E-096,3E-072,5E-07Antændte udslipStikflammebrandEksplosion1,0E-054,0E-061,0E-044,0E-053,8E-091,5E-091,9E-087,6E-094,2E-091,7E-098,8E-073,5E-07
Flash fire4,3E-064,3E-051,6E-098,2E-091,8E-093,8E-07Flash fire6,0E-066,0E-052,3E-091,1E-082,5E-095,3E-07
Tabel 4-2 Frekvens for fremtidig LPG-eksport (DONG Hejre projektet) fra jetty 2
5.
Stedbunden og samfundsmæssig risikoI Shells risikovurdering er givet oplysninger om vindforhold, befolkning, tærskelværdier forpersonpåvirkning mm.. De samme værdier benyttes i risikovurderingen af Kongensgade105.Risikoen fra Shells LPG-aktiviteter på havneterminalen vil ikke påvirke beboelse i Kongens-gade 105.På baggrund af ovenstående er udregnet grænsen for den stedbundne risiko, som er illu-streret på Figur 5-1. Acceptgrænsen for den stedbundne risiko er givet for et uheld 1 ganghvert millionte år (1¶10-6pr. år). Denne grænse er vist på figuren.
6/11
Figur 5-1 Grænse for acceptabel stedbunden risiko fra Shells LPG-aktiviteter på havneterminalen.
Der er i vurderingen af den samfundsmæssige risiko taget udgangspunkt i de eksisterendeforhold (gældende lokalplaner) i området grænsende op til Shells havneterminal.
7/11
Figur 5-2 Den samfundsmæssige risiko for nuværende forhold med og uden Kongensgade 105
Der er på ovenstående figur vist 2 kurver for at illustrere den samfundsmæssige risiko. Denene kurve viser den samfundsmæssige risiko for de eksisterende forhold, grøn og tyk linie,mens den anden kurve medtager bidraget fra Kongensgade 105, lyserød og tynd linie. Derer ingen forskel på de 2 kurver, der fra kan det konkluderes, at Kongensgade 105 ikke bi-drager til den samfundsmæssige risiko.
6.
EksplosionI tilfælde af at der sker et udslip af LPG fra Shells anlæg kan det resultere i en eksplosion,hvis der sker en sen antændelse af LPG-skyen. Der er i Shells risikovurdering opgivet af-stande til 3 forskellige overtryksniveauer, se Tabel 3-1.Overtryk fra eksplosion påvirker personer både direkte og indirekte. Ved påvirkning direktevil der typisk ske skade på øre eller lunger, desuden kan overtrykket vælte/skubbe perso-nen, hvorved der kan ske skade som følge af personen rammer et fast objekt. Ved den indi-rekte påvirkning kan overtrykket gøre skade på objekter som så gør skade på personen,f.eks. kan glas gå i stykker og dele af glasset kan skade personen.I "Green Book. Methods for the determination of possible damage, CPR 16E" udgivet af TNOi 1992 (den grønne bog) er givet oplysninger om probit funktion der beskriver hvor stort etovertryk der vil resultere i dødelig skade på lungerne. Dødeligheden beskrives som en funk-tion af overtryk, impuls samt personens vægt. Ved den værste situation for impuls og per-son vægt vil et overtryk på 2 barg give en sandsynlighed for at dø som følge af lungeskadepå under 1%, mens 3 barg giver en sandsynlighed på 2-3%.
8/11
I DNV Technica Scandpower A/S's "Human Resistance against Thermal Effects, Explosion Ef-fects, Toxic Effects and Obscuration of Vision" er det angivet at ved et overtryk på 62 mbarvil ruderne med 90% sandsynlighed gå i stykker, mens ruderne ved et overtryk på 17 mbarvil gå i stykker med en sandsynlighed på 5%.I Health and safety executive rapport SPE/Tech/OSD/30, "Indicative Human Vulnerability tothe Hazardous Agents Present Offshore for Application in Risk Assessment of Major Acci-dents" angives det at for et overtryk på 300-350 mbar vil personer som opholder sig uden-dørs have en 15% risiko for at dø, og det er vurderet, at sandsynligheden for at dø er 50%,hvis en udendørsperson udsættes for 500 – 1000 mbar.Ved et overtryk på 210 mbar vil der være 20% risiko for at dø, når personen opholder sigindendørs, hvorimod det ikke vurderes sandsynligt, at trykket kan medføre død, såfremtpersonen opholder sig udendørs. Når overtrykket stiger til 350 mbar, vil der være 50%sandsynlighed for at personen dør ved ophold indenfor.Når et overtryk af en vis størrelse rammer et vindue vil trykket kunne få glasset til at gå istykker. Der er således risiko for at blive ramt af fragmenter fra ruden. Afhængigt af over-trykket vil fragmenter få en hastighed, som kan gøre mere eller mindre skade på personer-ne, som opholder sig inden døre.•Ved et overtryk mellem 70 og 150 mbar er skaderne typisk rifter og flænger som følgeaf fragmenteringen.Ved et overtryk mellem 150 og 200 mbar er der sandsynlighed for at personer indenforvil få alvorlige sår som følge af fragmenteringen.Ved et overtryk mellem 250 og 350 mbar er der 50% sandsynlighed for at personer in-denfor vil få alvorlige sår som følge af fragmenteringen.
•
•
Det kan fra ovenstående konkluderes at der ikke sker alvorlig tilskadekomst ved opholdudendørs når trykket ikke overstiger 200 mbar. Tilsvarende vil grænsen for alvorlig tilska-dekomst indendørs være større end 70 mbar.Der er i den korrekte situation regnet med grænser på 300, 200 og 50 mbar for de udvalgtescenarier. Der analyseres på grænserne 200 mbar for udendørsophold og 50 mbar for in-dendørsophold.I nedenstående tabel er gengivet resultater fra konsekvensberegningen foretaget i Shells ri-sikovurdering samt de tilhørende frekvenser for nuværende LPG-eksport på jetty 1.
9/11
Propan (C3)L1 Brud på lastearmG1 Pipeline brudE1 Stort spildE2 Mindre spildButan (C4)L1 Brud på lastearmG1 Pipeline brudE1 Stort spildE2 Mindre spild
UdendørsAfstand (m) til200 mbar14822613490132209274191
IndendørsAfstand (m) til50 mbar250380223152223462
525
365
Frekvenspr år6,3¶10-72,4¶10-102,7¶10-105,5¶10-82,3¶10-68,6¶10-109,5¶10-102,0¶10-7
Tabel 6-1 Relevante konsekvensafstande for eksplosion og deres tilhørende frekvens for Jetty 1.
Der er taget udgangspunkt i frekvenserne for den nuværende LPG-eksport. Den forventes atfortsætte på jetty 1 også i fremtiden, mens eksport af fremtidige mængder forventes fore-taget på jetty 2 som er placeret længere væk fra Kongensgade 105, se Figur 4-1. Der er ca.500 m fra Jetty 2 til boligbyggeriet.På Figur 6-1 er vist den maksimale afstand der vil være for 50 mbar overtryk for en eksplo-sion på Shells havneterminal i forbindelse med LPG-eksport (Område 2).
Figur 6-1 Afgrænsning af 50 mbar fra Shells havneterminal
10/11
Det er vurderet at beboelsen på Kongensgade 105 bliver minimalt påvirket af en eventueleksplosion i forbindelse med eksport af LPG på Shells havneterminal og kombineret med denlave frekvens for hændelsen er det vurderet at der ikke skal etableres nogen ekstra foran-staltninger til at forhindre personskader i forbindelse med en lokalplan for boligbyggeriet.
11/11